Talouselämä - usein kysytyt kysymykset

Yleiset

Mitä tilaukseni sisältää?

Talouselämästä on tarjolla kolme erilaista tilausvaihtoehtoa. 
1. Talouselämä: tilaus sisältää painetun lehden (46 nroa) sekä rajattoman lukuoikeuden Talouselämän digitaalisissa palveluissa.

2. Talouselämä Digi: tilaus sisältää kaikki Talouselämän digitaaliset uutissisällöt rajoituksetta sekä lukuoikeuden näköislehtiin. 

3. Talouselämä Printti: tilaus sisältää painetun lehden (46 nroa ).

 
Kuinka paljon Talouselämän digitaalinen palvelu maksaa?

Printtilehden tilaajalle digitaalinen Talouselämä on maksuton. Painetun lehden tilaaja voi aktivoida digikäyttöoikeuden osoitteessa www.talouselama.fi/digi  

Liiton jäsenetuna Talouselämän saavien tilaukseen kuuluu joko painettu lehti tai digitaalinen tilaus. Seuraa liittosi viestintää, mikäli haluat siirtyä painetusta lehdestä digitaaliseen tilaukseen.

      Talouselämä Digitilaus ilman painettua lehteä maksaa 16,90 euroa kuukaudessa.

 

      Miten voin muuttaa voimassaolevaa tilaustyyppiäni?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 03 051 4100 (ark. klo 8.30-16.30), tilaajapalvelu@almatalent.fi

 

Saan lehden jäsenetuna liittoni kautta. Mitä tilaukseeni kuuluu? 

Liiton kautta tilattu Talouselämän tilaus sisältää joko painetun lehden tai digitaalisen lehden. 

Digtaaliset jäsenetulehdet ovat siirtymässä Summa-palvelusta (summa.almatalent.fi) talouselama.fi-palveluun. Seuraa liittosi viestintää asiasta.

 

Tilausten käyttöönotto

 

Miten otan käyttöön Digitilauksen?

Talouselämän digitilauksen voit tilata osoitteesta https://www.talouselama.fi/tilaus/#/ Mikäli sivusto ei heti tilauksen aktivoinnin jälkeen kirjaa sinua sisään automaattisesti vaan lehden verkkosivustolla näkyy "Kirjaudu" tai "Tilaa", päivitä selaimen sivu tai kirjaudu antamalla käyttäjätunnus ja salasana. Tilausta ei tarvitse tehdä uudelleen.

Jos olet Talouselämän painetun lehden tilaaja, ota digipalvelut käyttöösi osoitteesta www.talouselama.fi/digi

Olen maksanut tilaukseni verkossa. Milloin pääsen hyödyntämään digitilaustani?

Saat rajoittamattomat käyttöoikeutesi Talouselämän verkon uutissisältöihin heti kun olet luonut tunnuksen . Palvelut ovat käytössäsi aina, kun olet sisäänkirjautuneena sivustolle.

Olen tilannut digitilauksen asiakaspalvelusta. Milloin pääsen hyödyntämään digitilaustani?

Saat rajoittamattomat käyttöoikeutesi Talouselämän verkkoon heti kun olet luonut tunnukset. Palvelut ovat käytössäsi aina, kun olet sisään kirjautuneena sivustolle.

 

Kirjautuminen digitaalisiin palveluihin

Olen lehden tilaaja. Miten saan digitaalisen palvelun käyttööni?

Voit ottaa palvelun käyttöösi omalla asiakasnumerollasi. Löydät asiakasnumeron joko laskulta tai lehden takakannesta osoitetietojen yhteydestä. Ota palvelu käyttöön täällä: www.talouselama.fi/digi  

Minulla on tunnukset Summa-palveluun. Voinko kirjautua samoilla tunnuksilla Talouselämän digitaalisiin palveluihin?

Summa-palvelun tunnukset eivät valitettavasti toimi Talouselämän verkkopalvelussa. Voit kuitenkin ottaa uuden Talouselämän digipalvelun helposti käyttöön seuraavasti:  

-          Jos olet Talouselämän painetun lehden tilaaja, ota digipalvelu käyttöön täällä: www.talouselama.fi/digi  

-          Jos olet ollut Summa-palvelussa Talouselämän itse maksava tilaaja tai saat Summan liiton jäsenetuna, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme:  tilaajapalvelu@almatalent.fi  

-          Jos olet uusi asiakas, tilaa Talouselämä Digi täältä: https://www.talouselama.fi/tilaus/#/  


Mistä tiedän, onko minulla käyttäjätunnus digitaaliseen Talouselämään?

Sinulla on käyttäjätunnus talouselama.fi-palveluun, jos olet tilannut palvelun tai olet painetun lehden tilaaja ja olet aktivoinut digioikeutesi. Käyttäjätunnuksena toimii yleensä sähköpostiosoitteesi.  

Olen Kauppalehden digi- tai VIP-tilaaja eli minulla on käyttäjätunnukset kauppalehti.fi-palveluun. Käyvätkö samat tunnukset myös digitaaliseen Talouselämään? 

Kauppalehti ja Talouselämä ovat samaa Alma Talent -verkostoa, joten voit käyttää samaa käyttäjätunnusta aina kun teet tilauksen uuteen palveluun. Jatkossa tunnukset piirissä olevien palveluiden määrä kasvaa. Tällä hetkellä tunnukset toimivat kauppalehti.fi-, talouselama.fi- ja arvopaperi.fi-sivustoilla.  

 

Voit tehdä tilauksen täällä: www.talouselama.fi/tilaus/. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet antanut Kauppalehteen rekisteröityessäsi.  

En tilaa Kauppalehteä, mutta minulla on tunnukset kl.fi-sivulle. Nyt haluaisin tilata digitaalisen Talouselämän. Voinko käyttää samoja tunnuksia? 

Voit käyttää Kauppalehti.fi-sivuston tunnuksiasi kun teet tilauksen talouselama.fi-palveluun. Voit tehdä tilauksen täällä: www.talouselama.fi/tilaus. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet antanut Kauppalehteen rekisteröityessäsi.  

Tahdon hankkia usealle käyttäjälle yrityksessäni rajoittamattomat lukuoikeudet kaikkiin Talouselämän digisisältöihin. Miten saan oikeudet käyttöön?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh 03 051 4100 tai tilaajapalvelu@almatalent.fi. Yrityspalvelumme tekee tarjouksen yrityksenne tarpeita vastaavasta ratkaisusta.  

Voinko käyttää tilausten palveluita matkapuhelimellani tai tabletillani? Pääsenkö digitilauksen sisältöihin useammalta koneelta?

Talouselämän verkkopalvelu toimii kaikilla laitteilla: tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla. Voit lukea uutisia aina haluamallasi laitteella.  

Miksi kannattaa kirjautua Talouselämän verkkopalveluun?

Kirjautumalla saat käyttöösi tilauksesi lukuoikeudet. Kirjautumisessa on Muista minut -toiminnallisuus, joten jatkossa verkkopalvelu tunnistaa sinut, jos käytät samaa laitetta sivuston selailuun, eikä kirjautumista tarvitse toistaa. 

Mikä on Alma-tunnus?

Alma-tunnus on Alma Median palveluiden yhteinen käyttäjätunnus, joka koostuu sähköpostiosoitteestasi ja luomastasi salasanasta.
Pääset yhdellä tunnuksella tilaamiisi verkkosisältöihin ja palveluihin sekä hallinnoit kaikkia Alman palveluiden tilauksiasi ja maksutietojasi yhdestä paikasta. Lisäksi saat enemmän juuri sinulle kohdennettua sisältöä ja pääset käsiksi myös rajattuihin sisältöihin. Lue lisää Alma-tunnuksesta täältä.

Mitä tietoja rekisteröitymisen yhteydessä kerätään?

Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä luo käyttäjätunnuksen, salasanan sekä antaa etunimen, sukunimen, sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron. Alma Talentin digitaalisten palveluiden sopimusehdot löytyvät täältä: http://www.almatalent.fi/yritystiedot/sopimusehdot  


Minkälainen käyttäjätunnuksen pitää olla?

Suosittelemme, että valitset käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteesi, koska sähköpostiosoite on helppo muistaa. Isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole merkitystä, eli etunimi.sukunimi@yritys.fi on sama kuin Etunimi.Sukunimi@Yritys.fi.  


Minkälainen salasanan pitää olla?

Salasanan on oltava vähintään kahdeksan merkkiä pitkä, ja siinä on oltava vähintään yksi iso kirjain ja numero. Isoja kirjaimia ovat esimerkiksi ABC ja numeroita 0123.

Mitä Muista minut -toiminto tarkoittaa?

Kun valitset kirjautuessasi palveluun Muista minut -toiminnon, ei sinun tarvitse kirjoittaa tunnuksia seuraavan kerran mennessäsi sivustolle, vaan kirjautuminen tapahtuu automaattisesti. Pääset kirjautumaan ulos palvelusta sulkemalla selaimen. Jos haluat lopettaa Muista minut -toiminnon, kirjaudu ulos verkkopalvelusta ylälaidan Kirjaudu ulos -linkistä.

Miten saan poistettua käyttäjätunnukseni ja tietoni?

Jos haluat esimerkiksi poistaa asiakastietosi tai tarkastaa mitä tietoja sinusta on kerätty Alma Talentin asiakasrekistereihin, toimi Alma Median tietosuojaohjeistuksen mukaisesti: https://www.almamedia.fi/tietosuoja

Verkossa tehdyt digitilausten ostot

Mikä on Talouselämän käyttämä PayEx-maksupalvelu?

Maksamisen turvallisuuden varmistamiseksi Taloueslämää kustantava Alma Talent ei säilytä maksukorttitietoja itsellään. Alma Talent käyttää varmennettua PayEx-maksupalvelua maksujen käsittelyyn.  


Mitä maksukortilta tehty jatkuva tilaus tarkoittaa?

Maksukortilta veloitettava jatkuva tilaus on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi tehdä peruutuksen milloin tahansa veloitetun kauden loppuun. Kuitit veloituksista löytyvät Omat tilaukset-osiosta, jonne pääset kirjautumalla lehden verkkopalveluun. Kuitissa on merkitty myös seuraavan veloituksen veloitusajankohta.

Miten peruutan maksukortilta veloitettavan jatkuvan tilauksen?

Peruutuksen voi tehdä ottamalla yhteyttä Alma Talentin asiakaspalveluun tai voit perua tilauksen  itse kirjautumalla Kauppalehden digipalveluun ja valitsemalla Omat tiedot-osiosta Omat tilaukset. Maksukortilta veloitetun jatkuvan tilauksen voi peruuttaa aina veloitetun kauden loppuun. Jos perut tilauksen asiakaspalvelun kautta, peruutuson kuitenkin tehtävä vähintään 7 vuorokautta ennen seuraavaa veloitusajankohtaa, jotta asiakaspalvelu pystyy varmistamaan, ettei seuraavaa veloitusta tehdä asiakkaan maksukortilta.    


Mitä tarkoittaa maksukortilta tehty katevaraus?

Jos asiakas on saanut kokeiltavakseen maksuttoman kokeilujakson, niin maksukortilta tehtävä 0,50 euron katevaraus varmistaa maksukortin hyväksyttävyyden maksuvälineenä. Katevaraus poistuu automaattisesti kortilta muutaman arkipäivän kuluessa. Mikäli korttia ei voida hyväksyä maksuvälineeksi, tilaus ei astu voimaan.  


Miksi en saa ostettua Talouselämän Digitilausta itsepalveluna maksukortilla?

Yleisin syy tilauksen epäonnistumiseen johtuu maksukorteista, joiden ominaisuuksista on erikseen rajattu pois verkossa tehtävät ostokset. Voit ottaa yhteyttä maksukortin tarjoavaan pankkiin ja tiedustella muutosta. Mikäli olet varma, että maksukortillasi voi tehdä verkko-ostoksia, saattaa ongelma johtua siitä, että käytät ulkomaista maksukorttia. Talouselämä ei voi taata ulkomaisten maksukorttien toimivuutta palvelussaan. Mikäli käytät maksukortin debit-puolta, saatat joutua pyytämään pankistasi mahdollisuutta käyttää korttia verkon maksuveloitusten tekemiseen.  

Minulla ei ole luottokorttia. Miten voin tilata Talouselämän digitaalisena?

Voit ostaa määräaikaisen digitilauksen verkkopankkitunnuksilla osoitteesta https://www.talouselama.fi/tilaus/#/kampanja/ma6109

 

Palvelun käyttöön liittyviä kysymyksiä

Olen unohtanut salasanani, mitä teen?

Unohtuneen salasanan päivityslinkin voit tilata rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen osoitteessa https://tunnus.almatalent.fi/unohtunut-salasana/. Salasanan päivityslinkki on voimassa tunnin ajan tilauksesta.

Miten voin vaihtaa salasanani?

Salasanan pääset vaihtamaan kirjautumalla sivustolle ja menemällä Omat tiedot -osioon sivun oikeasta ylälaidasta.

Yrityksessämme tarvitaan useampia käyttäjätunnuksia, miten toimin?

Talouselämän verkkopalveluun on mahdollista tehdä yritys- tai ryhmätilaus. Yritysmyyntimme auttaa sinua asiassa. Yritysmyynnin yhteystietoihin pääset täältä.

Miten kirjaudun ulos Talouselämän verkkopalvelusta?

Voit kirjautua ulos sivun oikeassa yläkulmassa olevasta Kirjaudu ulos -linkistä. Uloskirjautuminen on tärkeää, varsinkin jos käytät palvelua yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa. Suosittelemme myös välimuistin tyhjentämistä etenkin Internet Explorer-selaimia käytettäessä.

Miksi Talouselämän verkkopalvelun uutisten lukeminen ei onnistu?

Varmista ensin, että käyttäjätunnuksesi ja salasanasi on kirjoitettu oikein. Tarkista sen jälkeen, että evästeet ovat käytössä selainohjelmassasi. 

Jos evästeet eivät ole käytössä, saat ne päälle seuraavasti:

Chrome-selain
1. Valitse Asetukset (Settings)->Lisäasetukset (Advanced)
2. Valitse Privacy and security (Tietosuoja ja turvallisuus)->Content settings (Sisältöasetukset)->Cookies (Evästeet)
3. Ota käyttöön Allow sites to save and read cookie data (Salli sivustojen tallentaa ja lukea evästetietoja) 

Microsoft Internet Explorer 
1. Valitse Työkalut (Tools).
2. Valitse Internet asetukset (Internet options).
3. Valitse Tietosuoja (Privacy) -välilehti.
4. Klikkaa Lisäasetukset (Advanced) HUOM. Suomenkielisessä 7.x versiossa tässä lukee Lisätiedot.
5. Merkitse kohta Ohita automaattinen evästeiden käsittely (Override automatic Cookie handling).
6. Valitse Ensimmäisen osapuolen evästeet (First-party Cookies) ja Kolmannen osapuolen evästeet (Third-party Cookies) -kohtiin Hyväksy (Accept).
7. Merkitse kohta Salli istunnon evästeet aina (Always allow session cookies).
8. Valitse lopuksi OK.


Mozilla Firefox (ohje Windowsille)
Asennuksen jälkeen Mozilla Firefox sallii automaattisesti evästeiden asetuksen. Jos haluat muuttaa evästeasetuksia tai määritellä vain jotkut tietyt sivustot, jotka saavat asettaa evästeitä:
1. Valitse Työkalut (Tools)
2. Valitse Asetukset (Options)
3. Valitse Tietosuoja (Privacy) välilehti
4. Evästeet (Cookies) kohdan Poikkeukset -napilla pääset määrittelyikkunaan.

Sivuston käyttäminen vaatii myös, että Javascript-tuki on päällä.

Miten tyhjennän selaimeni välimuistin?

Jos käytät Talouselämän verkkopalvelua yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa, kannattaa välimuisti tyhjentää käytön jälkeen. 

Chrome-selain:
1. Avaa Settings->Advanced (Asetukset->Lisäasetukset)
2. Valitse Clear browsing data (Tyhjennä selaushistoria)->Clear data (Poista selaustiedot)
3. Sulje selain ja aloita uusi istunto käynnistämällä selain  

Internet Explorer -selain:
1.Avaa Työkalut (Tools) -valikko
2.Valitse Internet-asetukset (Internet options).
3.Valitse Yleiset (General).
4.Valitse Väliaikaiset Internet-tiedostot (Temporary Internet Files ).
5.Valitse Poista tiedostoja (Delete files) ja klikkaa OK.
6.Klikkaa vielä OK ja anna selaimen tehdä tyhjennys rauhassa.
7.Lopuksi sulje selain ja aloita uusi istunto.

Firefox (ohje Windowsille):
1.Avaa Tools->Options (Työkalut -> Asetukset).
2.Valitse Security-välilehti (Tietosuoja) ja sieltä Temporary files -välilehti (Väliaikaistiedostot).
3.Klikkaa Clear cache -painiketta (Tyhjennä välimuisti).
4.Kun selain on saanut tyhjennyksen tehtyä. Klikkaa OK ikkunan alareunasta.
5.Sulje selain ja aloita uusi istunto käynnistämällä selain.

Mozilla Firefox (ohje Windowsille)
Asennuksen jälkeen Mozilla Firefox sallii automaattisesti evästeiden asetuksen. Jos haluat muuttaa evästeasetuksia tai määritellä vain jotkut tietyt sivustot, jotka saavat asettaa evästeitä:
1. Valitse Työkalut (Tools)
2. Valitse Asetukset (Options)
3. Valitse Tietosuoja (Privacy) välilehti
4. Evästeet (Cookies) kohdan Poikkeukset -napilla pääset määrittelyikkunaan.

Sivuston käyttäminen vaatii myös, että Javascript-tuki on päällä.

Millä selaimilla Talouselämän verkkopalvelu toimii?

Tuemme seuraavia selaimia. Suosittelemme käyttämään uusimpia selainversioita, niillä palvelumme toimivat parhaiten.
•Safari
•Firefox
•Chrome
•Internet Explorer



Sammio