Usein kysytyt kysymykset

Yleiset

Mitä tilaukseni sisältää?

Tekniikka&Taloudesta on tarjolla kolme erilaista tilausvaihtoehtoa. 
1. Tekniikka&Talous: tilaus sisältää painetun lehden (41 numeroa vuodessa) sekä rajattoman lukuoikeuden Tekniikka&Talouden digitaalisissa palveluissa: lukuoikeuden näköislehtiin, ml. kaikki printtilehdessä julkaistut jutut sekä erikseen vain verkkoon tehdyt jutut. Lisäksi pääset lukemaan Metallitekniikka- ja Tekniikan Historia-lehtien näköislehdet.
2. Tekniikka&Talous Digi: tilaus sisältää kaikki Tekniikka&Talouden digitaaliset uutissisällöt rajoituksetta sekä lukuoikeuden näköislehtiin (myös Metallitekniikka ja Tekniikan Historia). 
3. Tekniikka&Talous Printti: tilaus sisältää painetun lehden (41 numeroa vuodessa).

Miten voin muuttaa voimassaolevaa tilaustyyppiäni?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 03 051 4100 (ark. klo 8.30-16.30), tilaajapalvelu@almatalent.fi

Saan lehden jäsenetuna liittoni kautta. Mitä tilaukseeni kuuluu? 

Liiton kautta tilattu Tekniikka&Talous-lehden tilaus sisältää joko painetun lehden tai digipalvelun. Tarkasta oman liittosi jäsenedut tarvittaessa. Voit halutessasi vaihtaa painetun lehden tilauksen Tekniikka&Talouden digitilaukseen. Mikäli haluat siirtyä digitilaukseen, ole yhteydessä oman liittosi jäsenpalveluun.

 

Tilausten käyttöönotto

Miten otan käyttöön Digitilauksen?

Tekniikka&Talouden digitilauksen voit tilata täältä tai ottamalla yhteyttä Tekniikka&Talouden asiakaspalveluun.

Olen maksanut tilaukseni verkossa. Milloin pääsen hyödyntämään digitilaustani?

Saat rajoittamattomat käyttöoikeutesi Tekniikka&Talouden verkon uutissisältöihin heti kun olet luonut tunnukset. Palvelut ovat käytössäsi aina, kun olet sisäänkirjautuneena sivustolle.

Olen tilannut digitilauksen asiakaspalvelusta. Milloin pääsen hyödyntämään digitilaustani?

Saat rajoittamattomat käyttöoikeutesi Tekniikka&Talouden digipalveluun kun olet luonut tunnukset. Palvelut ovat käytössäsi aina, kun olet sisään kirjautuneena sivustolle. Mikäli sivusto ei heti tilauksen aktivoinnin jälkeen kirjaa sinua sisään automaattisesti vaan lehden verkkosivustolla näkyy "Kirjaudu" tai "Tilaa", päivitä selaimen sivu tai kirjaudu antamalla käyttäjätunnus ja salasana. Tilausta ei tarvitse tehdä uudelleen.

Kirjautuminen digitaalisiin palveluihin

Olen lehden tilaaja. Miten saan digitaalisen palvelun käyttööni?

Voit ottaa palvelun käyttöösi omalla asiakasnumerollasi. Löydät asiakasnumeron joko laskulta tai lehden takakannesta osoitetietojen yhteydestä. Ota palvelu käyttöön täällä: www.tekniikkatalous.fi/digi

Minulla on tunnukset Summa-palveluun. Voinko kirjautua samoilla tunnuksilla Tekniikka&Talouden digitaalisiin palveluihin?

Summa-palvelun tunnukset eivät valitettavasti toimi Tekniikka&Talouden verkkopalvelussa. Voit kuitenkin ottaa uuden Tekniikka&Talouden digipalvelun helposti käyttöön seuraavasti:
- Jos olet Tekniikka&Talouden painetun lehden tilaaja, ota digipalvelu käyttöön täällä: www.tekniikkatalous.fi/digi
- Jos olet ollut Summa-palvelussa Tekniikka&Talouden itse maksava tilaaja tai saat Summan liiton jäsenetuna, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme: tilaajapalvelu@almatalent.fi 
- Jos olet uusi asiakas, tilaa Tekniikka&Talous Digi täältä: www.tekniikkatalous.fi/tilaus

Mistä tiedän, onko minulla käyttäjätunnus digitaaliseen Tekniikka&Talouteen?

Sinulla on käyttäjätunnus tekniikkatalous.fi-palveluun, jos olet tilannut palvelun tai olet painetun lehden tilaaja ja olet aktivoinut digioikeutesi. Käyttäjätunnuksena toimii yleensä sähköpostiosoitteesi.

Olen Kauppalehden digi- tai VIP-tilaaja eli minulla on käyttäjätunnukset kauppalehti.fi-palveluun. Käyvätkö samat tunnukset myös digitaaliseen Tekniikka&Talouteen

Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi, Mikrobitti, Tivi ja Tekniikka&Talous ovat samaa Alma Talent -verkostoa, joten voit käyttää samaa käyttäjätunnusta aina kun teet tilauksen uuteen palveluun. Jatkossa tunnukset piirissä olevien palveluiden määrä kasvaa. Voit tehdä tilauksen täällä: www.tekniikkatalous.fi/tilaus. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet antanut Kauppalehteen rekisteröityessäsi.

En tilaa Kauppalehteä, mutta minulla on tunnukset kl.fi-sivulle. Nyt haluaisin tilata digitaalisen Tekniikka&Talouden. Voinko käyttää samoja tunnuksia? 

Voit käyttää Kauppalehti.fi-sivuston tunnuksiasi kun teet tilauksen tekniikkatalous.fi-palveluun. Voit tehdä tilauksen täällä: www.tekniikkatalous.fi/tilaus. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet antanut Kauppalehteen rekisteröityessäsi.

Tahdon hankkia usealle käyttäjälle yrityksessäni rajoittamattomat lukuoikeudet kaikkiin Tekniikka&Talouden digisisältöihin. Miten saan oikeudet käyttöön?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh 03 051 4100 (ark. klo 8.30-16.30), tilaajapalvelu@almatalent.fi. Yrityspalvelumme tekee tarjouksen yrityksenne tarpeita vastaavasta ratkaisusta.

Voinko käyttää tilausten palveluita matkapuhelimellani tai tabletillani? Pääsenkö digitilauksen sisältöihin useammalta koneelta?

Digitilaajana voit lukea kaikkea tilaamaasi sisältöä, tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla.

Miksi kannattaa kirjautua Tekniikka&Talouden verkkopalveluun?

Kirjautumalla saat käyttöösi tilauksesi lukuoikeudet. Kirjautumisessa on Muista minut -toiminnallisuus, joten jatkossa verkkopalvelu tunnistaa sinut, jos käytät samaa laitetta sivuston selailuun, eikä kirjautumista tarvitse toistaa. 

Mikä on Alma-tunnus?

Alma-tunnus on Alma Median palveluiden yhteinen käyttäjätunnus, joka koostuu sähköpostiosoitteestasi ja luomastasi salasanasta.
Pääset yhdellä tunnuksella tilaamiisi verkkosisältöihin ja palveluihin sekä hallinnoit kaikkia Alman palveluiden tilauksiasi ja maksutietojasi yhdestä paikasta. Lisäksi saat enemmän juuri sinulle kohdennettua sisältöä ja pääset käsiksi myös rajattuihin sisältöihin. Lue lisää Alma-tunnuksesta täältä.

Mitä tietoja rekisteröitymisen yhteydessä kerätään?

Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä luo käyttäjätunnuksen, salasanan sekä antaa etunimen, sukunimen, sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron.

Minkälainen käyttäjätunnuksen pitää olla?

Suosittelemme, että valitset käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteesi, koska sähköpostiosoite on helppo muistaa. Isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole merkitystä, eli etunimi.sukunimi@tekniikkatalous.fi on sama kuin Etunimi.Sukunimi@Tekniikkatalous.fi.

Minkälainen salasanan pitää olla?

Salasanan on oltava vähintään kahdeksan merkkiä pitkä, ja siinä on oltava vähintään yksi iso kirjain ja numero. Isoja kirjaimia ovat esimerkiksi ABC ja numeroita 0123.

Mitä Muista minut -toiminto tarkoittaa?

Kun valitset kirjautuessasi palveluun Muista minut -toiminnon, ei sinun tarvitse kirjoittaa tunnuksia seuraavan kerran mennessäsi sivustolle, vaan kirjautuminen tapahtuu automaattisesti. Pääset kirjautumaan ulos palvelusta sulkemalla selaimen. Jos haluat lopettaa Muista minut -toiminnon, kirjaudu ulos verkkopalvelusta ylälaidan Kirjaudu ulos -linkistä.

Miten saan poistettua käyttäjätunnukseni ja tietoni?

Jos haluat esimerkiksi poistaa asiakastietosi tai tarkastaa mitä tietoja sinusta on kerätty Alma Talentin asiakasrekistereihin, toimi Alma Median tietosuojaohjeistuksen mukaisesti: https://www.almamedia.fi/tietosuoja

Verkossa tehdyt digitilausten ostot

Mikä on Tekniikka&Talouden käyttämä PayEx-maksupalvelu?

Maksamisen turvallisuuden varmistamiseksi Tekniikka&Taloutta kustantava Alma Talent ei säilytä maksukorttitietoja itsellään. Alma Talent käyttää varmennettua PayEx -maksupalvelua maksujen käsittelyyn.

Mitä maksukortilta tehty jatkuva tilaus tarkoittaa?

Maksukortilta veloitettava jatkuva tilaus on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi tehdä peruutuksen milloin tahansa veloitetun kauden loppuun. Kuitit veloituksista löytyvät Omat tilaukset-osiosta, jonne pääset kirjautumalla lehden verkkopalveluun. Kuitissa on merkitty myös seuraavan veloituksen veloitusajankohta.

Miten peruutan maksukortilta veloitettavan jatkuvan tilauksen?

Peruutuksen voi tehdä ottamalla yhteyttä Alma Talentin asiakaspalveluun. Maksukortilta veloitetun jatkuvan tilauksen voi peruuttaa aina veloitetun kauden loppuun. Peruutus on kuitenkin tehtävä vähintään 7 vuorokautta ennen seuraavaa veloitusajankohtaa, jotta asiakaspalvelu pystyy varmistamaan, ettei seuraavaa veloitusta tehdä asiakkaan maksukortilta.

Mitä tarkoittaa maksukortilta tehty katevaraus?

Jos asiakas on saanut kokeiltavakseen maksuttoman kokeilujakson, niin maksukortilta tehtävä 0,50 euron katevaraus varmistaa maksukortin hyväksyttävyyden maksuvälineenä. Katevaraus poistuu automaattisesti kortilta muutaman arkipäivän kuluessa. Mikäli korttia ei voida hyväksyä maksuvälineeksi, tilaus ei astu voimaan.

Miksi en saa ostettua Tekniikka&Talouden Digitilausta itsepalveluna maksukortilla?

Yleisin syy tilauksen epäonnistumiseen johtuu maksukorteista, joiden ominaisuuksista on erikseen rajattu pois verkossa tehtävät ostokset. Voit ottaa yhteyttä maksukortin tarjoavaan pankkiin ja tiedustella muutosta. Mikäli olet varma, että maksukortillasi voi tehdä verkko-ostoksia, saattaa ongelma johtua siitä, että käytät ulkomaista maksukorttia. Tekniikka&Talous ei voi taata ulkomaisten maksukorttien toimivuutta palvelussaan. Mikäli käytät maksukortin debit-puolta, saatat joutua pyytämään pankistasi mahdollisuutta käyttää korttia verkon maksuveloitusten tekemiseen.

 

Palvelun käyttöön liittyvät kysymyksiä

Olen unohtanut salasanani, mitä teen?

Unohtuneen salasanan päivityslinkin voit tilata rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen osoitteessa https://tunnus.almatalent.fi/unohtunut-salasana/. Salasanan päivityslinkki on voimassa tunnin ajan tilauksesta.

Miten voin vaihtaa salasanani?

Salasanan pääset vaihtamaan kirjautumalla sivustolle ja menemällä Omat tiedot -osioon sivun oikeasta ylälaidasta.

Yrityksessämme tarvitaan useampia käyttäjätunnuksia, miten toimin?

Tekniikka&Talouden verkkopalvelun uutissisältöihin on mahdollista tehdä yritys- tai ryhmätilaus. Yritysmyyntimme auttaa sinua asiassa. Yritysmyynnin yhteystietoihin pääset täältä.

Miten kirjaudun ulos Tekniikka&Talouden verkkopalvelusta?

Voit kirjautua ulos sivun oikeassa yläkulmassa olevasta Kirjaudu ulos -linkistä. Uloskirjautuminen on tärkeää, varsinkin jos käytät palvelua yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa. Suosittelemme myös välimuistin tyhjentämistä etenkin Internet Explorer-selaimia käytettäessä.

Miksi Tekniikka&Talouden verkkopalvelun uutisten lukeminen ei onnistu?

Varmista ensin, että käyttäjätunnuksesi ja salasanasi on kirjoitettu oikein. Tarkista sen jälkeen, että evästeet ovat käytössä selainohjelmassasi. 

Jos evästeet eivät ole käytössä, saat ne päälle seuraavasti:

Crome-selain
1. Valitse Asetukset (Settings)->Lisäasetukset (Advanced)
2. Valitse Privacy and security (Tietosuoja ja turvallisuus)->Content settings (Sisältöasetukset)->Cookies (Evästeet)
3. Ota käyttöön Allow sites to save and read cookie data (Salli sivustojen tallentaa ja lukea evästetietoja)

Microsoft Internet Explorer 
1. Valitse Työkalut (Tools).
2. Valitse Internet asetukset (Internet options).
3. Valitse Tietosuoja (Privacy) -välilehti.
4. Klikkaa Lisäasetukset (Advanced) HUOM. Suomenkielisessä 7.x versiossa tässä lukee Lisätiedot.
5. Merkitse kohta Ohita automaattinen evästeiden käsittely (Override automatic Cookie handling).
6. Valitse Ensimmäisen osapuolen evästeet (First-party Cookies) ja Kolmannen osapuolen evästeet (Third-party Cookies) -kohtiin Hyväksy (Accept).
7. Merkitse kohta Salli istunnon evästeet aina (Always allow session cookies).
8. Valitse lopuksi OK.


Mozilla Firefox (ohje Windowsille)
Asennuksen jälkeen Mozilla Firefox sallii automaattisesti evästeiden asetuksen. Jos haluat muuttaa evästeasetuksia tai määritellä vain jotkut tietyt sivustot, jotka saavat asettaa evästeitä:
1. Valitse Työkalut (Tools)
2. Valitse Asetukset (Options)
3. Valitse Tietosuoja (Privacy) välilehti
4. Evästeet (Cookies) kohdan Poikkeukset -napilla pääset määrittelyikkunaan.

Sivuston käyttäminen vaatii myös, että Javascript-tuki on päällä.

Miten tyhjennän selaimeni välimuistin?

Jos käytät Tekniikka&Talouden verkkopalvelua yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa, kannattaa välimuisti tyhjentää käytön jälkeen. 

Crome-selain:
1. Avaa Settings->Advanced (Asetukset->Lisäasetukset)
2. Valitse Clear browsing data (Tyhjennä selaushistoria)->Clear data (Poista selaustiedot)
3. Sulje selain ja aloita uusi istunto käynnistämällä selain  

Internet Explorer -selain:
1.Avaa Työkalut (Tools) -valikko
2.Valitse Internet-asetukset (Internet options).
3.Valitse Yleiset (General).
4.Valitse Väliaikaiset Internet-tiedostot (Temporary Internet Files ).
5.Valitse Poista tiedostoja (Delete files) ja klikkaa OK.
6.Klikkaa vielä OK ja anna selaimen tehdä tyhjennys rauhassa.
7.Lopuksi sulje selain ja aloita uusi istunto.

Firefox (ohje Windowsille):
1.Avaa Tools->Options (Työkalut -> Asetukset).
2.Valitset Security-välilehti (Tietosuoja) ja sieltä Temporary files -välilehti (Väliaikaistiedostot).
3.Klikkaa Clear cache -painiketta (Tyhjennä välimuisti).
4.Kun selain on saanut tyhjennyksen tehtyä. Klikkaa OK ikkunan alareunasta.
5.Sulje selain ja aloita uusi istunto käynnistämällä selain.

 

Millä selaimilla Tekniikka&Talouden verkkopalvelu toimii?

Tuemme seuraavia selaimia. Suosittelemme käyttämään uusimpia selainversioita, niillä palvelumme toimivat parhaiten.
•Safari
•Firefox
•Chrome
•Internet Explorer



Sammio