Usein kysytyt kysymykset

Yleiset

Mitä tilaukseni sisältää?

Uuden Suomen tilaus sisältää kaikki Uuden Suomen uutissisällöt rajoituksetta. Voit käyttää myös aiheseurantaa eli lisätä uutisten asiasanoja seurantaan, ja nähdä niistä aiheista oman, räätälöidyn uutiskoosteen. Lisäksi voit jakaa kerta-lukuoikeuden kaverillesi vain tilaajille tarkoitettuun tähtijuttuun. Tilaukseesi kuuluu myös tilaajan uutiskirje.


Tilausten käyttöönotto

Miten otan tilauksen käyttöön?

Uuden Suomen tilauksen voit tilata tästä tai ottamalla yhteyttä Uuden Suomen asiakaspalveluun.

Olen maksanut tilaukseni verkossa. Milloin pääsen hyödyntämään tilaustani?

Saat rajoittamattomat käyttöoikeutesi Uuden Suomen uutissisältöihin heti kun olet luonut tunnukset. Palvelut ovat käytössäsi aina, kun olet sisään kirjautuneena sivustolle.

Olen tilannut Uuden Suomen tilauksen asiakaspalvelusta. Milloin pääsen hyödyntämään tilaustani?

Saat rajoittamattomat käyttöoikeutesi Uuden Suomen uutissisältöihin kun olet luonut tunnukset. Palvelut ovat käytössäsi aina, kun olet sisään kirjautuneena sivustolle. Mikäli sivusto ei heti tilauksen aktivoinnin jälkeen kirjaa sinua sisään automaattisesti vaan lehden verkkosivustolla näkyy "Kirjaudu" tai "Tilaa", päivitä selaimen sivu tai kirjaudu antamalla käyttäjätunnus ja salasana. Tilausta ei tarvitse tehdä uudelleen.

 

Kirjautuminen digitaalisiin palveluihin

Mistä tiedän, onko minulla käyttäjätunnus Uuden Suomen uutissisältöihin?

Sinulla on käyttäjätunnus uusisuomi.fi-palvelun uutissisältöihin, jos tilannut palvelun. Käyttäjätunnuksena toimii yleensä sähköpostiosoitteesi. Pelkkä blogin tai uutiskommentoinnin käyttöoikeus ei vielä oikeuta lukemaan Uuden Suomen vain tilaajille tarkoitettuja artikkeleita, vaan sinulla tulee olla tilattuna Uuden Suomen tilaus.

Olen Kauppalehden digi- tai VIP-tilaaja eli minulla on käyttäjätunnukset kauppalehti.fi-palveluun. Käyvätkö samat tunnukset myös Uuteen Suomeen? 

Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi, Mikrobitti, Tivi, Tekniikka&Talous, Markkinointi&Mainonta sekä Uusi Suomi ovat samaa Alma Talent -verkostoa, joten voit käyttää samaa käyttäjätunnusta aina kun teet tilauksen uuteen palveluun. Jatkossa tunnuksen piirissä olevien palveluiden määrä kasvaa. Voit tehdä tilauksen täällä: www.uusisuomi.fi/tilaus. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet antanut Kauppalehteen rekisteröityessäsi.

En tilaa Kauppalehteä, mutta minulla on tunnukset kl.fi-sivulle. Nyt haluaisin tilata Uuden Suomen. Voinko käyttää samoja tunnuksia? 

Voit käyttää Kauppalehti.fi-sivuston tunnuksiasi kun teet tilauksen uusisuomi.fi-palveluun. Voit tehdä tilauksen täällä: www.uusisuomi.fi/tilaus. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet antanut Kauppalehteen rekisteröityessäsi.

Voinko kirjautua Facebook- tai Google-tunnuksilla Uuteen Suomeen?

Voit luoda Alma-tunnuksen käyttämällä Facebook- tai Google-tunnuksiasi.

En pääse kirjautumaan Uuden Suomen blogiin tai kommentoimaan uutista

Ohjeita blogin käyttöön löydät täältä. Huomaathan, että vanha Uuden Suomen käyttäjätunnus ei toimi enää vaan sinun tulee luoda Uusi Alma-tunnus. Kirjautumisohjeen blogeihin ja uutiskommentointiin löydät täältä.

Olen luonut uuden Alma-tunnuksen blogiani varten. Voinko kirjautua samalla tunnuksella uutisosioon?

Voit tilata Uuden Suomen uutissisällöt samalla Alma-tunnuksella kuin mitä käytät blogissasi. Samaa tunnusta voit käyttää myös uutiskommentointiin.

Tahdon hankkia usealle käyttäjälle yrityksessäni rajoittamattomat lukuoikeudet kaikkiin Uuden Suomen uutissisältöihin. Miten saan oikeudet käyttöön?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh 03 051 4100 (ark. klo 8.30-16.30), kl.asiakaspalvelu@almatalent.fi. Yrityspalvelumme tekee tarjouksen yrityksenne tarpeita vastaavasta ratkaisusta.

Voinko käyttää tilausten palveluita matkapuhelimellani tai tabletillani? Pääsenkö tilauksen sisältöihin useammalta koneelta?

Tilaajana voit lukea kaikkea tilaamaasi sisältöä, tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla.

Miksi kannattaa kirjautua Uuteen Suomeen?

Kirjautumalla saat käyttöösi tilauksesi lukuoikeudet. Kirjautumisessa on Muista minut -toiminnallisuus, joten jatkossa verkkopalvelu tunnistaa sinut, jos käytät samaa laitetta sivuston selailuun, eikä kirjautumista tarvitse toistaa. 

Mikä on Alma-tunnus?

Alma-tunnus on Alma Median palveluiden yhteinen käyttäjätunnus, joka koostuu sähköpostiosoitteestasi ja luomastasi salasanasta.
Pääset yhdellä tunnuksella tilaamiisi verkkosisältöihin ja palveluihin sekä hallinnoit kaikkia Alman palveluiden tilauksiasi ja maksutietojasi yhdestä paikasta. Myös Uuden Suomen blogit ja uutiskommentointi toimivat Alma-tunnuksella. Lisäksi saat enemmän juuri sinulle kohdennettua sisältöä ja pääset käsiksi myös rajattuihin sisältöihin. Lue lisää Alma-tunnuksesta täältä.

Mitä tietoja rekisteröitymisen yhteydessä kerätään?

Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä luo käyttäjätunnuksen, salasanan sekä antaa etunimen, sukunimen, sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron.

Minkälainen käyttäjätunnuksen pitää olla?

Käyttäjätunnuksesi on sähköpostiosoitteesi. Isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole merkitystä, eli etunimi.sukunimi@uusisuomi.fi on sama kuin Etunimi.Sukunimi@Uusisuomi.fi.

Minkälainen salasanan pitää olla?

Salasanan on oltava vähintään kahdeksan merkkiä pitkä, ja siinä on oltava vähintään yksi iso kirjain ja numero. Isoja kirjaimia ovat esimerkiksi ABC ja numeroita 0123.

Mitä Muista minut -toiminto tarkoittaa?

Kun valitset kirjautuessasi palveluun Muista minut -toiminnon, ei sinun tarvitse kirjoittaa tunnuksia seuraavan kerran mennessäsi sivustolle, vaan kirjautuminen tapahtuu automaattisesti. Pääset kirjautumaan ulos palvelusta sulkemalla selaimen. Jos haluat lopettaa Muista minut -toiminnon, kirjaudu ulos verkkopalvelusta ylälaidan Kirjaudu ulos -linkistä.

Miten saan poistettua käyttäjätunnukseni ja tietoni?

Jos haluat poistaa asiakastietosi tai tarkastaa mitä tietoja sinusta on kerätty Alma Talentin asiakasrekistereihin, toimi Alma Median tietosuojaohjeistuksen mukaisesti: https://www.almamedia.fi/tietosuoja

 

Verkossa tehdyt digitilausten ostot

Mikä on Uuden Suomen käyttämä PayEx-maksupalvelu?

Maksamisen turvallisuuden varmistamiseksi Uutta Suomea kustantava Alma Talent ei säilytä maksukorttitietoja itsellään. Alma Talent käyttää varmennettua PayEx -maksupalvelua maksujen käsittelyyn.

Mitä maksukortilta tehty jatkuva tilaus tarkoittaa?

Maksukortilta veloitettava jatkuva tilaus on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi tehdä peruutuksen milloin tahansa veloitetun kauden loppuun. Kuitit veloituksista löytyvät Omat tilaukset-osiosta, jonne pääset kirjautumalla lehden verkkopalveluun. Kuitissa on merkitty myös seuraavan veloituksen veloitusajankohta.

Miten peruutan maksukortilta veloitettavan jatkuvan tilauksen?

Peruutuksen voi tehdä ottamalla yhteyttä Alma Talentin asiakaspalveluun. Maksukortilta veloitetun jatkuvan tilauksen voi peruuttaa aina veloitetun kauden loppuun. Peruutus on kuitenkin tehtävä vähintään 7 vuorokautta ennen seuraavaa veloitusajankohtaa, jotta asiakaspalvelu pystyy varmistamaan, ettei seuraavaa veloitusta tehdä asiakkaan maksukortilta.

Mitä tarkoittaa maksukortilta tehty katevaraus?

Jos asiakas on saanut kokeiltavakseen maksuttoman kokeilujakson, niin maksukortilta tehtävä 0,50 euron katevaraus varmistaa maksukortin hyväksyttävyyden maksuvälineenä. Katevaraus poistuu automaattisesti kortilta muutaman arkipäivän kuluessa. Mikäli korttia ei voida hyväksyä maksuvälineeksi, tilaus ei astu voimaan.

Miksi en saa ostettua Uuden Suomen tilausta itsepalveluna maksukortilla?

Yleisin syy tilauksen epäonnistumiseen johtuu maksukorteista, joiden ominaisuuksista on erikseen rajattu pois verkossa tehtävät ostokset. Voit ottaa yhteyttä maksukortin tarjoavaan pankkiin ja tiedustella muutosta. Mikäli olet varma, että maksukortillasi voi tehdä verkko-ostoksia, saattaa ongelma johtua siitä, että käytät ulkomaista maksukorttia. Uusi Suomi ei voi taata ulkomaisten maksukorttien toimivuutta palvelussaan. Mikäli käytät maksukortin debit-puolta, saatat joutua pyytämään pankistasi mahdollisuutta käyttää korttia verkon maksuveloitusten tekemiseen.

 

Palvelun käyttöön liittyvät kysymyksiä

Olen unohtanut salasanani, mitä teen?

Unohtuneen salasanan päivityslinkin voit tilata rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen osoitteessa https://tunnus.almatalent.fi/unohtunut-salasana/. Salasanan päivityslinkki on voimassa tunnin ajan tilauksesta.

Miten voin vaihtaa salasanani?

Salasanan pääset vaihtamaan kirjautumalla sivustolle ja menemällä Omat tiedot -osioon sivun oikeasta ylälaidasta.

Yrityksessämme tarvitaan useampia käyttäjätunnuksia, miten toimin?

Uuden Suomen uutissisältöihin on mahdollista tehdä yritys- tai ryhmätilaus. Yritysmyyntimme auttaa sinua asiassa. Yritysmyynnin yhteystietoihin pääset täältä.

Miten kirjaudun ulos Uudesta Suomesta?

Voit kirjautua ulos sivun oikeassa yläkulmassa olevasta Kirjaudu ulos -linkistä. Uloskirjautuminen on tärkeää, varsinkin jos käytät palvelua yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa. Suosittelemme myös välimuistin tyhjentämistä etenkin Internet Explorer-selaimia käytettäessä.

Miksi Uuden Suomen uutissisällön lukeminen ei onnistu?

Varmista ensin, että käyttäjätunnuksesi ja salasanasi on kirjoitettu oikein. Tarkista sen jälkeen, että evästeet ovat käytössä selainohjelmassasi. 

Jos evästeet eivät ole käytössä, saat ne päälle seuraavasti:

Crome-selain
1. Valitse Asetukset (Settings)->Lisäasetukset (Advanced)
2. Valitse Privacy and security (Tietosuoja ja turvallisuus)->Content settings (Sisältöasetukset)->Cookies (Evästeet)
3. Ota käyttöön Allow sites to save and read cookie data (Salli sivustojen tallentaa ja lukea evästetietoja)

Microsoft Internet Explorer 
1. Valitse Työkalut (Tools).
2. Valitse Internet asetukset (Internet options).
3. Valitse Tietosuoja (Privacy) -välilehti.
4. Klikkaa Lisäasetukset (Advanced) HUOM. Suomenkielisessä 7.x versiossa tässä lukee Lisätiedot.
5. Merkitse kohta Ohita automaattinen evästeiden käsittely (Override automatic Cookie handling).
6. Valitse Ensimmäisen osapuolen evästeet (First-party Cookies) ja Kolmannen osapuolen evästeet (Third-party Cookies) -kohtiin Hyväksy (Accept).
7. Merkitse kohta Salli istunnon evästeet aina (Always allow session cookies).
8. Valitse lopuksi OK.

Miten tyhjennän selaimeni välimuistin?

Jos käytät Uutta Suomea yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa, kannattaa välimuisti tyhjentää käytön jälkeen. 

Crome-selain:
1. Avaa Settings->Advanced (Asetukset->Lisäasetukset)
2. Valitse Clear browsing data (Tyhjennä selaushistoria)->Clear data (Poista selaustiedot)
3. Sulje selain ja aloita uusi istunto käynnistämällä selain  

Internet Explorer -selain:
1.Avaa Työkalut (Tools) -valikko
2.Valitse Internet-asetukset (Internet options).
3.Valitse Yleiset (General).
4.Valitse Väliaikaiset Internet-tiedostot (Temporary Internet Files ).
5.Valitse Poista tiedostoja (Delete files) ja klikkaa OK.
6.Klikkaa vielä OK ja anna selaimen tehdä tyhjennys rauhassa.
7.Lopuksi sulje selain ja aloita uusi istunto.

Firefox (ohje Windowsille):
1.Avaa Tools->Options (Työkalut -> Asetukset).
2.Valitset Security-välilehti (Tietosuoja) ja sieltä Temporary files -välilehti (Väliaikaistiedostot).
3.Klikkaa Clear cache -painiketta (Tyhjennä välimuisti).
4.Kun selain on saanut tyhjennyksen tehtyä. Klikkaa OK ikkunan alareunasta.
5.Sulje selain ja aloita uusi istunto käynnistämällä selain.

 

Millä selaimilla Uusi Suomi toimii?

Tuemme seuraavia selaimia. Suosittelemme käyttämään uusimpia selainversioita, niillä palvelumme toimivat parhaiten.
•Safari
•Firefox
•Chrome
•Internet Explorer

 

Sammio