Yri­tys­kaup­po­jen il­moi­tus­kyn­nys ale­nee

10.01.2023 07:05

Aiempaa useampi yrityskauppa tulee vuodenvaihteen jälkeen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkittavaksi, kun kilpailulain muutos tuli voimaan 1.1.2023. Muutoksen tavoitteena on ehkäistä markkinoiden haitallista keskittymistä, joka johtaa tuotteiden ja palvelujen hintojen nousuun ja laadun heikkenemiseen.

Vuodenvaihteen jälkeen yrityskauppa tulee ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jos yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa ja vähintään kahden yrityskaupan osapuolten Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää kummankin osalta 10 miljoonaa euroa. Uusia liikevaihtorajoja sovelletaan yrityskauppoihin, joissa yrityskauppasopimus on allekirjoitettu tai määräysvalta hankittu 1.1.2023 tai sen jälkeen.

Aiemmin kauppa tuli Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkittavaksi, kun yritysten yhteenlaskettu maailmanlaajuinen liikevaihto ylitti 350 miljoonaa euroa ja vähintään kahden yrityskaupan osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylitti kummankin osalta 20 miljoonaa euroa. Aiempi ilmoituskynnys oli selvästi korkeampi kuin muissa samankokoisissa EU-maissa ja Pohjoismaissa, ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston vuonna 2021 tekemän selvityksen mukaan kokonaisia toimialoja rajautui yrityskauppavalvonnan ulkopuolelle liian korkeiden liikevaihtorajojen vuoksi.

Yri­tys­kaup­pa­val­von­ta on te­hok­kain kei­no puut­tua hai­tal­li­seen kes­kit­ty­mi­seen

Yrityskauppavalvonta on tehokkain tapa ehkäistä markkinoiden keskittymisestä aiheutuvia haittoja. Haitallinen markkinoiden keskittyminen johtaa hintojen nousuun sekä laadun heikkenemiseen, koska yritysten kohtaama kilpailu markkinoilla vähenee.

- On tär­ke­ää, että yri­tys­kaup­pa­val­von­taa on laa­jen­net­tu kos­ke­maan ai­em­paa useam­pia yri­tys­kaup­po­ja ja mark­ki­noi­ta. Hai­tal­li­seen kes­kit­ty­mi­seen tu­lee puut­tua en­na­kol­li­ses­ti, sil­lä mark­ki­na­ra­ken­tee­seen ei ole käy­tän­nös­sä mah­dol­lis­ta puut­tua jäl­ki­kä­teen, sanoo johtaja Sanna Syrjälä Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää sille ilmoitettujen yrityskauppojen kilpailuvaikutuksia tutkimalla markkinoiden rakennetta ja kilpailutilannetta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto puuttuu yrityskauppaan, jos sen katsotaan olennaisesti estävän tehokasta kilpailua Suomessa. Ensisijainen tapa yrityskaupan haitallisten vaikutusten estämiseksi on asettaa sille ehtoja. Ehtona voi esimerkiksi olla, että yrityskaupan osapuolet sitoutuvat myymään osan liiketoiminnasta ulkopuoliselle ostajalle. Mikäli haitallisia vaikutuksia ei voida poistaa yrityskaupan osapuolten tarjoamilla sitoumuksilla, voi markkinaoikeus Kilpailu- ja kuluttajaviraston esityksestä kieltää kaupan kokonaan.

Lähde ja lisätietoja: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje

Juridiikan ja talouden uutiskirje kokoaa uutiset ja ajankohtaiset sisällöt talouden, verotuksen ja juridiikan eri osa-alueista yhteen kirjeeseen. Voit räätälöidä kirjeen sisällön sinua kiinnostavista aihealueista. Uutiskirje ilmestyy joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää