Digitaalinen kiin­teis­tö­kaup­pa - joustavaa kaupankäyntiä

Digitaalinen kiinteistökauppa on nopea ja joustava tapa hoitaa kiinteistökauppa. Monet kiinteistökauppaa työkseen tekevät ovat huomanneet digitaalisen kaupankäynnin edut: kaupan osapuolten aikatauluja ei tarvitse enää sovitella yhteen yhteisen kauppa-ajan löytämiseksi, mikä nopeuttaa kiinteistökaupan läpimenoaikaa. Myös digitaalisen kiinteistökaupan turvallisuus sekä asiakastyytyväisyys keräävät kiitosta.

Digitaalisen kiinteistökaupan vaiheetDigikauppojen edutVaraa digitaalisen kiinteistökaupan esittely

Digitaalinen kiinteistökauppapalvelu mahdollistaa kiinteistökaupan tekemisen digitaalisesti - ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelun avulla voit luonnostella kiinteistökaupan kauppakirjan tai esisopimuksen ja käynnistää allekirjoitusprosessin kaupan osapuolten välillä Maanmittauslaitoksen Kiinteistönvaihdannan palvelussa (KVP)

Kenelle digitaalinen kiin­teis­tö­kaup­pa soveltuu?

Digitaalinen kiinteistökauppapalvelu on tarkoitettu kiinteistöalan ammattilaisille kiinteistönvälityksessä, pankeissa, rakennusliikkeissä, kiinteistösijoituksessa, lakiasiaintoimistoissa sekä kunnissa ja kaupungeissa. Ammattikäyttöön suunniteltu palvelu mahdollistaa monentyyppiset kauppatavat (esim. useamman kohteen kaupat sekä kuolinpesät). 

Voit tehdä digitaalisia kiinteistökauppoja kun: 

  • Kaupan kohde on koko kohde, määräosa, uusi määräala tai kiinteistö, josta myyjä pidättää määräalan. Kohteita voi olla useita. 
  • Myyjä on yksityinen henkilö, yritys tai kuolinpesä. Myyjiä voi olla useita. 
  • Ostaja on yksityinen henkilö tai yritys. Ostajia voi olla useita.  

Jos olet myymässä tai ostamassa kiinteistöä, kysy sähköisen kiinteistökaupan mahdollisuutta omalta välittäjältäsi tai tutustu Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun, jossa myös yksityishenkilöt voivat tehdä kiinteistökauppaa.  

Digitaalisen kiin­teis­tö­kau­pan edut

1. Nopeus 
Esitäyttöasetukset helpottavat ja nopeuttavat asiakirjojen laatimista. Kiinteistöasiat myös tulevat vireille välittömästi viranomaisen järjestelmissä. 

2. Turvallisuus 
Palvelu ohjaa täyttämään lomakkeisiin vaadittavat tiedot ja tarkastaa käyttäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä. Valmiit asiakirjat ovat turvallisesti arkistoituna palvelussa koko sopimuskauden ajan. 

3. Vaivattomuus
Digitaalisessa kiinteistökaupassa tai maanvuokrassa eri osapuolten ei tarvitse etsiä yhteistä aikaa kaupantekoon ja matkustaa samaan paikkaan. Myöskään kaupanvahvistajaa ei tarvita. 

4. Asiakastyytyväisyys
Hyödyntämällä digitaalisia palveluja, mahdollistat omille asiakkaillesi joustavan tavan tehdä kiinteistökauppaaja maanvuokrasopimuksia. 

5. Ekologisuus 
Digitaalisen kiinteistökaupan hiilijalanjälki on tavallista kauppatapaa pienempi. Luonto kiittää, kun osapuolten ei tarvitse matkustaa samaan paikkaan allekirjoittamaan papereita, eikä dokumentteja tarvitse tulostaa. 

Kiinnostuitko tai heräsikö sinulle kysymyksiä?

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin kerromme tarkemmin, miten aloitat digitaalisen kaupankäynnin ja miten se tuo joustavuutta arkeesi.

Usein kysytyt kysymykset digitaalisesta kiinteistökaupasta

Asuntokaupat hoituvat digitaalisesti DIASin avulla

DIASin avulla asuntokaupat hoituvat joustavasti digitaalisesti. DIASin avulla asuntokauppa on mahdollista tehdä digitaalisesti, vaikka osakekirja olisi paperinen. DIAS-kaupan voit tehdä myös niissä tapauksissa, joissa myyjänä on kuolinpesä.

Sinua saattaisi kiinnostaa

Haluan lisätietoja digitaalisesta kiinteistökaupasta