1500x600_tietopalvelu_ajankohtaista

Ajankohtaista

570x270_tietopalvelut_tunnusluvut

Tilinpäätös paljastaa yrityksen suorituskyvyn

Tilinpäätökset on aiemmin nähty pääasiassa pankkien ja rahoittajien työkaluna. Nykyisin yritysten tilinpäätöksiä käytetään monipuolisemmin eri käyttötarkoituksiin ja ne antavat kattavan läpileikkauksen yrityksen tilasta. Katso Ari Rajalan puheenvuoro tilinpäätöksistä saatavista signaaleista.

Tilinpäätöksiä hyödyntävät mm.:

  • Sijoittajat – onko yritys tuottava sijoituskohde, mikä on yrityksen arvo?
  • Rahoittajat – selviääkö yritys sovituista velvoitteista?
  • Tavarantoimittajat – voiko yhtiölle toimittaa tavaraa laskua vastaan?
  • Alihankkijat – maksaa yritys varmasti laskunsa?
  • Palveluntarjoajat – olisiko yritys hyvä asiakas?
  • Kumppanit – Onko yritys luotettava kumppani?
  • Kilpailijat - mikä on yhtiön kilpailukyky?
  • Viranomaiset – onko yrityksellä kaikki kunnossa?
  • Kunnat – onko yritys hyvä työnantaja?
  • Mediat – mitä on uutisen taustalla?
  • Toimialaliitot – miten alan yrityksillä menee?
  • Ammattiliitot – onko talous kunnossa?
  • Henkilöstö – onko työpaikat turvattu?
  • Omistajat – onko yrityksen toiminta vakaalla pohjalla?
  • Johto – onko toiminta tehokasta ja kannattavaa

Tilinpäätöksiin liittyy kuitenkin sitkeitä olettamuksia, joihin Kauppalehden analyytikko Ari Rajala ottaa kantaa 30 vuoden kokemuksellaan.

  1. Tieto on aina vanhaa.

    - Totta, mutta se on kuitenkin ainoata normitettua ja säännöllistä tietoa, jota yritykset joutuvat julkaisemaan toiminnastaan. Jos tilinpäätöksiä ei olisi, olisi mahdotonta tehdä esimerkiksi arvioita, minkä tasoista tulosta yritykset tulevat tekemään tai mikä niiden arvo on.

  2. Menneisyyden hyvä kehitys ei takaa tulevaisuuden hyvää menestystä.

    - Totta tämäkin, mutta toisaalta, mikä sen takaisi? Jos ajatellaan esimerkiksi luottotietoa: vaikka yrityksellä ei olisi maksuhäiriöitä nyt, ei se takaa yrityksen maksuhäiriöttömyyttä tulevaisuudessa. Tilinpäätös kuitenkin asettaa lähtötason seuraavalle tilikaudelle. Se kuvastaa yrityksen aikaisempaa suorituskykyä: jos on ollut nelosen oppilas edellisvuonna, tuskin yltää kympin oppilaaksi seuraavanakaan vuonna.

    3. Tilinpäätös ei rekisteröit muuta kuin yrityksen rahavirtoja.

    - Myös totta, tilinpäätös ei huomio omaisuuserien käypiä arvoja eikä arvonmuutoksia, yrityksen osaamista ja henkistä pääomaa tai tuotemerkkejä, brändiä, patentteja tai muuta aineetonta omaisuutta, vaan ne on kirjattu kuluina. Yritystä arvioitaessa keskeinen tekijä on kuitenkin yhtiön kannattavuus ja sen kehitys, johon useimmat yllämainituista tekijöistä heijastuvat.

    4. Tilinpäätökset ovat epäluotettavia, koska ne sisältävät tilinpäättäjän harkinnanvaraisia ratkaisuja.

    - Onhan se näinkin, mutta lääke tähän väittämään on tilinpäätösten oikaiseminen. Niiden avulla tilinpäätöksien luotettavuutta voidaan parantaa. Esimerkiksi, jos yrityksessä on kertaluontoisia myyntivoittoja, otetaan ne pois ja saadaan tilinpäätös näyttämään operatiivista tulostasoa, jota yhtiö pystyy tekemään.

    5. Verotus ja konsernin sisäiset järjestelyt vaikuttavat tilinpäätöksiin.

    - Totta, mutta pääosa niiden vaikutuksista voidaan eliminoida tekemällä oikaisuja tai huomioimalla ne lukuja tulkittaessa.

    6. Tase kertoo vain yhden päivän tilanteen.

    - Taas totta, tase on yrityksen tilinpäätöksen viimeisen päivän tilanne. Sillä taseella kuitenkin lähdetään seuraavaan tilikauteen. Joissain tilanteissa tämä on toki ongelma, mutta ne heijastuvat yleensä vain maksuvalmiuden arviointiin, johon on tarjolla muita konsteja, kuten maksuhäiriö- ja maksukäyttäytymistiedot, joilla voidaan täydentää taseen antamaan kuvaa yrityksen maksuvalmiudesta.

Myös Kauppalehden Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoista

Menestystä voidaan mitata hyvin erilaisilla mittareilla. Kauppalehden Menestyjiä mitataan taloudellisella menestyksellä. Hyvä yritys kasvaa, on kannattava ja myös tase ja maksuvalmius ovat kunnossa. Menestyjä-yritykset ovat myös muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.

Tilinpäätökset ostat Tietopalveluista tai Kauppalehden Yrityshausta
Yrityksesi sijoituksen Menestyjälistalla voit tarkastaa täältä.
Menestyjä-merkin voit tilata tästä.

Menestyjät
570x270_tietopalvelut_laki_ja_asianajo

Onko asiakkaasi poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö? Entä kuka on tosiasiallinen edunsaaja?

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvä sääntely (444/2017) (”rahanpesulaki” tai ”RPL”) uudistui heinäkuussa 2017. Lain tavoitteena on muun muassa tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennaltaehkäisyä siten, että lain piiriin kuuluvat ilmoitusvelvolliset arvioisivat liiketoimintaansa mahdollisesti liittyviä riskejä ja tilanteita, joissa esimerkiksi rahanpesua voisi tapahtua.

Lain uudistuksen myötä uusia velvoitteita tuli tilitoimistoille, kiinteistönvälitysliikkeille, asianajotoimistoille, pankeille sekä yrityksille, jotka ottavat yhtenä tai toisiinsa liittyvinä suorituksina vastaan käteistä yli 10 000€.  

Asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi

Yksi lain keskeisistä velvoitteista on asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi. Keskeinen osa asiakkaan tuntemista on ns. tuntemistietojen kerääminen asiakkaalta kysymällä. Rahanpesulain on säädetty, mitä tietoja palveluntarjoajan on hankittava ja kysyttävä asiakkaan tuntemiseksi.

Asiakkaan tuntemistietoja ovat mm.:

  • nimi, syntymäaika, henkilötunnus ja kansalaisuus
  • edustajan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus
  • oikeushenkilön täydellinen nimi, rekisterinumero, rekisteröimispäivä ja rekisteriviranomainen
  • oikeushenkilön hallituksen tai vastaavan päättävän elimen jäsenten täydelliset nimet, syntymäajat ja kansalaisuudet
  • oikeushenkilön toimiala
  • tosiasiallisten edunsaajien nimi, syntymäaika ja henkilötunnus
  • henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä tai kopio asiakirjasta. Jos asiakas on etätunnistettu, tiedot todentamisessa käytetystä menettelystä tai lähteistä
  • tiedot asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta, perusteet liiketoimen tai palvelun käytölle ja tiedot varojen alkuperästä sekä muut tarkoitetut asiakkaan tuntemiseksi hankitut tarpeelliset tiedot.
  • laissa säädetyn selonottovelvollisuuden ja poliittisesti vaikutusvaltaiseen henkilöön liittyvän tehostetun tuntemisvelvollisuuden täyttämiseksi hankitut tiedot.

Uudet lomakkeet Tietopalveluissa asiakkaan tunnistamisen helpottamiseksi

Tietopalvelut tarjoaa maksutta käyttöösi Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) ja Selvitys tosiasiallisesta edunsaajasta -lomakkeet. Löydät lomakkeet Henkilöt -palveluosiosta että Asiakaspalvelu -valikosta Lomakkeet -sivulta.

Tulosta lomakkeet ja hyödynnä niitä hienovaraisesti asiakkaan tuntemistietoja kerätessä. Tiedot tulee kysyä henkilöltä itseltään. Pelkkä tietojen tarkastus jostain muusta tietolähteestä ei riitä.  Lomakkeet on tarkoitettu esimerkiksi liitteeksi toimeksiantosopimukseen. Voit taltioida paperilomakkeen helposti erikseen muista asiakastiedoistasi, sillä Tietoja, jotka on hankittu ainoastaan RPL:n mukaista tarkoitusta varten, ei saa käyttää muihin tarkoituksiin (RPL 3.3.5 §).

Hyödynnä palvelutuotteita ja yritysraportteja

Mikäli tosiasiallista edunsaajaa ei pystytä tunnistamaan tai lomakkeessa luetellut edellytykset eivät täyty, tosiasiallisina edunsaajina pidetään tarkasteltavana olevan oikeushenkilön hallitusta tai vastuunalaisia yhtiömiehiä, toimitusjohtajaa tai muuta vastaavassa asemassa olevaa henkilöä. Nämä viralliset vastuuhenkilöt selvität kuukausilisenssin hintaan kuuluvista Kaupparekisterintiedot ja Vastuuhenkilöt ja nimenkirjoittajat -palvelutuotteilta tai voimassa olevalta kaupparekisteriotteelta (virallinen ote, maksullinen).

Rahanpesulaissa on määritelty myös muiden kuin yhtiöiden tosiasialliset edunsaajat. Esimerkiksi Säätiölaissa (487/2015) tarkoitetun säätiön tosiasiallisina edunsaajina pidetään säätiörekisteriin merkittyjä hallituksen ja hallintoneuvoston jäseniä. Tietopalveluiden Yrityshaussa voit valita yhtiömuodoksi säätiön ja hakea säätiörekisteriotteen (maksullinen tuote), josta näkee säätiön hallituksen jäsenet sellaisena kuin ne Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterissä ovat.

Toivottavasti lomakkeet auttavat sinua työssäsi!

 

Alma Talent Tietopalvelut asiakaspalvelu
puh. 0800 141 070
email. tietopalvelut@almatalent.fi

Tietopalvelut
570x270_tietopalvelut_menestyjat-sertifikaatti

Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoista

Yrityksen tilinpäätös on laaja ja standardoitu tietopaketti yrityksen tilikauden taloudesta. Alma Talentilla on pitkä historia tilinpäätösinformaation analysoinnista ja vertailusta. Yritysten tilinpäätöstietojen pohjalta on syntynyt myös Kauppalehden Menestyjät.

Tarkasta tästä, onko yrityksesi mukana Menestyjä-listalla

Menestyjäluokitus paljastaa suorituskyvyn

Menestyjäyrityksiä ovat yritykset, jotka saavat Alma Talent Tietopalveluiden Menestyjäluokituksessa yli 50 pistettä. Menestyjäpisteet kuvaavat yrityksen taloudellista menestystä ja suorituskykyä. Pisteytyksen asteikko on 0-100 nollan ollessa huonoin ja sadan paras mahdollinen pistemäärä. Menestyjäluokitus on dynaaminen ja yrityksiä suhteellisesti vertaileva, ja yritykset jakautuvat pisteskaalalle suurin piirtein normaalijakauman mukaisesti. Pisteet muodostuvat yrityksen ja verrokkiryhmän suhteellisista tuloksista. Verrokkina käytetään kahta eri ryhmää, joita ovat yrityksen toimiala ja kaikki yritykset, jotka kuuluvat yrityksen kokoluokkaan. 

Suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella, joita ovat:

  • kasvu
  • kannattavuus
  • tulos
  • maksuvalmius
  • vakavaraisuus
  • riskinsietokyky.

Nämä kuusi osa-aluetta kuvaavat yrityksen toiminnan tärkeimpiä taloudellisia piirteitä, ja täydentävät toisiaan kuvaamassa yrityksen menestystä. Menestyjäksi voi nousta eri osa-alueiden perusteella, eikä kaikilla osa-alueilla tarvitse olla muita parempi.

Maksuhäiriöttömyys ei ole tae menestyksestä

Luottoluokittajien myöntämät sertifikaatit edellyttävät käytännössä vain hyvää maksuvalmiutta ja maksuhäiriöttömyyttä. Menestyjäluokitus on kuuden osa-alueen analyysin perustuva malli, joka on markkinoiden ainoa, joka sekä tunnistaa riskit että erottelee hyvät yritykset toisistaan. Menestyjiä luokitellaan toisin sanoen kahdesta suunnasta. Näin saadaan kokonaisvaltaisempi kuva yrityksen todellisesta tilanteesta.  

Verrokkiryhmä tärkeässä roolissa

Osa-alueita voi tarkastella myös yksittäin, jolloin nähdään yrityksen suhteellinen menestys juuri halutulla osa-alueella. Myös eri verrokkiryhmien suhteen lasketut pisteet ovat nähtävillä erikseen. Yrityksiä vertailtaessa on erityisen tärkeää huomioida yritysten koon ja toimialan mukanaan tuomat erityispiirteet, sillä esimerkiksi eri toimialojen yritysten pääomarakenteet voivat poiketa huomattavasti toisistaan. Ei siis voida suoraan verrata esimerkiksi metallipajan ja it-konsultointiyrityksen taserakennetta toisiinsa. Myös kokoluokan merkitys on suuri, sillä suurempien yritysten taloudenpidon periaatteet ovat erilaisia pienempiin verrattuna. Tyypillisesti pienet yritykset välttävät velkaantumista, kun taas suuremmat käyttävät velkaa normaalina rahoitusvälineenä.

Muita yrityksiä riskittömämpiä

Tutkimustemme mukaan Menestyjä-yritykset ovat muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.

Todellisen menestyjän ja hyvän liikekumppanin tunnistaa Menestyjä-merkistä

Kauppalehden myöntämän Menestyjä-sertifikaatin voivat tilata käyttöönsä yritykset, jotka ovat saaneet Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Tarkasta tästä kuuluuko yrityksesi Menestyjä-yrityksiin ja tilaa menestyksen merkki yrityksesi käyttöön.

Tilaa Menestyjä-sertifikaatti

Menestyjät
Tietopalvelut

Kauppalehti Tietopalveluiden nimi muuttui

Kauppalehti Tietopalvelut -liiketoiminnan nimi on muuttunut Alma Talent Tietopalveluiksi 15.3.2018 alkaen. Myös Balance Consultingin ja Alma Talent CRM:n palvelut löytyvät jatkossa Alma Talent Tietopalveluiden palvelukokonaisuudesta. Uuden brändinimen myötä Tietopalvelut-liiketoiminta nivoutuu yhä tiukemmin osaksi Alma Talent Oy:tä ja Alma Media -konsernia. 

Alma Talent Tietopalvelut

on yksi maan johtavaista tietopalvelujen tarjoajista. Autamme asiakkaitamme kasvamaan ja menestymään luotettavien ja monipuolisten tietopalveluratkaisujen avulla.

Kattava palveluvalikoimamme muodostuu mm. seuraavista palveluista:

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu palvelee maksuttomassa numerossa 0800 141 070 (arkisin 8.30-16.30) tai sähköpostitse tietopalvelut(at)almatalent.fi. Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön.

Tietopalvelut
570x270_tietopalvelut_menestyjat-sertifikaatti

Vuosi 2018 Menestyjän silmin

Vuoteen 2018 lähdetään edellisvuoden positiivisen talouskasvun siivittämänä. Suomen Pankki ennustaa talouden kasvavan 2,5 prosenttia. Menestyjä-yritykset ovat tutkimuksissamme kasvaneet edellisvuosina keskimääräistä nopeammin, ja tämä kehitys tulee todennäköisesti jatkumaan. Heikomman yleisen talouskehityksen aikana Menestyjät ovat toiminnallaan luoneet oman kasvunsa, nyt ne pääsevät lisäksi nauttimaan talouden myötätuulesta. Onkin oletettavaa, että vuosi 2018 tarjoaa Menestyjille entistä suotuisammat edellytykset menestyä myös jatkossa!

Menestyjät panostaneet rekrytointiin

Positiivisen talouskehityksen myötä Suomen työllisyystilanne on parantunut. Haittapuolena EK:n tammikuussa 2018 julkaisemassa Suhdannebarometrissa tuodaan esiin rekrytointivaikeudet, ja osaavan työvoiman saatavuutta pidetään jopa talouskasvun uhkana. Menestyjä-yritykset ovat tutkimustemme mukaan olleet rekrytointikannalla jo useampia vuosia, jolloin niiden resurssit ovat riittävät keskimääräistä parempaan kasvuun. Lisäksi Menestyjien on helpompi rekrytoida uusia osaajia, koska työntekijät arvostavat menestyvää ja taloudellisesti vahvaa työnantajaa.

Alma Talent mukana Menestyjä-yritysten tarinoissa

Alma Talentin tarjoama median, tietopalveluiden ja tapahtumatoiminnan liitto luo ennennäkemätöntä lisäarvoa myös Menestyjä-yrityksille. Olemme ylpeinä mukana Menestyjä-yritysten tarinoissa. Esimerkiksi Alma Talent Tietopalveluiden analyysiosaamiseen perustuvan Menestyjäluokituksen avulla seulomme harvalukuisen Menestyjä-yritysten joukon, jota tuodaan esiin eri mediakanavissamme, kuten Kauppalehdessä.

Balance Consultingin toiminnot ovat nyt osa Alma Talent Tietopalveluita. Menestyjäluokitus pisteyttää yritykset asteikolla 0 ‒100 kuuden taloudellisen osa-alueen perusteella. Lue lisää Menestyjäluokituksesta.

Menestyjät
570x270_tietopalvelut_tietohuoltoratkaisut

Vanhentunut markkinointirekisteri heikentää viestintääsi ja liiketoimintaasi

Milloin olet viimeksi tarkistanut markkinointirekisterisi sähköpostiosoitteiden ajantasaisuuden? Jos yrityksesi käyttää toimimattomia sähköpostiosoitteita sisältäviä postituslistoja, markkinointisi on tehotonta ja pahimmillaan lähettämäsi sähköpostit luokittuvat roskapostiksi. Myös EU:n uuden tietosuoja-asetuksen (GDPR) voimaantulon myötä rekistereiden ylläpitoon ja käsittelyyn tulee kiinnittää entistä tarkempaa huomiota.

Roskapostiksi luokittelun torjuntaan käytetään globaalisti paljon resursseja. Spamhouse on maailman laajimmin käytetty palvelu, joka pitää listaa roskapostia lähettävistä palvelimista. Aika ajoin tälle listalle joutuu myös suomalaisia palvelimia, ja tällöin liiketaloudelliset menetykset yrityksissä ovat merkittäviä. Kun vielä EU:n uusi tietosuoja-asetus asettaa yritykset entistä tarkempaan syyniin, nyt jos koskaan on syytä päivittää asiakastiedot kuntoon!

GDPR:n vaikutukset yrityksissä

EU:n tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GDPR) edellyttää toukokuusta 2018 lähtien yrityksiltä aiempaa tarkempaa henkilötietojen käsittelyä, ylläpitoa ja suojausta. GDPR:llä halutaan luoda yhtenäiset EU:n laajuiset, henkilöiden oikeuksia ja vapauksia kunnioittavat tavat käsitellä henkilötietoja sekä parantaa rekisteröityjen oikeuksia tietosuojaan ja omien henkilötietojensa käsittelyyn.

Tietosuoja-asetus koskettaa kaikkia yrityksiä, joissa käsitellään asiakkaiden ja työntekijöiden henkilötietoja. Tietosuojaperiaatteita tulee noudattaa kaikissa henkilötietojen käsittelyvaiheissa. Samalla yritysten on varmistettava nykyisten tietojärjestelmiensä ja prosessiensa mukautuminen asetuksen tuomiin muutoksiin.

Markkinoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa markkinointirekisterien ajantasaisuudesta huolehtimista, sillä GDPR edellyttää rekisterinpitäjän dokumentoivan henkilötietojen käsittelyn sekä osoittavan tarvittavin toimenpitein noudattavansa asetusta. Asetuksen voimaantulon jälkeen henkilötietojen käsittelyä yrityksissä tullaan valvomaan ja rikkomuksista rankaisemaan.

B-to-b-rekisterit kuntoon tietohuollon avulla

Me Alma Talent Tietopalveluissa ajattelemme, että EU-asetusta noudattava yritys viestii potentiaalisille ja olemassaoleville asiakkailleen hyvää kuvaa itsestään yrityksenä, jolle henkilötietojen ja -rekisterien jatkuva päivittäminen on itsestäänselvyys. Tietohuoltomme avulla voit varmistua markkinointirekisterisi täsmällisyydestä ja tietosuojaperiaatteiden noudattamisesta, sillä tietohuolto poistaa tai oikaisee viipymättä epätarkat ja virheelliset henkilötiedot rekisteristäsi. Näin vältyt ikäviltä selvitystilanteilta.

Alma Talent Tietopalvelujen yritys- ja päättäjätieto on uniikkia

Tietohuoltoratkaisumme pohjautuvat Päättäjät ja vaikuttajat -tietokantaan, jonka tiedot ovat yhdistelmä Kaupparekisteristä ja YTJ:stä saatua viranomaisdataa, yrityksiltä kerättyä dataa sekä Alma Talent Tietopalvelujen omien analyytikoiden analysoimaa taloudellista dataa. Tietomme ovat monipuolisia ja aina ajantasaisia, koska rikastamme, korjaamme ja täydennämme viranomaisdataa yritysten antamilla päättäjä- ja vaikuttajatiedoilla, jotka oma tiedonkeruuseen erikoistunut yksikkömme kerää soittamalla suomalaisiin yrityksiin.

B-to-b-markkinointia voi tehdä asemavaltuutuksella, ilman henkilön erillistä lupaa. Yrityspäättäjä on kuitenkin ihminen siinä missä yksityishenkilö, siksi myös markkinointiviestinnän tulee olla kohdennettua ja liittyä päättäjän työtehtäviin tai vastuualeeseen. Tiedonkeruuyksikkömme kerää päättäjistä ajantasaisia vastuualuetietoja, jolloin asiakkaidemme markkinointiviestintä kohdistuu yrityksissä juuri oikeille henkilöille. Päättäjät ja vaikuttajat -tietokannassastamme saat kaikkien yli viisi henkilöä työllistävien yritysten ja julkisten yhteisöjen päättäjätiedot. Alma Talent Tietopalvelut on myös markkinoiden ainoa toimija, joka ylläpitää ja julkaisee avoimia ajantasaisuustilastoja sekä toimittaa tarvittaessa myös tietuekohtaiset aikaleimat.

Asiakkaanamme voit hyödyntää yksittäisten kohderyhmäpoimintojen sisältämiä tietoja kuukauden ajan tai hyödyntää edellä kuvattua tietohuoltoratkaisuamme, joka takaa datan ajan tasalla pysymisen kaikissa yrityksesi järjestelmissä.

Kysy lisätietoja soittamalla numeroon 0800 141 070, kartoitetaan yhdessä yrityksesi tarpeita parhaiten palveleva ratkaisu!
Tutustu tietohuoltoratkaisuihimme >>

Tietohuolto
570x270_tietopalvelut_tunnusluvut

Bruttotulos piilottaa olennaisen

Pien- ja mikroyritysasetuksen sallimien suppeampien tietojen raportointi voikin olla yritykselle karhunpalvelus. Tämä kirjoitus käsittelee aihetta tilinpäätöksen hyödyntäjän näkökulmasta.

30.12.2015 voimaan tulleen uuden kirjanpitolain pienyhtiörajojen noston myötä aiempaa suuremmat osakeyhtiöt ovat saaneet raportoida tuloslaskelmansa liikevaihdon sijaan bruttotuloksesta alkavana. Bruttotuloksen käyttö piilottaa yrityksen liikevaihto- ja kulutietoja, kun mm. liikevaihto, liiketoiminnan muut tuotot, materiaalit ja palvelut netotetaan yhdeksi eräksi.

Samalla säädetty asetus pien- ja mikroyritysten tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista on tarjonnut suppeampia vaihtoehtoja myös muiden tilinpäätöksen erien osalta, kun pienyritykset voivat halutessaan raportoida tuloslaskelman ja taseensa vain erien ylätasolta. Yritys voi tällöin halutessaan raportoida velkansa ilman korollisten velkojen määrän tai saatujen ennakoiden erittelyä.

Kannattaako yrityksen piilottaa liikevaihto?

Tilinpäätösten analysoijana olemme törmänneet pienyhtiöissä yhä enenevissä määrin bruttotuloksilla alkaviin tuloslaskelmiin. Yksi tarkoitus lienee ollut piilottaa kilpailijoilta yrityksen liikevaihto- ja kulurakennetietoja. Onko liikevaihdon tai kulurakenteen piilottamisesta yritykselle kuitenkaan mitään konkreettista hyötyä? Tuloslaskelmasta voi laskea myyntikatteen lähinnä kaupan alan yrityksille, ja silloinkin myyntikate kuvaa vain koko yrityksen myynnin kokonaiskatetta.

Mitä haittaa yritykselle sitten voi olla suppeammasta raportoinnista?

Tilinpäätöksen tarkoituksena on tarjota informaatiota yrityksen tilasta sidosryhmille, kuten rahoittajille, asiakkaille, alihankkijoille, työnhakijoille jne. Liikevaihto on yrityksen analysoinnin kannalta oleellinen tieto ja pelkästä tulosnäkökulmasta raportoiminen piilottaa jotain olennaista. Liikevaihto kertoo yrityksen koon ja monet muut tunnusluvut suhteutetaan yrityksen liikevaihtoon. Puuttuvan liikevaihtotiedon vuoksi yritys saa automaattisesti huonomman luottoluokituksen tai sitä ei voida luokitella lainkaan. Yrittäjä joutuu tällöin tekemään ylimääräistä työtä toimittaessaan liikevaihtotietoa rahoittajalle, luottoluokittajille tai muille sidosryhmille, jotta yritystä voidaan arvioida niin, että lopputulos olisi yrityksen edun mukainen. Vastaavasti työmäärä lisääntyy myös tiedon hyödyntäjän puolella, kun normaalin automaattisen tiedonkeruun sijaan joudutaan erikseen pyytämään puuttuvia tietoja. Laajemmassa mittakaavassa tämä johtaa byrokratian ja kulujen lisääntymiseen.

Bruttotuloksella raportoidessa sidosryhmien tiedonsaanti yrityksestä heikkenee, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti yrityksen toimintaan, esimerkiksi silloin, jos yritys jää kilpailutuksen ulkopuolelle puuttuvan liikevaihtotiedon vuoksi. Myös suppeammalla tasekaavalla raportoidessa on riskinsä. Mikäli korollisia velkoja ei ole eritelty, luottoluokittaja yleensä olettaa varovaisuuden periaatteen mukaisesti kaikkien velkojen olevan korollisia. Mikäli taas yritys ei erittele taseensa saatuja ennakoita, huononee yrityksen omavaraisuusaste, sillä saadut ennakot vähennetään tunnuslukua laskettaessa taseen loppusummasta. Kaikista varminta on eritellä taseen erät toivotulla tarkkuudella suoraan taseeseen; mahdollinen liitetietokaan ei aina saavuta tilinpäätöksen analysoijaa.

Läpinäkyvyys on tätä päivää. On yrittäjän etu, että hänen yrityksestään on tarjolla samat tiedot kuin muistakin yrityksistä. Esimerkiksi Kauppalehden suositut yritysjuttusarjat, kuten Maakuntien Menestyjät tai Kasvajat, perustuvat tilinpäätöstietoihin ja liikevaihtonsa piilottava yritys jää auttamatta positiivisen näkyvyyden ulkopuolelle.

Pyytäessämme yrittäjiltä heidän puuttuvia tietojaan, monet eivät ole olleet tietoisia, etteivät he ole raportoineet yrityksensä liikevaihtoa tilinpäätöksessään. Vastuu ja valta tässä asiassa on kirjanpitäjällä, joten ethän suosittele suppeampaa raportointia asiakkaan edun vastaisesti.

Hanna Pehkonen, yritystutkija
Alma Talent Tietopalvelut

Yritystieto
570x270_tietopalvelut_yritystutkimus

Yrityksen arvonmääritys johdon työkaluna

Arvonmääritys kannattaa aloittaa ennen yrityskauppaprosessia

Yrityksen arvonmääritystä pidetään yrityskauppaan liittyvänä työkaluna, eikä sitä ole totuttu käyttämään muissa yhteyksissä. Arvonmäärityksellä on luontainen rooli yrityskaupan osana, sillä kaupan kohteena olevalla yrityksellä on oltava jokin arvo, johon kauppahinta perustuu. Riippumattoman osapuolen tekemänä arvonmääritys on luotettava lähtökohta neuvoteltaessa kauppahintaa. Laaja arvonmääritys tuo lisäksi esiin yrityksen toiminnan yksityiskohtia ja perusteluja arvostustasolle, eli se tarjoaa hinnan lisäksi avaimia muillekin neuvoteltaville yksityiskohdille.

Arvonmäärityksellä vastataankin yksinkertaisimmillaan kysymykseen, mikä on yrityksen arvo. Tämän lisäksi arvonmääritys kertoo, mistä yrityksen arvo muodostuu ja miten se on perusteltavissa. Näin se tarjoaa yrityskaupassa perustellun lähtökohdan hintaneuvotteluille ja perustelut voivat olla jopa itse arvoa tärkeämmässä roolissa.

Yrityskauppaa mietittäessä arvonmääritys kannattaa mahdollisuuksien mukaan toteuttaa useita kertoja ja pidemmällä aikavälillä, jotta alkuvaiheessa tunnistettuihin kehityskohteisiin voidaan puuttua. Kehityskohteiden tunnistaminen auttaa parantamaan toimintaa ja toimenpiteiden vaikutus näkyy suoraan yrityksen arvon positiivisena kehityksenä.

Hyödyt esiin myös operatiivisessa toiminnassa

Arvonmäärityksen hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat myös yrityksen käytännön toimintaa ja taloutta suunniteltaessa. Esimerkiksi ammattiomistajat seuraavat yrityksen arvon kehittymistä omistusjaksonsa ajan ja kehittävät yrityksen toimintaa arvoajurit silmällä pitäen. Investoinneissa ja rakenteellisissa ratkaisuissa huomioidaan arvonkehityksen näkökulma. Arvonmääritystä käytetään tässä tapauksessa myös johtamisen työkaluna.

Arvonmääritystä tulisi hyödyntää laajemmin yrityksen johdon ja ohjauksen työkaluna, vaikka tavoitteena ei olisikaan yrityksen myynti. Pääomasijoittajien omistamat yritykset onnistuvat lyhyessäkin ajassa parantamaan toimintansa tehokkuutta ja kannattavuutta, kun fokus on oikeissa asioissa. Tämä kertoo siitä, että ottamalla arvon seuraamisen mukaan johtamiseen, onnistutaan kehittämään yrityksen toimintoja. Ammattimaisilta omistajilta on hyvä ottaa mallia yrityksen johtamistyöhön ja kehittää arvon seuraamisesta osa päätösprosesseja.

Arvonmääritys paljastaa tehtyjen päätösten onnistuneisuuden

Edellä todettiin, että arvonmäärityksen sisältämä informaatio on arvokasta esimerkiksi investointipäätöksissä ja yrityksen strategisessa suunnittelussa. Sen avulla voidaan jälkikäteen arvioida tehtyjen ratkaisujen onnistumista. Epäonnistumisista saadaan parempaa tietoa, jos arvostustason kehitys ei vastaa esimerkiksi ennen investointia tehtyjä arvioita. Näin voidaan selvittää, mitkä seikat johtivat arvoa heikentäneisiin päätöksiin ja onko näitä mahdollista ennakoida paremmin tulevaisuudessa, jotta epäonnistumisilta vältyttäisiin. Myös onnistuneiden päätösten analysointi helpottuu ja ne ovat helpommin toistettavissa, kun otetaan oppia tehdyistä päätöksentekoprosesseista.

Itse vai ulkoa?

Arvonmäärityksestä voi tehdä yrityksen sisäisen prosessin, joka toistetaan esimerkiksi vuosittain. Laskentamallit ovat melko yksinkertaisia ja kaikkien saatavilla, joten prosessi on mahdollista toteuttaa myös yrityksen omilla resursseilla. Arvonmääritys voidaan hankkia myös yrityksen ulkopuolelta, jolloin puolueeton taho arvio yrityksen toimintaa ja määrittää arvon. Ulkopuolisen arvonmäärittäjän etuna on usein kokemus. Arvonmäärittäjä huomaa nopeasti yritystoiminnan puutteet, ja osaa antaa vinkkejä asioiden kehittämiseen.

Prosessina arvonmääritys kaivaa esiin yksityiskohtia yrityksen tuloslaskelman ja taseen takaa, eikä niihin yrityksessä itsessään välttämättä muuten osattaisi kiinnittää huomiota. Arvonmäärityksen yhteydessä on mahdollista löytää esimerkiksi toiminnan pullonkauloja tai yritystoiminnan käyttämätöntä potentiaalia. Tällöin jo arvonmääritysprosessista saadaan uutta arvokasta tietoa yritysjohdon käyttöön. Havaittuihin heikkouksiin keskittymällä yrityksen arvoa on mahdollista kehittää esimerkiksi prosessien tehokkuutta parantamalla jo melko lyhyelläkin aikavälillä. Säännöllisesti tehtynä arvonmääritys paljastaa tehtyjen toimenpiteiden toimivuuden.

Yritystoiminnassa suunnitelmallisuus ja tulevaisuuden arviointi ovat johdon kannalta tärkeässä roolissa. Arvonmäärityksessä tulevaisuutta lähestytään monesta eri näkökulmasta ja säännöllisesti tehtynä arvonmääritysprosessi ikään kuin pakottaa yrityksen arvioimaan tulevaisuuden suunnitelmiaan aina uudelleen. Epäkohtiin keskittymällä toiminta tehostuu ja arvo kehittyy samalla kuin itsestään.

Mihin arvonmäärityksen hinta perustuu?

Yrityksen arvonmäärityksen teettämiseen on tarjolla useita eritasoisia ratkaisuja, joiden hinnat vaihtelevat suhteessa paljon laajuuden ja käytetyn työpanoksen mukaan. Pitkälle automatisoituja arvonmäärityksiä saa jo muutaman sadan euron hintaan, ja laajemman konsulttitoimiston tekemän arvion hinnat voivat nousta useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Tilaajan onkin ymmärrettävä, millainen arvonmääritys on sopivin omiin tarpeisiin, jotta valittu ratkaisu tuottaa haluttuja tuloksia. Etenkin yrityskauppaa suunniteltaessa arvonmääritys kannattaa mahdollisuuksien mukaan teettää useammalla toimijalla, jotta saadaan laaja käsitys yrityksen potentiaalista.

Autamme mielellämme yrityksen arvonmääritykseen liittyvissä kysymyksissä ja tarpeen arvioinnissa. Tarjoamme eritasoisia arvonmäärityspalveluita yritysten käyttöön. Arvonmääritysprosessimme perustuu osaltaan keskusteluihin yritysjohdon kanssa, ja jokainen toteuttamamme arvonmääritys on yksilöllinen ja yrityksen lähtökohdat huomioiva.

Tutustu Yrityksen arvonmääritykseen
Ota yhteyttä yritystutkijoihimme.

Arvonmääritys
Yrityksen arvonmääritys

Miten yrityksen arvo määritellään?

Omistajanvaihdosta suunniteltaessa kannattaa käyttää apuna asiantuntijaa yrityksen arvon määrittämisessä. Ulkopuolisen asiantuntijan tekemä arvonmääritys on tärkeä työväline yrityskauppaneuvotteluissa ja niihin valmistauduttaessa. Mutta miten yrityksen arvo määritellään?

Jokaisen arvonmääritystä suunnittelevan on hyvä tietää perusasiat.

  1. Arvonmääritystä tehtäessä katse on yrityksen lähitulevaisuudessa ja tulevissa tuotoissa. Älä tilaa arvonmääritystä, joka perustuu ainoastaan toteutuneisiin lukuihin.
  2. Arvonmäärityksessä korostuvat arviot.  Tärkeässä roolissa on yrityksen liiketoiminnan ymmärtäminen ja strateginen analyysi yrityksestä. Tästä syystä ei ole yhdentekevää, kenellä teetät yrityksen arvonmäärityksen.  Arvonmäärittäjän kokemus näkyy myös laskelmien lopputuloksessa.
  3. Johtuen osittain kohdista 1 ja 2, yrityksen arvo on subjektiivinen. Se voi esimerkiksi olla eri henkilö- tai yritysostajalle. Yksityishenkilön resurssit yhtiön kehittämiseen ja rahoittamiseen ovat usein rajalliset, kun taas yritysomistaja voi helposti skaalata liiketoiminnan suuremmaksi ja hyötyä ostosta täten taloudellisesti enemmän.

Millä menetelmällä yritys arvostetaan?

Valitessasi arvonmäärittäjää, selvitä millä menetelmällä yritystä ollaan arvostamassa. Näin myös ymmärrät arvonmääritystä paremmin.

Substanssiarvo on yrityksen minimiarvo ja kertoo yrityksen arvon, jos liiketoiminta lopetettaisiin ja omaisuuserät myytäisiin. Tämä menetelmä ei kuitenkaan sovi jatkossakin liiketoimintaa harjoittavan yrityksen arvonmääritykseen. Poikkeuksena ovat hyvin pääomaintensiiviset alat, joissa liiketoiminnan tuotot ovat matalat.

Tuottoarvoperusteinen arvonmääritys on parhain menetelmistä kannattavaa liiketoimintaa harjoittavalle yritykselle. Tässä yrityksen arvo perustuu nimensä mukaisesti liiketoiminnan tulevaisuuden tuottoihin. Käytetyimmät mallit ovat lisätulosmalli ja diskontattujen kassavirtojen malli (ns. kassavirtamalli).

Arvostuskertoimet sopivat arvonmäärityksen lopputuloksen arviointiin, mutta ovat ainoana menetelmänä turhan yleistäviä ja suuripiirteisiä. Hintaa voidaan verrata esimerkiksi liikevaihtoon (P/S) tai johonkin tuloksen erään (EV/EBITDA, EV/EBIT, P/E).Kertoimien avulla määritetty arvo voidaan näin suhteuttaa verrokkiyhtiöiden arvostustasoon.

Olemme tehneet pk-yritysten arvonmäärityksiä jo vuodesta 2003. Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää arvonmäärityksestämme tai tilata sellaisen. 

 

 

Arvonmääritys
1500x600_tietopalvelu_menestyjat

Menestyjäyritykset tuplaavat kasvun

Vuoden edetessä Suomen pankki on nostanut arviotaan vuoden 2017 Suomen bkt:n kasvusta 2,1 %:iin. Mahdollisesti arvio jopa ylittyy. Suomen Pankki ennakoi kasvun kuitenkin hidastuvan ja olevan 1,7 % vuonna 2018 ja 1,4 % vuonna 2019.

Tarkat Menestyjäkriteerimme täyttävillä yrityksillä kasvu on vuonna 2016 ollut keskimäärin 6,4 %, kun tilinpäätöstietokantamme suomalaisyritysten keskimääräinen kasvu on ollut 2,9 %:n tasolla. Voidaanko siis sanoa, että Menestyjäyritykset tuplaavat kasvun?

Miksi valita kumppani juuri Menestyjäyritysten joukosta? Heillä on se paras osaaminen, paras tuote tai palvelu, minkä ansiosta yritys on menestynyt toimialallaan poikkeuksellisen hyvin. Valitsemalla kumppaniksi Menestyjäyrityksen, tiedät mitä saat. Menestyjäsertifikaatti on konkreettinen osoitus siitä, että monet muutkin ovat havainneet yrityksen hyväksi jo useamman vuoden ajan.

Kasvavan liiketoiminnan lisäksi tyypillinen Menestyjäyritys on keskimääräistä vakavaraisempi ja siten myös turvallinen valinta kumppaniksi. Menestyjä-sertifikaattiin on oikeutettu olemalla toimialansa parhaimmistoa kuuden osa-alueen pohjalta tarkasteltuna: kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, omavaraisuus ja riskinsietokyky. Kultakin osa-alueelta yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin Alma Talent Tietopalveluiden tietokannan yrityksiin sekä oman vertailutoimialansa yrityksiin. Malli on markkinoiden ainoa, joka on riskin tunnistamisen lisäksi rakennettu hyvien yritysten erottelemiseksi toisistaan.

Valitsemalla kumppaniksi Menestyjäyrityksen tiedät, että taustan tutkiminen on tehty puolestasi ja yritys on taloudellisesti vahvalla pohjalla.

Hanna Pehkonen
yritystutkija
Alma Talent Tietopalvelut

 

Menestyjät