1500x600_tietopalvelu_ajankohtaista
570x270_tietopalvelut_kiinteistokaupan-luonnostelupalvelu

Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu vahvasti esillä Kuntamarkkinoilla

Alma Talent Tietopalvelut ovat vahvasti esillä Kuntamarkkinoilla 12.-13.9.2018. Ständillämme pääset tutustumaan Kiinteistökaupan luonnostelupalveluun, joka mahdollistaa kuntien ja kaupunkien entistä asiakaskeskeisemmän tavan tehdä sähköistä kiinteistökauppaa ja maanvuokrausta. Löydät meidät K-kerroksesta, ständiltä C5. Tule myös kuuntelemaan Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu -aiheista tietoiskua keskiviikkona 12.9. klo 12.30-13.30 Tietolinjalle, K-kerrokseen.

Tutustu Kiinteistökaupan luonnostelupalveluun ja sen etuihin kunnille ja kaupungeille ennakkoon tästä.

Kuntamarkkinat on maksuton ammattitapahtuma

Kuntamarkkinat viettävät 25. juhlavuotta ja tapahtuman kaikki osastopaikat ovat tänä vuonna myyty loppuun. Luvassa on siis Kuntatalon täydeltä asiaa! Kuntamarkkinat on ammattitapahtuma, johon sisäänpääsy ja kaikki tapahtuman aikana järjestettävät tilaisuudet ovat maksuttomia.

Kuntamarkkinoiden aukioloajat:
Kuntamarkkinat 12.-13.9.2018
Keskiviikkona 12.9. avoinna kello 9-17
Torstaina 13.9. avoinna kello 9-15

Lisätietoa palvelusta asiakaspalvelustamme

Alma Talent Tietopalvelut
0800 141 070 (maksuton numero)
arkisin 8.30-16.30
tietopalvelut@almatalent.fi

Kiinteistötieto
Rajala Ari

Jargonmankeli-podcast suomalaisten yritysten tunnusluvuista

Alma Talentin Jargonmankeli-podcastsarjan seitsemännessä jaksossa puhutaan suomalaisten yritysten tunnusluvuista. Miten tunnuslukujen avulla ennakoidaan yritysten tulevaa menestystä? Entä mitkä tunnusluvut paljastavat todennäköiset menehtyjät?

Vieraspenkille istahtaa analyytikko Ari Rajala – mies Kauppalehti Menestyjien takaa. Kuuntele Jargonmankeli ja kuule, mitä tietoa yritysten lukuihin oikeasti kätkeytyy!

Jargonmankeli netissä:

https://www.almatalent.fi/etusivu/seuraavalletasolle

Kuuntele 7.jakso ”Mistä tunnistaa menestyvät ja menehtyvät yritykset” Soundcloudista:

https://soundcloud.com/jargonmankeli/mista-tunnistaa-menestyvat-ja-menehtyvat-yritykset

Menestyjät
Kohderyhmähaku

Opi tekemään b-to-b-kohderyhmät itse!

Osallistu Kohderyhmähaun maksuttomaan verkkokoulutukseen keskiviikkona 29.8.2018 klo 9.00-10.00 ja opi muodostamaan tarpeitasi vastaavat b-to-b-kohderyhmät helposti ja nopeasti itse. Osallistumiseen riittää nettiyhteys sekä kuulokkeilla tai kaiuttimilla varustettu tietokone. 

Käsittelemme koulutuksessa seuraavia teemoja:

  • Kohderyhmähaun poimintaehdot ja kohderyhmän muodostaminen.
  • Kohderyhmien tallentaminen sekä esikatselu.

Kohderyhmähaun tietolähteet

Kohderyhmähaku sisältää YTJ:ssä (PRH / Verohallinto) aktiivisena olevat yritykset ja yhteisöt toimipaikkoineen, valtionhallinnon ja kunnat toimipaikkoineen sekä järjestöt ja oppilaitokset. Lisäksi Kohderyhmähaussa on Alma Talentin Päättäjät ja vaikuttajat -tietokannassa ylläpidettävät päättäjätiedot (mm. nimi, titteli sekä operatiiviset ja hankinnalliset vastuualueet). Tiedot ovat yrityksistä tarkastettuja ja ajantasaisia.

Kohderyhmähaku soveltuu

  • tehokkaaseen myynnin ja markkinoinnin kohderyhmien omatoimiseen suunnitteluun ja poimintaan
  • telemarkkinointiin
  • suorapostituksiin.

Jos sinulla ei vielä ole Kohderyhmähakupalvelua käytössäsi, voit tilata sen yhteydenottolomakkeen kautta tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme auttaa myös, jos tarvitset räätälöityjä ratkaisuja kohderyhmien tai oman asiakasrekisterin päivityksen osalta.

Alma Talent Tietoplavelut
maksuton palvelunumero 0800 141 070 (arkisin 8.30-16.30)
tietopalvelut@almatalent.fi

 

Kohderymät
TP_CRM_1680x525

Alma Talent myy CRM-liiketoimintansa CRM-service Oy:lle

ALMA TALENT MYY CRM-LIIKETOIMINTANSA CRM-SERVICE OY:LLE 

Alma Mediaan kuuluva Alma Talent Oy ja CRM-service Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jolla Alma Talent myy CRM-järjestelmän jälleenmyynti- ja ylläpitoliiketoiminnan CRM-servicelle.

Kaupassa siirtyvän liiketoiminnan liikevaihto oli noin 1,0 miljoonaa euroa vuonna 2017. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta. Kaupalla ei ole Alma Media -konsernille tulosvaikutusta.

Lisätietoja:

Juha-Petri Loimovuori, toimitusjohtaja, Alma Talent Oy, puh. 0500 511036

Alma Media lyhyesti

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 250 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2017 liikevaihto oli 367,3 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

Tietopalvelut
kiinteistoja ilmakuvassa

Perinteinen kiinteistökauppa ja maanvuokrasopimuksen perustaminen on pian historiaa – jatkossa asiat hoituvat sähköisesti

Kunnat ja kaupungit ovat voineet tehdä sähköistä kiinteistövaihdantaa jo jonkin aikaa. Lokakuusta 2017 lähtien myös maanvuokrasopimusten tekeminen sähköisesti on ollut mahdollista. Nyt siirtyminen sähköiseen kiinteistökauppaan ja maanvuokraukseen on mahdollista ilman raskaita integraatioprojekteja.

Alma Talent Tietopalvelut on toteuttanut Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, jonka avulla kunnat ja kaupungit voivat sähköistää kiinteistökauppaan ja maanvuokraukseen liittyvät toimintonsa rakentamatta itse omaa integraatiota Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun. Tietopalvelut toimii integraattorina kunnille tarjoten sähköisen luonnostelupalvelun, jossa voi luonnostella kiinteistökauppaan ja maanvuokraukseen tarvittavat asiakirjat.

Joustavampaa kaupankäyntiä

Perinteinen kiinteistökauppa vaatii myyjältä, ostajalta ja kaupanvahvistajalta yhteisen ajan ja sen sopiminen on usein haastavaa. Sähköisessä kiinteistökaupassa ja uuden maanvuokrasopimuksen perustamisessa osapuolet voivat hoitaa allekirjoitukset Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa (KVP) kukin oman aikataulunsa mukaisesti, eikä kaupanvahvistajaa tarvita.

Luonnostelupalvelun rooli sähköisessä kiinteistökaupassa

Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun avulla voi vaivattomasti luonnostella kiinteistökaupan esisopimukset tai laatia kauppa- tai lahjakirjaluonnokset. Palvelussa voi käyttää omia esisyötettyjä ehtoja ja tarvittaessa lisätä tapauskohtaisia lisäehtoja. Ehtojen käyttö nopeuttaa prosessia ja minimoi virheet. Palvelun avulla voi myös luonnostella tarvittavat kiinnityshakemukset sekä sähköisten panttikirjojen siirtohakemukset. Valmiit luonnokset ja hakemukset lähetetään Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun asianosaisten hyväksyttäviksi.

Maanvuokraoikeuden perustaminen -toiminnon avulla voi luonnostella uuden maanvuokrasopimusluonnoksen ja lähettää sen asiakirjarajapinnan kautta Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun, jossa sekä kunnan valtuuttama edustaja (vuokranantaja) että vuokralainen allekirjoittavat sopimuksen. Kun uusi maanvuokrasopimus on allekirjoitettu, Kiinteistövaihdannan palvelun generoi automaattisesti hakemuksen vuokraoikeuden kirjaamisesta.

Maanvuokraoikeuden perustaminen -toiminnon esiasetuksiin voi tallentaa kaikki sopimuksissa toistuvasti käyttävät yhteystiedot ja ehdot. Esiasetuksiin voi tallentaa oletusehdot erikseen yksityishenkilöille ja yrityksille. Esiasetuksiin tallennettuja ehtoja voi helposti käyttää sopimusluonnosta laatiessasi ja näin nopeuttaa luonnoksen laadintaa. Oletusehtoja on mahdollista myös muokata ja kirjoittaa uusia ehtoja luonnosta tehdessäsi.

Asiakirjat tallessa arkistossa

Kiinteistökaupan Luonnostelupalvelu arkistoi luonnokset sekä lopulliset asiakkaan Kiinteistövaihdannan palvelussa hyväksymät luovutuskirjat ja sopimukset. Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu seuraa luovutuskirjojen ja maanvuokrasopimuksien tilaa Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa automaattisesti. Valmiit allekirjoitetut luovutuskirjat ja sopimukset sekä vuokraoikeuden kirjaamishakemukset voi ladata Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun arkistosta.

Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu on osa tietopalvelut.almatalent.fi -palvelua. Tietopalveluista saa kaikki kiinteistökauppaan tarvittavat tiedot kiinteistöistä, yrityksistä ja henkilöistä.

Kysy lisää ja kutsu meidät käymään

Palvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa, sillä apuna on Tietopalveluiden asiantunteva henkilöstö.  Pyydä palveluesittelyä Alma Talent Tietopalvelujen asiakaspalvelusta, tietopalvelut@almatalent.fi tai 0800 141 070. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!

Lue lisää Kiinteistökaupan luonnostelupalvelusta 

 

Kiinteistötieto
570x270_tietopalvelut_tietohuoltoratkaisut

Asiakasrekisterin tietohuolto kannattaa

Ajantasainen asiakastieto on yritysten tärkeimpiä pääomia. Yritysten asiakasdata on kuitenkin usein vaillinaista tai vanhentunutta. Eikä ihme, sillä asiakasdatat ovat jatkuvassa muutoksessa, esimerkiksi yritysten yhteyshenkilöiden vaihtuessa tai yritysfuusioiden vuoksi. Oikotietä asiakastietojen ylläpitämiseen ei kuitenkaan ole. Yrityksissä on luotava systemaattinen prosessi, jonka avulla tiedot pidetään jatkuvasti ajan tasalla ja jolla varmisteen datan laatu.

Monta syytä pitää asiakasrekisteri kunnossa

Vahvan asiakasymmärryksen muodostaminen on hankalaa ilman ajanmukaista asiakasrekisteriä. Virheellinen ja vanhentunut asiakastieto myös johtaa tehottomiin myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin. Lisäksi kaikilla rekisterinpitäjillä on jo lainsäädännön näkökulmasta velvollisuus huolehtia, ettei rekisteri sisällä virheellisiä tai vanhentuneita henkilötietoja. GDPR tietosuoja-asetus myös edellyttää rekisterinpitäjän dokumentoivan henkilötietojen käsittelyn sekä osoittavan tarvittavin toimenpitein noudattavansa asetusta.

Jos yrityksesi asiakasrekisterin kunto huolettaa, anna meidän auttaa! Tietohuollon avulla pistät b-to-b-asiakasrekisterisi kuntoon helposti.

Miten tietohuolto tehdään?

Ensimmäiseksi arvioimme asiakasrekisterisi datan kunnon. Kattava ensipäivityksemme analysoi asiakasrekisterisi laadun ja kertoo, kuinka suuri osa tiedoista on ajan tasalla. Analyysin pohjalta annamme suosituksen, mitkä tiedot kaipaavat päivitystä. 

Seuraavassa vaiheessa päivitämme asiakasrekisterissä olevat virheelliset ja puutteelliset yritysten perustiedot, kuten nimi-, puhelinnumero-, sekä osoitetiedot. Saatavillasi ovat kaikki suomalaiset yritykset ja muut kaupallisesti relevantit yhteisöt, myös julkishallinto. Tiedot voidaan päivittää yrityksen omiin järjestelmiin päivittäin jatkuvana tietohuoltona tai kertaluontoisesti. Tietohuolto myös estää kaksoiskappaleiden syntymisen sekä passivoi vanhentuneita tietoja. Näin voit varmistua asiakasrekisterisi täsmällisyydestä ja tietosuojaperiaatteiden noudattamisesta.

Kolmanneksi rikastamme asiakastietoja haluamillasi taustatiedoilla. Voit täydentää yritystietoja perinteisten liikevaihto-, toimiala- ja kokotietojen lisäksi kymmenillä yrityksen tunnusluvuilla sekä luokitustiedoilla.

Yhteyshenkilötietoja rikastamme uniikilla Päättäjät ja vaikuttajat -datalla, joka perustuu sekä henkilön titteliin, että tarkastettuun vastuualueeseen.

Ota yhteyttä

Kysy lisätietoja tietohuollosta soittamalla numeroon 0800 141 070 tai jättämällä yhteydenottopyyntö, kartoitetaan yhdessä yrityksesi tarpeita parhaiten palveleva ratkaisu!

Tutustu tietohuoltoratkaisuihimme >>

Tietohuolto
570x270_tietopalvelut_tunnusluvut

Tilinpäätös paljastaa yrityksen suorituskyvyn

Tilinpäätökset on aiemmin nähty pääasiassa pankkien ja rahoittajien työkaluna. Nykyisin yritysten tilinpäätöksiä käytetään monipuolisemmin eri käyttötarkoituksiin ja ne antavat kattavan läpileikkauksen yrityksen tilasta. Katso Ari Rajalan puheenvuoro tilinpäätöksistä saatavista signaaleista.

Tilinpäätöksiä hyödyntävät mm.:

  • Sijoittajat – onko yritys tuottava sijoituskohde, mikä on yrityksen arvo?
  • Rahoittajat – selviääkö yritys sovituista velvoitteista?
  • Tavarantoimittajat – voiko yhtiölle toimittaa tavaraa laskua vastaan?
  • Alihankkijat – maksaa yritys varmasti laskunsa?
  • Palveluntarjoajat – olisiko yritys hyvä asiakas?
  • Kumppanit – Onko yritys luotettava kumppani?
  • Kilpailijat - mikä on yhtiön kilpailukyky?
  • Viranomaiset – onko yrityksellä kaikki kunnossa?
  • Kunnat – onko yritys hyvä työnantaja?
  • Mediat – mitä on uutisen taustalla?
  • Toimialaliitot – miten alan yrityksillä menee?
  • Ammattiliitot – onko talous kunnossa?
  • Henkilöstö – onko työpaikat turvattu?
  • Omistajat – onko yrityksen toiminta vakaalla pohjalla?
  • Johto – onko toiminta tehokasta ja kannattavaa

Tilinpäätöksiin liittyy kuitenkin sitkeitä olettamuksia, joihin Kauppalehden analyytikko Ari Rajala ottaa kantaa 30 vuoden kokemuksellaan.

  1. Tieto on aina vanhaa.

    - Totta, mutta se on kuitenkin ainoata normitettua ja säännöllistä tietoa, jota yritykset joutuvat julkaisemaan toiminnastaan. Jos tilinpäätöksiä ei olisi, olisi mahdotonta tehdä esimerkiksi arvioita, minkä tasoista tulosta yritykset tulevat tekemään tai mikä niiden arvo on.

  2. Menneisyyden hyvä kehitys ei takaa tulevaisuuden hyvää menestystä.

    - Totta tämäkin, mutta toisaalta, mikä sen takaisi? Jos ajatellaan esimerkiksi luottotietoa: vaikka yrityksellä ei olisi maksuhäiriöitä nyt, ei se takaa yrityksen maksuhäiriöttömyyttä tulevaisuudessa. Tilinpäätös kuitenkin asettaa lähtötason seuraavalle tilikaudelle. Se kuvastaa yrityksen aikaisempaa suorituskykyä: jos on ollut nelosen oppilas edellisvuonna, tuskin yltää kympin oppilaaksi seuraavanakaan vuonna.

    3. Tilinpäätös ei rekisteröit muuta kuin yrityksen rahavirtoja.

    - Myös totta, tilinpäätös ei huomio omaisuuserien käypiä arvoja eikä arvonmuutoksia, yrityksen osaamista ja henkistä pääomaa tai tuotemerkkejä, brändiä, patentteja tai muuta aineetonta omaisuutta, vaan ne on kirjattu kuluina. Yritystä arvioitaessa keskeinen tekijä on kuitenkin yhtiön kannattavuus ja sen kehitys, johon useimmat yllämainituista tekijöistä heijastuvat.

    4. Tilinpäätökset ovat epäluotettavia, koska ne sisältävät tilinpäättäjän harkinnanvaraisia ratkaisuja.

    - Onhan se näinkin, mutta lääke tähän väittämään on tilinpäätösten oikaiseminen. Niiden avulla tilinpäätöksien luotettavuutta voidaan parantaa. Esimerkiksi, jos yrityksessä on kertaluontoisia myyntivoittoja, otetaan ne pois ja saadaan tilinpäätös näyttämään operatiivista tulostasoa, jota yhtiö pystyy tekemään.

    5. Verotus ja konsernin sisäiset järjestelyt vaikuttavat tilinpäätöksiin.

    - Totta, mutta pääosa niiden vaikutuksista voidaan eliminoida tekemällä oikaisuja tai huomioimalla ne lukuja tulkittaessa.

    6. Tase kertoo vain yhden päivän tilanteen.

    - Taas totta, tase on yrityksen tilinpäätöksen viimeisen päivän tilanne. Sillä taseella kuitenkin lähdetään seuraavaan tilikauteen. Joissain tilanteissa tämä on toki ongelma, mutta ne heijastuvat yleensä vain maksuvalmiuden arviointiin, johon on tarjolla muita konsteja, kuten maksuhäiriö- ja maksukäyttäytymistiedot, joilla voidaan täydentää taseen antamaan kuvaa yrityksen maksuvalmiudesta.

Myös Kauppalehden Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoista

Menestystä voidaan mitata hyvin erilaisilla mittareilla. Kauppalehden Menestyjiä mitataan taloudellisella menestyksellä. Hyvä yritys kasvaa, on kannattava ja myös tase ja maksuvalmius ovat kunnossa. Menestyjä-yritykset ovat myös muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.

Tilinpäätökset ostat Tietopalveluista tai Kauppalehden Yrityshausta
Yrityksesi sijoituksen Menestyjälistalla voit tarkastaa täältä.
Menestyjä-merkin voit tilata tästä.

Menestyjät
570x270_tietopalvelut_laki_ja_asianajo

Onko asiakkaasi poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö? Entä kuka on tosiasiallinen edunsaaja?

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvä sääntely (444/2017) (”rahanpesulaki” tai ”RPL”) uudistui heinäkuussa 2017. Lain tavoitteena on muun muassa tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennaltaehkäisyä siten, että lain piiriin kuuluvat ilmoitusvelvolliset arvioisivat liiketoimintaansa mahdollisesti liittyviä riskejä ja tilanteita, joissa esimerkiksi rahanpesua voisi tapahtua.

Lain uudistuksen myötä uusia velvoitteita tuli tilitoimistoille, kiinteistönvälitysliikkeille, asianajotoimistoille, pankeille sekä yrityksille, jotka ottavat yhtenä tai toisiinsa liittyvinä suorituksina vastaan käteistä yli 10 000€.  

Asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi

Yksi lain keskeisistä velvoitteista on asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi. Keskeinen osa asiakkaan tuntemista on ns. tuntemistietojen kerääminen asiakkaalta kysymällä. Rahanpesulain on säädetty, mitä tietoja palveluntarjoajan on hankittava ja kysyttävä asiakkaan tuntemiseksi.

Asiakkaan tuntemistietoja ovat mm.:

  • nimi, syntymäaika, henkilötunnus ja kansalaisuus
  • edustajan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus
  • oikeushenkilön täydellinen nimi, rekisterinumero, rekisteröimispäivä ja rekisteriviranomainen
  • oikeushenkilön hallituksen tai vastaavan päättävän elimen jäsenten täydelliset nimet, syntymäajat ja kansalaisuudet
  • oikeushenkilön toimiala
  • tosiasiallisten edunsaajien nimi, syntymäaika ja henkilötunnus
  • henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä tai kopio asiakirjasta. Jos asiakas on etätunnistettu, tiedot todentamisessa käytetystä menettelystä tai lähteistä
  • tiedot asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta, perusteet liiketoimen tai palvelun käytölle ja tiedot varojen alkuperästä sekä muut tarkoitetut asiakkaan tuntemiseksi hankitut tarpeelliset tiedot.
  • laissa säädetyn selonottovelvollisuuden ja poliittisesti vaikutusvaltaiseen henkilöön liittyvän tehostetun tuntemisvelvollisuuden täyttämiseksi hankitut tiedot.

Uudet lomakkeet Tietopalveluissa asiakkaan tunnistamisen helpottamiseksi

Tietopalvelut tarjoaa maksutta käyttöösi Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) ja Selvitys tosiasiallisesta edunsaajasta -lomakkeet. Löydät lomakkeet Henkilöt -palveluosiosta että Asiakaspalvelu -valikosta Lomakkeet -sivulta.

Tulosta lomakkeet ja hyödynnä niitä hienovaraisesti asiakkaan tuntemistietoja kerätessä. Tiedot tulee kysyä henkilöltä itseltään. Pelkkä tietojen tarkastus jostain muusta tietolähteestä ei riitä.  Lomakkeet on tarkoitettu esimerkiksi liitteeksi toimeksiantosopimukseen. Voit taltioida paperilomakkeen helposti erikseen muista asiakastiedoistasi, sillä Tietoja, jotka on hankittu ainoastaan RPL:n mukaista tarkoitusta varten, ei saa käyttää muihin tarkoituksiin (RPL 3.3.5 §).

Hyödynnä palvelutuotteita ja yritysraportteja

Mikäli tosiasiallista edunsaajaa ei pystytä tunnistamaan tai lomakkeessa luetellut edellytykset eivät täyty, tosiasiallisina edunsaajina pidetään tarkasteltavana olevan oikeushenkilön hallitusta tai vastuunalaisia yhtiömiehiä, toimitusjohtajaa tai muuta vastaavassa asemassa olevaa henkilöä. Nämä viralliset vastuuhenkilöt selvität kuukausilisenssin hintaan kuuluvista Kaupparekisterintiedot ja Vastuuhenkilöt ja nimenkirjoittajat -palvelutuotteilta tai voimassa olevalta kaupparekisteriotteelta (virallinen ote, maksullinen).

Rahanpesulaissa on määritelty myös muiden kuin yhtiöiden tosiasialliset edunsaajat. Esimerkiksi Säätiölaissa (487/2015) tarkoitetun säätiön tosiasiallisina edunsaajina pidetään säätiörekisteriin merkittyjä hallituksen ja hallintoneuvoston jäseniä. Tietopalveluiden Yrityshaussa voit valita yhtiömuodoksi säätiön ja hakea säätiörekisteriotteen (maksullinen tuote), josta näkee säätiön hallituksen jäsenet sellaisena kuin ne Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterissä ovat.

Toivottavasti lomakkeet auttavat sinua työssäsi!

 

Alma Talent Tietopalvelut asiakaspalvelu
puh. 0800 141 070
email. tietopalvelut@almatalent.fi

Tietopalvelut
570x270_tietopalvelut_menestyjat-sertifikaatti

Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoista

Yrityksen tilinpäätös on laaja ja standardoitu tietopaketti yrityksen tilikauden taloudesta. Alma Talentilla on pitkä historia tilinpäätösinformaation analysoinnista ja vertailusta. Yritysten tilinpäätöstietojen pohjalta on syntynyt myös Kauppalehden Menestyjät.

Tarkasta tästä, onko yrityksesi mukana Menestyjä-listalla

Menestyjäluokitus paljastaa suorituskyvyn

Menestyjäyrityksiä ovat yritykset, jotka saavat Alma Talent Tietopalveluiden Menestyjäluokituksessa yli 50 pistettä. Menestyjäpisteet kuvaavat yrityksen taloudellista menestystä ja suorituskykyä. Pisteytyksen asteikko on 0-100 nollan ollessa huonoin ja sadan paras mahdollinen pistemäärä. Menestyjäluokitus on dynaaminen ja yrityksiä suhteellisesti vertaileva, ja yritykset jakautuvat pisteskaalalle suurin piirtein normaalijakauman mukaisesti. Pisteet muodostuvat yrityksen ja verrokkiryhmän suhteellisista tuloksista. Verrokkina käytetään kahta eri ryhmää, joita ovat yrityksen toimiala ja kaikki yritykset, jotka kuuluvat yrityksen kokoluokkaan. 

Suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella, joita ovat:

  • kasvu
  • kannattavuus
  • tulos
  • maksuvalmius
  • vakavaraisuus
  • riskinsietokyky.

Nämä kuusi osa-aluetta kuvaavat yrityksen toiminnan tärkeimpiä taloudellisia piirteitä, ja täydentävät toisiaan kuvaamassa yrityksen menestystä. Menestyjäksi voi nousta eri osa-alueiden perusteella, eikä kaikilla osa-alueilla tarvitse olla muita parempi.

Maksuhäiriöttömyys ei ole tae menestyksestä

Luottoluokittajien myöntämät sertifikaatit edellyttävät käytännössä vain hyvää maksuvalmiutta ja maksuhäiriöttömyyttä. Menestyjäluokitus on kuuden osa-alueen analyysin perustuva malli, joka on markkinoiden ainoa, joka sekä tunnistaa riskit että erottelee hyvät yritykset toisistaan. Menestyjiä luokitellaan toisin sanoen kahdesta suunnasta. Näin saadaan kokonaisvaltaisempi kuva yrityksen todellisesta tilanteesta.  

Verrokkiryhmä tärkeässä roolissa

Osa-alueita voi tarkastella myös yksittäin, jolloin nähdään yrityksen suhteellinen menestys juuri halutulla osa-alueella. Myös eri verrokkiryhmien suhteen lasketut pisteet ovat nähtävillä erikseen. Yrityksiä vertailtaessa on erityisen tärkeää huomioida yritysten koon ja toimialan mukanaan tuomat erityispiirteet, sillä esimerkiksi eri toimialojen yritysten pääomarakenteet voivat poiketa huomattavasti toisistaan. Ei siis voida suoraan verrata esimerkiksi metallipajan ja it-konsultointiyrityksen taserakennetta toisiinsa. Myös kokoluokan merkitys on suuri, sillä suurempien yritysten taloudenpidon periaatteet ovat erilaisia pienempiin verrattuna. Tyypillisesti pienet yritykset välttävät velkaantumista, kun taas suuremmat käyttävät velkaa normaalina rahoitusvälineenä.

Muita yrityksiä riskittömämpiä

Tutkimustemme mukaan Menestyjä-yritykset ovat muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.

Todellisen menestyjän ja hyvän liikekumppanin tunnistaa Menestyjä-merkistä

Kauppalehden myöntämän Menestyjä-sertifikaatin voivat tilata käyttöönsä yritykset, jotka ovat saaneet Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Tarkasta tästä kuuluuko yrityksesi Menestyjä-yrityksiin ja tilaa menestyksen merkki yrityksesi käyttöön.

Tilaa Menestyjä-sertifikaatti

Menestyjät
Tietopalvelut

Kauppalehti Tietopalveluiden nimi muuttui

Kauppalehti Tietopalvelut -liiketoiminnan nimi on muuttunut Alma Talent Tietopalveluiksi 15.3.2018 alkaen. Myös Balance Consultingin ja Alma Talent CRM:n palvelut löytyvät jatkossa Alma Talent Tietopalveluiden palvelukokonaisuudesta. Uuden brändinimen myötä Tietopalvelut-liiketoiminta nivoutuu yhä tiukemmin osaksi Alma Talent Oy:tä ja Alma Media -konsernia. 

Alma Talent Tietopalvelut

on yksi maan johtavaista tietopalvelujen tarjoajista. Autamme asiakkaitamme kasvamaan ja menestymään luotettavien ja monipuolisten tietopalveluratkaisujen avulla.

Kattava palveluvalikoimamme muodostuu mm. seuraavista palveluista:

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu palvelee maksuttomassa numerossa 0800 141 070 (arkisin 8.30-16.30) tai sähköpostitse tietopalvelut(at)almatalent.fi. Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön.

Tietopalvelut
Sammio