Blogi

Kuinka saada markkinointi rakastumaan CRM:ään?

CRM ei ole vain myynnin yksinoikeus ja velvollisuus, vaan tärkeä työkalu myös markkinoinnille. Moni yritys ei ole kuitenkaan tunnistanut CRM:n mahdollisuuksia, ja siksi siitä on ollut vaikea rakentaa moderni työkalu. 

Viimeistään viimevuotinen GDPR-paniikki pakotti yritykset kiinnittämään huomioita asiakasrekisteriensä kuntoon. Voi vain toivoa, että myyjien sähköposteissa roikkuvat prospektilistat, levynkulmilta löytyvät asiakastapahtumien osallistujat ja entiset asiakkaat löysivät tiensä CRM:ään, tuohon yrityksen rakkaaseen tietopankkiin. 

Markkinointiosastolle CRM voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Syy piilee puutteellisissa tiedoissa. Myyntiosaston Pirjon ja Pekan käsin kyhäämät listat ovat toki saattaneet päätyä CRM:ään, mutta jos he tallensivat kontaktista tai yrityksestä vain nimen ilman yhteystietoja,tiedosta ei ole mitään hyötyä markkinoinnille. 

 B2B-markkinoinnin omat lait

 

Markkinoinnin näkökulmasta CRM-dataan liittyvät asiat eivät ole ylipäätään yksinkertaisia. Muun muassa ePrivacy-asetus määrittelee sähköisen markkinoinnin pelisääntöjä. Se sallii B2B-kentällä markkinoinnin henkilölle, jonka työnkuvaan markkinointi liittyy. Lupaa tai sopimussuhdetta ei tarvita, vaan markkinoida saa sähköpostitse myös niin sanotuille kylmille kontakteille. 

B2B-markkinointi voi siis hyödyntää CRM:stä saatavaa tietoa monin tavoin, jos se vain voi varmistua henkilön työtehtävistä. Mikäli tilanne on kuitenkin edelleen se, ettei henkilöstä ole tallennettu kuin nimitiedot, CRM:n apu markkinoinnille jää laihaksi. 

Varmin tapa tehdä markkinointia on kerätä markkinointilupa jokaiselta asiakkaalta ja pyytää asiakkaita päivittämään omat tietonsa, mutta tämä on yksinkertaista vain teoriassa, jos sitäkään. Mitä muita vaihtoehtoja jää jäljelle?

Big data hyötykäyttöön

 

Onneksi yksin ei tarvitse pärjätä. Me Alma Talentilla ylläpidämme ajantasaista rekisteriä yrityksistä ja niiden päättäjistä. Tiedämme, että CRM on paljon enemmän kuin pelkkä tietojen varastointijärjestelmä ja että modernin CRM:n avulla olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen tuo enemmän rahaa kuin uusien asiakkaiden hankinta. 

Täydennämme CRM:ään asiakkaidenne puuttuvat tiedot ja lisäämme tarvittaessa jotain täysin uutta. Hyödynnämme big dataa, joka rikastaa CRM:n toimintaa. Big datan avulla esimerkiksi epäsuorat ostosignaalit kuten rekrytoinnit, nimitykset ja fuusiot voidaan muuttaa liideiksi. 

Päivitämme nykyisen asiakasrekisterinne ja pidämme huolen siitä, että tieto lakanneista yrityksistä ja henkilöistä tulee välittömästi CRM-järjestelmäänne. Prospekteja voitte hakea itse Kohderyhmähaustamme ja integroida ne omiin järjestelmiinne tietohuoltosopimuksellamme

Olemme luotettava ja asiantunteva toimija ja varmistamme aina, mihin tarjoamiamme tietoja käytetään. Keskustelemme mielellämme markkinoinnin haasteistanne ja etsimme niihin kanssanne sopivia ratkaisuja. Viemme laadukkaalla datalla asiakaskokemuksen, liikevaihdon ja markkinoinnin työtyytyväisyyden #seuraavalletasolle!

Yhteydenotot

Asiakaspalvelu
p. 0800 141 070
tietopalvelut@almatalent.fi

Jätä yhteydenottopyyntö     Ota yhteyttä

B2B-markkinointi

Kuinka saada myynti rakastumaan CRM:ään?

CRM-markkina kasvaa voimakkaasti. Eri CRM-järjestelmät kilpailevat keskenään yhä miellyttävimmillä ja tehokkaammilla käyttöliittymillä, raportointiominaisuuksilla, myynnin seurantamahdollisuuksilla ja ennustamismalleilla. Valitettavasti vain yksikään näistä asioista ei itsessään kehitä myyntiä, paranna asiakaskokemusta tai tuo lisää liikevaihtoa. Huonot kokemukset CRM:stä harvemmin johtuvat itse järjestelmästä, vaan syyt ovat todellisuudessa aivan muualla.

Aktiivinen käyttö

Kaikki myynnin ammattilaiset tietävät, miten loistava tietopankki CRM on asiakkaista, myynneistä, aktiviteeteista ja sopimuksista. Asiassa on vain yksi iso mutta: CRM ei toimi, ellei se ole aidosti aktiivisessa käytössä. Aktiivisella käytöllä tarkoitan sitä, että kaikki kirjataan järjestelmään ja asiakkaisiin liittyvät tiedot pidetään ajan tasalla. CRM on juuri niin hyvä kuin sen sisältämät tiedot; itse järjestelmällä ei ole erinomaisuuden suhteen osaa eikä arpaa.     

Ymmärrän hyvin, että tässä kohdassa myyntijohtaja huokaisee syvään. CRM-järjestelmän ylläpito on nimittäin helpommin sanottu kuin tehty. Syyttävän sormen ei kuitenkaan tulisi osoittaa automaattisesti myyjää, tuota yrityksen kultakaivosta, joka juoksee asiakkaalta toiselle, kuuntelee, palvelee, vastailee ja kantaa viime kädessä kaikkien palkat pöytään. Hänen päivänsä ovat jo täynnä hänen omaa leipälajiaan: asiakkaan ymmärtämistä ja tarpeiden täyttämistä. Myyjä on toki tärkeässä asemassa CRM-tietojen ylläpidossa, mutta se ei ole myyjän ensisijainen tehtävä. CRM on työkalu, jonka tulisi helpottaa päivittäistä työtä, ei lisätä työkuormaa. Mitä siis asialle voisi tehdä?

Tietojen tallentaja ja tiedon lisääjä

Yksi keino on tuoda CRM:ään automaattisesti kaikki sellainen data, joka on jo valmiiksi jossain kirjallisessa muodossa. Toinen keino on tehdä CRM:stä paikka, joka luo todellista lisäarvoa myös myyjälle. CRM ei nimittäin ole vain tietojen säilytystä varten, vaan sen tulisi myös lisätä myyjän tietämystä. CRM on ennen kaikkea järjestelmä, joka perustuu kaksisuuntaiseen hyötyyn.

Esimerkiksi asiakaskontakti on huomattavasti nopeampi tallentaa järjestelmään, jos potentiaalisen asiakkaan tiedot ovat jo siellä. On eri asia kirjata puhelu kuin lähteä perustamaan yritystä ja henkilöä, etsiä YTJ:stä Y-tunnus ja kaivaa vielä yhteystiedotkin esiin. Myyjä käy myös herkemmin CRM:ssä, mikäli hän saa sieltä lisätietoa. Enkä tarkoita tässä mitään järisyttävää uutisvirtaa, sillä myyjää kiinnostaa jo pikkuasiat, muuttuneet yhteystiedot tai uudet liidit. 

Myyntiin lisää tehoja

Tietojen ylläpidon automatisoinnissa on roppakaupalla järkeä. Se laskee kynnystä käyttää CRM-järjestelmää, parantaa sen laatua, lisää käyttäjätyytyväisyyttä ja helpottaa asiakkuuksien seurantaa. 

Me Alma Talent Tietopalveluissa autamme mielellämme taklaamaan CRM:n haasteita. Oli tavoitteesi mikä tahansa – haluat vaikkapa vain huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudestasaada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme on helposti integroitavissa kaikkiin CRM-järjestelmiinViedään yhdessä myynti #seuraavalletasolle! 

B2B-myynti
570x270_tietopalvelut_laki_ja_asianajo

Onko asiakkaasi poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö? Entä kuka on tosiasiallinen edunsaaja?

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvä sääntely (444/2017) (”rahanpesulaki” tai ”RPL”) uudistui heinäkuussa 2017. Lain tavoitteena on muun muassa tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennaltaehkäisyä siten, että lain piiriin kuuluvat ilmoitusvelvolliset arvioisivat liiketoimintaansa mahdollisesti liittyviä riskejä ja tilanteita, joissa esimerkiksi rahanpesua voisi tapahtua.

Lain uudistuksen myötä uusia velvoitteita tuli tilitoimistoille, kiinteistönvälitysliikkeille, asianajotoimistoille, pankeille sekä yrityksille, jotka ottavat yhtenä tai toisiinsa liittyvinä suorituksina vastaan käteistä yli 10 000€.  

Asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi

Yksi lain keskeisistä velvoitteista on asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi. Keskeinen osa asiakkaan tuntemista on ns. tuntemistietojen kerääminen asiakkaalta kysymällä. Rahanpesulain on säädetty, mitä tietoja palveluntarjoajan on hankittava ja kysyttävä asiakkaan tuntemiseksi.

Asiakkaan tuntemistietoja ovat mm.:

  • nimi, syntymäaika, henkilötunnus ja kansalaisuus
  • edustajan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus
  • oikeushenkilön täydellinen nimi, rekisterinumero, rekisteröimispäivä ja rekisteriviranomainen
  • oikeushenkilön hallituksen tai vastaavan päättävän elimen jäsenten täydelliset nimet, syntymäajat ja kansalaisuudet
  • oikeushenkilön toimiala
  • tosiasiallisten edunsaajien nimi, syntymäaika ja henkilötunnus
  • henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä tai kopio asiakirjasta. Jos asiakas on etätunnistettu, tiedot todentamisessa käytetystä menettelystä tai lähteistä
  • tiedot asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta, perusteet liiketoimen tai palvelun käytölle ja tiedot varojen alkuperästä sekä muut tarkoitetut asiakkaan tuntemiseksi hankitut tarpeelliset tiedot
  • laissa säädetyn selonottovelvollisuuden ja poliittisesti vaikutusvaltaiseen henkilöön liittyvän tehostetun tuntemisvelvollisuuden täyttämiseksi hankitut tiedot.

Tunnista asiakkaasi

Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen maksutta käyttöön Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) ja Selvitys tosiasiallisesta edunsaajasta -lomakkeet. Tulosta lomakkeet ja hyödynnä niitä hienovaraisesti asiakkaan tuntemistietoja kerätessä. Tiedot tulee kysyä henkilöltä itseltään. Lomakkeet on tarkoitettu esimerkiksi liitteeksi toimeksiantosopimukseen. Paperilomakkeet voidaan helposti taltioida erikseen muista asiakastiedoista, sillä tietoja, jotka on hankittu ainoastaan RPL:n mukaista tarkoitusta varten, ei saa käyttää muihin tarkoituksiin (RPL 3.3.5 §).

Jos tosiasiallista edunsaajaa ei pystytä tunnistamaan

Mikäli tosiasiallista edunsaajaa ei pystytä tunnistamaan tai lomakkeessa luetellut edellytykset eivät täyty, tosiasiallisina edunsaajina pidetään tarkasteltavana olevan oikeushenkilön hallitusta tai vastuunalaisia yhtiömiehiä, toimitusjohtajaa tai muuta vastaavassa asemassa olevaa henkilöä. Nämä viralliset vastuuhenkilöt selvität Tietopalveluiden kuukausilisenssin hintaan kuuluvista Kaupparekisterintiedot ja Vastuuhenkilöt ja nimenkirjoittajat -palvelutuotteilta tai voimassa olevalta kaupparekisteriotteelta.

Rahanpesulaissa on määritelty myös muiden kuin yhtiöiden tosiasialliset edunsaajat. Esimerkiksi Säätiölaissa (487/2015) tarkoitetun säätiön tosiasiallisina edunsaajina pidetään säätiörekisteriin merkittyjä hallituksen ja hallintoneuvoston jäseniä. Tietopalveluiden Yrityshaussa voit valita yhtiömuodoksi säätiön ja hakea säätiörekisteriotteen (maksullinen tuote), josta näkee säätiön hallituksen jäsenet sellaisena kuin ne Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterissä ovat.

Kysy lisää lomakkeiden käytöstä ja tilaa palvelu käyttöösi asiakaspalvelustamme:

p. 0800 141 070
tietopalvelut@almatalent.fi

Voit tilata Tietopalvelut yrityksesi käyttöön myös täältä.

 

Talous
Maksuvalmius

Miten tunnistaa mahdollinen riskiyritys ennen luottotappioiden syntymistä?

Jokainen B2B-kaupankäyntiä harjoittava yritys joutuu arvioimaan asiakkaansa maksukykyä. Riskisyyden arviointiin käytetään usein maksuhäiriötietoa, joka kertoo yrityksen jo realisoituneesta riskisyydestä. Yrityksen tilan arvioinnissa kannattaa käyttää varhaisempia varoittajia luottotappioiden minimoimiseksi. Yrityksen heikentynyt maksukyky on ennakoitavissa jo ennen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. 

Mistä Maksuviivetieto kertoo?

Maksuviivetieto kertoo tilanteesta, jossa yrityksen laskumaksu on viivästynyt yli 7 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Erityisesti pidempään jatkuva maksuviivästys tai viiveiden toistuminen useamman laskun kohdalla kertoo, että yrityksellä on vaikeuksia selviytyä maksuistaan. Yksittäinen maksuviivetieto voi johtua myös ostolaskujen käsittelyn hitaudesta tai muusta laskuprosessin viivästymästä. 

Miten Maksuviivetieto eroaa esim. maksuhäiriömerkinnästä?

Tyypillisesti yrityksen maksuvaikeudet ovat alkaneet jo huomattavasti ennen kuin yritykselle on aiheutunut maksuhäiriömerkintä eli trattaprotestimerkintä tai velkomustuomio. Yritys voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja yrityksellä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakkaita, kumppaneita ja toimittajia yrityksen vaikeuksista selvitä laskuistaan. Tietoa auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. 

Mihin maksuviivetietoa tarvitaan?

Tänä päivänä muutokset asiakkaan tilanteessa voivat tapahtua erittäin nopeasti, ja vaikeudet heijastua myös kumppaniverkostoon. Maksuviivetieto auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. 

Yritysten on oltava aikaisempaa herkempiä niin toimintaympäristöä kuin yksittäisiä asiakkaita koskeville hiljaisille signaaleille. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakas- tai kumppaniyrityksen maksujen hidastumisesta.

Tietopalveluista saatava maksuviivetieto perustuu edellispäivän tietoon ja on markkinoiden tuoreinta.  Yrityksen maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksuviivetiedon lisäksi saatavilla on konsernin maksuviiveet.

 

Kysy lisää maksuviiveet -tuotteista Tietopalveluiden asiakaspalvelusta:

Alma Talent Tietopalvelut
0800 141 070 (arkisin 8.30-.16.30)
tietopalvelut@almatalent.fi

Tilaa Tietopalvelut yrityksesi käyttöön.

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut - Analysaattori

Miten IFRS 16 muuttaa yrityksen tunnuslukuja vuonna 2019?

IFRS 16 -standardi tuli voimaan 1.1.2019. Se muuttaa merkittävissä määrin vuokrasopimuksien kirjanpitokäsittelyä ja sen myötä myös yrityksen tunnuslukuja.

Mitä tilinpäätöksen lukijan tulee huomioida yrityksen lukuja analysoidessaan?

IFRS 16 koskee vuokrasopimuksia, jotka tuottavat oikeuden käyttää yksilöityä omaisuuserää tietyksi ajanjaksoksi vastiketta vastaan. Käyttöoikeus voi koskea liiketilaa, voimalaa, rekkaa, lentokonetta jne. Standardi menee vielä tätä syvemmälle siinä, minkälaiset vuokrasopimukset ovat standardin kohteena. Yksinkertaistettuna uusi kirjanpitomenettely on käytössä IFRS-raportoinnissa yhtiöillä, jotka esimerkiksi toimivat vuokrakiinteistöissä tai käyttävät leasing-kalustoa.

Keitä muutos koskee?

IFRS 16 -standardi koskee yrityksiä, jotka raportoivat IFRS:n mukaan, eli pääsääntöisesti pörssiyhtiöitä ja niitä, joiden joukkovelkakirjalainat ovat julkisen kaupankäynnin kohteena (sekä muutamia muita).

Kokonaisuudessaan standardin muutos koskee vain vähäistä joukkoa suomalaisia yrityksiä, muutamaa sataa. (Suomalaiset pk-yritykset raportoivat lähes kaikki suomalaisen kirjanpitokäytännön eli FAS:n mukaan, niitä IFRS-standardit eivät koske.)

Vuokrasopimusten kirjanpitokäsittely ennen:

  • ei taseessa
  • vuokrakulut tilikauden kuluina tuloslaskelmassa.

IFRS 16 -standardin uusi kirjanpitokäsittely:

  • yritys kirjaa taseeseensa ’käyttöoikeus’-omaisuuserän ja tätä vastaavan velkaerän vuokrasopimuksen voimassaoloajalle
  • tuloslaskelmassa vuosittaiset poistot käyttöoikeudesta ja korkokuluja. 

Muutos vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen ja vakavaraisuuden tunnuslukuihin.

  • kannattavuus paranee:
  • käyttökate paranee, kun liiketoiminnan muissa kuluissa olleet vuokrakulut poistuvat ja tilalle tulee poistoja ja korkokuluja
  • liiketulos paranee hieman, koska tilalle tulevat poistot ovat pienemmät kuin aiemmat vuokrakulut
  • liiketoiminnan rahavirta paranee, operatiiviset kulut muuttuvat rahoituksen kuluiksi
  • vakavaraisuus laskee
  • taseen koko kasvaa.

Muutos näkyy eritoten sellaisten pörssiyhtiöiden taseissa, jotka toimivat merkittävissä määrin vuokrakiinteistöissä, kuten Tokmanni, Kesko. Kauppalehden tekemässä esimerkkilaskelmassa Tokmannin omavaraisuusaste laskee nykyisestä 31 %:sta 19 %:iin kirjanpitokäytännön muutoksen vuoksi.

Miksi muutos on tehty?

IASB:n ja USA:n FASB:n yhteisen projektin tarkoituksena on ollut yhtenäistää kirjanpitokäsittelyitä; muutoksen myötä hyödykkeiden vuokraajat ja ostajat ovat keskenään aiempaa vertailukelpoisempia (vrt kiinteistön osto vs vuokraus).

Koska muuttuneisiin tunnuslukuihin törmää?

Kun vertaillaan pörssiyhtiöiden tunnuslukuja useamman vuoden aikasarjana muutos on hyvä pitää mielessä. Pörssiyhtiöt yleensä oikaisevat myös edellisen tilikauden tiedot vertailukelpoisiksi, mutta pidempää aikasarjaa tarkasteltaessa muutos erottuu ja voi johtaa analyysiä harhaan.

Tehtäessä esimerkiksi benchmarking-vertailua saman toimialan yritysten kesken, ja joukossa on pörssiyhtiöitä / IFRS:ää käyttäviä yhtiöitä – luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Muutos vaikuttaa merkittävissä määrin esimerkiksi kaupan alan ja muihin vuokrakiinteistöissä toimivien alojen, kuten jotkin palvelualat tai terveydenhuolto, leasingkalustoa käyttävien yhtiöiden kuten kuljetus- ja logistiikka-alan yhtiöiden tunnuslukuihin.

Tunnuslukuoppaassa voit tutustua yrityksen keskeisiin tunnuslukuihin ja niiden selityksiin.

 

Yritystieto
Dataa myynnille ja markkinoinnille

Datatulvassa ystävä tunnetaan

Elämme kärkkäiden mielipiteiden aikaa. Eripura ja vastakkaisasettelu valtaavat tilaa. Trendit tulevat ja menevät, mutta yksi asia tuntuu toistuvan: uusi mitätöi vanhan. Markkinoinnin saralla kiivas keskustelu inboundin ja outboundin osalta näyttää vihdoin päätyneen sovintoon. Molempi parempi, sekä että. Sen sijaan datasta on tullut uusi kuuma peruna, ”se juttu”, jonka ympärille nyt kaikki juonet punotaan.

Me Alma Talent Tietopalveluissa olemme tästä innoissamme; onhan data ollut ydinbisnestämme jo reikäkorteista lähtien. Ristiriitaisin tuntein tosin seuraamme sitä osaa keskustelusta, joka nostaa jalustalle käyttäytymistietoa, julkista dataa ja tekoälyä ja jättää taka-alalle perinteiset standardoidut mallit ja staattiset rekisteritiedot, joihin kaikki data oikeasti perustuu. Esimerkiksi tekoäly, ennustavat mallit ja muut kehittyvät algoritmit ovat juuri niin hyviä kuin niille syötetty pohjadata.

Avoin internet tarjoaa pääsyn julkisiin lähteisiin, mutta sen ulkopuolelle jää paljon tärkeää tietoa: lukuisia rekistereitä, maksumuurien takana olevia uutisia sekä valtava määrä työntekijöiden hiljaista tietoa. Kaikki nämä ovat hyödyllisiä ja toisiaan täydentäviä tiedonlähteitä.

Me Alma Talent Tietopalveluissa haluamme vahvistaa laadukkaan ja luotettavan datan asemaa. Se on koko liiketoimintamme ydin.

Datassa ei ole mitään uutta, mutta sen laadussa on

Dataa on kerätty yrityksistä ja henkilöistä jo vuosikymmenet. Suomessa elämme kuin Herran kukkarossa, sillä viranomaistemme ylläpitämät rekisterit ovat hyvin kattavat ja ajantasaiset. Myös tilinpäätökset ovat kaikkien saatavilla, eikä vastuuhenkilöistä ole epäselvyyttä. Suomessa toimii lisäksi useita yksityisiä tahoja, jotka systemaattisesti ja luotettavasti keräävät tietoa, jota ei virallisista rekistereistä löydy.

Tiedon paljous vaikeuttaa kuitenkin päätöksentekoa. Siksi luotettavia kumppaneita tarvitaan yhä kipeämmin. Me Alma Talent Tietopalveluissa uskomme siihen, että staattinen ja säännönmukainen tieto on menestyvän liiketoiminnan ja tulevaisuuden ennakoinnin perusedellytys. Ilman ajantasaista tietoa et esimerkiksi tiedä, kykeneekö ostava asiakas suoriutumaan laskuistaan. Entä ryhtyisitkö uuteen liiketoimintasuhteeseen tuntematta potentiaalisen kumppaniyrityksen historiaa? Luotettavan tiedon avulla vältyt huonoilta päätöksiltä.

Kaivamme kaiken tiedon esiin

Me Alma Talent Tietopalveluissa teemme yhteistyötä Suomen merkittävimpien viranomaisten kanssa ja jalostamme luotettavasta pohjadatasta informatiivisia lukuja, tietoja ja tutkimuksia. Asiantuntijamme ovat analyytikkoja, ohjelmoijia ja tietokantaosaajia.

Kustannamme Suomen merkittävimpiä yrityselämän julkaisuja, joita kirjoittavat maamme rautaisimmat ammattilaiset. Ilman tasokasta pohjadataa toimittajien oivallukset jäisivät kuitenkin helposti suurpiirteisiksi arvauksiksi. Siksi puhumme faktaan pohjautuvan tiedon puolesta.

Haluamme tarjota osaamistamme niin talon omalle väelle kuin asiakkaillekin. Tehtävämme on kasvattaa kokonaisvaltaista ymmärrystä ja tietämystä toimialoista, asiakkaista ja muista yhteistyökumppaneista. Iskemme syvälle ja kaivamme esiin kaiken mahdollisen, myös sen, mitä julkisista lähteistä ei esiin saa.

Rekisteritiedon ja tilinpäätösten lisäksi analysoimme niin osavuosikatsauksia kuin yrityskauppojakin ja keräämme puhelimitse päättäjätietoa. Toimittajamme ovat markkinoilla ja yritysten iholla. He sanoittavat kaikkea sitä hiljaista tietoa, jota ihmiset sisällään kantavat. Teemme yhteistyötä konsulttien kanssa ja tarkastelemme toimialoja useista eri näkökulmista.

Suomen laajimmat tietokannat

Myynnille ja markkinoinnille tarjoamme Suomen kattavinta yritys- ja päättäjätietokantaa, joka on integroitavissa myös kaikkiin CRM-järjestelmiin. Autamme täyttämään gdpr:n asettamat velvoitteet ja toimimaan ePrivacyn mukaisesti. Tarjoamme syvällisempää asiakastuntemusta ja myynnin parempaa kohdentamista. Meiltä saa haettua niin yksittäistä yritystä, kokonaista toimialaa kuin spesifistä yritysjoukkoa monipuolisin hakukriteerein. Tarjoamme myös puhtaita puhelinnumero- ja sähköpostiosoitelistoja hyvin kohdennettuihin outbound-kampanjoihin.

Oli kanavasi lähestyä asiakasta puhelin, sähköposti tai sisältömarkkinointi, oikea ja luotettava data on aina avainasemassa.

Kun kaipaat laatudataa ja osaavaa kumppania menestyksesi tueksi, ota yhteyttä meihin!

 

Alma Talent Tietopalvelut
puh. 0800 141 070
tietopalvelut@almatalent.fi

B2B-markkinointi
sote stk

Soteuudistus kirkkaaksi ja strategia kuntoon – johtaja kaipaa työkaluja muutostyöhön

Sosiaali- ja terveystoimiala on muutoksen edessä. Soteuudistus on lainsäätäjien käsittelyssä, väestö ikääntyy ja kansantaloutta uhkaa kestävyysvaje. Sekä yksityisellä että julkisella sektorilla päättäjät kaipaavat perusteltuja näkemyksiä alan kehityksestä. VALOR Partnersin ja Alma Talent Tietopalveluiden tuottama sosiaali- ja terveystoimialaa käsittelevä strateginen toimialakatsaus tarjoaa tietoa ja näkemystä markkinan kehityksestä.

Soteuudistus on ollut pitkään eduskunnan käsittelyssä. Lainvalmistelu on kesken, mutta tulevien lakien yksityiskohdista huolimatta sote- ja maakuntasektori on joka tapauksessa merkittävien rakenteellisten uudistusten edessä.

”Monesta organisaatiossa puuttuu tällä hetkellä kokonaisvaltainen näkemys sosiaali- ja terveystoimialan tulevaisuuden skenaarioista. Sosiaali- ja terveystoimialan strateginen toimialakatsaus tarjoaa niin yksityisen kuin julkisen sektorin päättäjille perustietoa siitä, mitä markkinoilla tapahtuu nyt ja lähitulevaisuudessa. Raportissa kuvataan muun muassa soteuudistuksen todennäköiset skenaariot, mutta raportti tarjoaa strategiatyön tueksi myös paljon dataa, joka kestää aikaa”, raportin tuottaneen VALOR Partnersin osakas Jussi Ailistokertoo.

Näköala siihen, mitä soteuudistus merkitsee

Väestön ikääntyminen, kansantaloutta uhkaava kestävyysvaje ja digitalisaatio luovat palvelujärjestelmiin muutospaineita. Toimijoiden yhdistyminen yksityisellä sektorilla jatkuu lähitulevaisuudessakin ja vaikuttaa alan kilpailutilanteeseen. Nämä ovat muutosvoimia, jotka vaikuttavat sotemarkkinaan lakimuutoksista huolimatta.

Sosiaali- ja terveystoimialan strategisessa toimialakatsauksessa käsitellään muun muassa toimialaan vaikuttavia muutostekijöitä, sotepalveluiden järjestämisvaihtoehtoja, kokonaismarkkinan rakennetta ja kehitystä lähialueilla sekä alan keskeisten yritysten kehitysnäkymiä.

”Katsauksen perusteella yritysjohto ja sidosryhmät saavat monipuolisen kuvan siitä, mihin sosiaali- ja terveystoimiala on menossa, ja mitä muutokset tarkoittavat suomalaisille yrityksille. Kattava raportti säästää aikaa ja helpottaa strategista päätöksentekoa”, Ailisto jatkaa.

Faktapohjainen analyysi ja taloustiedot alan yrityksistä

Katsauksen pohjatiedot perustuvat monipuolisiin lähteisiin kuten Tilastokeskuksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastoihin, toimialauutisiin sekä yritysten tilinpäätöksiin ja vuosikertomuksiin. Toimialakatsaus sisältää myös faktapohjaisen liiketoimintaympäristön analyysin sekä tilinpäätöspohjaiset taloustiedot alan yrityksistä, joita ovat esimerkiksi Mehiläinen, Terveystalo, Attendo, Esperi, Coronaria, Pihlajalinna sekä Oral ja PlusTerveys.

Alma Talent Tietopalvelut on analysoinut ja oikaissut sotealan yritysten tilinpäätösluvut tietokantaansa, minkä ansiosta raportissa on mahdollista käyttää monipuolisesti yritys- ja toimialavertailukuja. Lukujen pohjalta on muun muassa mallinnettu markkinakehitys segmenttikohtaisesti VALORin näkemystä hyödyntäen.

Raportin kirjoittajia ovat VALORin asiantuntijoiden lisäksi sotetoimialan laajasta asiantuntemuksestaan tunnetut Kari Varkila ja Timo Salmisaari. VALORilla on syvällinen ymmärrys markkinoiden kehityksestä toimialakonsultin näkökulmasta, jota Varkila ja Salmisaari täydentävät osaamisella ja kokemuksellaan.

Ota yhteyttä ja tilaa strateginen toimialakatsaus.

Strategia
570x270_tietopalvelut_tunnusluvut

Oikaistut tilinpäätökset kertovat totuuden suomalaisista yrityksistä

Tilinpäätökset sisältävät rahanarvoista tietoa hyvin erityyppisille sidosryhmille. Oikaistut tiedot antavat luotettavan vertailupohjan päätöksenteolle.

Yritysjohtajat, rahoittajat, tavarantoimittajat ja piensijoittajat etsivät yritysten tilinpäätöksistä eri asioita. Johtajia kiinnostaa liiketoiminnan kannattavuus ja kasvu, rahoittajia vakavaraisuus ja velanhoitokyky. Tavarantoimittajat seuraavat yrityksen maksuvalmiutta, piensijoittajat yrityksen tulevaisuuden näkymiä. Kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius ovatkin tilinpäätösanalyysin keskeisimmät arviointikohteet.

Yritykset hyödyntävät kirjanpidon sallimia joustoja tilinpäätöksissään ja pyrkivät esittämään toimintansa mahdollisimman edullisessa valossa. Siksi tarvitaan oikaisuja. Niiden tarkoitus on antaa liiketoiminnan laajuudesta, kannattavuudesta ja taserakenteesta mahdollisimman oikea kuva ja saada eri yritykset ja vuodet keskenään vertailukelpoisiksi.

Luupin alla kertaluonteiset erät

Yrittäjä voi analysoida oikaistujen tunnuslukujen perusteella esimerkiksi sitä, millä osa-alueella kilpailija on heikompi tai vahvempi ja mitä osa-alueita omassa liiketoiminnassa kannattaisi kehittää. Piensijoittaja saa puolestaan luotettavaa tietoa siitä, miten pörssiyhtiöillä todellisuudessa menee.

Oikaisuja tehdään sekä tuloslaskelmaan että taseeseen. Niillä poistetaan muun muassa kertaluonteisia eriä, jotka voivat vaikuttaa tilinpäätöksen tunnuslukuihin, esimerkiksi kannattavuuteen. Jos yritys myy vaikkapa tehtaansa, se näkyy liiketuloksessa ilman oikaisua eränä, joka parantaa kannattavuutta. Oikaisujen kohteeksi voivat joutua monet muutkin kertaluonteiset erät, esimerkiksi konserniavustukset, liiketoiminnan muut tuotot ja kulut sekä taseen ulkopuoliset vastuut.

Ainutlaatuinen ja ajantasainen tietovaranto

Tilinpäätöstietojen oikaisu vaatii aikaa ja osaamista. Alma Talent Tietopalvelut pitää yllä ja tarjoaa oikaistujen tilinpäätösten tietokantaa ainoana Suomessa. Sen tietovaranto sisältää 98 prosenttia suomalaisten yritysten liikevaihdosta ja ulottuu 1990-luvun alkuun. Pitkä aikasarja tarjoaa ainutlaatuisen tietopohjan yritysten tilinpäätöksistä, tuloslaskelmista ja niistä johdetuista tunnusluvuista. Laajaa ja ajantasaista tilinpäätöstietokantaa hyödynnetään monissa Alma Talentin tuotteissa ja palveluissa: tilinpäätösanalyyseissa ja toimialatilastoissa, Benchmarking-raporteissa sekä Analysaattorissa. Oikaistut tilinpäätöstiedot toimivat analyysin pohjana myös Kauppalehden Menestyjät-sarjassa, joka listaa Suomen menestyneimmät yritykset maakunnittain. Alma Talentin talouslehdet Kauppalehti, Talouselämä ja Arvopaperi käyttävät oikaistuja tilinpäätöstietoja uutisoinnissaan.

Kattavat tiedot toimialoista

Valtaosa suomalaisista yrityksistä on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Kaikilla ei ole resursseja koostaa itse vertailukelpoista talousdataa muista yrityksistä. Useimmat tilinpäätöksiin liittyvät tunnusluvut ovat lisäksi riippuvaisia toimialasta, joten niiden tulkinta edellyttää tietoa toimialalla vallitsevasta tasosta.

Alma Talent Tietopalvelujen tietokanta sisältää vertailutiedot yli 500 toimialasta. Oikaistut luvut luovat pohjan analyysille, kun yrityksen suoritustasoa halutaan arvioida suhteessa alan muihin toimijoihin tai kun halutaan tuntea toimialan kehitys.

Varmuutta päätöksentekoon. Alma Talent Tietopalvelut analysoi ja vertailee tilinpäätöksiä luotettavasti ja puolueettomasti. Se oikaisee tilinpäätökset ainoana toimijana Suomessa ja tarjoaa siten yritysjohdolle, talousjohdolle, yrittäjille ja asiantuntijoille todellisuutta vastaavan kuvan yritysten liiketoiminnasta ja toimialojen kehityksestä. Oikaistuista tilinpäätöstiedoista koostuva tietokanta on Suomen laajin ja ajallisesti kattavin.

 

Yritystieto
570x270_tietopalvelut_menestyjat-sertifikaatti

Alma Talentille on myönnetty Menestyjä-sertifikaatti

Luotettavan ja hyvän liikekumppanin tunnistaa Menestyjä-merkistä. Myös Alma Talent kuuluu Kauppalehden Menestyjä-yrityksiin, joiden talousanalytiikan ammattilaiset ovat todenneet suoriutuvan vertaisiaan paremmin.

Menestyjäluokituksen tekee Alma Talent Tietopalveluiden analyytikot. Menestyjäluokituksessa yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuuden eri osa-alueen kannalta: kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja velanhoitokyky. Yritys nousee Menestyjiin, jos se sijoittuu tunnuslukuvertailussa sekä oman toimialansa että koko maan yritysten parhaimmistoon. 

Mistä Menestyjä-sertifikaatti kertoo?

Menestyjä-sertifikaatti kertoo siitä, että yrityksen talous on vakaalla pohjalla. Tällaiset yritykset ovat luotettavia ja haluttuja yhteistyökumppaneita sekä vakaita työnantajia. Menestyjä-sertifikaatti on osoitus myös siitä, että yrityksen johto ja organisaatio toimivat tehokkaasti ja yrityksestä löytyy tarvittavaa liiketoimintaosaamista.

Menestyjäluokitus ennakoi myös tulevaa menestystä

Menestyjäluokitus mittaa sekä rahoituksellista riskiä, että liiketaloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjä-yrityksien todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen.

Menestyjäluokitus ennustaa nimensä mukaisesti myös yrityksen tulevaa liiketaloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita yrityksiä paremmalla tasolla tulevina vuosina.

Luotettavan kumppanin Menestyjä-merkki

Menestyjäksi sertifioitu yritys voi hankkia käyttöönsä Menestyjä-merkin, jonka yritys voi liittää mm. verkkosivuilleen ja painotuotteisiin. Maksullinen paketti sisältää lisäksi sertifioinnista kertovan kunniakirjan, kattavan analyysiraportin oman yrityksen kehityksestä sekä toimialan 10 vuoden kehitystä kuvaavan raportin.  Menestyjä-merkki näkyy myös Kauppalehti.fi-palvelussa yrityksen tietojen kohdalla.

Onko yrityksesi Menestyjä?

Kauppalehden nettisivujen Menestyjä-listalta voit tarkistaa, onko yrityksesi Menestyjä-yritys. Jos yrityksesi täyttää Menestyjän kriteerit, voit tilata Menestyjä-sertifikaatin yrityksesi käyttöön. 

 

Menestyjät
Kaarinan kaupungin maankäyttöinsinööri Tanja Hämäläinen

Kaarinan kaupungin kokemuksia sähköisestä kiinteistökaupasta ja maanvuokrauksesta

Kaarinan kaupunki on moderni kunta, joka haluaa ottaa uusia toimintamalleja käyttöön ja parantaa asiakkaidensa palvelukokemusta. Varsinkin lapsiperheitä Kaarina haluaa palvella mahdollisimman hyvin. He ovat tyypillisiä omakotitalon ostajia tai rakentajia. Kiireisten lapsiperheiden asiointia helpottaa sähköinen kiinteistökauppa, joka on ajasta ja paikasta riippumatonta. Ei siis tarvitse tehdä samoin, miten on totuttu toimimaan perinteisen kiinteistökaupan osalta, eli sopimaan yhteinen aika ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan kanssa. Kaupan voi allekirjoittaa verkossa silloin kuin se kaupan osapuolille sopii.

Kaarinan kaupunki on ottanut tänä vuonna käyttöönsä Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, jossa voi luonnostella kauppakirjoja. Palvelun avulla myös maanvuokrasopimusten tekeminen onnistuu sähköisesti.

Kaarinalla on palvelussa käytössään kaupunginvaltuuston hyväksymät kauppakirja- ja vuokrasopimuspohjat. Näissä sopimuspohjissa on tekstiä monta sivua ja vaarana varsinkin perinteisessä kiinteistökaupassa on se, että ehtoja voi vahingossa jäädä puuttumaan. Sähköisessä maailmassa kaikki ehdot tallennetaan kertaalleen Kiinteistökaupan luonnostelupalveluun. Näin ne tulevat varmasti mukaan kaikkiin sopimuksiin eikä mitään tärkeää vahingossakaan unohdu.

Sähköisen kiinteistökaupan kolme tärkeintä hyötyä ovat:

1. Ajansäästö
2. Virheiden mahdollisuus pienenee
3. Kauppaprosessin nopeutuminen

Palvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa. Käytön aloittamisen tueksi palvelussa on oma harjoitusympäristö, jossa luonnosten tekemistä voi harjoitella. Alma Talentin asiantuntijoilta saat tukea ja neuvoja koko käyttöönoton ajan. Ja myös sen jälkeen!

Sähköinen kiinteistökauppa on tätä päivää ja helpottaa kaikkien työtä. Myös kuntalaiset kiittävät!

Alma Talent Tietopalvelut
puh. 0800 141 070
tietopalvelut@almatalent.fi

 

 

 

Kiinteistökauppa
Sammio