Blogi

Miten onnistua B2B-sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointiin liittyy kosolti ennakkokäsityksiä, joista monet rinnastetaan spämmäämiseen. Moni saattaa muistaa tapauksia lähivuosilta, jolloin kokonaiset palvelimet joutuivat globaalin Spamhausin listoille tai sähköpostiaktivistit narauttivat yrityksiä, jotka tuuttasivat viestejä vanhoihin sähköpostiosoitteisiin. Nämä lähihistorian harhalaukaukset ovat eittämättä tahranneet sähköpostimarkkinoinnin mainetta, mutta sinä voit itse olla mukana maineen parantamisessa.  Sähköpostimarkkinointi, aivan kuten mikä tahansa muu markkinointi, on vastuullista hommaa, ja vastuu siitä kuuluu meille markkinoijille.Sähköpostimarkkinointi sisältää lukuisia yksityiskohtia, jotka markkinoijan on syytä hallita ennen viestien lähettämistä maailmalle. Mitä nämä yksityiskohdat sitten ovat? Pelkästään hakusanalla sähköpostimarkkinointi löytyy Googlesta yli 50 000 hakutulosta, muista hakusanavarianteista puhumattakaan. Kokosin kuusi keskeistä pointtia, jotka sisäistämällä pääset lähemmäs onnistunutta B2B-sähköpostimarkkinointia.Määritä tavoite Sähköpostimarkkinointi lähtee tavoitteen määrittämisestä kuten kaikki muukin markkinointi. Mikä sinun tavoitteesi on? Haluatko saada liidejä, tiedottaa jostain tärkeästä asiasta, antaa neuvoja vai kysyä palautetta? Sähköpostisi sisältö ja kohderyhmä rakentuvat tuon määrittämäsi tavoitteen ympärille. Sähköpostin lähettäminen isolle vastaanottajajoukolle vain mainostamisen ilosta leimaa sinut nopeasti spämmääjäksi eli roskapostin lähettäjäksi. Asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, sillä holtiton spämmääminen voi aiheuttaa pysyvän mainehaitan lisäksi liudan markkinointikieltoja sekä heikentää jatkossa aidosti tärkeiden viestiesi läpimenoa. Muista rekisteri ja vastuutSuomen Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan B2B-sähköpostimarkkinoinnin täytyy aina perustua tunnistetun yrityshenkilön sähköpostisoitteeseen. Huomioi myös, että viestin vastaanottajat eivät saa näkyä toisille vastaanottajille.Yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia a) lupaan perustuen, b) asiakassuhteeseen perustuen, c) jos markkinoitava tuote tai palvelu liittyy henkilön työtehtäviin, vastuualueeseen tai asemavaltuutukseen. Jos markkinoiva yritys hankkii tai päivittää yhteystietoja palveluntarjoajalta, on yrityksen hyvä varmistua palveluntarjoajan yhteystietojen hankintamenetelmästä, ajantasaisuudesta, laadusta, päivityksestä yms. Kirjoitimme hiljattain blogitekstin ostorekistereistä ja niiden käytöstä. Pääset lukemaan jutun tästä. Huolehdi kielto- ja peruutusoikeudestaSähköpostitse markkinoivalla yrityksellä on aina kokonaisvastuu sähköpostimarkkinointinsa eri osista, kuten kieltojen hallinnoinnista, viestien sisällöstä ja osoitelähdemerkinnöistä. Viestin vastaanottajan on voitava vaivattomasti antaa markkinointikielto tai peruuttaa antamansa markkinointilupa viestissä olevan linkin avulla tai viestiin vastaamalla. Annetut kiellot ja lupien peruutukset tulee ottaa viipymättä huomioon. Huomioithan senkin, että sähköpostimarkkinointia lähettävä yritys on vastuussa kieltomahdollisuuden toteuttamisesta, vaikka käyttäisikin prosessissa alihankkijaa.Panosta laatuun määrän sijaan”Kaikkea kaikille” ei kerta kaikkiaan toimi. Oli kyse sitten potentiaalisista tai olemassa olevista asiakkaista, lähesty heitä aina sisällöillä, jotka ovat heille merkityksellisiä. Ostorekisteriä voi käyttää huomion herättäjänä ja markkinointilupien keräämisessä, mutta parhaat tulokset sähköpostimarkkinoinnissa saadaan silloin, kuin markkinointia tehdään olemassa oleville asiakkaille. Syitä tähän on lukuisia. Olemassa olevat asiakkaasi käyttävät jo tuotteitasi tai palveluitasi ja ovat näin kiinnostuneempia viesteistäsi. Tämä tarjoaa sinulle mahtavan tilaisuuden syventää asiakassuhdetta entisestään. Tarjoa siis sisältöä, jonka avulla asiakas saa jotain uutta ja hyödyllistä sekä vie häntä eteenpäin omassa työssään. Tällainen toiminta sitouttaa asiakkaasi paremmin yritykseesi ja pitää kilpailijat loitolla. Mittaa, testaa ja opi tuloksistaTarkoin kohdennettu sähköpostimarkkinointi tuottaa kohdentamatonta markkinointia paremmat avaus- ja klikkausprosentit, jotka vievät sinua puolestaan lähemmäs asettamaasi tavoitetta. On kuitenkin kylmä fakta, että tulokselliseen sähköpostimarkkinointiin ei ole autuaaksi tekevää reseptiä. Netti pursuaa sisältöön, otsikointiin, designiin, ajoitukseen ynnä muuhun liittyviä niksejä, mutta mikään niistä ei takaa sinulle sataprosenttisen varmoja tuloksia. Siksi kehotankin mittaamaan, testaamaan ja ottamaan opiksi. Yksi sähköpostimarkkinoinnin hienouksista piilee sen mitattavuudessa. Käyttämästäsi palvelusta riippuen saat kattavasti dataa siitä, miten viestiisi on reagoitu, ja opit tuntemaan kohderyhmäsi entistä paremmin. Noudata hyvää tapaaKun nämä asiat kunnossa, vain luovuus on rajana. Älä tyydy vähään ja mene sieltä, mistä aita on matalin. Myös sähköpostimarkkinoinnissa on mahdollista erottua edukseen. Kun hallitset kokonaisuuden ja teet sähköpostimarkkinointia hyvä tavan mukaisesti, voit keskittyä tuottamaan sisältöjä, jotka auttavat asiakastasi. Jos kaipaat ajantasaisia kohderyhmiä tai päivitystä nykyiseen asiakasrekisteriisi, niin autamme mielellämme. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointisi #seuraavalletasolle.

B2B-markkinointi

Tarina ratkaisee, myös sähköpostimarkkinoinnissa

Olet varmasti kuullut vuosien saatossa lukemattomia kertoja, kuinka printtisuorat jäävät historiaan ja sähköpostimarkkinointi tulee kuolemaan. On kiistaton totuus, että digimarkkinointi muuttuu yhä personoidumpaan suuntaan. Analytiikan avulla ymmärrämme asiakkaidemme tarpeita ja käyttäytymistä lähes reaaliajassa ja pystymme reagoimaan muutoksiin satumaisen nopeasti. Tekoäly tuo helpotusta alati pirstaloituvassa markkinointikanavien viidakossa navigoimiseen. Äkkiseltään kuulostaa siltä, että markkinoija voi pian lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa markkinoinnin jalon tekemisen tehokkaammille, nopeammille ja paremmille koneille. Totuus on kuitenkin se, että tästä työ vasta alkaa! Teknologia, tekoäly ja koneoppiminen tulevat toivottavasti vapauttamaan meidät lukemattomien mainosalustojen ja teknologioiden opettelusta, jotka ainakin minulta vievät kiusallisen paljon työaikaa. Erilaisten välineiden kanssa taistelun sijaan käyttäisin aikaani mieluummin niihin asioihin, joissa me ihmiset olemme parhaimmillamme: ideointiin, unelmointiin, luovuuteen ja tarinankerrontaan. Vaikka koneet tietävät jo nyt häkellyttävän paljon nykyisistä tarpeistamme, jopa enemmän kuin me itse, ne eivät kuitenkaan ymmärrä ihmisyyden syvintä olemusta samoin, kuin toinen ihminen ymmärtää.Markkinoinnin trendeistä takaisin tarinaanJo esihistoriallisista ajoista lähtien ihmisen tärkeimpiä menestystekijöitä ovat olleet juoruilu ja tarinoiden kertominen. Ne ovat olleet suorastaan välttämättömiä taitoja hengissä selviämisen kannalta. Tarinan keinoin oppeja on jaettu sukupolvelta toiselle. Tarinat ovat paitsi opettaneet, myös viihdyttäneet. Jokainen osaa varmasti nimetä liudan mieleenpainuvia tarinoita, joita on elämänsä varrella kuullut. Hyvä tarinat jäävät elämään.Miten tämä kaikki sitten liittyy sähköpostimarkkinointiin? Hektisessä maailmassa paahtaessamme saatamme herkästi hypätä markkinointitrendistä toiseen. Markkinoijien huulilla vilahtelee erilaisia termejä sähköpostimarkkinoinnista markkinoinnin automaatioon ja siitä sisältömarkkinointiin. Jos pysähdymme hetkeksi pohtimaan, huomamme yhden kaikkia termejä yhdistävän tekijän: tarinan. Jos se on huono tai se ei kosketa viestin vastaanottajaa, se on merkityksetön; sama se, käytätkö markkinoinnissasi markkinoiden moderneinta teknologiaa vai et. Se, mikä ratkaisee, on mieleenpainuva ja koskettava tarina. Sellainen sanoma muistetaan. Hyvän otsikon voimaOn totta, että jokainen markkinointitekosi ei voi olla historiankirjoihin päätyvä spektaakkeli, mutta voit silti jokaisen markkinointitekosi kynnyksellä pysähtyä pohtimaan viestisi relevanttiutta vastaanottajan näkökulmasta. Miksi hän sen lukisi, millaisia tunteita se herättää ja ennen kaikkea: jääkö tarinasi vastaanottajan mieleen? Samaa kaavaa voi hyödyntää välineestä ja formaatista riippumatta. Kun tarina on kohdillaan, perinteinen printtisuora iskee kuin Mike Tyson. Jopa parjattu sähköposti avautuu vastaanottajan näytölle, kunhan tarina ja siihen johdatteleva otsikko ovat kunnossa. Mikä asiakkaitasi askarruttaa? Miten sinä ja yrityksesi voisivat auttaa näiden pulmien ratkaisemisessa? Tämän kiteytettyäsi, anna luovuuden kukkia! Tee sitä, missä me ihmiset ollaan hyviä: kerro tarina! 

B2B-markkinointi

Sähköpostimarkkinoinnin sanasto

Sähköpostimarkkinointiin, kuten digimarkkinointiin ylipäänsä, liittyy kymmenittäin erilaisia termejä. Osa termeistä on toistensa synonyymejä, osa lainasanoja ja osalle ei edes löydy kunnollista suomenkielistä vastinetta. Asiat ovat lopulta melko yksinkertaisia, mutta jargonviidakossa samoilu monimutkaistaa asioita turhaan. Päätimme korjata asian ja kerätä yhteen yleisimpiä sähköpostimarkkinointiin liittyviä termejä ja avata niiden merkitykset selvälle suomenkielelle.A/B testausA/B testaus tarkoittaa testaamistaktiikkaa, jolla testaan esimerkiksi sitä, miten erilaiset sisällöt tai ulkoasut vaikuttavat saatuihin tuloksiin. Sähköpostimarkkinoinnissa testataan tyypillisesti viestin otsikoiden toimivuutta lisäämällä viestiin erilaisia otsikkovaihtoehtoja. Sähköpostityökalu lähettää eri otsikkovaihtoehdolla varustettuja viestejä pienelle otannalle sähköpostin kohderyhmästä. Testauksen jälkeen sähköpostityökalu analysoi, mikä otsikkovaihtoehto toimi parhaiten ja lähettää viestin lopulle vastaanottajajoukolle toimivimmalla otsikolla.Asiakasrekisteri Asiakasrekisteri tarkoittaa nimensä mukaisesti rekisteriä yrityksen asiakkaista.Asiakasrekisteri on yrityksen tietopankki, jossa säilytetään kaikki tärkeä ja välttämätön tieto asiakkaasta. Asiakasrekisterin tietosisällöstä sekä siitä, miten ja missä tietoja käytetään, ei ole yksiselitteistä mallia. Yritysten tulee kertoa asiakasrekisteriselosteessaan mm. rekisterin käyttötarkoitus sekä mitä tietoja rekisteri sisältää.Asiakasrekisterin avulla yritykset voivat seurata ja hallita asiakkuuksia tehokkaasti. Nykyaikainen asiakasrekisteri on yrityksen CRM-järjestelmässä sähköisesti toimiva tietokanta.BounceBounce tarkoittaa tapahtumaa, jossa lähetetty sähköposti ei mene perille viestin vastaanottajalle. perille. Sähköpostin lähettäjä saa bouncesta automaattisen virheilmoituksen omaan sähköpostiinsa. Virheilmoitus sisältää tarkempia tietoja, miksi viesti ei mennyt perille. Bouncet jaetaan syystä riippuen ns. hard bounceihin ja soft bounceihin.CTR, eli Clickthrough RateCTR tarkoittaa suomeksi klikkiprosenttia. Klikkiprosentti kertoo, kuin moni viestin vastaanottajista on klikannut viestissäsi olevia linkkejä. Klikkiprosentti kertoo avausprosenttia tarkemmin viestin vastaanottajan kiinnostuksen sisältöäsi kohtaan.ESP, eli Email Service providerESP tarkoittaa sähköpostityökalua tai lähetysjärjestelmää. Maailmanlaajuisesti yksi suosituimmista sähköpostityökaluista on MailChimp, suomalaisia työkaluja on mm. Postiviidakko.Hard bounceHard bounce syntyy tilanteessa, jossa sähköpostin vastaanottajan osoite on virheellinen tai sitä ei ole olemassa. Hard bouncenneet viestit eivät siis mene perille vastaanottajalle. Hard bouncen aiheuttanut osoite kannattaa poistaa omista rekistereistä välittämöstä.Inbound-markkinointiInbound-markkinointi pyrkii siihen, että asiakas päätyy yrityksen tarjoaman tiedon eli sisällön pariin etsiessään tietoa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Inbound-markkinoinnissa asiakas on antanut suostumuksen suoramarkkinointiin ja odottaa sitä. Inbound-markkinointi ei ”tyrkytä” perinteisen markkinoinnin tapaan, se on ennemmin asiakkaan auttamista ja siksi myös tehokas markkinoinnin tapa.LiidiLiidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta, joka ei vielä ole ostanut tuotettasi tai palveluasi, mutta on osoittanut olevansa niistä kiinnostunut. Liidi voi olla esimerkiksi henkilö, joka on ladannut oppaan tai muuta lisämateriaalia verkkosivuiltasi ja antanut tätä vastaan yhteystietonsa.LähdemerkintäLaki vaatii ilmoittamaan lähteen, josta vastaanottajan nimi ja yhteystiedot on hankittu. Osoitelähde voi olla esimerkiksi yrityksen asiakas- tai markkinointirekisteri. Lähdemerkintä on yleensä sähköpostiviestin lopussa. Myös poistu postituslistalta -linkki sekä lähettävän yrityksen yhteystiedot on syytä ilmoittaa. Tyypillinen paikka näiden tietojen ilmoittamiseen on niin ikään sähköpostiviestin lopussa.MarkkinointirekisteriMarkkinointirekisteri tarkoittaa rekisteriä henkilöistä, jotka ovat antaneet yritykselle markkinointiluvan. Markkinointirekisterin tietoja kerätään rekisteröidyltä itseltään mm. kilpailujen, tapahtumien ja muiden markkinointitoimenpiteiden avulla. Yritysten tulee kertoa markkinointirekisteriselosteessaan mm. rekisterin käyttötarkoitus sekä tietolähteet.Open RateOpen rate eli avausprosentti kertoo, kuinka moni viestin vastaanottajista on avannut viestisi. Avausprosentti lasketaan viestissä olevien kuvatiedostojen latausmäärästä, eli ne viestin vastaanottajat, jotka lukevat viestin lataamatta kuvia tai käyttävät sähköpostin lukuruutua viestin lukemiseen eivät tulee mukaan avausprosenttiin. Todellisuudessa viestin lukijoiden/silmäilijöiden määrä voi siis olla paljon sähköpostiohjelman ilmoittamaa lukua suurempi. Opt-inOpt-in tarkoittaa asiakkaan omaehtoista liittymistä yrityksen sähköpostilistalle. Liittymällä itse sähköpostilistalle, asiakas myös tiedostaa saavansa yritykseltä sähköpostiviestejä ja jopa odottaa niitä.Opt-outOpt-out tarkoittaa henkilön päätöstä ja toimenpidettä poistua yrityksen sähköpostilistoilta.OstorekisteriOstorekisteri, eli sähköpostilista tarkoittaa ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua prospektilistaa. Ostorekisteriä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Ostorekisteri on aina tarkoitettu tilapäiseen käyttöön ja sen käyttöaika on rajattu. Ostorekisteriä hankkiessa on syytä kiinnittää huomiota rekisteriä myyvän tahon vastuullisuuteen. Ostorekisteriä saa käyttää ainoastaan BtoB-puolen päättäjille suunnatussa markkinoinnissa ja vain heidän työhönsä liittyvissä asioissa.Outbound-markkinointiOutbound-markkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa markkinoija etsii ja lähestyy itse potentiaalisia asiakkaita. Perinteisiä outbound-markkinoinnin kanavia B2B-puolella ovat mm. ostetut sähköpostilistat, TV, printtimainonta ja kylmäpuhelut.ProspektiProspekti tarkoittaa potentiaalista asiakasta, josta yrityksellä on tiedossa jo jotain tietoja, kuten yhteystiedot ja prospektin mahdolliset tarpeet. Prospekti ei ole vielä ilmaissut kiinnostusta yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan.ROI, eli Return on investmentROI tarkoittaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia, eli kirjaimellisesti rahamäärää, minkä yritys saa takaisin investoinneistaan. ROI siis kertoo markkinointitoimiesi hyötysuhteen.Soft bounce Soft bouncen syntyy tilanteessa, jossa viesti välittyy vastaanottopalvelimelle, mutta sitä ei välitetä vastaanottajan sähköpostiin saakka. Yleisimmät syyt soft bouncelle ovat viestin vastaanottajan täysi postilaatikko, viestin liian suuri koko tai kaatunut palvelin. Soft bouncesta huolimatta viesti pääsee yleensä perille, kunhan viestin vastaanottaja on tehnyt tilaa sähköpostiinsa tai vastaanottava palvelin on taas pystyssä. Spam trapSpam trap tarkoittaa sähköpostipalveluntarjoajien sekä sähköpostipalvelimien maineentarkkailijoiden (“blacklisters”) tapa napata spämmääjiä, eli roskapostin lähettäjiä. Spam trap on käytännössä aivan tavalliselta näyttävä sähköpostiosoite, mutta sitä käytetään ainoastaan huonojen viestittäjien narauttamiseen. Sähköpostilistat kannattaa pitää puhtaana, sillä vanhat toimimattomat osoitteet saattavat päätyä blacklistereiden haltuun ja muuttua näin spam trapeiksi. Vanhat sähköpostiosoitteet saattavat siis koitua kohtaloksi sähköpostien läpimenolle.SPF, eli Sender Policy FrameworkSPF-tietueen avulla kerrotaan sähköpostiviestin vastaanottaville sähköpostipalvelimille, mitkä palvelimet saavat lähettää sähköpostia milläkin verkkotunnuksella. Todennuksen ansiosta sähköpostiviestit saavat paremman maineen, niiden läpimeno vastaanottajalle paranee ja huijausviestit ovat helpommin tunnistettavissa.SuoramarkkinointiSuoramarkkinointi yrityksille ja kuluttajille eroaa merkittävästi toisistaan.Asiakkuusmarkkinointiliiton B2B sähköpostimarkkinoinnin hyvä tapa -oppaan mukaan yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia erikseen kysyttyyn lupaan perustuen. Ilman lupaa markkinointia voi lähettää asiakassuhteeseen perustuen olemassa oleville yritysasiakkaille, jos markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla on liityntä henkilön työtehtäviin. Suoramarkkinointi on sallittua luonnolliselle henkilölle, jos siihen on saatu suostumus henkilöltä itseltään. Jos viestejä lähetetään kuluttajalle, joka ei ole antanut suostumusta, rikkoo viestin lähettäjä tietoyhteiskuntakaaren 200 §:n säännöstä ja kuluttajansuojalakia.UnsubscribeUnsubscribe tarkoittaa tilauksen lopettamista. Sillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi postituslistoilta tulevien sähköpostiviestien, erilaisten sähköisten uutiskirjeiden tai RSS-syötteiden tilauksen lopettamista. Tilauksen lopettamisen jälkeen kyseisiä viestejä ei siis enää lähetetä. Unsubscriben vastakohta on subscribe to, joka tarkoittaa postituslistalle liittymistä. 

B2B-markkinointi

Miten sähköinen kiinteistökauppa tapahtuu? Tässä pikaohje askel askeleelta

Sähköisten palveluiden käyttäminen ei ole rakettitiedettä – tällä pikaohjeella onnistut varmasti!

Kiinteistökauppa

Ostorekisteristä buustia markkinointiin

Ostorekisteri tarkoittaa ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua listaa potentiaalisista asiakkaista.

B2B-markkinointi

Datahygienia – siis mikä?

Tietokannan eheys on tuttu termi data-arkkitehdeille ja muille tietokantojen ammattilaisille. Sillä varmistetaan, että tietokanta toimii oikein eikä se sisällä virheitä. On toki tärkeää, että tekniset perusteet ovat kunnossa, mutta myös itse tietosisältöön täytyy kiinnittää huomiota. Siksi datahygienian, jos jonkin, pitäisi olla kaikkien huulilla. Tekoäly, business intelligence, master data ja muu sen sellainen saattaa kuulostaa trendikkäämmältä, mutta jos haluaa juosta ja kiivetä, on ensin opittava pysymään pystyssä. Harva meistä rakastaa siivoamista, mutta vielä harvempi sotkun keskellä elämistä. Tämä  koskee myös tietokantoja. Asiakasrekisterit ajan tasalle Yrityksillä on lain mukainen velvoite pitää asiakasrekisterinsä ajan tasalla, eli siinä ei ole mitään epäselvää. Velvollisuuden konkreettinen noudattaminen on kuitenkin aika kirjavaa, sillä ajantasaisuus on hyvin subjektiivinen käsite. Toiset panikoivat jo yhden potentiaalisen prospektin tallentamisesta järjestelmään, toiset taas ovat vieneet huoletta kymmenen vuoden takaiset messuvierailijat rekisteriinsä.Siihen, mikä on ajantasaista ja mikä ei, ei ole yhtä oikeaa vastausta. Me Alma Talentissa luotamme hyvän tavan mukaiseen markkinointiin ja sitä tukevaan asiakas- ja markkinointirekisteriin. Perusperiaatteemme näille rekistereille ovat seuraavat: Asiakas- ja markkinointirekisterissä tulee olla vain asiakkaita, tai oikeasti potentiaalisia prospekteja. Tässäkään määrä ei korvaa laatua. Ei ole järkeä hillota koko Suomen yritysmassaa ja kaikkia niiden päättäjiä. Tunnista, kuka teiltä oikeasti ostaa, tai voisi ostaa.Lopettaneet yritykset on passivoitava välittömästi rekisteriin. Meillä Suomessa tämän tiedon saa hyvin helposti, sillä tieto on ajantasaisesti saatavilla viranomaislähteistä.Lopettaneet henkilöt on passivoitava välittömästi rekisteriin. Suomessa on muutamia toimittajia, jotka ylläpitävät päättäjätietoa. Yhdistämällä oma rekisteri tällaiseen tietokantaan saadaan passivointitieto ilman henkilökohtaista kontaktia päättäjään.Markkinointikiellot on vietävä välittömästi rekisteriin. Mikäli henkilö ei halua vastaanottaa markkinointianne, on yrityksellänne lakiin perustuva velvoite kunnioittaa tätä pyyntöä.Huolla rekisteriäsi joka päivä. Yritykset muuttavat, ostavat toisiaan, kasvavat, tekevät tappiota, ajautuvat maksuvaikeuksiin ja menestyvät. Päättäjät vaihtavat työtehtäviä, yrityksiä, sukunimiä ja pitävät pidempiä vanhempain-, opinto- ja vuorotteluvapaita. Rekisteriä ei päivitetä silloin tällöin, vaan koko ajan. Harva pystyy tähän itse, ja siksi tarvitaan luotettavia kumppaneita.Datahygienian lyhyt oppimääräDatahygienia on tiivistettynä sitä, että kaikki virheellinen, päällekkäinen ja käyttämätön tieto arkistoidaan tai hävitetään. Me Alma Talentilla autamme tiedon luomisessa, ylläpitämisessä ja passivoimisessa. Opastamme mielellämme teitä tunnistamaan teille relevantin tiedon. Viedään yhdessä asiakasrekisterit #seuraavalletasolle!

crm
Alma Talent Tietopalvelut | Liiketoimintakiellot

Onko asiakkaasi PEP - ja mitä se tarkoittaa?

Rahanpesulaki velvoittaa selvittämään asiakkaan poliittiset sidonnaisuudet.

Henkilötieto

Miten ja miksi ylläpitäisin asiakasrekisteriäni?

Vuosi sitten oli näihin aikoihin monessa yrityksessä melkoiset siivoustalkoot käynnissä, kun levynkulmat, sähköpostihistoriat, crm ja Excelit putsattiin turhista henkilötiedoista. Se oli hyvä alku, mutta harmillisesti asia jäi monelta kesken. Pölyt lakaistiin maton alle, ja kaikki saatiin näyttämään GDPR:n näkökulmasta soveliaalta. Valitettavasti laki on vain pieni osa kokonaisuutta. Sen noudattaminen on ehdotonta, mutta se ei auta liikevaihdon tai tuloksen kasvattamisessa. Pakko on huono lähtökohta bisnekselle.Asiakasrekisterin päivittäminen on jatkuvaa työtä "Kyllä meidän myyjät asiakkaansa tuntevat" on ehkä yksi yleisimmin kuulemistani lausahduksista. Ja näin varmasti onkin, mutta ei myyjäkään loputtomiin ihmeisiin pysty. Kun asiakasrekisterillä on kokoa tuhansia rivejä, vaatisi melkoista järjestelmällisyyttä ja roppakaupalla aikaa käydä kaikki systemaattisesti läpi – ja aloittaa sitten taas kaikki alusta. Asiakasrekisterin päivittäminen kun ei ole mikään projekti, vaan jatkuvaa työtä. Rekisterin ylläpitämisen on oltava proaktiivista, sillä kuka jaksaa soitella kaikille yhteistyökumppaneilleen työpaikan vaihdosta, uudesta tilinpäätöksestä tai pienestä yritysostosta? Tämän tuntuu moni johtaja unohtavan. Puutteelliset asiakasrekisteritEi ole varsinaisesti mikään salaisuus, että yritysten rekisterit ovat lähtökohtaisesti melko huonossa kunnossa. Epäileville mielille tarjoamme asiakasrekisterin analyysiä, joka yleensä herättääkin ikävästi todellisuuteen. On pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että yritysten rekisterissä on jopa yli 20 prosenttia lopettaneita yrityksiä, ja passiivisia henkilöitä vieläkin enemmän.Vuonna 2015 pörssiyhtiön keskimääräinen elinikä oli tutkimuslaitos BCG Henderson Instituten mukaan 20 vuotta. Vuonna 1950 se oli 55 vuotta. Vuonna 2012 S&P 500 -listalla olevien suuryritysten keskimääräinen elinikä oli 15 vuotta. Vuonna 1920 elinikä oli 67 vuotta. Bureau of Labor Statisticsin tekemän tutkimuksen mukaan työntekijä viihtyy keskimäärin 4,6 vuotta samassa työpaikassa.Ennusteet sekä yrityksen elinkaarelle että työsuhteiden kestolle ovat harvinaisen selviä: ne tulevat lyhenemään entisestään. On silkkaa hullutta yrittää pärjätä omin voimin tässä kiihtyvässä tahdissa.Asiakasrekisteri on liiketoiminnan ydinAsiakasrekisteri ei ole mikään kaikkiruokainen kaatopaikka, vaan tarkkaan suunniteltu ja määritelty liiketoiminnan ydin. Maksava asiakas on normaalin, markkinataloudessa elävän yrityksen elinehto. Mikään ei ole sen parempaa materiaalia liiketoiminnan ennustamiselle kuin nykyinen ja potentiaalinen asiakaskunta. Juuri sen takia on elintärkeää pitää asiakasrekisteri kunnossa ja ajan tasalla. Sinne ei saa dumpata kaiken maailman ostorekistereitä ja käsin kerättyjä liidilistoja. Kampanjakäyttöiselle ostorekisterille on toki hetkensä, mutta sitä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Mikäli tietoa ei päivitetä, ei sen paikka ole yhdessäkään crm:ssä, asiakas- tai markkinointirekisterissä.Jos tarvitset apua asiakasrekisterin päivittämisessä, anna meidän auttaa. Asiakasrekisterin huoltotyöt voi myös automatisoida, jolloin rekisteri on aina iskussa. 

crm

Talouskasvu hiipuu, Menestyjät porskuttavat

Menestyjä-yritykset kasvavat tutkimustemme perusteella keskimääräistä nopeammin. Hyvää menestystä on siivittänyt jo miltei kolmen vuoden mittainen talouskasvu. Suomen Pankin arvion mukaan edellytykset kasvun jatkumiselle ovat edelleen olemassa: tuotettujen tavaroiden ja palveluiden vienti on elpynyt, kotitalouksien kulutus on kasvanut ja työllisyys on parantunut. Arvion mukaan vuonna 2018 Suomeen syntyi noin 60 000 uutta työpaikkaa.Kasvu hiipuu – Menestyjät menestyyVuonna 2018 BKT:n kasvu ylsi 2,7 prosenttiin. Kuluvana vuonna kasvu jää Suomen Pankin arvion mukaan 1,9 prosenttiin. Talouskasvun odotetaan siirtyvän kohti pitkän aikavälin kasvuvauhtia, joka on reilun prosentin luokkaa.  Kasvun hiipuessa kokonaistaloudellisesti hyvin suoriutuvat yritykset tunnistaa Menestyjä-merkistä. Menestyjäluokitus arvioi menestystä kuuden eri osa-alueen pohjalta. Tutkimme kasvua, kannattavuutta, tulosta, maksuvalmiutta, omavaraisuutta ja riskinsietokykyä. Vertaamme kullakin osa-alueella yritystä kaikkiin Alma Talent Tietopalveluiden tietokannan yrityksiin sekä yrityksen oman toimialan yrityksiin. Menestyjät eivät ole menehtyjiäVuonna 2019 on tärkeää kertoa yrityksen menestyksestä kainostelematta. Menestyjäluokitus tuo yritykselle hyvää näkyvyyttä muun muassa Kauppalehden Menestyjä-liitteessä. Yhteistyökumppanit näkevät, että yhtiöllä menee hyvin ja he voivat luottavaisesti jatkaa yhteistyötä ilman huolta yllättävästä konkurssista. Tilastokeskuksen mukaan konkurssien määrä laski vuodesta 2013 aina vuoteen 2017 asti. Vuonna 2013 konkurssihakemuksia pantiin vireille 3 131 yrityksessä ja vuonna 2017 huomattavasti harvemmassa, eli 2 168 yrityksessä. Vuonna 2018 konkurssien määrä kääntyi jälleen nousuun – talouden kasvusta huolimatta. Konkurssiin hakeutui 2 534 yritystä. Menestyjä-yritykset ajautuvat konkurssiin huomattavasti harvemmin kuin suomalaiset osakeyhtiöt keskimäärin.Menestyjä-tarinat vahvasti mediassaAlma Talentin tarjoama median, tietopalveluiden ja tapahtumatoiminnan liitto luo ennennäkemätöntä lisäarvoa Menestyjä-yrityksille. Olemme ylpeinä mukana Menestyjä-yritysten tarinoissa. Esimerkiksi Alma Talent Tietopalveluiden analyysiosaamiseen perustuvan Menestyjäluokituksen avulla seulomme harvalukuisen Menestyjä-yritysten joukon, jota tuomme esiin eri mediakanavissamme, muun muassa Kauppalehdessä.Tarkista, onko yrityksesi Menestyjä. Y-tunnushaku löytyy Kauppalehden sivuilta.Eikö tietoja löytynyt? Lähetä meille yrityksesi tilinpäätöstiedot, niin selvitämme asian.   Tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.

Menestyjät
1500x600_tietopalvelu_talous

Tilinpäätös ”ennustaa” konkurssin jo vuosia aiemmin

Miten lähestyvän konkurssin voi nähdä ennakkoon?

Yritystieto
Sammio