Blogi

Kuinka saada markkinointi rakastumaan CRM:ään?

CRM ei ole vain myynnin yksinoikeus ja velvollisuus, vaan tärkeä työkalu myös markkinoinnille. Moni yritys ei ole kuitenkaan tunnistanut CRM:n mahdollisuuksia, ja siksi siitä on ollut vaikea rakentaa moderni työkalu. 

Viimeistään viimevuotinen GDPR-paniikki pakotti yritykset kiinnittämään huomioita asiakasrekisteriensä kuntoon. Voi vain toivoa, että myyjien sähköposteissa roikkuvat prospektilistat, levynkulmilta löytyvät asiakastapahtumien osallistujat ja entiset asiakkaat löysivät tiensä CRM:ään, tuohon yrityksen rakkaaseen tietopankkiin. 

Markkinointiosastolle CRM voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Syy piilee puutteellisissa tiedoissa. Myyntiosaston Pirjon ja Pekan käsin kyhäämät listat ovat toki saattaneet päätyä CRM:ään, mutta jos he tallensivat kontaktista tai yrityksestä vain nimen ilman yhteystietoja,tiedosta ei ole mitään hyötyä markkinoinnille. 

B2B-markkinoinnin omat lait

Markkinoinnin näkökulmasta CRM-dataan liittyvät asiat eivät ole ylipäätään yksinkertaisia. Muun muassa ePrivacy-asetus määrittelee sähköisen markkinoinnin pelisääntöjä. Se sallii B2B-kentällä markkinoinnin henkilölle, jonka työnkuvaan markkinointi liittyy. Lupaa tai sopimussuhdetta ei tarvita, vaan markkinoida saa sähköpostitse myös niin sanotuille kylmille kontakteille. 

B2B-markkinointi voi siis hyödyntää CRM:stä saatavaa tietoa monin tavoin, jos se vain voi varmistua henkilön työtehtävistä. Mikäli tilanne on kuitenkin edelleen se, ettei henkilöstä ole tallennettu kuin nimitiedot, CRM:n apu markkinoinnille jää laihaksi. 

Varmin tapa tehdä markkinointia on kerätä markkinointilupa jokaiselta asiakkaalta ja pyytää asiakkaita päivittämään omat tietonsa, mutta tämä on yksinkertaista vain teoriassa, jos sitäkään. Mitä muita vaihtoehtoja jää jäljelle?

Big data hyötykäyttöön

Onneksi yksin ei tarvitse pärjätä. Me Alma Talentilla ylläpidämme ajantasaista rekisteriä yrityksistä ja niiden päättäjistä. Tiedämme, että CRM on paljon enemmän kuin pelkkä tietojen varastointijärjestelmä ja että modernin CRM:n avulla olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen tuo enemmän rahaa kuin uusien asiakkaiden hankinta. 

Täydennämme CRM:ään asiakkaidenne puuttuvat tiedot ja lisäämme tarvittaessa jotain täysin uutta. Hyödynnämme big dataa, joka rikastaa CRM:n toimintaa. Big datan avulla esimerkiksi epäsuorat ostosignaalit kuten rekrytoinnit, nimitykset ja fuusiot voidaan muuttaa liideiksi. 

Päivitämme nykyisen asiakasrekisterinne ja pidämme huolen siitä, että tieto lakanneista yrityksistä ja henkilöistä tulee välittömästi CRM-järjestelmäänne. Prospekteja voitte hakea itse Kohderyhmähaustamme ja integroida ne omiin järjestelmiinne tietohuoltosopimuksellamme

Olemme luotettava ja asiantunteva toimija ja varmistamme aina, mihin tarjoamiamme tietoja käytetään. Keskustelemme mielellämme markkinoinnin haasteistanne ja etsimme niihin kanssanne sopivia ratkaisuja. Viemme laadukkaalla datalla asiakaskokemuksen, liikevaihdon ja markkinoinnin työtyytyväisyyden #seuraavalletasolle!

Yhteydenotot

Asiakaspalvelu
p. 0800 141 070
tietopalvelut@almatalent.fi

Jätä yhteydenottopyyntö      

Kirjoittaja: Sanna Holopainen, Product Manager
13. helmikuuta, 2019
  • Päivämäärä: 13.2.2019, 14:01
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: B2B-markkinointi Asiakkuudenhallinta

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä

Lue seuraavaksi:

tehokas sähköpostimarkkinointi

Ihana, kamala sähköpostimarkkinointi

Mikä on kustannustehokkain tapa tehdä markkinointia? Millä markkinointikeinolla on paras ROI? Mihin markkinoinnin kanavaan yritykset aikovat panostaa eniten tulevina vuosina? Mikä markkinoinnin muoto on tehokkain tapa sitouttaa asiakasta ja syventää suhdetta?Yllättynette ehkä, että sähköpostihan se. Samalla se on myös eniten mielipiteitä jakava, keskustelua herättävä ja yleisöä ärsyttävä markkinoinnin muoto, keino ja kanava – mistä kulmasta asiaa ikinä haluaakaan tarkastella.Tässä ristitulessa on välillä vaikea valita puolensa. Sähköpostin edut ovat kiistattomat, samoin sen haitat. Mitä mieltä sähköpostista siis pitäisi olla?Mielestäni tärkeintä on tiedostaa sen molemmat puolet: tehokkuus ja vaarallisuus. Mikään ei ole helpompi tapa pilata omaa mainettaan kuin rehellinen, kohdentamaton spämmi. Toisaalta on vaikea keksiä toista kanavaa tai viestinnän muotoa, johon yhdistyisivät samat edut kuin sähköpostissa. Sen avulla voi sekä kertoa tarinan että tavoittaa laajan yleisön.Sähköposti on uniikki tunnisteMinä uskon sähköpostiin. Sähköpostin muodossa toteutetut uutiskirjeet, oppaat, käyttäjätiedotteet ja muut kohdennetut viestit ovat minulle kullanarvoisia keinoja pysyä ajan hermolla ja saada uusinta tietoa niin markkinasta, kilpailijoista kuin asiakkaistamme. Tutkimukset puhuvat samaa kieltä. Myös moni muu yritys, johtaja, myyjä ja markkinoija luottaa sähköpostin voimaan ja mahdollisuuksiin. Sähköposti ei ole kuollut vaan päinvastoin: se elää ja voi oikein hyvin.Sähköposti on myös loistava tapa pitää oma liidi- ja asiakaskanta ajan tasalla. Matti Virtasia voi olla useampia jopa samassa yrityksessä, mutta sähköpostiosoite on aina uniikki päättäjän tunniste. Jos sähköpostia lähettäessä vastaanottajaa ei löydy, on päättäjä lopettanut kyseessä olevassa yrityksessä. Tämän tiedon avulla henkilö voidaan passivoida CRM:ssä ja muissa mahdollisissa asiakasrekistereissä.Onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin checklistSähköpostimarkkinointi on yksi nopeimmista keinoista pilata yrityksen maine, suututtaa prospektit ja asiakkaat sekä pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vahinkoa yrityksen sähköpostipalvelimille ja muulle yrityksen sähköpostiliikenteelle. Sen takia haluan nostaa esiin meidän kriittisimmät ohjenuoramme, joiden noudattamista vaadimme aina myös asiakkailtamme. Kohdista aina markkinointi huolella.Panosta sisältöön: kerro jotain uutta ja hyödyllistä.Pidä asiakasrekisterisi ajan tasalla.Seuraa konversio- ja avauslukuja, älä lähetysmääriä.Älä spämmää.Mikäli nämä asiat ovat teillä kunnossa, niin anna palaa, vain taivas on rajana. Käytä sisällön luomiseen mielikuvitusta, tarinoita, kuvia, asiantuntijoita ja ammattikirjoittajia. Me Alma Talentilla autamme mielellämme niin kohderyhmien suunnittelussa kuin asiakasrekisterinne ylläpidossa. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointi #seuraavalletasolle.

B2B-markkinointi
Dataa myynnille ja markkinoinnille

Datatulvassa ystävä tunnetaan

Elämme kärkkäiden mielipiteiden aikaa. Eripura ja vastakkaisasettelu valtaavat tilaa. Trendit tulevat ja menevät, mutta yksi asia tuntuu toistuvan: uusi mitätöi vanhan. Markkinoinnin saralla kiivas keskustelu inboundin ja outboundin osalta näyttää vihdoin päätyneen sovintoon. Molempi parempi, sekä että. Sen sijaan datasta on tullut uusi kuuma peruna, ”se juttu”, jonka ympärille nyt kaikki juonet punotaan. Me Alma Talent Tietopalveluissa olemme tästä innoissamme; onhan data ollut ydinbisnestämme jo reikäkorteista lähtien. Ristiriitaisin tuntein tosin seuraamme sitä osaa keskustelusta, joka nostaa jalustalle käyttäytymistietoa, julkista dataa ja tekoälyä ja jättää taka-alalle perinteiset standardoidut mallit ja staattiset rekisteritiedot, joihin kaikki data oikeasti perustuu. Esimerkiksi tekoäly, ennustavat mallit ja muut kehittyvät algoritmit ovat juuri niin hyviä kuin niille syötetty pohjadata. Avoin internet tarjoaa pääsyn julkisiin lähteisiin, mutta sen ulkopuolelle jää paljon tärkeää tietoa: lukuisia rekistereitä, maksumuurien takana olevia uutisia sekä valtava määrä työntekijöiden hiljaista tietoa. Kaikki nämä ovat hyödyllisiä ja toisiaan täydentäviä tiedonlähteitä. Me Alma Talent Tietopalveluissa haluamme vahvistaa laadukkaan ja luotettavan datan asemaa. Se on koko liiketoimintamme ydin. Datassa ei ole mitään uutta, mutta sen laadussa onDataa on kerätty yrityksistä ja henkilöistä jo vuosikymmenet. Suomessa elämme kuin Herran kukkarossa, sillä viranomaistemme ylläpitämät rekisterit ovat hyvin kattavat ja ajantasaiset. Myös tilinpäätökset ovat kaikkien saatavilla, eikä vastuuhenkilöistä ole epäselvyyttä. Suomessa toimii lisäksi useita yksityisiä tahoja, jotka systemaattisesti ja luotettavasti keräävät tietoa, jota ei virallisista rekistereistä löydy. Tiedon paljous vaikeuttaa kuitenkin päätöksentekoa. Siksi luotettavia kumppaneita tarvitaan yhä kipeämmin. Me Alma Talent Tietopalveluissa uskomme siihen, että staattinen ja säännönmukainen tieto on menestyvän liiketoiminnan ja tulevaisuuden ennakoinnin perusedellytys. Ilman ajantasaista tietoa et esimerkiksi tiedä, kykeneekö ostava asiakas suoriutumaan laskuistaan. Entä ryhtyisitkö uuteen liiketoimintasuhteeseen tuntematta potentiaalisen kumppaniyrityksen historiaa? Luotettavan tiedon avulla vältyt huonoilta päätöksiltä. Kaivamme kaiken tiedon esiinMe Alma Talent Tietopalveluissa teemme yhteistyötä Suomen merkittävimpien viranomaisten kanssa ja jalostamme luotettavasta pohjadatasta informatiivisia lukuja, tietoja ja tutkimuksia. Asiantuntijamme ovat analyytikkoja, ohjelmoijia ja tietokantaosaajia.Kustannamme Suomen merkittävimpiä yrityselämän julkaisuja, joita kirjoittavat maamme rautaisimmat ammattilaiset. Ilman tasokasta pohjadataa toimittajien oivallukset jäisivät kuitenkin helposti suurpiirteisiksi arvauksiksi. Siksi puhumme faktaan pohjautuvan tiedon puolesta.Haluamme tarjota osaamistamme niin talon omalle väelle kuin asiakkaillekin. Tehtävämme on kasvattaa kokonaisvaltaista ymmärrystä ja tietämystä toimialoista, asiakkaista ja muista yhteistyökumppaneista. Iskemme syvälle ja kaivamme esiin kaiken mahdollisen, myös sen, mitä julkisista lähteistä ei esiin saa.Rekisteritiedon ja tilinpäätösten lisäksi analysoimme niin osavuosikatsauksia kuin yrityskauppojakin ja keräämme puhelimitse päättäjätietoa. Toimittajamme ovat markkinoilla ja yritysten iholla. He sanoittavat kaikkea sitä hiljaista tietoa, jota ihmiset sisällään kantavat. Teemme yhteistyötä konsulttien kanssa ja tarkastelemme toimialoja useista eri näkökulmista.Suomen laajimmat tietokannatMyynnille ja markkinoinnille tarjoamme Suomen kattavinta yritys- ja päättäjätietokantaa, joka on integroitavissa myös kaikkiin CRM-järjestelmiin. Autamme täyttämään gdpr:n asettamat velvoitteet ja toimimaan ePrivacyn mukaisesti. Tarjoamme syvällisempää asiakastuntemusta ja myynnin parempaa kohdentamista. Meiltä saa haettua niin yksittäistä yritystä, kokonaista toimialaa kuin spesifistä yritysjoukkoa monipuolisin hakukriteerein. Tarjoamme myös puhtaita puhelinnumero- ja sähköpostiosoitelistoja hyvin kohdennettuihin outbound-kampanjoihin. Oli kanavasi lähestyä asiakasta puhelin, sähköposti tai sisältömarkkinointi, oikea ja luotettava data on aina avainasemassa.Kun kaipaat laatudataa ja osaavaa kumppania menestyksesi tueksi, ota yhteyttä meihin! Alma Talent Tietopalvelutpuh. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fi

B2B-markkinointi
570x270_tietopalvelut_tietohuoltoratkaisut

Vanhentunut markkinointirekisteri heikentää viestintääsi ja liiketoimintaasi

Milloin olet viimeksi tarkistanut markkinointirekisterisi sähköpostiosoitteiden ajantasaisuuden? Jos yrityksesi käyttää toimimattomia sähköpostiosoitteita sisältäviä postituslistoja, markkinointisi on tehotonta ja pahimmillaan lähettämäsi sähköpostit luokittuvat roskapostiksi. Myös EU:n uuden tietosuoja-asetuksen (GDPR) voimaantulon myötä rekistereiden ylläpitoon ja käsittelyyn tulee kiinnittää entistä tarkempaa huomiota. Roskapostiksi luokittelun torjuntaan käytetään globaalisti paljon resursseja. Spamhouse on maailman laajimmin käytetty palvelu, joka pitää listaa roskapostia lähettävistä palvelimista. Aika ajoin tälle listalle joutuu myös suomalaisia palvelimia, ja tällöin liiketaloudelliset menetykset yrityksissä ovat merkittäviä. Kun vielä EU:n uusi tietosuoja-asetus asettaa yritykset entistä tarkempaan syyniin, nyt jos koskaan on syytä päivittää asiakastiedot kuntoon! GDPR:n vaikutukset yrityksissä EU:n tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GDPR) edellyttää toukokuusta 2018 lähtien yrityksiltä aiempaa tarkempaa henkilötietojen käsittelyä, ylläpitoa ja suojausta. GDPR:llä halutaan luoda yhtenäiset EU:n laajuiset, henkilöiden oikeuksia ja vapauksia kunnioittavat tavat käsitellä henkilötietoja sekä parantaa rekisteröityjen oikeuksia tietosuojaan ja omien henkilötietojensa käsittelyyn. Tietosuoja-asetus koskettaa kaikkia yrityksiä, joissa käsitellään asiakkaiden ja työntekijöiden henkilötietoja. Tietosuojaperiaatteita tulee noudattaa kaikissa henkilötietojen käsittelyvaiheissa. Samalla yritysten on varmistettava nykyisten tietojärjestelmiensä ja prosessiensa mukautuminen asetuksen tuomiin muutoksiin. Markkinoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa markkinointirekisterien ajantasaisuudesta huolehtimista, sillä GDPR edellyttää rekisterinpitäjän dokumentoivan henkilötietojen käsittelyn sekä osoittavan tarvittavin toimenpitein noudattavansa asetusta. Asetuksen voimaantulon jälkeen henkilötietojen käsittelyä yrityksissä tullaan valvomaan ja rikkomuksista rankaisemaan. B-to-b-rekisterit kuntoon tietohuollon avulla Me Alma Talent Tietopalveluissa ajattelemme, että EU-asetusta noudattava yritys viestii potentiaalisille ja olemassaoleville asiakkailleen hyvää kuvaa itsestään yrityksenä, jolle henkilötietojen ja -rekisterien jatkuva päivittäminen on itsestäänselvyys. Tietohuoltomme avulla voit varmistua markkinointirekisterisi täsmällisyydestä ja tietosuojaperiaatteiden noudattamisesta, sillä tietohuolto poistaa tai oikaisee viipymättä epätarkat ja virheelliset henkilötiedot rekisteristäsi. Näin vältyt ikäviltä selvitystilanteilta. Alma Talent Tietopalvelujen yritys- ja päättäjätieto on uniikkia Tietohuoltoratkaisumme pohjautuvat Päättäjät ja vaikuttajat -tietokantaan, jonka tiedot ovat yhdistelmä Kaupparekisteristä ja YTJ:stä saatua viranomaisdataa, yrityksiltä kerättyä dataa sekä Alma Talent Tietopalvelujen omien analyytikoiden analysoimaa taloudellista dataa. Tietomme ovat monipuolisia ja aina ajantasaisia, koska rikastamme, korjaamme ja täydennämme viranomaisdataa yritysten antamilla päättäjä- ja vaikuttajatiedoilla, jotka oma tiedonkeruuseen erikoistunut yksikkömme kerää soittamalla suomalaisiin yrityksiin. B-to-b-markkinointia voi tehdä asemavaltuutuksella, ilman henkilön erillistä lupaa. Yrityspäättäjä on kuitenkin ihminen siinä missä yksityishenkilö, siksi myös markkinointiviestinnän tulee olla kohdennettua ja liittyä päättäjän työtehtäviin tai vastuualeeseen. Tiedonkeruuyksikkömme kerää päättäjistä ajantasaisia vastuualuetietoja, jolloin asiakkaidemme markkinointiviestintä kohdistuu yrityksissä juuri oikeille henkilöille. Päättäjät ja vaikuttajat -tietokannassastamme saat kaikkien yli viisi henkilöä työllistävien yritysten ja julkisten yhteisöjen päättäjätiedot. Alma Talent Tietopalvelut on myös markkinoiden ainoa toimija, joka ylläpitää ja julkaisee avoimia ajantasaisuustilastoja sekä toimittaa tarvittaessa myös tietuekohtaiset aikaleimat. Asiakkaanamme voit hyödyntää yksittäisten kohderyhmäpoimintojen sisältämiä tietoja kuukauden ajan tai hyödyntää edellä kuvattua tietohuoltoratkaisuamme, joka takaa datan ajan tasalla pysymisen kaikissa yrityksesi järjestelmissä. Kysy lisätietoja soittamalla numeroon 0800 141 070, kartoitetaan yhdessä yrityksesi tarpeita parhaiten palveleva ratkaisu! Tutustu tietohuoltoratkaisuihimme >>

B2B-markkinointi
Sammio