Uudet ilmakuvat tulevat pian!

Maanmittauslaitos kuvaa parhaillaan uusia ilmakuvia. Ilmakuvauksen lopputuloksena syntyvät kartta-aineistot ovat olennainen osa Alma Talent Tietopalvelujen Kiinteistöhaun  karttapalvelua. Uudet kuvat päivittyvät palveluumme syksyllä.Juuri nyt 5–6 kilometrien korkeudessa, ihmissilmien ulottumattomissa, kaartelee Maanmittauslaitoksen ilmakuvauskone. Koneen modernit, digitaaliset kuvausjärjestelmät ottavat kuvia laajoilta alueilta maastosta. Maanmittauslaitos kuvaa parhaillaan uusia ilmakuvia Pohjois-Pohjanmaan rannikolla, Kainuussa ja Satakunnassa. Kuvauskausi aloitettiin Etelä-Suomen rannikolta heti, kun lumet olivat sulaneet.”Kuvaukset ovat osa kansallista ilmakuvausohjelmaa, jonka tavoite on varmistaa, että koko maasta on saatavilla ajantasaiset ilmakuvat. Ohjelmaa toteuttavat Maanmittauslaitoksen kanssa yhteistyössä Ruokavirasto ja Metsäkeskus”, Maanmittauslaitoksen kartastopäällikkö Heli Laaksonen kertoo.Kuvilla monta käyttötarkoitustaKansallisen ilmakuvausohjelman mukaan koko maa kuvataan vähintään viiden vuoden välein. Ainoa poikkeus on pohjoisin Lappi, jossa kuvausväli on kymmenen vuotta. Ilmakuvien perusteella laaditaan muun muassa yleiskarttoja, maastokarttoja ja ylläpidetään maastotietokantaa. Mitä tuoreempia ilmakuvat ovat, sitä paremmin kartatkin ovat ajan tasalla, ja siksi uusia kuvia on tärkeä ottaa säännöllisesti.Maanmittauslaitos tarvitsee ilmakuvia pitääkseen yllä valtakunnallista maastotietokantaa. Suomen Metsäkeskus puolestaan tuottaa kuvien perusteella yksityisille metsänomistajille tietoa ja suosituksia Suomen yksityismetsistä. Ruokavirasto (entinen Maaseutuvirasto) käyttää kuva-aineisto EU:n peltovalvonnassa.Lentokone voittaa drone-kopterit korkeudessaIlmakuvat otetaan lentokoneesta, eikä kuvauksissa käytetä esimerkiksi drone-koptereita, sillä viranomaisten tavoite on kuvata kerralla mahdollisimman laajoja alueita.”Mitä korkeammalla pystymme kuvaamaan, sitä isompia alueita voimme kuvata kerralla. Näin ollen korkealla kuvaaminen on kustannustehokkain ratkaisu. Pienempiä, yksittäisiä kartoitusprojekteja kannattaa kuvata drone-kalustolla. Niitä käytetään esimerkiksi silloin, jos tietyllä alueella on tapahtunut paljon muutoksia, mutta alue ei kyseisenä vuonna ole osa kansallista ilmakuvausohjelmaa”, Laaksonen perustelee.Karttoja varten ei tarvita puita, joissa on lehdet  Yleiskartta ja maastokartta päivitetään 1–5 vuoden välein, ja seuraava päivitys tehdään nyt kesäkuussa. Uudet ilmakuvat ovat käytössä ensi syksynä.Ilmakuvia otetaan keväisin ja kesäisin. Sama alue kuvataan joka toinen kerta keväällä ja joka toinen kerta kesällä. Valmiit kuvat käsitellään mittatarkaksi ns. ortokuvaksi useammasta yksittäisestä ilmakuvasta. ”Kuvia otetaan keväisin, sillä Maanmittauslaitoksen maastotietokannan päivittämistä ja siitä tuotettavia karttatuotteita varten tarvitaan kuvia, joissa puissa ei vielä ole paljon lehtiä. Kesäisin sen sijaan kuvataan ilmakuvia Metsäkeskuksen käyttöön.   Metsäkeskus tuottaa tietoa Suomen yksityismetsistä”, Laaksonen selittää.Uudet kuvat Tietopalveluiden karttapalvelussa syksylläKartta-aineistot ovat olennainen osa Alma Talent Tietopalvelujen Kiinteistöhakua ja karttapalvelua. Uudet ilmakuvat päivittyvät palveluun syksyllä. Palvelun karttanäkymään voi klikata halutessaan taustaksi kiinteistöille ilmakuvan. Myös esimerkiksi kiinteistöjen toteutuneet kauppahinnat saa näkymään kartalla.Palvelun ansiosta kaupanteko on sujuvaa, sillä kaikki kauppojen liitteeksi tarvittavat todistukset voi hakea palvelusta yhdellä kertaa.Jos haluat lisätietoja Kiinteistöhausta ja karttapalvelusta, soita maksuttomaan asiakaspalveluumme 0800 141 070 tai jätä kysymyksesi yhteydenottolomakkeen kautta! 

Kiinteistötieto
Tosiasialliset edunsaajat

Tosiasiallisten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin

Muutaman viikon kuluttua osan yrityksistä ja yhteisöistä on ilmoitettava aikaisempaa enemmän tietoja kaupparekisteriin. Niiden on vuoden kuluessa tehtävä ilmoitus tosiasiallisista edunsaajistaan. Tietojen keräämisen taustalla on laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Lain taustalla on EU-direktiivi.Parin viikon kuluttua, 1.7. alkaen, Patentti ja Rekisterihallitus (PRH) ryhtyy rekisteröimään tietoja yritysten ja yhteisöjen tosiasiallisista edunsaajista. Yritysten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin, säätiöiden säätiörekisteriin ja yhdistysten yhdistysrekisteriin.”Yritysten täytyy tehdä kaupparekisteri-ilmoitus edunsaajistaan vuoden kuluessa eli 1.7.2019 ja 1.7.2020 välisenä aikana. Sen jälkeen ilmoitus on tehtävä aina, kun edunsaajatiedot muuttuvat. Ilmoitus tulee tehdä, vaikka yrityksellä ei olisi edunsaajia tai vaikka he eivät olisi yrityksen tiedossa”, Alma Talent Tietopalveluiden liiketoimintapäällikkö Marika Schugk muistuttaa viitaten PRH:n ohjeisiin.Osakeyhtiö ilmoittaa, asunto-osakeyhtiö eiTiedonantovelvollisuus ei kuitenkaan koske kaikkia yrityksiä ja yhteisöjä. Osa yrityksistä, kuten esimerkiksi osakeyhtiöt, osuuskunnat ja asumisoikeusyhdistykset, tekevät ilmoituksen edunsaajistaan. Jotkut yritykset ja yhteisöt kuten pörssiyhtiöt, yksityiset elinkeinonharjoittajat ja asunto-osakeyhtiöt, taas eivät tee ilmoitusta. Tarkka listaus ilmoitusvelvollisista on julkaistu PRH:n sivuilla.Miksi edunsaajat rekisteröidään?Tietoja edunsaajista aletaan kerätä rahanpesun estämiseksi. Suomen rahanpesulaki ja sen pohjana oleva EU:n rahanpesudirektiivi edellyttävät, että yritys tai yhteisö tunnistaa tosiasialliset edunsaajansa, ilmoittaa heidän tietonsa rekisteröitäviksi ja pitää tiedot ajan tasalla.”Säädösten tavoite on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Asiakkaiden tunteminen ja poliittisten vaikutussuhteiden selvittäminen lisää liiketoiminnan läpinäkyvyyttä ja helpottaa siten rahan liikkeiden tarkkailua”, Schugk kertoo.Miten edunsaajat ilmoitetaan?Edunsaajatietojen ilmoittaminen on maksutonta. Tiedot voi ilmoittaa sähköisesti YTJ-palvelussa. Ilmoituksen allekirjoittaa sama henkilö kuin yrityksen muutkin kaupparekisteri-ilmoitukset: esimerkiksi yrityksen hallituksen jäsen, toimitusjohtaja, vastuunalainen yhtiömies tai valtuutettu asiamies kuten tilitoimiston työntekijä.Ketkä saavat edunsaajien tietoja käyttöönsä?”Vaikka yritysten on ilmoitettava edunsaajatiedot, tiedot eivät kuitenkaan ole samalla tavalla julkisia kuin muut kaupparekisterin tiedot. Niitä ei saa ilmaiseksi kuka tahansa”, Schugk muistuttaa.Tietoja edunsaajista voi saada, jos tietojen pyytäjä pystyy osoittamaan PRH:lle, että hänellä on tiedoille rahanpesulain mukainen käyttötarkoitus. Tiedot ovat maksullisia.Kuka on tosiasiallinen edunsaaja?Edunsaajalla tarkoitetaan rahanpesulaissa henkilöä, joka joko omistaa yrityksen tai muuten käyttää määräysvaltaa siinä. Yritys vastaa itse siitä, että se tunnistaa edunsaajansa. Edunsaajan määritelmä täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä:Hän omistaa yli 25 prosenttia yrityksen osakkeista suoraan tai välillisesti.Hänellä on yli 25 prosentin osuus yrityksen äänivallasta suoraan tai välillisesti. Hän käyttää muulla perusteella tosiasiallista määräysvaltaa yrityksessä tai yhteisössä. Välillinen omistaminen tai äänivallan käyttäminen tarkoittaa tilannetta, jossa määräysvaltaa käytetään toisen yrityksen kautta. Muu peruste voi olla esimerkiksi osakassopimus. Lue lisää PRH:n sivuilta: http://bit.ly/2KhVhJN  

Yritystieto

Haaveissa mökki Ahvenanmaalta? Lue tämä, ennen kuin alat etsiä tositarkoituksella!

Ahvenanmaan idyllinen saaristo olisi monen suomalaisen unelmien mökkikohde. Mökkikauppa ei kuitenkaan ole yhtä yksinkertainen prosessi Ahvenanmaalla kuin Manner-Suomessa. Asiaan vaikuttaa niin sanottu kotiseutuoikeus, joka säätelee oikeutta hallita kiinteää omaisuutta maakunnassa.Kotiseutuoikeus tarkoittaa, että vain oikeuden omaava henkilö saa omistaa tai hallinnoida kiinteää omaisuutta Ahvenanmaalla. Kotiseutuoikeutta vailla olevan henkilön on anottava Ahvenanmaan maakuntahallitukselta lupaa kiinteän omaisuuden hankkimiseen.Kotiseutuoikeuden saaminen ei ole läpihuutojuttu. Oikeus kuuluu syntyperäisille ahvenanmaalaisille, eli sen saa henkilö, jonka toisella vanhemmalla on kotiseutuoikeus. Oikeutta voi myös hakea, jos on muuttanut Ahvenanmaalle ja asunut maakunnassa yhtäjaksoisesti viisi vuotta. Lisäksi hyvä ruotsin kielen taito on kotiseutuoikeuden edellytys.Taajamasta asunnon voi ostaa luvallaKaupanteko on hieman helpompaa, jos unelmien asunto ei sijaitse maaseudulla. Sellainen henkilö, joka asuu vakituisesti Ahvenanmaalla, voi saada luvan ostaa asunnon kaava-alueelta, esimerkiksi Maarianhaminasta. Tässä tapauksessa kunta antaa tapauksesta lausunnon Ahvenanmaan maakuntahallitukselle, joka myöntää luvan. Kesäasunnon ja maa-alueen ostamiseen tarvitaan aina maakuntahallituksen lupa.Manner-Suomen mökkikauppa voi syntyä sähköisestiManner-Suomessa maanomistusta ei ole samaan tapaan rajoitettu. Alma Talent Tietopalveluiden asiantuntija Antti Kilpiö kehottaakin mökkikuumeisia harkitsemaan esimerkiksi rannikkokuntien merenrantamökkejä vaihtoehtona Ahvenanmaan saaristolle. Sellaisen kaupat voivat syntyä nopeasti ja helposti sähköisten palveluiden ansiosta.”Mökkikauppa voi nykyään hoitua ajasta ja paikasta riippumatta, nopeasti ja turvallisesti. Kiinteistönvälittäjä, joka käyttää Kiinteistökaupan luonnostelupalveluamme, voi luonnostella ja lähettää asiakirjat Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun kaupan osapuolille allekirjoitettavaksi sähköisesti. Näin rantamökki voi vaihtaa omistajaa vaikka kotisohvalta käsin.”Alma Talent Tietopalveluiden Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu on tarkoitettu kaikille kiinteistöalan ammattilaisille kiinteistönvälityksessä, pankeissa, rakennusliikkeissä, kiinteistösijoituksessa, lakiasiaintoimistoissa sekä kunnissa ja kaupungeissa.Tunnetko kotiseutuoikeuden taustat?Ahvenanmaan kotiseutuoikeudella on mielenkiintoinen, historiallinen tausta. Oikeus pohjautuu maakunnan itsehallintoon liittyvään päätökseen, jonka teki YK:n edeltäjä, Kansainliitto, vuonna 1921. Kansainliitto päätti antaa Ahvenanmaan maakunnan hallinnon Suomelle sillä edellytyksellä, että Suomi takaisi paikalliselle väestölle sen ruotsin kielen, kulttuurin, paikalliset tavat ja itsehallintojärjestelmän.Kotiseutuoikeus antaa omaisuuden omistamisen lisäksi oikeuden äänestää Ahvenanmaan maakuntapäivävaaleissa ja harjoittaa maakunnassa elinkeinoa.Henkilöiden lisäksi yhtiöiltä vaaditaan aina maakunnan hallituksen lupa omaisuuden hankkimiseen. 

Kiinteistötieto
Hämeenlinna sähköinen kiinteistökauppa

Hämeenlinnassa tehdään kiinteistökauppaa nyt sähköisesti – kuntalaiset ottivat palvelun ilolla vastaan

Hämeenlinna haluaa olla modernisti toimiva, asiakasystävällinen ja sähköinen kaupunki. Kaupunki otti keväällä käyttöön Alma Talent Tietopalveluiden kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, ja on saanut palvelusta pelkästään positiivista palautetta.Hämeenlinnan kaupunki on asettanut konkreettiseksi tavoitteekseen sähköistää prosessinsa. Kaupunki haluaa tarjota kuntalaisille sähköisiä asiointimahdollisuuksia kaikissa palveluissa vuoteen 2020 mennessä.Alma Talent Tietopalveluiden Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotto oli luonteva askel kohti kaupungin tavoitteita, palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen kertoo.”Meillä oli jo käytössä sähköinen rakennusluvan hakeminen, ja tulossa on myös sähköinen tonttien hakeminen, joten sähköinen kiinteistönvaihdanta sopii hyvin tähän ketjuun.”Jo muutaman kuukauden kokemuksella Hämeenlinnassa on havaittu, että luonnostelupalvelun käyttäminen on merkinnyt isoja ajallisia ja taloudellisia säästöjä.”Palvelun myötä aikataulujen puljaaminen loppui. Nyt jokainen kaupan osapuoli voi allekirjoittaa kaupan tai vuokrasopimuksen missä ja milloin vain. Enää asiakkaiden ei tarvitse järjestää työvuoroja tai vapaapäivää allekirjoittamista varten. Samoin hakijaa auttaa, kun lainhuuto lähtee saman tien vireille. Tämä parantaa myös tietojen luotettavuutta.”Rakkaustontin ostajalle sähköinen kauppa oli tärkeäHämeenlinna tunnetaan sopivan kokoisena kaupunkina, jolla on hyvä sijainti. Luonto, vehreys ja vesi, vireä kulttuuritarjonta, ison kaupungin palvelut sekä tapahtumat houkuttelevat kaupunkiin uusia asukkaita.Hämeenlinnassa otettiin käyttöön kiinteistökaupan luonnostelupalvelu maaliskuussa, jonka jälkeen palvelun avulla on tehty neljä kiinteistökauppaa. Pari kauppaa on luonnosvaiheessa. Ensimmäinen toteutettu sähköinen kiinteistökauppa jäi historiaan ns. ”rakkaustonttihuutokauppana”.Hauska käsite viittaa Hämeenlinnassa vuonna 2018 toteutettuun Häät linnassa -markkinointikampanjaan. Kilpailun voittajapariskunta sai palkinnoksi hääjuhlan Hämeen linnassa sekä lahjana kaupungilta tonttipaikan, jonka he valitsivat seitsemästä, eri puolilla Hämeenlinnaa sijaitsevasta vaihtoehdosta. Loput tontit huutokaupattiin ”rakkaustonttihuutokaupassa.” Yksi myytiin vantaalaiselle pariskunnalle, joiden kanssa tehtiin ensimmäinen sähköinen kauppa. Mahdollisuus sähköiseen kiinteistökauppaan oli tälle pariskunnalle tärkeää.Jouheva käyttöönotto hälvensi epäluulotHämeenlinnalaisten mielestä Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotto sujui hyvin jouhevasti. Ennen palvelun käyttöä kaupungin organisaatiossa pohdittiin, miten asiakkaat ottavat palvelun vastaan, miten kauppakirjat ja vuokrasopimukset arkistoidaan ja miten tunnistautuminen kiinteistönvaihdannan palveluun toimii. ”Kaikki on toiminut huomattavasti helpommin, kuin alun perin ajattelimme. Palvelua käyttävät nyt tontti- ja mittauspalveluiden henkilöstö kauppakirjoja ja maanvuokrasopimuksia tehdessä. Myös kaupunginjohto on ollut kiinnostunut ottamaan luonnostelupalvelun käyttöön.”Helppokäyttöinen palvelu miellyttänytKuntalaisilta palvelusta on saatu yksinomaan myönteistä palautetta. ”Palvelu on otettu ilolla vastaan. Kuntalaiset käyttävät kiinteistökaupassa Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelua. Se on ollut kohtuullisen helppokäyttöinen jopa niiden käyttäjien mielestä, joilla ei ole paljoa kokemusta tietokoneista.”Sirpa Rahikainen suosittelee Kiinteistökaupan luonnostelupalvelua kaikille, jotka tekevät työkseen kiinteistökauppoja. Lue lisää Kiinteistökaupan luonnostelupalvelusta ja tilaa palvelun esittely!Mikä Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu?Alma Talent Tietopalveluiden Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu helpottaa kuntalaisen lisäksi myös virkamiehen elämää. Palvelussa voi luonnostella nopeasti ja tehokkaasti kaikki kiinteistökaupassa tai maanvuokrauksessa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset suoraan Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP). Molempiin palveluihin käy sama käyttäjätunnus.Palvelussa on yritys- tai henkilökohtaiset asetukset, joiden ansiosta hakemuksen tekeminen sujuu nopeammin, eikä asiakirjoihin jää kirjoitusvirheitä.Ennen hakemuksen lähettämistä luonnostelupalvelu tarkistaa, että käyttäjä on syöttänyt kaikki pakolliset tiedot.Hakemukset ja valmiit asiakirjat pysyvät tallessa palvelun arkistossa.Kaupanvahvistajaa ei prosessissa tarvita.Luonnostelupalvelun käyttäjän ei tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa eikä vuokraoikeuden kirjaamista, koska hakemukset tulevat automaattisesti vireille.Palvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa. Palvelussa on oma harjoitusympäristö, jossa luonnosten tekemistä voi harjoitella. Alma Talentin asiantuntijoilta saat tukea ja neuvoja koko käyttöönoton ajan, ja luonnollisesti myös sen jälkeen.  

Kiinteistökauppa

Isännöitsijä, vauhdita kasvua digipalveluilla

Taloyhtiöt haluavat hoitaa asioitaan netissä. Isännöitsijä: vastaa kysyntään, niin palvelet asiakkaitasi entistä paremmin!Asiakkaat vaativat digitaalisia palveluita yhä useammin myös isännöitsijöiltä. Kaikki ovat jo tottuneet esimerkiksi sähköiseen asiointiin – miksi taloyhtiön ja asumisen asioita ei voisi myös hoitaa netissä silloin, kun itselle sopii?Isännöintitoimisto Aarre on iskenyt tähän markkinarakoon. Heidän asiakasyhtiöidensä asukkaat ja osakkaat voivat ilmoittaa sähköisesti vesimittarilukemat, varata autopaikan tai saunavuoron, ilmoittaa huoltoyhtiölle vioista tai jättää remonttilupahakemuksen. Aikaa jää oleelliseenAarteen yrittäjä ja toimitusjohtaja Jaakko Havia toteaa, että reaaliaikainen digiasiointi selkeyttää myös isännöitsijän työtä. Vikailmoitukset kulkevat suoraan huoltoyhtiöön sen sijaan, että isännöitsijä ensin ottaisi ilmoituksen vastaan ja etsisi sitten ongelmalle korjaajan. Koska nettilomakkeet ovat määrämuotoisia, esimerkiksi remonttilupahakemuksista ei puutu tietoja vaan kaikki saapuu käsittelyyn kerralla. Isännöitsijälle jää aikaa siihen, mitä hän tekee parhaiten: taloyhtiön johtamiseen.Etulyöntiasema asiakashankinnassaAarteen isännöitsijät ovat ahkeria Alma Talent Tietopalveluiden käyttäjiä. Kun esimerkiksi uusi asiakas jättää tarjouspyynnön, Aarteen väki hakee Yrityshausta taloyhtiön yhtiöjärjestyksen ja kaupparekisteriotteen. Taustatietojen ansiosta isännöitsijä tietää jo tarjousta tehdessään paljon yhtiöstä, sen erikoisuuksista ja mahdollisista ongelmista. Uudelle asiakkaalle syntyy tunne, että isännöintitoimisto hallitsee asiansa ja pystyy auttamaan heitä. Tietojen ansiosta Aarre on yhden askeleen edellä muita toimistoja.Onko urakoitsija luotettava?Kevät ja alku kesä ovat isännöintitoimistoille kiivasta aikaa, kun tiinpäätöskauden ja yhtiökokouksiin tarvitaan tietoa. Silloin Aarteen isännöitsijät hakevat Tietopalveluiden Asukaskyselypalvelun avulla muun muassa ajantasaiset asukaslistat. Niiden avulla pystytään tarkistamaan, että isännöintitoimiston tiedot ovat ajan tasalla, jos joku asukas olisi vaikkapa unohtanut ilmoittaa muutostaan. Tietokannasta löytyvät myös tilinpäätökset ja rasitustodistukset.Yrityshausta taas löytyvät esimerkiksi urakoitsijoiden luottotiedot ja mahdolliset maksuviiveet. Ne ovat hyödyllisiä tietoja myös uusia kauppakumppaneita arvioitaessa.”Toki nämä tiedot saisi muualtakin, mutta esimerkiksi asukaslistojen saaminen Väestörekisterikeskuksesta vie viikkoja, kun Tietopalveluista saamme ne saman tien. Luottotiedot ja muut yritystiedot saamme samasta paikasta, ja se nopeuttaa ja helpottaa isännöitsijöiden työtä”, Aarteen Jaakko Havia kertoo.Siirrä sinäkin isännöintoimistosi nykyaikaan ja ota meihin yhteyttä, niin räätälöidään sinulle sopiva palvelupaketti! 

Isännöinti

Liikevaihto piiloon bruttotulokseen – vaan kuinkas sitten kävikään?

Nykyisen kirjanpitolain mukaan mikro- ja pienyritysten ei tarvitse julkaista liikevaihtoaan ja osaa kulutiedoistaan, jos yritys raportoi bruttotuloksen. Toimintatapa voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Puuttuvien liikevaihtotietojen takia yritys voi jäädä kilpailutuksen tai myönteistä julkisuutta tuovien yritysvertailujen ulkopuolelle. Vähintäänkin yritys saa huonomman luottoluokituksen, ja ulkopuolisen rahoituksen saaminen voi olla sille hankalampaa.Vuodesta 2016 lähtien yhä suurempi osa kirjanpitovelvollisista saa esittää tuloslaskelmassaan liikevaihdon sijaan bruttotuloksen. Bruttotulos tarkoittaa, että yritys esittää tuloslaskelmassaan yhteenlaskettuna eränä liikevaihdon, valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutoksen, valmistuksen omaan käyttöön, liiketoiminnan muut tuotot sekä materiaalit ja palvelut. Näin yrityksen liikevaihto ja osa sen kulutiedoista ei tule julkiseksi. Pien- ja mikroyritykset ovat saaneet raportoida bruttotuloksen liikevaihdon sijaan aiemminkin. Vuoden 2016 kirjanpitolain uudistus nosti kuitenkin merkittävästi pien- ja mikroyritysten määrittelyrajoja, ja mahdollisuus raportoida bruttotulos keräsi laajasti kiinnostusta. Tänä päivänä arvostetaan avoimuuttaYritys saattaa raportoida bruttotuloksen piilottaakseen kilpailijoiltaan tietoja liikevaihdostaan ja kulurakenteestaan. Toimintatavalla saattaa kuitenkin olla yllättäviä, kielteisiä seurauksia, Alma Talent Tietopalveluiden analyytikko Risto Pitkänen toteaa. ”Tilinpäätöksen tarkoitus on kertoa yrityksen tilasta eri sidosryhmille: esimerkiksi rahoittajille, asiakkaille, alihankkijoille ja työnhakijoille. Nykyaikana yrityksen sidosryhmät haluavat saada läpinäkyvää, vertailukelpoista tietoa yrityksistä. Tietojen piilottaminen bruttotulokseen sotii avoimuuden periaatetta vastaan”, Pitkänen sanoo.Liikevaihto piiloon – rahoitus vaikeutuuLiikevaihto on oleellinen perustieto, joka kertoo, minkä kokoinen yritys on. Monet muut yrityksen toiminnasta kertovat tunnusluvut suhteutetaan yrityksen liikevaihtoon. Puuttuvan liikevaihtotiedon takia yritys voi esimerkiksi jäädä kilpailutuksen ulkopuolelle.”Jos yritys julkistaa tuloslaskelmassaan vain bruttotuloksen, ulkopuolinen ei pysty arvioimaan yrityksen toimintaa. Silloin on mahdotonta sanoa, kuinka laajaa yrityksen liiketoiminta on, onko toiminta kasvanut vai supistunut tai kuinka kannattavaa toiminta on”, Pitkänen muistuttaa.”Kun tietoa liikevaihdosta ei ole, yritys saa automaattisesti huonomman luottoluokituksen tai sitä ei voida luokitella ollenkaan. Silloin yrityksen on vaikeampaa saada rahoitusta toiminnalleen.”Menetätkö paikan yritysvertailuissa?Bruttotulosta käyttävä yritys joutuu tekemään ylimääräistä työtä hakiessaan rahoitusta, kun sen täytyy toimittaa erikseen tiedot liikevaihdostaan rahoittajalle. Samalla myös rahoittajan on nähtävä ylimääräistä vaivaa, kun hän joutuu pyytämään erikseen puuttuvia tietoja. Lisäksi tällaiset liikevaihtoluvut eivät ole syntyneet osana normaalia tilintarkastusta, eli niihin ei voi täysin luottaa.Tietojen piilottelun takia yritys saattaa myös menettää mahdollisuuden esiintyä edukseen erilaisissa yritysvertailuissa. Esimerkiksi Kauppalehden suosittu juttusarja Maakuntien Menestyjät perustuu tilinpäätöstietoihin. Liikevaihtonsa piilottava yritys ei pääse siihen mukaan.Jotkut mikro- ja pienyritykset eivät tiedä, että niiden tilinpäätöksessä käytetään bruttotulosraportointia. Näissä tapauksissa kirjanpitäjä on päätynyt suppeampaan raportointiin, vaikka se voi kääntyä vastoin asiakkaan etua.Mikä on mikro- ja pienyritys?Yritys on pienyritys, kun enintään yksi seuraavista ehdoista ylittyy: tase 6 miljoonaa euroa, liikevaihto 12 miljoonaa euroa, palveluksessa 50 henkilöä.Yritys on mikroyritys, kun enintään yksi seuraavista ehdoista ylittyy: tase 350 000 euroa, liikevaihto 700 000 euroa, palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä.

Yritystieto

Kiinteistökauppa, joka ei olisi onnistunut vielä vuosituhannen alussa

On tullut aika. Anne ja Kari Jokioisilta aikovat myydä omakotitalonsa, sillä perheen kuopus pääsi vihdoin opiskelemaan ja muutti omaan kämppään Helsinkiin. Suunnitelman tiellä vain on maantiede: myyjät ja ostajat ovat aivan eri puolilla maata. Lykkääntyykö kaupanteko hamaan tulevaisuuteen?Anne ja Kari haluavat nyt muuttaa kahden koiransa kanssa rivitaloon. Pariskunta on jo löytänyt unelmiensa rivitalokodin uudelta asuinalueelta, joka valmistui viime vuonna. Omakotitaloonkin on löytynyt uudet asukkaat, erittäin mukava lapsiperhe Rovaniemeltä. Jotta kaupat onnistuisivat, kauppakirjan allekirjoitusta varten pitäisi sopia tapaaminen ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan kesken. Rovaniemeltä Etelä-Suomeen on kuitenkin pitkä matka lasten kanssa. Lisäksi Anne viettää viikot töissä perheen kakkoskodissa Turussa, eikä ehdi reissaamaan suuntaan eikä toiseen. Äh, kaupat taitavat siirtyä seuraavaan lomaan.Sähköinen kaupanteko on osa modernia palveluaEi hätää! Kari on saanut selville, että kiinteistökaupat on mahdollista tehdä sähköisesti – samaan tapaan kuin esimerkiksi pankin lainaneuvottelut. Kaupan osapuolten ei siis tarvitse allekirjoittaa kauppakirjoja paikan päällä, vaan homma hoituu kotisohvalta käsin.Annen ja Karin kiinteistövälittäjälle sähköinen kaupanteko on osa modernia asiakaspalvelua. Välittäjällä on käytössään Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu, jossa hän luo sähköisen kauppakirjaluonnoksen ja lähettää sen Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP). Myyjä ja ostaja pääsevät allekirjoittamaan kauppakirjan, kun he tunnistautuvat Maanmittauslaitoksen KVP -palveluun verkkopankkitunnuksillaan. Kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet kauppakirjan lainhuutohakemus tulee automaattisesti vireille uudelle omistajalle.Digikaupoissa vaaditaan vahvaa tunnistautumistaOn sunnuntai-ilta. Kuohuviini odottaa kylmässä: kun kaupat on tehty, on aika kilistää uudelle tulevaisuudelle!  Anne on valmiina allekirjoittamaan kauppakirjan netissä, mutta Karia alkaakin epäilyttää. Onkohan oman kodin myyminen netissä turvallista? Kari lukee sähköisestä kiinteistökaupasta lisää. Käy ilmi, että se on hyvin turvallista. Sähköisessä kiinteistökaupassa käytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista. Maanmittauslaitoksen KVP -palvelun tunnistus perustuu julkishallinnon asiointipalveluiden yhteiseen Suomi.fi -tunnistuspalveluun. Palvelu mahdollistaa turvallisen sähköisen tunnistamisen. Suomi.fi-tunnistuksesta vastaa Väestörekisterikeskus. Tunnistautumistapana voi käyttää mm.  verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta. Maanmittauslaitoksen KVP -palvelu huolehtii siitä, että myyjä voi myydä vain omistamansa kiinteistön, eikä kiinteistöä rasita mikään kauppaa rajoittava asia.”Onneksi päätimme tehdä kaupat turvallisesti verkkopalvelussa”, Kari tuumii hiljaa mielessään.Vain muutaman klikkauksen päässäAnne ja Kari allekirjoittavat kauppakirjan sähköisesti. Vain muutama klikkaus ja se on heidän puolestaan virallista. Ostaja saa sähköpostiinsa viestin Maanmittauslaitoksen KVP -palvelulta, jossa kerrotaan myyjien allekirjoittaneen kauppakirjan. Ostaja maksaa kauppahinnan ja allekirjoittaa myös sähköisen kauppakirjan. Anne ja Kari saavat sähköpostiinsa ostajan allekirjoituksesta ilmoituksen.  Nyt juhlat voi alkaa! Tämä talo ei ole enää meidän kotimme. Molemmat purskahtavat nauruun ja muutama kyynelkin vierähtää poskille. Anne hakee kuohuviinin jääkaapista ja kaataa kuplivaa laseihin. Sitten juhlitaan!Luonto kiittää, kun matkustus väheneeKari ei voi uskoa, että kiinteistökauppa on nykyään näin helppoa. ”Muistatko, kun ostettiin tämä omakotitalo? Paikalle piti hoitaa kaupanvahvistaja, ja sekin maksoi. Sähköisessä kaupassa kaupanvahvistajaa ei tarvita”, hän hämmästelee.Anne nappaa kuohuviinilaseista kilistelykuvan ja lataa sen Facebookiin. Kuvatekstiin hän kirjoittaa, että nyt kääntyy uusi sivu elämässä. Ja kuinka helppoa kaikki olikaan! Ei tarvinnut reissata toiselle puolelle maata – sehän säästää luontoakin.Onko sinun välittäjäsi siirtynyt digiaikaanAnnen ja Karin kaupat onnistuivat, sillä heidän kiinteistönvälittäjänsä palvelee asiakkaitaan nykyaikaisella tavalla käyttäen Alma Talent Tietopalveluiden kiinteistökaupan luonnostelupalvelua. Sen avulla välittäjä voi luonnostella kiinteistökaupassa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset Maanmittauslaitoksen KVP:hen asianosaisten allekirjoitettavaksi. Molempien palveluiden käyttö hoituu Tietopalveluiden kautta.Tiedustele sinäkin välittäjältäsi, joko hän hoitaa kiinteistökaupan ajasta ja paikasta riippumattomasti, ympäristöystävällisesti, nopeasti ja turvallisesti – eli sähköisesti! Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu on tarkoitettu kaikille kiinteistöalan ammattilaisille kiinteistönvälityksessä, pankeissa, rakennusliikkeissä, kiinteistösijoituksessa, lakiasiaintoimistoissa sekä kunnissa ja kaupungeissa.

Kiinteistökauppa

Kannattavan kasvun edellytykset

Kasvuyritykset ottavat monia kasvuun liittyviä riskejä ja menestyvät silti. Miten ne siinä onnistuvat?Yksittäistä reseptiä onnistumiseen ei ole. Se kuitenkin tiedetään, että vielä isompi riski on se, jos yritys ei kasva ollenkaan. Muun muassa inflaatio kasvattaa yrityksen kuluja ja tulokset heikkenevät. Alma Talentin analyytikko Ari Rajala on tutkinut kasvuyrityksiä kymmenen vuoden ajan. Hän on havainnut kasvussa lasikaton kahdessa kehityksen vaiheessa. Kun yritys saavuttaa yhden miljoonan euron liikevaihdon, sen kasvun mahdollisuus kaksinkertaistuu. Seuraavan kerran tuplaus onnistuu, kun liikevaihto nousee yli viiden miljoonan euron. Myös yrityksen iällä on väliä. Alkavista yrityksistä yli puolet lopettaa toimintansa alle viidessä vuodessa. Ensimmäistä viittä vuotta kutsutaan yleisesti kuolemanlaaksoksi, jonka yli tulisi päästä. Sen jälkeen yhtiön liiketoiminta vakiintuu ja kasvun mahdollisuudet paranevat. Parhaat kasvuedellytykset on Rajalan mukaan 2–10 miljoonan euron liikevaihdon yrityksillä 5–10 toimintavuoden välillä. – Sanonkin, että jos haluat perustaa yrityksen ja menestyä, niin tee töitä viisi vuotta ja kasvata liikevaihto yli kahteen miljoonaan euroon. Silloin olet yli 70 prosentin todennäköisyydellä erittäin kannattavassa yrityksessä, Rajala summaa.Analyytikko vinkkaa lisäksi palvelualaa, sillä suomalaisista kasvuyrityksistä 54 prosenttia sijoittuu palvelualoille. Hyviä tuloksentekijöitäKannattavasti kasvavat yritykset tekevät hyvää tulosta. Kannattavimmat eivät tarvitse ulkopuolista rahoitusta, vaan pystyvät rahoittamaan kasvun omalla tuloksellaan velan sijaan. Näin ollen ne eivät ajaudu tilanteeseen, jossa ne eivät hallitse velanhoidosta koituvia kustannuksia. Koska suomalaiset yritykset toimivat pienillä pääomilla, kasvua kannattaa hakea aluksi kotimarkkinoilta ja sen jälkeen Pohjoismaista, joiden yrityskulttuuri on tuttua. Muut vientimarkkinat vaativat mittavia rahallisia ja henkisiä panostuksia sekä investointeja henkilöstöön. – Bisnesenkelit hakevat tällaisia yrityksiä. He ajattelevat, että niissä piilee valtava potentiaali, Rajala toteaa. Kun yritysten liikevaihto kasvaa yli sataan miljoonaan euroon, ne tarvitsevat työkalupakistaan uusia työkaluja, muun muassa pääomasijoittajia. Ne voivat myös ostaa lisää liiketoimintaa tai toisen yrityksen oman yrityksensä kylkeen. Yrityksen kasvaessa myös haasteet kasvavat. Tuotteiden on erotuttava markkinoilla kilpailijoiden tuotteista ja niitä on markkinoitava voimakkaasti. Se on haaste suomalaisille, jotka ovat vahvoja innovoinnissa, mutta eivät niinkään markkinoinnissa ja myynnissä. Kannattavaa kasvua tekevän kasvuyrityksen tunnistaa Kasvaja-sertifikaatista. Tilaa Kasvaja-sertifikaatti tästä.

Kasvajat

Kasvuyritykset sietävät riskiä ja panostavat kasvuun

Kasvajat ovat haluttuja yrityksiä suomalaisessa yrityskentässä. Yli 75 prosenttia heistä menestyy erinomaisesti. Suurin voittaja on yrittäjä itse. Monesti kasvuyritykset mielletään startup-yrityksiksi, joihin on sijoitettu paljon pääomia isojen voittojen toivossa. Ne muodostavat kuitenkin vain pienen osan suomalaisista kasvuyrityksistä. Valtaosa kasvajista sijoittuu perinteisille toimialoille, erityisesti palveluihin. Viime vuosina uusia kasvuyrityksiä on syntynyt huomattavan paljon it-, työnvuokraus-, konsultointi- sekä terveys- ja hoitoaloille. Kasvun taustalla vaikuttavat megatrendit, muun muassa digitalisaatio ja väestökehitys. Alma Talent on seulonut kasvajia yritysten tilinpäätöstiedoista vuodesta 2009. Mittava tilastodata tarjoaa ainutlaatuisen näköalan suomalaiseen yrityskenttään, joka koostuu valtaosin alle kymmenen henkilöä työllistävistä mikroyrityksistä. Kasvuyritys on Alman Talentin määritelmän mukaan yli 500 000 euroa vuodessa liikevaihtoa tekevä yritys, joka on kasvanut yli 20 prosenttia vuodessa kolme vuotta peräkkäin. Tällaisia yrityksiä löytyy Suomesta noin tuhat.Hyvät kasvun edellytyksetSuomen viime vuosien hyvä talouskasvu on heijastunut positiivisesti kasvuyritysten määrään. Vuosi 2017 oli kasvajien huippuvuosi, ja määrä nousi hieman myös vuonna 2018. Kuluvan ja tulevan vuoden näkymiä on sen sijaan vaikea arvioida. Suomi on vientivoittoinen maa, jossa suurten vientiyritysten myynti heijastuu pk-kenttään. – Vuoden 2019 ensimmäisellä kvartaalilla pörssiyhtiöt ovat kasvaneet kolmisen prosenttia, mutta kustannukset ovat kasvaneet samaa vauhtia, joten tulokset eivät voi kasvaa samalla tavalla. Kauppasodat, geopoliittiset ristiriidat ja esimerkiksi brexit vaikuttavat yritysten investointihalukkuuteen, luettelee Alma Talentin analyytikko Ari Rajala.Lähes puolet Suomen viennistä kohdistuu euroalueelle, joten sen taloudella on suuri vaikutus. Euroalueen talous kasvaa nyt heikosti. Suomalaiset yritykset ovat Rajalan mukaan kuitenkin erinomaisessa kunnossa eivätkä maailmantalouden turbulenssit heilauta suomalaisten yritysten taloutta edellisen finanssikriisin tavoin. – Meillä on hyvät kasvun edellytykset, koska taloudellinen tila on vahva. Vaikka maailmalta tulisi isoja laineita, yrityksiä ei kaadu pilvin pimein, Rajala toteaa.Myös pk-yrityksillä on puskureita heikkoja aikoja varten ja aikaa sopeuttaa liiketoimintaansa maailmantalouden syklien mukaan.  Kasvuun on panostettava etukäteen Jos yritys haluaa kasvaa, sen on siedettävä riskiä ja panostettava kasvuun etukäteen. Kasvun suurimmaksi hidasteeksi kasvuyrittäjät nimeävät itse riskinoton puuttumisen. Jos ei ota riskiä, ei kasva. Kasvuhalut vähenevät usein myös omistajan vanhetessa. Tällöin yritys saattaa olla hyvä ostokohde toiselle yritykselle. Toisaalta vanha yritys voi nousta uudelle kasvupolulle uuden sukupolven ja sen tuomien rohkeiden uudistusten myötä. Yhteiskunnan kannalta kasvuyritykset ovat erittäin haluttuja, sillä ne työllistävät. Ne ovat myös suuria veronmaksajia. Tilinpäätöstiedot ovat kymmenen vuoden aikana osoittaneet, että yli 75 prosenttia kasvuyrityksistä on ollut vuosittain erinomaisen kannattavia. Suurin voittaja on siis yrittäjä itse. Hän on löytänyt oman tekemisensä tavan.Halutun Kasvuyrityksen tunnistaa Kasvajat-sertifikaatista. Kasvaja-sertifikaatin voi tilata tästä.Kasvuyrityksiin liittyy runsaasti vääriä oletuksia. Ari Rajala murtaa sitkeimmät myytit.1. Vain pieni yritys voi kasvaa nopeasti.Väärin. Nopeimmin kasvavat 2–10 miljoonan euron liikevaihtoa tekevät yritykset.2. Kasvua syntyy vain kannattavuuden kustannuksella.Väärin. Yli 75 prosenttia kasvuyrityksistä kannattaa erinomaisesti.3. Pääosa kasvuyrityksistä on tappiollisia.Väärin. Kasvuyrityksistä noin 8 prosenttia tekee tappiota. Mielikuva liittyy startup-yrityksiin.4. Kasvua syntyy vain isolla riskillä ja suurilla panostuksilla.Väärin. Suurin osa kasvuyrityksistä rahoittaa kasvunsa tulorahoituksellaan ilman pankkirahoitusta. Mielikuva liittyy startupeihin.5. Kasvu on suuri riski, joka voi helposti kaataa koko yrityksen.Osittain totta. Jos yritys kasvaa ottamalla paljon velkaa ja kannattavuutensa kustannuksella, epäonnistumisen riski on suuri. Ei kannata kasvaa vain kasvun vuoksi. 

Kasvajat

Miksi sähköpostini eivät mene perille?

Sähköposti ei aina mene perille. Syitä on monia, ja ne kaikki tulee huomioida. Onneksi "ei-tavoitettu vastaanottaja" antaa viestin lähettäjälle vihjeen ja lähettää vastaussanoman. Tätä kutsutaan bounceksi, ”pompuksi”. Bouncet voidaan jakaa karkeasti kahteen eri luokkaan, hard ja soft bounceiksi. Tyypillisesti ero liittyy vastaanottajan postilaatikkoon. Hard bounce kertoo, että vastaanottajaa ei ole, kun taas soft bounce tarkoittaa jotain hetkellistä virhettä vastaanottajan päässä. Tämä ei ole kuitenkaan kaiken kattava jako, sillä olemassa oleva sähköpostilaatikkokin saattaa ”hard bounceta”.Soft bouncetSoft bouncet ovat yleensä väliaikaisia eivätkä välttämättä vaadi erillisiä toimenpiteitä. Viesti pääsee vastaanottajan palvelimelle asti, mutta jostain syystä se ei läpäise tietään vastaanottajan sähköpostilaatikkoon. Usein syynä on se, että vastaanottajan sähköposti on täysi, viesti on liian suuri vastaanottajan postilaatikkoon tai vastaanottajan palvelimella on ongelmia. Viestiä voi ja kannattaakin yrittää lähettää uudestaan toisena ajankohtana.Tyypillisiä soft bouncen sanomia ovat esimerkiksi "mailbox full", "quota exceeded" tai "limit exceeded".Hard bouncetHard bouncet puolestaan ovat vakavampia. Ilmeisin syy hard bouncelle on se, että vastaanottajaa ei löydy, eli käytännössä vastaanottajan osoite on kirjoitettu väärin, tai se on vanhentunut. On hyvin yleistä, että yritysten asiakasrekistereissä on reilusti b-to-b-päättäjiä, jotka ovat vaihtaneet työpaikkoja. Näin ollen heidän sähköpostiosoitteensakin ovat vaihtuneet. Nämä ovat niitä vaarallisimpia bounceja. Tällaiset henkilöt tulee heti siivota pois rekistereistä, tai henkilöiden yhteystiedot on päivitettävä oikeiksi.  Tyypillisiä hard bouncen sanomia ovat esimerkiksi: "recipient not found", "user unknown", "sender denied", "access denied", "message delivery has been blocked", "address rejected", "unable to relay", "local policy violation", "mailbox unavailable" tai "client host rejected: black-listed".Tarkkana vastaussanomien kanssaHard bounce ei kuitenkaan automaattisesti kerro, että vastaanottajaa ei ole olemassa, ja siksi onkin hyvä tulkita vastaussanomia hieman tarkemmin. Palomuurit ja roskapostisuodattimet ovat myös yleisiä hard bouncen syitä, ja ne voivat estää viestin pääsyn monen eri asian takia. Käytännön syitä voivat olla esimerkiksi viestin sisältö tai otsikko, lähettävä palvelin tai se, että lähettävä taho löytyy mustalta listalta. Olen avannut näitä asioita tarkemmin edellisessä tekstissäni.Paras tapa välttää bouncet on pitää markkinointi- ja asiakasrekisterit ajan tasalla, kohdentaa markkinointi huolella ja kiertää yleisimmät sudenkuopat. 

B2B-markkinointi
Sammio