Datahygienia – siis mikä?

Tietokannan eheys on tuttu termi data-arkkitehdeille ja muille tietokantojen ammattilaisille. Sillä varmistetaan, että tietokanta toimii oikein eikä se sisällä virheitä. On toki tärkeää, että tekniset perusteet ovat kunnossa, mutta myös itse tietosisältöön täytyy kiinnittää huomiota. Siksi datahygienian, jos jonkin, pitäisi olla kaikkien huulilla. Tekoäly, business intelligence, master data ja muu sen sellainen saattaa kuulostaa trendikkäämmältä, mutta jos haluaa juosta ja kiivetä, on ensin opittava pysymään pystyssä. Harva meistä rakastaa siivoamista, mutta vielä harvempi sotkun keskellä elämistä. Tämä  koskee myös tietokantoja. Asiakasrekisterit ajan tasalle Yrityksillä on lain mukainen velvoite pitää asiakasrekisterinsä ajan tasalla, eli siinä ei ole mitään epäselvää. Velvollisuuden konkreettinen noudattaminen on kuitenkin aika kirjavaa, sillä ajantasaisuus on hyvin subjektiivinen käsite. Toiset panikoivat jo yhden potentiaalisen prospektin tallentamisesta järjestelmään, toiset taas ovat vieneet huoletta kymmenen vuoden takaiset messuvierailijat rekisteriinsä.Siihen, mikä on ajantasaista ja mikä ei, ei ole yhtä oikeaa vastausta. Me Alma Talentissa luotamme hyvän tavan mukaiseen markkinointiin ja sitä tukevaan asiakas- ja markkinointirekisteriin. Perusperiaatteemme näille rekistereille ovat seuraavat: Asiakas- ja markkinointirekisterissä tulee olla vain asiakkaita, tai oikeasti potentiaalisia prospekteja. Tässäkään määrä ei korvaa laatua. Ei ole järkeä hillota koko Suomen yritysmassaa ja kaikkia niiden päättäjiä. Tunnista, kuka teiltä oikeasti ostaa, tai voisi ostaa.Lopettaneet yritykset on passivoitava välittömästi rekisteriin. Meillä Suomessa tämän tiedon saa hyvin helposti, sillä tieto on ajantasaisesti saatavilla viranomaislähteistä.Lopettaneet henkilöt on passivoitava välittömästi rekisteriin. Suomessa on muutamia toimittajia, jotka ylläpitävät päättäjätietoa. Yhdistämällä oma rekisteri tällaiseen tietokantaan saadaan passivointitieto ilman henkilökohtaista kontaktia päättäjään.Markkinointikiellot on vietävä välittömästi rekisteriin. Mikäli henkilö ei halua vastaanottaa markkinointianne, on yrityksellänne lakiin perustuva velvoite kunnioittaa tätä pyyntöä.Huolla rekisteriäsi joka päivä. Yritykset muuttavat, ostavat toisiaan, kasvavat, tekevät tappiota, ajautuvat maksuvaikeuksiin ja menestyvät. Päättäjät vaihtavat työtehtäviä, yrityksiä, sukunimiä ja pitävät pidempiä vanhempain-, opinto- ja vuorotteluvapaita. Rekisteriä ei päivitetä silloin tällöin, vaan koko ajan. Harva pystyy tähän itse, ja siksi tarvitaan luotettavia kumppaneita.Datahygienian lyhyt oppimääräDatahygienia on tiivistettynä sitä, että kaikki virheellinen, päällekkäinen ja käyttämätön tieto arkistoidaan tai hävitetään. Me Alma Talentilla autamme tiedon luomisessa, ylläpitämisessä ja passivoimisessa. Opastamme mielellämme teitä tunnistamaan teille relevantin tiedon. Viedään yhdessä asiakasrekisterit #seuraavalletasolle!

crm

Miten ja miksi ylläpitäisin asiakasrekisteriäni?

Vuosi sitten oli näihin aikoihin monessa yrityksessä melkoiset siivoustalkoot käynnissä, kun levynkulmat, sähköpostihistoriat, crm ja Excelit putsattiin turhista henkilötiedoista. Se oli hyvä alku, mutta harmillisesti asia jäi monelta kesken. Pölyt lakaistiin maton alle, ja kaikki saatiin näyttämään GDPR:n näkökulmasta soveliaalta. Valitettavasti laki on vain pieni osa kokonaisuutta. Sen noudattaminen on ehdotonta, mutta se ei auta liikevaihdon tai tuloksen kasvattamisessa. Pakko on huono lähtökohta bisnekselle.Asiakasrekisterin päivittäminen on jatkuvaa työtä "Kyllä meidän myyjät asiakkaansa tuntevat" on ehkä yksi yleisimmin kuulemistani lausahduksista. Ja näin varmasti onkin, mutta ei myyjäkään loputtomiin ihmeisiin pysty. Kun asiakasrekisterillä on kokoa tuhansia rivejä, vaatisi melkoista järjestelmällisyyttä ja roppakaupalla aikaa käydä kaikki systemaattisesti läpi – ja aloittaa sitten taas kaikki alusta. Asiakasrekisterin päivittäminen kun ei ole mikään projekti, vaan jatkuvaa työtä. Rekisterin ylläpitämisen on oltava proaktiivista, sillä kuka jaksaa soitella kaikille yhteistyökumppaneilleen työpaikan vaihdosta, uudesta tilinpäätöksestä tai pienestä yritysostosta? Tämän tuntuu moni johtaja unohtavan. Puutteelliset asiakasrekisteritEi ole varsinaisesti mikään salaisuus, että yritysten rekisterit ovat lähtökohtaisesti melko huonossa kunnossa. Epäileville mielille tarjoamme asiakasrekisterin analyysiä, joka yleensä herättääkin ikävästi todellisuuteen. On pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että yritysten rekisterissä on jopa yli 20 prosenttia lopettaneita yrityksiä, ja passiivisia henkilöitä vieläkin enemmän.Vuonna 2015 pörssiyhtiön keskimääräinen elinikä oli tutkimuslaitos BCG Henderson Instituten mukaan 20 vuotta. Vuonna 1950 se oli 55 vuotta. Vuonna 2012 S&P 500 -listalla olevien suuryritysten keskimääräinen elinikä oli 15 vuotta. Vuonna 1920 elinikä oli 67 vuotta. Bureau of Labor Statisticsin tekemän tutkimuksen mukaan työntekijä viihtyy keskimäärin 4,6 vuotta samassa työpaikassa.Ennusteet sekä yrityksen elinkaarelle että työsuhteiden kestolle ovat harvinaisen selviä: ne tulevat lyhenemään entisestään. On silkkaa hullutta yrittää pärjätä omin voimin tässä kiihtyvässä tahdissa.Asiakasrekisteri on liiketoiminnan ydinAsiakasrekisteri ei ole mikään kaikkiruokainen kaatopaikka, vaan tarkkaan suunniteltu ja määritelty liiketoiminnan ydin. Maksava asiakas on normaalin, markkinataloudessa elävän yrityksen elinehto. Mikään ei ole sen parempaa materiaalia liiketoiminnan ennustamiselle kuin nykyinen ja potentiaalinen asiakaskunta. Juuri sen takia on elintärkeää pitää asiakasrekisteri kunnossa ja ajan tasalla. Sinne ei saa dumpata kaiken maailman ostorekistereitä ja käsin kerättyjä liidilistoja. Kampanjakäyttöiselle ostorekisterille on toki hetkensä, mutta sitä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Mikäli tietoa ei päivitetä, ei sen paikka ole yhdessäkään crm:ssä, asiakas- tai markkinointirekisterissä.Jos tarvitset apua asiakasrekisterin päivittämisessä, anna meidän auttaa. Asiakasrekisterin huoltotyöt voi myös automatisoida, jolloin rekisteri on aina iskussa. 

crm

Näin onnistut CRM:n hankinnassa

CRM-hankkeet ovat kokemukseni mukaan aina muutoshankkeita – itse järjestelmä on vain väline muutoksen toteuttamiseksi.

crm

Mitä tarkoittaa rahassa, jos asiakastiedot ovat väärin?

Oletko tietoinen siitä, että huono asiakasdata maksaa sinulle jopa miljoonia, tai ainakin satoja tuhansia euroja vuodessa? Tämä on helppo todistaa matemaattisesti. Olen tehnyt B2B-myyntiä IT-alalla 25 vuotta, joista viimeiset 15 vuotta asiakkuudenhallinnan parissa. Yksi kiinnostuksen kohteeni on myynnin mekaniikka. Otan esimerkin B2B-liiketoiminnasta, jonka myyntifunnelin matematiikka menee seuraavasti: Tietokannassamme on A kpl potentiaalista asiakasnimeä. Ottaessamme asiakkaaseen yhteyttä saamme käynnistettyä myyntikeskustelun B %:n kanssa. Myyntikeskustelut johtavat tarjouksen jättämiseen C %:n todennäköisyydellä. Tarjouksiemme hit-rate on D %. Tarjouksiemme keskikoko on E euroa. Kokonaismyyntimme on siis (A x B % x C % x D % x E). Miltä näyttää, jos asiakasdata on huonoa? Jos asiakkaan yhteystiedot ovat väärin, et saa kiinni oikeaa päättäjää. Jos asiakassegmentti on väärä, eli tarjoomasi ei kiinnosta, et saa käynnistettyä myyntikeskustelua. Jos asiakkaalla ei ole rahaa ratkaisullesi, et pääse jättämään tarjousta. Jos asiakkaat ovat sinulle liian pieniä, tarjouksien keskikoko pienenee. Jos asiakkaan profiili ja tarve eivät vastaa tarjoomaasi riittävän tarkasti, häviät tarjouksen.Entä, jos asiakasdata on hyvää? Jos asiakkaan yhteystiedot ovat oikein, saat kiinni oikean päättäjän. Jos asiakassegmentti on oikea, saat käynnistettyä myyntikeskustelun. Jos asiakkaan liiketoiminnan tilanne on oikea, pääset jättämään tarjouksen. Jos asiakkaan profiili vastaa tarjoomaasi, tarjouksien keskikoko sekä todennäköisyys voittaa tarjous kasvavat. Hyvä asiakasdata muuttaa siis tekemisesi suuntaa ja laatua: tarjoat oikeaa tarjoomaa oikeille asiakkaille.Huippuun hiottu myyntiOlen hionut myyntimekaniikkaa asiakkaitten kanssa kymmenen vuotta. Otan laskelmissani huomioon asiakassegmentit, tuloksen ja määrän kasvattamisen. Erottelen nykyasiakkaat ja uudet asiakkaat ja voin tarvittaessa kasvattaa kohderyhmää. Näin muokkaan tarjoomaani haluamani asiakassegmentin mukaiseksi.  Voin laskea datan perusteella paitsi liikevaihdon kasvun, myös tuloksen kasvun. Parempi laatu, parempi tulos Ja nyt siihen miljoonan euron laskelmaesimerkkiin. 15 miljoonan operaatio kasvaa 16,9 miljoonaan ja tulos kasvaa 1,5 miljoonasta 2,5 miljoonaan. Ainoa mikä muuttui, oli potentiaalirekisterin laadukkaiden nimien osuuden kasvattaminen 10 prosenttiyksiköllä ja nykyasiakkaiden päivittäminen ja laadukkaiden päättäjätietojen lisääminen 5 prosenttiyksiköllä. Esimerkissä on huomioitu vain hyvän datan suora vaikutus tekemiseen. Oman kokemukseni pohjalta uskon, että hyvän datan ansiosta myös tekemisen laatu – enemmän keskusteluja, parempi tarjooman osuminen, isommat tarjoukset, parempi hit-rate, parempi kate – paranee. Varmaan arvaatte, mitä tulokselle tapahtuu, kun tämäkin ulottuvuus otetaan huomioon. No, kasvaahan se!Jutun on kirjoittanut Fenix Solutionsin (osa Elisa D365 liiketoimintaratkaisuja) Head of sales Mikko Nordblom. Fenix Solutions on Elisan omistama Microsoft Dynamics CRM ratkaisujen kumppani, joka on toteuttanut Alma Talent Tietopalveluiden plugin -ratkaisun Dynamics CRM:ään. Alma Talent Tietopalvelut auttaa taklaamaan CRM:n haasteitaOli tavoitteesi mikä tahansa – haluat vaikkapa vain huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme on helposti integroitavissa kaikkiin CRM-järjestelmiin.

Asiakkuudenhallinta

Johda myyntiä tehokkaasti CRM:n datalla

Moni myyntijohtaja ylpeänä toteaa, että ”asiakastapaamista ei ole meillä edes olemassa, jollei sitä ole kirjattu CRM:ään”. Myyjäkin varmasti haluaa potentiaalista yritystä kontaktoidessaan tietää, onko yritykseen oltu yhteydessä ja mitä asiakas on aiemmin todennut. Asiakkaan taas ei tarvitse kerrata yhteistä tarinaa Aatamista alkaen myyjän vaihtuessa, kun aiemman yhteistyön sävelet löytyvät CRM:stä.CRM:n datan ja yritystietojen avulla myynnin suunta tulee läpinäkyväksi tavalla, joka hyödyttää koko myyntiä ja saattaa joskus jopa pelastaa myyntijohtajan. Tarkkana kohderyhmien valinnassaToisinaan minuun on ottanut yhteyttä kollega, joka on halunnut buustata myyntinsä kasvua ostamalla Alma Talent Tietopalveluista kertarysäyksellä valtavan kohderyhmän, jota heidän myyntinsä on tarkoitus kontaktoida. Olen todennut, että älä nyt hyvä ihminen osta kerralla tuhansien yritysten irrallista kohderyhmää, jos myyjilläsi menee sen työstämiseen ja tapaamiseen kaksi vuotta. Irralliset kohderyhmät nimittäin happanevat kuukaudessa tietojen muuttuessa ja ihmisten vaihtaessa työpaikkaa jopa niissä parhaissa Kauppalehden Menestyjä-yrityksissä. Kannattaisiko sen sijaan miettiä, mitä toimialoja ja minkä kokoisia yrityksiä miltäkin paikkakunnilta tulisi tavoitella ensimmäisenä? Oma kokemukseni on, että mitä vaikeampi potentiaaliseen asiakkaaseen on päästä sisälle, sitä hedelmällisempi asiakassuhteesta usein tulee. Kohdennettu myyntiJokainen myyjä haluaa tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Tekemisen kohdentaminen oikeisiin asioihin ja asiakkaisiin ruokkii onnistumisia, joita jokainen tarvitsee. Olisi turhauttavaa sopia tapaamisia päättäjien kanssa, jos he eivät istuisikaan oletetussa käyntiosoitteessa, tai jos ilmenisi myöhemmin, että asiakas olikin jo saneerauksessa. CRM:n data vahvistaa asiakas- ja myyjätyytyväisyyttä, mahdollistaa laadukkaan ja kannattavan asiakastyön, asiakkaiden segmentoinnin, jäljen jäämisen markkinoinnista ja myyntiputken läpinäkyvyyden. Viime kädessä läpinäkyvyys ja asiakkaista kerätty data auttavat myyjää oman työn hallinnassa. Datan avulla muutkin organisaatiossa näkevät, millaisten asiakasyritysten kanssa työskennellään. CRM:n data tukee esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun yhteistyötä tuodessaan asiakastiedot toiminnan keskiöön. Relevanttia tietoa asiakkaistaKun CRM:ssä olevien asiakkaiden yritys-, yhteys-, talous- ja päättäjätiedot ovat tietohuoltokumppanin päivitysten ansiosta ajan tasalla, liiketoimintaa on mahdollista kehittää systemaattisesti. Voidaan analysoida, millaiset yritykset hyväksyvät tarjoukset, pysyvät pisimpään asiakkaina, antavat palautetta, tuottavat reklamaatioita ja irtisanomisia, tai jättävät laskut kokonaan maksamatta.Jokaisen yrityksen on valittava, mihin se keskittyy. Laadukkaaseen, ajantasaiseen ja liiketoiminnan kannalta relevanttiin dataan perustuvat valinnat osuvat yleensä nappiin paremmin kuin ne mutuun perustuvat.     Keskustelemme mielellämme kanssanne siitä, millaiset yritystiedot voisivat parhaiten rikastaa juuri teidän CRM:äänne ja tukea myyntitavoitteitanne!YhteydenototAsiakaspalvelup. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fiJätä yhteydenottopyyntö      

B2B-myynti

Kuinka saada markkinointi rakastumaan CRM:ään?

CRM ei ole vain myynnin yksinoikeus ja velvollisuus, vaan tärkeä työkalu myös markkinoinnille. Moni yritys ei ole kuitenkaan tunnistanut CRM:n mahdollisuuksia, ja siksi siitä on ollut vaikea rakentaa moderni työkalu. Viimeistään viimevuotinen GDPR-paniikki pakotti yritykset kiinnittämään huomioita asiakasrekisteriensä kuntoon. Voi vain toivoa, että myyjien sähköposteissa roikkuvat prospektilistat, levynkulmilta löytyvät asiakastapahtumien osallistujat ja entiset asiakkaat löysivät tiensä CRM:ään, tuohon yrityksen rakkaaseen tietopankkiin. Markkinointiosastolle CRM voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Syy piilee puutteellisissa tiedoissa. Myyntiosaston Pirjon ja Pekan käsin kyhäämät listat ovat toki saattaneet päätyä CRM:ään, mutta jos he tallensivat kontaktista tai yrityksestä vain nimen ilman yhteystietoja,tiedosta ei ole mitään hyötyä markkinoinnille. B2B-markkinoinnin omat laitMarkkinoinnin näkökulmasta CRM-dataan liittyvät asiat eivät ole ylipäätään yksinkertaisia. Muun muassa ePrivacy-asetus määrittelee sähköisen markkinoinnin pelisääntöjä. Se sallii B2B-kentällä markkinoinnin henkilölle, jonka työnkuvaan markkinointi liittyy. Lupaa tai sopimussuhdetta ei tarvita, vaan markkinoida saa sähköpostitse myös niin sanotuille kylmille kontakteille. B2B-markkinointi voi siis hyödyntää CRM:stä saatavaa tietoa monin tavoin, jos se vain voi varmistua henkilön työtehtävistä. Mikäli tilanne on kuitenkin edelleen se, ettei henkilöstä ole tallennettu kuin nimitiedot, CRM:n apu markkinoinnille jää laihaksi. Varmin tapa tehdä markkinointia on kerätä markkinointilupa jokaiselta asiakkaalta ja pyytää asiakkaita päivittämään omat tietonsa, mutta tämä on yksinkertaista vain teoriassa, jos sitäkään. Mitä muita vaihtoehtoja jää jäljelle?Big data hyötykäyttöönOnneksi yksin ei tarvitse pärjätä. Me Alma Talentilla ylläpidämme ajantasaista rekisteriä yrityksistä ja niiden päättäjistä. Tiedämme, että CRM on paljon enemmän kuin pelkkä tietojen varastointijärjestelmä ja että modernin CRM:n avulla olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen tuo enemmän rahaa kuin uusien asiakkaiden hankinta. Täydennämme CRM:ään asiakkaidenne puuttuvat tiedot ja lisäämme tarvittaessa jotain täysin uutta. Hyödynnämme big dataa, joka rikastaa CRM:n toimintaa. Big datan avulla esimerkiksi epäsuorat ostosignaalit kuten rekrytoinnit, nimitykset ja fuusiot voidaan muuttaa liideiksi. Päivitämme nykyisen asiakasrekisterinne ja pidämme huolen siitä, että tieto lakanneista yrityksistä ja henkilöistä tulee välittömästi CRM-järjestelmäänne. Prospekteja voitte hakea itse Kohderyhmähaustamme ja integroida ne omiin järjestelmiinne tietohuoltosopimuksellamme. Olemme luotettava ja asiantunteva toimija ja varmistamme aina, mihin tarjoamiamme tietoja käytetään. Keskustelemme mielellämme markkinoinnin haasteistanne ja etsimme niihin kanssanne sopivia ratkaisuja. Viemme laadukkaalla datalla asiakaskokemuksen, liikevaihdon ja markkinoinnin työtyytyväisyyden #seuraavalletasolle!YhteydenototAsiakaspalvelup. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fiJätä yhteydenottopyyntö      

B2B-markkinointi

Kuinka saada myynti rakastumaan CRM:ään?

CRM-markkina kasvaa voimakkaasti. Eri CRM-järjestelmät kilpailevat keskenään yhä miellyttävimmillä ja tehokkaammilla käyttöliittymillä, raportointiominaisuuksilla, myynnin seurantamahdollisuuksilla ja ennustamismalleilla. Valitettavasti vain yksikään näistä asioista ei itsessään kehitä myyntiä, paranna asiakaskokemusta tai tuo lisää liikevaihtoa. Huonot kokemukset CRM:stä harvemmin johtuvat itse järjestelmästä, vaan syyt ovat todellisuudessa aivan muualla.Aktiivinen käyttöKaikki myynnin ammattilaiset tietävät, miten loistava tietopankki CRM on asiakkaista, myynneistä, aktiviteeteista ja sopimuksista. Asiassa on vain yksi iso mutta: CRM ei toimi, ellei se ole aidosti aktiivisessa käytössä. Aktiivisella käytöllä tarkoitan sitä, että kaikki kirjataan järjestelmään ja asiakkaisiin liittyvät tiedot pidetään ajan tasalla. CRM on juuri niin hyvä kuin sen sisältämät tiedot; itse järjestelmällä ei ole erinomaisuuden suhteen osaa eikä arpaa.     Ymmärrän hyvin, että tässä kohdassa myyntijohtaja huokaisee syvään. CRM-järjestelmän ylläpito on nimittäin helpommin sanottu kuin tehty. Syyttävän sormen ei kuitenkaan tulisi osoittaa automaattisesti myyjää, tuota yrityksen kultakaivosta, joka juoksee asiakkaalta toiselle, kuuntelee, palvelee, vastailee ja kantaa viime kädessä kaikkien palkat pöytään. Hänen päivänsä ovat jo täynnä hänen omaa leipälajiaan: asiakkaan ymmärtämistä ja tarpeiden täyttämistä. Myyjä on toki tärkeässä asemassa CRM-tietojen ylläpidossa, mutta se ei ole myyjän ensisijainen tehtävä. CRM on työkalu, jonka tulisi helpottaa päivittäistä työtä, ei lisätä työkuormaa. Mitä siis asialle voisi tehdä?Tietojen tallentaja ja tiedon lisääjäYksi keino on tuoda CRM:ään automaattisesti kaikki sellainen data, joka on jo valmiiksi jossain kirjallisessa muodossa. Toinen keino on tehdä CRM:stä paikka, joka luo todellista lisäarvoa myös myyjälle. CRM ei nimittäin ole vain tietojen säilytystä varten, vaan sen tulisi myös lisätä myyjän tietämystä. CRM on ennen kaikkea järjestelmä, joka perustuu kaksisuuntaiseen hyötyyn.Esimerkiksi asiakaskontakti on huomattavasti nopeampi tallentaa järjestelmään, jos potentiaalisen asiakkaan tiedot ovat jo siellä. On eri asia kirjata puhelu kuin lähteä perustamaan yritystä ja henkilöä, etsiä YTJ:stä Y-tunnus ja kaivaa vielä yhteystiedotkin esiin. Myyjä käy myös herkemmin CRM:ssä, mikäli hän saa sieltä lisätietoa. Enkä tarkoita tässä mitään järisyttävää uutisvirtaa, sillä myyjää kiinnostaa jo pikkuasiat, muuttuneet yhteystiedot tai uudet liidit. Myyntiin lisää tehojaTietojen ylläpidon automatisoinnissa on roppakaupalla järkeä. Se laskee kynnystä käyttää CRM-järjestelmää, parantaa sen laatua, lisää käyttäjätyytyväisyyttä ja helpottaa asiakkuuksien seurantaa. Me Alma Talent Tietopalveluissa autamme mielellämme taklaamaan CRM:n haasteita. Oli tavoitteesi mikä tahansa – haluat vaikkapa vain huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme on helposti integroitavissa kaikkiin CRM-järjestelmiin. Viedään yhdessä myynti #seuraavalletasolle! 

B2B-myynti
Tietohuoltoratkaisut

Asiakasrekisterin tietohuolto kannattaa

Ajantasainen asiakastieto on yritysten tärkeimpiä pääomia. Yritysten asiakasdata on kuitenkin usein vaillinaista tai vanhentunutta. Eikä ihme, sillä asiakasdatat ovat jatkuvassa muutoksessa, esimerkiksi yritysten yhteyshenkilöiden vaihtuessa tai yritysfuusioiden vuoksi. Oikotietä asiakastietojen ylläpitämiseen ei kuitenkaan ole. Yrityksissä on luotava systemaattinen prosessi, jonka avulla tiedot pidetään jatkuvasti ajan tasalla ja jolla varmisteen datan laatu. Monta syytä pitää asiakasrekisteri kunnossa Vahvan asiakasymmärryksen muodostaminen on hankalaa ilman ajanmukaista asiakasrekisteriä. Virheellinen ja vanhentunut asiakastieto myös johtaa tehottomiin myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin. Lisäksi kaikilla rekisterinpitäjillä on jo lainsäädännön näkökulmasta velvollisuus huolehtia, ettei rekisteri sisällä virheellisiä tai vanhentuneita henkilötietoja. GDPR tietosuoja-asetus myös edellyttää rekisterinpitäjän dokumentoivan henkilötietojen käsittelyn sekä osoittavan tarvittavin toimenpitein noudattavansa asetusta. Jos yrityksesi asiakasrekisterin kunto huolettaa, anna meidän auttaa! Tietohuollon avulla pistät b-to-b-asiakasrekisterisi kuntoon helposti. Miten tietohuolto tehdään? Ensimmäiseksi arvioimme asiakasrekisterisi datan kunnon. Kattava ensipäivityksemme analysoi asiakasrekisterisi laadun ja kertoo, kuinka suuri osa tiedoista on ajan tasalla. Analyysin pohjalta annamme suosituksen, mitkä tiedot kaipaavat päivitystä.  Seuraavassa vaiheessa päivitämme asiakasrekisterissä olevat virheelliset ja puutteelliset yritysten perustiedot, kuten nimi-, puhelinnumero-, sekä osoitetiedot. Saatavillasi ovat kaikki suomalaiset yritykset ja muut kaupallisesti relevantit yhteisöt, myös julkishallinto. Tiedot voidaan päivittää yrityksen omiin järjestelmiin päivittäin jatkuvana tietohuoltona tai kertaluontoisesti. Tietohuolto myös estää kaksoiskappaleiden syntymisen sekä passivoi vanhentuneita tietoja. Näin voit varmistua asiakasrekisterisi täsmällisyydestä ja tietosuojaperiaatteiden noudattamisesta. Kolmanneksi rikastamme asiakastietoja haluamillasi taustatiedoilla. Voit täydentää yritystietoja perinteisten liikevaihto-, toimiala- ja kokotietojen lisäksi kymmenillä yrityksen tunnusluvuilla sekä luokitustiedoilla. Yhteyshenkilötietoja rikastamme uniikilla Päättäjät ja vaikuttajat -datalla, joka perustuu sekä henkilön titteliin, että tarkastettuun vastuualueeseen. Ota yhteyttä Kysy lisätietoja tietohuollosta soittamalla numeroon 0800 141 070 tai jättämällä yhteydenottopyyntö, kartoitetaan yhdessä yrityksesi tarpeita parhaiten palveleva ratkaisu! Tutustu tietohuoltoratkaisuihimme >>

Asiakkuudenhallinta
Sammio