Isännöitsijä, vauhdita kasvua digipalveluilla

Taloyhtiöt haluavat hoitaa asioitaan netissä. Isännöitsijä: vastaa kysyntään, niin palvelet asiakkaitasi entistä paremmin!Asiakkaat vaativat digitaalisia palveluita yhä useammin myös isännöitsijöiltä. Kaikki ovat jo tottuneet esimerkiksi sähköiseen asiointiin – miksi taloyhtiön ja asumisen asioita ei voisi myös hoitaa netissä silloin, kun itselle sopii?Isännöintitoimisto Aarre on iskenyt tähän markkinarakoon. Heidän asiakasyhtiöidensä asukkaat ja osakkaat voivat ilmoittaa sähköisesti vesimittarilukemat, varata autopaikan tai saunavuoron, ilmoittaa huoltoyhtiölle vioista tai jättää remonttilupahakemuksen. Aikaa jää oleelliseenAarteen yrittäjä ja toimitusjohtaja Jaakko Havia toteaa, että reaaliaikainen digiasiointi selkeyttää myös isännöitsijän työtä. Vikailmoitukset kulkevat suoraan huoltoyhtiöön sen sijaan, että isännöitsijä ensin ottaisi ilmoituksen vastaan ja etsisi sitten ongelmalle korjaajan. Koska nettilomakkeet ovat määrämuotoisia, esimerkiksi remonttilupahakemuksista ei puutu tietoja vaan kaikki saapuu käsittelyyn kerralla. Isännöitsijälle jää aikaa siihen, mitä hän tekee parhaiten: taloyhtiön johtamiseen.Etulyöntiasema asiakashankinnassaAarteen isännöitsijät ovat ahkeria Alma Talent Tietopalveluiden käyttäjiä. Kun esimerkiksi uusi asiakas jättää tarjouspyynnön, Aarteen väki hakee Yrityshausta taloyhtiön yhtiöjärjestyksen ja kaupparekisteriotteen. Taustatietojen ansiosta isännöitsijä tietää jo tarjousta tehdessään paljon yhtiöstä, sen erikoisuuksista ja mahdollisista ongelmista. Uudelle asiakkaalle syntyy tunne, että isännöintitoimisto hallitsee asiansa ja pystyy auttamaan heitä. Tietojen ansiosta Aarre on yhden askeleen edellä muita toimistoja.Onko urakoitsija luotettava?Kevät ja alku kesä ovat isännöintitoimistoille kiivasta aikaa, kun tiinpäätöskauden ja yhtiökokouksiin tarvitaan tietoa. Silloin Aarteen isännöitsijät hakevat Tietopalveluiden Asukaskyselypalvelun avulla muun muassa ajantasaiset asukaslistat. Niiden avulla pystytään tarkistamaan, että isännöintitoimiston tiedot ovat ajan tasalla, jos joku asukas olisi vaikkapa unohtanut ilmoittaa muutostaan. Tietokannasta löytyvät myös tilinpäätökset ja rasitustodistukset.Yrityshausta taas löytyvät esimerkiksi urakoitsijoiden luottotiedot ja mahdolliset maksuviiveet. Ne ovat hyödyllisiä tietoja myös uusia kauppakumppaneita arvioitaessa.”Toki nämä tiedot saisi muualtakin, mutta esimerkiksi asukaslistojen saaminen Väestörekisterikeskuksesta vie viikkoja, kun Tietopalveluista saamme ne saman tien. Luottotiedot ja muut yritystiedot saamme samasta paikasta, ja se nopeuttaa ja helpottaa isännöitsijöiden työtä”, Aarteen Jaakko Havia kertoo.Siirrä sinäkin isännöintoimistosi nykyaikaan ja ota meihin yhteyttä, niin räätälöidään sinulle sopiva palvelupaketti! 

Isännöinti

Kevät on isännöitsijän kiireisintä aikaa – apu löytyy läheltä

Kevät on taloyhtiön isännöitsijän kiireisintä aikaa. Päivät täyttyvät tilinpäätöksistä, yhtiökokousten valmisteluista ja niiden pitämisestä sekä tietysti taloyhtiön moninaisten korjaushankkeiden valmistelusta. Kiireinen sesonki sujuu vaivattomammin, kun ajantasaiset dokumentit ovat saatavilla digitaalisessa muodossa.Kevättä ei turhaan kutsuta isännöitsijän vauhtiviikoiksi. Huhti–toukokuuta ruuhkauttaa erityisesti tiukka yhtiökokousrumba: kokouskutsujen laatiminen ja lähettäminen, pöytäkirjojen kirjoittaminen sekä tietysti itse yhtiökokoukset, joita saattaa kiireisimpinä aikoina on useita viikossa. Työ sujuu mukavammin, kun dokumentit ovat hallinnassa”Isännöitsijän työ on tiedon käsittelyä. Mitä helpommin ja nopeammin tiedot ovat käytätettävissä, sitä parempi. Alma Talent Tietopalvelu on monipuolinen ja hyvä palvelu, joka helpottaa isännöinnin arkea”, isännöitsijä Ilkka Saarinen Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:stä toteaa.Alma Talent Tietopalvelusta isännöitsijä saa esimerkiksi yhtiöjärjestykset, kaupparekisteriotteet, kiinteistörekisteriotteet, rasitustodistukset, ajantasaiset asukasluettelot ja paljon muuta. Saarinen kertoo, että näitä kaikkia näitä tarvitaan pitkin vuotta ja varsinkin tilinpäätösaikaan. Tietojen käsittelyn ei tarvitse olla uuvuttava urakka. Isännöitsijän elämää helpottaa esimerkiksi Tietopalveluiden Asukaskyselypalvelu, josta saa tiedot asukkaista reaaliajassa. ”Täsmäytämme esimerkiksi vesimaksujen määrän asukasluettelon mukaan”, Saarinen sanoo.Reaaliaikaiset tiedot milloin tahansa saatavillaTietopalveluiden Asukaskyselypalvelussa on yksityiskohtaiset tiedot eriteltyinä kaikista rakennuksen vakituisista ja tilapäisistä asukkaista sekä kunkin huoneiston tunnus, asukkaiden nimet, syntymäajat sekä huoneistoon muuttopäivä.Tietopalveluiden palvelussa isännöitsijä voi tarkastella kaikkien niiden taloyhtiöiden ja rakennusten tietoja, joita hän itse hallinnoi. Asukaskyselypalvelun käyttö on tehty mahdollisimman vaivattomaksi, ja tiedot ovat milloin tahansa isännöitsijän saatavilla.Kevät on muutakin kuin kokouskiireitä”Kevät on vuoden mukavinta aikaa, vaikka välillä onkin aikataulujen vuoksi kiireistä”, vakuuttaa Ilkka Saarinen.”On mukavaa tavata kokouksissa asiakkaita ja auttaa heitä taloyhtiön asioiden hoitamisessa. Luonto herää keväällä uuteen eloon, ja monessa talossa tätä autetaan asukkaiden kevättalkoilla. Näissäkin on isännöitsijällä oma roolinsa.”Tutustu Alma Talent Tietopalveluiden palveluihin isännöitsijöille: https://www.almatalent.fi/tietopalvelut/etusivu/isannointi-ja-vuokranvalitysAlma Talent Tietopalvelutpuh. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fi

Isännöinti
Sammio