Liikevaihto piiloon bruttotulokseen – vaan kuinkas sitten kävikään?

Nykyisen kirjanpitolain mukaan mikro- ja pienyritysten ei tarvitse julkaista liikevaihtoaan ja osaa kulutiedoistaan, jos yritys raportoi bruttotuloksen. Toimintatapa voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Puuttuvien liikevaihtotietojen takia yritys voi jäädä kilpailutuksen tai myönteistä julkisuutta tuovien yritysvertailujen ulkopuolelle. Vähintäänkin yritys saa huonomman luottoluokituksen, ja ulkopuolisen rahoituksen saaminen voi olla sille hankalampaa.Vuodesta 2016 lähtien yhä suurempi osa kirjanpitovelvollisista saa esittää tuloslaskelmassaan liikevaihdon sijaan bruttotuloksen. Bruttotulos tarkoittaa, että yritys esittää tuloslaskelmassaan yhteenlaskettuna eränä liikevaihdon, valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutoksen, valmistuksen omaan käyttöön, liiketoiminnan muut tuotot sekä materiaalit ja palvelut. Näin yrityksen liikevaihto ja osa sen kulutiedoista ei tule julkiseksi. Pien- ja mikroyritykset ovat saaneet raportoida bruttotuloksen liikevaihdon sijaan aiemminkin. Vuoden 2016 kirjanpitolain uudistus nosti kuitenkin merkittävästi pien- ja mikroyritysten määrittelyrajoja, ja mahdollisuus raportoida bruttotulos keräsi laajasti kiinnostusta. Tänä päivänä arvostetaan avoimuuttaYritys saattaa raportoida bruttotuloksen piilottaakseen kilpailijoiltaan tietoja liikevaihdostaan ja kulurakenteestaan. Toimintatavalla saattaa kuitenkin olla yllättäviä, kielteisiä seurauksia, Alma Talent Tietopalveluiden analyytikko Risto Pitkänen toteaa. ”Tilinpäätöksen tarkoitus on kertoa yrityksen tilasta eri sidosryhmille: esimerkiksi rahoittajille, asiakkaille, alihankkijoille ja työnhakijoille. Nykyaikana yrityksen sidosryhmät haluavat saada läpinäkyvää, vertailukelpoista tietoa yrityksistä. Tietojen piilottaminen bruttotulokseen sotii avoimuuden periaatetta vastaan”, Pitkänen sanoo.Liikevaihto piiloon – rahoitus vaikeutuuLiikevaihto on oleellinen perustieto, joka kertoo, minkä kokoinen yritys on. Monet muut yrityksen toiminnasta kertovat tunnusluvut suhteutetaan yrityksen liikevaihtoon. Puuttuvan liikevaihtotiedon takia yritys voi esimerkiksi jäädä kilpailutuksen ulkopuolelle.”Jos yritys julkistaa tuloslaskelmassaan vain bruttotuloksen, ulkopuolinen ei pysty arvioimaan yrityksen toimintaa. Silloin on mahdotonta sanoa, kuinka laajaa yrityksen liiketoiminta on, onko toiminta kasvanut vai supistunut tai kuinka kannattavaa toiminta on”, Pitkänen muistuttaa.”Kun tietoa liikevaihdosta ei ole, yritys saa automaattisesti huonomman luottoluokituksen tai sitä ei voida luokitella ollenkaan. Silloin yrityksen on vaikeampaa saada rahoitusta toiminnalleen.”Menetätkö paikan yritysvertailuissa?Bruttotulosta käyttävä yritys joutuu tekemään ylimääräistä työtä hakiessaan rahoitusta, kun sen täytyy toimittaa erikseen tiedot liikevaihdostaan rahoittajalle. Samalla myös rahoittajan on nähtävä ylimääräistä vaivaa, kun hän joutuu pyytämään erikseen puuttuvia tietoja. Lisäksi tällaiset liikevaihtoluvut eivät ole syntyneet osana normaalia tilintarkastusta, eli niihin ei voi täysin luottaa.Tietojen piilottelun takia yritys saattaa myös menettää mahdollisuuden esiintyä edukseen erilaisissa yritysvertailuissa. Esimerkiksi Kauppalehden suosittu juttusarja Maakuntien Menestyjät perustuu tilinpäätöstietoihin. Liikevaihtonsa piilottava yritys ei pääse siihen mukaan.Jotkut mikro- ja pienyritykset eivät tiedä, että niiden tilinpäätöksessä käytetään bruttotulosraportointia. Näissä tapauksissa kirjanpitäjä on päätynyt suppeampaan raportointiin, vaikka se voi kääntyä vastoin asiakkaan etua.Mikä on mikro- ja pienyritys?Yritys on pienyritys, kun enintään yksi seuraavista ehdoista ylittyy: tase 6 miljoonaa euroa, liikevaihto 12 miljoonaa euroa, palveluksessa 50 henkilöä.Yritys on mikroyritys, kun enintään yksi seuraavista ehdoista ylittyy: tase 350 000 euroa, liikevaihto 700 000 euroa, palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä.

Yritystieto

Maksuviivetieto kertoo ongelmista jo ennen maksuhäiriömerkintää

Yritysten välisessä kaupankäynnissä liikkuvat isot rahat, ja myös luottotappiot voivat olla merkittäviä. Kun työtä tehdään luotolla ennen laskun maksamista, yrityksen on hyvä arvioida asiakkaansa maksukyky etukäteen. Yleisin riskien arviointitapa on tarkistaa maksuhäiriömerkintä. Sen lisäksi yrityksen kannattaa tarkistaa maksuviivetieto, joka kertoo, onko yritysasiakas maksanut laskujaan myöhässä.Yrityksen on mahdollista ennakoida asiakkaansa heikentynyt maksukyky jo ennen kuin syntyy maksuhäiriömerkintä. Maksuviivetieto varoittaa, että asiakkaalla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Se kertoo, jos yrityksen lasku on maksamatta yli 7 päivää eräpäivän jälkeen.”Yrityksen kannattaa maksuhäiriömerkinnän lisäksi tarkastaa myös maksuviivetieto. Maksuviivemerkintöjä on usein enemmän ja ne antavat kattavamman kuvan yritysasiakkaan maksutavoista ja maksukyvystä”, Lowellin Senior Business Manager Tero Almi sanoo. Lowell Suomi, joka tunnettiin aiemmin nimellä Lindorff, auttaa yrityksiä ja kuluttajia luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä.Almin mukaan yksittäinen maksuviivetieto voi syntyä myös, jos asiakkaan ostolaskujen käsittely sujuu hitaasti.”Maksuviivetieto voi auttaa esimerkiksi pienempiä yrityksiä ennakoimaan isoja haasteita. Jos asiakkaan 10 000 euron laskun maksaminen viivästyy, asialla voi erityisesti pienelle yritykselle olla valtava merkitys”, Almi muistuttaa.Maksuviivetieto maksaa itsensä takaisin – perintäkin maksaaSjöman Helsingin Nosturit Oy on käyttänyt liiketoiminnassaan maksuviivetietoa ennakoidakseen asiakkaan maksukykyä. Yrityksen talouspäällikkö Juha Pasanen suosittelee maksuviivetietojen tarkistamista jokaiselle yritykselle, joka tekee asiakkaalleen töitä ilman ennakkomaksua. ”Uuden asiakkaan kohdalla tarkistamme aina maksuviive- ja maksuhäiriötiedot. Mikäli asiakkaalla on merkintä maksuhäiriöstä, pyydämme pääsääntöisesti työstä ennakkomaksun. Jos asiakkaalla on paljon maksuviiveitä, mietimme tarkkaan, mitä teemme. Maksuviiveet ovat enne, joka voi johtaa maksuhäiriöön, ja asiakkaalle soittelu ja perintä vievät aikaa ja rahaa”, Pasanen toteaa.Sjöman Helsingin Nosturit Oy tarjoaa asiakkailleen nostopalveluja. Yritys on toiminut jo yli puolen vuosisadan ajan. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Kotkassa, ja toiminta-alue kattaa koko Suomen. Maksuviivetieto kertoo muutoksista maksukyvyssäTyypillisesti maksuvaikeuksia tulee jo ennen maksuhäiriömerkintää. Asiakas voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja sillä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Yritysten kannattaisikin reagoida mahdollisimman herkästi tällaisiin hiljaisiin signaaleihin.”Toistuvat ja kasaantuvat avoimet maksuviiveet ennakoivat usein yritysasiakkaan maksukyvyssä tapahtuvia muutoksia. Lähes poikkeuksetta ennen saneerausta tai konkurssia jää laskuja maksamatta”, Lowellin Almi muistuttaa.Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen maksuviivetietoa, joka perustuu edellispäivän tietoon. Tieto on markkinoiden tuoreinta. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Miten maksuviivetieto syntyy?Alma Talent Tietopalvelut saa maksuviivetiedot Lowellilta.Lowellilla on perintädataa sellaisista riidattomista saatavista, jotka ovat yli seitsemän päivää myöhässä eräpäivästä. Maksuviivetieto muodostetaan perintädatasta.Merkintä maksuviiveestä säilyy niin kauan kuin lasku on avoinna. Maksettujen laskujen kohdalla merkintä säilyy kuusi kuukautta maksun päivämäärästä. Merkintään tulee tieto maksusta.

Yritystieto
Maksuvalmius

Miten tunnistaa mahdollinen riskiyritys ennen luottotappioiden syntymistä?

Jokainen B2B-kaupankäyntiä harjoittava yritys joutuu arvioimaan asiakkaansa maksukykyä. Riskisyyden arviointiin käytetään usein maksuhäiriötietoa, joka kertoo yrityksen jo realisoituneesta riskisyydestä. Yrityksen tilan arvioinnissa kannattaa käyttää varhaisempia varoittajia luottotappioiden minimoimiseksi. Yrityksen heikentynyt maksukyky on ennakoitavissa jo ennen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Mistä Maksuviivetieto kertoo?Maksuviivetieto kertoo tilanteesta, jossa yrityksen laskumaksu on viivästynyt yli 7 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Erityisesti pidempään jatkuva maksuviivästys tai viiveiden toistuminen useamman laskun kohdalla kertoo, että yrityksellä on vaikeuksia selviytyä maksuistaan. Yksittäinen maksuviivetieto voi johtua myös ostolaskujen käsittelyn hitaudesta tai muusta laskuprosessin viivästymästä. Miten Maksuviivetieto eroaa esim. maksuhäiriömerkinnästä?Tyypillisesti yrityksen maksuvaikeudet ovat alkaneet jo huomattavasti ennen kuin yritykselle on aiheutunut maksuhäiriömerkintä eli trattaprotestimerkintä tai velkomustuomio. Yritys voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja yrityksellä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakkaita, kumppaneita ja toimittajia yrityksen vaikeuksista selvitä laskuistaan. Tietoa auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. Mihin maksuviivetietoa tarvitaan?Tänä päivänä muutokset asiakkaan tilanteessa voivat tapahtua erittäin nopeasti, ja vaikeudet heijastua myös kumppaniverkostoon. Maksuviivetieto auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. Yritysten on oltava aikaisempaa herkempiä niin toimintaympäristöä kuin yksittäisiä asiakkaita koskeville hiljaisille signaaleille. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakas- tai kumppaniyrityksen maksujen hidastumisesta.Tietopalveluista saatava maksuviivetieto perustuu edellispäivän tietoon ja on markkinoiden tuoreinta.  Yrityksen maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksuviivetiedon lisäksi saatavilla on konsernin maksuviiveet. Kysy lisää maksuviiveet -tuotteista Tietopalveluiden asiakaspalvelusta:Alma Talent Tietopalvelut 0800 141 070 (arkisin 8.30-.16.30)tietopalvelut@almatalent.fiTilaa Tietopalvelut yrityksesi käyttöön.

Yritystieto
sote stk

Soteuudistus kirkkaaksi ja strategia kuntoon – johtaja kaipaa työkaluja muutostyöhön

Sosiaali- ja terveystoimiala on muutoksen edessä. Soteuudistus on lainsäätäjien käsittelyssä, väestö ikääntyy ja kansantaloutta uhkaa kestävyysvaje. Sekä yksityisellä että julkisella sektorilla päättäjät kaipaavat perusteltuja näkemyksiä alan kehityksestä. VALOR Partnersin ja Alma Talent Tietopalveluiden tuottama sosiaali- ja terveystoimialaa käsittelevä strateginen toimialakatsaus tarjoaa tietoa ja näkemystä markkinan kehityksestä. Soteuudistus on ollut pitkään eduskunnan käsittelyssä. Lainvalmistelu on kesken, mutta tulevien lakien yksityiskohdista huolimatta sote- ja maakuntasektori on joka tapauksessa merkittävien rakenteellisten uudistusten edessä. ”Monesta organisaatiossa puuttuu tällä hetkellä kokonaisvaltainen näkemys sosiaali- ja terveystoimialan tulevaisuuden skenaarioista. Sosiaali- ja terveystoimialan strateginen toimialakatsaus tarjoaa niin yksityisen kuin julkisen sektorin päättäjille perustietoa siitä, mitä markkinoilla tapahtuu nyt ja lähitulevaisuudessa. Raportissa kuvataan muun muassa soteuudistuksen todennäköiset skenaariot, mutta raportti tarjoaa strategiatyön tueksi myös paljon dataa, joka kestää aikaa”, raportin tuottaneen VALOR Partnersin osakas Jussi Ailistokertoo. Näköala siihen, mitä soteuudistus merkitsee Väestön ikääntyminen, kansantaloutta uhkaava kestävyysvaje ja digitalisaatio luovat palvelujärjestelmiin muutospaineita. Toimijoiden yhdistyminen yksityisellä sektorilla jatkuu lähitulevaisuudessakin ja vaikuttaa alan kilpailutilanteeseen. Nämä ovat muutosvoimia, jotka vaikuttavat sotemarkkinaan lakimuutoksista huolimatta. Sosiaali- ja terveystoimialan strategisessa toimialakatsauksessa käsitellään muun muassa toimialaan vaikuttavia muutostekijöitä, sotepalveluiden järjestämisvaihtoehtoja, kokonaismarkkinan rakennetta ja kehitystä lähialueilla sekä alan keskeisten yritysten kehitysnäkymiä. ”Katsauksen perusteella yritysjohto ja sidosryhmät saavat monipuolisen kuvan siitä, mihin sosiaali- ja terveystoimiala on menossa, ja mitä muutokset tarkoittavat suomalaisille yrityksille. Kattava raportti säästää aikaa ja helpottaa strategista päätöksentekoa”, Ailisto jatkaa. Faktapohjainen analyysi ja taloustiedot alan yrityksistä Katsauksen pohjatiedot perustuvat monipuolisiin lähteisiin kuten Tilastokeskuksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastoihin, toimialauutisiin sekä yritysten tilinpäätöksiin ja vuosikertomuksiin. Toimialakatsaus sisältää myös faktapohjaisen liiketoimintaympäristön analyysin sekä tilinpäätöspohjaiset taloustiedot alan yrityksistä, joita ovat esimerkiksi Mehiläinen, Terveystalo, Attendo, Esperi, Coronaria, Pihlajalinna sekä Oral ja PlusTerveys. Alma Talent Tietopalvelut on analysoinut ja oikaissut sotealan yritysten tilinpäätösluvut tietokantaansa, minkä ansiosta raportissa on mahdollista käyttää monipuolisesti yritys- ja toimialavertailukuja. Lukujen pohjalta on muun muassa mallinnettu markkinakehitys segmenttikohtaisesti VALORin näkemystä hyödyntäen. Raportin kirjoittajia ovat VALORin asiantuntijoiden lisäksi sotetoimialan laajasta asiantuntemuksestaan tunnetut Kari Varkila ja Timo Salmisaari. VALORilla on syvällinen ymmärrys markkinoiden kehityksestä toimialakonsultin näkökulmasta, jota Varkila ja Salmisaari täydentävät osaamisella ja kokemuksellaan. Ota yhteyttä ja tilaa strateginen toimialakatsaus.

Strategia
Strateginen toimialakatsaus

Hyvä strategia perustuu parhaaseen toimialatietoon

Kattava raportti oman toimialan kehityksestä ja kilpailijoista säästää aikaa ja helpottaa yrityksen strategiatyötä. Kerrankin joku muu on tehnyt urakalla töitä puolestasi.  Yritysjohto pohtii vuodesta toiseen työkseen samoja strategisia kysymyksiä. Vain vastaukset vaihtelevat. Vastausten arvo on kiinni siitä, miten laadukkaisiin taustatietoihin ne perustuvat.  VALOR Partners Oy:n perustajat päättivät helpottaa yritysten ylimmän johdon pohdintatyötä. He kokosivat sarjan toimialakatsauksia avuksi yritysten strategiatyöhön, yritysjärjestelyihin ja operatiiviseen kehittämiseen. Yritys- ja tilinpäätösanalyysiosuuden yhteistyökumppani on Alma Talent Tietopalvelut, joka toimii myös Strategisen toimialakatsauksen jälleenmyyjänä. Vuonna 2017 raportteja oli saatavilla Tele, Energia, Sote, IT ja Media -toimialoilta. Raportit päivitetään vuosittain. Vuoden 2018 raportit julkaistaan syksyn aikana. "Yritysjohto ja sidosryhmät tarvitsevat päätöksenteon tueksi ymmärtämystä toimialansa kehityksestä – pörssilistaamattomat yritykset mukaan lukien. Meillä on eri toimialoilta vuosittain kymmeniä ylimmän johdon strategiatyöhön liittyviä konsulttihankkeita sekä historiatiedot sadoista vastaavista hankkeista. Tarjoamme kaiken meille kertyneen tiedon ja toimialaymmärryksen asiakasyritysten strategiakäyttöön", partneri Antti Halonen VALORista kertoo. Faktapohjalta käytännön päätöksentekoon Toimialakatsaukset sisältävät faktapohjaisen liiketoimintaympäristön analyysin sekä tilinpäätöspohjaiset taloustiedot alan yrityksistä. Tiedot on koottu useista eri lähteistä. Katsausten perusteella saa monipuolisen kuvan siitä, mihin toimiala on menossa ja mitä muutokset tarkoittavat suomalaisille yrityksille. Halonen luettelee listan yritysjohdon tyypillisiä kysymyksiä, joihin strategiset toimialakatsaukset vastaavat:  • Miten kilpailijayrityksillä menee (liikevaihdon, kannattavuuden ja investointien kehitys)? • Miten koko toimialalla menee nyt ja lähivuosina?  • Mitkä asiat ja tekijät vaikuttavat voimakkaimmin alan kehitykseen? • Mitä uhkakuvia ja mahdollisuuksia tekninen kehitys ja uudet innovaatiot luovat alalle?  • Millaisia yritysjärjestelyjä toimialalla on tehty viime vuosina ja millaisin arvostustasoin? • Mihin suuntaan toimialan sääntely kehittyy? • Miten julkisen sektorin rooli muuttuu? Vaihtoehto räätälöidyille markkinaselvityksille  Halosen mukaan tyypillisin toimialakatsauksen tilaaja on keskikokoinen yritys alalta, jolla on käynnissä merkittäviä muutoksia tai markkinat ovat vasta hahmottumassa.   "Kaikki yritykset eivät voi investoida vuosittain kymmeniä tuhansia euroja laajaan toimiala-analyysiin, eivätkä pelkät pörssiyritysanalyysit anna kunnollista kuvaa toimialasta. Raportti on hyvä ratkaisu tilannetiedon päivittämiseksi ja pohjaksi strategiatyölle tai strategisille hankkeille." "Kehitämme raportteja jatkuvasti asiakaspalautteen pohjalta. Jos asiakkailla on tarpeita tarkempiin jatkoselvityksiin, pystymme hoitamaan ne tehokkaasti laadukkaan pohjatyön ansiosta",  Halonen kertoo. Avainsanat markkinaselvitys    toimialakatsaus    yritysanalyysi    ympäristöanalyysi    strategia    johtaminen    tele    energia    sote    IT    media Strategisen toimialakatsauksen hinta on 5000 €. Lue lisää Strategisesta toimialakatsauksesta. VALOR on liikejohdon konsultointitoimisto, joka tukee asiakkaitaan kasvun, kannattavuuden ja omista-arvon kehittämisessä sekä kilpailuympäristön ymmärtämisessä. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppalehden Studiossa lokakuussa 2017.

Strategia
Alma Talent Tietopalvelut - Analysaattori

Analysaattori – parempi vaihtoehto yritysarviointiin

Analysaattori on kehitetty ratkaisemaan pk-yritysten talousjohdon kaikki ulkoiset tietotarpeet ja tehostamaan päivittäistä tekemistä. Sujuvuutta yritysarviointiin Analysaattorin operatiivinen käyttö perustuu asiakas- ja luottoriskien hallintaan. Päivittäiseen yritysarviointiin Analysaattori tarjoaa kattavat perustiedot yrityksistä. Virallisten taloustietojen ohella yksittäisestä yrityksestä on saatavilla mm. juridiset vastuuhenkilöt, heidän yrityssidoksensa, muut vastuuasemien mukaiset päättäjätiedot sekä yritysuutisia. Analysaattorissa käytössäsi on kaksi luokitusta. Riskiluokituksen ohella hyödynnät hyviä yrityksiä erottelevaa ja analysoivaa Menestyjäluokitusta. Uusia uniikkeja etuja käyttäjille Analysaattorin uniikit edut käyttäjille liittyvät käyttötapaan, visuaalisuuteen ja uudentyyppisiin tietolähteisiin. Käyttäjä voi ylläpitää palvelussa itselleen tärkeitä yritysryhmiä; kilpailijoita, toimittajia, alihankkijoita ja erilaisia asiakassegmenttejä. Yksittäisen yrityksen arviointi on siten aina mahdollista suhteessa ajantasaisiin omiin viiteryhmiin, epätarkempien toimialavertailudatojen sijaan. Päivittäistä tilannetietoisuutta tehostetaan esimerkiksi ilmoittamalla kilpailijoiden ja asiakkaiden luokitusmuutoksista, tuoreista nimitysuutisista ja avoimeksi tulevista rekrytointi-ilmoituksista. Analysaattorilla ratkaiset kaikki ulkoiset tietotarpeet yhdellä palvelulla. Kiinteään hintaan. Tutustu Analysaattoriin tai kysy lisätietoja käyttöönotosta asiakaspalvelustamme, puh. 0800 141 070.

Talous
Sammio