Alma Talent Tietopalvelut | Kiinteistön tiedot hukassa

Voiko kiinteistötunnus vanheta?

Mistäs nyt kiikastaa: kiinteistötunnus on tiedossa, mutta tietoja ei silti löydy? Syy voi löytyä kuntaliitoksista tai tonttien lohkomisesta. Onneksi ratkaisukin on lähellä: Alma Talent Tietopalveluiden Karttapalvelussa kiinteistötunnukset ovat aina ajan tasalla.Kiinteistönvälittäjä tarvitsee kiinteistötunnusta yleensä ainakin kaksi kertaa kaupanteon aikana: toimeksiannon vastaanottaessaan ja uudelleen kaupantekopäivänä. Kiinteistötunnuksen avulla löytyvät muun muassa lainhuuto ja rasitustodistus. Joskus tietoja täytyy hakea uudelleen kesken myyntiprosessin, jos kiinteistön myynti venyy, niin kuin voi käydä esimerkiksi talvella myyntiin otetuille kesämökeille. Puuttuvien tietojen syynä usein kuntaliitosVälillä käykin niin, että vaikka kiinteistötunnus löytyy, ei tietokannasta irtoakaan mitään tietoa. Silloin syynä on usein kiinteistön lakkaaminen. Kiinteistön lakkaaminen voi johtua esimerkiksi kuntaliitoksista tai kiinteistölle tapahtuneista muutoksista, kuten lohkomisesta, selittää Arto Helminen, laillistettu kiinteistövälittäjä ja asiantuntijajohtaja OP Koti Turun Seutu Oy:ssä.Kuntaliitokset ovat yleinen syy, sillä vielä jokunen vuosi sitten kuntaliitosten yhteydessä molempien kuntien kiinteistötunnukset haluttiin sovittaa toisiinsa. Silloin tehtiin yleensä niin, että pienemmän kunnan kiinteistötunnukset vaihdettiin sopimaan isomman tunnuksiin. Enää näin ei yleensä tehdä. Kiinteistötunnuksen lakkaamisen syynä voi olla myös se, että kiinteistöstä on lohkottu uusi kiinteistö. Esimerkiksi rakennuttaja saattaa ostaa ison maa-alueen ja lohkoa sen useiksi kiinteistöiksi, jolloin alkuperäistä kiinteistöä ei enää ole ja se lakkaa. Katso uusi kiinteistötunnus kartastaJos tunnuksella ei löydy tietoa, on käyttäjällä kaksi vaihtoehtoa: kun käytössä on Alma Talent Tietopalveluiden Karttapalvelu, saa tunnuksen selville zoomaamalla kartassa oikean kiinteistön kohdalle. Karttapalvelussa kiinteistötunnukset ovat aina ajan tasalla.Tunnus löytyy tietokannastaJos Tietopalveluiden Karttapalvelua ei ole käytössä, löytyy muodostumisketju palvelusta listamuodossa. Muodostumisketju kertoo, mitä muutoksia kiinteistölle on tapahtunut tiettynä ajanjaksona.Uuden kiinteistötunnuksen saa selville, kun hakee muodostumisketjun eteenpäin. Silloin näytölle tulevat tiedot siitä, onko kiinteistö esimerkiksi lohkottu, ja mitkä uusien kiinteistöjen tunnukset ovat. Tiedot löytyvät myös taaksepäinKiinteistötunnuksen avulla pääsee tutkimaan myös historiaa. Silloin näytölle on haettava muodostumisketju taaksepäin. Se kertoo kiinteistötunnuksen historiasta: onko kiinteistö ollut vaikka osa jotain isompaa kokonaisuutta, ja mitkä näiden kiinteistöjen tunnukset ovat olleet. Historiatiedoista on apua esimerkiksi silloin, jos isompi maa-ala on lohkottu useaksi kiinteistöiksi eikä alkuperäinen tunnus ole enää voimassa. Historiatietoja tutkimalla voi selvittää esimerkiksi alkuperäisen kauppahinnan.Hakua helpottaa päivämäärärajaus: tiedot saa haettua tarkasti haluamalleen ajalle. Tietoja kiinteistöistä on saatavilla todella kaukaa, 1700-luvulta saakka. Muodostumisketju ja Karttapalvelu ovat Alma Talent Tietopalveluiden palveluita. Muodostumisketjun tarkastelu vaatii Alma Talent Tietopalveluiden lisenssin sekä oikeuden tarkastella kiinteistötietoja. Karttapalvelu on lisämaksullinen karttanäkymä, joka nopeuttaa esimerkiksi kiinteistönvälittäjien töitä, koska monipuolisten karttanäkymien avulla on helppo löytää tiedot esimerkiksi toteutuneista myyntihinnoista eri alueilla. Tilaa Kiinteistöhaku karttapalvelulla tilauslomakkeemme kautta.

Kiinteistötieto
Menestyjä-yritys Härmän CNC-koneistus Oy

Positiivinen kateus ajaa Menestyjä-yrittäjää

CNC-koneistuksen menestyksen taustalla on halu palvella asiakkaita entistä paremmin, kertoo toimitusjohtaja Joni Ylinen. Asiakkaiden kuuntelu ja ymmärtäminen palkittiin Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatilla.Yrittäjyys on aina tuntunut minusta omalta tavalta tehdä työtä. Päädyin CNC-koneistuksen puikkoihin sattuman kautta: tein päättötyötäni vuonna 2005 ja otin yrityksen silloiseen omistajaan yhteyttä, sillä tarvitsin työtäni varten koneistettuja osia. Sitä kautta päädyin ensin CNC-koneistukseen osaomistajaksi. Nyt olen ollut toimitusjohtajana viitisen vuotta, ja omistan yrityksen kokonaan.CNC-koneistus tekee alihankintana koneistettuja osia kone- ja laitevalmistajille. Kun siirryin yrityksen puikkoihin, halusin kehittää toimintaa niin, että pelkkien osien lisäksi tarjoamme osakokonaisuuksia. Myös asiakkaat toivoivat sitä. Osakokonaisuuksien tarjoaminen tarkoittaa, että itse koneistetun osan, kuten vaikka laakeripesän, lisäksi tarjoamme maalauksen, hitsauksen ja kokoonpanon. Kun hoidamme itse koko kokonaisuuden, laadunvalvonta pysyy tiukasti meidän käsissämme. Reklamaatiokustannuksemme ovatkin hyvin pienet, ja meillä on monia uskollisia, pitkäikäisiä asiakkaita.Kun julkaisimme uutisen Menestyjä-merkistä Facebook-tilillämme, saimme asiakkailtamme paljon onnitteluja. Käytämme merkkiä säännöllisesti myös markkinointimateriaaleissamme ja esimerkiksi sähköpostien allekirjoituksissa.Menestyjä-sertifikaatista kiitos kuuluu työntekijöillemme ja asiakkaillemme, joiden kanssa olemme saaneet tehdä töitä. Se kertoo myös siitä, että olemme osanneet tehdä oikeita päätöksiä. Palveluissamme erityistä on joustavuus ja se, että osallistumme tuotteiden suunnitteluun asiakkaan kanssa hyvin varhaisessa vaiheessa.Toinen menestyksemme salaisuus on jatkuva investointi. Tavoitteeni on, että meillä on uusimmat koneet ja erittäin ammattitaitoinen henkilökunta, ja investoimmekin jatkuvasti sekä koneisiin että henkilökunnan koulutukseen. Kasvuhaluja meillä on edelleen, vaikka markkinatilanne onkin hankala. Tavoittelemme ensi vuodelle viiden miljoonan liikevaihtoa.Aion edelleen jatkaa yrityksen puikoissa. Yrittäjyys on toisinaan hyvinkin haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Täällä Pohjanmaalla ajatellaan - pilke silmäkulmassa - että jos naapurilla menee hyvin, itsellä pitää mennä vielä paremmin.Menestyjä-sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka  saavat Alma Talent Tietopalveluiden Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Analyysissä yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella joita ovat kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kullakin osa-alueella yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin yrityksiin yritystietokannassamme ja oman toimialansa yrityksiin. Tarkasta onko yrityksesi yksi Menestyjistä ja tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.

Menestyjät
Tietohuoltoratkaisut Alma Talent Tietopalvelut

Miksi Alma Talentilla on tietohuoltoliiketoimintaa ja mihin se on menossa?

Tänä päivänä yksikään yritys ei pärjää ilman ammattimaista tietohuoltoa. Data care on kasvanut elimelliseksi osaksi yrityskulttuuria, sillä data on arvo sinänsä. Dataa on monenlaista: anonyymiä, tunnistettua, käsin ylläpidettävää ja automaattisesti syntyvää. Tietohuollon asiantuntijat huolehtivat datan oikeellisuudesta ja oikea-aikaisuudesta. Kun datasta pystytään yksilöimään asiakas, asiakkaan tietoa voidaan ylläpitää joko ihmisvoimin tai automatisoidusti esimerkiksi juuri tietohuollon avulla. Jälkimmäinen yleistyy, sillä jo yli 500 asiakkaan rekisteriä on haastavaa ylläpitää käsin.Master data -ajattelu liittyy juuri tähän. Kyse on siitä, kuinka monessa eri paikassa tietoja asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista säilytetään, kuinka ajantasaisia ne ovat ja kuinka hyvin synkronoituja keskenään. Data on moderni raaka-aine Dataa syntyy valtavasti, eivätkä määrät ole vähenemään päin. Arvokasta data on kuitenkin vasta silloin, kun se valjastetaan töihin. Monessa yrityksessä asiakkaiden käyttäytyminen on yksi tärkeimpiä suunnannäyttäjiä muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Datan avulla voidaan seurata asiakkaiden polkua verkkosivuilta ostaviksi asiakkaiksi. On tärkeää olla oikeaan aikaan asiakkaan iholla.Kun asiakkaan tiedoissa tapahtuu muutos, tiedon olisi syytä valua kaikkialle samaan aikaan. Asiakkaalla voi esimerkiksi vaihtua merkittävä johtaja tai päättävässä asemassa oleva henkilö. Myös asiakkaan maksukyky voi muuttua. Kyseinen muutos saattaa näkyä yrityksen talousosastolla mutta ei välity välttämättä asiakasyhteyshenkilön tietoon.Yritysten datasta yli viidennes on vanhentunuttaYritysten asiakasdatasta jopa viidesosa on tutkimusten mukaan vanhentunutta. Millaistahan hyötyä yritykselle olisi, jos asiakasdata olisi kauttaaltaan tuoretta ja luotettavaa?Ajantasaisuudesta on monia hyötyjä. Yritys voi panostaa myyntinsä oikeisiin asioihin oikeaan aikaan. Alma Talent Tietopalveluiden myyntijohtaja Eija Haapala kirjoitti aiemmin blogissaan siitä, miten tärkeää on tavata oikeita päättäjiä. Päättäjä voi olla vaihtunut, ja jos myyjä ei sitä tiedä, kilpailija on saattanut käydä luomassa suhdetta uuteen henkilöön jo ennen sinua. Yritys saattaa fuusioitua, tehdä ison yrityskaupan tai pahimmassa tapauksessa mennä konkurssiin. Kaikissa näissä tapauksissa on tärkeää saada tieto heti asioiden tapahduttua. Tieto voi siivittää lisämyyntiin tai taata myyntisaatavat. Asiakkaan riskiluokitus saattaa myös muuttua, mikä on tärkeä tieto myyjälle ja liiketoimintajohdolle arvioitaessa myyntipanostusten kohdentamista. Liiketoimintajohtoa kiinnostaa myös iso kuva, eli se, miten asiakasyritysten toimialalla menee ja miten asiakkaat voivat. Mitä paremmassa järjestyksessä tämä data on omissa järjestelmissä, sitä paremman yhteisen käsityksen kaikki saavat kyseisestä asiakkaasta. Alma Talentin kokemuksissa korostui datan laatuAlma Talentin oman master data -hankkeen yhteydessä huomasimme, että ongelmia ei tuottanut teknologia, vaan datan laatu. Useat asiakkaamme voivat olla yhtä aikaa monen eri yksikön asiakkaita, ja heidän tietonsa löytyvät monesta eri järjestelmästä. Myyjät kirjaavat asiakkaan järjestelmään omalla tavallaan ja käyttävät joko virallisia tietoja tai asiakkaan toivomaa nimeä tai laskutusnimeä. Master data -hankkeissa datan harmonisointi on usein varsinaista koodaustyötä työläämpää. Yrityksillä on onneksi yksilöivät tunnisteet, ja tietohuollon ansiosta myös toimipaikoille saadaan sellaiset, minkä jälkeen ylläpito onnistuu helposti. Omien kokemuksiemme mukaan datan harmonisoinnissa täytyy tehdä kompromisseja. On muutettava rakenteita ja päätettävä, miten tietojen konfliktitilanteissa toimitaan. Mutta kun työ on kerran tehty, tietohuolto auttaa datan ylläpidossa ja toiminta tehostuu. Yhteisissä asiakkaissa tapahtuvat muutokset ovat siten koko organisaation tiedossa.Lainsäädäntö vaikuttaa tietohuollon tulevaisuuteenHenkilötietolaki sääteli, miten henkilötietoa saa säilyttää. GDPR:n myötä käytäntö yhtenäistyi Euroopan unionin yhteiseksi tietosuoja-asetukseksi. Ihmiset ovat olleet GDPR:n myötä tarkempia ja ymmärtävät paremmin oikeutensa tietojensa käsittelemisestä. Me seuraamme silmä kovana lainsäädäntöä ja tiedämme, mitä tietohuolto vaatii nyt ja tulevaisuudessa. Rekisterinpitäjän – yrityksen, joka säilyttää tietoja asiakkaistaan – on sovellettava tietosuojaperiaatteita, joita ovat lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys, käyttötarkoitussidonnaisuus, tietojen minimointi, täsmällisyys, eheys ja luottamuksellisuus, säilytyksen rajoittaminen ja osoitusvelvollisuus. Me autamme täsmällisyyden ja eheyden vaatimuksessa.Asiakassovelluksiin sisältyy datan esihuoltoTietohuoltomme löytyy jo valmiina Microsoft Dynamics Pluginina ja syksystä alkaen myös Salesforcesta. Plugin on valmis tietohuoltointegraatio hakutoiminnallisuuksineen. Aluksi teemme aina esihuollon asiakkaan datalle, jotta se olisi mahdollisimman hyvässä kunnossa tietohuollon alkaessa. Myyjämme pohtivat yhdessä asiakkaiden kanssa datan huoltoon ja prosesseihin liittyviä seikkoja. Olemme datan sisällön asiantuntijoita ja autamme mielellämme sen järjestämisessä. Ota meihin yhteyttä! 

Yritystieto
Metsänkäyttöilmoitukset karttapalvelusta

Metsänkäyttöilmoitus kertoo mitä metsässä tapahtuu

Metsänkäyttöilmoitukset kertovat suunnitelluista metsähakkuista. Metsänkäyttöilmoitukset ovat saatavilla Alma Talent Tietopalvelun karttapalvelussa. Kartasta näkee tarkasti suunnitellut hakkuut ja niiden syyt.Kun metsänomistaja suunnittelee hakkuuta, on hänen tehtävä tulevasta hakkuusta metsänkäyttöilmoitus. Ilmoitus on jätettävä viimeistään kymmenen päivää etukäteen Metsäkeskukselle.Metsänkäyttöilmoitukset ovat julkista tietoa. Yksityinen kansalainen voi tarkastella ilmoituksia esimerkiksi Metsäkeskuksen sivuilla ja yrityskäyttäjä Alma Talent Tietopalvelussa.Karttapalvelun avulla näkee hyvin tarkasti suunnitellut hakkuut ja niiden syyt. Ne voivat auttaa esimerkiksi kiinteistövälittäjää arvioimaan myytävän kiinteistön ympärillä tapahtuvia muutoksia. Tiedot ovat avuksi myös kiinteistönomistajille. Jos oman kodin tai mökkitontin naapuriin on suunniteltu hakkuita, pystyy metsänkäyttöilmoitusten ansiosta tilanteeseen varautumaan etukäteen.- Tiedot näkyvät kartalla hyvin tarkasti. Aikaisemmin alueet näkyivät neliömäisinä, mutta viime keväänä tarkkuus parani ja nyt kartalla näkyy täsmälleen, mihin hakkuualue rajoittuu, kertoo Metsäkeskuksen asiantuntija Yrjö Niskanen.Metsäkeskus neuvooEnnen hakkuun alkamista  Metsäkeskuksen asiantuntijat käyvät ilmoitukset läpi. He tarkistavat, että hakkuu on juridisesti mahdollinen: ettei metsä sijaitse luonnonsuojelualueella tai ole muuten suojeltava ympäristö.Metsänkäyttöilmoituksia tehdään vuodessa yli 100 000. Noin puolet ilmoituksista ei vaadi lisäselvityksiä. Moni ilmoitus vaatii kuitenkin neuvontaa, kertoo Metsäkeskuksen Yrjö Niskanen. Silloin asiantuntijat ottavat yhteyttä metsänomistajaan tai metsätoimijaan.Asiantuntijat saattavat esimerkiksi antaa metsänomistajalle neuvoja, miten uudistushakkuun jälkeen tilalle saadaan kasvamaan uusi metsä mahdollisimman nopeasti.Myös myrskytuhot tulee ilmoittaaMetsänkäyttöilmoitus on voimassa kolme vuotta, ja sen jättäminen on metsänomistajan vastuulla. Omistaja voi kuitenkin valtuuttaa myös puiden ostajan tekemään ilmoituksen. Ilmoituksessa tulee käydä ilmi, mitä metsää hakataan, miten ja esimerkiksi se, miten hakatun metsän tilalle suunnitellaan kasvatettavan uutta metsää.Myyntihakkuiden lisäksi on ilmoitettava esimerkiksi myrskytuhoista johtuvat hakkuut. Näin Metsäkeskus saa kerättyä tietoa myrskytuhoista kuin esimerkiksi tuholaisten aiheuttamista ongelmistakin.Satelliitti paljastaa salahakkuutUuden teknologian avulla Metsäkeskus pystyy myös tutkimaan, jos hakkuita on tehty ilman ilmoitusta.- Satelliittiteknologialla otetuista kuvista pystytään automaattisesti tunnistamaan hakatut alueet, ja sitten voimme tarkistaa tietokannasta, onko siitä tehty metsänkäyttöilmoitus. Suomalaiset tietävät hyvin metsänkäyttöilmoituksesta ja täyttävät niitä tunnollisesti, Yrjö Niskanen kertoo.Metsänkäyttöilmoitukset karttapalvelustaAlma Talent Tietopalveluiden karttapalvelusta on nyt nähtävissä myös metsänkäyttöilmoitukset. Tilaa karttapalvelu tilauslomakkeen kautta tai jätä meille yhteydenottopyyntö.

Kiinteistötieto
Alma Talent Tietopalvelut

Alma Talent Tietopalvelut mukana Nordic Business Forumissa

Nordic Business Forumissa on tänä vuonna ensimmäistä kertaa myynnin ja markkinoinnin työkaluihin keskittyvä Sales and Marketing tools -alue, josta löydät myös Alma Talent Tietopalvelut. Ständillä esittelyssä B2B-myynnin ja -markkinoinnin ratkaisut, kuten Tietohuolto ja Kohderyhmähaku. Tietohuollon avulla pidät automaattisesti yllä asiakasrekisterisi muutoksia. Kohderyhmähausta poimit yritykset ja niiden päättäjät vastuualueineen.  Tule tervehtimään meitä Nordic Business Forumissa. Löydät osastomme nro 18 läheltä Brella-aluetta!Hyödynnä mahtava NBF-messuetu: asiakasrekisterin kuntotestiTarjoamme 100 ensimmäiselle asiakasrekisterin kuntotestin, jossa selviää, kuinka monta prosenttia asiakasrekisterisi tiedoista on vanhentuneita. Hyödynnä etu jättämällä meille yhteystietosi NBF-etusivun kautta.

Myynti ja markkinointi
Menestyjä-yritys Freja Transport & Logistics

Menestyjä-merkki on kiitos myös Frejan henkilökunnalle

Freja Transport & Logistics tarjoaa kuljetuspalveluita  kaikkialle maailmaan. Menestyjät-sertifikaatti on paitsi menestyksen merkki, myös kiitos henkilökunnalle hyvästä työstä, sanoo toimitusjohtaja Matti Urmas. Freja Transport & Logistics tarjoaa kuljetuspalveluita kaikkialle maailmaan. Jokainen kuljetustilanne on uniikki; ei ole kahta samanlaista. Siksi haluammekin olla enemmän kuin pelkkä tavarankuljettaja, joka vie tavaran pisteestä A pisteeseen B. Kuljetus on paljon yhtä rekkaa tai laivaa isompi asia.Yritys on toiminut Suomessa jo 1940-luvulta saakka, mutta aikaisemmin sen nimi oli Maa ja Meri Oy . Ostin Maan ja Meren vuonna 2003 Jörgen Hansenin, Frejan tanskalaisen perustajan kanssa, ja yhdistimme konsernin yrityksen yhden nimen alle. Näin syntyi Freja Transport  & Logistics. Vientipuolella isoimpia asiakkaitamme ovat teräs- ja metsäteollisuus, tuonnissa taas tukkukaupat ja maahantuojat.  Kauppalehden Menestyjät-sertifikaatti kertoo mielestäni, että teemme oikeita asioita. Vaikka vahvat talouden tunnusluvut ovat osa Menestyjät-sertifikaatin kriteereitä, mittarit ovat kaikkiaan hyvin laajat. Meille on tärkeää ymmärtää asiakkaidemme tarpeita ja tarjota juuri heille sopiva ratkaisu.Menestys tarkoittaa meille taloudellisen kasvun lisäksi kahta asiaa: Sitä, että olemme hyvä ja pitkäaikainen työnantaja ja sitä, että asiakkaamme voivat luottaa meihin. Tällainen luottamus syntyy vain kokemusten myötä, ja meillä onkin tutkitusti kansainvälisen kuljetusalan alan korkein asiakastyytyväisyys Suomessa.Valttejamme kansainvälisellä kuljetusalalla ovat asiantuntevuus, ongelmanratkaisukyky, lupausten pitäminen ja saatavilla oleminen. Asiakkaamme tietävät aina, kehen ottaa yhteyttä, jos jotain yllättävää tapahtuu, mihin vuorokaudenaikaan tahansa.Menestyjät-sertifikaatti kertoo vakaudesta ja jatkuvuudesta. Menestyjät-merkistä on hyötyä ulospäin, mutta se on tärkeä myös talon sisällä. Se on kiitos henkilökunnalle hyvin tehdystä työstä. Työ jatkuu: palvelutuotannossa on joka päivä tehtävä oikeita valintoja ja onnistuttava. Menestyjät-merkki kertoo myös vakaudesta ja jatkuvuudesta. Tulevaisuudessa työtä riittää vielä tunnettuuden lisäämisessä mahdollisten kansainvälisten kuljetusasiakkaiden keskuudessa. Tavoitteemme ei kuitenkaan ole olla maailman suurin kuljetusyritys, vaan paras. Se on paljon arvokkaampaa. Menestyjä-sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka  saavat Alma Talent Tietopalveluiden Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Analyysissä yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella joita ovat kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kullakin osa-alueella yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin yrityksiin yritystietokannassamme ja oman toimialansa yrityksiin. Tarkasta onko yrityksesi yksi Menestyjistä ja tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.

Menestyjät
kiinteistön hinnanmääritys

Kiinteistön hinta on kokonaispaketti - Kokenut välittäjä paljastaa metodinsa

Kiinteistön hinnanmääritys on kokonaispaketti. Siinä auttavat data, verkostot ja välittäjän kokemus. Alma Talent Tietopalveluiden Karttapalvelusta näkee suoraan kartalta kiinteistöjen toteutuneet myyntihinnat. Kiinteistön hinnanmääritys on usein monimutkaisempaa kuin asunto-osakkeen, sillä palapelissä on enemmän palasia. Hintaan vaikuttavat itse tontin ja rakennuksen lisäksi valtavasti myös alue, kaavoitus ja erityistekijät, kertoo Neliöt liikkuu LKV Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja Tuomas Kukko.Tammikuussa toimintansa aloittanut Neliöt liikkuu LKV on tuore toimija kiinteistövälityksessä. Yrityksen vahvuuksiin kuuluu runsas sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin käyttö, jolla kiinteistöään myyvä saa merkittäviä lisähyötyjä.Näin toimitusjohtaja itse käy hinnanmäärityspalapelin kimppuun: Kiinteistön myynti on monipuolinen paketti, ja siksi tutkin tarkkaan kiinteistöön liittyvät erityistekijät. Mihin tontti sijoittuu: onko se esimerkiksi päättyvän tien päässä, rajoittuuko se metsään vai naapurin tonttiin, onko se lähellä järven tai meren rantaa. Jos kyseessä on rakentamaton tontti, rakennusoikeusneliöiden määrä on oleellista. Jos taas kiinteistö myydään talon kera, pihan suunta on tärkeä, sillä esimerkiksi etelään suunnattu piha saa enemmän valoa kuin pohjoispiha.Heti alkuun tarkistan yleensä kiinteistöjen toteutuneet myyntihinnat parin kolmen kilometrin säteellä myytävästä kohteesta. Helpoin tapa siihen on Alma Talent Tietopalveluiden Karttapalvelu, koska kartalta näkee paitsi hinnat myös esimerkiksi sen, miten tontti sijoittuu.Usein tulostan kartan mukaan ja lähden kävelemään alueelle ja katsomaan, miltä muut lähiaikoina myydyt talot näyttävät ja mitä ulkoisesti havaittavia erikoisominaisuuksia niissä on.Lisäksi haen taustalle niin paljon dataa kuin mahdollista. Esimerkiksi rakennuspiirustuksista saa selville taloon liittyviä asioita. Kunnan kaavoitussuunnitelmat taas antavat tietoa alueen kehityksestä ja muutoksesta. Jos talo on uusi, myös rakennuskustannusten arviointi antaa osviittaa hinnanmääritykseen.Tarkistan myös, millaisia hintoja alueella myytävistä kiinteistöistä pyydetään ja ovatko ne olleet pitkään myynnissä. Usein myös soitto välittäjäkollegoille auttaa. Puhun myös tuttujen rakennusarkkitehtien ja rakennusmestareiden kanssa erityisesti silloin, jos ei tahdo löytyä vastaavia kohteita, joihin verrata.Välittäjän aluetuntemus ja osaaminen ovat avainasemassa. Kiinteistöjä ostavat usein perheet, ja heille on tärkeä tietää, missä ovat lähimmät päiväkodit ja koulut ja puhutaanko niissä kenties suomea, ruotsia vai englantia. Myyntitilanteessa psykologinen silmä on tärkeä, ja aluetuntemus on tässäkin avuksi. Jos vaikka kiinteistön takapihalta lähtee suora polku lähikoululle ilman yhtäkään autotien ylitystä, voi tällä olla suuri merkitys ostoa harkitsevalle perheelle.Joskus arvonmääritys voi mennä täysin myttyyn. Kaikille käy niin välillä, ja se on vain hyväksyttävä. Joskus käy myös niin, että asiakkaalla on kiinteistön arvosta kovin erilainen käsitys kuin välittäjällä. Silloin välittäjän ammattitaitoa on osata perustella oma arvionsa. Sehän ei ole mutua vaan perustuu dataan ja kokemukseen.Alma Talent Tietopalveluiden lisenssiasiakkaana pääset tarkastelemaan Karttapalvelusta kiinteistöjen toteutuneita myyntihintoja. Palvelussa toteutuneet hinnat näkee suoraan kartalta.  

Kiinteistötieto
Menestyjä-yritys Varsinais-Suomen Apuvoima Oy

Menestyjä-yrittäjälle työntekijät ovat ykkönen

Varsinais-Suomen Apuvoima rekrytoi ja vuokraa henkilökuntaa ja heille vuokrahenkilökunnan hyvinvointi on sydämen asia. Apuvoimalle myönnetty Menestyjä-sertifikaatti on merkki siitä, että asioita on tehty oikein, uskoo toimitusjohtaja Matti Holmaranta.Varsinais-Suomen Apuvoima sai alkunsa pitkästä urastani teollisuuden johtotehtävissä. Olin hoitanut työssäni rekrytointeja ja nähnyt, millaisia teollisuudenalan vaatimukset ovat. Vuodesta 2008 saakka olen hoitanut suorarekrytointeja ja vuokratyövoiman välitystä omassa yrityksessäni. Lisäksi teemme jonkin verran konsultointia, miten teollisuudenalan yrityksissä voitaisiin parantaa tuottavuutta ja säästää hankinnoissa.Yritys on kasvanut tasaisesti. Aloitimme kahden hengen tiiminä. Tiimi on kasvanut noin yhden henkilön vuosivauhtia. Nykyään meillä on myös toimipiste Uudellamaalla. Vaikka olen toimitusjohtaja, olen mukana myös päivittäisessä työssä. Etsin työnhakijoita ja hoidan suhteita asiakasyrityksiin. Valttejamme markkinoilla ovat hyvät työnhakijat ja nopea palvelu. Hyvistä työntekijöistä on pulaa. Siksi yritämme kaikin tavoin palvella työntekijöitämme ja pitää heistä hyvää huolta. Tarjoamme esimerkiksi kuntosalijäsenyyden ja yksityisen työterveyshuollon. Työntekijämme ovat usein mainostaneet meitä kavereilleen. Näin maineemme kiirii, ja pystymme palvelemaan asiakkaita paremmin, kun voimme tarjota heille hyviä työntekijöitä. Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatti on meille merkki siitä, että olemme hoitaneet yritysasiakkaitamme hyvin ja pitäneet myös omasta henkilökunnastamme huolta. Tiimimme on hyvin iskukykyinen ja yritteliäs joukkue! Olemme saaneet sertifikaatista jo positiivista palautetta ja onnitteluja asiakkailta.Menestys tarkoittaa meille sitä, että pystymme työllistämään listoillamme olevia työntekijöitä. Ykköstavoitteemme on pitää heidät töissä, ja jos yhdessä asiakasyrityksessä hiljenee, yritämme löytää heille töitä muualta. Kaikki muu menestys kumpuaa työntekijöiden tyytyväisyydestä. Monet ovatkin meillä töissä vuosia, ja muutamat kymmenvuotiskahvitkin juotiin vähän aikaa sitten.Tulevaisuudessa toivon, että voisin vetäytyä hiukan arkipäivän toiminnan pyörittämisestä ja antaa yhä enemmän vastuuta muille. Työntekijäni ovat hyvin itseohjautuvia ja heille on siksi helppo jakaa vastuuta. Itse voisin vielä enemmän keskittyä konsultointiin, jossa pitkä urani teollisuuden johtotehtävissä on avuksi. Tulevaisuudessa kasvu vaatii ponnistelua ja onnistumisia, että pysymme edelleen kasvu-uralla. Siksi myös kasvatamme tiimiämme lähiaikoina.Menestyjä-sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka  saavat Alma Talent Tietopalveluiden Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Analyysissä yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella joita ovat kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kullakin osa-alueella yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin yrityksiin yritystietokannassamme ja oman toimialansa yrityksiin. Tarkasta onko yrityksesi yksi Menestyjistä ja tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.  

Menestyjät
Alma Media

TOP 5 kiinteistöaiheiset kysymykset

Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu vastaa käyttäjiemme kysymyksiin päivittäin. Jotkin kysymykset ovat toisia yleisimpiä. Tässä sinulle koostetut käyttövinkit:1. Yrität hakea kiinteistötietoja lakanneesta kiinteistöstä.Ratkaisu: perustiedoissa näkyy, että kiinteistö on lakannut. Tarkasta voimassa oleva kiinteistötunnus Kiinteistöstä muodostuneet -raportilta.2. Kiinteistöä ei löydy, kun haet sen tunnusta Kiinteistön osoitteella -toiminnolla.Ratkaisu: käyttämällä karttapalvelun osoitehakua kiinteistö löytyy helposti.  3. Haet muun viranomaisen, kuin Maanmittauslaitoksen, tiedoista saadulla kiinteistötunnuksella, mutta kiinteistöä ei kuitenkaan löydy sillä.Ratkaisu: kiinteistötunnus on perusmuodossaan neliosainen, ja osat erotetaan toisistaan väliviivalla esim. 999-999-9999-9999. Kiinteistötunnuksen lopussa voi olla myös viidesosa joka alkaa L- tai M -kirjaimella (vuokraoikeuden tai määräalan tunnus). Poista tunnuksen lopusta muut mahdolliset viranomaisten lisäämät tarkastusmerkit.4. Laitostunnuksella tai määräalatunnuksella ei löydy kiinteistöasiakirjoja.Ratkaisu: tarkasta Rasitustodistuksesta tai Kiinteistörekisteriotteesta oikea tunnus.5. Miten kiinteistön osoite selvitetään?Ratkaisu: kohdenna Kiinteistöhaun kartta kyseiselle alueelle ja etsi haluamasi kiinteistö. Kartta lähenee yhden mittakaavatason kaksoisklikkaamalla karttaa tai skrollaamalla hiirellä. Valitse kiinteistöpiste ja hyödynnä Rakennukset-tuotetta. Voit myös laittaa Kartan Aineistot -valikosta Rakennukset -aineiston päälle, ja mikäli kiinteistöllä on Väestötietojärjestelmään merkitty rakennus, tulee kartalle talo-kuvake ja sitä klikkaamalla, saat rakennuksen osoitteen näkyville.Näihin ja lukusiin muihin kysymyksiin saat vastauksen maksuttomissa karttapalveluaiheisessa webinaareissamme.Ilmoittaudu mukaan webinaareihin:Karttapalvelu-webinaari ke 25.9.2019 klo 9.00-10.00Ilmoittaudu webinaariinKarttapalvelu-webinaari ti 1.10.2019 klo 14.30-15.30Ilmoittaudu webinaariin  

Alma Talent Tietopalvelut asiakasrekisterin päivitys

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Yli 8 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2017 ja 2018 välillä enemmän kuin 20 prosenttia, ja 1 700 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla 3 800 yrityksen nettotulos kääntyi puolestaan tappiolliseksi. Lisäksi esimerkiksi yli 9 000 yrityksen suhteellinen velkaantuminen kasvoi yli 20 prosenttia ja noin 3 000 yrityksen velkaantuminen tuplaantui. Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut Benchmarking

Benchmarking avuksi kilpailuanalyysiin

Kilpailijoiden vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen auttaa yrityksen oman suunnan löytämisessä. Benchmarking-raportti kertoo luotettavasti yritysten toimintaympäristöstä. Me elämme kaikki kilpailussa, ja meidän täytyy siinä myös pärjätä. On seurattava omaa liiketoimintaympäristöä ja reagoitava muihin yrityksiin. On tiedettävä, mihin suuntaan ne ovat menossa.Näin toteaa Ilkka Lakoma, suomalaisiin bisnes-, patentti- ja informaatiopalveluihin erikoistuneen Merilkon Oy:n toimitusjohtaja. Hän myy yrityksille Alma Talent Tietopalvelujen Benchmarking-raportteja, ”benchejä”. Ne antavat yritysten talouden suunnasta kattavan käsityksen. Raportin ahkerimpiin käyttäjiin kuuluvat yritysten johtoryhmät strategiatyössään: toimitusjohtajat, talousjohtajat ja controllerit. Raportti kuluu yhtä lailla rahoittajien, sijoittajien kuin viranomaisorganisaatioidenkin käsissä. Yrityskauppoja ja -järjestelyjä suunnittelevat saavat raportista nopeasti kuvan koko toimialasta. Tukku uusia toimialoja Suomalaiset yritykset ovat käyttäneet Alma Talent Tietopalvelujen laatimaa benchmarking-raporttia jo yli kaksikymmentä vuotta. Monet hankkivat benchmarkingin joka vuosi, joskin raportin käyttötiheys riippuu toimialan yleisestä tilanteesta. Jos toimiala on vakaa, osa yrityksistä hyödyntää raporttia tyypillisesti parin vuoden välein. Jos se on taas vahvassa muutoksessa, raportti tilataan joka vuosi.Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu juuri nyt paljon, ja tiedon tarve on suuri. Uutta bisnestä syntyy muun muassa koti- ja asumispalveluissa.  – Raportin voi hankkia myös jättiyritys jonkin divisioonansa tarkoitukseen. Tänä vuonna erityisen suosittu oli laaja pohjoismaisten sahateollisuusyritysten benchmarking, jota monet yritykset hyödynsivät. Toinen hyvä esimerkki on energiayhtiöiden myyntiyhtiöiden ja myyntiliiketoimintojen laaja raportti. Sitä kaivattiin, koska energia-ala on nyt kovassa rakennemuutoksessa, Lakoma kertoo.Alma Talent Tietopalvelut on tehnyt lyhyen ajan sisällä yli kolmekymmentä segmenttikohtaista uutta benchmarking-raporttia.Korkeat pisteet, vakaa yritysBenchmarking-raportit perustuvat analyyseihin, jotka Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot tekevät kymmenientuhansien yritysten tilinpäätöstiedoista, tuloslaskelmista ja taseista. Analyytikot käyttävät analyyseissaan oikaistuja tilinpäätöstietoja. Raportti kertoo yritykselle luokituspisteet, jotka on saatu vertaamalla yrityksen keskeisten tunnuslukujen – muun muassa volyymin, kannattavuuden ja rahoitustilanteen – tasoa toimialan sekä koko yrityskannan yrityksiin. Useat taloudelliset tunnusluvut ovat toimialariippuvaisia, joten niiden oikeaan tulkintaan tarvitaan vertailutietoja toimialan yleisestä tasosta. Alma Talent Tietopalvelujen tietokanta sisältää vertailutietoja yli 500 toimialasta.Pisteet kertovat yhtiön liiketoiminnan menestyksestä koko suomalaisessa yrityskannassa. Mitä korkeammat pisteet yritys saa, sitä vahvemmalla pohjalla sen talous on. Raportissa kaikki yritykset analysoidaan viimeisen viiden vuoden ajalta.– Aikajänne on tärkeä, sillä sen myötä nähdään trendit ja muutokset, eli ollaanko menossa parempaan vai huonompaan suuntaan, ja yritys voi tehdä johtopäätöksiä oman tulevaisuutensa suhteen, Lakoma sanoo. Taloudellisen analyysin tarve kasvaaBenchmarking auttaa yrityksiä hahmottamaan omat mahdollisuutensa erottautua kilpailijoista. Tärkeää on se, että raportin sisältämä yritysjoukko on oikea. Jos yritys toimii vakiintuneella toimialalla, se voi tilata valmiin raportin, joka analysoi alan keskeisimmät toimijat. Jos taas kilpailukenttä on vaikea hahmottaa, yritys voi pyytää Alma Talent Tietopalveluita etsimään mahdolliset yritykset tai esittää oman listan yrityksistä, joita se haluaa seurata. Raporttiin voi valita tärkeät kilpailijat sekä kotimaasta että ulkomailta. – Ulkomaiset yritykset voivat olla ensiarvoisen tärkeitä, jos yritys toimii kansainvälisillä markkinoilla, Lakoma huomauttaa.Hän on huomannut, että kun yritys tilaa benchmarking-raportin ensimmäisen kerran, sen odotukset yleensä ylittyvät. Valtaosa yrityksistä tilaa raportin uudestaan. Se ei häntä kahdenkymmenen vuoden myyntikokemuksella ihmetytä, sillä raportti on hyvin perusteellinen ja laaja. Taloudellisen analyysin merkitys tuntuukin kasvavan koko ajan. – Entistä pienemmät yritykset joutuvat tarkastelemaan kilpailutilannetta ulkomaisen kilpailun ja esimerkiksi verkkokaupan lisäännyttyä. Bench on laadukas ja luotettava. Oikein käytettynä se menee suoraan liiketoiminnan ytimeen. Kysy lisätietoja Benchmarkingista ja tilaa oma raporttisiValmiita Benchmarking vertailuryhmiä on liki 300. Nämä vertailuryhmät kattavat kaikki tärkeimmät toimialat Suomessa sekä 5–15 keskeistä yritystä kultakin alalta. Voit myös räätälöidä oman raportin ja nimetä vertailuryhmään haluamiasi yrityksiä, myös ulkomaisia. Kysy lisää ja tee tilaus.

Yritystieto
Alma Media

Lisää tietoa yrityksen perustietoihin Yrityshaussa

Yrityshakuun on lisätty yrityksille 4 viimeisen tilikauden tunnusluvut. Yrityksistä näkee nyt seuraavat tiedot viimeiseltä neljältä tilikaudelta: liikevaihto, liiketulos, tilikauden pituus, ja henkilöstö.4 viimeisen tilikauden tunnusluvut löytyvät yrityksen perustiedoista aivan sivun loppuosasta otsikon ”Viimeisimmät tilikaudet” -alta. Siirry Yrityshakuun

Alma Media

Yhdistysrekisteri jälleen käytössä

 Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yhdistysrekisteri uudistuu.Uudistukseen liittyvät toimenpiteet on nyt tehty ja yhdistysrekisteri on jälleen käytettävissä. Ystävällisin terveisinAlma Talent Tietopalvelut 

Alma Talent Tietopalvelut | Isännöinti Ilkka Saarinen Oy

Isännöinti Ilkka Saarinen Oy - digipalvelujen edelläkävijä Tampereelta

Isännöinti Ilkka Saarinen on Alma Talent Tietopalveluiden ensimmäinen asiakas Pirkanmaalla. Yhteistyösuhde on jatkunut jo lähes 15 vuotta. Tamperelainen isännöintitoimisto Isännöinti Ilkka Saarinen on melkoinen edelläkävijä, mitä tulee sähköisten palveluiden käyttöön. Noin viisitoista vuotta sitten, kun sähköiset palvelut olivat vielä uusinta uutta, Ilkka Saarisesta tuli Alma Talent Tietopalveluiden ensimmäinen asiakas Pirkanmaalla.- Asiakasnumeromme oli yksi! kertoo isännöintitoimiston perustaja ja toimitusjohtaja, kiinteistöneuvos Ilkka Saarinen. Ensimmäisenä Isännöinti Ilkka Saarinen otti käyttöön Asukaskysely-palvelun, jota toimiston väki käyttää ahkerasti edelleen.- Tarkistamme sieltä esimerkiksi, kuinka monta asukasta jossain tietyssä asunnossa asuu. Monissa taloyhtiöissä se on vesimaksun peruste, Ilkka Saarinen selittää.Ei tavallista päivääToimiston isännöitsijät ja kiinteistösihteerit käyttävät Alma Talent Tietopalveluita aktiivisesti, kertoo vastaava isännöitsijä Anna Salo. Isännöitsijän tyypillisen työpäivän kuvaaminen sen sijaan ei olekaan vallan yksinkertaista, sillä työtehtävät vaihtelevat päivästä toiseen. Hiljaisena päivänä hommia tehdään sähköpostin ja puhelimen ääressä, ja työtehtäviin voi kuulua esimerkiksi kokousasioiden valmistelua. Toisaalta esimerkiksi asiakastaloyhtiössä sattunut vesivahinko vaatii paikan päällä käyntiä ja voi muuttaa työpäivän kulkua saman tien. Myös vuodenajat tuovat oman vaihtelunsa isännöitsijöiden työhön, Anna Salo kertoo. Alkuvuodesta hommia teettävät taloyhtiöiden tilinpäätökset ja yhtiökokoukset. Silloin haetaan muun muassa kaupparekisteriotteita, lainhuutotodistuksia ja yhtiöjärjestyksiä. Kesällä taas käynnissä on usein korjausurakoita, jotka työllistävät teknisiä isännöitsijöitä.Teknisesti vahvaVahva tekninen osaaminen on Isännöinti Ilkka Saarisen erikoisuus. Talon isännöitsijät jakautuvat kahteen alalajiin: hallinnolliset isännöitsijät hoitavat esimerkiksi taloyhtiöiden kokouksia, kun taas tekninen isännöitsijä pyyhältää paikalle tarkastamaan vesivahingon aiheuttamia vaurioita tai suunnittelee remontteja. - Saamme tarvittaessa teknisen asiantuntijan näkemyksen nopeasti, ja asiakkaalle on helppoa, kun kaikki palvelut ovat saman katon alla. Tieto kulkee paremmin, eikä kaikkea tarvitse aina selittää alusta asti, kun tekniset isännöitsijät tuntevat kiinteistöt jo valmiiksi, Anna Salo kertoo.Hyvä palvelu tuo uskollisia asiakkaitaTyön monipuolisuuden ja vaihtelevuuden vuoksi Alma Talent Tietopalvelut saa kiitosta Isännöinti Ilkka Saarisen väeltä. Jokapäiväisen taloyhtiöiden hallinnoinnin vuoksi tietojen tarkistaminen on kätevää myös esimerkiksi silloin, kun uusi mahdollinen asiakas jättää tarjouspyynnön.- Palvelusta voi esimerkiksi tarkistaa, että pyynnön jättäjä todella on taloyhtiön hallituksen jäsen. Yhtiöjärjestyksestä näemme esimerkiksi vastikeperusteet ja huoneistolukumäärät. Se auttaa meitä ymmärtämään, miten yhtiötä on tarkoitus hoitaa, Ilkka Saarinen selittää.Isännöintitoimiston porukka kiittelee palveluiden nopeutta, tietojen ajantasaisuutta ja käytön helppoutta. Myös asiakaspalvelun laatu selittää Isännöinti Ilkka Saarisen asiakasuskollisuutta.-  Olemme aina saaneet hyvää asiakaspalvelua ja fiksua vastaantulemista, Ilkka Saarinen kiittää. Tietopalvelut isännöitsijöilleKiinnostuitko Tietopalveluiden isännöitsijöille tarjoamista palveluista? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, kerromme mielellämme lisää! Voit myös osallistua maksuttomaan Tietopalvelut isännöitsijöille -webinaariimme, jossa kerromme tarkemmin, miten isännöintitoimistot voivat vauhdittaa kasvua palveluillamme.Tietopalvelut isännöitsijöille 2.10.2019 klo 9.00-10.00Ilmoittaudu webinaariinKuva: SHL – Sonja Lahtinen

Isännöinti
Alma Media

Ilmoittaudu mukaan syksyn webinaareihin!

Järjestämme syys-lokakuussa kuukausittaisten yritys- ja kiinteistöt -osioihimme keskittyvien webinaarien lisäksi seuraavat webinaarit:Karttapalvelun tehokoulutus 25.9.2019 klo 9.00 ja 1.10.2019 klo 14.30Webinaarissa käydään läpi karttapalvelumme ominaisuudet ja aineistot. Webinaari soveltuu kaikille karttapalvelusta lisäoppia kaipaaville. Voit myös osallistua webinaariin, vaikka sinulla ei vielä olisikaan karttapalvelua käytössäsi.Ilmoittaudu mukaan 25.9.2019 koulutukseenIlmoittaudu mukaan 1.10. klo 14.30 koulutukseenTietopalvelut isännöitsijöille 2.10.2019 klo 9.00Webinaarissa kerromme palveluistamme, jotka tuovat lisäarvoa isännöintitoimistojen arkeen. Ilmoittaudu mukaan koulutukseenKiinteistökaupan luonnostelupalvelu kunnille 3.10.2019 klo 10Webinaarissa kerromme, miten kunnat voivat siirtyä sähköiseen kiinteistövaihdantaan ja millaisia etuja se tuo niin kunnalle kuin kuntalaisille.Ilmoittaudu mukaan koulutukseenKaikki tulevat koulutukset löydät Tietopalveluiden kirjautuneen käyttäjän etusivulta. Webinaarimme ovat maksuttomia. tervetuloa mukaan!

Alma Media

Alma Talent Tietopalvelut mukana Into Business Breakfast -tapahtumassa

Alma Talent Tietopalveluiden asiakkuuspäällikkö Annika Niemistö on mukana 19.9.2019 järjestettävässä Into Business Breakfast -tapahtumassa Seinäjoella. Annika ottaa puheenvuorossaan kantaa siihen, saako sähköpostilla edelleen markkinoida muillekin kuin omille asiakkaille sekä mitä GDPR sanoo tähän vai liittyykö se ollenkaan asiaan? Lisäksi saadaan vastaus kysymyksiin: voiko ostettuihin rekistereihin markkinoida ja mitä rekisterin valinnassa kannattaa ottaa huomioon?Tervetuloa maksuttomaan aamupalatilaisuuteen oppimaan ja verkostoitumaan! Lue lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan tästä.

Huoneistotietojärjestelmä

Isännöitsijät - huoneistotietojärjestelmä tulee aivan pian

Huoneistotietojärjestelmä on syksyn kuuma puheenaihe. Missä mennään ja mitä järjestelmästä pitää tietää juuri nyt?Moni isännöitsijä, kiinteistönvälittäjä ja asunnonomistaja on raapinut päätään pitkin alkusyksyä. Uudesta huoneistotietojärjestelmästä on pulistu jo pitkään, mutta tapahtuuko mitään? Ja milloin tässä itse pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin? En kai vain ole jo myöhässä?Huoneistotietojärjestelmä on jo käytössä, ja vuoden alusta saakka sinne on alettu tallettaa uusien asunto-osakeyhtiöiden tietoja. Suurin puserrus on kuitenkin tulossa vasta loppusyksystä ja ensi vuonna, kertoo ASREK-ohjelmapäällikkö Jorma Turunen Maanmittauslaitokselta.Muutos koskee kahta miljoonaaHuoneistotietojärjestelmä kerää yhteen Suomen kaikkien asuinhuoneistojen omistustiedot. Mittakaava on hurja: se tarkoittaa 90 000 taloyhtiötä, 1,5 miljoonaa huoneistoa ja yli 2 miljoonaa omistajaa. Muutokselle on kuitenkin hyvä syy. Kun tiedot saadaan kirjattua järjestelmään, paperiset osakekirjat muuttuvat tarpeettomiksi. Rahaa säästyy, ja myös päänvaivaa, koska osakekirjan katoamisesta tai tuhoutumisesta ei tarvitse enää murehtia.Hidasta käsityötäVuoden alusta saakka uusien asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloiden tiedot siirtyvät huoneistotietojärjestelmään, eikä paperisia osakekirjoja ole enää painettu. Myös olemassa olevilla taloyhtiöillä on ollut mahdollisuus pyytää osakeluetteloidensa siirtoa Maanmittauslaitokselta.Osakeluettelo kertoo, mikä osake oikeuttaa minkäkin huoneiston omistukseen ja kuka sen omistaa. Tähän mennessä järjestelmään on siirretty käsin noin 50 taloyhtiön osakeluettelot. Koska työ tehdään taloyhtiö kerrallaan, on se tietysti hidasta.  - Tämä on antanut meille arvokasta tietoa siitä, miten järjestelmästä voisi tehdä vielä helppokäyttöisemmän. Suunnitelmissa on myös vielä testauttaa järjestelmää kokemattomilla käyttäjillä, Jorma Turunen kertoo.Odottakaa lokakuuhun!Jorma Turunen neuvoo taloyhtiöitä odottamaan, ellei osakeluettelon siirrolle ole erityistä kiirettä. Taloyhtiöt pääsevät nimittäin siirtämään tiedot järjestelmään itse ihan pian: jo lokakuun lopussa.Ensimmäiseksi siirtohommiin pääsevät pienet taloyhtiöt, joilla ei ole käytössä isännöintijärjestelmää. Jos taas isännöintijärjestelmä on käytössä, kannattaa odottaa hiukan pidempään. Valmisteilla on mahdollisuus siirtää tiedot automaattisesti suoraan isännöintijärjestelmästä huoneistotietojärjestelmään. Jorma Turunen arvioi, että se onnistuisi ensi vuoden alkupuolella.Yhteystiedot ajan tasalle ja yhtiöjärjestys viereenJärjestelmä on helppokäyttöinen, ja sitä testataan parhaillaan hankalien paikkojen siloittamiseksi. Jorma Turunen arvelee, että pienen taloyhtiön isännöitsijältä tai hallituksen puheenjohtajalta menee tietojen siirtoon noin varttitunnista tuntiin. Ennen siirtoon ryhtymistä kannattaa tarkistaa kaksi asiaa:- Tarkista, että isännöitsijän tai puheenjohtajan nimet ovat kaupparekisterissä oikein. Vain he pääsevät syöttämään tietoja. Myös taloyhtiön yhtiöjärjestys kannattaa varata viereen, sillä sen tietoja tarvitaan.- Lisäksi taloyhtiön hallituksen täytyy tehdä päätös siirrosta.  Maanmittauslaitos tarjoaa siirron tueksi kattavan ohjeistuksen, ja apua saa tarvittaessa myös puhelimitse.Tilaa Alma Talent Tietopalveluiden uutiskirjeHaluatko pysyä ajan tasalla sähköistyvän kiinteistökaupan viimeisimmistä käänteistä? Tilaa Alma Talent Tietopalveluiden uutiskirje! Uutiskirjeen tilaajana saat ajankohtaista tietoa palveluistamme ja vinkkejä, miten data valjastetaan menestyksen polttoaineeksi. Tilaa uutiskirje tästä.

Kiinteistötieto
Sähköpostimarkkinointi Alma Talent Tietopalvelut

Sähköpostimarkkinointi ilman ennakkosuostumusta

Luultavasti jokainen yritys osaa suurin piirtein sanoa, tekeekö B-to-B- vai B-to-C-myyntiä, tai kenties molempia. Lain näkökulmasta tämä onkin erittäin tärkeää, sillä myynnin ja markkinoinnin sääntely näiden kahden välillä on hyvin erilaista. Sähköisessä suoramarkkinoinnissa yksi merkittävimmistä eroista on ennakkosuostumus: yrityksille ja yhteisöille markkinoitaessa ei pääsääntöisesti tarvita ennakkosuostumusta, kun taas kuluttajille markkinoitaessa on ennakkosuostumus yleensä oltava.Kuluttajansuojalain neljäs pykälä määrittelee kuluttajan seuraavasti: "Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten." Tuntuu aika selkeältä. Kun henkilö ostaa jotain henkilökohtaisiin tarpeisiinsa, on kyse yksityisestä kuluttajasta. Kun puolestaan hankitaan jotain elinkeinotoimintaa varten, on kyse yritysmyynnistä.Tähän välimaastoon jää kuitenkin yllättävän suuri harmaa alue, jossa sovellettavat lait aiheuttavat päänvaivaa. Työntekijöille markkinointiUseissa yrityksissä on tarkat hankintaprosessit moniin työntekijöiden tekemiin hankintoihin, kuten tietokoneisiin, puhelimiin ja leasing-autoihin. Tästä huolimatta päätöksen tuotteesta tekee kuitenkin loppukäyttäjä, pitkälti henkilökohtaisten mieltymystensä mukaisesti. Saako siis matkapuhelimia mainostaa suoraan työntekijöille, tai lähestyä heitä leasing-tarjouksin?Työntekijälle saa markkinoida ilman ennakkosuostumusta, kun tarjotaan tuotteita tai palveluita yritykselle ja kyseiset tuotteet tai palvelut liittyvät olennaisesti vastaanottajan työtehtäviin. Sen sijaan ilman ennakkosuostumusta ei saa markkinoida, kun tarjotaan tavaroita tai palveluita työntekijälle yksityishenkilönä hankittavaksitavaroita tai palveluita tarjotaan työntekijän edustamalle organisaatiolle, mutta viesti ei kuitenkaan liity olennaisesti vastaanottajan työtehtäviin. Tarjotun tavaran tai palvelun tulee liittyä olennaisesti työntekijän työtehtäviin, eli pelkästään viestin liittyminen jollain tavoin vastaanottajan työhön ei riitä. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota henkilön asemavaltuuteen, eli saako hän toimia edustamansa yhteisön puolesta. Tietosuojavaltuutettu on tarkentanut ohjeistuksessaan "Tietosuoja suoramarkkinoinnissa" asemavaltuutuksen tarkistamisesta seuraavasti: ”Pelkästään työntekijän tittelin tai ammattinimikkeen perusteella ei voida kaikissa tapauksissa ja kaikenkattavasti päätellä, mitä työtehtäviä hänelle kuuluu. Yksinomaan tittelin tai ammattinimikkeen käyttäminen asemavaltuuksien selvittämisessä saattaa johtaa virheelliseen lopputulokseen, eikä sitä voida näin ollen pitää riittävänä menettelytapana.”Yhdistykset ja säätiötElinkeinotoimintaa harjoittavat yhdistykset tarvitsevat yhtä lailla palveluja ja tuotteita, joten ne ovat monille potentiaalisia asiakkaita. Säätiöillä saattaa olla hyvinkin runsas varallisuus, jonka takia niillä on myös ostovoimaa ja tarvetta esimerkiksi sijoituspalveluille.Isoimmilla yhdistyksillä ja säätiöillä on useimmiten palkkalistoilla täysipäiväisiä työntekijöitä ja heille tarjolla työnantajan omat puhelinliittymät ja sähköpostiosoitteet. Mutta kuinka tulisi toimia, jos näin ei ole? Taloyhtiön tai jalkapalloseuran puheenjohtaja käy usein aivan toisenlaisissa päivätöissä ja on saattanut ilmoittaa yhdistykselle tai taloyhtiölle varsinaisen työpaikkansa yritysliittymän ja henkilökohtaisen sähköpostiosoitteensa. Miten tällaisille henkilöille tulisi markkinoida? Kuten yllä on todettu, yhteisöille saa markkinoida ilman ennakkosuostumusta, kun se koskee vastaanottajan työtehtäviä. Yhdistysten edustajille tämä tarkoittaa yhdistystä koskevia asioita. Taloyhtiön puheenjohtajalle ei siis voi markkinoida ilman ennakkosuostumusta mitään muuta kuin taloyhtiöön liittyvää asiaa. Näissä tapauksissa kuitenkin korostuu tietojen täsmällisyys ja ajantasaisuus, sillä henkilön lopettaessa yhdistyksen edustajana ei ole enää mitään perustetta markkinoida ko. henkilölle ilman ennakkosuostumusta. Yhdistystoiminnassa käytössä ollut henkilökohtainen puhelinnumero tai sähköposti ei kuitenkaan katoa minnekään, joten jää aina markkinoijan vastuulle tarkistaa henkilön voimassa oleva sidos yhdistykseen. Miten voin selvittää sidokset ja asemavaltuutukset?Patentti- ja rekisterihallitus ylläpitää yritys- ja yhdistysrekisteriä, josta löytyvät ajantasaiset viralliset yrityssidokset, kuten hallitusten puheenjohtajat ja prokuristit. Meillä Alma Talent Tietopalveluilla on reaaliaikaiset yhteydet kaikkiin merkittävimpiin rekistereihin, joten myös tämä tieto on saatavilla meiltä.Virallisten edustajien lisäksi yrityksissä toimii useita päättäjiä, joita ei ilmoiteta minkäänlaisiin rekistereihin. Osan heistä löytää yrityksen nettisivuilta, mutta ”kehitysjohtaja” ei työtehtävistä juurikaan kerro. Sen takia me Alma Talent Tietopalveluissa tarkastamme kaikkien yli viisi henkeä työllistävien yritysten päättäjät ja heidän vastuualueensa suoraan yrityksiltä itseltään. Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, mutta vain hyvin toteutettuna. Toimithan siis vastuullisesti ja huolehdit asianmukaisesta kohdistamisesta ja huolellisesta sisällön suunnittelusta. Tilaa Alma Talent Tietopalveluiden uutiskirjeHaluatko pysyä ajan tasalla B2B-myynnin ja -markkinoinnin viimeisimmistä käänteistä? Tilaa Alma Talent Tietopalveluiden uutiskirje. Uutiskirjeen tilaajana saat ajankohtaista tietoa sekä uusia näkökulmia B2B-myyntiin ja markkinointiin.Tilaa uutiskirje tästä.

Myynti ja markkinointi
Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu Alma Talent Tietopalvelut

Sähköinen kiinteistökauppa lopettaa aikataulurumban

Sähköinen kiinteistökauppa yleistyy  kunnissa ja kaupungeissa tasaisen varmasti. Hämeenlinnassa on huomattu, että sähköinen kauppa onkin nopeaa, helppoa ja luotettavaa, eikä ollenkaan monimutkaista.Kun Hämeenlinnan kaupunki siirtyi maaliskuussa käyttämään Alma Talent Tietopalveluiden sähköistä kiinteistökaupan luonnostelupalvelua tonttikaupoissa ja maanvuokrasopimuksissa, siirtymä mietitytti työntekijöitä. He pohtivat muun muassa, miten asukkaat mahtavat ottaa palvelun vastaan ja miten asiakirjojen arkistointi hoituu. Lopulta sähköiseen palveluun siirtyminen sujui jouhevasti, ja palvelusta on tullut pelkästään positiivista palautetta sekä asukkailta että kaupungin työntekijöiltä. Palvelun käytön kokevat helpoksi jopa he, jotka eivät muuten ole kovin tottuneita tietotekniikkaan. Katso videolta Hämeenlinnan kaupungin kokemuksia Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotosta.Sähköinen palvelu tuo kiinteistökaupan kotisohvalle”Palvelun myötä aikataulujen puljaaminen loppui. Nyt jokainen kaupan osapuoli voi allekirjoittaa kaupan tai vuokrasopimuksen missä ja milloin vain. Enää asiakkaiden ei tarvitse järjestää työvuoroja tai vapaapäivää allekirjoittamista varten”, kertoo palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen.Nopeus ja joustavuus ovatkin Alma Talent Tietopalveluiden kiinteistökaupan luonnostelupalvelun isoin etu. Myös Hämeenlinnan kaupungin virkamiehet ovat kertoneet, että palvelu nopeuttaa ja helpottaa heidän työtään. Palveluun  voi luoda valmiita esiasetuksia ja syöttää valmiiksi esimerkiksi erilaisia kauppojen ehtoja.Luonnostelupalvelu auttaa välttämään virheitäSopimuksen laatiminen on kiinteistökaupan luonnostelupalvelun esiasetusten ansiosta  nopeaa, ja virheiltä vältytään, kun tietoja ei tarvitse joka kerta naputtaa systeemiin manuaalisesti. Tietojen säilyminenkään ei ole ongelma, sillä niin luonnokset kuin allekirjoitetut sopimuksetkin säilyvät sähköisessä arkistossa.Vaikka käyttöönotto mietitytti hämeenlinnalaisia, sujui kaikki lopulta paremmin kuin hyvin. Käyttöönottokoulutukset järjestettiin asiakkaan toiveen mukaan netin välityksellä, ja Alma Talent Tietopalveluiden henkilökunta tukee tarvittaessa matkan joka vaiheessa. -  Emme jätä asiakasta oman onnensa nojaan. Ajankäyttö tehostuu välittömästiOlli Kinnarinen kertoo, että kun sopimukset on saatu allekirjoitettua ja käyttöönottokoulutus järjestettyä, on luonnostelupalvelu valmiina käyttöön. Hän lupaa, ettei käyttöönottoon liity turhauttavaa opettelukautta, jolloin kaikki tuntuu aiempaa hitaammalta ja hankalalta, vaan aikaa alkaa säästyä saman tien.Mutta hävittääkö sähköinen asiointi inhimillisen kanssakäymisen kiinteistökaupasta kokonaan?- Ei tietenkään. Se vain tuo lisää vaihtoehtoja ja uusia tapoja palvella asukkaita. Usein kuntalaiset arvostavat tätä vaihtoehtoa. - Ja voihan esimerkiksi allekirjoitustilaisuuden järjestää halutessaan niin, että kaikki osapuolet ovat samaan aikaan paikalla ja päälle juodaan kahvit. Allekirjoitukset vain tehdään eri tavalla kuin ennen: sähköisesti.

Kiinteistötieto
yrityksen konkurssin ennustaminen

Voiko yritysten konkurssiriskiä ennustaa?

Konkurssin merkit näkyvät jo varhain tilinpäätöstiedoissa. Yritysanalyytikko tunnistaa ne jopa pari vuotta ennen muita.    Kun rahat loppuvat, yrityksen tarina loppuu. Rahoittajat eivät usko enää yrityksen selviytymiskykyyn, ja rahahanat sulkeutuvat. Ennen sitä on kuitenkin pitänyt tapahtua paljon. Jos vaaranmerkit olisi havaittu ajoissa, kurssin suuntaa olisi voinut kenties kääntää. – Yritysjohtajat syyttävät mielellään ulkoisia tekijöitä, kilpailijoita tai rahoittajia, mutta usein syy löytyy yrityksen sisältä, sanoo analyytikko Ari Rajala Alma Talentista ja siteeraa konkurssitohtorina tituleeratun professori Erkki K. Laitilan vertausta laivasta ja kapteenista. Jos laiva on hyvässä kunnossa ja kapteeni pätevä, laiva pärjää myrskyssäkin. Mutta jos kapteeni ei seuraa säätä, käy huonosti. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 Suomessa teki konkurssin 2 534 yritystä. Vuonna aiemmin konkurssiin päättyi nelisensataa yritystä vähemmän. Konkurssien määrä on noin prosentti yritysten määrään verrattuna, eli ei kovin suuri. Moni yritys lopettaa toimintansa hallitusti, ilman konkurssia.Suomalaiseen yrittäjään konkurssi lyö helposti leiman, josta on vaikea päästä eroon. Leimautumista halutaankin välttää keinolla millä hyvänsä, mutta silti konkurssiin ajaudutaan. Voiko konkurssi yllättää?– Analyytikolle konkurssi ei tule yllätyksenä, mutta tavalliselle tallaajalle se voi kyllä tulla. Hyvin harvalla yrityksellä tilinpäätös ei oirehdi ennen konkurssia, vaan riski näkyy jo pari vuotta etukäteen, Rajala kertoo. Korkeasta konkurssiriskistä kertoo muun muassa yrityksen velkaantuneisuus. Kun ylivelkaantumisen raja on ylittynyt, yritys ei saa enää rahoitusta ja joutuu maksuvaikeuksiin. Se ei pysty maksamaan laskujaan, pyytää niille pidempiä maksuaikoja, hakee isompaa luottolimiittiä, lykkää investointeja ja irtisanoo henkilöstöään. Merkkejä on monia.Monta tapaa ennustaa konkurssiTaloustieteissä konkurssia on ennustettu muun muassa Prihtin Z-luvun tai Sharma & Mahajan -kriisitunnuslukujen avulla. Suomessa seurataan pitkälti maksuhäiriöitä tai -viiveitä. Ne ovat Rajalan mukaan hyviä mittareita, joskin ne kertovat yrityksen vaikeuksista hyvin myöhäisessä vaiheessa. Esimerkiksi tavarantoimittajat havahtuvat tilanteeseen usein vasta maksuhäiriömerkinnän nähtyään, mutta silloin yritys saattaa jo keikkua konkurssin partaalla. Analyytikkoa kiinnostaa yrityksen riskit paljon varhaisemmassa vaiheessa. Ne selviävät tilinpäätöstiedoista. Tunnusluvut –rahoitusrakenne, velkaantuneisuus, omavaraisuus, tulos – eivät kuitenkaan aina riitä antamaan kattavaa kuvaa yrityksen toiminnasta. Siksi Alma Talent Tietopalvelut vertaa yrityksen suoritusta myös toimialan sisällä ja luokittelee yritykset oman mallinsa (Menestyjäluokitus) mukaan joko menestyjiin tai menehtyjiin. – Olemme tunnistaneet tähän mennessä 85 prosenttia vuoden 2019 konkursseista, Rajala toteaa.Kaikkia konkursseja on mahdoton tunnistaa, sillä menestyjäkin saattaa joutua ongelmiin hyvistä tilinpäätöstiedoista huolimatta. Yritys on voinut ajautua maksuvaikeuksiin vaikkapa johdon nostettua rahaa omaan käyttöönsä, tai tytäryhtiö on joutunut auttamaan konsernin heikommin pärjäävää yksikköä. Konkurssista kärsivät kaikkiKonkurssi voi toteutua joko velkojan hakemuksesta tai yrityksen omasta aloitteesta. Velkoja on usein verottaja, joka perää vaikkapa maksamattomia arvonlisäveroja, tai tavarantoimittaja. Yhden konkurssi on monen ongelma. Yhteiskunta ei saa sille kuuluvia verorahoja, vuokranantaja menettää vuokria ja rahoittajat jäävät nuolemaan näppejään. Henkilöstöltä lähtee työpaikka.  Kärsijöiden joukkoon kuuluu myös yrittäjä itse. Osakeyhtiössä yrittäjä vastaa veloista osakepääomansa verran, avoimessa yhtiössä koko omaisuudellaan. Sekin on epävarmaa, voiko yrittäjänä jatkaa enää ollenkaan.  – Luottotietojen menettäminen ja konkurssileiman säilyminen luottotiedoissa estää yhteistyösuhteiden solmimisen. On vaikea saada pankista luottokorttia tai rahoitusta uuteen bisnekseen, Rajala luettelee.  Ja jos tavaranmyyjä ei myy laskulla vaan käteisellä, bisneksen teko menee todella hankalaksi.Toisaalta konkurssin kokenut yrittäjä on oppinut paljon yrittämisestä. Sitä arvostetaan Yhdysvalloissa. Sen sijaan Suomessa epäonnistumisista ei hevin kerrota. Yhteistyökumppaneiden kanssa on siis hyvä olla valppaana.– Jos tärkeän asiakkaan tai liikekumppanin liiketoimintaan liittyy riski, se vaikuttaa omaankin bisnekseen. Eli mitä oleellisempi asiakas, sen tarkemmin sen toimintaa kannattaa seurata, Rajala neuvoo.Alma Talent Tietopalvelut tekee luokituksensa kerran vuodessa tuoreiden tilinpäätöstietojen pohjalta. Vuosittain päivittyvä tieto riittää monen yrityksen tarpeisiin

Yritystieto
Sammio