Digitaalinen asuntokauppa FAQ_1200x628-2

Nyt asuntokauppa kannattaa hoitaa sähköisesti! Tässä vastaukset yleisempiin kysymyksiin DIAS-palvelusta

Nyt jos koskaan on aika hoitaa asuntokauppa digitaalisesti, ajasta ja paikasta riippumatta. Se onnistuu KIVI-kiinteistövälitysjärjestelmän kautta DIAS Digitaalinen asuntokauppa -palvelussa.

Kiinteistötieto
Analysaattori_myyntijohtaja_1200x628

Myyntijohtaja ei pärjää ilman Analysaattoria

Ratkaisut ja kokonaisuudet eivät myy itse itseään. Ratkaisumyyjä tietää sen hyvin. Monimutkaisempien kokonaisratkaisuiden tarjoaminen jääkin vielä ammattitaitoisten ratkaisumyyjien tehtäväksi.

Yritystieto
Kiinteistöjen kauppahintahaku_1200x628

Kattavien tietojen avulla teet paremmat kiinteistökaupat

Kun suunnittelet kiinteistökauppaa, oikean hinnan määrittäminen on ensiarvoisen tärkeää – ja samalla haastavaa. Tietopalveluista saat kattavat taustatiedot kaupan kohteena olevasta kiinteistöstä ja alueen toteutuneista kauppahinnoista.

Kiinteistötieto
Analysaattori_kasvun rahoittaminen_1200x628

Onnistuuko orgaanisen kasvun rahoittaminen käyttöpääomilla? Katso luvut Analysaattorista.

Yrityksen kasvua suunniteltaessa myös kasvun rahoittamisen suunnittelu on tärkeää. Alma Talentin Analysaattori on luotettava palvelu liikkeenjohdon suunnittelun avuksi.

Yritystieto
Salesforce Tietohuolto plugin_1200x628

Salesforce Tietohuolto-plugin tehostaa myyntiä ja myynnin johtamista

Digitaalisen työnhaun ja rekrytoinnin edelläkävijä Monster liitti CRM-alustaansa Salesforce Tietohuolto-pluginin. Asiakasdata rikastui ja palveluiden laatu parani.

Myynti ja markkinointi
Alma asumisen palvelukokonaisuus kiinteistövälittäjille

Alman asumisen palvelukokonaisuus kokoaa yhteen sähköisen asuntokaupan palvelut

Huoneisto- ja kiinteistökauppa elää murrosvaihetta, kun digitalisointi tuo alalle uusia toimintamalleja. Jo nykyään kiinteistövälittäjän on mahdollista tehdä asuntokauppa täysin digitaalisesti. Alma Media kokoaa nyt yhteen omat ja kumppaniensa asuntokaupan palvelut muodostaen Alman asumisen palvelukokonaisuuden.

Kiinteistötieto
Asiakaskunnan maksuvaikeudet_1200x628

Asiakaskunnan maksuvaikeudet tavarantoimittajan liiketoimintahaasteena

Tavarantoimittajan liiketoiminta elää asiakastoimituksista. Vakavarainen tavarantoimittaja kykenee myymään asiakkaalle luotolla ja antamaan pidempiä maksuaikoja, mikä kuitenkin altistaa tavarantoimittajan liiketoiminnan luottoriskille.

Yritystieto
Kasvuyritykset ovat kansantalouden tilan peili

Kasvuyritykset ovat kansantalouden tilan peili

Mitä enemmän yhteiskunnassa toimii kannattavia kasvuyrityksiä, sitä paremmin kansantaloudella menee. Helppo yhtälö, eikö totta? Juuri niin tilastot kuitenkin todistavat. Kasvuyritysten menestyminen linkittyy suoraan talouden yleiseen tilaan, ja siksi menestyjien tarinat kiinnostavat. Kasvun avaintekijät ovat tiedossa, mutta miten kasvuyritysten joukkoon päästään? Entä mitkä ovat kasvun esteitä ja hidasteita Suomessa? Lue tämä blogi, niin olet kartalla.

Kasvajat
Analysaattori Oman pääoman tuotto

Onko yrityksesi tuottavuus heikompi kuin kilpailijoilla? Ota Analysaattori avuksi.

Aiheuttaako yrityksesi oman pääoman tuoton kehitys harmaita hiuksia? Haluaisitko selvittää, miksi se on jäänyt heikoksi ja miten sitä voisi kehittää? Yksinkertainen DuPont-analyysi on mainio keino selvittää, mistä ongelma kiikastaa.

Yritystieto
blog_16_9_-498341264

Uudistamme digitaalista asunto- ja kiinteistökauppaa tukevia palveluita yhteistyössä Digitaalinen asuntokauppa DIAS:in kanssa - asiakkaille sujuvampia ja nopeampia palveluita

Alma Media kehittää asuntokauppaan liittyvää palvelukokonaisuutta ja aloittaa strategisen kumppanuuden asuntokaupan digitaalisen palvelualusta DIAS:in kanssa.

Kiinteistötieto
Analysaattori Datalla paras strategia

Parhaalla datalla paras strategia

Voiko yritys hukkua tietotulvaan? Kyllä voi, mutta ei tarvitse. Analysaattori valitsee puolestasi tiedon, jota sinun kannattaa seurata.

Yritystieto
Hinta-arvio karttapalvelun avulla

Apua hinta-arvion tekoon Karttapalvelusta

Kiinteistön ja huoneiston hinta-arvio on herkkä työvaihe, sillä arvioon vaikuttavat monet asiat. Alma Talentin ja Etuovi.comin yhteistyön ansiosta asuntojen ja kiinteistöjen pyyntihinnat näkee nyt suoraan kartalta.

Kiinteistötieto
Osoitelahde suoramarkkinoinnissa

Osoitelähde suoramarkkinoinnissa

Yksi yleisimmistä sähköisen suoramarkkinoinnin kompastuskivistä on puutteellinen osoitelähde eli tieto viestin lähettäjästä ja henkilötietojen lähteestä. Miten lähettäjä pitäisi ilmaista, ja mitä muita tietoja vastaanottajalle on annettava? Pureudutaan tähän lain näkökulmasta. Käsittelen tässä tekstissä ainoastaan b-to-b-markkinointia, sillä kuluttajia koskevat osittain eri säädökset.

Myynti ja markkinointi

Ajantasa-asemakaavat - mitä ne ovat?

Asemakaava ohjaa alueen maankäyttöä. Ajantasa-asemakaava vetää Suomen suurimpien kaupunkien asemakaavat yhteen helposti tarkasteltavaan muotoon.

Kiinteistötieto

Ymmärrä aluetta ja sen asukkaita Karttapalvelun avulla

Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen on yrittäjän perushaaste. Karttapalvelun avulla voi kurkistaa alueen kotitalouksien ikäjakaumaan ja kulutustottumuksiin.

Kiinteistötieto

CRM myynnin työkaluna

CRM lisää tehokkaassa käytössä euroja liikevaihtoon ja asiakkaita salkkuun. Ajantasainen asiakasdata tukee myyntiä ja lisää asiakastyytyväisyyttä.

Myynti ja markkinointi
Case Destia,

Tietohuolto auttaa pitämään Destian asiakas- ja toimittajatiedot ajan tasalla

Suomen suurin infra-alan toimija Destia yhdisti asiakas- ja toimittajarekisterinsä yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla tietoja karsittiin, päivitettiin ja rikastettiin Alma Talentin tietohuollon avulla. Destia suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja -ratoja, liikenne- ja  teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä. Suunnittelu- ja toteutuspalvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan ja vaativasta pohjarakentamisesta aina energia- ja insinöörirakentamiseen saakka. Henkilöstöä yrityksessä on noin 1 600. Destia toimii osana arvoketjua, johon liittyy laaja joukko toimijoita ja sidosryhmiä – asiakkaiden ja tilaajien lisäksi myös lukuisia palvelun- ja tavarantoimittajia. Palvellakseen asiakkaitaan paremmin Destia panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja automatisointiin. Myös työmenetelmiä ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti uutta teknologiaa hyödyntäen. Vuosina 2018 ja 2019 Destia toteutti kaksi merkittävää järjestelmäuudistusta. Ensin asiakkuuden ja myyntityön järjestelmä CRM siirrettiin Microsoft Dynamics 365 -ympäristöön. Seuraavaksi Destia rakensi uuden hankintajärjestelmän ja siihen sisältyvän toimittajarekisterin samalle alustalle. Tässä yhteydessä asiakas- ja toimittajarekistereiden tiedot yhdistettiin toisiinsa. – Yhdistämisestä syntyi aikamoinen määrä tietoa yrityksistä ja toimijoista. Päällekkäisyyksiä piti siivota ja tietoa ajantasaistaa, kertoo järjestelmäasiantuntija Tiina Appelqvist Destian ICT-palveluista. Vanhat tiedot osoittautuivat hajanaisiksi ja osittain vanhentuneiksi, ja sama tieto saattoi esiintyä moneen kertaan hieman eri muodoissa. Tiedot oli saatava päivitettyä ja uudistettua. Tietohuoltopartnerikseen Destia valitsi Alma Talentin. – He auttoivat karsimaan vanhaa dataa ja päivittämään sitä rikastamisprosessillaan. Kun se oli tehty, asensimme järjestelmäämme Alma Talentin tarjoaman lisäosan, niin kutsutun Alma Talent -pluginin. Sen avulla meillä on nyt suora yhteys tietokannastamme heidän yritystietokantaansa. Esimerkiksi uuden asiakkaan tai toimittajan perustaminen rekisteriin kaikkine talous- ja taustatietoineen on helppoa ja tiedot päivittyvät järjestelmäämme automaattisesti. Jatkuva päivittäminen takaa sen, että tieto pysyy käyttökelpoisena. Ajantasainen ja luotettava tieto tärkeintä Tiina Appelqvistin mukaan jopa 80 prosenttia asiakasrekisterin tiedoista voi vanheta joiltakin osin vuoden aikana. Muun muassa yritysten omistussuhteissa ja yhteyshenkilöiden yhteystiedoissa tapahtuu paljon muutoksia. Tietohuollon ansiosta CRM-järjestelmän tieto on nyt yhtenäisempää, laadukkaampaa ja luotettavampaa. Se helpottaa Destian henkilöstön työtä. Konkreettista ajansäästöä tuo se, että Alma Talent -pluginin kautta haetun yrityksen talous- ja taustatiedot löytyvät heti Destian tietokannasta esitäytettyinä. Näin käyttäjien ei enää tarvitse kirjoitella käsin y-tunnuksia tai osoitteita. Samalla se vähentää esimerkiksi kirjoitusvirheiden määrää, jolloin datan laatu säilyy hyvänä. – Positiivista palautetta on tullut juuri tästä. Jotkut olivat täyttäneet tietoja käsin ja vasta myöhemmin ymmärtäneet, että kaiken olisi saanut haettua tietokannasta oikeaa painiketta painamalla. Eri käyttäjät tarvitsevat erilaista tietoa Destialaiset hyödyntävät Alma Talent -pluginin tarjoamia tietoja eri tarkoituksiin. Hankinnassa työskentelevät saattavat etsiä materiaali- ja palvelutoimittajien yhteystietoja, kun taas myyntivastaavia kiinnostaa asiakkaiden yhteys- ja taloustiedot. Kolmas käyttäjäryhmä on taloushallinnon henkilöstö. – Nyt myynti- ja ostolaskutus saavat pluginin kautta perustietoa esimerkiksi yrityksen taloustilanteesta. Heitä kiinnostaa, liittyykö yrityksen maksukykyyn kohonnutta riskiä tai onko yrityksen juridisessa tilassa tapahtunut muutoksia – esimerkiksi selvitystilaan joutuminen tai konkurssi. Näin pluginia hyödyntämällä saadaan osviittaa siitä, missä mennään, Appelqvist toteaa. Käyttöönotto oli sujuvaa Tietohuollon toteutus ja pluginin käyttöönotto kesti muutaman kuukauden ja sujui suunnitellusti. Destian järjestelmäarkkitehti vastasi kokonaisuuden toteutuksesta. – Toteutuksessa oli mukana monta tahoa samanaikaisesti, muun muassa järjestelmätoimittajia ja käyttäjiä. Järjestimme paljon testausta ja varmistimme, että kaikki toimii odotetusti. Käyttöönottoa helpotti myös Alma Talentin selkeä ohjeistus. Destia järjesti henkilöstölle sisäisiä koulutuskampanjoita ja tietoiskuja pluginin käytöstä. Appelqvistin mukaan henkilökunta on ottanut Alma Talentin tietohuoltoratkaisun hyvin vastaan. Tietoja on helppo hakea, ja manuaalinen tietojen päivittämisen tarve on vähentynyt. Näin käyttäjiltä säästyy aikaa omiin töihinsä. Säännöllistä tietohuoltoa hän suositteleekin kaikille, joilla on CRM-järjestelmä käytössään. Helppous on avainsana myös tulevaisuudessa. Luotettavaan tietoon on päästävä näppärästi käsiksi liikkuvassa työssä, vaikkapa Destialle tyypillisellä laaja-alaisella työmaalla. Appelqvist toteaakin, että tulevaisuudessa mobiilioptimointi korostuu entisestään.Kuva: Mikko Vähäniitty.

Yritystieto
AKL toimialakatsaus |  Alma Talent Tietopalvelut

Autoala tietää, missä mennään

Uusien autojen myynti ei ole palannut entiselle tasolleen vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Se näkyy monen yrittäjän toiminnassa. AKL seuraa silmä kovana toimialakatsausta, sillä siitä on hyötyä koko alalle.Uusien autojen kauppa, vaihtoautokauppa, autohuolto, rengaskauppa ja autokatsastus. Siinä muutama autoalaan liittyvä osa-alue, jotka työllistävät Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa noin 45 000 ihmistä. Autoala on iso työllistäjä. Jos yleinen talouden tila heikkenee, henkilöstön määrää voidaan joutua vähentämään. Sellaista näkymää ei halua kukaan, ja siksi alan kehityksestä on oltava kartalla. Mitä tarkemmin tilanne tunnetaan, sitä varhemmin kehityksen suuntaan pystytään vaikuttamaan.Autoalan Keskusliitto AKL seuraa alaa jäseniensä edunvartijana. Yksi sen hyödyntämiä työkaluja on Alma Talentin toimittama autoalan toimialakatsaus. – Katsaus on tehty Alman kanssa jo 26 vuotta, eli todella pitkään, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.Neljännesvuosisata antaa keskeiselle autoalan toimijalle alan kehityksestä paitsi pitkän historiallisen perspektiivin, myös vankan tiivistelmän nykyisyydestä. Vuosittain ilmestyvä, yli 80-sivuinen raportti sisältää monta pihviä. Se alkaa toimitusjohtajan katsauksella, joka avaa alan näkymiä maailmanlaajuisesti ja kotimaassa. Rissan tehtävänä on olla perillä erityisesti autoalaan vaikuttavista megatrendeistä, autoteollisuuden suunnasta ja esimerkiksi siitä, miten Suomessa voitaisiin lainsäädännön keinoin nuorentaa yhtä Länsi-Euroopan vanhimmista autokannoista. Monikäyttöinen työkaluKatsauksen kovaa ydintä ovat vasta valmistuneista tilinpäätöstiedoista poimitut luvut. Alma Talentin yritysanalyytikot analysoivat isojen ja pienien autoalan yrittäjien toiminnan laajuutta, kannattavuutta ja maksuvalmiutta. Katsauksessa vertaillaan lisäksi suurten suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten tilinpäätöksiä ja luodaan katsaus tulevaisuuteen. Rissan käsissä toimialakatsaus taipuu moneen käyttöön. Hän tekee lukujen perusteella esityksiä, joita hän esittää kentällä jäsenyrityksille. – AKL:n tehtävänä on toimia jäsenyritystemme liiketoiminnan tukena. Se tarkoittaa nimenomaan tutkittuun dataan perustuvaa tukityötä ja konsultointia. Katsaus on suunnattu erityisesti omille jäsenillemme. Se kertoo erinomaisen hyvin, millaisessa taloustilanteessa tällä hetkellä olemme.Rissa käyttää katsauksen tietoja myös vaikuttaessaan viranomaisiin ja ministeriöihin. Poliittisia päättäjiä kiinnostavat samat megatrendit kuin autoalaakin: väestön vanheneminen ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Esimerkiksi kymmenen vuoden päästä Suomessa on valtava määrä yli 80-vuotiaita. Onko heillä vielä ajokortti ja millaista autoa he ajavat? Entä haluavatko nuoret enää hankkia ajokorttia?Tulevaisuuden menestyjätAKL on kunnostautunut katsauksien teossa itsekin. Se on laatinut muun muassa kaksi autoalan tiekarttaa yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n kanssa. Kaikkia autoalan toimijoita kiinnostaa sekin, myllertävätkö sähköautot tulevaisuudessa automarkkinat, käytetäänkö autoissa bensaa ja dieseliä ja miten esineiden internet näkyy autojen varustelussa. AKL:n perustehtäviin kuuluu myös jäsenten kouluttaminen. Digiaikana se on iso pala purtavaksi. Autokauppias ei nimittäin myy enää pelkkää autoa vaan myös moninaisia palveluita. Fiksut autot tarvitsevat fiksun henkilökunnan, joka ei putoa kärryiltä.  Suuria rikkauksia autoala ei tällä hetkellä Suomessa tuota, mutta jokainen yrittäjä voi aina parantaa toimintaansa. Siihen Rissa kehottaa hakemaan näkemystä Alma Talentin toimialakatsauksesta. Siitä voi lukea, miten muut toimijat ovat alalla kehittyneet ja miten oma toiminta siihen suhteutuu. Yhdellä on voinut mennä huonommin kuin verrokkiyrityksillä, toisella paremmin. Syitä voi analysoida kukin tykönään ja muuttaa tarvittaessa bisneksen kurssia haluttuun suuntaan. AKL Summit kokoaa verkostoitujatUusia ideoita liiketoiminnan kehittämiseksi AKL tarjoaa lokakuun 31. päivänä Helsingissä vuotuisessa huipputapahtumassa, AKL Summitissa. Alma Media on tapahtuman yhteistyökumppani. Alma Talent on osa Alma Media -konsernia. Tänä vuonna tilaisuus pohtii, millaisia tykötarpeita tulevaisuuden menestyvä yritys tarvitsee. Yksi ainesosa on ilmeinen: hyvä johtaminen. Se on iso haaste toimialalle, joka on tähän asti pärjännyt ilman pitkälle vietyä digitalisaatiota. Nyt autot ovat täynnä älyprosesseja, joita on ymmärrettävä. – Johtajan vasemman käden pitäisi touhuta koko ajan, jotta palkat voitaisiin maksaa. Samalla oikean käden pitäisi olla koko ajan tulevaisuudessa ottamassa selvää uusista ratkaisuista. Olisi tiedettävä, mitä otetaan käyttöön milloinkin ja miten henkilöstön osaamista kehitetään, Rissa miettii. Tulevaisuuden haasteista ja monesta muustakin kiperästä kysymyksestä pääsee vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa Finlandia-talossa. Siellä voi verkostoitua, ja juuri sitä ala arvostaa.AKL:n jäsenistö voi lukea autoalan katsausta sähköisessä muodossa liiton kotisivuilla. 

Yritystieto
CRM-järjestelmä on yhtä tehokas kuin sen sisältämä data.

CRM johdon työkaluna

CRM-järjestelmä on yhtä tehokas kuin sen sisältämä data. Ajantasaisesta datasta hyötyy koko yritys: johto, myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu.Asiakas ja asiakastieto ei ole myyjän ikiomaa omaisuutta, vaan jokainen asiakas on yrityksen pääomaa ja yrityksen asiakas. Mitä paremmin asiakkaista kerätty tieto on yrityksen saatavilla ja käytettävissä, sitä asiakaslähtöisemmin ja paremmin asiakkaita voi palvella.Yksinkertainen juttu, eikö totta? Kyllä, mutta todellisuus näyttää monessa yrityksessä toiselta. Asiakastapaamisista, puheluista, yhteydenotoista ja reklamaatioista kertynyt tieto on hajallaan siellä täällä – usein myyjän kalenterissa tai päässä. Sieltä tietoa ei osaa etsiä kukaan muu kuin myyjä itse.Tilanne voisi olla toisinkin. Jos asiakkaisiin liittyvät tiedonjyväset olisi tallennettu yhteen ja samaan paikkaan – CRM-järjestelmään – ne löytyisivät nopeasti ja tehokkaasti. Valitettavan usein järjestelmä on vajaakäytössä.Toisin kuin usein väitetään, CRM ei ole pelkästään myynnin, vaan myös asiakaspalvelun, liikkeenjohdon ja markkinoinnin työkalu.CRM:stä käy ilmi, mistä yrityksen asiakaskunta muodostuu, milloin esimerkiksi sopimukset ovat alkaneet ja millä alalla asiakkaat toimivat.Tällainen data kiinnostaa varmasti esimerkiksi yrityksen liiketoimintajohtoa ja johtoryhmää. Vasta kun tuntee yrityksen nykytilan eli muun muassa asiakkaat, voi miettiä tulevaisuutta.Turhan työn karsijaYrityksen arvokkaimpia omistuksia on sen tieto omista asiakkaista. Tuon datan avulla liiketoimintaa on mahdollisuus muokata entistä asiakaslähtöisemmäksi. Asiakaslähtöisyys jää kuitenkin pelkäksi sanahelinäksi, jos myynti ja markkinointi, asiakaspalvelu ja johto eivät ole samalla kartalla asiakkaiden tilanteesta: toiveista, palautteista ja sovituista asioista. Asiakaslähtöisyys ei toteudu aidosti silloinkaan, jos asiakas joutuu selittämään samat asiat alusta lähtien aina uudelle ihmiselle.Sellaista ei tapahdu, jos asiakastiedot keskitetään systemaattisesti CRM-järjestelmään. Mutta jotta siitä tulisi aidosti liiketoimintaa kehittävä työkalu, sitä pitää myös käyttää aktiivisesti. CRM:n tietojen – yrityksen koko, yhteystiedot, päättäjät, henkilökunnan koko, liikevaihto – on myös oltava ajan tasalla; muuten datasta ei ole hyötyä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin tärvätä aikaansa tietojen etsimiseen netistä tai soitella väärille henkilöille. Hallinnan tunne kasvaaAjantasainen ja runsasta dataa pursuava CRM tehostaa myyjän työtä monin tavoin. Data kertoo, mitä aiemmin on tehty, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi, missä on toimipaikkoja ja millaisia palveluja yritykselle on tarjottu. Data auttaa myyjää laatimaan työlistan tulevalle viikolle ja kuukaudelle. Oikeat yhteystiedot, yrityksen toimipisteet ja tytäryhtiöt sekä tiedot päättäjistä antavat vihjeitä siitä, mihin suuntaan myyntiä voisi kehittää. Parhaimmillaan CRM:n data tarjoaa uusia prospektoitavia asiakkaita ja toimialoja sekä uusia kasvualueita maantieteellisestikin. Tekemiseen tulee lisää systematiikkaa ja suunnitelmallisuutta. Systematiikka lisää hallinnan tunnetta paitsi myyjän työssä myös koko yrityksessä. Taustatietojen ymmärrys heijastuu myynnin laatuun. Kaikki haluavat olla ammattitaitoisia.Tietojen etsiminen on kallistaCRM:n käytöstä kuulee myös joskus soraääniä. On tallennettava ja raportoitava, kirjattava ylös pikkujuttuja. Se vie aikaa. Oma kokemukseni on kuitenkin päinvastainen: jos tietoja ei tallenneta, sitten aikaa vasta tuhlaantuukin, tosin vääriin asioihin. Soitot ja sähköpostit lähtevät väärille ihmisille, samoin kutsut asiakastapahtumiin. Se, jos mikä, on tehotonta.CRM:n käyttöä voi kuitenkin tehostaa monin sovelluksin. Sähköpostit ja puhelut voi synkronoida CRM:ään automatiikalla, johon on olemassa monia työkaluja ja vaihtoehtoja. Alma Talentin tietohuollon voi automatisoida niin, että tiedot päivittyvät yön yli. Siten esimerkiksi päättäjä- ja taloustiedoissa tapahtuneet muutokset näkyvät datassa välittömästi. Asiakkaat vaativat entistä enemmän laatua tapaamisista. Niihin on siis valmistauduttava huolella. Itse katson aina CRM:stä yhteydenoton saatuani, minkäkokoinen asiakas on, millä toimialalla ja missä päin Suomea hän toimii, jotta osaan ohjata hänet oikealle myyjälle.Joskus puhelu tulee henkilöltä, joka ei tiedä, että keskustelu on jo käynnissä kyseisen yrityksen ja Alma Talentin välillä. Kun CRM:ään on tallennettu yhteydenpidon historia, soittajalle on helppo kertoa, missä vaiheessa yhteistyö jo on. 

Myynti ja markkinointi
Alma Talent Tietopalvelut | Kiinteistön tiedot hukassa

Voiko kiinteistötunnus vanheta?

Mistäs nyt kiikastaa: kiinteistötunnus on tiedossa, mutta tietoja ei silti löydy? Syy voi löytyä kuntaliitoksista tai tonttien lohkomisesta. Onneksi ratkaisukin on lähellä: Alma Talentin Karttapalvelussa kiinteistötunnukset ovat aina ajan tasalla.Kiinteistönvälittäjä tarvitsee kiinteistötunnusta yleensä ainakin kaksi kertaa kaupanteon aikana: toimeksiannon vastaanottaessaan ja uudelleen kaupantekopäivänä. Kiinteistötunnuksen avulla löytyvät muun muassa lainhuuto ja rasitustodistus. Joskus tietoja täytyy hakea uudelleen kesken myyntiprosessin, jos kiinteistön myynti venyy, niin kuin voi käydä esimerkiksi talvella myyntiin otetuille kesämökeille. Puuttuvien tietojen syynä usein kuntaliitosVälillä käykin niin, että vaikka kiinteistötunnus löytyy, ei tietokannasta irtoakaan mitään tietoa. Silloin syynä on usein kiinteistön lakkaaminen. Kiinteistön lakkaaminen voi johtua esimerkiksi kuntaliitoksista tai kiinteistölle tapahtuneista muutoksista, kuten lohkomisesta, selittää Arto Helminen, laillistettu kiinteistövälittäjä ja asiantuntijajohtaja OP Koti Turun Seutu Oy:ssä.Kuntaliitokset ovat yleinen syy, sillä vielä jokunen vuosi sitten kuntaliitosten yhteydessä molempien kuntien kiinteistötunnukset haluttiin sovittaa toisiinsa. Silloin tehtiin yleensä niin, että pienemmän kunnan kiinteistötunnukset vaihdettiin sopimaan isomman tunnuksiin. Enää näin ei yleensä tehdä. Kiinteistötunnuksen lakkaamisen syynä voi olla myös se, että kiinteistöstä on lohkottu uusi kiinteistö. Esimerkiksi rakennuttaja saattaa ostaa ison maa-alueen ja lohkoa sen useiksi kiinteistöiksi, jolloin alkuperäistä kiinteistöä ei enää ole ja se lakkaa. Katso uusi kiinteistötunnus kartastaJos tunnuksella ei löydy tietoa, on käyttäjällä kaksi vaihtoehtoa: kun käytössä on Alma Talent Tietopalveluiden Karttapalvelu, saa tunnuksen selville zoomaamalla kartassa oikean kiinteistön kohdalle. Karttapalvelussa kiinteistötunnukset ovat aina ajan tasalla.Tunnus löytyy tietokannastaJos Karttapalvelua ei ole käytössä, löytyy muodostumisketju palvelusta listamuodossa. Muodostumisketju kertoo, mitä muutoksia kiinteistölle on tapahtunut tiettynä ajanjaksona.Uuden kiinteistötunnuksen saa selville, kun hakee muodostumisketjun eteenpäin. Silloin näytölle tulevat tiedot siitä, onko kiinteistö esimerkiksi lohkottu, ja mitkä uusien kiinteistöjen tunnukset ovat. Tiedot löytyvät myös taaksepäinKiinteistötunnuksen avulla pääsee tutkimaan myös historiaa. Silloin näytölle on haettava muodostumisketju taaksepäin. Se kertoo kiinteistötunnuksen historiasta: onko kiinteistö ollut vaikka osa jotain isompaa kokonaisuutta, ja mitkä näiden kiinteistöjen tunnukset ovat olleet. Historiatiedoista on apua esimerkiksi silloin, jos isompi maa-ala on lohkottu useaksi kiinteistöiksi eikä alkuperäinen tunnus ole enää voimassa. Historiatietoja tutkimalla voi selvittää esimerkiksi alkuperäisen kauppahinnan.Hakua helpottaa päivämäärärajaus: tiedot saa haettua tarkasti haluamalleen ajalle. Tietoja kiinteistöistä on saatavilla todella kaukaa, 1700-luvulta saakka. Muodostumisketju ja Karttapalvelu ovat Alma Talentin palveluita. Muodostumisketjun tarkastelu vaatiiTietopalveluiden lisenssin sekä oikeuden tarkastella kiinteistötietoja. Karttapalvelu on lisämaksullinen karttanäkymä, joka nopeuttaa esimerkiksi kiinteistönvälittäjien töitä, koska monipuolisten karttanäkymien avulla on helppo löytää tiedot esimerkiksi toteutuneista myyntihinnoista eri alueilla. Tilaa Kiinteistöhaku karttapalvelulla tilauslomakkeemme kautta.

Kiinteistötieto
Sammio