Menestyjä-yritys Härmän CNC-koneistus Oy

Positiivinen kateus ajaa Menestyjä-yrittäjää

CNC-koneistuksen menestyksen taustalla on halu palvella asiakkaita entistä paremmin, kertoo toimitusjohtaja Joni Ylinen. Asiakkaiden kuuntelu ja ymmärtäminen palkittiin Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatilla.Yrittäjyys on aina tuntunut minusta omalta tavalta tehdä työtä. Päädyin CNC-koneistuksen puikkoihin sattuman kautta: tein päättötyötäni vuonna 2005 ja otin yrityksen silloiseen omistajaan yhteyttä, sillä tarvitsin työtäni varten koneistettuja osia. Sitä kautta päädyin ensin CNC-koneistukseen osaomistajaksi. Nyt olen ollut toimitusjohtajana viitisen vuotta, ja omistan yrityksen kokonaan.CNC-koneistus tekee alihankintana koneistettuja osia kone- ja laitevalmistajille. Kun siirryin yrityksen puikkoihin, halusin kehittää toimintaa niin, että pelkkien osien lisäksi tarjoamme osakokonaisuuksia. Myös asiakkaat toivoivat sitä. Osakokonaisuuksien tarjoaminen tarkoittaa, että itse koneistetun osan, kuten vaikka laakeripesän, lisäksi tarjoamme maalauksen, hitsauksen ja kokoonpanon. Kun hoidamme itse koko kokonaisuuden, laadunvalvonta pysyy tiukasti meidän käsissämme. Reklamaatiokustannuksemme ovatkin hyvin pienet, ja meillä on monia uskollisia, pitkäikäisiä asiakkaita.Kun julkaisimme uutisen Menestyjä-merkistä Facebook-tilillämme, saimme asiakkailtamme paljon onnitteluja. Käytämme merkkiä säännöllisesti myös markkinointimateriaaleissamme ja esimerkiksi sähköpostien allekirjoituksissa.Menestyjä-sertifikaatista kiitos kuuluu työntekijöillemme ja asiakkaillemme, joiden kanssa olemme saaneet tehdä töitä. Se kertoo myös siitä, että olemme osanneet tehdä oikeita päätöksiä. Palveluissamme erityistä on joustavuus ja se, että osallistumme tuotteiden suunnitteluun asiakkaan kanssa hyvin varhaisessa vaiheessa.Toinen menestyksemme salaisuus on jatkuva investointi. Tavoitteeni on, että meillä on uusimmat koneet ja erittäin ammattitaitoinen henkilökunta, ja investoimmekin jatkuvasti sekä koneisiin että henkilökunnan koulutukseen. Kasvuhaluja meillä on edelleen, vaikka markkinatilanne onkin hankala. Tavoittelemme ensi vuodelle viiden miljoonan liikevaihtoa.Aion edelleen jatkaa yrityksen puikoissa. Yrittäjyys on toisinaan hyvinkin haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Täällä Pohjanmaalla ajatellaan - pilke silmäkulmassa - että jos naapurilla menee hyvin, itsellä pitää mennä vielä paremmin.Menestyjä-sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka  saavat Alma Talentin Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Analyysissä yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella joita ovat kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kullakin osa-alueella yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin yrityksiin yritystietokannassamme ja oman toimialansa yrityksiin. Tarkasta onko yrityksesi yksi Menestyjistä ja tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.

Menestyjät
Metsänkäyttöilmoitukset karttapalvelusta

Metsänkäyttöilmoitus kertoo mitä metsässä tapahtuu

Metsänkäyttöilmoitukset kertovat suunnitelluista metsähakkuista. Metsänkäyttöilmoitukset ovat saatavilla Alma Talentin karttapalvelussa. Kartasta näkee tarkasti suunnitellut hakkuut ja niiden syyt.Kun metsänomistaja suunnittelee hakkuuta, on hänen tehtävä tulevasta hakkuusta metsänkäyttöilmoitus. Ilmoitus on jätettävä viimeistään kymmenen päivää etukäteen Metsäkeskukselle.Metsänkäyttöilmoitukset ovat julkista tietoa. Yksityinen kansalainen voi tarkastella ilmoituksia esimerkiksi Metsäkeskuksen sivuilla ja yrityskäyttäjä Alma Talentin tietopalveluista.Karttapalvelun avulla näkee hyvin tarkasti suunnitellut hakkuut ja niiden syyt. Ne voivat auttaa esimerkiksi kiinteistövälittäjää arvioimaan myytävän kiinteistön ympärillä tapahtuvia muutoksia. Tiedot ovat avuksi myös kiinteistönomistajille. Jos oman kodin tai mökkitontin naapuriin on suunniteltu hakkuita, pystyy metsänkäyttöilmoitusten ansiosta tilanteeseen varautumaan etukäteen.- Tiedot näkyvät kartalla hyvin tarkasti. Aikaisemmin alueet näkyivät neliömäisinä, mutta viime keväänä tarkkuus parani ja nyt kartalla näkyy täsmälleen, mihin hakkuualue rajoittuu, kertoo Metsäkeskuksen asiantuntija Yrjö Niskanen.Metsäkeskus neuvooEnnen hakkuun alkamista  Metsäkeskuksen asiantuntijat käyvät ilmoitukset läpi. He tarkistavat, että hakkuu on juridisesti mahdollinen: ettei metsä sijaitse luonnonsuojelualueella tai ole muuten suojeltava ympäristö.Metsänkäyttöilmoituksia tehdään vuodessa yli 100 000. Noin puolet ilmoituksista ei vaadi lisäselvityksiä. Moni ilmoitus vaatii kuitenkin neuvontaa, kertoo Metsäkeskuksen Yrjö Niskanen. Silloin asiantuntijat ottavat yhteyttä metsänomistajaan tai metsätoimijaan.Asiantuntijat saattavat esimerkiksi antaa metsänomistajalle neuvoja, miten uudistushakkuun jälkeen tilalle saadaan kasvamaan uusi metsä mahdollisimman nopeasti.Myös myrskytuhot tulee ilmoittaaMetsänkäyttöilmoitus on voimassa kolme vuotta, ja sen jättäminen on metsänomistajan vastuulla. Omistaja voi kuitenkin valtuuttaa myös puiden ostajan tekemään ilmoituksen. Ilmoituksessa tulee käydä ilmi, mitä metsää hakataan, miten ja esimerkiksi se, miten hakatun metsän tilalle suunnitellaan kasvatettavan uutta metsää.Myyntihakkuiden lisäksi on ilmoitettava esimerkiksi myrskytuhoista johtuvat hakkuut. Näin Metsäkeskus saa kerättyä tietoa myrskytuhoista kuin esimerkiksi tuholaisten aiheuttamista ongelmistakin.Satelliitti paljastaa salahakkuutUuden teknologian avulla Metsäkeskus pystyy myös tutkimaan, jos hakkuita on tehty ilman ilmoitusta.- Satelliittiteknologialla otetuista kuvista pystytään automaattisesti tunnistamaan hakatut alueet, ja sitten voimme tarkistaa tietokannasta, onko siitä tehty metsänkäyttöilmoitus. Suomalaiset tietävät hyvin metsänkäyttöilmoituksesta ja täyttävät niitä tunnollisesti, Yrjö Niskanen kertoo.Metsänkäyttöilmoitukset karttapalvelustaAlma Talentin karttapalvelusta on nyt nähtävissä myös metsänkäyttöilmoitukset. Tilaa karttapalvelu tilauslomakkeen kautta tai jätä meille yhteydenottopyyntö.

Kiinteistötieto
Menestyjä-yritys Freja Transport & Logistics

Menestyjä-merkki on kiitos myös Frejan henkilökunnalle

Freja Transport & Logistics tarjoaa kuljetuspalveluita  kaikkialle maailmaan. Menestyjät-sertifikaatti on paitsi menestyksen merkki, myös kiitos henkilökunnalle hyvästä työstä, sanoo toimitusjohtaja Matti Urmas. Freja Transport & Logistics tarjoaa kuljetuspalveluita kaikkialle maailmaan. Jokainen kuljetustilanne on uniikki; ei ole kahta samanlaista. Siksi haluammekin olla enemmän kuin pelkkä tavarankuljettaja, joka vie tavaran pisteestä A pisteeseen B. Kuljetus on paljon yhtä rekkaa tai laivaa isompi asia.Yritys on toiminut Suomessa jo 1940-luvulta saakka, mutta aikaisemmin sen nimi oli Maa ja Meri Oy . Ostin Maan ja Meren vuonna 2003 Jörgen Hansenin, Frejan tanskalaisen perustajan kanssa, ja yhdistimme konsernin yrityksen yhden nimen alle. Näin syntyi Freja Transport  & Logistics. Vientipuolella isoimpia asiakkaitamme ovat teräs- ja metsäteollisuus, tuonnissa taas tukkukaupat ja maahantuojat.  Kauppalehden Menestyjät-sertifikaatti kertoo mielestäni, että teemme oikeita asioita. Vaikka vahvat talouden tunnusluvut ovat osa Menestyjät-sertifikaatin kriteereitä, mittarit ovat kaikkiaan hyvin laajat. Meille on tärkeää ymmärtää asiakkaidemme tarpeita ja tarjota juuri heille sopiva ratkaisu.Menestys tarkoittaa meille taloudellisen kasvun lisäksi kahta asiaa: Sitä, että olemme hyvä ja pitkäaikainen työnantaja ja sitä, että asiakkaamme voivat luottaa meihin. Tällainen luottamus syntyy vain kokemusten myötä, ja meillä onkin tutkitusti kansainvälisen kuljetusalan alan korkein asiakastyytyväisyys Suomessa.Valttejamme kansainvälisellä kuljetusalalla ovat asiantuntevuus, ongelmanratkaisukyky, lupausten pitäminen ja saatavilla oleminen. Asiakkaamme tietävät aina, kehen ottaa yhteyttä, jos jotain yllättävää tapahtuu, mihin vuorokaudenaikaan tahansa.Menestyjät-sertifikaatti kertoo vakaudesta ja jatkuvuudesta. Menestyjät-merkistä on hyötyä ulospäin, mutta se on tärkeä myös talon sisällä. Se on kiitos henkilökunnalle hyvin tehdystä työstä. Työ jatkuu: palvelutuotannossa on joka päivä tehtävä oikeita valintoja ja onnistuttava. Menestyjät-merkki kertoo myös vakaudesta ja jatkuvuudesta. Tulevaisuudessa työtä riittää vielä tunnettuuden lisäämisessä mahdollisten kansainvälisten kuljetusasiakkaiden keskuudessa. Tavoitteemme ei kuitenkaan ole olla maailman suurin kuljetusyritys, vaan paras. Se on paljon arvokkaampaa. Menestyjä-sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka  saavat Alma Talentin Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Analyysissä yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella joita ovat kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kullakin osa-alueella yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin yrityksiin yritystietokannassamme ja oman toimialansa yrityksiin. Tarkasta onko yrityksesi yksi Menestyjistä ja tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.

Menestyjät
kiinteistön hinnanmääritys

Kiinteistön hinta on kokonaispaketti - Kokenut välittäjä paljastaa metodinsa

Kiinteistön hinnanmääritys on kokonaispaketti. Siinä auttavat data, verkostot ja välittäjän kokemus. Alma Talentin Karttapalvelusta näkee suoraan kartalta kiinteistöjen toteutuneet myyntihinnat. Kiinteistön hinnanmääritys on usein monimutkaisempaa kuin asunto-osakkeen, sillä palapelissä on enemmän palasia. Hintaan vaikuttavat itse tontin ja rakennuksen lisäksi valtavasti myös alue, kaavoitus ja erityistekijät, kertoo Neliöt liikkuu LKV Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja Tuomas Kukko.Tammikuussa toimintansa aloittanut Neliöt liikkuu LKV on tuore toimija kiinteistövälityksessä. Yrityksen vahvuuksiin kuuluu runsas sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin käyttö, jolla kiinteistöään myyvä saa merkittäviä lisähyötyjä.Näin toimitusjohtaja itse käy hinnanmäärityspalapelin kimppuun: Kiinteistön myynti on monipuolinen paketti, ja siksi tutkin tarkkaan kiinteistöön liittyvät erityistekijät. Mihin tontti sijoittuu: onko se esimerkiksi päättyvän tien päässä, rajoittuuko se metsään vai naapurin tonttiin, onko se lähellä järven tai meren rantaa. Jos kyseessä on rakentamaton tontti, rakennusoikeusneliöiden määrä on oleellista. Jos taas kiinteistö myydään talon kera, pihan suunta on tärkeä, sillä esimerkiksi etelään suunnattu piha saa enemmän valoa kuin pohjoispiha.Heti alkuun tarkistan yleensä kiinteistöjen toteutuneet myyntihinnat parin kolmen kilometrin säteellä myytävästä kohteesta. Helpoin tapa siihen on Alma Talentin Karttapalvelu, koska kartalta näkee paitsi hinnat myös esimerkiksi sen, miten tontti sijoittuu.Usein tulostan kartan mukaan ja lähden kävelemään alueelle ja katsomaan, miltä muut lähiaikoina myydyt talot näyttävät ja mitä ulkoisesti havaittavia erikoisominaisuuksia niissä on.Lisäksi haen taustalle niin paljon dataa kuin mahdollista. Esimerkiksi rakennuspiirustuksista saa selville taloon liittyviä asioita. Kunnan kaavoitussuunnitelmat taas antavat tietoa alueen kehityksestä ja muutoksesta. Jos talo on uusi, myös rakennuskustannusten arviointi antaa osviittaa hinnanmääritykseen.Tarkistan myös, millaisia hintoja alueella myytävistä kiinteistöistä pyydetään ja ovatko ne olleet pitkään myynnissä. Usein myös soitto välittäjäkollegoille auttaa. Puhun myös tuttujen rakennusarkkitehtien ja rakennusmestareiden kanssa erityisesti silloin, jos ei tahdo löytyä vastaavia kohteita, joihin verrata.Välittäjän aluetuntemus ja osaaminen ovat avainasemassa. Kiinteistöjä ostavat usein perheet, ja heille on tärkeä tietää, missä ovat lähimmät päiväkodit ja koulut ja puhutaanko niissä kenties suomea, ruotsia vai englantia. Myyntitilanteessa psykologinen silmä on tärkeä, ja aluetuntemus on tässäkin avuksi. Jos vaikka kiinteistön takapihalta lähtee suora polku lähikoululle ilman yhtäkään autotien ylitystä, voi tällä olla suuri merkitys ostoa harkitsevalle perheelle.Joskus arvonmääritys voi mennä täysin myttyyn. Kaikille käy niin välillä, ja se on vain hyväksyttävä. Joskus käy myös niin, että asiakkaalla on kiinteistön arvosta kovin erilainen käsitys kuin välittäjällä. Silloin välittäjän ammattitaitoa on osata perustella oma arvionsa. Sehän ei ole mutua vaan perustuu dataan ja kokemukseen.Tietopalveluiden sopimusasiakkaana pääset tarkastelemaan Karttapalvelusta kiinteistöjen toteutuneita myyntihintoja. Palvelussa toteutuneet hinnat näkee suoraan kartalta.

Kiinteistötieto
Menestyjä-yritys Varsinais-Suomen Apuvoima Oy

Menestyjä-yrittäjälle työntekijät ovat ykkönen

Varsinais-Suomen Apuvoima rekrytoi ja vuokraa henkilökuntaa ja heille vuokrahenkilökunnan hyvinvointi on sydämen asia. Apuvoimalle myönnetty Menestyjä-sertifikaatti on merkki siitä, että asioita on tehty oikein, uskoo toimitusjohtaja Matti Holmaranta.Varsinais-Suomen Apuvoima sai alkunsa pitkästä urastani teollisuuden johtotehtävissä. Olin hoitanut työssäni rekrytointeja ja nähnyt, millaisia teollisuudenalan vaatimukset ovat. Vuodesta 2008 saakka olen hoitanut suorarekrytointeja ja vuokratyövoiman välitystä omassa yrityksessäni. Lisäksi teemme jonkin verran konsultointia, miten teollisuudenalan yrityksissä voitaisiin parantaa tuottavuutta ja säästää hankinnoissa.Yritys on kasvanut tasaisesti. Aloitimme kahden hengen tiiminä. Tiimi on kasvanut noin yhden henkilön vuosivauhtia. Nykyään meillä on myös toimipiste Uudellamaalla. Vaikka olen toimitusjohtaja, olen mukana myös päivittäisessä työssä. Etsin työnhakijoita ja hoidan suhteita asiakasyrityksiin. Valttejamme markkinoilla ovat hyvät työnhakijat ja nopea palvelu. Hyvistä työntekijöistä on pulaa. Siksi yritämme kaikin tavoin palvella työntekijöitämme ja pitää heistä hyvää huolta. Tarjoamme esimerkiksi kuntosalijäsenyyden ja yksityisen työterveyshuollon. Työntekijämme ovat usein mainostaneet meitä kavereilleen. Näin maineemme kiirii, ja pystymme palvelemaan asiakkaita paremmin, kun voimme tarjota heille hyviä työntekijöitä. Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatti on meille merkki siitä, että olemme hoitaneet yritysasiakkaitamme hyvin ja pitäneet myös omasta henkilökunnastamme huolta. Tiimimme on hyvin iskukykyinen ja yritteliäs joukkue! Olemme saaneet sertifikaatista jo positiivista palautetta ja onnitteluja asiakkailta.Menestys tarkoittaa meille sitä, että pystymme työllistämään listoillamme olevia työntekijöitä. Ykköstavoitteemme on pitää heidät töissä, ja jos yhdessä asiakasyrityksessä hiljenee, yritämme löytää heille töitä muualta. Kaikki muu menestys kumpuaa työntekijöiden tyytyväisyydestä. Monet ovatkin meillä töissä vuosia, ja muutamat kymmenvuotiskahvitkin juotiin vähän aikaa sitten.Tulevaisuudessa toivon, että voisin vetäytyä hiukan arkipäivän toiminnan pyörittämisestä ja antaa yhä enemmän vastuuta muille. Työntekijäni ovat hyvin itseohjautuvia ja heille on siksi helppo jakaa vastuuta. Itse voisin vielä enemmän keskittyä konsultointiin, jossa pitkä urani teollisuuden johtotehtävissä on avuksi. Tulevaisuudessa kasvu vaatii ponnistelua ja onnistumisia, että pysymme edelleen kasvu-uralla. Siksi myös kasvatamme tiimiämme lähiaikoina.Menestyjä-sertifikaatti myönnetään yrityksille, jotka  saavat Alma Talentin Menestyjäluokituksessa vähintään 50 pistettä. Analyysissä yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella joita ovat kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kullakin osa-alueella yritystä verrataan oman kokoluokkansa yrityksiin, kaikkiin yrityksiin yritystietokannassamme ja oman toimialansa yrityksiin. Tarkasta onko yrityksesi yksi Menestyjistä ja tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.  

Menestyjät
Alma Media

TOP 5 kiinteistöaiheiset kysymykset

Tietopalveluiden asiakaspalvelu vastaa käyttäjiemme kysymyksiin päivittäin. Jotkin kysymykset ovat toisia yleisimpiä. Tässä sinulle koostetut käyttövinkit:1. Yrität hakea kiinteistötietoja lakanneesta kiinteistöstä.Ratkaisu: perustiedoissa näkyy, että kiinteistö on lakannut. Tarkasta voimassa oleva kiinteistötunnus Kiinteistöstä muodostuneet -raportilta.2. Kiinteistöä ei löydy, kun haet sen tunnusta Kiinteistön osoitteella -toiminnolla.Ratkaisu: käyttämällä karttapalvelun osoitehakua kiinteistö löytyy helposti.  3. Haet muun viranomaisen, kuin Maanmittauslaitoksen, tiedoista saadulla kiinteistötunnuksella, mutta kiinteistöä ei kuitenkaan löydy sillä.Ratkaisu: kiinteistötunnus on perusmuodossaan neliosainen, ja osat erotetaan toisistaan väliviivalla esim. 999-999-9999-9999. Kiinteistötunnuksen lopussa voi olla myös viidesosa joka alkaa L- tai M -kirjaimella (vuokraoikeuden tai määräalan tunnus). Poista tunnuksen lopusta muut mahdolliset viranomaisten lisäämät tarkastusmerkit.4. Laitostunnuksella tai määräalatunnuksella ei löydy kiinteistöasiakirjoja.Ratkaisu: tarkasta Rasitustodistuksesta tai Kiinteistörekisteriotteesta oikea tunnus.5. Miten kiinteistön osoite selvitetään?Ratkaisu: kohdenna Kiinteistöhaun kartta kyseiselle alueelle ja etsi haluamasi kiinteistö. Kartta lähenee yhden mittakaavatason kaksoisklikkaamalla karttaa tai skrollaamalla hiirellä. Valitse kiinteistöpiste ja hyödynnä Rakennukset-tuotetta. Voit myös laittaa Kartan Aineistot -valikosta Rakennukset -aineiston päälle, ja mikäli kiinteistöllä on Väestötietojärjestelmään merkitty rakennus, tulee kartalle talo-kuvake ja sitä klikkaamalla, saat rakennuksen osoitteen näkyville.  

TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan.

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut Benchmarking

Benchmarking avuksi kilpailuanalyysiin

Kilpailijoiden vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen auttaa yrityksen oman suunnan löytämisessä. Benchmarking-raportti kertoo luotettavasti yritysten toimintaympäristöstä. Me elämme kaikki kilpailussa, ja meidän täytyy siinä myös pärjätä. On seurattava omaa liiketoimintaympäristöä ja reagoitava muihin yrityksiin. On tiedettävä, mihin suuntaan ne ovat menossa.Näin toteaa Ilkka Lakoma, suomalaisiin bisnes-, patentti- ja informaatiopalveluihin erikoistuneen Merilkon Oy:n toimitusjohtaja. Hän myy yrityksille Alma Talentin Benchmarking-raportteja, ”benchejä”. Ne antavat yritysten talouden suunnasta kattavan käsityksen. Raportin ahkerimpiin käyttäjiin kuuluvat yritysten johtoryhmät strategiatyössään: toimitusjohtajat, talousjohtajat ja controllerit. Raportti kuluu yhtä lailla rahoittajien, sijoittajien kuin viranomaisorganisaatioidenkin käsissä. Yrityskauppoja ja -järjestelyjä suunnittelevat saavat raportista nopeasti kuvan koko toimialasta. Tukku uusia toimialoja Suomalaiset yritykset ovat käyttäneet Alma Talentin laatimaa Benchmarking-raporttia jo yli kaksikymmentä vuotta. Monet hankkivat benchmarkingin joka vuosi, joskin raportin käyttötiheys riippuu toimialan yleisestä tilanteesta. Jos toimiala on vakaa, osa yrityksistä hyödyntää raporttia tyypillisesti parin vuoden välein. Jos se on taas vahvassa muutoksessa, raportti tilataan joka vuosi.Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu juuri nyt paljon, ja tiedon tarve on suuri. Uutta bisnestä syntyy muun muassa koti- ja asumispalveluissa.  – Raportin voi hankkia myös jättiyritys jonkin divisioonansa tarkoitukseen. Tänä vuonna erityisen suosittu oli laaja pohjoismaisten sahateollisuusyritysten benchmarking, jota monet yritykset hyödynsivät. Toinen hyvä esimerkki on energiayhtiöiden myyntiyhtiöiden ja myyntiliiketoimintojen laaja raportti. Sitä kaivattiin, koska energia-ala on nyt kovassa rakennemuutoksessa, Lakoma kertoo.Alma Talent on tehnyt lyhyen ajan sisällä yli kolmekymmentä segmenttikohtaista uutta benchmarking-raporttia.Korkeat pisteet, vakaa yritysBenchmarking-raportit perustuvat analyyseihin, jotka Alma Talentin yritysanalyytikot tekevät kymmenientuhansien yritysten tilinpäätöstiedoista, tuloslaskelmista ja taseista. Analyytikot käyttävät analyyseissaan oikaistuja tilinpäätöstietoja. Raportti kertoo yritykselle luokituspisteet, jotka on saatu vertaamalla yrityksen keskeisten tunnuslukujen – muun muassa volyymin, kannattavuuden ja rahoitustilanteen – tasoa toimialan sekä koko yrityskannan yrityksiin. Useat taloudelliset tunnusluvut ovat toimialariippuvaisia, joten niiden oikeaan tulkintaan tarvitaan vertailutietoja toimialan yleisestä tasosta. Alma Talentin tietokanta sisältää vertailutietoja yli 500 toimialasta.Pisteet kertovat yhtiön liiketoiminnan menestyksestä koko suomalaisessa yrityskannassa. Mitä korkeammat pisteet yritys saa, sitä vahvemmalla pohjalla sen talous on. Raportissa kaikki yritykset analysoidaan viimeisen viiden vuoden ajalta.– Aikajänne on tärkeä, sillä sen myötä nähdään trendit ja muutokset, eli ollaanko menossa parempaan vai huonompaan suuntaan, ja yritys voi tehdä johtopäätöksiä oman tulevaisuutensa suhteen, Lakoma sanoo. Taloudellisen analyysin tarve kasvaaBenchmarking auttaa yrityksiä hahmottamaan omat mahdollisuutensa erottautua kilpailijoista. Tärkeää on se, että raportin sisältämä yritysjoukko on oikea. Jos yritys toimii vakiintuneella toimialalla, se voi tilata valmiin raportin, joka analysoi alan keskeisimmät toimijat. Jos taas kilpailukenttä on vaikea hahmottaa, yritys voi pyytää Alma Talentin etsimään mahdolliset yritykset tai esittää oman listan yrityksistä, joita se haluaa seurata. Raporttiin voi valita tärkeät kilpailijat sekä kotimaasta että ulkomailta. – Ulkomaiset yritykset voivat olla ensiarvoisen tärkeitä, jos yritys toimii kansainvälisillä markkinoilla, Lakoma huomauttaa.Hän on huomannut, että kun yritys tilaa benchmarking-raportin ensimmäisen kerran, sen odotukset yleensä ylittyvät. Valtaosa yrityksistä tilaa raportin uudestaan. Se ei häntä kahdenkymmenen vuoden myyntikokemuksella ihmetytä, sillä raportti on hyvin perusteellinen ja laaja. Taloudellisen analyysin merkitys tuntuukin kasvavan koko ajan. – Entistä pienemmät yritykset joutuvat tarkastelemaan kilpailutilannetta ulkomaisen kilpailun ja esimerkiksi verkkokaupan lisäännyttyä. Bench on laadukas ja luotettava. Oikein käytettynä se menee suoraan liiketoiminnan ytimeen. Kysy lisätietoja Benchmarkingista ja tilaa oma raporttisiValmiita Benchmarking vertailuryhmiä on liki 300. Nämä vertailuryhmät kattavat kaikki tärkeimmät toimialat Suomessa sekä 5–15 keskeistä yritystä kultakin alalta. Voit myös räätälöidä oman raportin ja nimetä vertailuryhmään haluamiasi yrityksiä, myös ulkomaisia. Kysy lisää ja tee tilaus.

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut | Isännöinti Ilkka Saarinen Oy

Isännöinti Ilkka Saarinen Oy - digipalvelujen edelläkävijä Tampereelta

Isännöinti Ilkka Saarinen on Alma Talentin Tietopalveluiden ensimmäinen asiakas Pirkanmaalla. Yhteistyösuhde on jatkunut jo lähes 15 vuotta. Tamperelainen isännöintitoimisto Isännöinti Ilkka Saarinen on melkoinen edelläkävijä, mitä tulee sähköisten palveluiden käyttöön. Noin viisitoista vuotta sitten, kun sähköiset palvelut olivat vielä uusinta uutta, Ilkka Saarisesta tuli Alma Talentin Tietopalveluiden ensimmäinen asiakas Pirkanmaalla.- Asiakasnumeromme oli yksi! kertoo isännöintitoimiston perustaja ja toimitusjohtaja, kiinteistöneuvos Ilkka Saarinen. Ensimmäisenä Isännöinti Ilkka Saarinen otti käyttöön Asukaskysely-palvelun, jota toimiston väki käyttää ahkerasti edelleen.- Tarkistamme sieltä esimerkiksi, kuinka monta asukasta jossain tietyssä asunnossa asuu. Monissa taloyhtiöissä se on vesimaksun peruste, Ilkka Saarinen selittää.Ei tavallista päivääToimiston isännöitsijät ja kiinteistösihteerit käyttävät Tietopalveluita aktiivisesti, kertoo vastaava isännöitsijä Anna Salo. Isännöitsijän tyypillisen työpäivän kuvaaminen sen sijaan ei olekaan vallan yksinkertaista, sillä työtehtävät vaihtelevat päivästä toiseen. Hiljaisena päivänä hommia tehdään sähköpostin ja puhelimen ääressä, ja työtehtäviin voi kuulua esimerkiksi kokousasioiden valmistelua. Toisaalta esimerkiksi asiakastaloyhtiössä sattunut vesivahinko vaatii paikan päällä käyntiä ja voi muuttaa työpäivän kulkua saman tien. Myös vuodenajat tuovat oman vaihtelunsa isännöitsijöiden työhön, Anna Salo kertoo. Alkuvuodesta hommia teettävät taloyhtiöiden tilinpäätökset ja yhtiökokoukset. Silloin haetaan muun muassa kaupparekisteriotteita, lainhuutotodistuksia ja yhtiöjärjestyksiä. Kesällä taas käynnissä on usein korjausurakoita, jotka työllistävät teknisiä isännöitsijöitä.Teknisesti vahvaVahva tekninen osaaminen on Isännöinti Ilkka Saarisen erikoisuus. Talon isännöitsijät jakautuvat kahteen alalajiin: hallinnolliset isännöitsijät hoitavat esimerkiksi taloyhtiöiden kokouksia, kun taas tekninen isännöitsijä pyyhältää paikalle tarkastamaan vesivahingon aiheuttamia vaurioita tai suunnittelee remontteja. - Saamme tarvittaessa teknisen asiantuntijan näkemyksen nopeasti, ja asiakkaalle on helppoa, kun kaikki palvelut ovat saman katon alla. Tieto kulkee paremmin, eikä kaikkea tarvitse aina selittää alusta asti, kun tekniset isännöitsijät tuntevat kiinteistöt jo valmiiksi, Anna Salo kertoo.Hyvä palvelu tuo uskollisia asiakkaitaTyön monipuolisuuden ja vaihtelevuuden vuoksi Alma Talent saa kiitosta Isännöinti Ilkka Saarisen väeltä. Jokapäiväisen taloyhtiöiden hallinnoinnin vuoksi tietojen tarkistaminen on kätevää myös esimerkiksi silloin, kun uusi mahdollinen asiakas jättää tarjouspyynnön.- Palvelusta voi esimerkiksi tarkistaa, että pyynnön jättäjä todella on taloyhtiön hallituksen jäsen. Yhtiöjärjestyksestä näemme esimerkiksi vastikeperusteet ja huoneistolukumäärät. Se auttaa meitä ymmärtämään, miten yhtiötä on tarkoitus hoitaa, Ilkka Saarinen selittää.Isännöintitoimiston porukka kiittelee palveluiden nopeutta, tietojen ajantasaisuutta ja käytön helppoutta. Myös asiakaspalvelun laatu selittää Isännöinti Ilkka Saarisen asiakasuskollisuutta.-  Olemme aina saaneet hyvää asiakaspalvelua ja fiksua vastaantulemista, Ilkka Saarinen kiittää. Tietopalvelut isännöitsijöilleKiinnostuitko Tietopalveluiden isännöitsijöille tarjoamista palveluista? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, kerromme mielellämme lisää! Kuva: SHL – Sonja Lahtinen

Isännöinti
Huoneistotietojärjestelmä

Isännöitsijät - huoneistotietojärjestelmä tulee aivan pian

Huoneistotietojärjestelmä on syksyn kuuma puheenaihe. Missä mennään ja mitä järjestelmästä pitää tietää juuri nyt?Moni isännöitsijä, kiinteistönvälittäjä ja asunnonomistaja on raapinut päätään pitkin alkusyksyä. Uudesta huoneistotietojärjestelmästä on pulistu jo pitkään, mutta tapahtuuko mitään? Ja milloin tässä itse pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin? En kai vain ole jo myöhässä?Huoneistotietojärjestelmä on jo käytössä, ja vuoden alusta saakka sinne on alettu tallettaa uusien asunto-osakeyhtiöiden tietoja. Suurin puserrus on kuitenkin tulossa vasta loppusyksystä ja ensi vuonna, kertoo ASREK-ohjelmapäällikkö Jorma Turunen Maanmittauslaitokselta.Muutos koskee kahta miljoonaaHuoneistotietojärjestelmä kerää yhteen Suomen kaikkien asuinhuoneistojen omistustiedot. Mittakaava on hurja: se tarkoittaa 90 000 taloyhtiötä, 1,5 miljoonaa huoneistoa ja yli 2 miljoonaa omistajaa. Muutokselle on kuitenkin hyvä syy. Kun tiedot saadaan kirjattua järjestelmään, paperiset osakekirjat muuttuvat tarpeettomiksi. Rahaa säästyy, ja myös päänvaivaa, koska osakekirjan katoamisesta tai tuhoutumisesta ei tarvitse enää murehtia.Hidasta käsityötäVuoden alusta saakka uusien asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloiden tiedot siirtyvät huoneistotietojärjestelmään, eikä paperisia osakekirjoja ole enää painettu. Myös olemassa olevilla taloyhtiöillä on ollut mahdollisuus pyytää osakeluetteloidensa siirtoa Maanmittauslaitokselta.Osakeluettelo kertoo, mikä osake oikeuttaa minkäkin huoneiston omistukseen ja kuka sen omistaa. Tähän mennessä järjestelmään on siirretty käsin noin 50 taloyhtiön osakeluettelot. Koska työ tehdään taloyhtiö kerrallaan, on se tietysti hidasta.  - Tämä on antanut meille arvokasta tietoa siitä, miten järjestelmästä voisi tehdä vielä helppokäyttöisemmän. Suunnitelmissa on myös vielä testauttaa järjestelmää kokemattomilla käyttäjillä, Jorma Turunen kertoo.Odottakaa lokakuuhun!Jorma Turunen neuvoo taloyhtiöitä odottamaan, ellei osakeluettelon siirrolle ole erityistä kiirettä. Taloyhtiöt pääsevät nimittäin siirtämään tiedot järjestelmään itse ihan pian: jo lokakuun lopussa.Ensimmäiseksi siirtohommiin pääsevät pienet taloyhtiöt, joilla ei ole käytössä isännöintijärjestelmää. Jos taas isännöintijärjestelmä on käytössä, kannattaa odottaa hiukan pidempään. Valmisteilla on mahdollisuus siirtää tiedot automaattisesti suoraan isännöintijärjestelmästä huoneistotietojärjestelmään. Jorma Turunen arvioi, että se onnistuisi ensi vuoden alkupuolella.Yhteystiedot ajan tasalle ja yhtiöjärjestys viereenJärjestelmä on helppokäyttöinen, ja sitä testataan parhaillaan hankalien paikkojen siloittamiseksi. Jorma Turunen arvelee, että pienen taloyhtiön isännöitsijältä tai hallituksen puheenjohtajalta menee tietojen siirtoon noin varttitunnista tuntiin. Ennen siirtoon ryhtymistä kannattaa tarkistaa kaksi asiaa:- Tarkista, että isännöitsijän tai puheenjohtajan nimet ovat kaupparekisterissä oikein. Vain he pääsevät syöttämään tietoja. Myös taloyhtiön yhtiöjärjestys kannattaa varata viereen, sillä sen tietoja tarvitaan.- Lisäksi taloyhtiön hallituksen täytyy tehdä päätös siirrosta.  Maanmittauslaitos tarjoaa siirron tueksi kattavan ohjeistuksen, ja apua saa tarvittaessa myös puhelimitse.

Kiinteistötieto
Sähköpostimarkkinointi Alma Talent Tietopalvelut

Sähköpostimarkkinointi ilman ennakkosuostumusta

Luultavasti jokainen yritys osaa suurin piirtein sanoa, tekeekö B-to-B- vai B-to-C-myyntiä, tai kenties molempia. Lain näkökulmasta tämä onkin erittäin tärkeää, sillä myynnin ja markkinoinnin sääntely näiden kahden välillä on hyvin erilaista. Sähköisessä suoramarkkinoinnissa yksi merkittävimmistä eroista on ennakkosuostumus: yrityksille ja yhteisöille markkinoitaessa ei pääsääntöisesti tarvita ennakkosuostumusta, kun taas kuluttajille markkinoitaessa on ennakkosuostumus yleensä oltava.Kuluttajansuojalain neljäs pykälä määrittelee kuluttajan seuraavasti: "Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten." Tuntuu aika selkeältä. Kun henkilö ostaa jotain henkilökohtaisiin tarpeisiinsa, on kyse yksityisestä kuluttajasta. Kun puolestaan hankitaan jotain elinkeinotoimintaa varten, on kyse yritysmyynnistä.Tähän välimaastoon jää kuitenkin yllättävän suuri harmaa alue, jossa sovellettavat lait aiheuttavat päänvaivaa. Työntekijöille markkinointiUseissa yrityksissä on tarkat hankintaprosessit moniin työntekijöiden tekemiin hankintoihin, kuten tietokoneisiin, puhelimiin ja leasing-autoihin. Tästä huolimatta päätöksen tuotteesta tekee kuitenkin loppukäyttäjä, pitkälti henkilökohtaisten mieltymystensä mukaisesti. Saako siis matkapuhelimia mainostaa suoraan työntekijöille, tai lähestyä heitä leasing-tarjouksin?Työntekijälle saa markkinoida ilman ennakkosuostumusta, kun tarjotaan tuotteita tai palveluita yritykselle ja kyseiset tuotteet tai palvelut liittyvät olennaisesti vastaanottajan työtehtäviin. Sen sijaan ilman ennakkosuostumusta ei saa markkinoida, kun tarjotaan tavaroita tai palveluita työntekijälle yksityishenkilönä hankittavaksitavaroita tai palveluita tarjotaan työntekijän edustamalle organisaatiolle, mutta viesti ei kuitenkaan liity olennaisesti vastaanottajan työtehtäviin. Tarjotun tavaran tai palvelun tulee liittyä olennaisesti työntekijän työtehtäviin, eli pelkästään viestin liittyminen jollain tavoin vastaanottajan työhön ei riitä. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota henkilön asemavaltuuteen, eli saako hän toimia edustamansa yhteisön puolesta. Tietosuojavaltuutettu on tarkentanut ohjeistuksessaan "Tietosuoja suoramarkkinoinnissa" asemavaltuutuksen tarkistamisesta seuraavasti: ”Pelkästään työntekijän tittelin tai ammattinimikkeen perusteella ei voida kaikissa tapauksissa ja kaikenkattavasti päätellä, mitä työtehtäviä hänelle kuuluu. Yksinomaan tittelin tai ammattinimikkeen käyttäminen asemavaltuuksien selvittämisessä saattaa johtaa virheelliseen lopputulokseen, eikä sitä voida näin ollen pitää riittävänä menettelytapana.”Yhdistykset ja säätiötElinkeinotoimintaa harjoittavat yhdistykset tarvitsevat yhtä lailla palveluja ja tuotteita, joten ne ovat monille potentiaalisia asiakkaita. Säätiöillä saattaa olla hyvinkin runsas varallisuus, jonka takia niillä on myös ostovoimaa ja tarvetta esimerkiksi sijoituspalveluille.Isoimmilla yhdistyksillä ja säätiöillä on useimmiten palkkalistoilla täysipäiväisiä työntekijöitä ja heille tarjolla työnantajan omat puhelinliittymät ja sähköpostiosoitteet. Mutta kuinka tulisi toimia, jos näin ei ole? Taloyhtiön tai jalkapalloseuran puheenjohtaja käy usein aivan toisenlaisissa päivätöissä ja on saattanut ilmoittaa yhdistykselle tai taloyhtiölle varsinaisen työpaikkansa yritysliittymän ja henkilökohtaisen sähköpostiosoitteensa. Miten tällaisille henkilöille tulisi markkinoida? Kuten yllä on todettu, yhteisöille saa markkinoida ilman ennakkosuostumusta, kun se koskee vastaanottajan työtehtäviä. Yhdistysten edustajille tämä tarkoittaa yhdistystä koskevia asioita. Taloyhtiön puheenjohtajalle ei siis voi markkinoida ilman ennakkosuostumusta mitään muuta kuin taloyhtiöön liittyvää asiaa. Näissä tapauksissa kuitenkin korostuu tietojen täsmällisyys ja ajantasaisuus, sillä henkilön lopettaessa yhdistyksen edustajana ei ole enää mitään perustetta markkinoida ko. henkilölle ilman ennakkosuostumusta. Yhdistystoiminnassa käytössä ollut henkilökohtainen puhelinnumero tai sähköposti ei kuitenkaan katoa minnekään, joten jää aina markkinoijan vastuulle tarkistaa henkilön voimassa oleva sidos yhdistykseen. Miten voin selvittää sidokset ja asemavaltuutukset?Patentti- ja rekisterihallitus ylläpitää yritys- ja yhdistysrekisteriä, josta löytyvät ajantasaiset viralliset yrityssidokset, kuten hallitusten puheenjohtajat ja prokuristit. Meillä Alma Talentilla on reaaliaikaiset yhteydet kaikkiin merkittävimpiin rekistereihin, joten myös tämä tieto on saatavilla meiltä.Virallisten edustajien lisäksi yrityksissä toimii useita päättäjiä, joita ei ilmoiteta minkäänlaisiin rekistereihin. Osan heistä löytää yrityksen nettisivuilta, mutta ”kehitysjohtaja” ei työtehtävistä juurikaan kerro. Sen takia me Alma Talentissa tarkastamme kaikkien yli viisi henkeä työllistävien yritysten päättäjät ja heidän vastuualueensa suoraan yrityksiltä itseltään. Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, mutta vain hyvin toteutettuna. Toimithan siis vastuullisesti ja huolehdit asianmukaisesta kohdistamisesta ja huolellisesta sisällön suunnittelusta.

Myynti ja markkinointi
Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu Alma Talent Tietopalvelut

Sähköinen kiinteistökauppa lopettaa aikataulurumban

Sähköinen kiinteistökauppa yleistyy  kunnissa ja kaupungeissa tasaisen varmasti. Hämeenlinnassa on huomattu, että sähköinen kauppa onkin nopeaa, helppoa ja luotettavaa, eikä ollenkaan monimutkaista.Kun Hämeenlinnan kaupunki siirtyi maaliskuussa käyttämään Alma Talentin sähköistä kiinteistökaupan luonnostelupalvelua tonttikaupoissa ja maanvuokrasopimuksissa, siirtymä mietitytti työntekijöitä. He pohtivat muun muassa, miten asukkaat mahtavat ottaa palvelun vastaan ja miten asiakirjojen arkistointi hoituu. Lopulta sähköiseen palveluun siirtyminen sujui jouhevasti, ja palvelusta on tullut pelkästään positiivista palautetta sekä asukkailta että kaupungin työntekijöiltä. Palvelun käytön kokevat helpoksi jopa he, jotka eivät muuten ole kovin tottuneita tietotekniikkaan. Katso videolta Hämeenlinnan kaupungin kokemuksia Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotosta.Sähköinen palvelu tuo kiinteistökaupan kotisohvalle”Palvelun myötä aikataulujen puljaaminen loppui. Nyt jokainen kaupan osapuoli voi allekirjoittaa kaupan tai vuokrasopimuksen missä ja milloin vain. Enää asiakkaiden ei tarvitse järjestää työvuoroja tai vapaapäivää allekirjoittamista varten”, kertoo palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen.Nopeus ja joustavuus ovatkin Alma Talentin kiinteistökaupan luonnostelupalvelun isoin etu. Myös Hämeenlinnan kaupungin virkamiehet ovat kertoneet, että palvelu nopeuttaa ja helpottaa heidän työtään. Palveluun  voi luoda valmiita esiasetuksia ja syöttää valmiiksi esimerkiksi erilaisia kauppojen ehtoja.Luonnostelupalvelu auttaa välttämään virheitäSopimuksen laatiminen on kiinteistökaupan luonnostelupalvelun esiasetusten ansiosta  nopeaa, ja virheiltä vältytään, kun tietoja ei tarvitse joka kerta naputtaa systeemiin manuaalisesti. Tietojen säilyminenkään ei ole ongelma, sillä niin luonnokset kuin allekirjoitetut sopimuksetkin säilyvät sähköisessä arkistossa.Vaikka käyttöönotto mietitytti hämeenlinnalaisia, sujui kaikki lopulta paremmin kuin hyvin. Käyttöönottokoulutukset järjestettiin asiakkaan toiveen mukaan netin välityksellä, ja Alma Talentin henkilökunta tukee tarvittaessa matkan joka vaiheessa. -  Emme jätä asiakasta oman onnensa nojaan. Ajankäyttö tehostuu välittömästiOlli Kinnarinen kertoo, että kun sopimukset on saatu allekirjoitettua ja käyttöönottokoulutus järjestettyä, on luonnostelupalvelu valmiina käyttöön. Hän lupaa, ettei käyttöönottoon liity turhauttavaa opettelukautta, jolloin kaikki tuntuu aiempaa hitaammalta ja hankalalta, vaan aikaa alkaa säästyä saman tien.Mutta hävittääkö sähköinen asiointi inhimillisen kanssakäymisen kiinteistökaupasta kokonaan?- Ei tietenkään. Se vain tuo lisää vaihtoehtoja ja uusia tapoja palvella asukkaita. Usein kuntalaiset arvostavat tätä vaihtoehtoa. - Ja voihan esimerkiksi allekirjoitustilaisuuden järjestää halutessaan niin, että kaikki osapuolet ovat samaan aikaan paikalla ja päälle juodaan kahvit. Allekirjoitukset vain tehdään eri tavalla kuin ennen: sähköisesti.

Kiinteistötieto
yrityksen konkurssin ennustaminen

Voiko yritysten konkurssiriskiä ennustaa?

Konkurssin merkit näkyvät jo varhain tilinpäätöstiedoissa. Yritysanalyytikko tunnistaa ne jopa pari vuotta ennen muita.    Kun rahat loppuvat, yrityksen tarina loppuu. Rahoittajat eivät usko enää yrityksen selviytymiskykyyn, ja rahahanat sulkeutuvat. Ennen sitä on kuitenkin pitänyt tapahtua paljon. Jos vaaranmerkit olisi havaittu ajoissa, kurssin suuntaa olisi voinut kenties kääntää. – Yritysjohtajat syyttävät mielellään ulkoisia tekijöitä, kilpailijoita tai rahoittajia, mutta usein syy löytyy yrityksen sisältä, sanoo analyytikko Ari Rajala Alma Talentista ja siteeraa konkurssitohtorina tituleeratun professori Erkki K. Laitilan vertausta laivasta ja kapteenista. Jos laiva on hyvässä kunnossa ja kapteeni pätevä, laiva pärjää myrskyssäkin. Mutta jos kapteeni ei seuraa säätä, käy huonosti. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 Suomessa teki konkurssin 2 534 yritystä. Vuonna aiemmin konkurssiin päättyi nelisensataa yritystä vähemmän. Konkurssien määrä on noin prosentti yritysten määrään verrattuna, eli ei kovin suuri. Moni yritys lopettaa toimintansa hallitusti, ilman konkurssia.Suomalaiseen yrittäjään konkurssi lyö helposti leiman, josta on vaikea päästä eroon. Leimautumista halutaankin välttää keinolla millä hyvänsä, mutta silti konkurssiin ajaudutaan. Voiko konkurssi yllättää?– Analyytikolle konkurssi ei tule yllätyksenä, mutta tavalliselle tallaajalle se voi kyllä tulla. Hyvin harvalla yrityksellä tilinpäätös ei oirehdi ennen konkurssia, vaan riski näkyy jo pari vuotta etukäteen, Rajala kertoo. Korkeasta konkurssiriskistä kertoo muun muassa yrityksen velkaantuneisuus. Kun ylivelkaantumisen raja on ylittynyt, yritys ei saa enää rahoitusta ja joutuu maksuvaikeuksiin. Se ei pysty maksamaan laskujaan, pyytää niille pidempiä maksuaikoja, hakee isompaa luottolimiittiä, lykkää investointeja ja irtisanoo henkilöstöään. Merkkejä on monia.Monta tapaa ennustaa konkurssiTaloustieteissä konkurssia on ennustettu muun muassa Prihtin Z-luvun tai Sharma & Mahajan -kriisitunnuslukujen avulla. Suomessa seurataan pitkälti maksuhäiriöitä tai -viiveitä. Ne ovat Rajalan mukaan hyviä mittareita, joskin ne kertovat yrityksen vaikeuksista hyvin myöhäisessä vaiheessa. Esimerkiksi tavarantoimittajat havahtuvat tilanteeseen usein vasta maksuhäiriömerkinnän nähtyään, mutta silloin yritys saattaa jo keikkua konkurssin partaalla. Analyytikkoa kiinnostaa yrityksen riskit paljon varhaisemmassa vaiheessa. Ne selviävät tilinpäätöstiedoista. Tunnusluvut –rahoitusrakenne, velkaantuneisuus, omavaraisuus, tulos – eivät kuitenkaan aina riitä antamaan kattavaa kuvaa yrityksen toiminnasta. Siksi Alma Talent vertaa yrityksen suoritusta myös toimialan sisällä ja luokittelee yritykset oman mallinsa (Menestyjäluokitus) mukaan joko menestyjiin tai menehtyjiin. – Olemme tunnistaneet tähän mennessä 85 prosenttia vuoden 2019 konkursseista, Rajala toteaa.Kaikkia konkursseja on mahdoton tunnistaa, sillä menestyjäkin saattaa joutua ongelmiin hyvistä tilinpäätöstiedoista huolimatta. Yritys on voinut ajautua maksuvaikeuksiin vaikkapa johdon nostettua rahaa omaan käyttöönsä, tai tytäryhtiö on joutunut auttamaan konsernin heikommin pärjäävää yksikköä. Konkurssista kärsivät kaikkiKonkurssi voi toteutua joko velkojan hakemuksesta tai yrityksen omasta aloitteesta. Velkoja on usein verottaja, joka perää vaikkapa maksamattomia arvonlisäveroja, tai tavarantoimittaja. Yhden konkurssi on monen ongelma. Yhteiskunta ei saa sille kuuluvia verorahoja, vuokranantaja menettää vuokria ja rahoittajat jäävät nuolemaan näppejään. Henkilöstöltä lähtee työpaikka.  Kärsijöiden joukkoon kuuluu myös yrittäjä itse. Osakeyhtiössä yrittäjä vastaa veloista osakepääomansa verran, avoimessa yhtiössä koko omaisuudellaan. Sekin on epävarmaa, voiko yrittäjänä jatkaa enää ollenkaan.  – Luottotietojen menettäminen ja konkurssileiman säilyminen luottotiedoissa estää yhteistyösuhteiden solmimisen. On vaikea saada pankista luottokorttia tai rahoitusta uuteen bisnekseen, Rajala luettelee.  Ja jos tavaranmyyjä ei myy laskulla vaan käteisellä, bisneksen teko menee todella hankalaksi.Toisaalta konkurssin kokenut yrittäjä on oppinut paljon yrittämisestä. Sitä arvostetaan Yhdysvalloissa. Sen sijaan Suomessa epäonnistumisista ei hevin kerrota. Yhteistyökumppaneiden kanssa on siis hyvä olla valppaana.– Jos tärkeän asiakkaan tai liikekumppanin liiketoimintaan liittyy riski, se vaikuttaa omaankin bisnekseen. Eli mitä oleellisempi asiakas, sen tarkemmin sen toimintaa kannattaa seurata, Rajala neuvoo.Alma Talent tekee luokituksensa kerran vuodessa tuoreiden tilinpäätöstietojen pohjalta. Vuosittain päivittyvä tieto riittää monen yrityksen tarpeisiin

Yritystieto
gdpr markkinoinnille

GDPR b-to-b-markkinoinnin näkökulmasta

Euroopan unionin tietosuoja-asetus eli GDPR tuli voimaan reilu vuosi sitten. Organisaatioissa aloitti sankoin joukoin tietosuojavastaavia, rekisteriselosteet muuttuivat tietosuojakuvauksiksi, henkilötietojen käsittelyprosessit ja -perusteet käytiin tarkasti läpi, ja kaikki dokumentoitiin huolella. Asetuksen voimaantulosta panikoitiin ja hyperventiloitiin niin kovasti, että myynnin ja markkinoinnin kentässä asiasta pääsi syntymään kirjavia tulkintoja ja jopa aiheettomia väitteitä. Osa niistä elää sitkeästi edelleen. Tässä tiivistetty kertaus siitä, mistä koko GDPR:ssä oli (ja ei ollut) kyse markkinoinnin näkökulmasta.GDPR koskee myös b-to-b-päättäjiäGDPR sääntelee henkilötietojen käsittelyä yleisellä tasolla, eli se koskee kaikkia luonnollisia henkilöitä. GDPR ei siis ota kantaa siihen, onko henkilö kuluttaja, b-to-b-päättäjä tai vaikkapa prokuristi, vaan se määrittää yleisesti kansalaisten oikeudet ja organisaation velvollisuudet henkilötietojen käsittelyyn. GDPR ei juurikaan sääntele markkinointiaTietosuoja-asetus sääntelee markkinointia ainoastaan yhdessä kohdassa, ja sekin koskee vain henkilön oikeutta vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten. Markkinointi-sana esiintyy tietosuoja-asetuksessa neljä kertaa. Tässä suora lainaus lain artiklasta 21, joka siis on GDPR:n ainoa markkinointia koskeva osuus kokonaisuudessaan:Jos henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten, rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä tällaista markkinointia varten, mukaan lukien profilointia silloin kun se liittyy tällaiseen suoramarkkinointiin.Jos rekisteröity vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten, niitä ei saa enää käsitellä tähän tarkoitukseen. Huomioitavaa on, että asetuksessa puhutaan suoramarkkinoinnista yleisellä tasolla ottamatta kantaa siihen, onko se sähköpostilla, puhelimella tai perinteisellä postilla tehtävää. Suoramarkkinoinnin vastaanottajalla tarkoitetaan ketä tahansa henkilöä, eli erottelua kuluttajan tai organisaation vastuuhenkilön välillä ei ole. Markkinoinnista säännellään tarkemmin kansallisesti. Suomessa markkinointia säänteleviä lakeja ovat muun muassa laki sähköisestä viestinnästä, kuluttajansuojalaki ja laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.Henkilötieto, rekisteri ja käsittely = GDPRHenkilötieto tarkoittaa kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja. GDPR:n sääntelyn näkökulmasta henkilötiedot voidaan jakaa kolmeen luokkaan, ja niille on laissa omat määräyksensä.Tieto, jolla henkilö voidaan epäsuorasti tunnistaa eli pseudonyymitieto, kuten esimerkiksi eväste- ja mobiilitunnisteet tai tieto, josta osa on korvattu koodeilla.Tieto, jolla henkilö voidaan suorasti tunnistaa, eli esimerkiksi nimi, henkilötunnus ja puhelinnumero.Erityiset tietoryhmät, eli henkilötiedot, joista ilmenee rotu tai etninen alkuperä, poliittinen mielipide, uskonnollinen tai filosofinen vakaumus tai ammattiliiton jäsenyys, terveydentila tai seksuaalinen suuntautuminen tai geneettisten tai biometristen tietojen käsittely tunnistamista varten.Rekisteri tarkoittaa mitä tahansa jäsenneltyä henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, josta tiedot on saatavilla tietyin perustein ja joita käytetään samaan käyttötarkoitukseen. Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta näitä ovat juurikin asiakas- ja markkinointirekisterit.Käsittelyllä tarkoitetaan mitä tahansa toimintoa tai toimintoja, joita kohdistetaan henkilötietoihin tai henkilötietoja sisältäviin tietojoukkoihin joko automaattista tietojenkäsittelyä käyttäen tai manuaalisesti. Käsittelyä on esimerkiksi tietojen kerääminen, tallentaminen, järjestäminen, säilyttäminen, muokkaaminen tai yhdistäminen. Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta esimerkiksi CRM-järjestelmän tietojen ylläpito ja asiakkaiden profilointi on käsittelyä.GDPR sanelee henkilötietojen käsittelyn säännötGDPR velvoittaa, että henkilötietoja on käsiteltävä lainmukaisesti, asianmukaisesti ja rekisteröidyn kannalta läpinäkyvästi.Lainmukaisuus tarkoittaa sitä, että henkilötietojen keräämiselle on jokin laillinen peruste. Tietoja saa kerätä vain tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten. Perusteena on oltava vähintään yksi seuraavista:Suostumus, eli rekisteröity on antanut luvan tietojen käsittelyyn. Markkinoinnin näkökulmasta esimerkiksi markkinointilupa on tällainen.Sopimus, eli rekisteröity on sopimuksen osapuolena. Asiakastietojen käsittely perustuu usein tähän. Lakisääteinen velvoite, eli rekisterinpitäjällä on laissa määrätty velvoite käsitellä henkilötietoja. Esimerkiksi työnantajan on ilmoitettava työntekijänsä palkkatiedot veroviranomaisille.Elintärkeiden etujen suojaaminen, eli käsittelyä voi tapahtua esimerkiksi humanitaarisissa hätätilanteissa, kuten luonnonkatastrofeissa tai epidemioissa.Yleinen etu ja julkinen valta, eli esimerkiksi henkilötietojen käsittely tieteellisen tai historiallisen tutkimuksen tai tilastoinnin tarkoituksia varten.Oikeutettu etu, eli kun rekisterin pitäjän ja rekisteröidyn välillä on jokin merkityksellinen suhde. Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta esimerkiksi suoramarkkinointi voi vaatia henkilötietojen käsittelyä. Oikeutettuun etuun vetoaminen vaatii aina ns. tasapainotestiä, jossa rekisteröidyn ja rekisterinpitäjän oikeudet ja oikeutetut odotukset punnitaan. Jos vaakakuppi kääntyy rekisterinpitäjän puolelle, on käsittely oikeutetun edun perusteella sallittu.Asianmukaisuus tarkoittaa sitä, että henkilötietoja käsitellään turvallisesti ja luottamuksellisesti. Tiedot tulee suojata luvattomalta ja lainvastaiselta käsittelyltä sekä vahingossa tapahtuvalta häviämiseltä, tuhoutumiselta tai vahingoittumiselta. Henkilötietojen on oltava täsmällisiä ja tarvittaessa päivitettyjä. Henkilötietojen on oltava olennaisia ja rajoitettuja siihen tarkoitukseen, missä niitä käsitellään. Läpinäkyvyydellä tarkoitetaan sitä, että rekisterinpitäjän on toimitettava rekisteröidylle tämän käsittelyä koskevat tiedot tiiviisti esitetyssä, läpinäkyvässä, helposti ymmärrettävässä ja saatavilla olevassa muodossa selkeällä ja yksinkertaisella kielellä. Rekisterinpitäjän on toimitettava rekisteröidylle rekisterinpitäjän identiteetti ja yhteystiedot, tapauksen mukaan tietosuojavastaavan yhteystiedot ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset sekä käsittelyn oikeusperuste.Apua asiakastietojen ylläpitoon ja päivitykseenKun haluat huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme avulla asiakasrekisterisi on myös integroitavissa suoraan yritystietokantaamme, joka takaa sen, että tiedot ovat aina ajan tasalla.Kysy lisää asiantuntijoiltamme.

Myynti ja markkinointi

Asiakasrekisterit ajan tasalle

Kun päättäjien vastuualueet ovat tiedossa, yritys voi kohdistaa myyntinsä ja markkinointinsa tehokkaasti. Vastuut selviävät parhaiten puhelimitse. B-to-b-markkinoinnissa olennaista on yhteydenottojen kohdentaminen oikeille henkilöille. Se onnistuu vain, kun tietää, kuka oikeasti vastaa yrityksessä mistäkin. Tätä tietoa selvittää Alma Talentin puhelintiimi Tampereella. Vaikka toisin luulisi, kaikki tieto ei löydy netistä, yrityksen kotisivuilta tai viranomaislähteistä, esimerkiksi kaupparekisteristä tai Yritys- ja yhteistyötietojärjestelmä YTJ:stä. Tieto on päinvastoin hyvin hajallaan eri lähteissä eivätkä yritykset suinkaan kerro yksityiskohtaisesti, millä tasolla kukin vastaa asioista työssään. Vastuualueet selviävät varmimmin puhelinsoitolla.  Tampereen rekisterisoittotiimi selvittää ensiksi yrityksen perustiedot: osoitteet, puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet ja päättäjien tittelit. Soittajat kysyvät yritykseltä paljon muutakin, muun muassa sen, kuka vastaa myynnistä ja markkinoinnista, kuka taloudesta ja it:stä, kuka hankintapäätöksistä. Kun tieto tulee yritykseltä itseltään, se on varmasti paikkansapitävä. Kysyminen kannattaa, sillä vastuualueet ja tittelit vaihtelevat yrityksittäin. Yhdessä myyntipäällikkö voi olla ison tiimin vetäjä, toisessa tavallinen rivimyyjä. Joskus toimitusjohtajaksi nimetty henkilö ei vastaa operatiivisesta toiminnasta, vaan päätökset tekee maajohtaja. 80 000 toimipistettä puhelinsoiton päässäAlma Talentin rekisterisoittoliiketoiminnan yritystietokantaan kuuluu noin 80 000 toimipaikkaa pää- ja sivutoimipisteineen. Soitot kohdistetaan yrityksiin, joiden henkilöstömäärä on viisi tai sitä enemmän. Joskus tiedot selviävät puhelinvaihteesta, joskus henkilöstöosastolta. Joskus on soitettava suoraan henkilölle itselleen. – Puheluja soitetaan päivän mittaan noin sata, vuodessa noin 80 000, kertoo teleryhmän päällikkö Marja Harb.B-to-b-bisnestä tekeviä yrityksiä kiinnostavat eniten päättäjien vastuualueet. Esimerkiksi sähköpostimarkkinointia saa tehdä vain asemavaltuutuksen perusteella. Tietosuojavaltuutettu on ohjeistanut, ettei titteli tai ammattinimike riitä asemavaltuuksien selvittämiseen, joten vastuualueiden ymmärtäminen on myös lain näkökulmasta välttämätöntä. Ajantasaisen ja tarkastetun tiedon avulla yritys pystyy lähettämään viestinsä suoraan oikealle henkilölle oikeaan sähköpostiosoitteeseen. Samalla se voi olla varma siitä, että asemavaltuutusehto täyttyy.  – Me autamme fokusoimaan myyntiä ja markkinointia, Harb selventää.Monipuoliset asiakashyödytSoittotiimin tekemää päivitystyötä voi hyödyntää monin eri tavoin. Kun esimerkiksi kiinnostava yritys kertoo kotisivuillaan voimakkaasta kasvustaan ja aikeistaan etsiä uusia toimitiloja, toimitilojen tarjoaja voi päättäjätiedon perusteella tehdä tarjouksen suoraan toimitilahankinnoista vastaavalle henkilölle. Päivitetyt tiedot auttavat segmentoinnissa ja markkinan koon arvioinnissa. Asiakas voi esimerkiksi suodattaa kohderyhmähaun avulla kaikki vähintään 50 henkeä työllistävät yritykset Uudenmaan alueelta ja kohdistaa yhteydenottonsa haluamalleen päättäjälle.Alma Talent hyödyntää ajantasaisia ja päivitettyjä tietoja asiakkaalle tehtävässä tietohuollossa eli CRM-järjestelmän tietojen automaattisessa päivityksessä. Tavallisesti yrityksen myynnin pitäisi päivittää asiakastiedot rekisteriin, mutta usein siihen ei jää aikaa. Soittotiimin tekemä työ vapauttaa myynnin aikaa varsinaisen bisneksen tekoon asiakasrekisterin ylläpidon sijaan. – Voisi ajatella, että nykyisten asiakkaiden tiedot ovat ajan tasalla, mutta niidenkin tiedot muuttuvat. Meidän tarjoamamme tieto on tosi tuoretta monta vuotta vanhojen tietojen rinnalla, Harb sanoo.Ajantasaisten tietojen avulla yritys voi ohjata myyntiä ja liiketoimintaa oikeaan suuntaan.Uniikki ja laadukas kokonaisuusTampereen tiimi eroaa kilpailijoista siinä, että se soittaa systemaattisesti yrityksille, kuntapäättäjille, oppilaitoksiin, päiväkoteihin, terveydenhuoltoon sekä valtionhallintoon.– Rutiininomainen työmme hyödyttää asiakkaita ja he arvostavat sitä. Se motivoi minua, Harb sanoo.Soittotiimin saamat tiedot yhdistyvät viranomaisilta ja yrityksiltä saatuihin tietoihin sekä yritysten tilinpäätöstietoihin. Tämä kokonaisuus on kilpailijoihin verrattuna uniikki. Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!  

Myynti ja markkinointi

Vuokranantajan varmat keinot

Vuokralaisen luottotiedot kannattaa tarkistaa aina etukäteen, sillä jälkiviisaus ei auta.    Maksuhäiriöisten määrä on noussut Suomessa vuosi vuodelta. Vuonna 2018 maksuhäiriöisiä oli yli 380 000, tuhansia enemmän kuin edellisvuonna. Häiriömerkintöjä oli yli 8 prosentilla aikuisista. Vuokramarkkinoilla tilanne on kiperä. Jos on saanut merkinnän maksamattomista vuokrista, uutta asuntoa on vaikea saada.Vaikka maksuhäiriöt ovat tuttu ilmiö vuokranantajien keskuudessa, silti moni jättää vuokralaisten luottotiedot tarkistamatta. Miksi?– Yleisin syy on se, että yksityinen vuokranantaja luulee, että luottotietoja ei voi tarkistaa. Ennen niin olikin, mutta ei enää, sanoo Vuokraturva Oy:n toimitusjohtaja Timo Metsola.Luottotietoja antaa esimerkiksi Bisnode Oy.Toinen syy on niin sanottu psykologinen silmä, ”mutu”, johon osa vuokranantajista luottaa. Kuka nyt tutun, sukulaisen tai ystävän luottotietoja lähtisi tarkistamaan.– Ihmisestä ei voi tietää päällepäin, missä kunnossa hänen taloutensa on. Mutta kun tehdään sopimus, on tärkeää tietää eikä vain luulla. Vuokranantajat reagoivat Metsolan mukaan jyrkästi pieneenkin maksuhäiriöön. Jos sellainen huomataan, keskustelu loppuu yleensä siihen. Kaikki synnit eivät ole kuitenkaan yhtä raskaita. Merkintä on voinut syntyä neljän euron tai neljänkymmenen miljoonan euron saatavista. On osattava katsoa, mitä mikin merkintä tarkoittaa. Tarkista myös maksukykyLuottotietojen varmistus ei yksin riitä takaamaan vuokranantajalle rauhallisia yöunia. Maksuhäiriömerkintöjen puuttuminen ei nimittäin aina tarkoita sitä, että vuokralle pyrkivä olisi luotettava. Liikkeellä on Metsolan kokemuksen mukaan aina pieni joukkio huijareita, jotka ovat tehneet laskujen maksamisen välttelystä taidetta.– He voivat olla korviaan myöten veloissa, mutta he ovat saaneet kriittiset maksut maksettua, jolloin häiriömerkintöjä ei ole. Sen vuoksi on tärkeää kysyä myös maksukyvystä. Vuokranantaja voi pyytää palkkatodistusta tai eläkeläiseltä todistetta siitä, mihin vuokranmaksu perustuu. On nähtävä mustaa valkoisella.Etukäteen tehdyt selvitykset ovat kultaakin kalliimpia, sillä vuokrasopimuksen solmimisen jälkeen vuokralainen on yksityisyydensuojan piirissä. Muun muassa jälkikäteen syntyneet maksuhäiriöt eivät ole vuokrasopimuksen purkamisen peruste. Tilanteet saattavat äityä hyvin ikäviksi, jos vuokralaiseksi on ujuttautunut hämäräveikko. – Ihminen voi tulla hienolla autolla pihaan kalliit vaatteet päällään. Hän voi tarjota pyydettyä korkeampaa vuokraa. Sitten kun hän on muuttamassa, pankissa onkin jokin epäselvyys, tavarat ovat jo autossa ja avaimet on ihan pakko saada. Ja silloin vuokranantaja tekee sen kamalan virheen ja luovuttaa avaimet. Rahaa ei kuulu viikkoon eikä kahteen eikä vuokralaiseen saa enää yhteyttä. Poliisi ei pysty auttamaan, koska vuokralaista suojaa kotirauha. Kun vuokralainen on vihdoin saatu häädettyä, asunto on hirveässä kunnossa ja osa kodinkoneista ehkä viety. Todellisesta asukkaastakaan ei ole varmuutta. Vastaavanlaisia tarinoita Metsola on kuullut kymmenittäin.Takaajan avulla vuokralle Maksuhäiriömerkinnät rajaavat helposti ihmiset vuokramarkkinoiden ulkopuolelle. Vuokravelallinen ei saa edes kaupungin asuntoa, Metsola huomauttaa. Helpotusta tilanteeseen on tuonut niin sanottu omavelkainen takaaja, joka sitoutuu tarvittaessa maksamaan vuokravelvoitteet. Hänen avullaan luottohäiriöisen vuokralaisen on mahdollista saada asunto, oma koti. – Syrjäytymisen torjumisen kannalta muutos on valtavan tärkeä. Takaajan avulla kymmenillätuhansilla ihmisillä on nyt mahdollisuus päästä kiinni vuokra-asuntoon vapailla markkinoilla. Moni heistä on nuoria, Metsola muistuttaa.Oma katto pään päällä on monelle ratkaiseva ponnistuslauta parempaan elämänhallintaan. Mikä luottotietorekisteri?Luottotietorekisteri antaa tietoja henkilön taloudellisesta tilanteesta ja sitoumusten hoitokyvystä.MaksuhäiriökooditMaksuhäiriöt pysyvät rekisterissä 2–5 vuoteen. OSP Osamaksusopimukseen yms. liittyvä maksuhäiriö.LKP Luottokorttiin yms. liittyvä maksuhäiriö.TTT Osamaksukauppaan liittyvä maksuhäiriö.OPL Kertaluottoon liittyvä maksuhäiriö.Näin vuokraat turvallisestiKerro vuokrailmoituksessa, että tarkistat luottotiedot.Tarkista luottotiedot etukäteen – ja aina.Älä tee poikkeuksia tuttavien, ystävien ja sukulaisten kohdalla.Selvitä vuokralaisen maksukyky. Pyydä mustaa valkoisella. Vähennä kulut verotuksessa.Voit tarkastaa henkilön luottotiedot kätevästi tästä edulliseen 9,90 euron hintaan.

Henkilötieto
b2b myynnin ja markkinoinnin lait

B-to-B-myynnin ja -markkinoinnin lait, asetukset ja direktiivit

Myynnin ja markkinoinnin kentässä menevät välillä lait, asetukset ja direktiivit sulavasti sekaisin eikä ihme. Tässä siis kootusti se, mitä jokaisen myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevän henkilön tulisi tietää lainsäädännöstä.Näin alkuun on hyvä tiedostaa, mistä tässä sääntelyviidakossa oikeasti onkaan kyse. Juuret nimittäin ulottuvat niinkin syvälle kuin Suomen perustuslakiin ja yksityisyydensuojaan, joka on perus- ja ihmisoikeus. Yksityisyydensuojalla tarkoitetaan luonnollisen henkilön oikeutta ja käytännön mahdollisuutta suojautua ulkopuoliselta tarkkailulta. Suomen perustuslain kymmenes pykälä kuuluu näin: ”Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla.” Euroopassa lainsäädäntö tukeutuu sekä yleisiin, koko Euroopan unionia koskeviin asetuksiin, että kansallista lainsäädäntöä ohjaaviin direktiiveihin. Euroopan unionin ulkopuolella lainsäädäntö on maa- tai aluekohtaista, joten erityisesti kansainvälisissä yrityksissä tämä saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia. Keskitytään nyt kuitenkin Eurooppaan ja Suomeen. Tässä vaiheessa on hyvä kerrata käsitteet asetus ja direktiivi. Asetus on Euroopan unionin säätämä laki, joka on sellaisenaan sovellettavissa jäsenmaihin. Direktiivi puolestaan on Euroopan unionin antama lainsäädäntöohje. Sen perusteella kukin jäsenvaltio laatii oman kansallisen lakinsa eikä se siis ole sovellettava laki itsessään. Asetuksen ja direktiivin ero on se, että asetusta sovelletaan suoraan sellaisenaan, kun taas direktiivi antaa vain toimintaohjeet siihen, kuinka kansallista lainsäädäntöä tulisi muuttaa. Mitä lakeja markkinoinnin tulisi siis tuntea? Pureudutaan seuraavaksi näihin.Henkilötietojen suojelija GDPRYleinen tietosuoja-asetus eli GDPR on melko rankasti sanktioitu laki, jota sovelletaan kaikissa Euroopan unionin jäsenmaissa. GDPR sääntelee henkilötietojen käsittelyä, eli kaikki asiakas- ja markkinointirekistereihin liittyvät henkilötiedot kuuluvat tämän lain alaisuuteen. GDPR on asetus eli suoraan sellaisenaan sovellettavissa.GDPR määrittelee vain henkilötietojen käsittelyn oikeudet ja velvollisuudet kansalais- ja organisaatiotasolla, joten sen rinnalle tarvitaan kansallista lainsäädäntöä esimerkiksi suoramarkkinointia varten. Koska direktiivit ovat Euroopan unionin keino ohjata kansallista lainsäädäntöä, tässä astuu mukaan sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi.Laki sähköisen viestinnän palveluistaSähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi astui voimaan vuonna 2002. Sen pohjalta on Suomessa säädetty kansallinen laki sähköisen viestinnän palveluista, joka tunnettiin aiemmin myös nimellä tietoyhteiskuntakaari. Tämä laki on hyvin laaja, ja se käsittää myös esimerkiksi sähköisen viestinnän palvelut ja viestintäverkot. Lain tavoitteena on lisäksi turvata sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan toteutuminen.  Siinä missä GDPR käsittelee suostumusta henkilötietojen käsittelyyn, ottaa tämä kansallinen laki kantaa muun muassa suoramarkkinoinnin suostumuksiin. ePrivacy-asetusEuroopan unionissa on tällä hetkellä suunnitteilla sähköisen viestinnän tietosuoja-asetus, joka tullessaan korvaa aiemman sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että se tulee suoraan sellaisenaan sovellettavaksi Suomessa ja todennäköisesti aiheuttaa muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön.Kerrataan siis, missä nyt mennään. Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) määrittää, mitä tietoja markkinointirekistereihin saa kerätä. Myöhemmin sovellettavaksi tuleva sähköisen viestinnän tietosuoja-asetus (ePrivacy) sääntelee puolestaan sitä, mitkä markkinointitoimenpiteet sähköisessä viestinnässä ovat kulloinkin sallittuja. Tällä hetkellä asiasta säännellään pääosin laissa sähköisen viestinnän palveluista.Muut B-to-B-markkinointiin liittyvät säädöksetTietosuojavaltuutetun toimiston nettisivuilta löytyy tietosuojaa koskettavia yleisiä ohjeita ja tarkennuksia, vastauksia yleisiin kysymyksiin sekä Euroopan tietosuojaneuvoston ohjeita. Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa eli tuttavallisemmin SopMenL sääntelee yritysten välistä markkinointia sekä sisältää säädöksiä muun muassa liikesalaisuuksista. Laki koskettaa kaikkea yrityksille suunnattua markkinointia toimialasta riippumatta.Laki palveluiden tarjoamisesta perustuu Euroopan unionin palveludirektiiviin, jota sovelletaan elinkeinotoiminnassa tuotettuihin palveluihin, joista maksetaan korvaus. Lain tarkoituksena on edistää palvelujen tarjoamisen vapautta. Laki luettelee edellytykset niistä tiedoista, joita palveluntarjoajan on annettava palveluistaan. Laki sisältää myös säännöksen yleisestä tiedonantovelvollisuudesta, pyynnöstä annettavista tiedoista, palvelua esittelevässä asiakirjassa annettavista tiedoista sekä tietojen antamistavasta.Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Markkinointisäännöt on tarkoitettu täydentämään voimassa olevia kansallisia ja kansainvälisiä säädöksiä. Niitä sovelletaan kaikkeen markkinointiviestintään, jonka tarkoituksena on tavaran tai palvelun myynnin edistäminen, sekä mielikuvamainontaan. Suomalaisten markkinoijien tulee huomioida ICC:n markkinointisäännöt toiminnassaan, ja myös muun muassa markkinaoikeus on ottanut nämä huomioon omassa ratkaisukäytännössään.Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) sivuilta löytyy myös hyviä ohjeistuksia tele- ja sähköpostimarkkinoinnista.Yhtenä lähteenä tässä tekstissä on käytetty Elina Koivumäen ja Petteri Häkkisen Markkinointijuridiikka-kirjaa (Helsingin seudun kauppakamari, 2018), jota suosittelen myös lämpimästi kaikille markkinoinnin ammattilaisille. 

Myynti ja markkinointi
Uudet ilmakuvat

Uudet ilmakuvat tulevat pian!

Maanmittauslaitos kuvaa parhaillaan uusia ilmakuvia. Ilmakuvauksen lopputuloksena syntyvät kartta-aineistot ovat olennainen osa Alma Talentin Kiinteistöhaun karttapalvelua. Uudet kuvat päivittyvät palveluumme syksyllä.

Kiinteistötieto
Tosiasialliset edunsaajat

Tosiasiallisten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin

Muutaman viikon kuluttua osan yrityksistä ja yhteisöistä on ilmoitettava aikaisempaa enemmän tietoja kaupparekisteriin. Niiden on vuoden kuluessa tehtävä ilmoitus tosiasiallisista edunsaajistaan. Tietojen keräämisen taustalla on laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Lain taustalla on EU-direktiivi.Parin viikon kuluttua, 1.7. alkaen, Patentti ja Rekisterihallitus (PRH) ryhtyy rekisteröimään tietoja yritysten ja yhteisöjen tosiasiallisista edunsaajista. Yritysten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin, säätiöiden säätiörekisteriin ja yhdistysten yhdistysrekisteriin.Yritysten täytyy tehdä kaupparekisteri-ilmoitus edunsaajistaan vuoden kuluessa eli 1.7.2019 ja 1.7.2020 välisenä aikana. Sen jälkeen ilmoitus on tehtävä aina, kun edunsaajatiedot muuttuvat. Ilmoitus tulee tehdä, vaikka yrityksellä ei olisi edunsaajia tai vaikka he eivät olisi yrityksen tiedossa.Osakeyhtiö ilmoittaa, asunto-osakeyhtiö eiTiedonantovelvollisuus ei kuitenkaan koske kaikkia yrityksiä ja yhteisöjä. Osa yrityksistä, kuten esimerkiksi osakeyhtiöt, osuuskunnat ja asumisoikeusyhdistykset, tekevät ilmoituksen edunsaajistaan. Jotkut yritykset ja yhteisöt kuten pörssiyhtiöt, yksityiset elinkeinonharjoittajat ja asunto-osakeyhtiöt, taas eivät tee ilmoitusta. Tarkka listaus ilmoitusvelvollisista on julkaistu PRH:n sivuilla.Miksi edunsaajat rekisteröidään?Tietoja edunsaajista aletaan kerätä rahanpesun estämiseksi. Suomen rahanpesulaki ja sen pohjana oleva EU:n rahanpesudirektiivi edellyttävät, että yritys tai yhteisö tunnistaa tosiasialliset edunsaajansa, ilmoittaa heidän tietonsa rekisteröitäviksi ja pitää tiedot ajan tasalla.”Säädösten tavoite on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Asiakkaiden tunteminen ja poliittisten vaikutussuhteiden selvittäminen lisää liiketoiminnan läpinäkyvyyttä ja helpottaa siten rahan liikkeiden tarkkailua”, Schugk kertoo.Miten edunsaajat ilmoitetaan?Edunsaajatietojen ilmoittaminen on maksutonta. Tiedot voi ilmoittaa sähköisesti YTJ-palvelussa. Ilmoituksen allekirjoittaa sama henkilö kuin yrityksen muutkin kaupparekisteri-ilmoitukset: esimerkiksi yrityksen hallituksen jäsen, toimitusjohtaja, vastuunalainen yhtiömies tai valtuutettu asiamies kuten tilitoimiston työntekijä.Ketkä saavat edunsaajien tietoja käyttöönsä?”Vaikka yritysten on ilmoitettava edunsaajatiedot, tiedot eivät kuitenkaan ole samalla tavalla julkisia kuin muut kaupparekisterin tiedot. Niitä ei saa ilmaiseksi kuka tahansa”, Schugk muistuttaa.Tietoja edunsaajista voi saada, jos tietojen pyytäjä pystyy osoittamaan PRH:lle, että hänellä on tiedoille rahanpesulain mukainen käyttötarkoitus. Tiedot ovat maksullisia.Kuka on tosiasiallinen edunsaaja?Edunsaajalla tarkoitetaan rahanpesulaissa henkilöä, joka joko omistaa yrityksen tai muuten käyttää määräysvaltaa siinä. Yritys vastaa itse siitä, että se tunnistaa edunsaajansa. Edunsaajan määritelmä täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä:Hän omistaa yli 25 prosenttia yrityksen osakkeista suoraan tai välillisesti.Hänellä on yli 25 prosentin osuus yrityksen äänivallasta suoraan tai välillisesti. Hän käyttää muulla perusteella tosiasiallista määräysvaltaa yrityksessä tai yhteisössä. Välillinen omistaminen tai äänivallan käyttäminen tarkoittaa tilannetta, jossa määräysvaltaa käytetään toisen yrityksen kautta. Muu peruste voi olla esimerkiksi osakassopimus. Lue lisää PRH:n sivuilta: http://bit.ly/2KhVhJN  

Yritystieto
Ahvenanmaa

Haaveissa mökki Ahvenanmaalta? Lue tämä, ennen kuin alat etsiä tositarkoituksella!

Ahvenanmaan idyllinen saaristo olisi monen suomalaisen unelmien mökkikohde. Mökkikauppa ei kuitenkaan ole yhtä yksinkertainen prosessi Ahvenanmaalla kuin Manner-Suomessa. Asiaan vaikuttaa niin sanottu kotiseutuoikeus, joka säätelee oikeutta hallita kiinteää omaisuutta maakunnassa.Kotiseutuoikeus tarkoittaa, että vain oikeuden omaava henkilö saa omistaa tai hallinnoida kiinteää omaisuutta Ahvenanmaalla. Kotiseutuoikeutta vailla olevan henkilön on anottava Ahvenanmaan maakuntahallitukselta lupaa kiinteän omaisuuden hankkimiseen.Kotiseutuoikeuden saaminen ei ole läpihuutojuttu. Oikeus kuuluu syntyperäisille ahvenanmaalaisille, eli sen saa henkilö, jonka toisella vanhemmalla on kotiseutuoikeus. Oikeutta voi myös hakea, jos on muuttanut Ahvenanmaalle ja asunut maakunnassa yhtäjaksoisesti viisi vuotta. Lisäksi hyvä ruotsin kielen taito on kotiseutuoikeuden edellytys.Taajamasta asunnon voi ostaa luvallaKaupanteko on hieman helpompaa, jos unelmien asunto ei sijaitse maaseudulla. Sellainen henkilö, joka asuu vakituisesti Ahvenanmaalla, voi saada luvan ostaa asunnon kaava-alueelta, esimerkiksi Maarianhaminasta. Tässä tapauksessa kunta antaa tapauksesta lausunnon Ahvenanmaan maakuntahallitukselle, joka myöntää luvan. Kesäasunnon ja maa-alueen ostamiseen tarvitaan aina maakuntahallituksen lupa.Manner-Suomen mökkikauppa voi syntyä sähköisestiManner-Suomessa maanomistusta ei ole samaan tapaan rajoitettu. Alma Talentin asiantuntija Antti Kilpiö kehottaakin mökkikuumeisia harkitsemaan esimerkiksi rannikkokuntien merenrantamökkejä vaihtoehtona Ahvenanmaan saaristolle. Sellaisen kaupat voivat syntyä nopeasti ja helposti sähköisten palveluiden ansiosta.”Mökkikauppa voi nykyään hoitua ajasta ja paikasta riippumatta, nopeasti ja turvallisesti. Kiinteistönvälittäjä, joka käyttää Kiinteistökaupan luonnostelupalveluamme, voi luonnostella ja lähettää asiakirjat Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun kaupan osapuolille allekirjoitettavaksi sähköisesti. Näin rantamökki voi vaihtaa omistajaa vaikka kotisohvalta käsin.”Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu on tarkoitettu kaikille kiinteistöalan ammattilaisille kiinteistönvälityksessä, pankeissa, rakennusliikkeissä, kiinteistösijoituksessa, lakiasiaintoimistoissa sekä kunnissa ja kaupungeissa.Tunnetko kotiseutuoikeuden taustat?Ahvenanmaan kotiseutuoikeudella on mielenkiintoinen, historiallinen tausta. Oikeus pohjautuu maakunnan itsehallintoon liittyvään päätökseen, jonka teki YK:n edeltäjä, Kansainliitto, vuonna 1921. Kansainliitto päätti antaa Ahvenanmaan maakunnan hallinnon Suomelle sillä edellytyksellä, että Suomi takaisi paikalliselle väestölle sen ruotsin kielen, kulttuurin, paikalliset tavat ja itsehallintojärjestelmän.Kotiseutuoikeus antaa omaisuuden omistamisen lisäksi oikeuden äänestää Ahvenanmaan maakuntapäivävaaleissa ja harjoittaa maakunnassa elinkeinoa.Henkilöiden lisäksi yhtiöiltä vaaditaan aina maakunnan hallituksen lupa omaisuuden hankkimiseen. 

Kiinteistötieto
Sammio