Hämeenlinna sähköinen kiinteistökauppa

Hämeenlinnassa tehdään kiinteistökauppaa nyt sähköisesti – kuntalaiset ottivat palvelun ilolla vastaan

Hämeenlinna haluaa olla modernisti toimiva, asiakasystävällinen ja sähköinen kaupunki. Kaupunki otti keväällä käyttöön Alma Talentin kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, ja on saanut palvelusta pelkästään positiivista palautetta.Hämeenlinnan kaupunki on asettanut konkreettiseksi tavoitteekseen sähköistää prosessinsa. Kaupunki haluaa tarjota kuntalaisille sähköisiä asiointimahdollisuuksia kaikissa palveluissa vuoteen 2020 mennessä.Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotto oli luonteva askel kohti kaupungin tavoitteita, palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen kertoo.”Meillä oli jo käytössä sähköinen rakennusluvan hakeminen, ja tulossa on myös sähköinen tonttien hakeminen, joten sähköinen kiinteistönvaihdanta sopii hyvin tähän ketjuun.”Jo muutaman kuukauden kokemuksella Hämeenlinnassa on havaittu, että luonnostelupalvelun käyttäminen on merkinnyt isoja ajallisia ja taloudellisia säästöjä.”Palvelun myötä aikataulujen puljaaminen loppui. Nyt jokainen kaupan osapuoli voi allekirjoittaa kaupan tai vuokrasopimuksen missä ja milloin vain. Enää asiakkaiden ei tarvitse järjestää työvuoroja tai vapaapäivää allekirjoittamista varten. Samoin hakijaa auttaa, kun lainhuuto lähtee saman tien vireille. Tämä parantaa myös tietojen luotettavuutta.”Rakkaustontin ostajalle sähköinen kauppa oli tärkeäHämeenlinna tunnetaan sopivan kokoisena kaupunkina, jolla on hyvä sijainti. Luonto, vehreys ja vesi, vireä kulttuuritarjonta, ison kaupungin palvelut sekä tapahtumat houkuttelevat kaupunkiin uusia asukkaita.Hämeenlinnassa otettiin käyttöön kiinteistökaupan luonnostelupalvelu maaliskuussa, jonka jälkeen palvelun avulla on tehty neljä kiinteistökauppaa. Pari kauppaa on luonnosvaiheessa. Ensimmäinen toteutettu sähköinen kiinteistökauppa jäi historiaan ns. ”rakkaustonttihuutokauppana”.Hauska käsite viittaa Hämeenlinnassa vuonna 2018 toteutettuun Häät linnassa -markkinointikampanjaan. Kilpailun voittajapariskunta sai palkinnoksi hääjuhlan Hämeen linnassa sekä lahjana kaupungilta tonttipaikan, jonka he valitsivat seitsemästä, eri puolilla Hämeenlinnaa sijaitsevasta vaihtoehdosta. Loput tontit huutokaupattiin ”rakkaustonttihuutokaupassa.” Yksi myytiin vantaalaiselle pariskunnalle, joiden kanssa tehtiin ensimmäinen sähköinen kauppa. Mahdollisuus sähköiseen kiinteistökauppaan oli tälle pariskunnalle tärkeää.Jouheva käyttöönotto hälvensi epäluulotHämeenlinnalaisten mielestä Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotto sujui hyvin jouhevasti. Ennen palvelun käyttöä kaupungin organisaatiossa pohdittiin, miten asiakkaat ottavat palvelun vastaan, miten kauppakirjat ja vuokrasopimukset arkistoidaan ja miten tunnistautuminen kiinteistönvaihdannan palveluun toimii. ”Kaikki on toiminut huomattavasti helpommin, kuin alun perin ajattelimme. Palvelua käyttävät nyt tontti- ja mittauspalveluiden henkilöstö kauppakirjoja ja maanvuokrasopimuksia tehdessä. Myös kaupunginjohto on ollut kiinnostunut ottamaan luonnostelupalvelun käyttöön.”Helppokäyttöinen palvelu miellyttänytKuntalaisilta palvelusta on saatu yksinomaan myönteistä palautetta. ”Palvelu on otettu ilolla vastaan. Kuntalaiset käyttävät kiinteistökaupassa Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelua. Se on ollut kohtuullisen helppokäyttöinen jopa niiden käyttäjien mielestä, joilla ei ole paljoa kokemusta tietokoneista.”Sirpa Rahikainen suosittelee Kiinteistökaupan luonnostelupalvelua kaikille, jotka tekevät työkseen kiinteistökauppoja. Lue lisää Kiinteistökaupan luonnostelupalvelusta ja tilaa palvelun esittely!Mikä Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu?Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu helpottaa kuntalaisen lisäksi myös virkamiehen elämää. Palvelussa voi luonnostella nopeasti ja tehokkaasti kaikki kiinteistökaupassa tai maanvuokrauksessa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset suoraan Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP). Molempiin palveluihin käy sama käyttäjätunnus.Palvelussa on yritys- tai henkilökohtaiset asetukset, joiden ansiosta hakemuksen tekeminen sujuu nopeammin, eikä asiakirjoihin jää kirjoitusvirheitä.Ennen hakemuksen lähettämistä luonnostelupalvelu tarkistaa, että käyttäjä on syöttänyt kaikki pakolliset tiedot.Hakemukset ja valmiit asiakirjat pysyvät tallessa palvelun arkistossa.Kaupanvahvistajaa ei prosessissa tarvita.Luonnostelupalvelun käyttäjän ei tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa eikä vuokraoikeuden kirjaamista, koska hakemukset tulevat automaattisesti vireille.Palvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa. Palvelussa on oma harjoitusympäristö, jossa luonnosten tekemistä voi harjoitella. Alma Talentin asiantuntijoilta saat tukea ja neuvoja koko käyttöönoton ajan, ja luonnollisesti myös sen jälkeen.  

Kiinteistötieto
Isännöitsijä, vauhdita kasvua digipalveluilla

Isännöitsijä, vauhdita kasvua digipalveluilla

Taloyhtiöt haluavat hoitaa asioitaan netissä. Isännöitsijä: vastaa kysyntään, niin palvelet asiakkaitasi entistä paremmin!

Isännöinti
Liikevaihto piiloon bruttotulokseen

Liikevaihto piiloon bruttotulokseen – vaan kuinkas sitten kävikään?

Nykyisen kirjanpitolain mukaan mikro- ja pienyritysten ei tarvitse julkaista liikevaihtoaan ja osaa kulutiedoistaan, jos yritys raportoi bruttotuloksen. Toimintatapa voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Puuttuvien liikevaihtotietojen takia yritys voi jäädä kilpailutuksen tai myönteistä julkisuutta tuovien yritysvertailujen ulkopuolelle. Vähintäänkin yritys saa huonomman luottoluokituksen, ja ulkopuolisen rahoituksen saaminen voi olla sille hankalampaa.Vuodesta 2016 lähtien yhä suurempi osa kirjanpitovelvollisista saa esittää tuloslaskelmassaan liikevaihdon sijaan bruttotuloksen. Bruttotulos tarkoittaa, että yritys esittää tuloslaskelmassaan yhteenlaskettuna eränä liikevaihdon, valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutoksen, valmistuksen omaan käyttöön, liiketoiminnan muut tuotot sekä materiaalit ja palvelut. Näin yrityksen liikevaihto ja osa sen kulutiedoista ei tule julkiseksi. Pien- ja mikroyritykset ovat saaneet raportoida bruttotuloksen liikevaihdon sijaan aiemminkin. Vuoden 2016 kirjanpitolain uudistus nosti kuitenkin merkittävästi pien- ja mikroyritysten määrittelyrajoja, ja mahdollisuus raportoida bruttotulos keräsi laajasti kiinnostusta. Tänä päivänä arvostetaan avoimuuttaYritys saattaa raportoida bruttotuloksen piilottaakseen kilpailijoiltaan tietoja liikevaihdostaan ja kulurakenteestaan. Toimintatavalla saattaa kuitenkin olla yllättäviä, kielteisiä seurauksia. ”Tilinpäätöksen tarkoitus on kertoa yrityksen tilasta eri sidosryhmille: esimerkiksi rahoittajille, asiakkaille, alihankkijoille ja työnhakijoille. Nykyaikana yrityksen sidosryhmät haluavat saada läpinäkyvää, vertailukelpoista tietoa yrityksistä. Tietojen piilottaminen bruttotulokseen sotii avoimuuden periaatetta vastaan”, Pitkänen sanoo.Liikevaihto piiloon – rahoitus vaikeutuuLiikevaihto on oleellinen perustieto, joka kertoo, minkä kokoinen yritys on. Monet muut yrityksen toiminnasta kertovat tunnusluvut suhteutetaan yrityksen liikevaihtoon. Puuttuvan liikevaihtotiedon takia yritys voi esimerkiksi jäädä kilpailutuksen ulkopuolelle.”Jos yritys julkistaa tuloslaskelmassaan vain bruttotuloksen, ulkopuolinen ei pysty arvioimaan yrityksen toimintaa. Silloin on mahdotonta sanoa, kuinka laajaa yrityksen liiketoiminta on, onko toiminta kasvanut vai supistunut tai kuinka kannattavaa toiminta on”, Pitkänen muistuttaa.”Kun tietoa liikevaihdosta ei ole, yritys saa automaattisesti huonomman luottoluokituksen tai sitä ei voida luokitella ollenkaan. Silloin yrityksen on vaikeampaa saada rahoitusta toiminnalleen.”Menetätkö paikan yritysvertailuissa?Bruttotulosta käyttävä yritys joutuu tekemään ylimääräistä työtä hakiessaan rahoitusta, kun sen täytyy toimittaa erikseen tiedot liikevaihdostaan rahoittajalle. Samalla myös rahoittajan on nähtävä ylimääräistä vaivaa, kun hän joutuu pyytämään erikseen puuttuvia tietoja. Lisäksi tällaiset liikevaihtoluvut eivät ole syntyneet osana normaalia tilintarkastusta, eli niihin ei voi täysin luottaa.Tietojen piilottelun takia yritys saattaa myös menettää mahdollisuuden esiintyä edukseen erilaisissa yritysvertailuissa. Esimerkiksi Kauppalehden suosittu juttusarja Maakuntien Menestyjät perustuu tilinpäätöstietoihin. Liikevaihtonsa piilottava yritys ei pääse siihen mukaan.Jotkut mikro- ja pienyritykset eivät tiedä, että niiden tilinpäätöksessä käytetään bruttotulosraportointia. Näissä tapauksissa kirjanpitäjä on päätynyt suppeampaan raportointiin, vaikka se voi kääntyä vastoin asiakkaan etua.Mikä on mikro- ja pienyritys?Yritys on pienyritys, kun enintään yksi seuraavista ehdoista ylittyy: tase 6 miljoonaa euroa, liikevaihto 12 miljoonaa euroa, palveluksessa 50 henkilöä.Yritys on mikroyritys, kun enintään yksi seuraavista ehdoista ylittyy: tase 350 000 euroa, liikevaihto 700 000 euroa, palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä.

Yritystieto
Sähköinen kiinteistökauppa

Kiinteistökauppa, joka ei olisi onnistunut vielä vuosituhannen alussa

On tullut aika. Anne ja Kari Jokioisilta aikovat myydä omakotitalonsa, sillä perheen kuopus pääsi vihdoin opiskelemaan ja muutti omaan kämppään Helsinkiin. Suunnitelman tiellä vain on maantiede: myyjät ja ostajat ovat aivan eri puolilla maata. Lykkääntyykö kaupanteko hamaan tulevaisuuteen?Anne ja Kari haluavat nyt muuttaa kahden koiransa kanssa rivitaloon. Pariskunta on jo löytänyt unelmiensa rivitalokodin uudelta asuinalueelta, joka valmistui viime vuonna. Omakotitaloonkin on löytynyt uudet asukkaat, erittäin mukava lapsiperhe Rovaniemeltä. Jotta kaupat onnistuisivat, kauppakirjan allekirjoitusta varten pitäisi sopia tapaaminen ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan kesken. Rovaniemeltä Etelä-Suomeen on kuitenkin pitkä matka lasten kanssa. Lisäksi Anne viettää viikot töissä perheen kakkoskodissa Turussa, eikä ehdi reissaamaan suuntaan eikä toiseen. Äh, kaupat taitavat siirtyä seuraavaan lomaan.Sähköinen kaupanteko on osa modernia palveluaEi hätää! Kari on saanut selville, että kiinteistökaupat on mahdollista tehdä sähköisesti – samaan tapaan kuin esimerkiksi pankin lainaneuvottelut. Kaupan osapuolten ei siis tarvitse allekirjoittaa kauppakirjoja paikan päällä, vaan homma hoituu kotisohvalta käsin.Annen ja Karin kiinteistövälittäjälle sähköinen kaupanteko on osa modernia asiakaspalvelua. Välittäjällä on käytössään Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu, jossa hän luo sähköisen kauppakirjaluonnoksen ja lähettää sen Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP). Myyjä ja ostaja pääsevät allekirjoittamaan kauppakirjan, kun he tunnistautuvat Maanmittauslaitoksen KVP -palveluun verkkopankkitunnuksillaan. Kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet kauppakirjan lainhuutohakemus tulee automaattisesti vireille uudelle omistajalle.Digikaupoissa vaaditaan vahvaa tunnistautumistaOn sunnuntai-ilta. Kuohuviini odottaa kylmässä: kun kaupat on tehty, on aika kilistää uudelle tulevaisuudelle!  Anne on valmiina allekirjoittamaan kauppakirjan netissä, mutta Karia alkaakin epäilyttää. Onkohan oman kodin myyminen netissä turvallista? Kari lukee sähköisestä kiinteistökaupasta lisää. Käy ilmi, että se on hyvin turvallista. Sähköisessä kiinteistökaupassa käytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista. Maanmittauslaitoksen KVP -palvelun tunnistus perustuu julkishallinnon asiointipalveluiden yhteiseen Suomi.fi -tunnistuspalveluun. Palvelu mahdollistaa turvallisen sähköisen tunnistamisen. Suomi.fi-tunnistuksesta vastaa Väestörekisterikeskus. Tunnistautumistapana voi käyttää mm.  verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta. Maanmittauslaitoksen KVP -palvelu huolehtii siitä, että myyjä voi myydä vain omistamansa kiinteistön, eikä kiinteistöä rasita mikään kauppaa rajoittava asia.”Onneksi päätimme tehdä kaupat turvallisesti verkkopalvelussa”, Kari tuumii hiljaa mielessään.Vain muutaman klikkauksen päässä Anne ja Kari allekirjoittavat kauppakirjan sähköisesti. Vain muutama klikkaus ja se on heidän puolestaan virallista. Ostaja saa sähköpostiinsa viestin Maanmittauslaitoksen KVP -palvelulta, jossa kerrotaan myyjien allekirjoittaneen kauppakirjan. Ostaja maksaa kauppahinnan ja allekirjoittaa myös sähköisen kauppakirjan. Anne ja Kari saavat sähköpostiinsa ostajan allekirjoituksesta ilmoituksen.  Nyt juhlat voi alkaa! Tämä talo ei ole enää meidän kotimme. Molemmat purskahtavat nauruun ja muutama kyynelkin vierähtää poskille. Anne hakee kuohuviinin jääkaapista ja kaataa kuplivaa laseihin. Sitten juhlitaan!Luonto kiittää, kun matkustus väheneeKari ei voi uskoa, että kiinteistökauppa on nykyään näin helppoa. ”Muistatko, kun ostettiin tämä omakotitalo? Paikalle piti hoitaa kaupanvahvistaja, ja sekin maksoi. Sähköisessä kaupassa kaupanvahvistajaa ei tarvita”, hän hämmästelee.Anne nappaa kuohuviinilaseista kilistelykuvan ja lataa sen Facebookiin. Kuvatekstiin hän kirjoittaa, että nyt kääntyy uusi sivu elämässä. Ja kuinka helppoa kaikki olikaan! Ei tarvinnut reissata toiselle puolelle maata – sehän säästää luontoakin.Onko sinun välittäjäsi siirtynyt digiaikaanAnnen ja Karin kaupat onnistuivat, sillä heidän kiinteistönvälittäjänsä palvelee asiakkaitaan nykyaikaisella tavalla käyttäen Alma Talentin kiinteistökaupan luonnostelupalvelua. Sen avulla välittäjä voi luonnostella kiinteistökaupassa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset Maanmittauslaitoksen KVP:hen asianosaisten allekirjoitettavaksi. Molempien palveluiden käyttö hoituu Tietopalveluiden kautta.Tiedustele sinäkin välittäjältäsi, joko hän hoitaa kiinteistökaupan ajasta ja paikasta riippumattomasti, ympäristöystävällisesti, nopeasti ja turvallisesti – eli sähköisesti! Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu on tarkoitettu kaikille kiinteistöalan ammattilaisille kiinteistönvälityksessä, pankeissa, rakennusliikkeissä, kiinteistösijoituksessa, lakiasiaintoimistoissa sekä kunnissa ja kaupungeissa.

Kiinteistötieto
Kasvuyritykset

Kannattavan kasvun edellytykset

Kasvuyritykset ottavat monia kasvuun liittyviä riskejä ja menestyvät silti. Miten ne siinä onnistuvat?Yksittäistä reseptiä onnistumiseen ei ole. Se kuitenkin tiedetään, että vielä isompi riski on se, jos yritys ei kasva ollenkaan. Muun muassa inflaatio kasvattaa yrityksen kuluja ja tulokset heikkenevät. Alma Talent on tutkinut kasvuyrityksiä kymmenen vuoden ajan. Hän on havainnut kasvussa lasikaton kahdessa kehityksen vaiheessa. Kun yritys saavuttaa yhden miljoonan euron liikevaihdon, sen kasvun mahdollisuus kaksinkertaistuu. Seuraavan kerran tuplaus onnistuu, kun liikevaihto nousee yli viiden miljoonan euron. Myös yrityksen iällä on väliä. Alkavista yrityksistä yli puolet lopettaa toimintansa alle viidessä vuodessa. Ensimmäistä viittä vuotta kutsutaan yleisesti kuolemanlaaksoksi, jonka yli tulisi päästä. Sen jälkeen yhtiön liiketoiminta vakiintuu ja kasvun mahdollisuudet paranevat. Parhaat kasvuedellytykset on Rajalan mukaan 2–10 miljoonan euron liikevaihdon yrityksillä 5–10 toimintavuoden välillä. – Sanonkin, että jos haluat perustaa yrityksen ja menestyä, niin tee töitä viisi vuotta ja kasvata liikevaihto yli kahteen miljoonaan euroon. Silloin olet yli 70 prosentin todennäköisyydellä erittäin kannattavassa yrityksessä, Rajala summaa.Analyytikko vinkkaa lisäksi palvelualaa, sillä suomalaisista kasvuyrityksistä 54 prosenttia sijoittuu palvelualoille. Hyviä tuloksentekijöitäKannattavasti kasvavat yritykset tekevät hyvää tulosta. Kannattavimmat eivät tarvitse ulkopuolista rahoitusta, vaan pystyvät rahoittamaan kasvun omalla tuloksellaan velan sijaan. Näin ollen ne eivät ajaudu tilanteeseen, jossa ne eivät hallitse velanhoidosta koituvia kustannuksia. Koska suomalaiset yritykset toimivat pienillä pääomilla, kasvua kannattaa hakea aluksi kotimarkkinoilta ja sen jälkeen Pohjoismaista, joiden yrityskulttuuri on tuttua. Muut vientimarkkinat vaativat mittavia rahallisia ja henkisiä panostuksia sekä investointeja henkilöstöön. – Bisnesenkelit hakevat tällaisia yrityksiä. He ajattelevat, että niissä piilee valtava potentiaali, Rajala toteaa. Kun yritysten liikevaihto kasvaa yli sataan miljoonaan euroon, ne tarvitsevat työkalupakistaan uusia työkaluja, muun muassa pääomasijoittajia. Ne voivat myös ostaa lisää liiketoimintaa tai toisen yrityksen oman yrityksensä kylkeen. Yrityksen kasvaessa myös haasteet kasvavat. Tuotteiden on erotuttava markkinoilla kilpailijoiden tuotteista ja niitä on markkinoitava voimakkaasti. Se on haaste suomalaisille, jotka ovat vahvoja innovoinnissa, mutta eivät niinkään markkinoinnissa ja myynnissä. Kannattavaa kasvua tekevän kasvuyrityksen tunnistaa Kasvaja-sertifikaatista. Tilaa Kasvaja-sertifikaatti tästä.

Kasvajat
Kasvuyritykset

Kasvuyritykset sietävät riskiä ja panostavat kasvuun

Kasvajat ovat haluttuja yrityksiä suomalaisessa yrityskentässä. Yli 75 prosenttia heistä menestyy erinomaisesti. Suurin voittaja on yrittäjä itse. Monesti kasvuyritykset mielletään startup-yrityksiksi, joihin on sijoitettu paljon pääomia isojen voittojen toivossa. Ne muodostavat kuitenkin vain pienen osan suomalaisista kasvuyrityksistä. Valtaosa kasvajista sijoittuu perinteisille toimialoille, erityisesti palveluihin. Viime vuosina uusia kasvuyrityksiä on syntynyt huomattavan paljon it-, työnvuokraus-, konsultointi- sekä terveys- ja hoitoaloille. Kasvun taustalla vaikuttavat megatrendit, muun muassa digitalisaatio ja väestökehitys. Alma Talent on seulonut kasvajia yritysten tilinpäätöstiedoista vuodesta 2009. Mittava tilastodata tarjoaa ainutlaatuisen näköalan suomalaiseen yrityskenttään, joka koostuu valtaosin alle kymmenen henkilöä työllistävistä mikroyrityksistä. Kasvuyritys on Alman Talentin määritelmän mukaan yli 500 000 euroa vuodessa liikevaihtoa tekevä yritys, joka on kasvanut yli 20 prosenttia vuodessa kolme vuotta peräkkäin. Tällaisia yrityksiä löytyy Suomesta noin tuhat.Hyvät kasvun edellytyksetSuomen viime vuosien hyvä talouskasvu on heijastunut positiivisesti kasvuyritysten määrään. Vuosi 2017 oli kasvajien huippuvuosi, ja määrä nousi hieman myös vuonna 2018. Kuluvan ja tulevan vuoden näkymiä on sen sijaan vaikea arvioida. Suomi on vientivoittoinen maa, jossa suurten vientiyritysten myynti heijastuu pk-kenttään. – Vuoden 2019 ensimmäisellä kvartaalilla pörssiyhtiöt ovat kasvaneet kolmisen prosenttia, mutta kustannukset ovat kasvaneet samaa vauhtia, joten tulokset eivät voi kasvaa samalla tavalla. Kauppasodat, geopoliittiset ristiriidat ja esimerkiksi brexit vaikuttavat yritysten investointihalukkuuteen, luettelee Alma Talentin analyytikko Ari Rajala.Lähes puolet Suomen viennistä kohdistuu euroalueelle, joten sen taloudella on suuri vaikutus. Euroalueen talous kasvaa nyt heikosti. Suomalaiset yritykset ovat Rajalan mukaan kuitenkin erinomaisessa kunnossa eivätkä maailmantalouden turbulenssit heilauta suomalaisten yritysten taloutta edellisen finanssikriisin tavoin. – Meillä on hyvät kasvun edellytykset, koska taloudellinen tila on vahva. Vaikka maailmalta tulisi isoja laineita, yrityksiä ei kaadu pilvin pimein, Rajala toteaa.Myös pk-yrityksillä on puskureita heikkoja aikoja varten ja aikaa sopeuttaa liiketoimintaansa maailmantalouden syklien mukaan.  Kasvuun on panostettava etukäteen Jos yritys haluaa kasvaa, sen on siedettävä riskiä ja panostettava kasvuun etukäteen. Kasvun suurimmaksi hidasteeksi kasvuyrittäjät nimeävät itse riskinoton puuttumisen. Jos ei ota riskiä, ei kasva. Kasvuhalut vähenevät usein myös omistajan vanhetessa. Tällöin yritys saattaa olla hyvä ostokohde toiselle yritykselle. Toisaalta vanha yritys voi nousta uudelle kasvupolulle uuden sukupolven ja sen tuomien rohkeiden uudistusten myötä. Yhteiskunnan kannalta kasvuyritykset ovat erittäin haluttuja, sillä ne työllistävät. Ne ovat myös suuria veronmaksajia. Tilinpäätöstiedot ovat kymmenen vuoden aikana osoittaneet, että yli 75 prosenttia kasvuyrityksistä on ollut vuosittain erinomaisen kannattavia. Suurin voittaja on siis yrittäjä itse. Hän on löytänyt oman tekemisensä tavan.Halutun Kasvuyrityksen tunnistaa Kasvajat-sertifikaatista. Kasvaja-sertifikaatin voi tilata tästä.Kasvuyrityksiin liittyy runsaasti vääriä oletuksia. Ari Rajala murtaa sitkeimmät myytit.1. Vain pieni yritys voi kasvaa nopeasti.Väärin. Nopeimmin kasvavat 2–10 miljoonan euron liikevaihtoa tekevät yritykset.2. Kasvua syntyy vain kannattavuuden kustannuksella.Väärin. Yli 75 prosenttia kasvuyrityksistä kannattaa erinomaisesti.3. Pääosa kasvuyrityksistä on tappiollisia.Väärin. Kasvuyrityksistä noin 8 prosenttia tekee tappiota. Mielikuva liittyy startup-yrityksiin.4. Kasvua syntyy vain isolla riskillä ja suurilla panostuksilla.Väärin. Suurin osa kasvuyrityksistä rahoittaa kasvunsa tulorahoituksellaan ilman pankkirahoitusta. Mielikuva liittyy startupeihin.5. Kasvu on suuri riski, joka voi helposti kaataa koko yrityksen.Osittain totta. Jos yritys kasvaa ottamalla paljon velkaa ja kannattavuutensa kustannuksella, epäonnistumisen riski on suuri. Ei kannata kasvaa vain kasvun vuoksi. 

Kasvajat
Miksi sähköpostini eivät mene perille

Miksi sähköpostini eivät mene perille?

Sähköposti ei aina mene perille. Syitä on monia, ja ne kaikki tulee huomioida. Onneksi "ei-tavoitettu vastaanottaja" antaa viestin lähettäjälle vihjeen ja lähettää vastaussanoman. Tätä kutsutaan bounceksi, ”pompuksi”. Bouncet voidaan jakaa karkeasti kahteen eri luokkaan, hard ja soft bounceiksi. Tyypillisesti ero liittyy vastaanottajan postilaatikkoon. Hard bounce kertoo, että vastaanottajaa ei ole, kun taas soft bounce tarkoittaa jotain hetkellistä virhettä vastaanottajan päässä. Tämä ei ole kuitenkaan kaiken kattava jako, sillä olemassa oleva sähköpostilaatikkokin saattaa ”hard bounceta”.Soft bouncetSoft bouncet ovat yleensä väliaikaisia eivätkä välttämättä vaadi erillisiä toimenpiteitä. Viesti pääsee vastaanottajan palvelimelle asti, mutta jostain syystä se ei läpäise tietään vastaanottajan sähköpostilaatikkoon. Usein syynä on se, että vastaanottajan sähköposti on täysi, viesti on liian suuri vastaanottajan postilaatikkoon tai vastaanottajan palvelimella on ongelmia. Viestiä voi ja kannattaakin yrittää lähettää uudestaan toisena ajankohtana.Tyypillisiä soft bouncen sanomia ovat esimerkiksi "mailbox full", "quota exceeded" tai "limit exceeded".Hard bouncetHard bouncet puolestaan ovat vakavampia. Ilmeisin syy hard bouncelle on se, että vastaanottajaa ei löydy, eli käytännössä vastaanottajan osoite on kirjoitettu väärin, tai se on vanhentunut. On hyvin yleistä, että yritysten asiakasrekistereissä on reilusti b-to-b-päättäjiä, jotka ovat vaihtaneet työpaikkoja. Näin ollen heidän sähköpostiosoitteensakin ovat vaihtuneet. Nämä ovat niitä vaarallisimpia bounceja. Tällaiset henkilöt tulee heti siivota pois rekistereistä, tai henkilöiden yhteystiedot on päivitettävä oikeiksi.  Tyypillisiä hard bouncen sanomia ovat esimerkiksi: "recipient not found", "user unknown", "sender denied", "access denied", "message delivery has been blocked", "address rejected", "unable to relay", "local policy violation", "mailbox unavailable" tai "client host rejected: black-listed".Tarkkana vastaussanomien kanssaHard bounce ei kuitenkaan automaattisesti kerro, että vastaanottajaa ei ole olemassa, ja siksi onkin hyvä tulkita vastaussanomia hieman tarkemmin. Palomuurit ja roskapostisuodattimet ovat myös yleisiä hard bouncen syitä, ja ne voivat estää viestin pääsyn monen eri asian takia. Käytännön syitä voivat olla esimerkiksi viestin sisältö tai otsikko, lähettävä palvelin tai se, että lähettävä taho löytyy mustalta listalta. Olen avannut näitä asioita tarkemmin edellisessä tekstissäni.Paras tapa välttää bouncet on pitää markkinointi- ja asiakasrekisterit ajan tasalla, kohdentaa markkinointi huolella ja kiertää yleisimmät sudenkuopat. 

Myynti ja markkinointi
Alma Talent Tietopalvelut sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnin sudenkuopat

Roskaposti on maailmanlaajuisesti hyvin iso ongelma. Se on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Roskapostit saattavat sisältää haittaohjelmia ja viruksia, jotka kalastelevat erilaisia tietoja tai aiheuttavat vahinkoa vastaanottajalle. Roskapostia vastaan on kehitetty erityyppisiä suojauskeinoja. Roskapostisuodattimet tunnistavat yhä paremmin roskapostin, ja potentiaalisista roskapostittajista kootaan listoja, joiden avulla pyritään estämään heidän viestiensä läpipääsy. Roskapostittajat puolestaan ovat vastanneet tähän tekemällä palvelunestohyökkäyksiä listoja ylläpitäviä tahoja kohtaan. Heidän tavoitteenaan on ajaa listat alas. Tuskin roskapostittajia saadaan koskaan kitkettyä kokonaan, mutta sota heitä vastaan ottaa varmasti uusia ulottuvuuksia.Miten tämä liittyy tavalliseen, tunnollista ja kunnollista asiakasmarkkinointia tekevään toimijaan? Monellakin tapaa, sillä roskapostin estäjät eivät koskaan voi olla varmoja, mikä on roskapostia ja mikä ei. Sen takia on hyvä tuntea tätä logiikkaa ja suunnitella oma toiminta niin, että viesti varmasti päätyy vastaanottajan luettavaksi.Lähtökohta sähköpostimarkkinoinnille on hyvin suunniteltu viesti tarkkaan kohdennetulle joukolle. Sen jälkeen on vielä liuta muita asioita, jotka on hyvä pitää mielessä, jotta viesti pääsee perille asti. Viestin otsikko ja sisältöRoskapostisuodatin ei ymmärrä, onko viesti hyvin vai huonosti kirjoitettu. Sen sijaan se etsii tiettyjä avainsanoja, joita kannattaa välttää. Julkista listaa vältettävistä asioista ei ole, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Erikoismerkkejä tulee käyttää hyvin harkitusti, huutomerkkejä tuskin lainkaan. Viestiin ei kannata upottaa käskyjä, kirjoittaa lauseita isoilla kirjaimilla tai toistaa samaa sanaa. Yleisesti roskaposteissa esiintyvät sanat kannattaa kiertää. Esimerkiksi Prospect.io:n listalta löytyy kattavasti näitä sanoja. Jos yrityksesi sattuu valmistamaan Viagraa tai keräätte lahjoituksia Nigerian kriisialueille, voi viestinnän suunnittelu olla erityisen hankalaa.Musta listaMonet yhteisöt ylläpitävät listoja tunnistetuista roskapostin lähettäjistä sekä palvelimista, joilta on tunnistettu lähteneen roskapostia. ”Mustia listoja” on lukuisia, ja on aivan mahdollista, että yrityksenne on ainakin yhdellä listalla. Sanomattakin on selvää, että tällaisia listoja tulee välttää. Monet vastaanottavat sähköpostipalvelimet tekevät nimittäin kyselyitä näille listoille jokaisen tulevan postin kohdalla ja hylkäävät ne lähettäjät tai palvelimet, jotka löytyvät mustalta listalta.SähköpostipalvelinMikäli olette lähettäneet aiemmin useita kampanjoita, joissa hard bounce -luvut ovat olleet korkeita, kannattaa sähköpostipalvelimen vaihtoa miettiä. Mustalle listalle joutuu helposti palvelin, joka saa paljon bounceja. Lista näkee asian niin, että kyse on todennäköisesti roskapostittajasta, koska se ei ole tarkistanut vastaanottajiensa osoitteiden ajantasaisuutta. Näinhän ei aina tietenkään ole, mutta mustat listat perustuvatkin todennäköisyyksille ja arvioille, ja tällöin myös virheellisiä tulkintoja syntyy helposti.Pahimmat kirosanat: ”Ilmoita roskapostista” tai ”Estä lähettäjä”Viestin suunnittelussa on oltava erittäin huolellinen, jotta vastaanottaja ei ensisilmäyksellä kuvittelisi viestin olevan roskapostia. Jos vastaanottaja avaa viestin ja ilmoittaa sen roskapostiksi, voi lähettäjä päätyä helposti mustalle listalle – etenkin, jos useampi vastaanottaja tekee samoin. Suunnittele siis viestisi niin, että sitä ei sekunninkaan verran luulla roskapostiksi. SpamtrapSpam-aktivistit pyrkivät saamaan ansaan roskapostittajia. He upottavat sähköpostiosoitteitaan nettisivuille ja erilaisille listoille tai ostavat vanhentuneita osoitteita, joiden avulla he voivat seurata niihin tulevaa sähköpostiliikennettä ja saada kiinni roskapostittajia. Kannattaa tarkastaa vastaanottajan sähköpostiosoitteet ja pitää oma rekisteri ajan tasalla. Sähköpostiosoitteita ei tule kerätä mistä tahansa. Hyvä paha sähköpostiSähköpostimarkkinoinnin avulla voi siis paitsi kasvattaa liikevaihtoa ja asiakastyytyväisyyttä, myös tehdä paljon tuhoa. On tiedostettava, että sähköpostia käytetään yrityksessä markkinoinnin lisäksi paljon muuhunkin viestintään ja kaikki sähköpostiliikenne saattaa kulkea saman palvelimen kautta. Jos sähköpostimarkkinoinnista aiheutuu vahinkoja, esimerkiksi palvelin ajetaan mustille listoille, koko yrityksellä on ongelma. Sähköpostimarkkinointi ei ole vain viestintää, vaan se vaatii paljon myös teknologian ja lain tuntemusta. On oltava perillä vaaroista, jotta toimintaa voi kehittää tuottavaan ja turvalliseen suuntaan.

Myynti ja markkinointi

Kevät on isännöitsijän kiireisintä aikaa – apu löytyy läheltä

Kevät on taloyhtiön isännöitsijän kiireisintä aikaa. Päivät täyttyvät tilinpäätöksistä, yhtiökokousten valmisteluista ja niiden pitämisestä sekä tietysti taloyhtiön moninaisten korjaushankkeiden valmistelusta. Kiireinen sesonki sujuu vaivattomammin, kun ajantasaiset dokumentit ovat saatavilla digitaalisessa muodossa.Kevättä ei turhaan kutsuta isännöitsijän vauhtiviikoiksi. Huhti–toukokuuta ruuhkauttaa erityisesti tiukka yhtiökokousrumba: kokouskutsujen laatiminen ja lähettäminen, pöytäkirjojen kirjoittaminen sekä tietysti itse yhtiökokoukset, joita saattaa kiireisimpinä aikoina on useita viikossa. Työ sujuu mukavammin, kun dokumentit ovat hallinnassa”Isännöitsijän työ on tiedon käsittelyä. Mitä helpommin ja nopeammin tiedot ovat käytätettävissä, sitä parempi. Tietopalvelut on monipuolinen ja hyvä palvelu, joka helpottaa isännöinnin arkea”, isännöitsijä Ilkka Saarinen Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:stä toteaa.Tietopalvelusta isännöitsijä saa esimerkiksi yhtiöjärjestykset, kaupparekisteriotteet, kiinteistörekisteriotteet, rasitustodistukset, ajantasaiset asukasluettelot ja paljon muuta. Saarinen kertoo, että näitä kaikkia näitä tarvitaan pitkin vuotta ja varsinkin tilinpäätösaikaan. Tietojen käsittelyn ei tarvitse olla uuvuttava urakka. Isännöitsijän elämää helpottaa esimerkiksi Asukaskyselypalvelu, josta saa tiedot asukkaista reaaliajassa. ”Täsmäytämme esimerkiksi vesimaksujen määrän asukasluettelon mukaan”, Saarinen sanoo.Reaaliaikaiset tiedot milloin tahansa saatavillaAsukaskyselypalvelussa on yksityiskohtaiset tiedot eriteltyinä kaikista rakennuksen vakituisista ja tilapäisistä asukkaista sekä kunkin huoneiston tunnus, asukkaiden nimet, syntymäajat sekä huoneistoon muuttopäivä.Palvelussa isännöitsijä voi tarkastella kaikkien niiden taloyhtiöiden ja rakennusten tietoja, joita hän itse hallinnoi. Asukaskyselypalvelun käyttö on tehty mahdollisimman vaivattomaksi, ja tiedot ovat milloin tahansa isännöitsijän saatavilla.Kevät on muutakin kuin kokouskiireitä”Kevät on vuoden mukavinta aikaa, vaikka välillä onkin aikataulujen vuoksi kiireistä”, vakuuttaa Ilkka Saarinen.”On mukavaa tavata kokouksissa asiakkaita ja auttaa heitä taloyhtiön asioiden hoitamisessa. Luonto herää keväällä uuteen eloon, ja monessa talossa tätä autetaan asukkaiden kevättalkoilla. Näissäkin on isännöitsijällä oma roolinsa.”

Isännöinti
Onnistu b2b sähköpostimarkkinoinnissa

Miten onnistua B2B-sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointiin liittyy kosolti ennakkokäsityksiä, joista monet rinnastetaan spämmäämiseen. Moni saattaa muistaa tapauksia lähivuosilta, jolloin kokonaiset palvelimet joutuivat globaalin Spamhausin listoille tai sähköpostiaktivistit narauttivat yrityksiä, jotka tuuttasivat viestejä vanhoihin sähköpostiosoitteisiin. Nämä lähihistorian harhalaukaukset ovat eittämättä tahranneet sähköpostimarkkinoinnin mainetta, mutta sinä voit itse olla mukana maineen parantamisessa.  Sähköpostimarkkinointi, aivan kuten mikä tahansa muu markkinointi, on vastuullista hommaa, ja vastuu siitä kuuluu meille markkinoijille.Sähköpostimarkkinointi sisältää lukuisia yksityiskohtia, jotka markkinoijan on syytä hallita ennen viestien lähettämistä maailmalle. Mitä nämä yksityiskohdat sitten ovat? Pelkästään hakusanalla sähköpostimarkkinointi löytyy Googlesta yli 50 000 hakutulosta, muista hakusanavarianteista puhumattakaan. Kokosin kuusi keskeistä pointtia, jotka sisäistämällä pääset lähemmäs onnistunutta B2B-sähköpostimarkkinointia.Määritä tavoite Sähköpostimarkkinointi lähtee tavoitteen määrittämisestä kuten kaikki muukin markkinointi. Mikä sinun tavoitteesi on? Haluatko saada liidejä, tiedottaa jostain tärkeästä asiasta, antaa neuvoja vai kysyä palautetta? Sähköpostisi sisältö ja kohderyhmä rakentuvat tuon määrittämäsi tavoitteen ympärille. Sähköpostin lähettäminen isolle vastaanottajajoukolle vain mainostamisen ilosta leimaa sinut nopeasti spämmääjäksi eli roskapostin lähettäjäksi. Asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, sillä holtiton spämmääminen voi aiheuttaa pysyvän mainehaitan lisäksi liudan markkinointikieltoja sekä heikentää jatkossa aidosti tärkeiden viestiesi läpimenoa. Muista rekisteri ja vastuutSuomen Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan B2B-sähköpostimarkkinoinnin täytyy aina perustua tunnistetun yrityshenkilön sähköpostisoitteeseen. Huomioi myös, että viestin vastaanottajat eivät saa näkyä toisille vastaanottajille.Yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia a) lupaan perustuen, b) asiakassuhteeseen perustuen, c) jos markkinoitava tuote tai palvelu liittyy henkilön työtehtäviin, vastuualueeseen tai asemavaltuutukseen. Jos markkinoiva yritys hankkii tai päivittää yhteystietoja palveluntarjoajalta, on yrityksen hyvä varmistua palveluntarjoajan yhteystietojen hankintamenetelmästä, ajantasaisuudesta, laadusta, päivityksestä yms. Kirjoitimme hiljattain blogitekstin ostorekistereistä ja niiden käytöstä. Pääset lukemaan jutun tästä. Huolehdi kielto- ja peruutusoikeudestaSähköpostitse markkinoivalla yrityksellä on aina kokonaisvastuu sähköpostimarkkinointinsa eri osista, kuten kieltojen hallinnoinnista, viestien sisällöstä ja osoitelähdemerkinnöistä. Viestin vastaanottajan on voitava vaivattomasti antaa markkinointikielto tai peruuttaa antamansa markkinointilupa viestissä olevan linkin avulla tai viestiin vastaamalla. Annetut kiellot ja lupien peruutukset tulee ottaa viipymättä huomioon. Huomioithan senkin, että sähköpostimarkkinointia lähettävä yritys on vastuussa kieltomahdollisuuden toteuttamisesta, vaikka käyttäisikin prosessissa alihankkijaa.Panosta laatuun määrän sijaan”Kaikkea kaikille” ei kerta kaikkiaan toimi. Oli kyse sitten potentiaalisista tai olemassa olevista asiakkaista, lähesty heitä aina sisällöillä, jotka ovat heille merkityksellisiä. Ostorekisteriä voi käyttää huomion herättäjänä ja markkinointilupien keräämisessä, mutta parhaat tulokset sähköpostimarkkinoinnissa saadaan silloin, kuin markkinointia tehdään olemassa oleville asiakkaille. Syitä tähän on lukuisia. Olemassa olevat asiakkaasi käyttävät jo tuotteitasi tai palveluitasi ja ovat näin kiinnostuneempia viesteistäsi. Tämä tarjoaa sinulle mahtavan tilaisuuden syventää asiakassuhdetta entisestään. Tarjoa siis sisältöä, jonka avulla asiakas saa jotain uutta ja hyödyllistä sekä vie häntä eteenpäin omassa työssään. Tällainen toiminta sitouttaa asiakkaasi paremmin yritykseesi ja pitää kilpailijat loitolla. Mittaa, testaa ja opi tuloksistaTarkoin kohdennettu sähköpostimarkkinointi tuottaa kohdentamatonta markkinointia paremmat avaus- ja klikkausprosentit, jotka vievät sinua puolestaan lähemmäs asettamaasi tavoitetta. On kuitenkin kylmä fakta, että tulokselliseen sähköpostimarkkinointiin ei ole autuaaksi tekevää reseptiä. Netti pursuaa sisältöön, otsikointiin, designiin, ajoitukseen ynnä muuhun liittyviä niksejä, mutta mikään niistä ei takaa sinulle sataprosenttisen varmoja tuloksia. Siksi kehotankin mittaamaan, testaamaan ja ottamaan opiksi. Yksi sähköpostimarkkinoinnin hienouksista piilee sen mitattavuudessa. Käyttämästäsi palvelusta riippuen saat kattavasti dataa siitä, miten viestiisi on reagoitu, ja opit tuntemaan kohderyhmäsi entistä paremmin. Noudata hyvää tapaaKun nämä asiat kunnossa, vain luovuus on rajana. Älä tyydy vähään ja mene sieltä, mistä aita on matalin. Myös sähköpostimarkkinoinnissa on mahdollista erottua edukseen. Kun hallitset kokonaisuuden ja teet sähköpostimarkkinointia hyvä tavan mukaisesti, voit keskittyä tuottamaan sisältöjä, jotka auttavat asiakastasi. Jos kaipaat ajantasaisia kohderyhmiä tai päivitystä nykyiseen asiakasrekisteriisi, niin autamme mielellämme. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointisi #seuraavalletasolle.

Myynti ja markkinointi
Tarina ratkaisee

Tarina ratkaisee, myös sähköpostimarkkinoinnissa

Olet varmasti kuullut vuosien saatossa lukemattomia kertoja, kuinka printtisuorat jäävät historiaan ja sähköpostimarkkinointi tulee kuolemaan. On kiistaton totuus, että digimarkkinointi muuttuu yhä personoidumpaan suuntaan. Analytiikan avulla ymmärrämme asiakkaidemme tarpeita ja käyttäytymistä lähes reaaliajassa ja pystymme reagoimaan muutoksiin satumaisen nopeasti. Tekoäly tuo helpotusta alati pirstaloituvassa markkinointikanavien viidakossa navigoimiseen. Äkkiseltään kuulostaa siltä, että markkinoija voi pian lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa markkinoinnin jalon tekemisen tehokkaammille, nopeammille ja paremmille koneille. Totuus on kuitenkin se, että tästä työ vasta alkaa! Teknologia, tekoäly ja koneoppiminen tulevat toivottavasti vapauttamaan meidät lukemattomien mainosalustojen ja teknologioiden opettelusta, jotka ainakin minulta vievät kiusallisen paljon työaikaa. Erilaisten välineiden kanssa taistelun sijaan käyttäisin aikaani mieluummin niihin asioihin, joissa me ihmiset olemme parhaimmillamme: ideointiin, unelmointiin, luovuuteen ja tarinankerrontaan. Vaikka koneet tietävät jo nyt häkellyttävän paljon nykyisistä tarpeistamme, jopa enemmän kuin me itse, ne eivät kuitenkaan ymmärrä ihmisyyden syvintä olemusta samoin, kuin toinen ihminen ymmärtää.Markkinoinnin trendeistä takaisin tarinaanJo esihistoriallisista ajoista lähtien ihmisen tärkeimpiä menestystekijöitä ovat olleet juoruilu ja tarinoiden kertominen. Ne ovat olleet suorastaan välttämättömiä taitoja hengissä selviämisen kannalta. Tarinan keinoin oppeja on jaettu sukupolvelta toiselle. Tarinat ovat paitsi opettaneet, myös viihdyttäneet. Jokainen osaa varmasti nimetä liudan mieleenpainuvia tarinoita, joita on elämänsä varrella kuullut. Hyvä tarinat jäävät elämään.Miten tämä kaikki sitten liittyy sähköpostimarkkinointiin? Hektisessä maailmassa paahtaessamme saatamme herkästi hypätä markkinointitrendistä toiseen. Markkinoijien huulilla vilahtelee erilaisia termejä sähköpostimarkkinoinnista markkinoinnin automaatioon ja siitä sisältömarkkinointiin. Jos pysähdymme hetkeksi pohtimaan, huomamme yhden kaikkia termejä yhdistävän tekijän: tarinan. Jos se on huono tai se ei kosketa viestin vastaanottajaa, se on merkityksetön; sama se, käytätkö markkinoinnissasi markkinoiden moderneinta teknologiaa vai et. Se, mikä ratkaisee, on mieleenpainuva ja koskettava tarina. Sellainen sanoma muistetaan. Hyvän otsikon voimaOn totta, että jokainen markkinointitekosi ei voi olla historiankirjoihin päätyvä spektaakkeli, mutta voit silti jokaisen markkinointitekosi kynnyksellä pysähtyä pohtimaan viestisi relevanttiutta vastaanottajan näkökulmasta. Miksi hän sen lukisi, millaisia tunteita se herättää ja ennen kaikkea: jääkö tarinasi vastaanottajan mieleen? Samaa kaavaa voi hyödyntää välineestä ja formaatista riippumatta. Kun tarina on kohdillaan, perinteinen printtisuora iskee kuin Mike Tyson. Jopa parjattu sähköposti avautuu vastaanottajan näytölle, kunhan tarina ja siihen johdatteleva otsikko ovat kunnossa. Mikä asiakkaitasi askarruttaa? Miten sinä ja yrityksesi voisivat auttaa näiden pulmien ratkaisemisessa? Tämän kiteytettyäsi, anna luovuuden kukkia! Tee sitä, missä me ihmiset ollaan hyviä: kerro tarina! 

Myynti ja markkinointi
Sähköpostimarkkinointi termit

Sähköpostimarkkinoinnin sanasto

Sähköpostimarkkinointiin, kuten digimarkkinointiin ylipäänsä, liittyy kymmenittäin erilaisia termejä. Osa termeistä on toistensa synonyymejä, osa lainasanoja ja osalle ei edes löydy kunnollista suomenkielistä vastinetta. Asiat ovat lopulta melko yksinkertaisia, mutta jargonviidakossa samoilu monimutkaistaa asioita turhaan. Päätimme korjata asian ja kerätä yhteen yleisimpiä sähköpostimarkkinointiin liittyviä termejä ja avata niiden merkitykset selvälle suomenkielelle.A/B testausA/B testaus tarkoittaa testaamistaktiikkaa, jolla testaan esimerkiksi sitä, miten erilaiset sisällöt tai ulkoasut vaikuttavat saatuihin tuloksiin. Sähköpostimarkkinoinnissa testataan tyypillisesti viestin otsikoiden toimivuutta lisäämällä viestiin erilaisia otsikkovaihtoehtoja. Sähköpostityökalu lähettää eri otsikkovaihtoehdolla varustettuja viestejä pienelle otannalle sähköpostin kohderyhmästä. Testauksen jälkeen sähköpostityökalu analysoi, mikä otsikkovaihtoehto toimi parhaiten ja lähettää viestin lopulle vastaanottajajoukolle toimivimmalla otsikolla.Asiakasrekisteri Asiakasrekisteri tarkoittaa nimensä mukaisesti rekisteriä yrityksen asiakkaista.Asiakasrekisteri on yrityksen tietopankki, jossa säilytetään kaikki tärkeä ja välttämätön tieto asiakkaasta. Asiakasrekisterin tietosisällöstä sekä siitä, miten ja missä tietoja käytetään, ei ole yksiselitteistä mallia. Yritysten tulee kertoa asiakasrekisteriselosteessaan mm. rekisterin käyttötarkoitus sekä mitä tietoja rekisteri sisältää.Asiakasrekisterin avulla yritykset voivat seurata ja hallita asiakkuuksia tehokkaasti. Nykyaikainen asiakasrekisteri on yrityksen CRM-järjestelmässä sähköisesti toimiva tietokanta.BounceBounce tarkoittaa tapahtumaa, jossa lähetetty sähköposti ei mene perille viestin vastaanottajalle. perille. Sähköpostin lähettäjä saa bouncesta automaattisen virheilmoituksen omaan sähköpostiinsa. Virheilmoitus sisältää tarkempia tietoja, miksi viesti ei mennyt perille. Bouncet jaetaan syystä riippuen ns. hard bounceihin ja soft bounceihin.CTR, eli Clickthrough RateCTR tarkoittaa suomeksi klikkiprosenttia. Klikkiprosentti kertoo, kuin moni viestin vastaanottajista on klikannut viestissäsi olevia linkkejä. Klikkiprosentti kertoo avausprosenttia tarkemmin viestin vastaanottajan kiinnostuksen sisältöäsi kohtaan.ESP, eli Email Service providerESP tarkoittaa sähköpostityökalua tai lähetysjärjestelmää. Maailmanlaajuisesti yksi suosituimmista sähköpostityökaluista on MailChimp, suomalaisia työkaluja on mm. Postiviidakko.Hard bounceHard bounce syntyy tilanteessa, jossa sähköpostin vastaanottajan osoite on virheellinen tai sitä ei ole olemassa. Hard bouncenneet viestit eivät siis mene perille vastaanottajalle. Hard bouncen aiheuttanut osoite kannattaa poistaa omista rekistereistä välittämöstä.Inbound-markkinointiInbound-markkinointi pyrkii siihen, että asiakas päätyy yrityksen tarjoaman tiedon eli sisällön pariin etsiessään tietoa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Inbound-markkinoinnissa asiakas on antanut suostumuksen suoramarkkinointiin ja odottaa sitä. Inbound-markkinointi ei ”tyrkytä” perinteisen markkinoinnin tapaan, se on ennemmin asiakkaan auttamista ja siksi myös tehokas markkinoinnin tapa.LiidiLiidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta, joka ei vielä ole ostanut tuotettasi tai palveluasi, mutta on osoittanut olevansa niistä kiinnostunut. Liidi voi olla esimerkiksi henkilö, joka on ladannut oppaan tai muuta lisämateriaalia verkkosivuiltasi ja antanut tätä vastaan yhteystietonsa.LähdemerkintäLaki vaatii ilmoittamaan lähteen, josta vastaanottajan nimi ja yhteystiedot on hankittu. Osoitelähde voi olla esimerkiksi yrityksen asiakas- tai markkinointirekisteri. Lähdemerkintä on yleensä sähköpostiviestin lopussa. Myös poistu postituslistalta -linkki sekä lähettävän yrityksen yhteystiedot on syytä ilmoittaa. Tyypillinen paikka näiden tietojen ilmoittamiseen on niin ikään sähköpostiviestin lopussa.MarkkinointirekisteriMarkkinointirekisteri tarkoittaa rekisteriä henkilöistä, jotka ovat antaneet yritykselle markkinointiluvan. Markkinointirekisterin tietoja kerätään rekisteröidyltä itseltään mm. kilpailujen, tapahtumien ja muiden markkinointitoimenpiteiden avulla. Yritysten tulee kertoa markkinointirekisteriselosteessaan mm. rekisterin käyttötarkoitus sekä tietolähteet.Open RateOpen rate eli avausprosentti kertoo, kuinka moni viestin vastaanottajista on avannut viestisi. Avausprosentti lasketaan viestissä olevien kuvatiedostojen latausmäärästä, eli ne viestin vastaanottajat, jotka lukevat viestin lataamatta kuvia tai käyttävät sähköpostin lukuruutua viestin lukemiseen eivät tulee mukaan avausprosenttiin. Todellisuudessa viestin lukijoiden/silmäilijöiden määrä voi siis olla paljon sähköpostiohjelman ilmoittamaa lukua suurempi. Opt-inOpt-in tarkoittaa asiakkaan omaehtoista liittymistä yrityksen sähköpostilistalle. Liittymällä itse sähköpostilistalle, asiakas myös tiedostaa saavansa yritykseltä sähköpostiviestejä ja jopa odottaa niitä.Opt-outOpt-out tarkoittaa henkilön päätöstä ja toimenpidettä poistua yrityksen sähköpostilistoilta.OstorekisteriOstorekisteri, eli sähköpostilista tarkoittaa ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua prospektilistaa. Ostorekisteriä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Ostorekisteri on aina tarkoitettu tilapäiseen käyttöön ja sen käyttöaika on rajattu. Ostorekisteriä hankkiessa on syytä kiinnittää huomiota rekisteriä myyvän tahon vastuullisuuteen. Ostorekisteriä saa käyttää ainoastaan BtoB-puolen päättäjille suunnatussa markkinoinnissa ja vain heidän työhönsä liittyvissä asioissa.Outbound-markkinointiOutbound-markkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa markkinoija etsii ja lähestyy itse potentiaalisia asiakkaita. Perinteisiä outbound-markkinoinnin kanavia B2B-puolella ovat mm. ostetut sähköpostilistat, TV, printtimainonta ja kylmäpuhelut.ProspektiProspekti tarkoittaa potentiaalista asiakasta, josta yrityksellä on tiedossa jo jotain tietoja, kuten yhteystiedot ja prospektin mahdolliset tarpeet. Prospekti ei ole vielä ilmaissut kiinnostusta yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan.ROI, eli Return on investmentROI tarkoittaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia, eli kirjaimellisesti rahamäärää, minkä yritys saa takaisin investoinneistaan. ROI siis kertoo markkinointitoimiesi hyötysuhteen.Soft bounce Soft bouncen syntyy tilanteessa, jossa viesti välittyy vastaanottopalvelimelle, mutta sitä ei välitetä vastaanottajan sähköpostiin saakka. Yleisimmät syyt soft bouncelle ovat viestin vastaanottajan täysi postilaatikko, viestin liian suuri koko tai kaatunut palvelin. Soft bouncesta huolimatta viesti pääsee yleensä perille, kunhan viestin vastaanottaja on tehnyt tilaa sähköpostiinsa tai vastaanottava palvelin on taas pystyssä. Spam trapSpam trap tarkoittaa sähköpostipalveluntarjoajien sekä sähköpostipalvelimien maineentarkkailijoiden (“blacklisters”) tapa napata spämmääjiä, eli roskapostin lähettäjiä. Spam trap on käytännössä aivan tavalliselta näyttävä sähköpostiosoite, mutta sitä käytetään ainoastaan huonojen viestittäjien narauttamiseen. Sähköpostilistat kannattaa pitää puhtaana, sillä vanhat toimimattomat osoitteet saattavat päätyä blacklistereiden haltuun ja muuttua näin spam trapeiksi. Vanhat sähköpostiosoitteet saattavat siis koitua kohtaloksi sähköpostien läpimenolle.SPF, eli Sender Policy FrameworkSPF-tietueen avulla kerrotaan sähköpostiviestin vastaanottaville sähköpostipalvelimille, mitkä palvelimet saavat lähettää sähköpostia milläkin verkkotunnuksella. Todennuksen ansiosta sähköpostiviestit saavat paremman maineen, niiden läpimeno vastaanottajalle paranee ja huijausviestit ovat helpommin tunnistettavissa.SuoramarkkinointiSuoramarkkinointi yrityksille ja kuluttajille eroaa merkittävästi toisistaan.Asiakkuusmarkkinointiliiton B2B sähköpostimarkkinoinnin hyvä tapa -oppaan mukaan yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia erikseen kysyttyyn lupaan perustuen. Ilman lupaa markkinointia voi lähettää asiakassuhteeseen perustuen olemassa oleville yritysasiakkaille, jos markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla on liityntä henkilön työtehtäviin. Suoramarkkinointi on sallittua luonnolliselle henkilölle, jos siihen on saatu suostumus henkilöltä itseltään. Jos viestejä lähetetään kuluttajalle, joka ei ole antanut suostumusta, rikkoo viestin lähettäjä tietoyhteiskuntakaaren 200 §:n säännöstä ja kuluttajansuojalakia.UnsubscribeUnsubscribe tarkoittaa tilauksen lopettamista. Sillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi postituslistoilta tulevien sähköpostiviestien, erilaisten sähköisten uutiskirjeiden tai RSS-syötteiden tilauksen lopettamista. Tilauksen lopettamisen jälkeen kyseisiä viestejä ei siis enää lähetetä. Unsubscriben vastakohta on subscribe to, joka tarkoittaa postituslistalle liittymistä. 

Myynti ja markkinointi
Miten sähköinen kiinteistökauppa tapahtuu

Miten sähköinen kiinteistökauppa tapahtuu? Tässä pikaohje askel askeleelta

Sähköisten palveluiden käyttäminen ei ole rakettitiedettä – tällä pikaohjeella onnistut varmasti!

Kiinteistötieto
ostorekisteristä boostia markkinointiin

Ostorekisteristä buustia markkinointiin

Ostorekisteri tarkoittaa ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua listaa potentiaalisista asiakkaista.

Myynti ja markkinointi

Datahygienia – siis mikä?

Tietokannan eheys on tuttu termi data-arkkitehdeille ja muille tietokantojen ammattilaisille. Sillä varmistetaan, että tietokanta toimii oikein eikä se sisällä virheitä. On toki tärkeää, että tekniset perusteet ovat kunnossa, mutta myös itse tietosisältöön täytyy kiinnittää huomiota. Siksi datahygienian, jos jonkin, pitäisi olla kaikkien huulilla. Tekoäly, business intelligence, master data ja muu sen sellainen saattaa kuulostaa trendikkäämmältä, mutta jos haluaa juosta ja kiivetä, on ensin opittava pysymään pystyssä. Harva meistä rakastaa siivoamista, mutta vielä harvempi sotkun keskellä elämistä. Tämä  koskee myös tietokantoja. Asiakasrekisterit ajan tasalle Yrityksillä on lain mukainen velvoite pitää asiakasrekisterinsä ajan tasalla, eli siinä ei ole mitään epäselvää. Velvollisuuden konkreettinen noudattaminen on kuitenkin aika kirjavaa, sillä ajantasaisuus on hyvin subjektiivinen käsite. Toiset panikoivat jo yhden potentiaalisen prospektin tallentamisesta järjestelmään, toiset taas ovat vieneet huoletta kymmenen vuoden takaiset messuvierailijat rekisteriinsä.Siihen, mikä on ajantasaista ja mikä ei, ei ole yhtä oikeaa vastausta. Me Alma Talentissa luotamme hyvän tavan mukaiseen markkinointiin ja sitä tukevaan asiakas- ja markkinointirekisteriin. Perusperiaatteemme näille rekistereille ovat seuraavat: Asiakas- ja markkinointirekisterissä tulee olla vain asiakkaita, tai oikeasti potentiaalisia prospekteja. Tässäkään määrä ei korvaa laatua. Ei ole järkeä hillota koko Suomen yritysmassaa ja kaikkia niiden päättäjiä. Tunnista, kuka teiltä oikeasti ostaa, tai voisi ostaa.Lopettaneet yritykset on passivoitava välittömästi rekisteriin. Meillä Suomessa tämän tiedon saa hyvin helposti, sillä tieto on ajantasaisesti saatavilla viranomaislähteistä.Lopettaneet henkilöt on passivoitava välittömästi rekisteriin. Suomessa on muutamia toimittajia, jotka ylläpitävät päättäjätietoa. Yhdistämällä oma rekisteri tällaiseen tietokantaan saadaan passivointitieto ilman henkilökohtaista kontaktia päättäjään.Markkinointikiellot on vietävä välittömästi rekisteriin. Mikäli henkilö ei halua vastaanottaa markkinointianne, on yrityksellänne lakiin perustuva velvoite kunnioittaa tätä pyyntöä.Huolla rekisteriäsi joka päivä. Yritykset muuttavat, ostavat toisiaan, kasvavat, tekevät tappiota, ajautuvat maksuvaikeuksiin ja menestyvät. Päättäjät vaihtavat työtehtäviä, yrityksiä, sukunimiä ja pitävät pidempiä vanhempain-, opinto- ja vuorotteluvapaita. Rekisteriä ei päivitetä silloin tällöin, vaan koko ajan. Harva pystyy tähän itse, ja siksi tarvitaan luotettavia kumppaneita.Datahygienian lyhyt oppimääräDatahygienia on tiivistettynä sitä, että kaikki virheellinen, päällekkäinen ja käyttämätön tieto arkistoidaan tai hävitetään. Me Alma Talentilla autamme tiedon luomisessa, ylläpitämisessä ja passivoimisessa. Opastamme mielellämme teitä tunnistamaan teille relevantin tiedon. Viedään yhdessä asiakasrekisterit #seuraavalletasolle!

Myynti ja markkinointi
Alma Talent Tietopalvelut | Liiketoimintakiellot

Onko asiakkaasi PEP - ja mitä se tarkoittaa?

Rahanpesulaki velvoittaa selvittämään asiakkaan poliittiset sidonnaisuudet.

Henkilötieto

Miten ja miksi ylläpitäisin asiakasrekisteriäni?

Vuosi sitten oli näihin aikoihin monessa yrityksessä melkoiset siivoustalkoot käynnissä, kun levynkulmat, sähköpostihistoriat, crm ja Excelit putsattiin turhista henkilötiedoista. Se oli hyvä alku, mutta harmillisesti asia jäi monelta kesken. Pölyt lakaistiin maton alle, ja kaikki saatiin näyttämään GDPR:n näkökulmasta soveliaalta. Valitettavasti laki on vain pieni osa kokonaisuutta. Sen noudattaminen on ehdotonta, mutta se ei auta liikevaihdon tai tuloksen kasvattamisessa. Pakko on huono lähtökohta bisnekselle.Asiakasrekisterin päivittäminen on jatkuvaa työtä "Kyllä meidän myyjät asiakkaansa tuntevat" on ehkä yksi yleisimmin kuulemistani lausahduksista. Ja näin varmasti onkin, mutta ei myyjäkään loputtomiin ihmeisiin pysty. Kun asiakasrekisterillä on kokoa tuhansia rivejä, vaatisi melkoista järjestelmällisyyttä ja roppakaupalla aikaa käydä kaikki systemaattisesti läpi – ja aloittaa sitten taas kaikki alusta. Asiakasrekisterin päivittäminen kun ei ole mikään projekti, vaan jatkuvaa työtä. Rekisterin ylläpitämisen on oltava proaktiivista, sillä kuka jaksaa soitella kaikille yhteistyökumppaneilleen työpaikan vaihdosta, uudesta tilinpäätöksestä tai pienestä yritysostosta? Tämän tuntuu moni johtaja unohtavan. Puutteelliset asiakasrekisteritEi ole varsinaisesti mikään salaisuus, että yritysten rekisterit ovat lähtökohtaisesti melko huonossa kunnossa. Epäileville mielille tarjoamme asiakasrekisterin analyysiä, joka yleensä herättääkin ikävästi todellisuuteen. On pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että yritysten rekisterissä on jopa yli 20 prosenttia lopettaneita yrityksiä, ja passiivisia henkilöitä vieläkin enemmän.Vuonna 2015 pörssiyhtiön keskimääräinen elinikä oli tutkimuslaitos BCG Henderson Instituten mukaan 20 vuotta. Vuonna 1950 se oli 55 vuotta. Vuonna 2012 S&P 500 -listalla olevien suuryritysten keskimääräinen elinikä oli 15 vuotta. Vuonna 1920 elinikä oli 67 vuotta. Bureau of Labor Statisticsin tekemän tutkimuksen mukaan työntekijä viihtyy keskimäärin 4,6 vuotta samassa työpaikassa.Ennusteet sekä yrityksen elinkaarelle että työsuhteiden kestolle ovat harvinaisen selviä: ne tulevat lyhenemään entisestään. On silkkaa hullutta yrittää pärjätä omin voimin tässä kiihtyvässä tahdissa.Asiakasrekisteri on liiketoiminnan ydinAsiakasrekisteri ei ole mikään kaikkiruokainen kaatopaikka, vaan tarkkaan suunniteltu ja määritelty liiketoiminnan ydin. Maksava asiakas on normaalin, markkinataloudessa elävän yrityksen elinehto. Mikään ei ole sen parempaa materiaalia liiketoiminnan ennustamiselle kuin nykyinen ja potentiaalinen asiakaskunta. Juuri sen takia on elintärkeää pitää asiakasrekisteri kunnossa ja ajan tasalla. Sinne ei saa dumpata kaiken maailman ostorekistereitä ja käsin kerättyjä liidilistoja. Kampanjakäyttöiselle ostorekisterille on toki hetkensä, mutta sitä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Mikäli tietoa ei päivitetä, ei sen paikka ole yhdessäkään crm:ssä, asiakas- tai markkinointirekisterissä.Jos tarvitset apua asiakasrekisterin päivittämisessä, anna meidän auttaa. Asiakasrekisterin huoltotyöt voi myös automatisoida, jolloin rekisteri on aina iskussa. 

Myynti ja markkinointi

Talouskasvu hiipuu, Menestyjät porskuttavat

Menestyjä-yritykset kasvavat tutkimustemme perusteella keskimääräistä nopeammin. Hyvää menestystä on siivittänyt jo miltei kolmen vuoden mittainen talouskasvu. Suomen Pankin arvion mukaan edellytykset kasvun jatkumiselle ovat edelleen olemassa: tuotettujen tavaroiden ja palveluiden vienti on elpynyt, kotitalouksien kulutus on kasvanut ja työllisyys on parantunut. Arvion mukaan vuonna 2018 Suomeen syntyi noin 60 000 uutta työpaikkaa.Kasvu hiipuu – Menestyjät menestyyVuonna 2018 BKT:n kasvu ylsi 2,7 prosenttiin. Kuluvana vuonna kasvu jää Suomen Pankin arvion mukaan 1,9 prosenttiin. Talouskasvun odotetaan siirtyvän kohti pitkän aikavälin kasvuvauhtia, joka on reilun prosentin luokkaa.  Kasvun hiipuessa kokonaistaloudellisesti hyvin suoriutuvat yritykset tunnistaa Menestyjä-merkistä. Menestyjäluokitus arvioi menestystä kuuden eri osa-alueen pohjalta. Tutkimme kasvua, kannattavuutta, tulosta, maksuvalmiutta, omavaraisuutta ja riskinsietokykyä. Vertaamme kullakin osa-alueella yritystä kaikkiin Alma Talentin tietokannan yrityksiin sekä yrityksen oman toimialan yrityksiin. Menestyjät eivät ole menehtyjiäVuonna 2019 on tärkeää kertoa yrityksen menestyksestä kainostelematta. Menestyjäluokitus tuo yritykselle hyvää näkyvyyttä muun muassa Kauppalehden Menestyjä-liitteessä. Yhteistyökumppanit näkevät, että yhtiöllä menee hyvin ja he voivat luottavaisesti jatkaa yhteistyötä ilman huolta yllättävästä konkurssista. Tilastokeskuksen mukaan konkurssien määrä laski vuodesta 2013 aina vuoteen 2017 asti. Vuonna 2013 konkurssihakemuksia pantiin vireille 3 131 yrityksessä ja vuonna 2017 huomattavasti harvemmassa, eli 2 168 yrityksessä. Vuonna 2018 konkurssien määrä kääntyi jälleen nousuun – talouden kasvusta huolimatta. Konkurssiin hakeutui 2 534 yritystä. Menestyjä-yritykset ajautuvat konkurssiin huomattavasti harvemmin kuin suomalaiset osakeyhtiöt keskimäärin.Menestyjä-tarinat vahvasti mediassaAlma Talentin tarjoama median, tietopalveluiden ja tapahtumatoiminnan liitto luo ennennäkemätöntä lisäarvoa Menestyjä-yrityksille. Olemme ylpeinä mukana Menestyjä-yritysten tarinoissa. Esimerkiksi Alma Talentin analyysiosaamiseen perustuvan Menestyjäluokituksen avulla seulomme harvalukuisen Menestyjä-yritysten joukon, jota tuomme esiin eri mediakanavissamme, muun muassa Kauppalehdessä.Tarkista, onko yrityksesi Menestyjä. Y-tunnushaku löytyy Kauppalehden sivuilta.Eikö tietoja löytynyt? Lähetä meille yrityksesi tilinpäätöstiedot, niin selvitämme asian.   Tilaa Menestyjä-sertifikaatti yrityksesi käyttöön.

Menestyjät
Sähköinen kiinteistökauppa

Tunnetko nämä viisi harhaluuloa sähköisestä kiinteistökaupasta?

Sähköinen kiinteistökauppa on ollut Suomessa mahdollista vuodesta 2013 lähtien. Esimerkiksi pankeille ja monille kunnille se on jo arkipäivää, mutta useille kiinteistönvälittäjälle vielä uusi asia. Aiheeseen liittyy paljon uskomuksia ja väärinkäsityksiä. Tässä niistä yleisimpiä:Kukaan ei vielä tee kiinteistökauppaa sähköisesti, niinpä asia ei koske minuakaan. Pankit ovat sähköistäneet kiinteistökauppaan liittyvät prosessinsa. Maanmittauslaitoksen mukaan viime vuoden aikana myös kunnat ja välittäjät ovat kiinnostuneet paljon sähköisestä kiinteistökaupasta. Myös asiakkaat osaavat jo vaatia sähköisiä palveluja, sillä sähköinen kauppa on asiakkaalle merkittävästi sujuvampi tapa toimia kuin perinteinen. Ne välittäjät, jotka sähköistävät kaupantekoprosessinsa, voivat vielä saada toimintatavastaan kilpailuetua, sillä valtavirtaa sähköinen kaupanteko ei ole. Ajan- ja kustannusten säästön lisäksi sähköinen kaupankäynti on myös ympäristöystävällisempi tapa toimia. Sähköisessä kaupankäynnissä useiden osapuolten ei enää tarvitse matkustaa kaupantekotilaisuuteen, vaan kiinteistökaupan voi allekirjoittaa sähköisesti, vaikka kotisohvalta käsin.Sähköisessä kiinteistökaupassa voi tapahtua enemmän virheitä kuin paperilla. Asia on pikemminkin päinvastoin. Perinteisissä paperilomakkeissa on suuri mahdollisuus tehdä lyöntivirheitä tai täyttää lomake puutteellisesti. Sen sijaan sähköisessä kaupassa virheen mahdollisuus on pienempi, koska Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelu ja siihen integroitu Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu ohjaavat käyttäjän täyttämään lainmukaisen kaupan vähimmäisvaatimukset. Ennen hakemuksen lähettämistä palvelu vielä tarkistaa, että käyttäjä on syöttänyt kaikki pakolliset tiedot. Sähköinen järjestelmä tekee asiakirjoihin myös automaattisia tarkistuksia. Käyttäjän ei myöskään tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa tai vuokraoikeuden siirron kirjaamista, koska nämä hakemukset tulevat automaattisesti vireille. Järjestelmä myös tarkistaa henkilöiden oikeustoimikelpoisuuden. Sähköinen allekirjoitus ei ole yhtä luotettava kuin allekirjoitus kynällä paperille. Vahvaa sähköistä tunnistautumista käytetään jo lukuisissa julkisissa palveluissa. Siinä käyttäjän identiteetti on taattu, sillä käyttäjä tunnistetaan useammalla kuin yhdellä tavalla, esimerkiksi verkkopankkitunnuksella ja vaihtuvalla salasanalla tai verkkopankkitunnuksella ja sormenjäljellä. Identiteettivarkaus eli toisena henkilönä esiintyminen on mahdollista sekä perinteisessä kaupantekotavassa että sähköisessä, mutta molemmissa tapauksissa se on vakava rikos. Kaupanvahvistajan rooli kiinteistökaupassa heikkenee. Kaupanvahvistajan toiminta on vastikkeellista palvelua välineestä riippumatta. Nykyään kaupanvahvistaja saa kaupan vahvistamisesta rahallisen palkkion, eikä mikään estä sitä, etteikö näin voitaisi toimia myös sähköisessä kaupankäynnissä. Kaupan vahvistaminen on palvelua, josta palveluntarjoaja voi pyytää palkkion riippumatta siitä, vahvistetaanko kaupat paperilla vai sähköisesti. Sähköisessä kaupassa on epävarmaa, saako myyjä rahansa. Riippumatta siitä, tapahtuuko kiinteistökauppa sähköisesti tai perinteisellä tavalla, kiinteistön lainhuutoa ei vahvisteta ennen kuin kauppahinta on maksettu. Samoin kaupan toteutuminen edellyttää, että varainsiirtovero on maksettu. Ensi syksystä alkaen tieto varainsiirtoveron maksamisesta siirtyy suoraan verottajalta Maanmittauslaitokselle. Välittäjän viisi syytä tehdä sähköistä kiinteistökauppaa NopeusSähköisessä järjestelmässä on esitäyttöasetukset, jotka helpottavat lomakkeiden täyttämistä sujuvasti. Sähköisesti toimiessa asiat tulevat vireille välittömästi.TurvallisuusSähköinen järjestelmä ohjaa käyttäjää täyttämään lomakkeisiin vaadittavat tiedot ja tarkastaa käyttäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä.VaivattomuusSähköisessä kaupanteossa kaupan eri osapuolten ei tarvitse etsiä yhteistä aikaa kaupantekoon ja matkustaa samaan paikkaan. NykyaikaisuusSähköisen asioinnin edistäminen on yksi valtiovallan kärkihankkeista. Asiakkaat osaavat jo vaatia sähköisiä palveluja, sillä ne ovat merkittävästi vaivattomampi ja ympäristöystävällisempi tapa toimia. EkologisuusSähköisessä kiinteistökaupassa on pienempi hiilijalanjälki kuin perinteisessä. Luonnonvaroja säästyy, kun kaupan eri osapuolten ei tarvitse matkustaa samaan paikkaan allekirjoittamaan kauppakirjat, eikä dokumentteja tarvitse tulostaa paperille.Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelussa voi luonnostella kaikki kiinteistökaupassa tai maanvuokrauksessa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset suoraan Maanmittauslaitoksen palveluun. Molempiin palveluihin käy sama käyttäjätunnus.Kysy lisätietoja Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotosta asiakaspalvelustamme:puh. 0800 141 070 (arkisin 8.30-16.30)tietopalvelut(at)almatalent.fiJätä yhteydenottopyyntö 

Kiinteistötieto
tehokas sähköpostimarkkinointi

Ihana, kamala sähköpostimarkkinointi

Mikä on kustannustehokkain tapa tehdä markkinointia? Millä markkinointikeinolla on paras ROI? Mihin markkinoinnin kanavaan yritykset aikovat panostaa eniten tulevina vuosina? Mikä markkinoinnin muoto on tehokkain tapa sitouttaa asiakasta ja syventää suhdetta?Yllättynette ehkä, että sähköpostihan se. Samalla se on myös eniten mielipiteitä jakava, keskustelua herättävä ja yleisöä ärsyttävä markkinoinnin muoto, keino ja kanava – mistä kulmasta asiaa ikinä haluaakaan tarkastella.Tässä ristitulessa on välillä vaikea valita puolensa. Sähköpostin edut ovat kiistattomat, samoin sen haitat. Mitä mieltä sähköpostista siis pitäisi olla?Mielestäni tärkeintä on tiedostaa sen molemmat puolet: tehokkuus ja vaarallisuus. Mikään ei ole helpompi tapa pilata omaa mainettaan kuin rehellinen, kohdentamaton spämmi. Toisaalta on vaikea keksiä toista kanavaa tai viestinnän muotoa, johon yhdistyisivät samat edut kuin sähköpostissa. Sen avulla voi sekä kertoa tarinan että tavoittaa laajan yleisön.Sähköposti on uniikki tunnisteMinä uskon sähköpostiin. Sähköpostin muodossa toteutetut uutiskirjeet, oppaat, käyttäjätiedotteet ja muut kohdennetut viestit ovat minulle kullanarvoisia keinoja pysyä ajan hermolla ja saada uusinta tietoa niin markkinasta, kilpailijoista kuin asiakkaistamme. Tutkimukset puhuvat samaa kieltä. Myös moni muu yritys, johtaja, myyjä ja markkinoija luottaa sähköpostin voimaan ja mahdollisuuksiin. Sähköposti ei ole kuollut vaan päinvastoin: se elää ja voi oikein hyvin.Sähköposti on myös loistava tapa pitää oma liidi- ja asiakaskanta ajan tasalla. Matti Virtasia voi olla useampia jopa samassa yrityksessä, mutta sähköpostiosoite on aina uniikki päättäjän tunniste. Jos sähköpostia lähettäessä vastaanottajaa ei löydy, on päättäjä lopettanut kyseessä olevassa yrityksessä. Tämän tiedon avulla henkilö voidaan passivoida CRM:ssä ja muissa mahdollisissa asiakasrekistereissä.Onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin checklistSähköpostimarkkinointi on yksi nopeimmista keinoista pilata yrityksen maine, suututtaa prospektit ja asiakkaat sekä pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vahinkoa yrityksen sähköpostipalvelimille ja muulle yrityksen sähköpostiliikenteelle. Sen takia haluan nostaa esiin meidän kriittisimmät ohjenuoramme, joiden noudattamista vaadimme aina myös asiakkailtamme. Kohdista aina markkinointi huolella.Panosta sisältöön: kerro jotain uutta ja hyödyllistä.Pidä asiakasrekisterisi ajan tasalla.Seuraa konversio- ja avauslukuja, älä lähetysmääriä.Älä spämmää.Mikäli nämä asiat ovat teillä kunnossa, niin anna palaa, vain taivas on rajana. Käytä sisällön luomiseen mielikuvitusta, tarinoita, kuvia, asiantuntijoita ja ammattikirjoittajia. Me Alma Talentilla autamme mielellämme niin kohderyhmien suunnittelussa kuin asiakasrekisterinne ylläpidossa. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointi #seuraavalletasolle.

Myynti ja markkinointi
Sammio