Alma Talent Tietopalvelut sähköinen kiinteistökauppa

Rikotaanko tänä keväänä ennätyksiä sähköisessä kiinteistökaupassa?

Sähköinen kiinteistökauppa on Suomessa ollut mahdollista vuodesta 2013 lähtien, ja kolme vuotta sitten se alkoi yleistyä myös ammattilaisten kuten pankkien, kuntien ja kiinteistönvälittäjien keskuudessa. Tämä kevät saattaa olla käänteentekevä ajankohta, jolloin sähköisesti tehdyissä kiinteistökaupoissa rikotaan ennätyksiä. Toukokuu on aina vilkasta aikaa kiinteistökaupassa, kun esimerkiksi mökit vaihtavat tiheästi omistajaa. Tänä keväänä sähköisen kiinteistökaupan ennustetaan nousevan ennätyslukemiin. Tästä kertoo ammattilaisten kasvava kiinnostus sähköisiä palveluita kohtaan.”Viime aikoina sähköisessä kiinteistökaupassa on ollut nähtävissä selkeää kasvua. Kunnat ja välittäjät ovat olleet siitä hyvin kiinnostuneita verrattuna parin vuoden takaiseen tilanteeseen. Viime vuoden toukokuussa tehtiin enemmän kiinteistökauppoja sähköisesti kuin koskaan aikaisemmin. Määrä kasvoi noin 40 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta”, Maanmittauslaitoksen tietopalveluasiantuntija Pauliina Heikkilä kertoo.Asiakkaat vaativat sähköisiä palveluita – kilpailuetu välittäjälleAika on nyt otollinen sähköisen kiinteistökaupan yleistymiselle. Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelun kehittäminen on ollut pitkä prosessi. Heikkilän mukaan järjestelmä toimii luotettavasti ja soveltuu hyvin tavanomaisiin kiinteistökauppoihin, joiden kohteena on esimerkiksi omakotitalo, metsäkiinteistö tai peltopalsta. Järjestelmän kautta kunta voi tehdä myös maanvuokrasopimuksen. ”Maanmittauslaitoksen kumppaneiden rajapintaintegraatioiden kautta ammattilaiset voivat käydä sähköistä kiinteistökauppaa helposti, nopeasti ja luotettavasti. Välittäjän ja pankin kannattaisi viimeistään nyt luoda selkeä prosessi keskinäiseen yhteistyöhönsä”, Heikkilä kannustaa.”Ne välittäjät, jotka sähköistävät kaupantekoprosessinsa, saavat varmasti kilpailuetua. Asiakkaat osaavat jo vaatia sähköisiä palveluja, sillä sähköinen kauppa on asiakkaalle merkittävästi sujuvampaa kuin perinteinen. Kun kiinteistökaupan voi allekirjoittaa sähköisesti, vaikka kotisohvalta käsin, eri osapuolten ei tarvitse esimerkiksi ottaa töistä vapaata ja matkustaa kaupantekotilaisuuteen. Lisäksi sähköinen kiinteistökauppa on ympäristöystävällisempi tapa toimia, mitä välittäjän kannattaa pitää esillä markkinoinnissaan.”Sähköinen kiinteistökauppa on turvallisempi tapa toimiaHeikkilä korostaa, että sähköinen kiinteistökauppa on myös perinteistä paperilla tapahtuvaa kaupankäyntiä turvallisempi tapa toimia. ”Tietoturva on korkealla tasolla, kun henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja ei tarvitse lähetellä sähköpostilla tai paperilla. Perinteisissä lomakkeissa myös virheiden mahdollisuus on suuri. Sähköisessä kaupassa virheen mahdollisuus on pienempi, koska järjestelmä pakottaa täyttämään lainmukaisen kaupan vähimmäisvaatimukset”, Heikkilä huomauttaa.”Järjestelmä tekee asiakirjoihin automaattisia tarkistuksia, eikä käyttäjän tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa tai vuokraoikeuden siirron kirjaamista, koska hakemukset tulevat automaattisesti vireille. Järjestelmä myös tarkistaa henkilöiden oikeustoimikelpoisuuden. Ennen hakemuksen lähettämistä palvelu vielä tarkistaa, että käyttäjä on syöttänyt kaikki pakolliset tiedot.”Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelussa voi luonnostella kaikki kiinteistökaupassa tai maanvuokrauksessa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset suoraan Maanmittauslaitoksen palveluun. Molempiin palveluihin käy sama käyttäjätunnus.

Kiinteistötieto

Näin onnistut CRM:n hankinnassa

CRM-hankkeet ovat kokemukseni mukaan aina muutoshankkeita – itse järjestelmä on vain väline muutoksen toteuttamiseksi.

Myynti ja markkinointi
Maksuviivetieto

Maksuviivetieto kertoo ongelmista jo ennen maksuhäiriömerkintää

Yritysten välisessä kaupankäynnissä liikkuvat isot rahat, ja myös luottotappiot voivat olla merkittäviä. Kun työtä tehdään luotolla ennen laskun maksamista, yrityksen on hyvä arvioida asiakkaansa maksukyky etukäteen. Yleisin riskien arviointitapa on tarkistaa maksuhäiriömerkintä. Sen lisäksi yrityksen kannattaa tarkistaa maksuviivetieto, joka kertoo, onko yritysasiakas maksanut laskujaan myöhässä.Yrityksen on mahdollista ennakoida asiakkaansa heikentynyt maksukyky jo ennen kuin syntyy maksuhäiriömerkintä. Maksuviivetieto varoittaa, että asiakkaalla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Se kertoo, jos yrityksen lasku on maksamatta yli 7 päivää eräpäivän jälkeen.”Yrityksen kannattaa maksuhäiriömerkinnän lisäksi tarkastaa myös maksuviivetieto. Maksuviivemerkintöjä on usein enemmän ja ne antavat kattavamman kuvan yritysasiakkaan maksutavoista ja maksukyvystä”, Lowellin Senior Business Manager Tero Almi sanoo. Lowell Suomi, joka tunnettiin aiemmin nimellä Lindorff, auttaa yrityksiä ja kuluttajia luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä.Almin mukaan yksittäinen maksuviivetieto voi syntyä myös, jos asiakkaan ostolaskujen käsittely sujuu hitaasti.”Maksuviivetieto voi auttaa esimerkiksi pienempiä yrityksiä ennakoimaan isoja haasteita. Jos asiakkaan 10 000 euron laskun maksaminen viivästyy, asialla voi erityisesti pienelle yritykselle olla valtava merkitys”, Almi muistuttaa.Maksuviivetieto maksaa itsensä takaisin – perintäkin maksaaSjöman Helsingin Nosturit Oy on käyttänyt liiketoiminnassaan maksuviivetietoa ennakoidakseen asiakkaan maksukykyä. Yrityksen talouspäällikkö Juha Pasanen suosittelee maksuviivetietojen tarkistamista jokaiselle yritykselle, joka tekee asiakkaalleen töitä ilman ennakkomaksua. ”Uuden asiakkaan kohdalla tarkistamme aina maksuviive- ja maksuhäiriötiedot. Mikäli asiakkaalla on merkintä maksuhäiriöstä, pyydämme pääsääntöisesti työstä ennakkomaksun. Jos asiakkaalla on paljon maksuviiveitä, mietimme tarkkaan, mitä teemme. Maksuviiveet ovat enne, joka voi johtaa maksuhäiriöön, ja asiakkaalle soittelu ja perintä vievät aikaa ja rahaa”, Pasanen toteaa.Sjöman Helsingin Nosturit Oy tarjoaa asiakkailleen nostopalveluja. Yritys on toiminut jo yli puolen vuosisadan ajan. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Kotkassa, ja toiminta-alue kattaa koko Suomen. Maksuviivetieto kertoo muutoksista maksukyvyssäTyypillisesti maksuvaikeuksia tulee jo ennen maksuhäiriömerkintää. Asiakas voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja sillä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Yritysten kannattaisikin reagoida mahdollisimman herkästi tällaisiin hiljaisiin signaaleihin.”Toistuvat ja kasaantuvat avoimet maksuviiveet ennakoivat usein yritysasiakkaan maksukyvyssä tapahtuvia muutoksia. Lähes poikkeuksetta ennen saneerausta tai konkurssia jää laskuja maksamatta”, Lowellin Almi muistuttaa.Alma Talentin Tietopalveluista saat maksuviivetietoa, joka perustuu edellispäivän tietoon. Tieto on markkinoiden tuoreinta. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Miten maksuviivetieto syntyy?Alma Talent saa maksuviivetiedot Lowellilta.Lowellilla on perintädataa sellaisista riidattomista saatavista, jotka ovat yli seitsemän päivää myöhässä eräpäivästä. Maksuviivetieto muodostetaan perintädatasta.Merkintä maksuviiveestä säilyy niin kauan kuin lasku on avoinna. Maksettujen laskujen kohdalla merkintä säilyy kuusi kuukautta maksun päivämäärästä. Merkintään tulee tieto maksusta.

Yritystieto

Mitä tarkoittaa rahassa, jos asiakastiedot ovat väärin?

Oletko tietoinen siitä, että huono asiakasdata maksaa sinulle jopa miljoonia, tai ainakin satoja tuhansia euroja vuodessa? Tämä on helppo todistaa matemaattisesti. Olen tehnyt B2B-myyntiä IT-alalla 25 vuotta, joista viimeiset 15 vuotta asiakkuudenhallinnan parissa. Yksi kiinnostuksen kohteeni on myynnin mekaniikka. Otan esimerkin B2B-liiketoiminnasta, jonka myyntifunnelin matematiikka menee seuraavasti: Tietokannassamme on A kpl potentiaalista asiakasnimeä. Ottaessamme asiakkaaseen yhteyttä saamme käynnistettyä myyntikeskustelun B %:n kanssa. Myyntikeskustelut johtavat tarjouksen jättämiseen C %:n todennäköisyydellä. Tarjouksiemme hit-rate on D %. Tarjouksiemme keskikoko on E euroa. Kokonaismyyntimme on siis (A x B % x C % x D % x E). Miltä näyttää, jos asiakasdata on huonoa? Jos asiakkaan yhteystiedot ovat väärin, et saa kiinni oikeaa päättäjää. Jos asiakassegmentti on väärä, eli tarjoomasi ei kiinnosta, et saa käynnistettyä myyntikeskustelua. Jos asiakkaalla ei ole rahaa ratkaisullesi, et pääse jättämään tarjousta. Jos asiakkaat ovat sinulle liian pieniä, tarjouksien keskikoko pienenee. Jos asiakkaan profiili ja tarve eivät vastaa tarjoomaasi riittävän tarkasti, häviät tarjouksen.Entä, jos asiakasdata on hyvää? Jos asiakkaan yhteystiedot ovat oikein, saat kiinni oikean päättäjän. Jos asiakassegmentti on oikea, saat käynnistettyä myyntikeskustelun. Jos asiakkaan liiketoiminnan tilanne on oikea, pääset jättämään tarjouksen. Jos asiakkaan profiili vastaa tarjoomaasi, tarjouksien keskikoko sekä todennäköisyys voittaa tarjous kasvavat. Hyvä asiakasdata muuttaa siis tekemisesi suuntaa ja laatua: tarjoat oikeaa tarjoomaa oikeille asiakkaille.Huippuun hiottu myyntiOlen hionut myyntimekaniikkaa asiakkaitten kanssa kymmenen vuotta. Otan laskelmissani huomioon asiakassegmentit, tuloksen ja määrän kasvattamisen. Erottelen nykyasiakkaat ja uudet asiakkaat ja voin tarvittaessa kasvattaa kohderyhmää. Näin muokkaan tarjoomaani haluamani asiakassegmentin mukaiseksi.  Voin laskea datan perusteella paitsi liikevaihdon kasvun, myös tuloksen kasvun. Parempi laatu, parempi tulos Ja nyt siihen miljoonan euron laskelmaesimerkkiin. 15 miljoonan operaatio kasvaa 16,9 miljoonaan ja tulos kasvaa 1,5 miljoonasta 2,5 miljoonaan. Ainoa mikä muuttui, oli potentiaalirekisterin laadukkaiden nimien osuuden kasvattaminen 10 prosenttiyksiköllä ja nykyasiakkaiden päivittäminen ja laadukkaiden päättäjätietojen lisääminen 5 prosenttiyksiköllä. Esimerkissä on huomioitu vain hyvän datan suora vaikutus tekemiseen. Oman kokemukseni pohjalta uskon, että hyvän datan ansiosta myös tekemisen laatu – enemmän keskusteluja, parempi tarjooman osuminen, isommat tarjoukset, parempi hit-rate, parempi kate – paranee. Varmaan arvaatte, mitä tulokselle tapahtuu, kun tämäkin ulottuvuus otetaan huomioon. No, kasvaahan se!Jutun on kirjoittanut Fenix Solutionsin (osa Elisa D365 liiketoimintaratkaisuja) Head of sales Mikko Nordblom. Fenix Solutions on Elisan omistama Microsoft Dynamics CRM ratkaisujen kumppani, joka on toteuttanut Alma Talentin plugin -ratkaisun Dynamics CRM:ään.Alma Talent auttaa taklaamaan CRM:n haasteitaOli tavoitteesi mikä tahansa – haluat vaikkapa vain huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme on helposti integroitavissa kaikkiin CRM-järjestelmiin.

Myynti ja markkinointi

Vetovoimainen Menestyjä-yritys

Menestyjäluokitus antaa osviittaa tulevasta menestyksestä.

Menestyjät
Tekoäly auttaa Alma Talent Tietopalveluiden analyytikoita

Näin tekoäly helpottaa analyytikon työtä tilinpäätösten käsittelyssä

Tuhansien tilinpäätösten käsitteleminen manuaalisesti on analyytikoille iso urakka. Alma Talent otti työhön avuksi Weoptitin kehittämän tekoälysovelluksen, joka lukee tilinpäätöksiä analyytikon puolesta. Ratkaisu on vähentänyt rutiinityötä ja vapauttanut analyytikoiden aikaa haastavampiin asiantuntijatehtäviin.Tilinpäätösten tarkastusluenta on perinteisesti tarkoittanut Alma Talentin analyytikolle valtavaa urakkaa, joka on pitkälti tarkkuutta vaativaa rutiinityötä. Haastavimpien tilinpäätöksen käsitteleminen saattaa viedä puolikin tuntia. Alma Talent saa yritysten tilinpäätöstiedot Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) toimittamista skannatuista pdf-tiedostoista. Pdf-tiedostojen laatu vaihtelee, ja monien tiedostojen luettavuudessa on toivomisen varaa.Optimointi- ja tekoälyratkaisujen toimittaja Weoptit ryhtyi keventämään analyytikkojen urakkaa viime vuoden maaliskuussa. Yritys alkoi kehittää sovellusta tilinpäätösten pdf-tiedostojen lukutarkkuuden parantamiseen yhdessä Alma Talentin kanssa. Tulokset ovat olleet merkittäviä: lokakuuhun tultaessa manuaalisen työn määrä oli vähentynyt jo 15 prosenttia.Tekoäly hyödyntää viittä eri malliaAlma Talentin tietokantaan voi tulla päivässä tuhansia tilinpäätöksiä pdf-muodossa. Weoptitin kehittämä tekstintunnistuksella varustettu ratkaisu lukee jokaisen tilinpäätöksen käyttäen työssä viittä eri mallia. Ratkaisu yhdistää malleista parhaan ja täydellisimmän lopputuloksen. Mallit eliminoivat elementtejä, jotka tekevät tekstintunnistuksen hankalaksi, kuten kohinaa, alleviivauksia ja taustavärejä. Lisäksi mallit parantavat kontrastia ja tekevät luettavat kirjaimet selkeämmiksi.Tulevaisuudessa, kun materiaalipankki kasvaa, tilinpäätösten tarkastusluennassa voidaan hyödyntää kehittyneempiä koneoppimismalleja. Silloin tekstintunnistus toimii entistä tarkemmin.Aikaa todelliseen asiantuntijatyöhönWeoptitin ratkaisu on osoittanut, että analyytikoilla jää enemmän aikaa todellisiin asiantuntijatehtäviin, kun rutiininomaiset tehtävät automatisoidaan. Näin analyytikot voivat käyttää aikaansa haastavien tapausten analysointiin. Tehokkuuden lisäksi myös asiantuntijoiden työhyvinvointi on lisääntynyt, kun osa manuaalisista rutiinitehtävistä on jäänyt pois.Alma Talent ja Weoptit jatkavat tekoälysovelluksen kehittämistä edelleen. Seuraavana työlistalla on neuroverkkojen hyödyntäminen, jonka avulla sovelluksen lukutarkkuus voidaan nostaa entistä korkeammaksi.Alma Talent analysoi ja vertailee tilinpäätöksiä luotettavasti ja puolueettomasti. Oikaisemme tilinpäätökset ainoana toimijana Suomessa ja tarjoamme siten yritysjohdolle, talousjohdolle, yrittäjille ja asiantuntijoille todellisuutta vastaavan kuvan yritysten liiketoiminnasta ja toimialojen kehityksestä. Oikaistuista tilinpäätöstiedoista koostuva tietokantamme on Suomen laajin ja ajallisesti kattavin: www.almatalent.fi/tietopalvelut Weoptit edustaa maailmanluokan erikoisosaamista optimointiratkaisujen kehittämisessä.  Weoptit toimittaa pääasiassa suuryrityksille liiketoiminnan optimointiratkaisuja hyödyntäen edistyksellistä koneälyä, koneoppimista ja optimointialgoritmeja. Weoptit on osa Visma Consultingia, joka on IT-konsultointiin ja ohjelmistoratkaisuihin keskittyvä palveluyritys. Sen erityisosaamisaluetta ovat palvelumuotoilu, digitaaliset palvelut, räätälöidyt IT-ratkaisut ja tiedolla johtaminen.

Yritystieto
Paperiset asunto-osakkeiden osakekirjat jäävät historiaan

Paperiset asunto-osakkeiden osakekirjat jäävät historiaan

Suomen asuntomarkkinoilla eletään muutoksen aikoja: uuden Maanmittauslaitoksen ylläpitämän Huoneistotietojärjestelmän (HTJ) ensi askeleet on otettu, sillä 1.1.2019 tai sen jälkeen perustettujen asunto-osakeyhtiöiden osakeluettelot on rekisteröity sähköisenä Huoneistotietojärjestelmään. Vanhojen taloyhtiöiden osakeluetteloiden siirto huoneistotietojärjestelmään alkaa toukokuussa 2019.Vuoden alussa käyttöönotettuun huoneistotietojärjestelmään kootaan tiedot osakehuoneistojen omistuksista, panttauksista sekä hallintaan liittyvistä rajoituksista. Järjestelmä on merkittävä digiloikka, joka siirtää Suomen asuntomarkkinat uuteen aikaan.Asunto-osakeyhtiöiden omistusoikeus on perinteisesti osoitettu paperisilla osakekirjoilla, joita säilytetään esimerkiksi pankissa, tallelokerossa tai kotona. Tänä vuonna asunto-osakeyhtiöt voivat alkaa siirtämään osakeluettelonsa sähköiseksi Huoneistototietojärjestelmään ja tämän jälkeen osakkeen omistajalla on mahdollisuus rekisteröidä asunto-osakeyhtiön osakkeiden omistuksensa digitaaliseen muotoon Huoneistotietojärjestelmään. Siirron jälkeen todistus osakehuoneiston omistuksesta ei enää ole osakepaperi, vaan merkintä sähköisessä rekisterissä. Uudistuksen ansiosta kaupankäynti sujuu helpommin eikä asunnon ostajan enää tarvitse pelätä, että paperinen osakekirja tuhoutuisi tai menisi hukkaan.Vanhojen osakkeiden tiedot siirtyvät toukokuusta alkaenEnsimmäisenä järjestelmään ovat siirtyneet uudet, 1.1.2019 jälkeen perustetut asunto-osakeyhtiöt. Ne perustetaan Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa, josta tiedot yhtiöstä, osakehuoneistoista ja niiden omistajista siirtyvät suoraan huoneistotietojärjestelmään. Yhtiön osakehuoneistoille ei paineta osakekirjoja, vaan tiedot yhtiön osakehuoneistoista, niiden omistajista ja panttauksista ovat huoneistotietojärjestelmässä.Vanhempien, ennen vuotta 2019 perustettujen taloyhtiöiden osakeluettelojen siirto järjestelmään alkaa vaiheittain toukokuun alusta alkaen. Taloyhtiöt siirtävät hallituksen luvalla yhtiön osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään ja sen jälkeen ilmoittavat osakkaille, kun luettelo on siirretty.   Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon järjestelmään, osakkeenomistaja voi hakea oman omistuksensa rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Kun osakehuoneisto vaihtaa omistajaa tai pantataan, muutokset rekisteröidään huoneistotietojärjestelmään uuden omistajan tai pantinhaltijan hakemuksesta. Tässä yhteydessä paperinen osakekirja mitätöidään.Uudistus koskee miljoonia suomalaisiaKaikkien vanhojen taloyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään vuoden 2022 loppuun mennessä. Kun osakeluettelot on siirretty, osakkeenomistajalla on 10 vuotta aikaa rekisteröidä omistuksensa. Uudistus koskee noin 2,7 miljoonaa suomalaista.Uudistus sujuvoittaa asuntokauppaa ja tuo helpotusta myös taloyhtiöille. Uuden järjestelmän ansiosta taloyhtiöillä ei enää ole velvollisuutta ylläpitää osakeluetteloa itse. Asuntokauppa tehostuu sekä osakkeenomistajien, kiinteistönvälittäjien että rahoittajien kannalta, kun paperisia osakekirjoja ei enää tarvita.Alma Talentin on merkittävä kiinteistökaupan ja kiinteistötiedon verkkopalvelu, joka toimii työvälineenä eri toimialojen asiakkaillemme kiinteistöihin liittyvän tiedon lähteenä. Verkkopalvelumme käyttää Maanmittauslaitoksen lisäksi useiden viranomaisten tarjoamia rajapintoja ajankohtaisen tuoreen tiedon välittämiseksi. Teemme yhteistyötä Alma Median muiden asumisen palveluiden, kuten Suomen johtavan asuntokaupan verkkopalvelu Etuovi.com:n kanssa mm. tietosisältöjen puitteissa. Alma Talent on osa Alma Media konsernia.YhteydenototAsiakaspalvelup. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fiJätä yhteydenottopyyntö      

Kiinteistötieto

Johda myyntiä tehokkaasti CRM:n datalla

Moni myyntijohtaja ylpeänä toteaa, että ”asiakastapaamista ei ole meillä edes olemassa, jollei sitä ole kirjattu CRM:ään”. Myyjäkin varmasti haluaa potentiaalista yritystä kontaktoidessaan tietää, onko yritykseen oltu yhteydessä ja mitä asiakas on aiemmin todennut. Asiakkaan taas ei tarvitse kerrata yhteistä tarinaa Aatamista alkaen myyjän vaihtuessa, kun aiemman yhteistyön sävelet löytyvät CRM:stä.CRM:n datan ja yritystietojen avulla myynnin suunta tulee läpinäkyväksi tavalla, joka hyödyttää koko myyntiä ja saattaa joskus jopa pelastaa myyntijohtajan. Tarkkana kohderyhmien valinnassaToisinaan minuun on ottanut yhteyttä kollega, joka on halunnut buustata myyntinsä kasvua ostamalla Alma Talentin Kohderyhmähausta kertarysäyksellä valtavan kohderyhmän, jota heidän myyntinsä on tarkoitus kontaktoida. Olen todennut, että älä nyt hyvä ihminen osta kerralla tuhansien yritysten irrallista kohderyhmää, jos myyjilläsi menee sen työstämiseen ja tapaamiseen kaksi vuotta. Irralliset kohderyhmät nimittäin happanevat kuukaudessa tietojen muuttuessa ja ihmisten vaihtaessa työpaikkaa jopa niissä parhaissa Kauppalehden Menestyjä-yrityksissä. Kannattaisiko sen sijaan miettiä, mitä toimialoja ja minkä kokoisia yrityksiä miltäkin paikkakunnilta tulisi tavoitella ensimmäisenä? Oma kokemukseni on, että mitä vaikeampi potentiaaliseen asiakkaaseen on päästä sisälle, sitä hedelmällisempi asiakassuhteesta usein tulee. Kohdennettu myyntiJokainen myyjä haluaa tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Tekemisen kohdentaminen oikeisiin asioihin ja asiakkaisiin ruokkii onnistumisia, joita jokainen tarvitsee. Olisi turhauttavaa sopia tapaamisia päättäjien kanssa, jos he eivät istuisikaan oletetussa käyntiosoitteessa, tai jos ilmenisi myöhemmin, että asiakas olikin jo saneerauksessa. CRM:n data vahvistaa asiakas- ja myyjätyytyväisyyttä, mahdollistaa laadukkaan ja kannattavan asiakastyön, asiakkaiden segmentoinnin, jäljen jäämisen markkinoinnista ja myyntiputken läpinäkyvyyden. Viime kädessä läpinäkyvyys ja asiakkaista kerätty data auttavat myyjää oman työn hallinnassa. Datan avulla muutkin organisaatiossa näkevät, millaisten asiakasyritysten kanssa työskennellään. CRM:n data tukee esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun yhteistyötä tuodessaan asiakastiedot toiminnan keskiöön. Relevanttia tietoa asiakkaistaKun CRM:ssä olevien asiakkaiden yritys-, yhteys-, talous- ja päättäjätiedot ovat tietohuoltokumppanin päivitysten ansiosta ajan tasalla, liiketoimintaa on mahdollista kehittää systemaattisesti. Voidaan analysoida, millaiset yritykset hyväksyvät tarjoukset, pysyvät pisimpään asiakkaina, antavat palautetta, tuottavat reklamaatioita ja irtisanomisia, tai jättävät laskut kokonaan maksamatta.Jokaisen yrityksen on valittava, mihin se keskittyy. Laadukkaaseen, ajantasaiseen ja liiketoiminnan kannalta relevanttiin dataan perustuvat valinnat osuvat yleensä nappiin paremmin kuin ne mutuun perustuvat.     Keskustelemme mielellämme kanssanne siitä, millaiset yritystiedot voisivat parhaiten rikastaa juuri teidän CRM:äänne ja tukea myyntitavoitteitanne!YhteydenototAsiakaspalvelup. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fiJätä yhteydenottopyyntö      

Myynti ja markkinointi
kuinka saada markkinointi rakastumaan crm

Kuinka saada markkinointi rakastumaan CRM:ään?

CRM ei ole vain myynnin yksinoikeus ja velvollisuus, vaan tärkeä työkalu myös markkinoinnille. Moni yritys ei ole kuitenkaan tunnistanut CRM:n mahdollisuuksia, ja siksi siitä on ollut vaikea rakentaa moderni työkalu. Viimeistään viimevuotinen GDPR-paniikki pakotti yritykset kiinnittämään huomioita asiakasrekisteriensä kuntoon. Voi vain toivoa, että myyjien sähköposteissa roikkuvat prospektilistat, levynkulmilta löytyvät asiakastapahtumien osallistujat ja entiset asiakkaat löysivät tiensä CRM:ään, tuohon yrityksen rakkaaseen tietopankkiin. Markkinointiosastolle CRM voi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Syy piilee puutteellisissa tiedoissa. Myyntiosaston Pirjon ja Pekan käsin kyhäämät listat ovat toki saattaneet päätyä CRM:ään, mutta jos he tallensivat kontaktista tai yrityksestä vain nimen ilman yhteystietoja,tiedosta ei ole mitään hyötyä markkinoinnille. B2B-markkinoinnin omat laitMarkkinoinnin näkökulmasta CRM-dataan liittyvät asiat eivät ole ylipäätään yksinkertaisia. Muun muassa ePrivacy-asetus määrittelee sähköisen markkinoinnin pelisääntöjä. Se sallii B2B-kentällä markkinoinnin henkilölle, jonka työnkuvaan markkinointi liittyy. Lupaa tai sopimussuhdetta ei tarvita, vaan markkinoida saa sähköpostitse myös niin sanotuille kylmille kontakteille. B2B-markkinointi voi siis hyödyntää CRM:stä saatavaa tietoa monin tavoin, jos se vain voi varmistua henkilön työtehtävistä. Mikäli tilanne on kuitenkin edelleen se, ettei henkilöstä ole tallennettu kuin nimitiedot, CRM:n apu markkinoinnille jää laihaksi. Varmin tapa tehdä markkinointia on kerätä markkinointilupa jokaiselta asiakkaalta ja pyytää asiakkaita päivittämään omat tietonsa, mutta tämä on yksinkertaista vain teoriassa, jos sitäkään. Mitä muita vaihtoehtoja jää jäljelle?Big data hyötykäyttöönOnneksi yksin ei tarvitse pärjätä. Me Alma Talentilla ylläpidämme ajantasaista rekisteriä yrityksistä ja niiden päättäjistä. Tiedämme, että CRM on paljon enemmän kuin pelkkä tietojen varastointijärjestelmä ja että modernin CRM:n avulla olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen tuo enemmän rahaa kuin uusien asiakkaiden hankinta. Täydennämme CRM:ään asiakkaidenne puuttuvat tiedot ja lisäämme tarvittaessa jotain täysin uutta. Hyödynnämme big dataa, joka rikastaa CRM:n toimintaa. Big datan avulla esimerkiksi epäsuorat ostosignaalit kuten rekrytoinnit, nimitykset ja fuusiot voidaan muuttaa liideiksi. Päivitämme nykyisen asiakasrekisterinne ja pidämme huolen siitä, että tieto lakanneista yrityksistä ja henkilöistä tulee välittömästi CRM-järjestelmäänne. Prospekteja voitte hakea itse Kohderyhmähaustamme ja integroida ne omiin järjestelmiinne tietohuoltosopimuksellamme. Olemme luotettava ja asiantunteva toimija ja varmistamme aina, mihin tarjoamiamme tietoja käytetään. Keskustelemme mielellämme markkinoinnin haasteistanne ja etsimme niihin kanssanne sopivia ratkaisuja. Viemme laadukkaalla datalla asiakaskokemuksen, liikevaihdon ja markkinoinnin työtyytyväisyyden #seuraavalletasolle!YhteydenototAsiakaspalvelup. 0800 141 070tietopalvelut@almatalent.fiJätä yhteydenottopyyntö      

Myynti ja markkinointi

Kuinka saada myynti rakastumaan CRM:ään?

CRM-markkina kasvaa voimakkaasti. Eri CRM-järjestelmät kilpailevat keskenään yhä miellyttävimmillä ja tehokkaammilla käyttöliittymillä, raportointiominaisuuksilla, myynnin seurantamahdollisuuksilla ja ennustamismalleilla. Valitettavasti vain yksikään näistä asioista ei itsessään kehitä myyntiä, paranna asiakaskokemusta tai tuo lisää liikevaihtoa. Huonot kokemukset CRM:stä harvemmin johtuvat itse järjestelmästä, vaan syyt ovat todellisuudessa aivan muualla.Aktiivinen käyttöKaikki myynnin ammattilaiset tietävät, miten loistava tietopankki CRM on asiakkaista, myynneistä, aktiviteeteista ja sopimuksista. Asiassa on vain yksi iso mutta: CRM ei toimi, ellei se ole aidosti aktiivisessa käytössä. Aktiivisella käytöllä tarkoitan sitä, että kaikki kirjataan järjestelmään ja asiakkaisiin liittyvät tiedot pidetään ajan tasalla. CRM on juuri niin hyvä kuin sen sisältämät tiedot; itse järjestelmällä ei ole erinomaisuuden suhteen osaa eikä arpaa.     Ymmärrän hyvin, että tässä kohdassa myyntijohtaja huokaisee syvään. CRM-järjestelmän ylläpito on nimittäin helpommin sanottu kuin tehty. Syyttävän sormen ei kuitenkaan tulisi osoittaa automaattisesti myyjää, tuota yrityksen kultakaivosta, joka juoksee asiakkaalta toiselle, kuuntelee, palvelee, vastailee ja kantaa viime kädessä kaikkien palkat pöytään. Hänen päivänsä ovat jo täynnä hänen omaa leipälajiaan: asiakkaan ymmärtämistä ja tarpeiden täyttämistä. Myyjä on toki tärkeässä asemassa CRM-tietojen ylläpidossa, mutta se ei ole myyjän ensisijainen tehtävä. CRM on työkalu, jonka tulisi helpottaa päivittäistä työtä, ei lisätä työkuormaa. Mitä siis asialle voisi tehdä?Tietojen tallentaja ja tiedon lisääjäYksi keino on tuoda CRM:ään automaattisesti kaikki sellainen data, joka on jo valmiiksi jossain kirjallisessa muodossa. Toinen keino on tehdä CRM:stä paikka, joka luo todellista lisäarvoa myös myyjälle. CRM ei nimittäin ole vain tietojen säilytystä varten, vaan sen tulisi myös lisätä myyjän tietämystä. CRM on ennen kaikkea järjestelmä, joka perustuu kaksisuuntaiseen hyötyyn.Esimerkiksi asiakaskontakti on huomattavasti nopeampi tallentaa järjestelmään, jos potentiaalisen asiakkaan tiedot ovat jo siellä. On eri asia kirjata puhelu kuin lähteä perustamaan yritystä ja henkilöä, etsiä YTJ:stä Y-tunnus ja kaivaa vielä yhteystiedotkin esiin. Myyjä käy myös herkemmin CRM:ssä, mikäli hän saa sieltä lisätietoa. Enkä tarkoita tässä mitään järisyttävää uutisvirtaa, sillä myyjää kiinnostaa jo pikkuasiat, muuttuneet yhteystiedot tai uudet liidit. Myyntiin lisää tehojaTietojen ylläpidon automatisoinnissa on roppakaupalla järkeä. Se laskee kynnystä käyttää CRM-järjestelmää, parantaa sen laatua, lisää käyttäjätyytyväisyyttä ja helpottaa asiakkuuksien seurantaa. Me Alma Talent Tietopalveluissa autamme mielellämme taklaamaan CRM:n haasteita. Oli tavoitteesi mikä tahansa – haluat vaikkapa vain huolehtia oman asiakaskuntasi tietojen ajantasaisuudesta, saada  tietoosi enemmän kontakteja tai löytää ihan uusia asiakkuuksia – meiltä löytyy aina ratkaisu. Tietohuoltomme on helposti integroitavissa kaikkiin CRM-järjestelmiin. Viedään yhdessä myynti #seuraavalletasolle! 

Myynti ja markkinointi
Onko asiakkaasi pep

Onko asiakkaasi poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö? Entä kuka on tosiasiallinen edunsaaja?

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen ja selvittämiseen liittyvä sääntely (444/2017) (”rahanpesulaki” tai ”RPL”) uudistui heinäkuussa 2017. Lain tavoitteena on muun muassa tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennaltaehkäisyä siten, että lain piiriin kuuluvat ilmoitusvelvolliset arvioisivat liiketoimintaansa mahdollisesti liittyviä riskejä ja tilanteita, joissa esimerkiksi rahanpesua voisi tapahtua. Lain uudistuksen myötä uusia velvoitteita tuli tilitoimistoille, kiinteistönvälitysliikkeille, asianajotoimistoille, pankeille sekä yrityksille, jotka ottavat yhtenä tai toisiinsa liittyvinä suorituksina vastaan käteistä yli 10 000€.  Asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi Yksi lain keskeisistä velvoitteista on asiakkaan tunteminen ja riskiperusteinen arviointi. Keskeinen osa asiakkaan tuntemista on ns. tuntemistietojen kerääminen asiakkaalta kysymällä. Rahanpesulain on säädetty, mitä tietoja palveluntarjoajan on hankittava ja kysyttävä asiakkaan tuntemiseksi. Asiakkaan tuntemistietoja ovat mm.: nimi, syntymäaika, henkilötunnus ja kansalaisuus edustajan nimi, syntymäaika ja henkilötunnus oikeushenkilön täydellinen nimi, rekisterinumero, rekisteröimispäivä ja rekisteriviranomainen oikeushenkilön hallituksen tai vastaavan päättävän elimen jäsenten täydelliset nimet, syntymäajat ja kansalaisuudet oikeushenkilön toimiala tosiasiallisten edunsaajien nimi, syntymäaika ja henkilötunnus henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto ja myöntäjä tai kopio asiakirjasta. Jos asiakas on etätunnistettu, tiedot todentamisessa käytetystä menettelystä tai lähteistä tiedot asiakkaan toiminnasta, liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta, taloudellisesta asemasta, perusteet liiketoimen tai palvelun käytölle ja tiedot varojen alkuperästä sekä muut tarkoitetut asiakkaan tuntemiseksi hankitut tarpeelliset tiedot laissa säädetyn selonottovelvollisuuden ja poliittisesti vaikutusvaltaiseen henkilöön liittyvän tehostetun tuntemisvelvollisuuden täyttämiseksi hankitut tiedot. Tunnista asiakkaasi Asiakkaan poliittinen vaikutusvaltaisuus ja valvontalistakytkökset on nyt helppo selvittää PEP- ja pakotelistakyselyn avulla. PEP- ja pakotelistakysely tuo läpinäkyvyyttä ilmoitusvelvollisten yritysten KYC- eli Know Your Customer -prosessiin. Palvelun taustalla on Moody's-konserniin kuuluvan Bureau van Dijkin Grid™ Database -tietokanta, jota päivitetään jatkuvasti niin henkilöiden kuin organisaatioidenkin osalta. Käytössäsi on siis aina ajantasaista tietoa maailmanlaajuisesti. PEP- ja pakotelistakyselyn lisäksi Tietopalveluiden käyttäjät saavat maksutta käyttöönsä Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) ja Selvitys tosiasiallisesta edunsaajasta -lomakkeet. Tulosta lomakkeet ja hyödynnä niitä hienovaraisesti asiakkaan tuntemistietoja kerätessä. Tiedot tulee kysyä henkilöltä itseltään. Lomakkeet on tarkoitettu esimerkiksi liitteeksi toimeksiantosopimukseen. Paperilomakkeet voidaan helposti taltioida erikseen muista asiakastiedoista, sillä tietoja, jotka on hankittu ainoastaan RPL:n mukaista tarkoitusta varten, ei saa käyttää muihin tarkoituksiin (RPL 3.3.5 §). Jos tosiasiallista edunsaajaa ei pystytä tunnistamaan Mikäli tosiasiallista edunsaajaa ei pystytä tunnistamaan tai lomakkeessa luetellut edellytykset eivät täyty, tosiasiallisina edunsaajina pidetään tarkasteltavana olevan oikeushenkilön hallitusta tai vastuunalaisia yhtiömiehiä, toimitusjohtajaa tai muuta vastaavassa asemassa olevaa henkilöä. Nämä viralliset vastuuhenkilöt selvität Tietopalveluiden kuukausilisenssin hintaan kuuluvista Kaupparekisterintiedot ja Vastuuhenkilöt ja nimenkirjoittajat -palvelutuotteilta tai voimassa olevalta kaupparekisteriotteelta. Rahanpesulaissa on määritelty myös muiden kuin yhtiöiden tosiasialliset edunsaajat. Esimerkiksi Säätiölaissa (487/2015) tarkoitetun säätiön tosiasiallisina edunsaajina pidetään säätiörekisteriin merkittyjä hallituksen ja hallintoneuvoston jäseniä. Tietopalveluiden Yrityshaussa voit valita yhtiömuodoksi säätiön ja hakea säätiörekisteriotteen (maksullinen tuote), josta näkee säätiön hallituksen jäsenet sellaisena kuin ne Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterissä ovat. Kysy lisää PEP- ja pakotelistakyselystä tai lomakkeiden käytöstä asiakaspalvelustamme: p. 0800 141 070 tietopalvelut@almatalent.fi Voit tilata Tietopalvelut yrityksesi käyttöön täältä tai suoraan asiakaspalvelustamme.    

Henkilötieto
Maksuvalmius

Miten tunnistaa mahdollinen riskiyritys ennen luottotappioiden syntymistä?

Jokainen B2B-kaupankäyntiä harjoittava yritys joutuu arvioimaan asiakkaansa maksukykyä. Riskisyyden arviointiin käytetään usein maksuhäiriötietoa, joka kertoo yrityksen jo realisoituneesta riskisyydestä. Yrityksen tilan arvioinnissa kannattaa käyttää varhaisempia varoittajia luottotappioiden minimoimiseksi. Yrityksen heikentynyt maksukyky on ennakoitavissa jo ennen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Mistä Maksuviivetieto kertoo?Maksuviivetieto kertoo tilanteesta, jossa yrityksen laskumaksu on viivästynyt yli 7 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Erityisesti pidempään jatkuva maksuviivästys tai viiveiden toistuminen useamman laskun kohdalla kertoo, että yrityksellä on vaikeuksia selviytyä maksuistaan. Yksittäinen maksuviivetieto voi johtua myös ostolaskujen käsittelyn hitaudesta tai muusta laskuprosessin viivästymästä. Miten Maksuviivetieto eroaa esim. maksuhäiriömerkinnästä?Tyypillisesti yrityksen maksuvaikeudet ovat alkaneet jo huomattavasti ennen kuin yritykselle on aiheutunut maksuhäiriömerkintä eli trattaprotestimerkintä tai velkomustuomio. Yritys voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja yrityksellä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakkaita, kumppaneita ja toimittajia yrityksen vaikeuksista selvitä laskuistaan. Tietoa auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. Mihin maksuviivetietoa tarvitaan?Tänä päivänä muutokset asiakkaan tilanteessa voivat tapahtua erittäin nopeasti, ja vaikeudet heijastua myös kumppaniverkostoon. Maksuviivetieto auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. Yritysten on oltava aikaisempaa herkempiä niin toimintaympäristöä kuin yksittäisiä asiakkaita koskeville hiljaisille signaaleille. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakas- tai kumppaniyrityksen maksujen hidastumisesta.Tietopalveluista saatava maksuviivetieto perustuu edellispäivän tietoon ja on markkinoiden tuoreinta.  Yrityksen maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksuviivetiedon lisäksi saatavilla on konsernin maksuviiveet. Kysy lisää maksuviiveet -tuotteista Tietopalveluiden asiakaspalvelusta:Asiakaspalvelu0800 141 070 (arkisin 8.30-.16.30)tietopalvelut@almatalent.fiTilaa Tietopalvelut yrityksesi käyttöön.

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut - Analysaattori

Miten IFRS 16 muuttaa yrityksen tunnuslukuja vuonna 2019?

IFRS 16 -standardi tuli voimaan 1.1.2019. Se muuttaa merkittävissä määrin vuokrasopimuksien kirjanpitokäsittelyä ja sen myötä myös yrityksen tunnuslukuja.Mitä tilinpäätöksen lukijan tulee huomioida yrityksen lukuja analysoidessaan?IFRS 16 koskee vuokrasopimuksia, jotka tuottavat oikeuden käyttää yksilöityä omaisuuserää tietyksi ajanjaksoksi vastiketta vastaan. Käyttöoikeus voi koskea liiketilaa, voimalaa, rekkaa, lentokonetta jne. Standardi menee vielä tätä syvemmälle siinä, minkälaiset vuokrasopimukset ovat standardin kohteena. Yksinkertaistettuna uusi kirjanpitomenettely on käytössä IFRS-raportoinnissa yhtiöillä, jotka esimerkiksi toimivat vuokrakiinteistöissä tai käyttävät leasing-kalustoa.Keitä muutos koskee?IFRS 16 -standardi koskee yrityksiä, jotka raportoivat IFRS:n mukaan, eli pääsääntöisesti pörssiyhtiöitä ja niitä, joiden joukkovelkakirjalainat ovat julkisen kaupankäynnin kohteena (sekä muutamia muita). Kokonaisuudessaan standardin muutos koskee vain vähäistä joukkoa suomalaisia yrityksiä, muutamaa sataa. (Suomalaiset pk-yritykset raportoivat lähes kaikki suomalaisen kirjanpitokäytännön eli FAS:n mukaan, niitä IFRS-standardit eivät koske.)Vuokrasopimusten kirjanpitokäsittely ennen:ei taseessavuokrakulut tilikauden kuluina tuloslaskelmassa.IFRS 16 -standardin uusi kirjanpitokäsittely:yritys kirjaa taseeseensa ’käyttöoikeus’-omaisuuserän ja tätä vastaavan velkaerän vuokrasopimuksen voimassaoloajalletuloslaskelmassa vuosittaiset poistot käyttöoikeudesta ja korkokuluja. Muutos vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen ja vakavaraisuuden tunnuslukuihin.kannattavuus paranee:käyttökate paranee, kun liiketoiminnan muissa kuluissa olleet vuokrakulut poistuvat ja tilalle tulee poistoja ja korkokulujaliiketulos paranee hieman, koska tilalle tulevat poistot ovat pienemmät kuin aiemmat vuokrakulutliiketoiminnan rahavirta paranee, operatiiviset kulut muuttuvat rahoituksen kuluiksivakavaraisuus laskeekorolliset velat kasvavatomavaraisuusaste laskee, nettovelkaantumisaste / gearing kasvaa)taseen koko kasvaa.Muutos näkyy eritoten sellaisten pörssiyhtiöiden taseissa, jotka toimivat merkittävissä määrin vuokrakiinteistöissä, kuten Tokmanni, Kesko. Kauppalehden tekemässä esimerkkilaskelmassa Tokmannin omavaraisuusaste laskee nykyisestä 31 %:sta 19 %:iin kirjanpitokäytännön muutoksen vuoksi.Miksi muutos on tehty?IASB:n ja USA:n FASB:n yhteisen projektin tarkoituksena on ollut yhtenäistää kirjanpitokäsittelyitä; muutoksen myötä hyödykkeiden vuokraajat ja ostajat ovat keskenään aiempaa vertailukelpoisempia (vrt kiinteistön osto vs vuokraus).Koska muuttuneisiin tunnuslukuihin törmää?Kun vertaillaan pörssiyhtiöiden tunnuslukuja useamman vuoden aikasarjana muutos on hyvä pitää mielessä. Pörssiyhtiöt yleensä oikaisevat myös edellisen tilikauden tiedot vertailukelpoisiksi, mutta pidempää aikasarjaa tarkasteltaessa muutos erottuu ja voi johtaa analyysiä harhaan. Tehtäessä esimerkiksi benchmarking-vertailua saman toimialan yritysten kesken, ja joukossa on pörssiyhtiöitä / IFRS:ää käyttäviä yhtiöitä – luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Muutos vaikuttaa merkittävissä määrin esimerkiksi kaupan alan ja muihin vuokrakiinteistöissä toimivien alojen, kuten jotkin palvelualat tai terveydenhuolto, leasingkalustoa käyttävien yhtiöiden kuten kuljetus- ja logistiikka-alan yhtiöiden tunnuslukuihin.Tunnuslukuoppaassa voit tutustua yrityksen keskeisiin tunnuslukuihin ja niiden selityksiin. 

Yritystieto
Dataa myynnille ja markkinoinnille

Datatulvassa ystävä tunnetaan

Elämme kärkkäiden mielipiteiden aikaa. Eripura ja vastakkaisasettelu valtaavat tilaa. Trendit tulevat ja menevät, mutta yksi asia tuntuu toistuvan: uusi mitätöi vanhan. Markkinoinnin saralla kiivas keskustelu inboundin ja outboundin osalta näyttää vihdoin päätyneen sovintoon. Molempi parempi, sekä että. Sen sijaan datasta on tullut uusi kuuma peruna, ”se juttu”, jonka ympärille nyt kaikki juonet punotaan. Me Alma Talentissa olemme tästä innoissamme; onhan data ollut ydinbisnestämme jo reikäkorteista lähtien. Ristiriitaisin tuntein tosin seuraamme sitä osaa keskustelusta, joka nostaa jalustalle käyttäytymistietoa, julkista dataa ja tekoälyä ja jättää taka-alalle perinteiset standardoidut mallit ja staattiset rekisteritiedot, joihin kaikki data oikeasti perustuu. Esimerkiksi tekoäly, ennustavat mallit ja muut kehittyvät algoritmit ovat juuri niin hyviä kuin niille syötetty pohjadata. Avoin internet tarjoaa pääsyn julkisiin lähteisiin, mutta sen ulkopuolelle jää paljon tärkeää tietoa: lukuisia rekistereitä, maksumuurien takana olevia uutisia sekä valtava määrä työntekijöiden hiljaista tietoa. Kaikki nämä ovat hyödyllisiä ja toisiaan täydentäviä tiedonlähteitä. Me Alma Talentissa haluamme vahvistaa laadukkaan ja luotettavan datan asemaa. Se on koko liiketoimintamme ydin. Datassa ei ole mitään uutta, mutta sen laadussa onDataa on kerätty yrityksistä ja henkilöistä jo vuosikymmenet. Suomessa elämme kuin Herran kukkarossa, sillä viranomaistemme ylläpitämät rekisterit ovat hyvin kattavat ja ajantasaiset. Myös tilinpäätökset ovat kaikkien saatavilla, eikä vastuuhenkilöistä ole epäselvyyttä. Suomessa toimii lisäksi useita yksityisiä tahoja, jotka systemaattisesti ja luotettavasti keräävät tietoa, jota ei virallisista rekistereistä löydy. Tiedon paljous vaikeuttaa kuitenkin päätöksentekoa. Siksi luotettavia kumppaneita tarvitaan yhä kipeämmin. Uskomme siihen, että staattinen ja säännönmukainen tieto on menestyvän liiketoiminnan ja tulevaisuuden ennakoinnin perusedellytys. Ilman ajantasaista tietoa et esimerkiksi tiedä, kykeneekö ostava asiakas suoriutumaan laskuistaan. Entä ryhtyisitkö uuteen liiketoimintasuhteeseen tuntematta potentiaalisen kumppaniyrityksen historiaa? Luotettavan tiedon avulla vältyt huonoilta päätöksiltä. Kaivamme kaiken tiedon esiinTeemme yhteistyötä Suomen merkittävimpien viranomaisten kanssa ja jalostamme luotettavasta pohjadatasta informatiivisia lukuja, tietoja ja tutkimuksia. Asiantuntijamme ovat analyytikkoja, ohjelmoijia ja tietokantaosaajia.Kustannamme Suomen merkittävimpiä yrityselämän julkaisuja, joita kirjoittavat maamme rautaisimmat ammattilaiset. Ilman tasokasta pohjadataa toimittajien oivallukset jäisivät kuitenkin helposti suurpiirteisiksi arvauksiksi. Siksi puhumme faktaan pohjautuvan tiedon puolesta.Haluamme tarjota osaamistamme niin talon omalle väelle kuin asiakkaillekin. Tehtävämme on kasvattaa kokonaisvaltaista ymmärrystä ja tietämystä toimialoista, asiakkaista ja muista yhteistyökumppaneista. Iskemme syvälle ja kaivamme esiin kaiken mahdollisen, myös sen, mitä julkisista lähteistä ei esiin saa.Rekisteritiedon ja tilinpäätösten lisäksi analysoimme niin osavuosikatsauksia kuin yrityskauppojakin ja keräämme puhelimitse päättäjätietoa. Toimittajamme ovat markkinoilla ja yritysten iholla. He sanoittavat kaikkea sitä hiljaista tietoa, jota ihmiset sisällään kantavat. Teemme yhteistyötä konsulttien kanssa ja tarkastelemme toimialoja useista eri näkökulmista.Suomen laajimmat tietokannatMyynnille ja markkinoinnille tarjoamme Suomen kattavinta yritys- ja päättäjätietokantaa, joka on integroitavissa myös kaikkiin CRM-järjestelmiin. Autamme täyttämään gdpr:n asettamat velvoitteet ja toimimaan ePrivacyn mukaisesti. Tarjoamme syvällisempää asiakastuntemusta ja myynnin parempaa kohdentamista. Meiltä saa haettua niin yksittäistä yritystä, kokonaista toimialaa kuin spesifistä yritysjoukkoa monipuolisin hakukriteerein. Tarjoamme myös puhtaita puhelinnumero- ja sähköpostiosoitelistoja hyvin kohdennettuihin outbound-kampanjoihin. Oli kanavasi lähestyä asiakasta puhelin, sähköposti tai sisältömarkkinointi, oikea ja luotettava data on aina avainasemassa.Kun kaipaat laatudataa ja osaavaa kumppania menestyksesi tueksi, ota yhteyttä meihin!

Myynti ja markkinointi
Tunnuslukuopas

Oikaistut tilinpäätökset kertovat totuuden suomalaisista yrityksistä

Tilinpäätökset sisältävät rahanarvoista tietoa hyvin erityyppisille sidosryhmille. Oikaistut tiedot antavat luotettavan vertailupohjan päätöksenteolle.Yritysjohtajat, rahoittajat, tavarantoimittajat ja piensijoittajat etsivät yritysten tilinpäätöksistä eri asioita. Johtajia kiinnostaa liiketoiminnan kannattavuus ja kasvu, rahoittajia vakavaraisuus ja velanhoitokyky. Tavarantoimittajat seuraavat yrityksen maksuvalmiutta, piensijoittajat yrityksen tulevaisuuden näkymiä. Kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius ovatkin tilinpäätösanalyysin keskeisimmät arviointikohteet. Yritykset hyödyntävät kirjanpidon sallimia joustoja tilinpäätöksissään ja pyrkivät esittämään toimintansa mahdollisimman edullisessa valossa. Siksi tarvitaan oikaisuja. Niiden tarkoitus on antaa liiketoiminnan laajuudesta, kannattavuudesta ja taserakenteesta mahdollisimman oikea kuva ja saada eri yritykset ja vuodet keskenään vertailukelpoisiksi.Luupin alla kertaluonteiset erätYrittäjä voi analysoida oikaistujen tunnuslukujen perusteella esimerkiksi sitä, millä osa-alueella kilpailija on heikompi tai vahvempi ja mitä osa-alueita omassa liiketoiminnassa kannattaisi kehittää. Piensijoittaja saa puolestaan luotettavaa tietoa siitä, miten pörssiyhtiöillä todellisuudessa menee. Oikaisuja tehdään sekä tuloslaskelmaan että taseeseen. Niillä poistetaan muun muassa kertaluonteisia eriä, jotka voivat vaikuttaa tilinpäätöksen tunnuslukuihin, esimerkiksi kannattavuuteen. Jos yritys myy vaikkapa tehtaansa, se näkyy liiketuloksessa ilman oikaisua eränä, joka parantaa kannattavuutta. Oikaisujen kohteeksi voivat joutua monet muutkin kertaluonteiset erät, esimerkiksi konserniavustukset, liiketoiminnan muut tuotot ja kulut sekä taseen ulkopuoliset vastuut.Ainutlaatuinen ja ajantasainen tietovarantoTilinpäätöstietojen oikaisu vaatii aikaa ja osaamista. Alma Talent pitää yllä ja tarjoaa oikaistujen tilinpäätösten tietokantaa ainoana Suomessa. Sen tietovaranto sisältää 98 prosenttia suomalaisten yritysten liikevaihdosta ja ulottuu 1990-luvun alkuun. Pitkä aikasarja tarjoaa ainutlaatuisen tietopohjan yritysten tilinpäätöksistä, tuloslaskelmista ja niistä johdetuista tunnusluvuista. Laajaa ja ajantasaista tilinpäätöstietokantaa hyödynnetään monissa Alma Talentin tuotteissa ja palveluissa: tilinpäätösanalyyseissa ja toimialatilastoissa, Benchmarking-raporteissa sekä Analysaattorissa. Oikaistut tilinpäätöstiedot toimivat analyysin pohjana myös Kauppalehden Menestyjät-sarjassa, joka listaa Suomen menestyneimmät yritykset maakunnittain. Alma Talentin talouslehdet Kauppalehti, Talouselämä ja Arvopaperi käyttävät oikaistuja tilinpäätöstietoja uutisoinnissaan.Kattavat tiedot toimialoistaValtaosa suomalaisista yrityksistä on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Kaikilla ei ole resursseja koostaa itse vertailukelpoista talousdataa muista yrityksistä. Useimmat tilinpäätöksiin liittyvät tunnusluvut ovat lisäksi riippuvaisia toimialasta, joten niiden tulkinta edellyttää tietoa toimialalla vallitsevasta tasosta.Alma Talentin tietokanta sisältää vertailutiedot yli 500 toimialasta. Oikaistut luvut luovat pohjan analyysille, kun yrityksen suoritustasoa halutaan arvioida suhteessa alan muihin toimijoihin tai kun halutaan tuntea toimialan kehitys.Lähetä yrityksesi tilinpäätöstiedot päivitettäväksi tietokantaamme. Kiitokseksi tietojen lähettämisestä voitte valita Kauppalehden tai Option maksuttoman tilausjakson. Varmuutta päätöksentekoon. Alma Talent analysoi ja vertailee tilinpäätöksiä luotettavasti ja puolueettomasti. Se oikaisee tilinpäätökset ainoana toimijana Suomessa ja tarjoaa siten yritysjohdolle, talousjohdolle, yrittäjille ja asiantuntijoille todellisuutta vastaavan kuvan yritysten liiketoiminnasta ja toimialojen kehityksestä. Oikaistuista tilinpäätöstiedoista koostuva tietokanta on Suomen laajin ja ajallisesti kattavin. 

Yritystieto
Kaarinan kaupungin maankäyttöinsinööri Tanja Hämäläinen

Kaarinan kaupungin kokemuksia sähköisestä kiinteistökaupasta ja maanvuokrauksesta

Kaarinan kaupunki on moderni kunta, joka haluaa ottaa uusia toimintamalleja käyttöön ja parantaa asiakkaidensa palvelukokemusta. Varsinkin lapsiperheitä Kaarina haluaa palvella mahdollisimman hyvin. He ovat tyypillisiä omakotitalon ostajia tai rakentajia. Kiireisten lapsiperheiden asiointia helpottaa sähköinen kiinteistökauppa, joka on ajasta ja paikasta riippumatonta. Ei siis tarvitse tehdä samoin, miten on totuttu toimimaan perinteisen kiinteistökaupan osalta, eli sopimaan yhteinen aika ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan kanssa. Kaupan voi allekirjoittaa verkossa silloin kuin se kaupan osapuolille sopii.Kaarinan kaupunki on ottanut tänä vuonna käyttöönsä Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, jossa voi luonnostella kauppakirjoja. Palvelun avulla myös maanvuokrasopimusten tekeminen onnistuu sähköisesti.Kaarinalla on palvelussa käytössään kaupunginvaltuuston hyväksymät kauppakirja- ja vuokrasopimuspohjat. Näissä sopimuspohjissa on tekstiä monta sivua ja vaarana varsinkin perinteisessä kiinteistökaupassa on se, että ehtoja voi vahingossa jäädä puuttumaan. Sähköisessä maailmassa kaikki ehdot tallennetaan kertaalleen Kiinteistökaupan luonnostelupalveluun. Näin ne tulevat varmasti mukaan kaikkiin sopimuksiin eikä mitään tärkeää vahingossakaan unohdu.Sähköisen kiinteistökaupan kolme tärkeintä hyötyä ovat:1. Ajansäästö2. Virheiden mahdollisuus pienenee3. Kauppaprosessin nopeutuminenPalvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa. Käytön aloittamisen tueksi palvelussa on oma harjoitusympäristö, jossa luonnosten tekemistä voi harjoitella. Alma Talentin asiantuntijoilta saat tukea ja neuvoja koko käyttöönoton ajan. Ja myös sen jälkeen! Sähköinen kiinteistökauppa on tätä päivää ja helpottaa kaikkien työtä. Myös kuntalaiset kiittävät    

Kiinteistötieto
Menestyjä-yritykset

Menestyjäfaktaa

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Menestyjä-listauksessa 6.9.2018.Tilinpäätös kertoo yrityksen toiminnasta luotettavasti ja kaunistelematta.Se on tehokas työkalu markkinatilanteen tai vaikkapa hyvän liikekumppaninarviointiin. Myös Kauppalehden Menestyjä-yritykset valikoituvat tilinpäätöstietojenperusteella.Suomi on täynnä menestyviä yrityksiä, mikä ei ole pelkkää sattumaa. Silti toiset pärjäävät paremmin kuin toiset. Mistä tekijöistä menestys syntyy? Se kiinnostaa paitsi yrityksen johtoa ja henkilöstöä myös rahoittajia, tavarantoimittajia ja lukuisia sidosryhmiä.Alma Talentin analyytikot etsivät menestystekijöitä tilinpäätöstiedoista. Siellä ne nimittäin ovat, kaikkien nähtävillä. Kaikilla ei ole kuitenkaan aikaa paneutua lukuihin ja niiden taustoihin. Siksi me tarjoamme apuamme. Meillä on pitkä kokemus tilinpäätösinformaation analysoinnissa ja vertailussa. Nostamme taloudellisesti menestyvät yritykset esiin.Tilinpäätös on laaja ja standardoitu tietolähde, josta sijoittaja saa tukea rahoituspäätökselleen ja tavarantoimittaja tietoa yrityksen maksukyvystä. Tilinpäätökseen pohjautuva tilinpäätösanalyysi on puolestaan työkalu, joka ei kerro vain yrityksen omasta taloustilanteesta ja suorituskyvystä, vaan paljastaa lisäksi sen, miten yritys pärjää omalla toimialallaan ja samassa kokoluokassa toimivien yritysten joukossa.Luottoluokittajat tutkivat useimmiten yritysten vakavaraisuutta ja maksuhäiriöttömyyttä luokituksia määrittäessään. Se ei kuitenkaan riitä Menestyjä-yrityksiä arvioitaessa. Menestyjäluokituksessa yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella. Pisteitä annetaan kasvusta, kannattavuudesta, tuloksesta, maksuvalmiudesta, vakavaraisuudesta ja riskinsietokyvystä. Yritys voi saada pisteitä nollasta sataan. Yli 50 pistettä saaneet yritykset luokitellaan Menestyjiksi – niihin, jotka pärjäävät vertaisiaan paremmin.Menestyjäluokitus tunnistaa yrityksen riskit ja erottelee hyvät yritykset toisistaan. Se antaa myös osviittaa tulevasta. Esimerkiksi Menestyjien todennäköisyys ajautua konkurssiin on parin promillen luokkaa, kun taas vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Menestyjäluokitus on Kauppalehden Menestyjien ydin. Tässä Menestyjät-listassa näytetään vuoden 2018 aikana Menestyjä-sertifikaatin lunastaneet yritykset, kaikki ne, jotka ovat suoriutuneet talousanalyytikon mukaan vertaisiaan paremmin.Tilaa Menestyjä-sertifikaatti tästä.

Menestyjät
kiinteistoja ilmakuvassa

Perinteinen kiinteistökauppa ja maanvuokrasopimuksen perustaminen on pian historiaa – jatkossa asiat hoituvat sähköisesti

Kunnat ja kaupungit ovat voineet tehdä sähköistä kiinteistövaihdantaa jo jonkin aikaa. Lokakuusta 2017 lähtien myös maanvuokrasopimusten tekeminen sähköisesti on ollut mahdollista. Nyt siirtyminen sähköiseen kiinteistökauppaan ja maanvuokraukseen on mahdollista ilman raskaita integraatioprojekteja.Alma Talent on toteuttanut Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, jonka avulla kunnat ja kaupungit voivat sähköistää kiinteistökauppaan ja maanvuokraukseen liittyvät toimintonsa rakentamatta itse omaa integraatiota Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun. Alma Talent toimii integraattorina kunnille tarjoten sähköisen luonnostelupalvelun, jossa voi luonnostella kiinteistökauppaan ja maanvuokraukseen tarvittavat asiakirjat.Joustavampaa kaupankäyntiä Perinteinen kiinteistökauppa vaatii myyjältä, ostajalta ja kaupanvahvistajalta yhteisen ajan ja sen sopiminen on usein haastavaa. Sähköisessä kiinteistökaupassa ja uuden maanvuokrasopimuksen perustamisessa osapuolet voivat hoitaa allekirjoitukset Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa (KVP) kukin oman aikataulunsa mukaisesti, eikä kaupanvahvistajaa tarvita. Luonnostelupalvelun rooli sähköisessä kiinteistökaupassaKiinteistökaupan luonnostelupalvelun avulla voi vaivattomasti luonnostella kiinteistökaupan esisopimukset tai laatia kauppa- tai lahjakirjaluonnokset. Palvelussa voi käyttää omia esisyötettyjä ehtoja ja tarvittaessa lisätä tapauskohtaisia lisäehtoja. Ehtojen käyttö nopeuttaa prosessia ja minimoi virheet. Palvelun avulla voi myös luonnostella tarvittavat kiinnityshakemukset sekä sähköisten panttikirjojen siirtohakemukset. Valmiit luonnokset ja hakemukset lähetetään Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun asianosaisten hyväksyttäviksi.Maanvuokraoikeuden perustaminen -toiminnon avulla voi luonnostella uuden maanvuokrasopimusluonnoksen ja lähettää sen asiakirjarajapinnan kautta Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun, jossa sekä kunnan valtuuttama edustaja (vuokranantaja) että vuokralainen allekirjoittavat sopimuksen. Kun uusi maanvuokrasopimus on allekirjoitettu, Kiinteistövaihdannan palvelun generoi automaattisesti hakemuksen vuokraoikeuden kirjaamisesta.Maanvuokraoikeuden perustaminen -toiminnon esiasetuksiin voi tallentaa kaikki sopimuksissa toistuvasti käyttävät yhteystiedot ja ehdot. Esiasetuksiin voi tallentaa oletusehdot erikseen yksityishenkilöille ja yrityksille. Esiasetuksiin tallennettuja ehtoja voi helposti käyttää sopimusluonnosta laatiessasi ja näin nopeuttaa luonnoksen laadintaa. Oletusehtoja on mahdollista myös muokata ja kirjoittaa uusia ehtoja luonnosta tehdessäsi.Asiakirjat tallessa arkistossaKiinteistökaupan Luonnostelupalvelu arkistoi luonnokset sekä lopulliset asiakkaan Kiinteistövaihdannan palvelussa hyväksymät luovutuskirjat ja sopimukset. Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu seuraa luovutuskirjojen ja maanvuokrasopimuksien tilaa Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa automaattisesti. Valmiit allekirjoitetut luovutuskirjat ja sopimukset sekä vuokraoikeuden kirjaamishakemukset voi ladata Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun arkistosta.Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu on osa tietopalvelut.almatalent.fi -palvelua. Tietopalveluista saa kaikki kiinteistökauppaan tarvittavat tiedot kiinteistöistä, yrityksistä ja henkilöistä.Kysy lisää ja kutsu meidät käymäänPalvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa, sillä apuna on asiantunteva henkilöstömme. Pyydä palveluesittelyä asiakaspalvelusta, tietopalvelut@almatalent.fi tai 0800 141 070. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!Lue lisää Kiinteistökaupan luonnostelupalvelusta 

Kiinteistötieto
Tietohuoltoratkaisut

Asiakasrekisterin tietohuolto kannattaa

Ajantasainen asiakastieto on yritysten tärkeimpiä pääomia. Yritysten asiakasdata on kuitenkin usein vaillinaista tai vanhentunutta. Eikä ihme, sillä asiakasdatat ovat jatkuvassa muutoksessa, esimerkiksi yritysten yhteyshenkilöiden vaihtuessa tai yritysfuusioiden vuoksi. Oikotietä asiakastietojen ylläpitämiseen ei kuitenkaan ole. Yrityksissä on luotava systemaattinen prosessi, jonka avulla tiedot pidetään jatkuvasti ajan tasalla ja jolla varmisteen datan laatu.Monta syytä pitää asiakasrekisteri kunnossaVahvan asiakasymmärryksen muodostaminen on hankalaa ilman ajanmukaista asiakasrekisteriä. Virheellinen ja vanhentunut asiakastieto myös johtaa tehottomiin myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin. Lisäksi kaikilla rekisterinpitäjillä on jo lainsäädännön näkökulmasta velvollisuus huolehtia, ettei rekisteri sisällä virheellisiä tai vanhentuneita henkilötietoja. GDPR tietosuoja-asetus myös edellyttää rekisterinpitäjän dokumentoivan henkilötietojen käsittelyn sekä osoittavan tarvittavin toimenpitein noudattavansa asetusta.Jos yrityksesi asiakasrekisterin kunto huolettaa, anna meidän auttaa! Tietohuollon avulla pistät b-to-b-asiakasrekisterisi kuntoon helposti.Miten tietohuolto tehdään?Ensimmäiseksi arvioimme asiakasrekisterisi datan kunnon. Kattava ensipäivityksemme analysoi asiakasrekisterisi laadun ja kertoo, kuinka suuri osa tiedoista on ajan tasalla. Analyysin pohjalta annamme suosituksen, mitkä tiedot kaipaavat päivitystä. Seuraavassa vaiheessa päivitämme asiakasrekisterissä olevat virheelliset ja puutteelliset yritysten perustiedot, kuten nimi-, puhelinnumero-, sekä osoitetiedot. Saatavillasi ovat kaikki suomalaiset yritykset ja muut kaupallisesti relevantit yhteisöt, myös julkishallinto. Tiedot voidaan päivittää yrityksen omiin järjestelmiin päivittäin jatkuvana tietohuoltona tai kertaluontoisesti. Tietohuolto myös estää kaksoiskappaleiden syntymisen sekä passivoi vanhentuneita tietoja. Näin voit varmistua asiakasrekisterisi täsmällisyydestä ja tietosuojaperiaatteiden noudattamisesta.Kolmanneksi rikastamme asiakastietoja haluamillasi taustatiedoilla. Voit täydentää yritystietoja perinteisten liikevaihto-, toimiala- ja kokotietojen lisäksi kymmenillä yrityksen tunnusluvuilla sekä luokitustiedoilla.Yhteyshenkilötietoja rikastamme uniikilla Päättäjät ja vaikuttajat -datalla, joka perustuu sekä henkilön titteliin, että tarkastettuun vastuualueeseen.Ota yhteyttäKysy lisätietoja tietohuollosta soittamalla numeroon 0800 141 070 tai jättämällä yhteydenottopyyntö, kartoitetaan yhdessä yrityksesi tarpeita parhaiten palveleva ratkaisu! Tutustu tietohuoltoratkaisuihimme >>

Myynti ja markkinointi
Tunnuslukuopas

Tilinpäätös paljastaa yrityksen suorituskyvyn

Tilinpäätökset on aiemmin nähty pääasiassa pankkien ja rahoittajien työkaluna. Nykyisin yritysten tilinpäätöksiä käytetään monipuolisemmin eri käyttötarkoituksiin ja ne antavat kattavan läpileikkauksen yrityksen tilasta. Katso Ari Rajalan puheenvuoro tilinpäätöksistä saatavista signaaleista.Tilinpäätöksiä hyödyntävät mm.:Sijoittajat – onko yritys tuottava sijoituskohde, mikä on yrityksen arvo?Rahoittajat – selviääkö yritys sovituista velvoitteista?Tavarantoimittajat – voiko yhtiölle toimittaa tavaraa laskua vastaan?Alihankkijat – maksaako yritys varmasti laskunsa?Palveluntarjoajat – olisiko yritys hyvä asiakas?Kumppanit – Onko yritys luotettava kumppani?Kilpailijat - mikä on yhtiön kilpailukyky?Viranomaiset – onko yrityksellä kaikki kunnossa?Kunnat – onko yritys hyvä työnantaja?Mediat – mitä on uutisen taustalla?Toimialaliitot – miten alan yrityksillä menee?Ammattiliitot – onko talous kunnossa?Henkilöstö – onko työpaikat turvattu?Omistajat – onko yrityksen toiminta vakaalla pohjalla?Johto – onko toiminta tehokasta ja kannattavaaTilinpäätöksiin liittyy kuitenkin sitkeitä olettamuksia, joihin Kauppalehden analyytikko Ari Rajala ottaa kantaa 30 vuoden kokemuksellaan.Tieto on aina vanhaa.- Totta, mutta se on kuitenkin ainoata normitettua ja säännöllistä tietoa, jota yritykset joutuvat julkaisemaan toiminnastaan. Jos tilinpäätöksiä ei olisi, olisi mahdotonta tehdä esimerkiksi arvioita, minkä tasoista tulosta yritykset tulevat tekemään tai mikä niiden arvo on.Menneisyyden hyvä kehitys ei takaa tulevaisuuden hyvää menestystä.- Totta tämäkin, mutta toisaalta, mikä sen takaisi? Jos ajatellaan esimerkiksi luottotietoa: vaikka yrityksellä ei olisi maksuhäiriöitä nyt, ei se takaa yrityksen maksuhäiriöttömyyttä tulevaisuudessa. Tilinpäätös kuitenkin asettaa lähtötason seuraavalle tilikaudelle. Se kuvastaa yrityksen aikaisempaa suorituskykyä: jos on ollut nelosen oppilas edellisvuonna, tuskin yltää kympin oppilaaksi seuraavanakaan vuonna.3. Tilinpäätös ei rekisteröit muuta kuin yrityksen rahavirtoja.- Myös totta, tilinpäätös ei huomio omaisuuserien käypiä arvoja eikä arvonmuutoksia, yrityksen osaamista ja henkistä pääomaa tai tuotemerkkejä, brändiä, patentteja tai muuta aineetonta omaisuutta, vaan ne on kirjattu kuluina. Yritystä arvioitaessa keskeinen tekijä on kuitenkin yhtiön kannattavuus ja sen kehitys, johon useimmat yllämainituista tekijöistä heijastuvat.4. Tilinpäätökset ovat epäluotettavia, koska ne sisältävät tilinpäättäjän harkinnanvaraisia ratkaisuja.- Onhan se näinkin, mutta lääke tähän väittämään on tilinpäätösten oikaiseminen. Niiden avulla tilinpäätöksien luotettavuutta voidaan parantaa. Esimerkiksi, jos yrityksessä on kertaluontoisia myyntivoittoja, otetaan ne pois ja saadaan tilinpäätös näyttämään operatiivista tulostasoa, jota yhtiö pystyy tekemään.5. Verotus ja konsernin sisäiset järjestelyt vaikuttavat tilinpäätöksiin.- Totta, mutta pääosa niiden vaikutuksista voidaan eliminoida tekemällä oikaisuja tai huomioimalla ne lukuja tulkittaessa.6. Tase kertoo vain yhden päivän tilanteen.- Taas totta, tase on yrityksen tilinpäätöksen viimeisen päivän tilanne. Sillä taseella kuitenkin lähdetään seuraavaan tilikauteen. Joissain tilanteissa tämä on toki ongelma, mutta ne heijastuvat yleensä vain maksuvalmiuden arviointiin, johon on tarjolla muita konsteja, kuten maksuhäiriö- ja maksukäyttäytymistiedot, joilla voidaan täydentää taseen antamaan kuvaa yrityksen maksuvalmiudesta.Myös Kauppalehden Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoistaMenestystä voidaan mitata hyvin erilaisilla mittareilla. Kauppalehden Menestyjiä mitataan taloudellisella menestyksellä. Hyvä yritys kasvaa, on kannattava ja myös tase ja maksuvalmius ovat kunnossa. Menestyjä-yritykset ovat myös muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.Tilinpäätökset ostat Tietopalveluista tai Kauppalehden YrityshaustaYrityksesi sijoituksen Menestyjälistalla voit tarkastaa täältä.Menestyjä-merkin voit tilata tästä.

Yritystieto
Sammio