tavarantoimittaja1200x628_domino

Asiakaskunnan maksuvaikeudet tavarantoimittajan liiketoimintahaasteena

Tavarantoimittajan liiketoiminta elää asiakastoimituksista, ja laajemmat asiakastoimitukset voidaan täten yhdistää laajempaan liiketoiminnalliseen menestykseen. Vakavarainen tavarantoimittaja kykenee myymään asiakkaalle luotolla ja antamaan pidempiä maksuaikoja, mikä kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Luotolla myyminen ei näin ollen ole pelkkä asiakkaan etu vaan se hyödyttää molempia osapuolia asioiden mennessä suunnitelmien mukaan.

Luottokauppa kuitenkin altistaa tavarantoimittajan liiketoiminnan luottoriskille, ja asiakkaan ajautuessa maksukyvyttömäksi tavarantoimittaja voi joutua kirjaamaan suuriakin luottotappioita, jotka omalta osaltaan voivat aiheuttaa häiriöitä tavarantoimittajan liiketoimintaprosesseissa tai pahimmassa tapauksessa johtaa jopa konkurssiin. Pitkiksi venyvät maksuajat lisäksi sitovat käyttöpääomaa ja heikentävät täten yrityksen oman pääoman tuottoa, vaikka asiakas maksaisikin laskunsa sovittuna aikana.

Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan riskisyyteen?

Tavarantoimittajalle aiheutuvien riskien johdosta asiakkaaseen liittyvien riskien tunnistaminen on tärkeää jo etukäteen eli ennen kuin asiakkaalle myönnetään maksuaikaa. Asiakkaan maksukykyyn vaikuttavat liiketoiminnan kannattavuus, mutta myöskin maksuvalmius sekä vakavaraisuus, jotka kertovat asiakkaan kyvystä selviytyä niin lyhyen kuin pidemmänkin aikavälin maksuvelvoitteista.

Yrityksen kannattavuutta mitataan perinteisesti liikevoittoprosentilla, joka suhteuttaa yrityksen operatiivisen tuloksen liikevaihtoon. Maksuvalmiutta voidaan mitata Current Ratiolla, joka suhteuttaa yrityksen likvidit varat lyhyen aikavälin maksuvelvoitteisiin. Vakavaraisuutta taas voidaan mitata omavaraisuusasteella, joka kertoo, kuinka suuri osuus yrityksen varoista on rahoitettu omalla pääomalla. Heikolle yritykselle tulisi pitäytyä antamasta maksuaikaa, taikka vastaavasti vaatia vakuuksia mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle.

Analysaattori ratkaisuna luottoriskin hallintaan

Alma Talent Tietopalveluiden Analysaattori tarjoaa käyttäjällensä yrityskohtaisen riskiluokituksen, joka ennakoi yrityksen sen hetkistä riskisyyttä jakamalla yritykset vihreään, keltaiseen sekä punaiseen riskiluokkaan. Luokitus on muodostettu tilastollisesti monimuuttujamallilla, joka huomioi niin yrityksen kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden kuin myös muita riskisyyteen vaikuttavia tekijöitä, jotka on todettu Alma Talent Tietopalveluiden suorittaman analyysin pohjalta. Vihreän luokan yritykset ovat vähäriskisiä, ja niiden maksuhäiriöriski vuoden periodilla on marginaalinen. Keltaisen luokan yrityksillä maksuhäiriöriski on kohonnut, ja niiden lähempi kartoitus ennen luottopäätöstä on suositeltavaa. Punaisen luokan yrityksillä on tilastollisesti korkea riski ajautua maksuvaikeuksiin. Siksi yrityksen taustat kannattaa selvittää tarkkaan, mikäli tavarantoimittaja suunnittelee tarjoavansa yritykselle maksuaikaa.

Alla oleva graafi kuvaa eri riskiluokkien yritysten potentiaalista riskiä ajautua maksuhäiriöön seuraavan vuoden aikana Tietopalveluiden toteuttaman testin perusteella.

riskiluokkien maksuhairiotodennakoisyydet

Riskiluokituksen sovellus käytännössä

Oletetaan, että Analysaattorin käyttäjä tekee tavarantoimituksia eri rakennusalan yrityksille Uudellamaalla. Poimitaan analysaattorista 5 yrityksen esimerkkijoukko Etelä-Suomessa toimivista rakennusalan yrityksistä. Poimitaan yrityksille kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen lisäksi riskiluokitus.

  Yritys A  Yritys B
Yritys C
Yritys D
Yritys E
Liikevoitto-%   9,1  16,2  2,5  18,6  4,9
Current Ratio  2,1  2,4  0,3  0,9  0,5
Omavaraisuusaste  56,8  63,4 12,1   8,8  -32,7
Riskiluokitus   Vihreä  Vihreä  Keltainen  Keltainen  Punainen

Pelkkää kannattavuutta tarkastelemalla yritysten maksuhäiriöriskistä on vaikea tehdä päätelmiä kaikkien yritysten tehdessä positiivista liiketulosta. Yritykset A ja B kuitenkin erottuvat selkeästi edukseen maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen osalta. Heidän kohdallaan myös riskiluokitus on vihreänä eli maksuhäiriöriskiä voidaan kyseisten yritysten kohdalla pitää vähäisenä.

Maksuvalmiuden osalta yritys C selviytyy selkeästi huonoiten sen likvidien varojen kattaessa vain 30 prosenttia lyhyen ajan maksuvelvoitteista. Vakavaraisuuskin on melko heikolla pohjalla 12,1 prosentin omavaraisuusasteella, mutta yritys ei saa kuitenkaan punaista riskiluokitusta muiden riskimalliin vaikuttavien tekijöiden johdosta.

Yritys E tekee Yritys C:tä korkeampaa liiketulosta sekä omaa enemmän likvidejä varoja lyhyen aikavälin kulujen kattamiseen, mutta sen omavaraisuusaste on huolestuttavalla tasolla. Negatiivinen omavaraisuusaste indikoi yrityksen menettäneen oman pääomansa ja toimivan enää pelkällä velkarahalla. Yritys saa täten myöskin punaisen riskiluokan, joten sen maksuhäiriöriskiä seuraavan vuoden kuluessa voidaan pitää merkittävänä.

Esimerkkianalyysissä on käytetty vuoden 2018 tilinpäätöstietoja, ja vuoden 2019 aikana Yritys E on asetettu konkurssiin.

Riskiluokitukset omille asiakkaille

Analysaattorin avulla käyttäjä voi poimia omalle asiakaskunnalleen tuoreimpiin tilikausitietoihin pohjautuvat riskiluokitukset, joiden perusteella se voi pitäytyä antamasta maksuaikaa liian riskisille asiakkaille. Näin käyttäjä kykenee vähentämään omaan liiketoimintaansa kytkeytyvää luottoriskiä ja vähentämään maksuhäiriöistä johtuvia luottotappioita.

Tarkastamalla tiedot Analysaattorista etukäteen tavarantoimittaja voi välttää yksittäisen asiakkaan kohdalla syntyvän luottotappion ja säästää todennäköisesti summan, joka vastaa Analysaattorin vuosittaisia kustannuksia. Vihreän riskiluokan asiakkaille tavarantoimittaja voi taas vastaavasti tarjota pidempiä maksuaikoja tilauskannan kasvua silmällä pitäen. Näin toimiessaan tavarantoimittaja voi kasvattaa omaa liiketoimintaansa kasvattamatta kuitenkaan olennaisesti omaa riskitasoaan.

Analysaattori auttaa luotettavasti ja nopeasti riskien tunnistamisessa. Tutustu Alma Talent Tietopalvelujen palvelun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja vähennä oman liiketoimintasi riskisyyttä.

Kirjoittaja: Tommi Huotari, Yritysanalyytikko
25. helmikuuta, 2020
  • Päivämäärä: 25.2.2020, 16.25
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP_analysaattori-yritykseen-liityvat-signaalit_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
TP_analysaattori_myyntijohtaja_1200x628

Myyntijohtaja ei pärjää ilman Analysaattoria

Ratkaisut ja kokonaisuudet eivät myy itse itseään. Ratkaisumyyjä tietää sen hyvin. Asiakas kyllä osaa tilata verkosta vähintäänkin chat-keskustelun tuella yksinkertaiset tuotteet ja laitteet. Tuotemyynti kasvaa markkinoinnin automaatiolla ja data-analytiikan yhdistämisellä growth hackingiksi, mutta monimutkaisempien kokonaisratkaisuiden tarjoaminen jää vielä onneksi ammattitaitoisten ratkaisumyyjien tehtäväksi. Ratkaisumyyjä tekee diagnoosin ennen kuin tarjoaa lääkettä. Ellei hän tunnista asiakkaan tilannetta ja kehitystarvetta, asiakas ei osta. Kohtaan verkostoissani usein päättäjiä, jotka kertovat yrityksen haasteista muuttaa myynti tuotemyynnistä ratkaisumyynniksi. Se vaatii paikoin kulttuurillista muutosta. Failing to prepare is preparing to fail* Kyse ei ole nimittäin vain siitä, mitä myydään, vaan myös siitä, miten myydään. Myyjä luo asiakkaalle lisäarvoa jo myyntitavallaan, joka voi parhaimmillaan havahduttaa uudistustarpeisiin. Asiakas toivoo näkemyksiä siitä, mitä huomioida tai tehdä aiempaa helpommin. Ratkaisumyynnissä on kyse oivalluttamisesta ja asiakkaan nykytilan positiivisesta haastamisesta – luottamuksesta.  Myyjän on saavutettava asiakkaan luottamus ennen kuin asiakas on valmis kertomaan liiketoimintansa kipupisteistä. Luottamusta herättää se, että myyjä on perehtynyt asiakkaan toimialaan, tilanteeseen, uutisiin ja viime vuosien tunnuslukuihin. Kun asiakas on luvannut myyjälle kalenteristaan arvokasta aikaansa, on kohtaamista valmisteltava hyvin. Asiakas ei häikäisty, jos myyjä kyselee epärelevantteja asioita, joista olisi löytynyt helposti tietoa jo ennen tapaamista. Jos myyjä sen sijaan pystyy keskustelemaan luotettavaan ja analysoituun tietoon peilaten esimerkiksi yrityksen vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin tai vaikkapa asiakkaan asiakkaiden menestyksestä, on luottamuksen synnylle ja ratkaisuista keskustelemiselle erilainen pohja. Alma Talent Tietopalveluiden tarjoama Analysaattori tarjoaa myyjälle vankkaa tietoa ennen asiakastapaamista. Se auttaa asiakastyön laadun kehittämisessä ja tekee kattavasta valmistautumisesta nopeaa. Analysaattori päivittäisenä apuna Kuulen huolestuttavan usein liiketoimintajohdon sanovan, että ”emme oikeastaan seuraa asiakkaidemme talouslukuja, koska tunnemme asiakkaamme”. Tässä ajassa, jossa jokaisen oma liiketoimikin on kokenut myllerryksen, sorrutaan siis siihen, ettei asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä analysoida. Miten se on mahdollista? Käytän itse Analysaattoria työssäni päivittäin, enkä enää tietäisi, miten olla ilman. Tarve avata näkymä joko yksittäiseen yritykseen tai toimialaan tai sidosryhmiimme syntyy niin asiakastyössä, liiketoimen rullaavassa strategiatyössä kuin eri aiheisissa kumppanipalavereissa. Saatan olla aika ärsyttävä erilaisten ratkaisuiden tai myyntikoulutusten toimittajien silmissä, koska palaverissa silmäilen samalla Analysaattorista toimittajan omaa tilannetta ja kehitystä – ja voin siitä kysyäkin. Samalla tulen katsoneeksi, missä muissa positioissa yrityksen vastuuhenkilöt ja päättäjät vaikuttavat. Aika ajoin tarkistan Analysaattorista asiakaskantamme tilanteen sekä asiakassalkkujen uhat ja mahdollisuudet. Minua kiinnostaa esimerkiksi, laskeeko vai nouseeko asiakaskantamme liikevaihto. Tätä tietoa vasten on helpompi keskustella, mitä kohti seuraavaksi kurkotamme ja mihin kohderyhmään painotamme ponnistelumme kannattavasti. Analysaattori auttaa myynnin suunnan tarkistamisessa Analysaattorin avulla asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä on helpompi huomata ja analysoida. Asiakasta koskevat uutiset tai haastattelut muun muassa Kauppalehdessä, Talouselämässä, Tivissä, Mikrobitissä, Arvopaperissa tai Markkinointi & Mainonnassa eivät mene Analysaattori-käyttäjiltä ohi. Seuraamme Analysaattorissa asiakkaan yritysostoja tai liiketoimintojen myymistä, koska ne muuttavat asiakkaan strategiaa. Yt-neuvottelujen alkaminen taas kertoo joko investointien jäätymisestä hetkellisesti tai uusista prioriteeteista, joissa voimme auttaa. Asiakkaan tai kilpailijan palkatessa uusia henkilöitä kyse voi olla uuden liiketoiminnan syntymisestä ja uusista tarpeista. Emme halua missata asiakkaan tärkeitä nimitysuutisia ja rekrytointeja; päättäjän vaihtuminen on aina joko uhka tai mahdollisuus. Analysaattori tarjoaa aikasarjan oikaistuista talousluvuista, tilinpäätösanalyysin graafeineen ja uniikin Menestyjä-pisteytyksen, joka panee parhaatkin yritykset keskenään järjestykseen. Tällainen tieto auttaa myyjää hahmottamaan ennalta yrityksen ”must-win battleseja” ja sitä, mihin asioihin yrityksen johto todennäköisesti tulee lähiaikoina keskittymään. Analysaattori on paljon muutakin. Sen avulla on helppo kartoittaa potentiaalisia asiakkaita uusilta maantieteellisiltä alueilta ja toimialoilta. Se kertoo myös muutoksista jo olemassa olevan asiakkaan liiketoiminnassa. Jokainen muutos on hyvä syy aktivoitua.   Eija Haapala Myyntijohtaja *John Wooden

Yritystieto
TP_analysaattori_myyntisaamiset_1200x628 plain

Onnistuuko orgaanisen kasvun rahoittaminen käyttöpääomilla? Katso luvut Analysaattorista.

Yrityksen kasvua suunniteltaessa myös kasvun rahoittamisen suunnittelu on tärkeää. Alma Talent Tietopalvelujen Analysaattori on luotettava palvelu liikkeenjohdon suunnittelun avuksi. Yrityksen kasvaessa syntyy tarve rahoittaa aiempaa suurempia käyttöpääomia. Käyttöpääoma mittaa yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuvan rahoituksen määrää. Suhteuttamalla käyttöpääomaa liikevaihtoon (käyttöpääomaprosentti) nähdään yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuneen pääoman käytön tehokkuus. Eri yritysten käyttöpääomia vertaillessa on hyvä muistaa huomioida yhtiön toiminnan luonne ja toimiala. Käyttöpääoman kasvua voidaan arvioida yksinkertaisesti käyttöpääomaprosentin ja liikevaihtoennusteen avulla. Tällöin saadaan arvio siitä, kuinka paljon liiketoimintaan tarvitaan rahoitusta yrityksen kasvaessa. Käyttöpääoman rahoituslähteitä ovat lyhytaikainen ja pitkäaikainen vieras pääoma sekä oma pääoma. Otetaan esimerkiksi elintarvikkeita valmistava Yritys A Uudeltamaalta. Sillä on tavoitteena kasvattaa liikevaihtoa myymällä nykyisille asiakkaille jo olemassa olevia tuotteita suuremmalla volyymilla. Voidaan siis olettaa, että liikevaihdon kasvu ei vaadi merkittäviä uudistuksia järjestelmien tai laitteiden osalta ja käyttöpääomaprosentti pysyy aiemmalla tasolla. Liikevaihdon kasvutavoite on 15 prosenttia, liikevaihto 5 miljoonaa, ja käyttöpääoman taso on ollut 10,75 prosenttia eli 537 500 euroa. Käyttöpääoman odotetaan siis kasvavan liikevaihdon kasvun myötä myös 15 prosenttia 618 125 euroon. Miten yritys saa rahoitettua käyttöpääoman jatkossa? Rahoitusta tarvitaan 80 625 euroa. Vaihtoehtoina ovat vieras pääoma tai oma pääoma, vai kuinka? Rahoitustarpeen kattaminen käyttöpääomaa supistamalla Käyttöpääoma lasketaan seuraavasti: Käyttöpääoma = vaihto-omaisuus + myyntisaamiset - ostovelat - saadut ennakot Kasvuhakuinen liiketoiminnanjohtaja katsoo käyttöpääoman erät läpi ja vertaa yrityksensä lukuja toimialan mediaaneihin. Yritys A:n kohdalta vaikuttaisi, että vaihto-omaisuuden ja ostovelkojen kiertoajat ovat kohtalaisella tasolla. Samoin saatujen ennakkojen taso vaikuttaa kohtuulliselta. Toisaalta Myyntisaamisten kiertoaika vaikuttaa johdon mielestä korkealta jo sinällään mutta myös verrattuna toimialan keskilukuihin. Mitä jos myyntisaamisten kiertoa saisi nopeutettua? Nykyisellään Myyntisaamisten kiertoaika on 365 pv * 400 000 € / 5 000 000 € = 29,2 pv. Kiertoajan lyhentymisen vaikutus käyttöpääomaan Jos myyntisaamisten kiertoaikaa saisi supistettua 6 päivää, käyttöpääoma supistuisi seuraavasti: 6 * 5 000 000 / 365 = 82 192 euroa. Kasvun aiheuttaman rahoituksen tarpeen saisi katettua kokonaan myyntisaamisten kiertoa tehostamalla. Kilpailijoihin verrattaessa tällainen kiertoaika vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Parhaimmillaan Yritys A saa tehostettua myyntisaamisten kiertoa lyhentämällä asiakkaille tarjottua maksuaikaa ja huolehtimalla siitä, että toimitetut ja tehdyt työt laskutetaan viiveettä. Toki osaavan liiketoiminnan johdon on hyvä selvittää, olisiko muillakin osa-alueilla mahdollisuuksia tehostamiseen. Käytännössä käyttöpääoman hallinnan tehostaminen vaatii, että yrityksen avainprosesseja käydään läpi ja tunnistetaan kohdat, joissa prosesseja kehittämällä tai kokonaan uusilla toimintamalleilla saadaan toimintaa tehostettua. Yksinkertaisimpia keinoja ovat A. varaston kiertoajan nopeuttaminen, B. myyntisaamisten maksuajan lyhentäminen, tai C. ostovelkojen maksuajan pidentäminen. Arvioi yrityksesi käyttöpääoman tasoa Taitava liiketoiminnan johtaja osaa arvioida rahoituksen tarpeen liiketoiminnan kasvua suunnitellessa. Onneksi arvioinnin helpottamiseksi tarvittavat luvut saa myös valmiiksi laskettuina Alma Talent Tietopalvelujen Analysaattori-palvelusta, jolloin suunnittelija pääsee keskittymään ydintehtäväänsä eli liiketoiminnan kehittämiseen lähtölukujen pureskelemisen sijaan. Muun muassa tässä artikkelissa esitetyt luvut löytyvätkin kaikki Analysaattorista. Alma Talent Tietopalvelujen palvelun avulla liiketoiminnan johtajan tai talousjohtajan on helppo nähdä, mitä kannattaa tehdä ja millä osa-alueilla on todennäköisimmin parannettavaa: onko lyhennettävä myyntisaamisten kiertoaikaa, pidennettävä ostovelkojen maksuaikaa vai nopeutettava vaihto-omaisuuden eli varaston kiertoa. Optimaaliseen tulokseen päässee näiden jonkinlaisella kombinaatiolla.

Yritystieto
TP_analysaattori_sisaltokuva_2_1200x628

Onko yrityksesi tuottavuus heikompi kuin kilpailijoilla? Ota Analysaattori avuksi.

Aiheuttaako yrityksesi oman pääoman tuoton kehitys harmaita hiuksia? Haluaisitko selvittää, miksi se on jäänyt heikoksi ja miten sitä voisi kehittää? Yksinkertainen DuPont-analyysi* on mainio keino selvittää, mistä ongelma kiikastaa. Oman pääoman tuoton (ROE) voi jakaa esimerkiksi kolmelle eri osa-alueelle: kannattavuudelle (nettotulosprosentti), tehokkuudelle (pääoman kiertonopeus) ja pääomarakenteelle (velkavipu). Kun tarkasteltaville yrityksille lasketaan nämä kolme tunnuslukua, pääsemme tarkemmin kiinni siihen, miten oman pääoman tuotto muodostuu. Se saadaan laskettua näiden kolmen tunnusluvun tulona seuraavasti:  DuPont-analyysi on kätevä liikkeenjohdon työkalu, kun halutaan varmistua, että liiketoiminnan kehittämisessä keskitytään oikeisiin asioihin. Mikäli kehityspanos on huonosti kohdennettu, voidaan resursseja käyttää marginaalisiin parannuksiin ja lopullinen hyöty panostuksesta jää vähäiseksi. Rakennusyhtiöt vertailussa Valitsin esimerkeiksi kolme pirkanmaalaista rakennustoimialan yritystä. Yritys A:n oman pääoman tuotto on kahta kovinta kilpailijaa, Yritys B:tä ja Yritys C:tä, heikompi. Aiemmin Yritys A:n oman pääoman tuotto oli toimialan keskitasolla ja samalla tasolla kuin kilpailijoilla, mutta viimeisen kolmen vuoden aikana se on heikentynyt ja laskenut kilpailijoita alemmas. Katsotaanpa ensiksi lukuja:   Yritys A Yritys B Yritys C  Tilikausi  2018  2018  2018  Nettotulos  2,04 %  7,03 %  4,20 %  Pääoman kiertonopeus  1,78  2,72  4,30  Velkavipu  2,64  1,25  1,45  Oman pääoman tuotto (ROE)  9,60 %  23,89 %  26,11 % Yritys A:n ROE on helppo laskea seuraavalla laskutoimituksella: 2,04% x 1,78 x 2,64 = 9,60 %. Sarakkeen jokaisella luvulla on merkitystä lopputulokseen. Näin ollen analyysia tehdessä voisi miettiä, millainen oman pääoman tuotto olisi, jos nettotulos olisikin 3 tai 6, tai jos pääoman kiertonopeus kehittyy tai velkavipu olisi erilainen. DuPont-analyysin avulla voi siis tarkastella erittäin laajaa ongelmaa – huonoa oman pääoman tuottoa – ja eritellä, mikä osa-alue näyttää parhaalta ja mikä huonoimmalta.  Käsitteet selviksi Jotta analyysista saa enemmän irti, avaan hieman käsitteitä kannattavuus, tehokkuus ja velkavipu. Kannattavuus kuvaa, miten kilpailukykyistä yrityksen liiketoiminta toimialallaan on. Kannattavuus on kriteeri, jonka avulla saman toimialan yrityksiä on helppo verrata keskenään. On kuitenkin huomioitava, että nettotulosprosentilla ei kannata vertailla eri toimialojen yrityksiä keskenään. Tehokkuus kuvaa sitä, miten paljon liikevaihtoa yritys pystyy luomaan liiketoimintaan sitoutuneella pääomalla eli yrityksen varallisuudella. Tehokkuus kertoo paljon yrityksen toimialan luonteesta. Esimerkiksi palveluliiketoiminnoilla on huomattavasti korkeampi pääoman kiertonopeus kuin perusteollisuuden toimialoilla nimenomaan liiketoiminnan luonteen takia. Velkavivun avulla oman pääoman tuottoa voi nostaa vieraan pääoman kustannuksen ollessa sijoitetun pääoman tuottoa alhaisempi. Liian korkeaan velkaantumiseen liittyy luonnollisesti riskejä. Yritys A:n tilanne kilpailijoihin verrattuna Yritys A:n lukuja tarkasteltaessa nähdään, että kannattavuus ja tehokkuus ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat eniten kilpailijoita heikompaan oman pääoman tuottoon. Velkavipu on jo hyvällä tasolla, mikä kääntyy omistajien hyödyksi, kunhan tehokkuutta ja kannattavuutta saadaan parannettua. Kahta kilpailijaa tarkastelemalla voidaan havaita, että yritykset eroavat toisistaan merkittävästi tehokkuuden ja kannattavuuden osalta. Yritys B:n nettotulosprosentti on korkeampi, kun taas Yritys C:n tehokkuus on muita parempi.  Miten Yritys A voi tunnistaa kehityskohteita? Yritys A:lla on lukujen valossa paljon tekemistä kannattavuuden ja tehokkuuden kanssa. Liiketoiminnan johdon kannattaakin tarkastella, miten heidän katteensa eroavat saman toimialan mediaaneista tai tärkeimpien kilpailijoiden katteista. Syntyykö ero kannattavuuteen jo muuttuvien kustannusten kohdalla, vai vasta kun esimerkiksi rahoituskulut ja tuotot huomioidaan? Lisäksi olisi hyvä tarkastella, onko pääomaa sitoutunut turhaan kannattamattomiin paikkoihin, esimerkiksi liian isoon varastoon. Ovatko laiteinvestoinnit eli koneet ja kalusto karanneet käsistä, ja onko varat ylipäätään saatu allokoitua tuottaviin kohteisiin, vai seisooko kassassa turhaa käteistä? Tämän kaltainen yksinkertainen analyysi antaa liikkeenjohdolle jo suuntaa, mihin toiminnan kehittämisessä kannattaa keskittyä. Selvitä yrityksesi kipukohdat Analysaattorin avulla Haluatko tehdä saman analyysin omasta yrityksestäsi ja kovimmista kilpailijoistasi? Toimi seuraavasti: Hae Analysaattorista kattavat tilinpäätöstiedot yksittäisistä yrityksistä yrityksen tilinpäätösanalyysisivulta. Mene kohtaan Pääoma ja sen tuotto, josta löytyvät valmiiksi lasketut pääoman kiertonopeus sekä oman pääoman tuotto. Laske velkavipu omavaraisuusasteen käänteislukuna kohdassa Rahoituksen rakenne. Kysy meiltä Analysaattorista. Me Alma Talent Tietopalveluissa autamme mielellämme. * Analyysi, jossa yrityksen tai investointien tuottoprosentteja jaetaan osatekijöihin, tunnetaan yleisesti DuPont-metodina. Metodin avulla voidaan selvittää, mitkä osatekijät vaikuttavat tuottoihin. Analyysista on useita eri variaatioita eri tuottoprosenttien (ROI:n ROE:n ja ROA:n) suhteen. Lähde: Horngren, Charles T., Srikant M. Datar, and Madhav Rajan. Cost Accounting: A Managerial Emphasis. 14th ed. Prentice Hall, 2012, s. 810

Yritystieto
Sammio