AKL toimialakatsaus |  Alma Talent Tietopalvelut

Autoala tietää, missä mennään

Uusien autojen myynti ei ole palannut entiselle tasolleen vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Se näkyy monen yrittäjän toiminnassa. AKL seuraa silmä kovana toimialakatsausta, sillä siitä on hyötyä koko alalle.

Uusien autojen kauppa, vaihtoautokauppa, autohuolto, rengaskauppa ja autokatsastus. Siinä muutama autoalaan liittyvä osa-alue, jotka työllistävät Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa noin 45 000 ihmistä. Autoala on iso työllistäjä. Jos yleinen talouden tila heikkenee, henkilöstön määrää voidaan joutua vähentämään. Sellaista näkymää ei halua kukaan, ja siksi alan kehityksestä on oltava kartalla. Mitä tarkemmin tilanne tunnetaan, sitä varhemmin kehityksen suuntaan pystytään vaikuttamaan.

Autoalan Keskusliitto AKL seuraa alaa jäseniensä edunvartijana. Yksi sen hyödyntämiä työkaluja on Alma Talent Tietopalveluiden toimittama autoalan toimialakatsaus.

– Katsaus on tehty Alman kanssa jo 26 vuotta, eli todella pitkään, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Neljännesvuosisata antaa keskeiselle autoalan toimijalle alan kehityksestä paitsi pitkän historiallisen perspektiivin, myös vankan tiivistelmän nykyisyydestä. Vuosittain ilmestyvä, yli 80-sivuinen raportti sisältää monta pihviä. Se alkaa toimitusjohtajan katsauksella, joka avaa alan näkymiä maailmanlaajuisesti ja kotimaassa. Rissan tehtävänä on olla perillä erityisesti autoalaan vaikuttavista megatrendeistä, autoteollisuuden suunnasta ja esimerkiksi siitä, miten Suomessa voitaisiin lainsäädännön keinoin nuorentaa yhtä Länsi-Euroopan vanhimmista autokannoista.

Monikäyttöinen työkalu

Katsauksen kovaa ydintä ovat vasta valmistuneista tilinpäätöstiedoista poimitut luvut. Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot analysoivat isojen ja pienien autoalan yrittäjien toiminnan laajuutta, kannattavuutta ja maksuvalmiutta. Katsauksessa vertaillaan lisäksi suurten suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten tilinpäätöksiä ja luodaan katsaus tulevaisuuteen.

Rissan käsissä toimialakatsaus taipuu moneen käyttöön. Hän tekee lukujen perusteella esityksiä, joita hän esittää kentällä jäsenyrityksille.

– AKL:n tehtävänä on toimia jäsenyritystemme liiketoiminnan tukena. Se tarkoittaa nimenomaan tutkittuun dataan perustuvaa tukityötä ja konsultointia. Katsaus on suunnattu erityisesti omille jäsenillemme. Se kertoo erinomaisen hyvin, millaisessa taloustilanteessa tällä hetkellä olemme.

Rissa käyttää katsauksen tietoja myös vaikuttaessaan viranomaisiin ja ministeriöihin. Poliittisia päättäjiä kiinnostavat samat megatrendit kuin autoalaakin: väestön vanheneminen ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Esimerkiksi kymmenen vuoden päästä Suomessa on valtava määrä yli 80-vuotiaita. Onko heillä vielä ajokortti ja millaista autoa he ajavat? Entä haluavatko nuoret enää hankkia ajokorttia?

Tulevaisuuden menestyjät

AKL on kunnostautunut katsauksien teossa itsekin. Se on laatinut muun muassa kaksi autoalan tiekarttaa yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n kanssa. Kaikkia autoalan toimijoita kiinnostaa sekin, myllertävätkö sähköautot tulevaisuudessa automarkkinat, käytetäänkö autoissa bensaa ja dieseliä ja miten esineiden internet näkyy autojen varustelussa.

AKL:n perustehtäviin kuuluu myös jäsenten kouluttaminen. Digiaikana se on iso pala purtavaksi. Autokauppias ei nimittäin myy enää pelkkää autoa vaan myös moninaisia palveluita. Fiksut autot tarvitsevat fiksun henkilökunnan, joka ei putoa kärryiltä.  

Suuria rikkauksia autoala ei tällä hetkellä Suomessa tuota, mutta jokainen yrittäjä voi aina parantaa toimintaansa. Siihen Rissa kehottaa hakemaan näkemystä Alma Talent Tietopalveluiden toimialakatsauksesta. Siitä voi lukea, miten muut toimijat ovat alalla kehittyneet ja miten oma toiminta siihen suhteutuu.

Yhdellä on voinut mennä huonommin kuin verrokkiyrityksillä, toisella paremmin. Syitä voi analysoida kukin tykönään ja muuttaa tarvittaessa bisneksen kurssia haluttuun suuntaan.

AKL Summit kokoaa verkostoitujat

Uusia ideoita liiketoiminnan kehittämiseksi AKL tarjoaa lokakuun 31. päivänä Helsingissä vuotuisessa huipputapahtumassa, AKL Summitissa. Alma Media on tapahtuman yhteistyökumppani. Alma Talent on osa Alma Media -konsernia.

Tänä vuonna tilaisuus pohtii, millaisia tykötarpeita tulevaisuuden menestyvä yritys tarvitsee. Yksi ainesosa on ilmeinen: hyvä johtaminen. Se on iso haaste toimialalle, joka on tähän asti pärjännyt ilman pitkälle vietyä digitalisaatiota. Nyt autot ovat täynnä älyprosesseja, joita on ymmärrettävä.

– Johtajan vasemman käden pitäisi touhuta koko ajan, jotta palkat voitaisiin maksaa. Samalla oikean käden pitäisi olla koko ajan tulevaisuudessa ottamassa selvää uusista ratkaisuista. Olisi tiedettävä, mitä otetaan käyttöön milloinkin ja miten henkilöstön osaamista kehitetään, Rissa miettii.

Tulevaisuuden haasteista ja monesta muustakin kiperästä kysymyksestä pääsee vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa Finlandia-talossa. Siellä voi verkostoitua, ja juuri sitä ala arvostaa.

AKL:n jäsenistö voi lukea autoalan katsausta sähköisessä muodossa liiton kotisivuilla. 

Kirjoittaja: Helen Partti,
31. lokakuuta, 2019
  • Päivämäärä: 31.10.2019, 09.47
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Analysaattori_myyntijohtaja_1200x628

Myyntijohtaja ei pärjää ilman Analysaattoria

Ratkaisut ja kokonaisuudet eivät myy itse itseään. Ratkaisumyyjä tietää sen hyvin. Asiakas kyllä osaa tilata verkosta vähintäänkin chat-keskustelun tuella yksinkertaiset tuotteet ja laitteet. Tuotemyynti kasvaa markkinoinnin automaatiolla ja data-analytiikan yhdistämisellä growth hackingiksi, mutta monimutkaisempien kokonaisratkaisuiden tarjoaminen jää vielä onneksi ammattitaitoisten ratkaisumyyjien tehtäväksi. Ratkaisumyyjä tekee diagnoosin ennen kuin tarjoaa lääkettä. Ellei hän tunnista asiakkaan tilannetta ja kehitystarvetta, asiakas ei osta. Kohtaan verkostoissani usein päättäjiä, jotka kertovat yrityksen haasteista muuttaa myynti tuotemyynnistä ratkaisumyynniksi. Se vaatii paikoin kulttuurillista muutosta. Failing to prepare is preparing to fail* Kyse ei ole nimittäin vain siitä, mitä myydään, vaan myös siitä, miten myydään. Myyjä luo asiakkaalle lisäarvoa jo myyntitavallaan, joka voi parhaimmillaan havahduttaa uudistustarpeisiin. Asiakas toivoo näkemyksiä siitä, mitä huomioida tai tehdä aiempaa helpommin. Ratkaisumyynnissä on kyse oivalluttamisesta ja asiakkaan nykytilan positiivisesta haastamisesta – luottamuksesta.  Myyjän on saavutettava asiakkaan luottamus ennen kuin asiakas on valmis kertomaan liiketoimintansa kipupisteistä. Luottamusta herättää se, että myyjä on perehtynyt asiakkaan toimialaan, tilanteeseen, uutisiin ja viime vuosien tunnuslukuihin. Kun asiakas on luvannut myyjälle kalenteristaan arvokasta aikaansa, on kohtaamista valmisteltava hyvin. Asiakas ei häikäisty, jos myyjä kyselee epärelevantteja asioita, joista olisi löytynyt helposti tietoa jo ennen tapaamista. Jos myyjä sen sijaan pystyy keskustelemaan luotettavaan ja analysoituun tietoon peilaten esimerkiksi yrityksen vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin tai vaikkapa asiakkaan asiakkaiden menestyksestä, on luottamuksen synnylle ja ratkaisuista keskustelemiselle erilainen pohja. Alma Talent Tietopalveluiden tarjoama Analysaattori tarjoaa myyjälle vankkaa tietoa ennen asiakastapaamista. Se auttaa asiakastyön laadun kehittämisessä ja tekee kattavasta valmistautumisesta nopeaa. Analysaattori päivittäisenä apuna Kuulen huolestuttavan usein liiketoimintajohdon sanovan, että ”emme oikeastaan seuraa asiakkaidemme talouslukuja, koska tunnemme asiakkaamme”. Tässä ajassa, jossa jokaisen oma liiketoimikin on kokenut myllerryksen, sorrutaan siis siihen, ettei asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä analysoida. Miten se on mahdollista? Käytän itse Analysaattoria työssäni päivittäin, enkä enää tietäisi, miten olla ilman. Tarve avata näkymä joko yksittäiseen yritykseen tai toimialaan tai sidosryhmiimme syntyy niin asiakastyössä, liiketoimen rullaavassa strategiatyössä kuin eri aiheisissa kumppanipalavereissa. Saatan olla aika ärsyttävä erilaisten ratkaisuiden tai myyntikoulutusten toimittajien silmissä, koska palaverissa silmäilen samalla Analysaattorista toimittajan omaa tilannetta ja kehitystä – ja voin siitä kysyäkin. Samalla tulen katsoneeksi, missä muissa positioissa yrityksen vastuuhenkilöt ja päättäjät vaikuttavat. Aika ajoin tarkistan Analysaattorista asiakaskantamme tilanteen sekä asiakassalkkujen uhat ja mahdollisuudet. Minua kiinnostaa esimerkiksi, laskeeko vai nouseeko asiakaskantamme liikevaihto. Tätä tietoa vasten on helpompi keskustella, mitä kohti seuraavaksi kurkotamme ja mihin kohderyhmään painotamme ponnistelumme kannattavasti. Analysaattori auttaa myynnin suunnan tarkistamisessa Analysaattorin avulla asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä on helpompi huomata ja analysoida. Asiakasta koskevat uutiset tai haastattelut muun muassa Kauppalehdessä, Talouselämässä, Tivissä, Mikrobitissä, Arvopaperissa tai Markkinointi & Mainonnassa eivät mene Analysaattori-käyttäjiltä ohi. Seuraamme Analysaattorissa asiakkaan yritysostoja tai liiketoimintojen myymistä, koska ne muuttavat asiakkaan strategiaa. Yt-neuvottelujen alkaminen taas kertoo joko investointien jäätymisestä hetkellisesti tai uusista prioriteeteista, joissa voimme auttaa. Asiakkaan tai kilpailijan palkatessa uusia henkilöitä kyse voi olla uuden liiketoiminnan syntymisestä ja uusista tarpeista. Emme halua missata asiakkaan tärkeitä nimitysuutisia ja rekrytointeja; päättäjän vaihtuminen on aina joko uhka tai mahdollisuus. Analysaattori tarjoaa aikasarjan oikaistuista talousluvuista, tilinpäätösanalyysin graafeineen ja uniikin Menestyjä-pisteytyksen, joka panee parhaatkin yritykset keskenään järjestykseen. Tällainen tieto auttaa myyjää hahmottamaan ennalta yrityksen ”must-win battleseja” ja sitä, mihin asioihin yrityksen johto todennäköisesti tulee lähiaikoina keskittymään. Analysaattori on paljon muutakin. Sen avulla on helppo kartoittaa potentiaalisia asiakkaita uusilta maantieteellisiltä alueilta ja toimialoilta. Se kertoo myös muutoksista jo olemassa olevan asiakkaan liiketoiminnassa. Jokainen muutos on hyvä syy aktivoitua.   Eija Haapala Myyntijohtaja *John Wooden

Yritystieto
Analysaattori_kasvun rahoittaminen_1200x628

Onnistuuko orgaanisen kasvun rahoittaminen käyttöpääomilla? Katso luvut Analysaattorista.

Yrityksen kasvua suunniteltaessa myös kasvun rahoittamisen suunnittelu on tärkeää. Alma Talent Tietopalvelujen Analysaattori on luotettava palvelu liikkeenjohdon suunnittelun avuksi. Yrityksen kasvaessa syntyy tarve rahoittaa aiempaa suurempia käyttöpääomia. Käyttöpääoma mittaa yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuvan rahoituksen määrää. Suhteuttamalla käyttöpääomaa liikevaihtoon (käyttöpääomaprosentti) nähdään yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuneen pääoman käytön tehokkuus. Eri yritysten käyttöpääomia vertaillessa on hyvä muistaa huomioida yhtiön toiminnan luonne ja toimiala. Käyttöpääoman kasvua voidaan arvioida yksinkertaisesti käyttöpääomaprosentin ja liikevaihtoennusteen avulla. Tällöin saadaan arvio siitä, kuinka paljon liiketoimintaan tarvitaan rahoitusta yrityksen kasvaessa. Käyttöpääoman rahoituslähteitä ovat lyhytaikainen ja pitkäaikainen vieras pääoma sekä oma pääoma. Otetaan esimerkiksi elintarvikkeita valmistava Yritys A Uudeltamaalta. Sillä on tavoitteena kasvattaa liikevaihtoa myymällä nykyisille asiakkaille jo olemassa olevia tuotteita suuremmalla volyymilla. Voidaan siis olettaa, että liikevaihdon kasvu ei vaadi merkittäviä uudistuksia järjestelmien tai laitteiden osalta ja käyttöpääomaprosentti pysyy aiemmalla tasolla. Liikevaihdon kasvutavoite on 15 prosenttia, liikevaihto 5 miljoonaa, ja käyttöpääoman taso on ollut 10,75 prosenttia eli 537 500 euroa. Käyttöpääoman odotetaan siis kasvavan liikevaihdon kasvun myötä myös 15 prosenttia 618 125 euroon. Miten yritys saa rahoitettua käyttöpääoman jatkossa? Rahoitusta tarvitaan 80 625 euroa. Vaihtoehtoina ovat vieras pääoma tai oma pääoma, vai kuinka? Rahoitustarpeen kattaminen käyttöpääomaa supistamalla Käyttöpääoma lasketaan seuraavasti: Käyttöpääoma = vaihto-omaisuus + myyntisaamiset - ostovelat - saadut ennakot Kasvuhakuinen liiketoiminnanjohtaja katsoo käyttöpääoman erät läpi ja vertaa yrityksensä lukuja toimialan mediaaneihin. Yritys A:n kohdalta vaikuttaisi, että vaihto-omaisuuden ja ostovelkojen kiertoajat ovat kohtalaisella tasolla. Samoin saatujen ennakkojen taso vaikuttaa kohtuulliselta. Toisaalta Myyntisaamisten kiertoaika vaikuttaa johdon mielestä korkealta jo sinällään mutta myös verrattuna toimialan keskilukuihin. Mitä jos myyntisaamisten kiertoa saisi nopeutettua? Nykyisellään Myyntisaamisten kiertoaika on 365 pv * 400 000 € / 5 000 000 € = 29,2 pv. Kiertoajan lyhentymisen vaikutus käyttöpääomaan Jos myyntisaamisten kiertoaikaa saisi supistettua 6 päivää, käyttöpääoma supistuisi seuraavasti: 6 * 5 000 000 / 365 = 82 192 euroa. Kasvun aiheuttaman rahoituksen tarpeen saisi katettua kokonaan myyntisaamisten kiertoa tehostamalla. Kilpailijoihin verrattaessa tällainen kiertoaika vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Parhaimmillaan Yritys A saa tehostettua myyntisaamisten kiertoa lyhentämällä asiakkaille tarjottua maksuaikaa ja huolehtimalla siitä, että toimitetut ja tehdyt työt laskutetaan viiveettä. Toki osaavan liiketoiminnan johdon on hyvä selvittää, olisiko muillakin osa-alueilla mahdollisuuksia tehostamiseen. Käytännössä käyttöpääoman hallinnan tehostaminen vaatii, että yrityksen avainprosesseja käydään läpi ja tunnistetaan kohdat, joissa prosesseja kehittämällä tai kokonaan uusilla toimintamalleilla saadaan toimintaa tehostettua. Yksinkertaisimpia keinoja ovat A. varaston kiertoajan nopeuttaminen, B. myyntisaamisten maksuajan lyhentäminen, tai C. ostovelkojen maksuajan pidentäminen. Arvioi yrityksesi käyttöpääoman tasoa Taitava liiketoiminnan johtaja osaa arvioida rahoituksen tarpeen liiketoiminnan kasvua suunnitellessa. Onneksi arvioinnin helpottamiseksi tarvittavat luvut saa myös valmiiksi laskettuina Alma Talent Tietopalvelujen Analysaattori-palvelusta, jolloin suunnittelija pääsee keskittymään ydintehtäväänsä eli liiketoiminnan kehittämiseen lähtölukujen pureskelemisen sijaan. Muun muassa tässä artikkelissa esitetyt luvut löytyvätkin kaikki Analysaattorista. Alma Talent Tietopalvelujen palvelun avulla liiketoiminnan johtajan tai talousjohtajan on helppo nähdä, mitä kannattaa tehdä ja millä osa-alueilla on todennäköisimmin parannettavaa: onko lyhennettävä myyntisaamisten kiertoaikaa, pidennettävä ostovelkojen maksuaikaa vai nopeutettava vaihto-omaisuuden eli varaston kiertoa. Optimaaliseen tulokseen päässee näiden jonkinlaisella kombinaatiolla.

Yritystieto
Sammio