AKL toimialakatsaus |  Alma Talent Tietopalvelut

Autoala tietää, missä mennään

Uusien autojen myynti ei ole palannut entiselle tasolleen vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Se näkyy monen yrittäjän toiminnassa. AKL seuraa silmä kovana toimialakatsausta, sillä siitä on hyötyä koko alalle.

Uusien autojen kauppa, vaihtoautokauppa, autohuolto, rengaskauppa ja autokatsastus. Siinä muutama autoalaan liittyvä osa-alue, jotka työllistävät Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa noin 45 000 ihmistä. Autoala on iso työllistäjä. Jos yleinen talouden tila heikkenee, henkilöstön määrää voidaan joutua vähentämään. Sellaista näkymää ei halua kukaan, ja siksi alan kehityksestä on oltava kartalla. Mitä tarkemmin tilanne tunnetaan, sitä varhemmin kehityksen suuntaan pystytään vaikuttamaan.

Autoalan Keskusliitto AKL seuraa alaa jäseniensä edunvartijana. Yksi sen hyödyntämiä työkaluja on Alma Talent Tietopalveluiden toimittama autoalan toimialakatsaus.

– Katsaus on tehty Alman kanssa jo 26 vuotta, eli todella pitkään, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Neljännesvuosisata antaa keskeiselle autoalan toimijalle alan kehityksestä paitsi pitkän historiallisen perspektiivin, myös vankan tiivistelmän nykyisyydestä. Vuosittain ilmestyvä, yli 80-sivuinen raportti sisältää monta pihviä. Se alkaa toimitusjohtajan katsauksella, joka avaa alan näkymiä maailmanlaajuisesti ja kotimaassa. Rissan tehtävänä on olla perillä erityisesti autoalaan vaikuttavista megatrendeistä, autoteollisuuden suunnasta ja esimerkiksi siitä, miten Suomessa voitaisiin lainsäädännön keinoin nuorentaa yhtä Länsi-Euroopan vanhimmista autokannoista.

Monikäyttöinen työkalu

Katsauksen kovaa ydintä ovat vasta valmistuneista tilinpäätöstiedoista poimitut luvut. Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot analysoivat isojen ja pienien autoalan yrittäjien toiminnan laajuutta, kannattavuutta ja maksuvalmiutta. Katsauksessa vertaillaan lisäksi suurten suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten tilinpäätöksiä ja luodaan katsaus tulevaisuuteen.

Rissan käsissä toimialakatsaus taipuu moneen käyttöön. Hän tekee lukujen perusteella esityksiä, joita hän esittää kentällä jäsenyrityksille.

– AKL:n tehtävänä on toimia jäsenyritystemme liiketoiminnan tukena. Se tarkoittaa nimenomaan tutkittuun dataan perustuvaa tukityötä ja konsultointia. Katsaus on suunnattu erityisesti omille jäsenillemme. Se kertoo erinomaisen hyvin, millaisessa taloustilanteessa tällä hetkellä olemme.

Rissa käyttää katsauksen tietoja myös vaikuttaessaan viranomaisiin ja ministeriöihin. Poliittisia päättäjiä kiinnostavat samat megatrendit kuin autoalaakin: väestön vanheneminen ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Esimerkiksi kymmenen vuoden päästä Suomessa on valtava määrä yli 80-vuotiaita. Onko heillä vielä ajokortti ja millaista autoa he ajavat? Entä haluavatko nuoret enää hankkia ajokorttia?

Tulevaisuuden menestyjät

AKL on kunnostautunut katsauksien teossa itsekin. Se on laatinut muun muassa kaksi autoalan tiekarttaa yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n kanssa. Kaikkia autoalan toimijoita kiinnostaa sekin, myllertävätkö sähköautot tulevaisuudessa automarkkinat, käytetäänkö autoissa bensaa ja dieseliä ja miten esineiden internet näkyy autojen varustelussa.

AKL:n perustehtäviin kuuluu myös jäsenten kouluttaminen. Digiaikana se on iso pala purtavaksi. Autokauppias ei nimittäin myy enää pelkkää autoa vaan myös moninaisia palveluita. Fiksut autot tarvitsevat fiksun henkilökunnan, joka ei putoa kärryiltä.  

Suuria rikkauksia autoala ei tällä hetkellä Suomessa tuota, mutta jokainen yrittäjä voi aina parantaa toimintaansa. Siihen Rissa kehottaa hakemaan näkemystä Alma Talent Tietopalveluiden toimialakatsauksesta. Siitä voi lukea, miten muut toimijat ovat alalla kehittyneet ja miten oma toiminta siihen suhteutuu.

Yhdellä on voinut mennä huonommin kuin verrokkiyrityksillä, toisella paremmin. Syitä voi analysoida kukin tykönään ja muuttaa tarvittaessa bisneksen kurssia haluttuun suuntaan.

AKL Summit kokoaa verkostoitujat

Uusia ideoita liiketoiminnan kehittämiseksi AKL tarjoaa lokakuun 31. päivänä Helsingissä vuotuisessa huipputapahtumassa, AKL Summitissa. Alma Media on tapahtuman yhteistyökumppani. Alma Talent on osa Alma Media -konsernia.

Tänä vuonna tilaisuus pohtii, millaisia tykötarpeita tulevaisuuden menestyvä yritys tarvitsee. Yksi ainesosa on ilmeinen: hyvä johtaminen. Se on iso haaste toimialalle, joka on tähän asti pärjännyt ilman pitkälle vietyä digitalisaatiota. Nyt autot ovat täynnä älyprosesseja, joita on ymmärrettävä.

– Johtajan vasemman käden pitäisi touhuta koko ajan, jotta palkat voitaisiin maksaa. Samalla oikean käden pitäisi olla koko ajan tulevaisuudessa ottamassa selvää uusista ratkaisuista. Olisi tiedettävä, mitä otetaan käyttöön milloinkin ja miten henkilöstön osaamista kehitetään, Rissa miettii.

Tulevaisuuden haasteista ja monesta muustakin kiperästä kysymyksestä pääsee vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa Finlandia-talossa. Siellä voi verkostoitua, ja juuri sitä ala arvostaa.

AKL:n jäsenistö voi lukea autoalan katsausta sähköisessä muodossa liiton kotisivuilla. 

Kirjoittaja: Helen Partti,
31. lokakuuta, 2019
  • Päivämäärä: 31.10.2019, 09.47
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talent Tietopalveluiden tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!  

Yritystieto
TP-blogi-verkkokoulutukset_.psd1200x628

Verkkokoulutuksia syksylle

Järjestämme ympäri vuoden verkkokoulutuksia käytetyimmistä palveluistamme. Kaikki koulutuksemme ovat maksuttomia. Kouluttajana ovat asiantuntijamme, ja heille voi esittää kysymyksiä sekä ennen koulutusta että sen aikana. Ilmoittaudu mukaan alta valitsemalla sopiva koulutus ja ajankohta. Yritykset ke 23.9. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 13.10. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ke 11.11. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 8.12 klo 10-11 ilmoittaudu mukaan Kiinteistöt to 24.9. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 14.10. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan to 12.11. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 9.12. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan Koulutuksista saat lisätietoja asiakaspalvelustamme, p. 0800 141 070 ja sähköpostilla tietopalvelut@almatalent.fi

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Sammio