Alma Talent Tietopalvelut Benchmarking

Benchmarking avuksi kilpailuanalyysiin

Kilpailijoiden vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen auttaa yrityksen oman suunnan löytämisessä. Benchmarking-raportti kertoo luotettavasti yritysten toimintaympäristöstä. 

Me elämme kaikki kilpailussa, ja meidän täytyy siinä myös pärjätä. On seurattava omaa liiketoimintaympäristöä ja reagoitava muihin yrityksiin. On tiedettävä, mihin suuntaan ne ovat menossa.

Näin toteaa Ilkka Lakoma, suomalaisiin bisnes-, patentti- ja informaatiopalveluihin erikoistuneen Merilkon Oy:n toimitusjohtaja. Hän myy yrityksille Alma Talent Tietopalvelujen Benchmarking-raportteja, ”benchejä”. Ne antavat yritysten talouden suunnasta kattavan käsityksen.

Raportin ahkerimpiin käyttäjiin kuuluvat yritysten johtoryhmät strategiatyössään: toimitusjohtajat, talousjohtajat ja controllerit. Raportti kuluu yhtä lailla rahoittajien, sijoittajien kuin viranomaisorganisaatioidenkin käsissä. Yrityskauppoja ja -järjestelyjä suunnittelevat saavat raportista nopeasti kuvan koko toimialasta. 

Tukku uusia toimialoja 

Suomalaiset yritykset ovat käyttäneet Alma Talent Tietopalvelujen laatimaa benchmarking-raporttia jo yli kaksikymmentä vuotta. Monet hankkivat benchmarkingin joka vuosi, joskin raportin käyttötiheys riippuu toimialan yleisestä tilanteesta. Jos toimiala on vakaa, osa yrityksistä hyödyntää raporttia tyypillisesti parin vuoden välein. Jos se on taas vahvassa muutoksessa, raportti tilataan joka vuosi.

Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu juuri nyt paljon, ja tiedon tarve on suuri. Uutta bisnestä syntyy muun muassa koti- ja asumispalveluissa.  

– Raportin voi hankkia myös jättiyritys jonkin divisioonansa tarkoitukseen. Tänä vuonna erityisen suosittu oli laaja pohjoismaisten sahateollisuusyritysten benchmarking, jota monet yritykset hyödynsivät. Toinen hyvä esimerkki on energiayhtiöiden myyntiyhtiöiden ja myyntiliiketoimintojen laaja raportti. Sitä kaivattiin, koska energia-ala on nyt kovassa rakennemuutoksessa, Lakoma kertoo.

Alma Talent Tietopalvelut on tehnyt lyhyen ajan sisällä yli kolmekymmentä segmenttikohtaista uutta benchmarking-raporttia.

Korkeat pisteet, vakaa yritys

Benchmarking-raportit perustuvat analyyseihin, jotka Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot tekevät kymmenientuhansien yritysten tilinpäätöstiedoista, tuloslaskelmista ja taseista. Analyytikot käyttävät analyyseissaan oikaistuja tilinpäätöstietoja.

Raportti kertoo yritykselle luokituspisteet, jotka on saatu vertaamalla yrityksen keskeisten tunnuslukujen – muun muassa volyymin, kannattavuuden ja rahoitustilanteen – tasoa toimialan sekä koko yrityskannan yrityksiin.

Useat taloudelliset tunnusluvut ovat toimialariippuvaisia, joten niiden oikeaan tulkintaan tarvitaan vertailutietoja toimialan yleisestä tasosta. Alma Talent Tietopalvelujen tietokanta sisältää vertailutietoja yli 500 toimialasta.

Pisteet kertovat yhtiön liiketoiminnan menestyksestä koko suomalaisessa yrityskannassa. Mitä korkeammat pisteet yritys saa, sitä vahvemmalla pohjalla sen talous on. Raportissa kaikki yritykset analysoidaan viimeisen viiden vuoden ajalta.

– Aikajänne on tärkeä, sillä sen myötä nähdään trendit ja muutokset, eli ollaanko menossa parempaan vai huonompaan suuntaan, ja yritys voi tehdä johtopäätöksiä oman tulevaisuutensa suhteen, Lakoma sanoo. 

Taloudellisen analyysin tarve kasvaa

Benchmarking auttaa yrityksiä hahmottamaan omat mahdollisuutensa erottautua kilpailijoista. Tärkeää on se, että raportin sisältämä yritysjoukko on oikea. Jos yritys toimii vakiintuneella toimialalla, se voi tilata valmiin raportin, joka analysoi alan keskeisimmät toimijat. Jos taas kilpailukenttä on vaikea hahmottaa, yritys voi pyytää Alma Talent Tietopalveluita etsimään mahdolliset yritykset tai esittää oman listan yrityksistä, joita se haluaa seurata. Raporttiin voi valita tärkeät kilpailijat sekä kotimaasta että ulkomailta.

– Ulkomaiset yritykset voivat olla ensiarvoisen tärkeitä, jos yritys toimii kansainvälisillä markkinoilla, Lakoma huomauttaa.

Hän on huomannut, että kun yritys tilaa benchmarking-raportin ensimmäisen kerran, sen odotukset yleensä ylittyvät. Valtaosa yrityksistä tilaa raportin uudestaan. Se ei häntä kahdenkymmenen vuoden myyntikokemuksella ihmetytä, sillä raportti on hyvin perusteellinen ja laaja. Taloudellisen analyysin merkitys tuntuukin kasvavan koko ajan.

– Entistä pienemmät yritykset joutuvat tarkastelemaan kilpailutilannetta ulkomaisen kilpailun ja esimerkiksi verkkokaupan lisäännyttyä. Bench on laadukas ja luotettava. Oikein käytettynä se menee suoraan liiketoiminnan ytimeen.

Kysy lisätietoja Benchmarkingista ja tilaa oma raporttisi

Valmiita Benchmarking vertailuryhmiä on liki 300. Nämä vertailuryhmät kattavat kaikki tärkeimmät toimialat Suomessa sekä 5–15 keskeistä yritystä kultakin alalta. Voit myös räätälöidä oman raportin ja nimetä vertailuryhmään haluamiasi yrityksiä, myös ulkomaisia. Kysy lisää ja tee tilaus.

Kirjoittaja: Helen Partti,
23. syyskuuta, 2019
  • Päivämäärä: 23.9.2019, 11.34
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

tavarantoimittaja1200x628_domino

Asiakaskunnan maksuvaikeudet tavarantoimittajan liiketoimintahaasteena

Tavarantoimittajan liiketoiminta elää asiakastoimituksista, ja laajemmat asiakastoimitukset voidaan täten yhdistää laajempaan liiketoiminnalliseen menestykseen. Vakavarainen tavarantoimittaja kykenee myymään asiakkaalle luotolla ja antamaan pidempiä maksuaikoja, mikä kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Luotolla myyminen ei näin ollen ole pelkkä asiakkaan etu vaan se hyödyttää molempia osapuolia asioiden mennessä suunnitelmien mukaan. Luottokauppa kuitenkin altistaa tavarantoimittajan liiketoiminnan luottoriskille, ja asiakkaan ajautuessa maksukyvyttömäksi tavarantoimittaja voi joutua kirjaamaan suuriakin luottotappioita, jotka omalta osaltaan voivat aiheuttaa häiriöitä tavarantoimittajan liiketoimintaprosesseissa tai pahimmassa tapauksessa johtaa jopa konkurssiin. Pitkiksi venyvät maksuajat lisäksi sitovat käyttöpääomaa ja heikentävät täten yrityksen oman pääoman tuottoa, vaikka asiakas maksaisikin laskunsa sovittuna aikana. Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan riskisyyteen? Tavarantoimittajalle aiheutuvien riskien johdosta asiakkaaseen liittyvien riskien tunnistaminen on tärkeää jo etukäteen eli ennen kuin asiakkaalle myönnetään maksuaikaa. Asiakkaan maksukykyyn vaikuttavat liiketoiminnan kannattavuus, mutta myöskin maksuvalmius sekä vakavaraisuus, jotka kertovat asiakkaan kyvystä selviytyä niin lyhyen kuin pidemmänkin aikavälin maksuvelvoitteista. Yrityksen kannattavuutta mitataan perinteisesti liikevoittoprosentilla, joka suhteuttaa yrityksen operatiivisen tuloksen liikevaihtoon. Maksuvalmiutta voidaan mitata Current Ratiolla, joka suhteuttaa yrityksen likvidit varat lyhyen aikavälin maksuvelvoitteisiin. Vakavaraisuutta taas voidaan mitata omavaraisuusasteella, joka kertoo, kuinka suuri osuus yrityksen varoista on rahoitettu omalla pääomalla. Heikolle yritykselle tulisi pitäytyä antamasta maksuaikaa, taikka vastaavasti vaatia vakuuksia mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle. Analysaattori ratkaisuna luottoriskin hallintaan Alma Talent Tietopalveluiden Analysaattori tarjoaa käyttäjällensä yrityskohtaisen riskiluokituksen, joka ennakoi yrityksen sen hetkistä riskisyyttä jakamalla yritykset vihreään, keltaiseen sekä punaiseen riskiluokkaan. Luokitus on muodostettu tilastollisesti monimuuttujamallilla, joka huomioi niin yrityksen kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden kuin myös muita riskisyyteen vaikuttavia tekijöitä, jotka on todettu Alma Talent Tietopalveluiden suorittaman analyysin pohjalta. Vihreän luokan yritykset ovat vähäriskisiä, ja niiden maksuhäiriöriski vuoden periodilla on marginaalinen. Keltaisen luokan yrityksillä maksuhäiriöriski on kohonnut, ja niiden lähempi kartoitus ennen luottopäätöstä on suositeltavaa. Punaisen luokan yrityksillä on tilastollisesti korkea riski ajautua maksuvaikeuksiin. Siksi yrityksen taustat kannattaa selvittää tarkkaan, mikäli tavarantoimittaja suunnittelee tarjoavansa yritykselle maksuaikaa. Alla oleva graafi kuvaa eri riskiluokkien yritysten potentiaalista riskiä ajautua maksuhäiriöön seuraavan vuoden aikana Tietopalveluiden toteuttaman testin perusteella. Riskiluokituksen sovellus käytännössä Oletetaan, että Analysaattorin käyttäjä tekee tavarantoimituksia eri rakennusalan yrityksille Uudellamaalla. Poimitaan analysaattorista 5 yrityksen esimerkkijoukko Etelä-Suomessa toimivista rakennusalan yrityksistä. Poimitaan yrityksille kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen lisäksi riskiluokitus.   Yritys A  Yritys B Yritys C Yritys D Yritys E Liikevoitto-%   9,1  16,2  2,5  18,6  4,9 Current Ratio  2,1  2,4  0,3  0,9  0,5 Omavaraisuusaste  56,8  63,4 12,1   8,8  -32,7 Riskiluokitus   Vihreä  Vihreä  Keltainen  Keltainen  Punainen Pelkkää kannattavuutta tarkastelemalla yritysten maksuhäiriöriskistä on vaikea tehdä päätelmiä kaikkien yritysten tehdessä positiivista liiketulosta. Yritykset A ja B kuitenkin erottuvat selkeästi edukseen maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen osalta. Heidän kohdallaan myös riskiluokitus on vihreänä eli maksuhäiriöriskiä voidaan kyseisten yritysten kohdalla pitää vähäisenä. Maksuvalmiuden osalta yritys C selviytyy selkeästi huonoiten sen likvidien varojen kattaessa vain 30 prosenttia lyhyen ajan maksuvelvoitteista. Vakavaraisuuskin on melko heikolla pohjalla 12,1 prosentin omavaraisuusasteella, mutta yritys ei saa kuitenkaan punaista riskiluokitusta muiden riskimalliin vaikuttavien tekijöiden johdosta. Yritys E tekee Yritys C:tä korkeampaa liiketulosta sekä omaa enemmän likvidejä varoja lyhyen aikavälin kulujen kattamiseen, mutta sen omavaraisuusaste on huolestuttavalla tasolla. Negatiivinen omavaraisuusaste indikoi yrityksen menettäneen oman pääomansa ja toimivan enää pelkällä velkarahalla. Yritys saa täten myöskin punaisen riskiluokan, joten sen maksuhäiriöriskiä seuraavan vuoden kuluessa voidaan pitää merkittävänä. Esimerkkianalyysissä on käytetty vuoden 2018 tilinpäätöstietoja, ja vuoden 2019 aikana Yritys E on asetettu konkurssiin. Riskiluokitukset omille asiakkaille Analysaattorin avulla käyttäjä voi poimia omalle asiakaskunnalleen tuoreimpiin tilikausitietoihin pohjautuvat riskiluokitukset, joiden perusteella se voi pitäytyä antamasta maksuaikaa liian riskisille asiakkaille. Näin käyttäjä kykenee vähentämään omaan liiketoimintaansa kytkeytyvää luottoriskiä ja vähentämään maksuhäiriöistä johtuvia luottotappioita. Tarkastamalla tiedot Analysaattorista etukäteen tavarantoimittaja voi välttää yksittäisen asiakkaan kohdalla syntyvän luottotappion ja säästää todennäköisesti summan, joka vastaa Analysaattorin vuosittaisia kustannuksia. Vihreän riskiluokan asiakkaille tavarantoimittaja voi taas vastaavasti tarjota pidempiä maksuaikoja tilauskannan kasvua silmällä pitäen. Näin toimiessaan tavarantoimittaja voi kasvattaa omaa liiketoimintaansa kasvattamatta kuitenkaan olennaisesti omaa riskitasoaan. Analysaattori auttaa luotettavasti ja nopeasti riskien tunnistamisessa. Tutustu Alma Talent Tietopalvelujen palvelun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja vähennä oman liiketoimintasi riskisyyttä.

Yritystieto
TP_analysaattori_sisaltokuva_2_1200x628

Onko yrityksesi tuottavuus heikompi kuin kilpailijoilla? Ota Analysaattori avuksi.

Aiheuttaako yrityksesi oman pääoman tuoton kehitys harmaita hiuksia? Haluaisitko selvittää, miksi se on jäänyt heikoksi ja miten sitä voisi kehittää? Yksinkertainen DuPont-analyysi* on mainio keino selvittää, mistä ongelma kiikastaa. Oman pääoman tuoton (ROE) voi jakaa esimerkiksi kolmelle eri osa-alueelle: kannattavuudelle (nettotulosprosentti), tehokkuudelle (pääoman kiertonopeus) ja pääomarakenteelle (velkavipu). Kun tarkasteltaville yrityksille lasketaan nämä kolme tunnuslukua, pääsemme tarkemmin kiinni siihen, miten oman pääoman tuotto muodostuu. Se saadaan laskettua näiden kolmen tunnusluvun tulona seuraavasti:  DuPont-analyysi on kätevä liikkeenjohdon työkalu, kun halutaan varmistua, että liiketoiminnan kehittämisessä keskitytään oikeisiin asioihin. Mikäli kehityspanos on huonosti kohdennettu, voidaan resursseja käyttää marginaalisiin parannuksiin ja lopullinen hyöty panostuksesta jää vähäiseksi. Rakennusyhtiöt vertailussa Valitsin esimerkeiksi kolme pirkanmaalaista rakennustoimialan yritystä. Yritys A:n oman pääoman tuotto on kahta kovinta kilpailijaa, Yritys B:tä ja Yritys C:tä, heikompi. Aiemmin Yritys A:n oman pääoman tuotto oli toimialan keskitasolla ja samalla tasolla kuin kilpailijoilla, mutta viimeisen kolmen vuoden aikana se on heikentynyt ja laskenut kilpailijoita alemmas. Katsotaanpa ensiksi lukuja:   Yritys A Yritys B Yritys C  Tilikausi  2018  2018  2018  Nettotulos  2,04 %  7,03 %  4,20 %  Pääoman kiertonopeus  1,78  2,72  4,30  Velkavipu  2,64  1,25  1,45  Oman pääoman tuotto (ROE)  9,60 %  23,89 %  26,11 % Yritys A:n ROE on helppo laskea seuraavalla laskutoimituksella: 2,04% x 1,78 x 2,64 = 9,60 %. Sarakkeen jokaisella luvulla on merkitystä lopputulokseen. Näin ollen analyysia tehdessä voisi miettiä, millainen oman pääoman tuotto olisi, jos nettotulos olisikin 3 tai 6, tai jos pääoman kiertonopeus kehittyy tai velkavipu olisi erilainen. DuPont-analyysin avulla voi siis tarkastella erittäin laajaa ongelmaa – huonoa oman pääoman tuottoa – ja eritellä, mikä osa-alue näyttää parhaalta ja mikä huonoimmalta.  Käsitteet selviksi Jotta analyysista saa enemmän irti, avaan hieman käsitteitä kannattavuus, tehokkuus ja velkavipu. Kannattavuus kuvaa, miten kilpailukykyistä yrityksen liiketoiminta toimialallaan on. Kannattavuus on kriteeri, jonka avulla saman toimialan yrityksiä on helppo verrata keskenään. On kuitenkin huomioitava, että nettotulosprosentilla ei kannata vertailla eri toimialojen yrityksiä keskenään. Tehokkuus kuvaa sitä, miten paljon liikevaihtoa yritys pystyy luomaan liiketoimintaan sitoutuneella pääomalla eli yrityksen varallisuudella. Tehokkuus kertoo paljon yrityksen toimialan luonteesta. Esimerkiksi palveluliiketoiminnoilla on huomattavasti korkeampi pääoman kiertonopeus kuin perusteollisuuden toimialoilla nimenomaan liiketoiminnan luonteen takia. Velkavivun avulla oman pääoman tuottoa voi nostaa vieraan pääoman kustannuksen ollessa sijoitetun pääoman tuottoa alhaisempi. Liian korkeaan velkaantumiseen liittyy luonnollisesti riskejä. Yritys A:n tilanne kilpailijoihin verrattuna Yritys A:n lukuja tarkasteltaessa nähdään, että kannattavuus ja tehokkuus ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat eniten kilpailijoita heikompaan oman pääoman tuottoon. Velkavipu on jo hyvällä tasolla, mikä kääntyy omistajien hyödyksi, kunhan tehokkuutta ja kannattavuutta saadaan parannettua. Kahta kilpailijaa tarkastelemalla voidaan havaita, että yritykset eroavat toisistaan merkittävästi tehokkuuden ja kannattavuuden osalta. Yritys B:n nettotulosprosentti on korkeampi, kun taas Yritys C:n tehokkuus on muita parempi.  Miten Yritys A voi tunnistaa kehityskohteita? Yritys A:lla on lukujen valossa paljon tekemistä kannattavuuden ja tehokkuuden kanssa. Liiketoiminnan johdon kannattaakin tarkastella, miten heidän katteensa eroavat saman toimialan mediaaneista tai tärkeimpien kilpailijoiden katteista. Syntyykö ero kannattavuuteen jo muuttuvien kustannusten kohdalla, vai vasta kun esimerkiksi rahoituskulut ja tuotot huomioidaan? Lisäksi olisi hyvä tarkastella, onko pääomaa sitoutunut turhaan kannattamattomiin paikkoihin, esimerkiksi liian isoon varastoon. Ovatko laiteinvestoinnit eli koneet ja kalusto karanneet käsistä, ja onko varat ylipäätään saatu allokoitua tuottaviin kohteisiin, vai seisooko kassassa turhaa käteistä? Tämän kaltainen yksinkertainen analyysi antaa liikkeenjohdolle jo suuntaa, mihin toiminnan kehittämisessä kannattaa keskittyä. Selvitä yrityksesi kipukohdat Analysaattorin avulla Haluatko tehdä saman analyysin omasta yrityksestäsi ja kovimmista kilpailijoistasi? Toimi seuraavasti: Hae Analysaattorista kattavat tilinpäätöstiedot yksittäisistä yrityksistä yrityksen tilinpäätösanalyysisivulta. Mene kohtaan Pääoma ja sen tuotto, josta löytyvät valmiiksi lasketut pääoman kiertonopeus sekä oman pääoman tuotto. Laske velkavipu omavaraisuusasteen käänteislukuna kohdassa Rahoituksen rakenne. Kysy meiltä Analysaattorista. Me Alma Talent Tietopalveluissa autamme mielellämme. * Analyysi, jossa yrityksen tai investointien tuottoprosentteja jaetaan osatekijöihin, tunnetaan yleisesti DuPont-metodina. Metodin avulla voidaan selvittää, mitkä osatekijät vaikuttavat tuottoihin. Analyysista on useita eri variaatioita eri tuottoprosenttien (ROI:n ROE:n ja ROA:n) suhteen. Lähde: Horngren, Charles T., Srikant M. Datar, and Madhav Rajan. Cost Accounting: A Managerial Emphasis. 14th ed. Prentice Hall, 2012, s. 810

Yritystieto
Analysaattori - parhaalla datalla paras strategia

Parhaalla datalla paras strategia

Tiedotteet, tilinpäätökset, uutiset, nimitykset, sosiaalisen median viestit – you name it! Tärkeää tietoa kaikki tyynni, mutta kenellä on aikaa seurata loputonta uutisvuota, ja mistä kukakin tietää, mikä on tärkeää ja minkä voisi ohittaa? Totuus on kuitenkin se, että nopeat syövät hitaat myös datan kyllästämässä maailmassa. Hyvä yhteistyökumppani voi mennä sivu suun, kun omalla toimialalla tapahtunut yrityskauppa osuu silmiin vasta lehden palstoilta. Kilpailija voi tehdä tarjouksen potentiaaliselle asiakkaalle ennen sinua, koska on lukenut asiakkaan nimitysuutisesta aikaisemmin kuin sinä. Mutta miksi jäädä kakkoseksi, kun voi olla ykkönen? Anna Analysaattorin työskennellä puolestasi ja ottaa datasta niskalenkki. Analysaattori jalostaa dataaAnalysaattori on työkalu, joka yhdistää viranomaistiedon, yritysten tilinpäätöstiedon, Alma Talentin journalistisen uutisoinnin sekä sosiaalisen median viestit ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. Se tarjoaa sinulle juuri sen tiedon, jonka tarvitset. Analysaattori suunniteltiin alun perin talousjohdon tarpeisiin, mutta huomasimme nopeasti, että sitä käyttää koko liiketoimintajohto, ja lähdimme kehittämään palvelua sen mukaisesti. Analysaattorin kokoama data luo vakaan pohjan yrityksen strategiatyöhön: se hyödyttää toimitusjohtajaa kilpailijaseurannassa, talousjohtajaa yritysten tunnuslukujen vertailussa, myyntijohtajaa asiakkaiden prospektoinnissa ja hankintajohtajaa toimittajien arvioinnissa. Analysaattori pitää liiketoimintajohdon tietoisena toimintaympäristön muutoksista. Siihen ei pysty yksikään toinen palvelu Suomessa samassa laajuudessa. Me hyödynnämme Alma Talentin yritysanalyytikoiden huippuosaamista sekä Suomen laajinta b-to-b-talousjournalismia. Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin uutiset eivät Analysaattorissa hautaudu uutisvirtaan ja jää sinulta huomaamatta, vaan saat ne luettavaksesi juuri oikeaan aikaan. Analysaattori yhdistää koneälyn ja inhimillisen työnAnalysaattorin suosituin toiminto on tietojen haku yksittäisestä yrityksestä. Siihen se soveltuukin loistavasti. Otetaan esimerkki: Olet menossa tapaamaan uutta asiakasta ja haluat selvittää yrityksen taustaa. Analysaattorista saat käden käänteessä oikaistut tilinpäätöstiedot jopa kymmenen vuoden ajalta. Pidensimme yrityshistorian neljästä vuodesta kymmeneen vuoteen saamamme käyttäjäpalautteen pohjalta. Voit verrata yrityksen tunnuslukuja muihin yrityksiin. Näet, kuuluuko yritys Alma Talentin luokittelemiin menestyjiin ja voit arvioida yrityksen riskiluokkaa, jonka Analysaattori ilmaisee liikennevaloin.  Analysaattori on kuitenkin paljon enemmän kuin yksittäisen yrityksen tietolähde. Voit seurata yrityksiin liittyvää uutisointia ja sosiaalisen median viestejä, jotka päivittyvät Analysaattoriin välittömästi. Uutiset tuottavat pehmeää tietoa, signaalidataa, jota jokainen valpas myyntitykki tai markkinointijohtaja erityisesti arvostaa.Lähitulevaisuudessa voit ottaa signaalidatan tehokäyttöön: Analysaattorin algoritmit poimivat pian hakusanojen perusteella heinäsuovasta jokaisen neulan ja lisäävät sen uutisten joukkoon – sinun luettavaksesi. Uutisten ja some-nostojen lisäksi Analysaattori tarjoaa kullanarvoista tietoa yritysten päättäjistä ja vastuuhenkilöistä. Oma puhelintiimimme soittaa yrityksiin ja tarkistaa yritystiedot – muun muassa sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot ja vastuualueet – säännöllisin väliajoin. Tämä tieto näkyy Analysaattorissa muun muassa vastuuhenkilöiden listana. Myyntiponnistelut on helpompi kohdistaa heti alkumetreillä oikeisiin henkilöihin, kun myyjä tietää, kuka vastaa yrityksessä vaikkapa it-hankinnoista ja kuka koulutuspalveluista. On fiksumpaa lukea nimitysuutisista, yritysjärjestelyistä ja konkursseista Analysaattorista kuin kuulla niistä viikon päästä lounaspöydässä tai golfkentällä. Ja vielä piste iin päälle: viranomaisrekistereissä tapahtuvat muutokset päivittyvät tietoihin automaattisesti. Analysaattori uudistuuTulevien kuukausien aikana lisäämme Analysaattoriin uusia toimintoja parantaaksemme entisestään palvelun käytettävyyttä. Muun muassa Ryhmät- ja Poiminta-osiot uudistuvat. Voit luoda omia ryhmiä – esimerkiksi kilpailijoista ja toimittajista – ja verrata yrityksiä keskenään tai oman toimialansa sisällä. Jo nyt Alma Talentin medioiden uutiset on mahdollista kohdistaa omassa seurannassa oleviin ryhmiin. Osa uutisista on maksumuurin takana, mutta Analysaattori tarjoaa nämä herkut ilmaiseksi – y-tunnusten kera.Lisääntyvän datan maailmassa yrityksen menestys perustuu jalostettuun tietoon. Analysaattori tuottaa sitä ainutlaatuisella tavalla. Se yhdistää numeerisen ja pehmeän tiedon, jotta yritysjohto voi entistä paremmin hahmottaa isoa kuvaa ja ennakoida tulevaa.Me tiedämme, emme päättele. Liity sinäkin tietävään joukkoomme.  Artikkelin asiantuntijoina olivat tuotepäällikkö Jasmina Porkka ja liiketoiminnasta vastaava Marika Schugk.

Yritystieto
Case Destia,

Tietohuolto auttaa pitämään Destian asiakas- ja toimittajatiedot ajan tasalla

Suomen suurin infra-alan toimija Destia yhdisti asiakas- ja toimittajarekisterinsä yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla tietoja karsittiin, päivitettiin ja rikastettiin Alma Talent Tietopalveluiden tietohuollon avulla. Destia suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja -ratoja, liikenne- ja  teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä. Suunnittelu- ja toteutuspalvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan ja vaativasta pohjarakentamisesta aina energia- ja insinöörirakentamiseen saakka. Henkilöstöä yrityksessä on noin 1 600. Destia toimii osana arvoketjua, johon liittyy laaja joukko toimijoita ja sidosryhmiä – asiakkaiden ja tilaajien lisäksi myös lukuisia palvelun- ja tavarantoimittajia. Palvellakseen asiakkaitaan paremmin Destia panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja automatisointiin. Myös työmenetelmiä ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti uutta teknologiaa hyödyntäen. Vuosina 2018 ja 2019 Destia toteutti kaksi merkittävää järjestelmäuudistusta. Ensin asiakkuuden ja myyntityön järjestelmä CRM siirrettiin Microsoft Dynamics 365 -ympäristöön. Seuraavaksi Destia rakensi uuden hankintajärjestelmän ja siihen sisältyvän toimittajarekisterin samalle alustalle. Tässä yhteydessä asiakas- ja toimittajarekistereiden tiedot yhdistettiin toisiinsa. – Yhdistämisestä syntyi aikamoinen määrä tietoa yrityksistä ja toimijoista. Päällekkäisyyksiä piti siivota ja tietoa ajantasaistaa, kertoo järjestelmäasiantuntija Tiina Appelqvist Destian ICT-palveluista. Vanhat tiedot osoittautuivat hajanaisiksi ja osittain vanhentuneiksi, ja sama tieto saattoi esiintyä moneen kertaan hieman eri muodoissa. Tiedot oli saatava päivitettyä ja uudistettua. Tietohuoltopartnerikseen Destia valitsi Alma Talent Tietopalvelut. – He auttoivat karsimaan vanhaa dataa ja päivittämään sitä rikastamisprosessillaan. Kun se oli tehty, asensimme järjestelmäämme Alma Talentin Tietopalveluiden tarjoaman lisäosan, niin kutsutun Alma Talent -pluginin. Sen avulla meillä on nyt suora yhteys tietokannastamme heidän yritystietokantaansa. Esimerkiksi uuden asiakkaan tai toimittajan perustaminen rekisteriin kaikkine talous- ja taustatietoineen on helppoa ja tiedot päivittyvät järjestelmäämme automaattisesti. Jatkuva päivittäminen takaa sen, että tieto pysyy käyttökelpoisena. Ajantasainen ja luotettava tieto tärkeintä Tiina Appelqvistin mukaan jopa 80 prosenttia asiakasrekisterin tiedoista voi vanheta joiltakin osin vuoden aikana. Muun muassa yritysten omistussuhteissa ja yhteyshenkilöiden yhteystiedoissa tapahtuu paljon muutoksia. Tietohuollon ansiosta CRM-järjestelmän tieto on nyt yhtenäisempää, laadukkaampaa ja luotettavampaa. Se helpottaa Destian henkilöstön työtä. Konkreettista ajansäästöä tuo se, että Alma Talent -pluginin kautta haetun yrityksen talous- ja taustatiedot löytyvät heti Destian tietokannasta esitäytettyinä. Näin käyttäjien ei enää tarvitse kirjoitella käsin y-tunnuksia tai osoitteita. Samalla se vähentää esimerkiksi kirjoitusvirheiden määrää, jolloin datan laatu säilyy hyvänä. – Positiivista palautetta on tullut juuri tästä. Jotkut olivat täyttäneet tietoja käsin ja vasta myöhemmin ymmärtäneet, että kaiken olisi saanut haettua tietokannasta oikeaa painiketta painamalla. Eri käyttäjät tarvitsevat erilaista tietoa Destialaiset hyödyntävät Alma Talent -pluginin tarjoamia tietoja eri tarkoituksiin. Hankinnassa työskentelevät saattavat etsiä materiaali- ja palvelutoimittajien yhteystietoja, kun taas myyntivastaavia kiinnostaa asiakkaiden yhteys- ja taloustiedot. Kolmas käyttäjäryhmä on taloushallinnon henkilöstö. – Nyt myynti- ja ostolaskutus saavat pluginin kautta perustietoa esimerkiksi yrityksen taloustilanteesta. Heitä kiinnostaa, liittyykö yrityksen maksukykyyn kohonnutta riskiä tai onko yrityksen juridisessa tilassa tapahtunut muutoksia – esimerkiksi selvitystilaan joutuminen tai konkurssi. Näin pluginia hyödyntämällä saadaan osviittaa siitä, missä mennään, Appelqvist toteaa. Käyttöönotto oli sujuvaa Tietohuollon toteutus ja pluginin käyttöönotto kesti muutaman kuukauden ja sujui suunnitellusti. Destian järjestelmäarkkitehti vastasi kokonaisuuden toteutuksesta. – Toteutuksessa oli mukana monta tahoa samanaikaisesti, muun muassa järjestelmätoimittajia ja käyttäjiä. Järjestimme paljon testausta ja varmistimme, että kaikki toimii odotetusti. Käyttöönottoa helpotti myös Alma Talent Tietopalveluiden selkeä ohjeistus. Destia järjesti henkilöstölle sisäisiä koulutuskampanjoita ja tietoiskuja pluginin käytöstä. Appelqvistin mukaan henkilökunta on ottanut Alma Talentin tietohuoltoratkaisun hyvin vastaan. Tietoja on helppo hakea, ja manuaalinen tietojen päivittämisen tarve on vähentynyt. Näin käyttäjiltä säästyy aikaa omiin töihinsä. Säännöllistä tietohuoltoa hän suositteleekin kaikille, joilla on CRM-järjestelmä käytössään. Helppous on avainsana myös tulevaisuudessa. Luotettavaan tietoon on päästävä näppärästi käsiksi liikkuvassa työssä, vaikkapa Destialle tyypillisellä laaja-alaisella työmaalla. Appelqvist toteaakin, että tulevaisuudessa mobiilioptimointi korostuu entisestään.Kuva: Mikko Vähäniitty.

Yritystieto
Sammio