Huoneistotietojärjestelmä digitalisoi asunto-osakkeita koskevat tiedot ja omistajamerkinnät

Uudistetusta Kiinteistö- ja huoneistohausta löytyy nyt myös huoneistotietojärjestelmään kirjatut tiedot, jolloin käyttäjä löytää helposti kaiken tarvitsemansa tiedon asuntokauppaa varten yhdestä järjestelmästä.

Suomessa otettiin vuonna 2019 käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä (HTJ), jonka tavoitteena on saada kaikki asuinhuoneistoja koskevat tiedot sähköiseen muotoon ja parantaa näin huoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta. Järjestelmään kerätään vähitellen kattavat tiedot mm. osakehuoneistojen ominaisuuksista, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista.

Huoneistotietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen uudet taloyhtiöt on perustettu ainoastaan digitaalisesti, eikä perinteistä osakekirjoja enää paineta. Vanhempien taloyhtiöiden siirtyminen järjestelmään on kaksivaiheinen ja sen on määrä tapahtua vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöt siirtävät osakeluettelonsa järjestelmään. Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, osakkeenomistaja rekisteröi omistuksensa.

Hae käyttöoikeutta ajoissa

Vuodesta 2024 eteenpäin kaikki omistajatiedot löytyvät yhdestä rekisteristä ja asuinhuoneistojen kauppa digitalisoituu entisestään. Rekisteriä ylläpitää Maanmittauslaitos ja tietojen hyödyntämiseen tarvitaan käyttölupa, jota voivat hakea mm. pankit ja kiinteistövälittäjät sekä muut asunto-osaketietoa työssään tarvitsevat.

Asunto-osakekaupan digitalisoituminen etenee kovaa vauhtia, joten nyt on hyvä hetki varmistaa tarvittavat luvat kuntoon, jotta HTJ-tiedot ovat saatavilla helposti Alma Talentin Kiinteistö- ja huoneistohausta. Huoneistotietojärjestelmän käyttöluvan saamisessa voi kestää jopa useampi viikko, joten vaikka digitaalinen asuntokauppa tai HTJ:n taloyhtiö- tai huoneistotiedot eivät vielä tuntuisikaan ajankohtaiselta, kannattaa lupaprosessi laittaa aluille hyvissä ajoin. Luvan saaminen ei aiheuta lisäkustannuksia, mutta se on hyvä hoitaa ajoissa kuntoon. Tällöin on mahdollista tarvittaessa hakea Kiinteistö- ja huoneistohausta esimerkiksi taloyhtiön Osakeluettelo ja Osakehuoneistotuloste - ajantasaisina suoraan HTJ:stä.

Kiinteistövälittäjien uudet toimintatavat

Huoneistotietojärjestelmän myötä myös kiinteistövälittäjien työhön tulee muutoksia. Toimintatavan valitsemiseksi tulee selvittää, kuuluuko taloyhtiö huoneistotietojärjestelmään ja onko myyjällä osakekirja vai sähköinen omistajamerkintä. Tulevaisuudessa kiinteistövälittäjällä on kolme uutta mahdollista toimintatapaa kaupankäynnin pohjana:

  1. Välitettävä huoneisto on taloyhtiössä, joka on jo huoneistotietojärjestelmässä. Tämän tieto on helposti tarkistettavissa Kiinteistö- ja huoneistohausta. Tarkista samalla, onko myyjä omistajana osakeluettelossa. Ellei näin ole, myyjän on syytä rekisteröidä oma omistuksensa huoneistotietojärjestelmään ennen myyntiä.
  2. Taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä, mutta myyjällä on vielä paperinen osakekirja. Tässä tapauksessa myyjä tekee merkinnän osakekirjaan normaalisti. Ostajan on puolestaan haettava omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta kahden kuukauden kuluttua kaupan allekirjoituksesta ja toimitettava samalla paperinen osakekirja Maanmittauslaitokselle mitätöitäväksi.
  3. Myyjällä on jo sähköinen omistusmerkintä huoneistotietojärjestelmässä. Tällöin ostajan on haettava omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta ja myyjän on annettava suostumus uuden omistajan omistusoikeiden rekisteröinnille. Suostumus voidaan osoittaa liittämällä hakemukseen esim. jäljennös kauppakirjasta ja myyjän yhteystiedot, jotta Maanmittauslaitos voi varmistaa suostumuksen myyjältä.

Alman asumisen palvelukokonaisuus auttaa tehostamaan asuntokauppaan liittyviä prosesseja tarjoamalla kaikki digitaaliseen asuntokauppaan tarvittavat palvelut aina tiedonhausta kaupantekoon. Huoneistokauppa on mahdollista hoitaa tällä hetkellä digitaalisena paperisilla osakekirjoilla DIAS Digitaalinen asuntokauppa -palvelussa.

Huoneistotietojärjestelmän lupahakemus kiinteistövälittäjälle

Hae lupaa Huoneistotietojärjestelmän (HTJ) tietojen hyödyntämiseen seuraavien ohjeiden mukaan:

  1. Tutustu esitäytettyyn lupahakemukseen ja sen ehtoihin täällä. Hakemuksella näkyy kuvitteellisen yrityksen yhteystiedot.
  2. Jos lupahakemukseen esitäytetyt valinnat koskien palveluita ja niiden käyttötarkoitusta ovat osaltanne oikein, pyydämme vahvistamaan sen tällä lomakkeella. Samalla vahvistatte, että olette tutustuneet luvan ehtoihin ja annatte Alma Talentille valtuutuksen hakea palvelun käyttölupaa puolestanne Maanmittauslaitokselta.

Jos haluatte muuttaa esitäytetyn hakemuksen tietoja koskien palveluita ja niiden käyttötarkoitusta, olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme tietopalvelut@almatalent.fi

HUOM! Tällä hakemuksella lupaa voivat hakea vain kiinteistövälittäjät. Jos edustat jotain muuta toimialaa ja tarvitset käyttöluvan Huoneistotietojärjestelmän tietojen tarkasteluun, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kun huoneistotietojärjestelmän käyttölupa on kunnossa, voi Kiinteistö- ja huoneistohausta tarkistaa maksutta, onko tietyn taloyhtiön osakeluettelo jo viety HTJ:ään tai mitkä osakeryhmätunnukset kuuluvat mihinkin taloyhtiöön. Näin jo ennen kohteen välityssopimuksen tekemistä on tiedossa, onko taloyhtiö digitalisoinut jo osakeluettelonsa ja kohteen myyntiin vodaan varautua paremmin. Jos yhtiön tiedot löytyvät huoneistotietojärjestelmästä, voit hakea palvelustamme esimerkiksi taloyhtiön ajantasaisen Osakeluettelotulosteen.

 

  • Julkaistu: 19.4.2021
  • Päivitetty: 28.4.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Kiinteistötieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Hygge LKV:n toiminnan keskiössä on ihminen ja koti - sähköiset palvelut mahdollistavat keskittymisen asiakaskokemukseen

Hygge LKV:n Mirja Matikainen vannoo sähköisten palveluiden nimeen kiinteistövälityksessä. Matikaisen palvelufilosofiassa välittyy intohimo asumiseen, arkkitehtuuriin ja designiniin sekä koteihin.Perustettuaan Hygge LKV:n Matikaiselle oli alusta asti selvää, että sähköisiä palveluita hyödynnettäisiin niin paljon kuin mahdollista, sillä sen avulla aikaa jää keskittyä asiakkaiden palvelemiseen. Sähköinen kiinteistökauppa lisää myös turvallisuutta, kun kaikesta tekemisestä jää jälki.”Sähköiseen kiinteistökauppaan vaadittavien palveluiden käyttöönotto oli loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen prosessi, vaikka aluksi jännitti, että enteriä painaessa tapahtuu jotain peruuttamatonta”, Matikainen muistelee.Sähköinen kiinteistökauppa etenee usein myös perinteistä kiinteistökauppaa nopeammin, kun pankkiin ei tarvitse varailla aikoja. Ensimmäiseen sähköiseen kiinteistökauppaan päädyttiin Matikaisen ehdotuksesta.”Aluksi ostajat ja myyjät vierastivat hieman, kun mietitytti, että siirtyvätkö rahat. Sanoin että totta kai siirtyvät, kun pankki on mukana”, kertoo Matikainen.Kaupan kulun Matikainen koki yksinkertaiseksi. Erittäin kätevää se on, jos ostaja ja myyjä asuvat eri paikkakunnilla. Omista kiinteistökaupoistaan Matikainen sanoo hoitavansa 99 % sähköisesti, ainoita poikkeuksia ovat jotkut kuolinpesäkaupat tai erikoistapaukset, jolloin kaupat tehdään tarvittaessa pankissa. Kuitenkin myös kuolinpesiä koskevat kaupat onnistuvat kätevästi KLP:n avulla. Selkeä kommunikointi eri osapuolien kanssa varmistaa sujuvat kaupatSelkeä kommunikointi ostajan, myyjän ja pankkien välillä varmistaa sujuvan kaupankäynnin. Monia välittäjiä mietityttää erityisesti maksujen hoituminen ja yhteistyö pankkien kanssa. Matikainen kuitenkin kokee, että myös pankeissa on oltu jopa innoissaan sähköisen kiinteistökaupan tekemisetä ja yhteistyö on sujunut hyvin.”Kunhan esimerkiksi välityspalkkion ja sähköisestä kiinteistökaupasta tulevasta maksusta muistetaan sopia heti kaupan valmisteluvaiheessa, sujuvat maksut mutkattomasti”, sanoo Matikainen.Sähköistä kiinteistökauppaa Matikainen suosittelisi vahvasti kaikille välittäjille.”Se säästää niin omaa kuin asiakkaan aikaa, kun ei tarvitse juosta pankkiin ja odotella paperien pyörittelyä.”Lue myös: Sähköisen kiinteistökaupan edut välittäjilleJos olet kiinnostunut tekemään sähköistä kiinteistökauppaa tai tarvitset apua ensimmäisen kaupan kanssa, ota yhteyttä:Kenneth Ramstedt                                                                   MyyntipäällikköPuh. 040 777 8403                 Pia LundenbergMyyntipäällikköPuh. 040 522 1967  

Kiinteistötieto

Kiinteistökaupan digitalisoituminen ajaa alaa eteenpäin ja haastaa innovoimaan uutta

Bo LKV:ssä kiinteistönvälittäjänä toimiva Petri Kajaan muistelee, kuinka vielä vajaa kuusi vuotta sitten oli yleistä ajaa asiakkaiden koteihin hakemaan nimet paperiin ja kauppakirjojen skannaaminen oli osa päivittäisiä rutiineja. ”Digitalisaatio on helpottanut ja nopeuttanut välittäjän työtä merkittävästi. Myös asiakkaan näkökulmasta toiminta on joustavaa, kun kaupat voidaan tehdä missä ja milloin vain. Kauppoja on voitu allekirjoittaa jopa lentokoneessa”, kuvaa Kajaan sähköisen kiinteistökaupan tuomaa muutosta. Sähköinen kiinteistökauppa on Kajaanin mukaan luontainen jatkumo digitaaliselle asuntokaupalle, joka on koettu alalla toimivaksi ja yleistynyt viime vuosina suuresti. Sähköinen kaupankäynti tuo joustavuutta asiointiin, kun kauppakirjat saadaan allekirjoitettua nopeammin ja jouhevammin ilman pankissa käyntiä. Sähköinen esisopimus tuo turvaa ostajalle ja myyjälle  Kiinteistökaupassa ostotarjouksen sitomattomuus on aiheuttanut monille harmaita hiuksia, sillä tosiasiassa se ei ole velvoittanut kaupan osapuolia juuri mihinkään. Sähköinen kiinteistökauppa tarjoaa tähän oivan ratkaisun sähköisen esisopimuksen muodossa. Sen avulla ostotarjouksesta saadaan sitova. Vaikka kiinteistökauppaa ei tekisikään täysin sähköisesti, suosittelee Kajaan ottamaan käyttöön ainakin sähköisen esisopimuksen. “Ennen sähköisen esisopimuksen käyttöä on ostotarjouksen hyväksymisen jälkeen alkanut sumpliminen ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan kanssa aikataulujen yhteensovittamiseksi ja kaupan tekemiseksi mahdollisimman nopeasti. Nyt ostotarjouksen hyväksymisen yhteydessä voidaan tehdä sitova esisopimus, joka vahvistaa ostotarjouksen. Tämä tuo turvallisuutta sekä ostajalle ja myyjälle”, Kajaan kuvaa. Katso videolta, kuinka sähköinen kiinteistökauppa on helpottanut kaupankäyntiä. Juttu jatkuu videon jälkeen.   Digitalisaatio haastaa innovoimaan uutta ”Bo:n kaltaiselle yritykselle on ollut luontevaa omaksua sähköinen kiinteistökauppa ja ajaa alan digitalisaatiota eteenpäin. Uskomme digitaalisten palveluiden käyttöönoton ja kehittämisen palvelevan viime kädessä erityisesti asiakasta ja mahdollistavan parhaan kokemuksen kaupankäynnissä”, Kajaan toteaa. Myös Bo LKV:n operatiivinen johtaja Saara Murtovaara uskoo vahvasti kiinteistökaupan tulevaisuuden olevan sähköinen. ”Sähköinen kaupankäynti suorastaan kutsuu innovaatioihin! Tämä tarjoaa välitysliikkeille kutkuttavan haasteen tehdä etäasioinnista innostavaa, kiinnostavaa ja elämyksellistä”, Murtovaara toteaa. Sähköinen kiinteistökauppa lyhyesti Sähköinen kiinteistökauppa on nopea ja joustava tapa hoitaa kiinteistökauppa. Digitaaliset palvelut mahdollistavat entistä paremman saavutettavuuden, ja asiointi hoituu joustavasti ilman eri virastoissa jonottamista. Sähköinen kiinteistökauppa mahdollistaa kaupankäynnin vaikka omalta kotisohvalta! Sähköinen kiinteistökauppa onnistuu Maanmittauslaitoksen tarjoaman Kiinteistövaihdannan palvelun (KVP) sekä Alma Talentin kiinteistöalan ammattilaisille tarkoitetun Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun (KLP) avulla. Lue lisää sähköisestä kiinteistökaupasta!  Jos olet kiinnostunut tekemään sähköistä kiinteistökauppaa tai tarvitset apua ensimmäisen kaupan kanssa, ota yhteyttä:  Kenneth Ramstedt  Myyntipäällikkö  Puh. 040 777 8403        Pia Lundenberg  Myyntipäällikkö  Puh. 040 522 1967      Varaa tapaaminen  

Kiinteistötieto

Usein kysytyt kysymykset sähköisestä kiinteistökaupasta

Voiko kiinteistökaupan tehdä sähköisesti? Kiinteistökaupan voi tehdä sähköisesti hyödyntämällä Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelua (KVP). Kauppakirjan luonnostelu onnistuu puolestaan Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelussa (KLP). KVP:n ja KLP:n käyttö onnistuu samoilla tunnuksilla. Tekemällä kaupan sähköisesti, ei pankkiin enää tarvitse varata aikaa kaupantekoa varten, sillä kauppakirja allekirjoitetaan digitaalisesti Kiinteistövaihdannan palvelussa. Kaupat voidaan siis hoitaa myös täysin etänä, sillä kaikki tai vain osa kaupan osapuolista voi allekirjoittaa kauppakirjan etänä. Allekirjoitustilaisuus voidaan sopia myös vaikkapa välittäjän toimistolle. Luonnostelupalvelussa kiinteistövälittäjän on mahdollista seurata reaaliajassa allekirjoitusprosessin etenemistä (kuka allekirjoittanut, kenen allekirjoitus vielä puuttuu). Sähköisessä kiinteistökaupassa ei myöskään tarvita kaupanvahvistajaa. Miten Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun (KLP) ja Kiinteistövaihdannan palvelun (KVP) käyttöönotto tapahtuu? Palvelun käyttöönotto edellyttää voimassa olevaa sopimusta Alma Talent tietopalveluiden käytöstä sekä erillisten sopimuksien tekoa Alma Talentin ja Maanmittauslaitoksen (MML) kanssa. Alma Talentin sopimuksen saat yhteyshenkilöltäsi tai asiakaspalvelusta. MML:n sopimuksen saat Alma Talentin yhteyshenkilösi kautta tai voi tilata sen täältä: https://www.maanmittauslaitos.fi/lomakkeet/kvp_asiakassopimus Lomakkeelle valitaan integraattoriksi Alma Talent Oy ja täytetään integraattorin yhteyshenkilön tiedot: Antti Kilpiö, antti.kilpio@almatalent.fi, 0400446213. Kun molemmat sopimukset on allekirjoitettu ja tarvittavat liitteet (mm. tietoturvaliite) on toimitettu MML:lle, MML käsittelee asian ja ilmoittaa sopimuksen yhteyshenkilölle sähköpostilla, kun palvelun käyttöoikeus voidaan myöntää. Alma Talent toimittaa tarvittavat kirjautumistiedot ja käyttöohjeet. Käyttöönotto kannattaa tehdä hyvissä ajoin, vaikka sähköinen kiinteistökauppa ei vielä tuntuisikaan ajankohtaiselta, sillä ruuhkaisina aikoina käyttöoikeuden myöntämiseen voi kulua jopa useampi viikko. Mitä vaiheita sähköiseen kiinteistökauppaan kuuluu? Kaupan valmistelu Kauppakirjan luonnostelu (KLP:ssa) Allekirjoitusprosessin käynnistys (KVP:ssa) Kauppakirjan allekirjoitus Kauppa on syntynyt Maksut Lue lisää kiinteistökaupan vaiheista. Voiko kiinteistökaupan tehdä valtakirjalla? Kiinteistökaupan voi tehdä valtakirjalla. Kun sähköisessä kiinteistökaupassa otetaan käyttöön Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu (KLP), ei kaupankäyntiin tarvita valtakirjaa, vaan kaupanteko onnistuu digitaalisesti, vaikka osapuolet olisivat eri puolilla maapalloa. Mitä kiinteistön kauppakirjassa pitää olla? Kiinteistökauppaa säätelevä maakaari vaatii kauppakirjasta löytyvän ainakin seuraavat tiedot: Kaupan osapuolet Kohde Hinta Omistusoikeuden siirtymisen ehdot Kauppahinnan maksamisen ehdot Kaupan pakollisten ehtojen, eli omistusoikeuden siirtymisen ja kauppahinnan maksamisen, lisäksi muut ehdot voi lisätä KLP:ssa joko valmiiden malliehtojen avulla tai erillisenä liitteenä. Kaupan liitteeksi voi liittää kaikki samat kaupan kannalta oleelliset dokumentit, kuin perinteiselläkin tavalla hoidettavassa kiinteistökaupassa. Huomioithan kuitenkin, että palveluun on mahdollista lisätä enintään 10 liitetiedostoa, joiden yhteiskoko voi olla enintään 20 Mt. Palvelu ottaa vastaan ainoastaan .pdf- ja .jpg-tyyppisiä liitteitä.  Kauppakirjaluonnokseen on mahdollista KLP:ssa sisällyttää myös sähköisten panttikirjojen siirtositoumus, jolloin panttikirjojen nykyinen haltija (esim. myyjän pankki) käy hyväksymässä sen Kiinteistövaihdannan palvelussa sen jälkeen, kun myyjä on vastaanottanut kauppakirjan. Kuka tekee kiinteistön kauppakirjan? Välittäjä laatii kiinteistön kauppaa koskevan kauppakirjan. Kaupanteko Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun avulla on turvallinen tapa hoitaa kiinteistökauppa, sillä sinne arkistoituu kaikki lopulliset asiakirjat, esim. allekirjoitetut kauppakirjat, mutta myös kaikki tekemäsi asiakirjaluonnokset. Lisäksi palvelu tarkastaa välittäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä. Yrityskohtaiset ja henkilökohtaiset esiasetukset sekä valmiit malliehdot nopeuttavat kauppakirjaluonnosten tekoa sekä estävät kirjoitusvirheiden tekemistä. Kiinteistökaupan luonnostelupalvelussa on tarjolla tuki monenlaisille kiinteistökaupan tyypeille. Kaupan osapuolena voi olla yritys sekä myyjänä kuolinpesä. Voit myös käynnistää KLP:stä kaupan, joka käsittää useamman kohteen. Milloin sähköisen kiinteistökaupan kauppakirja allekirjoitetaan? Kiinteistökaupan luonnostelupalvelusta (KLP) kauppakirja lähetetään Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP), jolloin kiinteistön myyjä saa vastaanottoilmoituksen sähköpostiinsa. Myyjä allekirjoittaa kauppakirjan, jonka jälkeen ostajalle lähtee allekirjoituskutsu. Kaikkien myyjien tulee allekirjoittaa kauppakirja ennen kuin ostaja/ostajat saavat sen allekirjoitettavaksi. Voiko kauppakirjan allekirjoittaa etänä? Kyllä voi, kunhan ostajalla ja myyjällä on voimassa olevat pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti tunnistautumista varten. Onko kauppakirja sitova? Kyllä, kauppakirja on sitova. Myös allekirjoitettu esisopimus on sitova. Onko kiinteistön ostotarjous sitova? Ei ole. Tämän takia on suositeltavaa tehdä esisopimus, jolloin tarjous saadaan lukittua. Myös perinteisessä kiinteistökaupassa Kiinteistökaupan luonnostelupalvelua (KLP) voidaan hyödyntää sitovan esisopimuksen tekemiseen, vaikka kauppoja ei tehtäisikään sähköisesti. Mitä papereita kiinteistökaupassa tarvitaan? Lain mukaan ainoa vaadittu dokumentti on kauppakirja. Hyvän välitystavan mukaan kiinteistökaupassa olisi hyvä olla lainhuutotodistus, rasitustodistus kiinteistörekisteriote sekä tarvittaessa karttatuloste. Selonottovelvollisuus vaatii näiden todistusten olevan ajantasaisia kaupantekohetkellä. Lainhuuto- ja rasitustodistuksen voi ostaa etukäteen Tietopalveluista ja liittää luonnosteluvaiheessa kauppakirjan liitteeksi. Mihin lainhuudatustodistusta tarvitaan? Kiinteistön omistajan selvittämiseen. Se on hyvä hankkia jo toimeksiantosopimuksen yhteydessä. Sähköisessä kiinteistökaupassa lainhuuto lähtee vireille automaattisesti kaupanteon jälkeen, eli pankin ei tarvitse erikseen tehdä lainhuutohakemusta. Välittäjä saa pankilta maksukuitin kauppahinnan maksusta, jonka välittäjä voi liittää sähköiseen lainhuutohakemukseen KVP:n (Kiinteistövaihdannan palvelu) kautta. Myös ostajan pankki voi tehdä tämän asiamies-roolissa. Mitä kaupanvahvistaja tekee sähköisessä kiinteistökaupassa? Sähköisessä kiinteistökaupassa kaupanvahvistajaa ei enää tarvita. Perinteisesti kaupanvahvistaja on tarkistanut ostajan ja myyjän henkilöllisyyden sekä kauppakirjan, jotta se täyttää maakaaren säätämät vaatimukset. Sähköisessä kiinteistökaupassa osapuolet tunnistautuvat vahvasti ja maakaaren vaatimat minimiedellytykset ovat pakollisia kauppakirjaa luodessa, jolloin kaupanvahvistajaa ei enää tarvita. Voiko yksityishenkilö tehdä sähköisen kiinteistökaupan? Kyllä voi. Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelu on erityisesti yksityishenkilöiden käyttöön tarkoitettu käyttöliittymä, jossa voidaan tehdä sähköinen kiinteistön kauppa-, lahja- tai vaihtokirja. Kiinteistövaihdannan palvelussa kiinteistön omistaja voi myös hakea kiinnityksiä omistamalleen kiinteistölle tai siirtää sähköisiä panttikirjoja itseltään pois. Myyjä tai ostaja voi myös valtuuttaa toisen tekemään edellä mainittuja toimia puolestaan. Ammattitoimijoiden käyttöön soveltuu Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu, jossa koko kauppaprosessi hoituu sujuvasti rajapintojen kautta eri järjestelmien välillä. Lue lisää sähköisestä kiinteistökaupasta!

Kiinteistötieto

Sähköisen kiinteistökaupan vaiheet

Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu (KLP) mahdollistaa kiinteistökaupan tekemisen digitaalisesti - ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköinen kiinteistökauppa helpottaa ja nopeuttaa kaupantekoa, kun ylimääräiset vaiheet, kuten ajanvaraus pankkiin kaupantekoa varten ja kaupanvahvistajan löytäminen, jäävät pois. Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun avulla kiinteistökaupan kauppakirjan tai esisopimuksen luonnostelu onnistuu helposti. Kaupan allekirjoitusprosessi kaupan osapuolten välillä sujuu puolestaan mutkattomasti Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa. Sähköinen kiinteistökauppa voidaan jakaa seuraaviin vaiheisiin: Kaupan valmistelu Kauppakirjan luonnostelu Allekirjoitusprosessin käynnistys Kauppakirjan allekirjoitus Kauppa on syntynyt Maksut.  Kaupan valmistelu Kaupan valmisteluvaiheessa kaupan ehdoista sovitaan ostajan ja myyjän kanssa. Välittäjän on hyvä kontaktoida molempien osapuolten pankit ja varmistaa, että ne ovat tietoisia digitaalisesta kiinteistökaupasta. Sähköisessä kiinteistökaupassa välittäjän on tärkeää pitää kaikki osapuolet ajan tasalla ja sopia asioista ajoista, jotta kaupankäynti sujuu mutkattomasti. Tässä vaiheessa välittäjä voi myös pyytä myyjän pankilta siirtositoumuksen panttikirjoista tai vaihtoehtoisesti lisätä sen KPL:ssä, jossa myyjän pankki käy hyväksymässä sen.  Kauppakirjan luonnostelu Kun kaupan ehdoista on sovittu, välittäjä luonnostelee kauppakirjan KLP:ssä sovittujen ehtojen mukaisesti ja toimittaa kauppakirjaluonnoksen kaupan osapuolille tarkastettavaksi. Välittäjä toimittaa kauppakirjaluonnoksen ja valtakirjan välityspalkkion maksamisesta pankeille sähköpostitse. Välittäjä toimittaa myyjän pankilta saadun panttikirjojen siirtositoumuksen ostajan pankille (ellei hoideta KLP:n kautta). Allekirjoitusprosessin käynnistys Kun kauppakirja on hyväksytty, käynnistyy allekirjoitusprosessi, joka toteutetaan Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa (KVP). Välittäjä lähettää kauppakirjan liitteineen KVP:hen jonka jälkeen myyjä saa sähköpostitse kutsun KVP:hen allekirjoittamaan kauppakirjan. Vastaanotettuaan kauppakirjan, myyjä jakaa sen myös muille osapuolille. Kaupan muut osapuolet saavat sähköpostikutsun. Kauppakirjan allekirjoitus Kauppakirjan allekirjoitus etenee seuraavassa järjestyksessä. Ensin myyjän pankki (panttikirjan nykyinen saaja) hyväksyy kauppakirjalla mahdollisesti olevan sitoumuksen panttikirjojen siirrosta. Tämän jälkeen myyjä tai myyjät allekirjoittavat kauppakirjan osoitteessa kiinteistoasiat.fi, jonka jälkeen ostaja tai ostajat allekirjoittavat kauppakirjan. Kauppa on syntynyt Kun allekirjoitusprosessi on valmis, on allekirjoitettu kauppakirja liitteineen ladattavissa Kiinteistökaupan luonnostelupalvelusta (KLP). Välittäjä toimittaa allekirjoitetun kauppakirjan osapuolten pankeille ja pyytää pankkeja toimittamaan kuitit kauppahinnan ja välityspalkkion maksusta. Samalla lainhuutohakemus lähtee automaattisesti vireille. Maksut Pankit hoitavat kauppahinnan ja muut maksut (varainsiirtovero, välityspalkkio) siten, kuin heidän kanssaan on etukäteen sovittu. Pankki liittää lainhuutohakemukseen kuitit kauppahinnan maksamisesta ja tekee tai hyväksyy panttikirjojen siirtohakemukset. Tämän jälkeen on tärkeää muistaa tehdä varainsiirtoveroilmoituksen tekeminen vero.fi:ssä. Jos olet kiinnostunut tekemään sähköistä kiinteistökauppaa tai tarvitset apua ensimmäisen kaupan kanssa, ota yhteyttä:  Kenneth Ramstedt  Myyntipäällikkö  Puh. 040 777 8403                  Pia Lundenberg  Myyntipäällikkö  Puh. 040 522 1967                   Varaa tapaaminen  

Kiinteistötieto
Sammio