Maksuviivetieto

Maksuviivetieto kertoo ongelmista jo ennen maksuhäiriömerkintää

Yritysten välisessä kaupankäynnissä liikkuvat isot rahat, ja myös luottotappiot voivat olla merkittäviä. Kun työtä tehdään luotolla ennen laskun maksamista, yrityksen on hyvä arvioida asiakkaansa maksukyky etukäteen. Yleisin riskien arviointitapa on tarkistaa maksuhäiriömerkintä. Sen lisäksi yrityksen kannattaa tarkistaa maksuviivetieto, joka kertoo, onko yritysasiakas maksanut laskujaan myöhässä.

Yrityksen on mahdollista ennakoida asiakkaansa heikentynyt maksukyky jo ennen kuin syntyy maksuhäiriömerkintä. Maksuviivetieto varoittaa, että asiakkaalla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Se kertoo, jos yrityksen lasku on maksamatta yli 7 päivää eräpäivän jälkeen.

”Yrityksen kannattaa maksuhäiriömerkinnän lisäksi tarkastaa myös maksuviivetieto. Maksuviivemerkintöjä on usein enemmän ja ne antavat kattavamman kuvan yritysasiakkaan maksutavoista ja maksukyvystä”, Lowellin Senior Business Manager Tero Almi sanoo. Lowell Suomi, joka tunnettiin aiemmin nimellä Lindorff, auttaa yrityksiä ja kuluttajia luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä.

Almin mukaan yksittäinen maksuviivetieto voi syntyä myös, jos asiakkaan ostolaskujen käsittely sujuu hitaasti.

”Maksuviivetieto voi auttaa esimerkiksi pienempiä yrityksiä ennakoimaan isoja haasteita. Jos asiakkaan 10 000 euron laskun maksaminen viivästyy, asialla voi erityisesti pienelle yritykselle olla valtava merkitys”, Almi muistuttaa.

Maksuviivetieto maksaa itsensä takaisin – perintäkin maksaa

Sjöman Helsingin Nosturit Oy on käyttänyt liiketoiminnassaan maksuviivetietoa ennakoidakseen asiakkaan maksukykyä. Yrityksen talouspäällikkö Juha Pasanen suosittelee maksuviivetietojen tarkistamista jokaiselle yritykselle, joka tekee asiakkaalleen töitä ilman ennakkomaksua.

 ”Uuden asiakkaan kohdalla tarkistamme aina maksuviive- ja maksuhäiriötiedot. Mikäli asiakkaalla on merkintä maksuhäiriöstä, pyydämme pääsääntöisesti työstä ennakkomaksun. Jos asiakkaalla on paljon maksuviiveitä, mietimme tarkkaan, mitä teemme. Maksuviiveet ovat enne, joka voi johtaa maksuhäiriöön, ja asiakkaalle soittelu ja perintä vievät aikaa ja rahaa”, Pasanen toteaa.

Sjöman Helsingin Nosturit Oy tarjoaa asiakkailleen nostopalveluja. Yritys on toiminut jo yli puolen vuosisadan ajan. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Kotkassa, ja toiminta-alue kattaa koko Suomen. 

Maksuviivetieto kertoo muutoksista maksukyvyssä

Tyypillisesti maksuvaikeuksia tulee jo ennen maksuhäiriömerkintää. Asiakas voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja sillä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Yritysten kannattaisikin reagoida mahdollisimman herkästi tällaisiin hiljaisiin signaaleihin.

”Toistuvat ja kasaantuvat avoimet maksuviiveet ennakoivat usein yritysasiakkaan maksukyvyssä tapahtuvia muutoksia. Lähes poikkeuksetta ennen saneerausta tai konkurssia jää laskuja maksamatta”, Lowellin Almi muistuttaa.

Alma Talentin Tietopalveluista saat maksuviivetietoa, joka perustuu edellispäivän tietoon. Tieto on markkinoiden tuoreinta. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. 

Miten maksuviivetieto syntyy?

  • Alma Talent saa maksuviivetiedot Lowellilta.
  • Lowellilla on perintädataa sellaisista riidattomista saatavista, jotka ovat yli seitsemän päivää myöhässä eräpäivästä. Maksuviivetieto muodostetaan perintädatasta.
  • Merkintä maksuviiveestä säilyy niin kauan kuin lasku on avoinna. 
  • Maksettujen laskujen kohdalla merkintä säilyy kuusi kuukautta maksun päivämäärästä. Merkintään tulee tieto maksusta.
  • Julkaistu: 12.3.2019
  • Päivitetty: 15.3.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Data tuo tehokkuutta Talenomin myyntitoimenpiteisiin

Talenom on saanut Alma Talentin myynnin teknologioiden avulla laadukasta dataa myyntiorganisaation tueksi.Talenom on tilitoimistoalan edelläkävijä, joka tekee perinteisiä tilitoimistopalveluita aivan uudella tavalla, panostaen erityisesti palvelun laatuun. Talenom on vuonna 1972 perustettu ketterä ja edistyksellinen tilitoimisto, jonka tavoitteena on yrittäjien arjen helpottaminen helppokäyttöisillä sähköisillä työkaluilla ja pitkälle automatisoiduilla palveluilla. Kattavien tilitoimistopalveluiden lisäksi Talenom tarjoaa monipuolisia asiantuntijapalveluita sekä rahoitus- ja pankkipalveluita. Vuonna 2020 Talenom työllisti Suomessa ja Ruotsissa 912 työntekijää.Talenom on kasvanut vuosien 2005–2020 aikana vauhdikkaasti, liikevaihdon keskimääräinen talouskasvu oli tällä aikavälillä noin 15,5 prosenttia. Kasvua Talenom hakee myös tulevaisuudessa, ja orgaanisen kasvun saavuttaminen vaatii mahdollisimman monen suomalaisen pk-yrittäjän tavoittamisen ja tapaamisen.– Luotettavan datan ja ajantasaisten yhteystietojen avulla olemme päässeet tavoittamaan suomalaiset yrittäjät. Heti kun otimme palvelun käyttöömme, olen saanut paljon kiitosta call centerimme puolelta, että onpa tullut paljon uusia yrityksiä, joita tavoitella. Ja olemmekin sitä kautta pystyneet auttamaan useita pk-yrityksiä palveluillamme, kertoo Talenomin tuotepäällikkö Teemu Tuovinen.Talenomin myyjillä on Analysaattori päivittäisessä käytössä, jonka avulla he pystyvät mm. tehostamaan prospektointia sekä valmistautumaan myyntitapaamisiin. Signaalien avulla myyjät saavat myös tietoja yrityksissä tapahtuvista muutoksista.– Muutossignaalit ovat meille erittäin hyviä, haluamme tarttua erilaisiin muutostilanteisiin suomalaisten yrittäjien keskuudessa ja näin saamme suoraan tiedon muutostilanteesta ja pystymme reagoimaan siihen. Datan luotettavuus on kaikki kaikessa Koska dataa käytetään monipuolisesti Talenomin eri toimintojen tukena, on datalle myös korkeat laatuvaatimukset. Aikaisemman datan tuottajan kanssa oli ongelmia datan luotettavuuden suhteen, joten uuden yhteistyökumppanin valinnassa tärkeänä kriteerinä oli saada enemmän laadukkaampaa dataa.– Aikaisemmin haasteenamme on ollut, että emme ole tavoittaneet niin paljon yrittäjiä, kuin olisi tarve kasvutavoitteidemme saavuttamiseksi. Ongelma on ratkaistu luotettavalla datalla, ajantasaisilla yhteystiedoilla ja kattavalla talousdatalla.Talenomille keskeistä on, että datan volyymi on riittävää, se on ajan tasalla ja paikkaansa pitävää sekä ennen kaikkea luotettavaa.Datalla tehokkuutta myyntitoimenpiteisiinNäin Talenom hyödyntää dataa ja kehittyneitä myynnin teknologioita liiketoimintansa kasvun moottorina. 

Yritystieto
prospektointi

B2B-myynnin prospektointi: Näin prospektoit tehokkaammin ja systemaattisemmin

Prospektointi on myyntiprosessin ensimmäinen vaihe, joka jää monesti liian vähälle huomioille, kun myyntijohtajat priorisoivat kontaktoinnin tärkeyttä. Prospektoinnilla tarkoitetaan yleisesti niitä toimenpiteitä, joita tehdään ennen potentiaalisen asiakkaan kontaktointia. Se voi sisältää myös alustavaa keskustelua, mutta pohjimmiltaan prospektoinnin tarkoitus on täyttää myyjien myyntiputket sopivilla ja potentiaalisilla kontakteilla.   Kun prospektointi on hoidettu huolellisesti, myyjät välttyvät turhilta kontaktoinneilta ja pystyvät keskittämään aikansa otollisiin asiakkaisiin. Myyjien kalenterista onkin tärkeää varata aikaa myös prospektointiin, sillä muutoin päädytään helposti tilanteeseen, jossa myyntiputki on tyhjennetty myyntimahdollisuuksista aktiivisella myyntityöllä, mutta sen täyttäminen on unohdettu.   Koska prospektointi on myyntiprosessin ensimmäisiä vaiheita, määrittää se pitkälle myynnin onnistumista. Hyvin suunniteltu prospektointi takaa paremmat mahdollisuudet myynnin onnistumiselle ja paremmille myyntituloksille.  Prospektointia on mahdollista helpottaa erilaisten työkalujen avulla. Usein työläintä prospektoinnissa on datan kerääminen ja ilman oikeanlaisia työkaluja se tapahtuu manuaalisesti. Kun kaikki data ja yhteystiedot löytyvät samasta paikasta, helpottaa se huomattavasti myyjän työtä.  Viisi askelta systemaattiseen prospektointiin  Systemaattinen prospektointi on tärkeää hyvän pohjan luomiseksi myyntityölle. Prospektointia tehdessä on hyvä kiinnittää huomiota ainakin näihin viiteen vaiheeseen:  1. Ihanteellisen asiakkaan tunnistaminen ja sopivien prospektien määrittely.  2. Potentiaalisten asiakasyritysten etsiminen.   3. Prospektien validoiminen ja tarpeiden määrittäminen.  4. Keskeisten päättäjien tunnistaminen.  5. Ratkaisujen liittäminen kunkin asiakkaan tarpeisiin.  Ihanteellisen asiakkaan tunnistaminen ja sopivien prospektien määrittely  Prospektoinnissa tärkeää on hyvä pohjatyö ja potentiaalisten asiakkaiden tunnistaminen, joka onnistuu helposti ihanteellisen asiakasprofiilin avulla. Kontaktoitavia prospekteja myyjille löytyy aina, mutta on tärkeää pystyä erottamaan ja priorisoimaan otolliset kontaktit ja keskittyä asiakkaisiin, joilla on aitoa ostopotentiaalia.  Potentiaalisten asiakasyritysten etsiminen  Tänä päivänä potentiaalisten asiakasyritysten etsiminen on helpompaa kuin koskaan ennen. Dataa hyödyntämällä asiakasyrityksiä voidaan etsiä ja rajata usein eri kriteerein. Analysaattorissa voi etsiä yrityksiä mm. toimialan, liikevaihdon, maantieteellisen sijainnin ja henkilöstön koon perusteella. Analysaattorissa myyjä voi myös luoda yrityksistä erilaisia ryhmiä esim. toimialan perusteella ja seurata helposti ryhmässä tapahtuvia muutoksia.  Prospektien validoiminen ja tarpeiden määrittäminen  Kun sopivia prospekteja on löytynyt, on tärkeää määrittää asiakasyrityksen tarpeet ja ostopotentiaali. Jos asiakkaalla on ongelma tai tavoite, jonka myyjä pystyy ratkaisemaan, on asiakkaassa yleensä potentiaalia. Potentiaalinen asiakas saattaa kuitenkin olla kiinnostunut myyjän tarjoamasta ratkaisusta, mutta ei ole valmis tai kykenevä maksamaan siitä pyydettyä hintaa, jolloin aitoa ostopotentiaalia ei ole.  Myös ajoitus on noussut tärkeäksi kriteeriksi prospektoinnissa. Voi olla, että asiakas ei ole valmis ostamaan juuri nyt, mutta myöhemmässä vaiheessa myyjän tarjoamille ratkaisulle voi olla tarvetta. Signaalien avulla on helppo seurata potentiaalisissa asiakkaissa tapahtuvia muutoksia ja olla yhteydessä asiakkaaseen silloin, kun prospektista tulee otollinen.  Keskeisten päättäjien tunnistaminen  Potentiaalisesta asiakasyrityksestä on tärkeää tunnistaa myös oikeat päättäjät, jotka pystyvät tekemään ostopäätöksen. On tärkeää ymmärtää, missä rooleissa päätöksentekijät tyypillisesti työskentelevät. Kun nämä roolit on tunnistettu, löytyy Analysaattorista oikeiden päättäjien yhteystiedot. Data on myös integroitavissa suoraan CRM-järjestelmään, jota kautta ajantasaisten yhteystietojen löytäminen onnistuu helposti.  Ratkaisujen liittäminen kunkin asiakkaan tarpeisiin  Myyjän on tärkeä pystyä tunnistamaan asiakkaan ongelmat ja ymmärtämään asiakkaan tarpeita, jotta tarjottu ratkaisu voidaan personoida vastaamaan juuri kyseisen asiakkaan tarpeisiin. Kun myyjä on selvillä siitä, miksi on tarjoamassa ratkaisua juuri tälle asiakkaalle, pystyy hän myös paremmin valmistautumaan myyntitapaamiseen ja lähestymään päättäjiä juuri oikeanlaisella viestillä ja kulmalla.  Etsitkö uusia tapoja tehdä prospektointia? Käy tutustumassa lisää Alma Talentin myynnin työkaluihin ja katso miten voit tehostaa prospektointia B2B-myynnissä!   Tutustu myynnin työkaluihin

Yritystieto
TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talentin tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talentin yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!  

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen.Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintääIntrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä.Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit.Alma Talent tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavistaRaportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveetMaksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajanSisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Sammio