Tänä päivänä yksikään yritys ei pärjää ilman ammattimaista tietohuoltoa. Data care on kasvanut elimelliseksi osaksi yrityskulttuuria, sillä data on arvo sinänsä.
Dataa on monenlaista: anonyymiä, tunnistettua, käsin ylläpidettävää ja automaattisesti syntyvää. Tietohuollon asiantuntijat huolehtivat datan oikeellisuudesta ja oikea-aikaisuudesta. Kun datasta pystytään yksilöimään asiakas, asiakkaan tietoa voidaan ylläpitää joko ihmisvoimin tai automatisoidusti esimerkiksi juuri tietohuollon avulla. Jälkimmäinen yleistyy, sillä jo yli 500 asiakkaan rekisteriä on haastavaa ylläpitää käsin.
Master data -ajattelu liittyy juuri tähän. Kyse on siitä, kuinka monessa eri paikassa tietoja asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista säilytetään, kuinka ajantasaisia ne ovat ja kuinka hyvin synkronoituja keskenään.
Data on moderni raaka-aine
Dataa syntyy valtavasti, eivätkä määrät ole vähenemään päin. Arvokasta data on kuitenkin vasta silloin, kun se valjastetaan töihin. Monessa yrityksessä asiakkaiden käyttäytyminen on yksi tärkeimpiä suunnannäyttäjiä muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Datan avulla voidaan seurata asiakkaiden polkua verkkosivuilta ostaviksi asiakkaiksi. On tärkeää olla oikeaan aikaan asiakkaan iholla.
Kun asiakkaan tiedoissa tapahtuu muutos, tiedon olisi syytä valua kaikkialle samaan aikaan.
Asiakkaalla voi esimerkiksi vaihtua merkittävä johtaja tai päättävässä asemassa oleva henkilö. Myös asiakkaan maksukyky voi muuttua. Kyseinen muutos saattaa näkyä yrityksen talousosastolla mutta ei välity välttämättä asiakasyhteyshenkilön tietoon.
Yritysten datasta yli viidennes on vanhentunutta
Yritysten asiakasdatasta jopa viidesosa on tutkimusten mukaan vanhentunutta. Millaistahan hyötyä yritykselle olisi, jos asiakasdata olisi kauttaaltaan tuoretta ja luotettavaa?
Ajantasaisuudesta on monia hyötyjä. Yritys voi panostaa myyntinsä oikeisiin asioihin oikeaan aikaan. Alma Talent Tietopalveluiden myyntijohtaja Eija Haapala kirjoitti aiemmin blogissaan siitä, miten tärkeää on tavata oikeita päättäjiä. Päättäjä voi olla vaihtunut, ja jos myyjä ei sitä tiedä, kilpailija on saattanut käydä luomassa suhdetta uuteen henkilöön jo ennen sinua.
Yritys saattaa fuusioitua, tehdä ison yrityskaupan tai pahimmassa tapauksessa mennä konkurssiin. Kaikissa näissä tapauksissa on tärkeää saada tieto heti asioiden tapahduttua. Tieto voi siivittää lisämyyntiin tai taata myyntisaatavat.
Asiakkaan riskiluokitus saattaa myös muuttua, mikä on tärkeä tieto myyjälle ja liiketoimintajohdolle arvioitaessa myyntipanostusten kohdentamista. Liiketoimintajohtoa kiinnostaa myös iso kuva, eli se, miten asiakasyritysten toimialalla menee ja miten asiakkaat voivat.
Mitä paremmassa järjestyksessä tämä data on omissa järjestelmissä, sitä paremman yhteisen käsityksen kaikki saavat kyseisestä asiakkaasta.
Alma Talentin kokemuksissa korostui datan laatu
Alma Talentin oman master data -hankkeen yhteydessä huomasimme, että ongelmia ei tuottanut teknologia, vaan datan laatu. Useat asiakkaamme voivat olla yhtä aikaa monen eri yksikön asiakkaita, ja heidän tietonsa löytyvät monesta eri järjestelmästä. Myyjät kirjaavat asiakkaan järjestelmään omalla tavallaan ja käyttävät joko virallisia tietoja tai asiakkaan toivomaa nimeä tai laskutusnimeä.
Master data -hankkeissa datan harmonisointi on usein varsinaista koodaustyötä työläämpää. Yrityksillä on onneksi yksilöivät tunnisteet, ja tietohuollon ansiosta myös toimipaikoille saadaan sellaiset, minkä jälkeen ylläpito onnistuu helposti.
Omien kokemuksiemme mukaan datan harmonisoinnissa täytyy tehdä kompromisseja. On muutettava rakenteita ja päätettävä, miten tietojen konfliktitilanteissa toimitaan. Mutta kun työ on kerran tehty, tietohuolto auttaa datan ylläpidossa ja toiminta tehostuu. Yhteisissä asiakkaissa tapahtuvat muutokset ovat siten koko organisaation tiedossa.
Lainsäädäntö vaikuttaa tietohuollon tulevaisuuteen
Henkilötietolaki sääteli, miten henkilötietoa saa säilyttää. GDPR:n myötä käytäntö yhtenäistyi Euroopan unionin yhteiseksi tietosuoja-asetukseksi. Ihmiset ovat olleet GDPR:n myötä tarkempia ja ymmärtävät paremmin oikeutensa tietojensa käsittelemisestä.
Me seuraamme silmä kovana lainsäädäntöä ja tiedämme, mitä tietohuolto vaatii nyt ja tulevaisuudessa. Rekisterinpitäjän – yrityksen, joka säilyttää tietoja asiakkaistaan – on sovellettava tietosuojaperiaatteita, joita ovat lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys, käyttötarkoitussidonnaisuus, tietojen minimointi, täsmällisyys, eheys ja luottamuksellisuus, säilytyksen rajoittaminen ja osoitusvelvollisuus. Me autamme täsmällisyyden ja eheyden vaatimuksessa.
Asiakassovelluksiin sisältyy datan esihuolto
Tietohuoltomme löytyy jo valmiina Microsoft Dynamics Pluginina ja syksystä alkaen myös Salesforcesta. Plugin on valmis tietohuoltointegraatio hakutoiminnallisuuksineen.
Aluksi teemme aina esihuollon asiakkaan datalle, jotta se olisi mahdollisimman hyvässä kunnossa tietohuollon alkaessa. Myyjämme pohtivat yhdessä asiakkaiden kanssa datan huoltoon ja prosesseihin liittyviä seikkoja.
Olemme datan sisällön asiantuntijoita ja autamme mielellämme sen järjestämisessä. Ota meihin yhteyttä!