Analysaattori Oman pääoman tuotto

Onko yrityksesi tuottavuus heikompi kuin kilpailijoilla? Ota Analysaattori avuksi.

Aiheuttaako yrityksesi oman pääoman tuoton kehitys harmaita hiuksia? Haluaisitko selvittää, miksi se on jäänyt heikoksi ja miten sitä voisi kehittää? Yksinkertainen DuPont-analyysi* on mainio keino selvittää, mistä ongelma kiikastaa. Oman pääoman tuoton (ROE) voi jakaa esimerkiksi kolmelle eri osa-alueelle: kannattavuudelle (nettotulosprosentti), tehokkuudelle (pääoman kiertonopeus) ja pääomarakenteelle (velkavipu).
Kun tarkasteltaville yrityksille lasketaan nämä kolme tunnuslukua, pääsemme tarkemmin kiinni siihen, miten oman pääoman tuotto muodostuu. Se saadaan laskettua näiden kolmen tunnusluvun tulona seuraavasti: 

DuPont analyysi

DuPont-analyysi on kätevä liikkeenjohdon työkalu, kun halutaan varmistua, että liiketoiminnan kehittämisessä keskitytään oikeisiin asioihin. Mikäli kehityspanos on huonosti kohdennettu, voidaan resursseja käyttää marginaalisiin parannuksiin ja lopullinen hyöty panostuksesta jää vähäiseksi.

Rakennusyhtiöt vertailussa

Valitsin esimerkeiksi kolme pirkanmaalaista rakennustoimialan yritystä. Yritys A:n oman pääoman tuotto on kahta kovinta kilpailijaa, Yritys B:tä ja Yritys C:tä, heikompi. Aiemmin Yritys A:n oman pääoman tuotto oli toimialan keskitasolla ja samalla tasolla kuin kilpailijoilla, mutta viimeisen kolmen vuoden aikana se on heikentynyt ja laskenut kilpailijoita alemmas. Katsotaanpa ensiksi lukuja:

  Yritys A
Yritys B
Yritys C
 Tilikausi  2018  2018  2018
 Nettotulos  2,04 %
 7,03 %
 4,20 %
 Pääoman kiertonopeus
 1,78  2,72  4,30
 Velkavipu  2,64  1,25  1,45
 Oman pääoman tuotto (ROE)
 9,60 %
 23,89 %
 26,11 %

Yritys A:n ROE on helppo laskea seuraavalla laskutoimituksella: 2,04% x 1,78 x 2,64 = 9,60 %.
Sarakkeen jokaisella luvulla on merkitystä lopputulokseen. Näin ollen analyysia tehdessä voisi miettiä, millainen oman pääoman tuotto olisi, jos nettotulos olisikin 3 tai 6, tai jos pääoman kiertonopeus kehittyy tai velkavipu olisi erilainen. DuPont-analyysin avulla voi siis tarkastella erittäin laajaa ongelmaa – huonoa oman pääoman tuottoa – ja eritellä, mikä osa-alue näyttää parhaalta ja mikä huonoimmalta. 

Käsitteet selviksi

Jotta analyysista saa enemmän irti, avaan hieman käsitteitä kannattavuus, tehokkuus ja velkavipu.
Kannattavuus kuvaa, miten kilpailukykyistä yrityksen liiketoiminta toimialallaan on. Kannattavuus on kriteeri, jonka avulla saman toimialan yrityksiä on helppo verrata keskenään. On kuitenkin huomioitava, että nettotulosprosentilla ei kannata vertailla eri toimialojen yrityksiä keskenään.
Tehokkuus kuvaa sitä, miten paljon liikevaihtoa yritys pystyy luomaan liiketoimintaan sitoutuneella pääomalla eli yrityksen varallisuudella. Tehokkuus kertoo paljon yrityksen toimialan luonteesta. Esimerkiksi palveluliiketoiminnoilla on huomattavasti korkeampi pääoman kiertonopeus kuin perusteollisuuden toimialoilla nimenomaan liiketoiminnan luonteen takia.
Velkavivun avulla oman pääoman tuottoa voi nostaa vieraan pääoman kustannuksen ollessa sijoitetun pääoman tuottoa alhaisempi. Liian korkeaan velkaantumiseen liittyy luonnollisesti riskejä.

Yritys A:n tilanne kilpailijoihin verrattuna

Yritys A:n lukuja tarkasteltaessa nähdään, että kannattavuus ja tehokkuus ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat eniten kilpailijoita heikompaan oman pääoman tuottoon. Velkavipu on jo hyvällä tasolla, mikä kääntyy omistajien hyödyksi, kunhan tehokkuutta ja kannattavuutta saadaan parannettua.
Kahta kilpailijaa tarkastelemalla voidaan havaita, että yritykset eroavat toisistaan merkittävästi tehokkuuden ja kannattavuuden osalta. Yritys B:n nettotulosprosentti on korkeampi, kun taas Yritys C:n tehokkuus on muita parempi. 

Miten Yritys A voi tunnistaa kehityskohteita?

Yritys A:lla on lukujen valossa paljon tekemistä kannattavuuden ja tehokkuuden kanssa. Liiketoiminnan johdon kannattaakin tarkastella, miten heidän katteensa eroavat saman toimialan mediaaneista tai tärkeimpien kilpailijoiden katteista. Syntyykö ero kannattavuuteen jo muuttuvien kustannusten kohdalla, vai vasta kun esimerkiksi rahoituskulut ja tuotot huomioidaan? Lisäksi olisi hyvä tarkastella, onko pääomaa sitoutunut turhaan kannattamattomiin paikkoihin, esimerkiksi liian isoon varastoon. Ovatko laiteinvestoinnit eli koneet ja kalusto karanneet käsistä, ja onko varat ylipäätään saatu allokoitua tuottaviin kohteisiin, vai seisooko kassassa turhaa käteistä? Tämän kaltainen yksinkertainen analyysi antaa liikkeenjohdolle jo suuntaa, mihin toiminnan kehittämisessä kannattaa keskittyä.

Selvitä yrityksesi kipukohdat Analysaattorin avulla

Haluatko tehdä saman analyysin omasta yrityksestäsi ja kovimmista kilpailijoistasi? Toimi seuraavasti:

  1. Hae Analysaattorista kattavat tilinpäätöstiedot yksittäisistä yrityksistä yrityksen tilinpäätösanalyysisivulta.
  2. Mene kohtaan Pääoma ja sen tuotto, josta löytyvät valmiiksi lasketut pääoman kiertonopeus sekä oman pääoman tuotto.
  3. Laske velkavipu omavaraisuusasteen käänteislukuna kohdassa Rahoituksen rakenne.
Kysy meiltä Analysaattorista. Me Alma Talent Tietopalveluissa autamme mielellämme.


* Analyysi, jossa yrityksen tai investointien tuottoprosentteja jaetaan osatekijöihin, tunnetaan yleisesti DuPont-metodina. Metodin avulla voidaan selvittää, mitkä osatekijät vaikuttavat tuottoihin. Analyysista on useita eri variaatioita eri tuottoprosenttien (ROI:n ROE:n ja ROA:n) suhteen. Lähde: Horngren, Charles T., Srikant M. Datar, and Madhav Rajan. Cost Accounting: A Managerial Emphasis. 14th ed. Prentice Hall, 2012, s. 810

Kirjoittaja: Risto Pitkänen, Yritysanalyytikko
6. helmikuuta, 2020
  • Päivämäärä: 6.2.2020, 15.00
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talent Tietopalveluiden tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!  

Yritystieto
TP-blogi-verkkokoulutukset_.psd1200x628

Verkkokoulutuksia syksylle

Järjestämme ympäri vuoden verkkokoulutuksia käytetyimmistä palveluistamme. Kaikki koulutuksemme ovat maksuttomia. Kouluttajana ovat asiantuntijamme, ja heille voi esittää kysymyksiä sekä ennen koulutusta että sen aikana. Ilmoittaudu mukaan alta valitsemalla sopiva koulutus ja ajankohta. Yritykset ke 23.9. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 13.10. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ke 11.11. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 8.12 klo 10-11 ilmoittaudu mukaan Kiinteistöt to 24.9. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 14.10. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan to 12.11. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 9.12. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan Koulutuksista saat lisätietoja asiakaspalvelustamme, p. 0800 141 070 ja sähköpostilla tietopalvelut@almatalent.fi

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Sammio