Analysaattori_kasvun rahoittaminen_1200x628

Onnistuuko orgaanisen kasvun rahoittaminen käyttöpääomilla? Katso luvut Analysaattorista.

Yrityksen kasvua suunniteltaessa myös kasvun rahoittamisen suunnittelu on tärkeää. Alma Talentin Analysaattori on luotettava palvelu liikkeenjohdon suunnittelun avuksi.

Yrityksen kasvaessa syntyy tarve rahoittaa aiempaa suurempia käyttöpääomia. Käyttöpääoma mittaa yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuvan rahoituksen määrää. Suhteuttamalla käyttöpääomaa liikevaihtoon (käyttöpääomaprosentti) nähdään yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuneen pääoman käytön tehokkuus. Eri yritysten käyttöpääomia vertaillessa on hyvä muistaa huomioida yhtiön toiminnan luonne ja toimiala.

Käyttöpääoman kasvua voidaan arvioida yksinkertaisesti käyttöpääomaprosentin ja liikevaihtoennusteen avulla. Tällöin saadaan arvio siitä, kuinka paljon liiketoimintaan tarvitaan rahoitusta yrityksen kasvaessa. Käyttöpääoman rahoituslähteitä ovat lyhytaikainen ja pitkäaikainen vieras pääoma sekä oma pääoma.

Otetaan esimerkiksi elintarvikkeita valmistava Yritys A Uudeltamaalta. Sillä on tavoitteena kasvattaa liikevaihtoa myymällä nykyisille asiakkaille jo olemassa olevia tuotteita suuremmalla volyymilla. Voidaan siis olettaa, että liikevaihdon kasvu ei vaadi merkittäviä uudistuksia järjestelmien tai laitteiden osalta ja käyttöpääomaprosentti pysyy aiemmalla tasolla.

Liikevaihdon kasvutavoite on 15 prosenttia, liikevaihto 5 miljoonaa, ja käyttöpääoman taso on ollut 10,75 prosenttia eli 537 500 euroa. Käyttöpääoman odotetaan siis kasvavan liikevaihdon kasvun myötä myös 15 prosenttia 618 125 euroon. Miten yritys saa rahoitettua käyttöpääoman jatkossa? Rahoitusta tarvitaan 80 625 euroa. Vaihtoehtoina ovat vieras pääoma tai oma pääoma, vai kuinka?

Rahoitustarpeen kattaminen käyttöpääomaa supistamalla

Käyttöpääoma lasketaan seuraavasti:

Käyttöpääoma = vaihto-omaisuus + myyntisaamiset - ostovelat - saadut ennakot

Kasvuhakuinen liiketoiminnanjohtaja katsoo käyttöpääoman erät läpi ja vertaa yrityksensä lukuja toimialan mediaaneihin. Yritys A:n kohdalta vaikuttaisi, että vaihto-omaisuuden ja ostovelkojen kiertoajat ovat kohtalaisella tasolla. Samoin saatujen ennakkojen taso vaikuttaa kohtuulliselta. Toisaalta Myyntisaamisten kiertoaika vaikuttaa johdon mielestä korkealta jo sinällään mutta myös verrattuna toimialan keskilukuihin. Mitä jos myyntisaamisten kiertoa saisi nopeutettua? Nykyisellään Myyntisaamisten kiertoaika on 365 pv * 400 000 € / 5 000 000 € = 29,2 pv.

Kiertoajan lyhentymisen vaikutus käyttöpääomaan

Jos myyntisaamisten kiertoaikaa saisi supistettua 6 päivää, käyttöpääoma supistuisi seuraavasti: 6 * 5 000 000 / 365 = 82 192 euroa.

Kasvun aiheuttaman rahoituksen tarpeen saisi katettua kokonaan myyntisaamisten kiertoa tehostamalla. Kilpailijoihin verrattaessa tällainen kiertoaika vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Parhaimmillaan Yritys A saa tehostettua myyntisaamisten kiertoa lyhentämällä asiakkaille tarjottua maksuaikaa ja huolehtimalla siitä, että toimitetut ja tehdyt työt laskutetaan viiveettä. Toki osaavan liiketoiminnan johdon on hyvä selvittää, olisiko muillakin osa-alueilla mahdollisuuksia tehostamiseen.

Käytännössä käyttöpääoman hallinnan tehostaminen vaatii, että yrityksen avainprosesseja käydään läpi ja tunnistetaan kohdat, joissa prosesseja kehittämällä tai kokonaan uusilla toimintamalleilla saadaan toimintaa tehostettua. Yksinkertaisimpia keinoja ovat A. varaston kiertoajan nopeuttaminen, B. myyntisaamisten maksuajan lyhentäminen, tai C. ostovelkojen maksuajan pidentäminen.

Arvioi yrityksesi käyttöpääoman tasoa

Taitava liiketoiminnan johtaja osaa arvioida rahoituksen tarpeen liiketoiminnan kasvua suunnitellessa. Onneksi arvioinnin helpottamiseksi tarvittavat luvut saa myös valmiiksi laskettuina Analysaattori-palvelusta, jolloin suunnittelija pääsee keskittymään ydintehtäväänsä eli liiketoiminnan kehittämiseen lähtölukujen pureskelemisen sijaan. Muun muassa tässä artikkelissa esitetyt luvut löytyvätkin kaikki Analysaattorista.

Alma Talentin palvelun avulla liiketoiminnan johtajan tai talousjohtajan on helppo nähdä, mitä kannattaa tehdä ja millä osa-alueilla on todennäköisimmin parannettavaa: onko lyhennettävä myyntisaamisten kiertoaikaa, pidennettävä ostovelkojen maksuaikaa vai nopeutettava vaihto-omaisuuden eli varaston kiertoa. Optimaaliseen tulokseen päässee näiden jonkinlaisella kombinaatiolla.

Kirjoittaja: Risto Pitkänen, Yritysanalyytikko
6. maaliskuuta, 2020
  • Julkaistu: 6.3.2020
  • Päivitetty: 11.3.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Data tuo tehokkuutta Talenomin myyntitoimenpiteisiin

Talenom on saanut Alma Talentin myynnin teknologioiden avulla laadukasta dataa myyntiorganisaation tueksi.Talenom on tilitoimistoalan edelläkävijä, joka tekee perinteisiä tilitoimistopalveluita aivan uudella tavalla, panostaen erityisesti palvelun laatuun. Talenom on vuonna 1972 perustettu ketterä ja edistyksellinen tilitoimisto, jonka tavoitteena on yrittäjien arjen helpottaminen helppokäyttöisillä sähköisillä työkaluilla ja pitkälle automatisoiduilla palveluilla. Kattavien tilitoimistopalveluiden lisäksi Talenom tarjoaa monipuolisia asiantuntijapalveluita sekä rahoitus- ja pankkipalveluita. Vuonna 2020 Talenom työllisti Suomessa ja Ruotsissa 912 työntekijää.Talenom on kasvanut vuosien 2005–2020 aikana vauhdikkaasti, liikevaihdon keskimääräinen talouskasvu oli tällä aikavälillä noin 15,5 prosenttia. Kasvua Talenom hakee myös tulevaisuudessa, ja orgaanisen kasvun saavuttaminen vaatii mahdollisimman monen suomalaisen pk-yrittäjän tavoittamisen ja tapaamisen.– Luotettavan datan ja ajantasaisten yhteystietojen avulla olemme päässeet tavoittamaan suomalaiset yrittäjät. Heti kun otimme palvelun käyttöömme, olen saanut paljon kiitosta call centerimme puolelta, että onpa tullut paljon uusia yrityksiä, joita tavoitella. Ja olemmekin sitä kautta pystyneet auttamaan useita pk-yrityksiä palveluillamme, kertoo Talenomin tuotepäällikkö Teemu Tuovinen.Talenomin myyjillä on Analysaattori päivittäisessä käytössä, jonka avulla he pystyvät mm. tehostamaan prospektointia sekä valmistautumaan myyntitapaamisiin. Signaalien avulla myyjät saavat myös tietoja yrityksissä tapahtuvista muutoksista.– Muutossignaalit ovat meille erittäin hyviä, haluamme tarttua erilaisiin muutostilanteisiin suomalaisten yrittäjien keskuudessa ja näin saamme suoraan tiedon muutostilanteesta ja pystymme reagoimaan siihen. Datan luotettavuus on kaikki kaikessa Koska dataa käytetään monipuolisesti Talenomin eri toimintojen tukena, on datalle myös korkeat laatuvaatimukset. Aikaisemman datan tuottajan kanssa oli ongelmia datan luotettavuuden suhteen, joten uuden yhteistyökumppanin valinnassa tärkeänä kriteerinä oli saada enemmän laadukkaampaa dataa.– Aikaisemmin haasteenamme on ollut, että emme ole tavoittaneet niin paljon yrittäjiä, kuin olisi tarve kasvutavoitteidemme saavuttamiseksi. Ongelma on ratkaistu luotettavalla datalla, ajantasaisilla yhteystiedoilla ja kattavalla talousdatalla.Talenomille keskeistä on, että datan volyymi on riittävää, se on ajan tasalla ja paikkaansa pitävää sekä ennen kaikkea luotettavaa.Datalla tehokkuutta myyntitoimenpiteisiinNäin Talenom hyödyntää dataa ja kehittyneitä myynnin teknologioita liiketoimintansa kasvun moottorina. 

Yritystieto
prospektointi

B2B-myynnin prospektointi: Näin prospektoit tehokkaammin ja systemaattisemmin

Prospektointi on myyntiprosessin ensimmäinen vaihe, joka jää monesti liian vähälle huomioille, kun myyntijohtajat priorisoivat kontaktoinnin tärkeyttä. Prospektoinnilla tarkoitetaan yleisesti niitä toimenpiteitä, joita tehdään ennen potentiaalisen asiakkaan kontaktointia. Se voi sisältää myös alustavaa keskustelua, mutta pohjimmiltaan prospektoinnin tarkoitus on täyttää myyjien myyntiputket sopivilla ja potentiaalisilla kontakteilla.   Kun prospektointi on hoidettu huolellisesti, myyjät välttyvät turhilta kontaktoinneilta ja pystyvät keskittämään aikansa otollisiin asiakkaisiin. Myyjien kalenterista onkin tärkeää varata aikaa myös prospektointiin, sillä muutoin päädytään helposti tilanteeseen, jossa myyntiputki on tyhjennetty myyntimahdollisuuksista aktiivisella myyntityöllä, mutta sen täyttäminen on unohdettu.   Koska prospektointi on myyntiprosessin ensimmäisiä vaiheita, määrittää se pitkälle myynnin onnistumista. Hyvin suunniteltu prospektointi takaa paremmat mahdollisuudet myynnin onnistumiselle ja paremmille myyntituloksille.  Prospektointia on mahdollista helpottaa erilaisten työkalujen avulla. Usein työläintä prospektoinnissa on datan kerääminen ja ilman oikeanlaisia työkaluja se tapahtuu manuaalisesti. Kun kaikki data ja yhteystiedot löytyvät samasta paikasta, helpottaa se huomattavasti myyjän työtä.  Viisi askelta systemaattiseen prospektointiin  Systemaattinen prospektointi on tärkeää hyvän pohjan luomiseksi myyntityölle. Prospektointia tehdessä on hyvä kiinnittää huomiota ainakin näihin viiteen vaiheeseen:  1. Ihanteellisen asiakkaan tunnistaminen ja sopivien prospektien määrittely.  2. Potentiaalisten asiakasyritysten etsiminen.   3. Prospektien validoiminen ja tarpeiden määrittäminen.  4. Keskeisten päättäjien tunnistaminen.  5. Ratkaisujen liittäminen kunkin asiakkaan tarpeisiin.  Ihanteellisen asiakkaan tunnistaminen ja sopivien prospektien määrittely  Prospektoinnissa tärkeää on hyvä pohjatyö ja potentiaalisten asiakkaiden tunnistaminen, joka onnistuu helposti ihanteellisen asiakasprofiilin avulla. Kontaktoitavia prospekteja myyjille löytyy aina, mutta on tärkeää pystyä erottamaan ja priorisoimaan otolliset kontaktit ja keskittyä asiakkaisiin, joilla on aitoa ostopotentiaalia.  Potentiaalisten asiakasyritysten etsiminen  Tänä päivänä potentiaalisten asiakasyritysten etsiminen on helpompaa kuin koskaan ennen. Dataa hyödyntämällä asiakasyrityksiä voidaan etsiä ja rajata usein eri kriteerein. Analysaattorissa voi etsiä yrityksiä mm. toimialan, liikevaihdon, maantieteellisen sijainnin ja henkilöstön koon perusteella. Analysaattorissa myyjä voi myös luoda yrityksistä erilaisia ryhmiä esim. toimialan perusteella ja seurata helposti ryhmässä tapahtuvia muutoksia.  Prospektien validoiminen ja tarpeiden määrittäminen  Kun sopivia prospekteja on löytynyt, on tärkeää määrittää asiakasyrityksen tarpeet ja ostopotentiaali. Jos asiakkaalla on ongelma tai tavoite, jonka myyjä pystyy ratkaisemaan, on asiakkaassa yleensä potentiaalia. Potentiaalinen asiakas saattaa kuitenkin olla kiinnostunut myyjän tarjoamasta ratkaisusta, mutta ei ole valmis tai kykenevä maksamaan siitä pyydettyä hintaa, jolloin aitoa ostopotentiaalia ei ole.  Myös ajoitus on noussut tärkeäksi kriteeriksi prospektoinnissa. Voi olla, että asiakas ei ole valmis ostamaan juuri nyt, mutta myöhemmässä vaiheessa myyjän tarjoamille ratkaisulle voi olla tarvetta. Signaalien avulla on helppo seurata potentiaalisissa asiakkaissa tapahtuvia muutoksia ja olla yhteydessä asiakkaaseen silloin, kun prospektista tulee otollinen.  Keskeisten päättäjien tunnistaminen  Potentiaalisesta asiakasyrityksestä on tärkeää tunnistaa myös oikeat päättäjät, jotka pystyvät tekemään ostopäätöksen. On tärkeää ymmärtää, missä rooleissa päätöksentekijät tyypillisesti työskentelevät. Kun nämä roolit on tunnistettu, löytyy Analysaattorista oikeiden päättäjien yhteystiedot. Data on myös integroitavissa suoraan CRM-järjestelmään, jota kautta ajantasaisten yhteystietojen löytäminen onnistuu helposti.  Ratkaisujen liittäminen kunkin asiakkaan tarpeisiin  Myyjän on tärkeä pystyä tunnistamaan asiakkaan ongelmat ja ymmärtämään asiakkaan tarpeita, jotta tarjottu ratkaisu voidaan personoida vastaamaan juuri kyseisen asiakkaan tarpeisiin. Kun myyjä on selvillä siitä, miksi on tarjoamassa ratkaisua juuri tälle asiakkaalle, pystyy hän myös paremmin valmistautumaan myyntitapaamiseen ja lähestymään päättäjiä juuri oikeanlaisella viestillä ja kulmalla.  Etsitkö uusia tapoja tehdä prospektointia? Käy tutustumassa lisää Alma Talentin myynnin työkaluihin ja katso miten voit tehostaa prospektointia B2B-myynnissä!   Tutustu myynnin työkaluihin

Yritystieto
TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talentin tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talentin yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!  

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen.Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintääIntrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä.Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit.Alma Talent tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavistaRaportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveetMaksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajanSisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Sammio