Case Destia,

Tietohuolto auttaa pitämään Destian asiakas- ja toimittajatiedot ajan tasalla

Suomen suurin infra-alan toimija Destia yhdisti asiakas- ja toimittajarekisterinsä yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla tietoja karsittiin, päivitettiin ja rikastettiin Alma Talent Tietopalveluiden tietohuollon avulla.

Destia suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja -ratoja, liikenne- ja  teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä. Suunnittelu- ja toteutuspalvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan ja vaativasta pohjarakentamisesta aina energia- ja insinöörirakentamiseen saakka. Henkilöstöä yrityksessä on noin 1 600. Destia toimii osana arvoketjua, johon liittyy laaja joukko toimijoita ja sidosryhmiä – asiakkaiden ja tilaajien lisäksi myös lukuisia palvelun- ja tavarantoimittajia.

Palvellakseen asiakkaitaan paremmin Destia panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja automatisointiin. Myös työmenetelmiä ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti uutta teknologiaa hyödyntäen. Vuosina 2018 ja 2019 Destia toteutti kaksi merkittävää järjestelmäuudistusta. Ensin asiakkuuden ja myyntityön järjestelmä CRM siirrettiin Microsoft Dynamics 365 -ympäristöön. Seuraavaksi Destia rakensi uuden hankintajärjestelmän ja siihen sisältyvän toimittajarekisterin samalle alustalle. Tässä yhteydessä asiakas- ja toimittajarekistereiden tiedot yhdistettiin toisiinsa.

– Yhdistämisestä syntyi aikamoinen määrä tietoa yrityksistä ja toimijoista. Päällekkäisyyksiä piti siivota ja tietoa ajantasaistaa, kertoo järjestelmäasiantuntija Tiina Appelqvist Destian ICT-palveluista.

Vanhat tiedot osoittautuivat hajanaisiksi ja osittain vanhentuneiksi, ja sama tieto saattoi
esiintyä moneen kertaan hieman eri muodoissa. Tiedot oli saatava päivitettyä ja uudistettua. Tietohuoltopartnerikseen Destia valitsi Alma Talent Tietopalvelut.

– He auttoivat karsimaan vanhaa dataa ja päivittämään sitä rikastamisprosessillaan. Kun se oli tehty, asensimme järjestelmäämme Alma Talentin Tietopalveluiden tarjoaman lisäosan, niin kutsutun Alma Talent -pluginin. Sen avulla meillä on nyt suora yhteys tietokannastamme heidän yritystietokantaansa. Esimerkiksi uuden asiakkaan tai toimittajan perustaminen rekisteriin kaikkine talous- ja taustatietoineen on helppoa ja tiedot päivittyvät järjestelmäämme automaattisesti. Jatkuva päivittäminen takaa sen, että tieto pysyy käyttökelpoisena.

Ajantasainen ja luotettava tieto tärkeintä

Tiina Appelqvistin mukaan jopa 80 prosenttia asiakasrekisterin tiedoista voi vanheta joiltakin osin vuoden aikana. Muun muassa yritysten omistussuhteissa ja yhteyshenkilöiden yhteystiedoissa tapahtuu paljon muutoksia.

Tietohuollon ansiosta CRM-järjestelmän tieto on nyt yhtenäisempää, laadukkaampaa ja luotettavampaa. Se helpottaa Destian henkilöstön työtä. Konkreettista ajansäästöä tuo se, että Alma Talent -pluginin kautta haetun yrityksen talous- ja taustatiedot löytyvät heti Destian tietokannasta esitäytettyinä. Näin käyttäjien ei enää tarvitse kirjoitella käsin y-tunnuksia tai osoitteita. Samalla se vähentää esimerkiksi kirjoitusvirheiden määrää, jolloin datan laatu säilyy hyvänä.

– Positiivista palautetta on tullut juuri tästä. Jotkut olivat täyttäneet tietoja käsin ja vasta myöhemmin ymmärtäneet, että kaiken olisi saanut haettua tietokannasta oikeaa painiketta painamalla.

Eri käyttäjät tarvitsevat erilaista tietoa

Destialaiset hyödyntävät Alma Talent -pluginin tarjoamia tietoja eri tarkoituksiin. Hankinnassa työskentelevät saattavat etsiä materiaali- ja palvelutoimittajien yhteystietoja, kun taas myyntivastaavia kiinnostaa asiakkaiden yhteys- ja taloustiedot. Kolmas käyttäjäryhmä on taloushallinnon henkilöstö.

– Nyt myynti- ja ostolaskutus saavat pluginin kautta perustietoa esimerkiksi yrityksen taloustilanteesta. Heitä kiinnostaa, liittyykö yrityksen maksukykyyn kohonnutta riskiä tai onko yrityksen juridisessa tilassa tapahtunut muutoksia – esimerkiksi selvitystilaan joutuminen tai konkurssi. Näin pluginia hyödyntämällä saadaan osviittaa siitä, missä mennään, Appelqvist toteaa.

Käyttöönotto oli sujuvaa

Tietohuollon toteutus ja pluginin käyttöönotto kesti muutaman kuukauden ja sujui suunnitellusti. Destian järjestelmäarkkitehti vastasi kokonaisuuden toteutuksesta.

– Toteutuksessa oli mukana monta tahoa samanaikaisesti, muun muassa järjestelmätoimittajia ja käyttäjiä. Järjestimme paljon testausta ja varmistimme, että kaikki toimii odotetusti. Käyttöönottoa helpotti myös Alma Talent Tietopalveluiden selkeä ohjeistus. Destia järjesti henkilöstölle sisäisiä koulutuskampanjoita ja tietoiskuja pluginin käytöstä.

Appelqvistin mukaan henkilökunta on ottanut Alma Talentin tietohuoltoratkaisun hyvin vastaan. Tietoja on helppo hakea, ja manuaalinen tietojen päivittämisen tarve on vähentynyt. Näin käyttäjiltä säästyy aikaa omiin töihinsä. Säännöllistä tietohuoltoa hän suositteleekin kaikille, joilla on CRM-järjestelmä käytössään. Helppous on avainsana myös tulevaisuudessa. Luotettavaan tietoon on päästävä näppärästi käsiksi liikkuvassa työssä, vaikkapa Destialle tyypillisellä laaja-alaisella työmaalla. Appelqvist toteaakin, että tulevaisuudessa mobiilioptimointi korostuu entisestään.

Kuva: Mikko Vähäniitty.

Kirjoittaja: Helen Partti,
4. marraskuuta, 2019
  • Päivämäärä: 4.11.2019, 13.35
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP-blogi-verkkokoulutukset_.psd1200x628

Verkkokoulutuksia syksylle

Järjestämme ympäri vuoden verkkokoulutuksia käytetyimmistä palveluistamme. Kaikki koulutuksemme ovat maksuttomia. Kouluttajana ovat asiantuntijamme, ja heille voi esittää kysymyksiä sekä ennen koulutusta että sen aikana. Ilmoittaudu mukaan alta valitsemalla sopiva koulutus ja ajankohta. Yritykset ke 23.9. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 13.10. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ke 11.11. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 8.12 klo 10-11 ilmoittaudu mukaan Kiinteistöt to 24.9. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 14.10. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan to 12.11. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 9.12. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan Koulutuksista saat lisätietoja asiakaspalvelustamme, p. 0800 141 070 ja sähköpostilla tietopalvelut@almatalent.fi

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Analysaattori_myyntijohtaja_1200x628

Myyntijohtaja ei pärjää ilman Analysaattoria

Ratkaisut ja kokonaisuudet eivät myy itse itseään. Ratkaisumyyjä tietää sen hyvin. Asiakas kyllä osaa tilata verkosta vähintäänkin chat-keskustelun tuella yksinkertaiset tuotteet ja laitteet. Tuotemyynti kasvaa markkinoinnin automaatiolla ja data-analytiikan yhdistämisellä growth hackingiksi, mutta monimutkaisempien kokonaisratkaisuiden tarjoaminen jää vielä onneksi ammattitaitoisten ratkaisumyyjien tehtäväksi. Ratkaisumyyjä tekee diagnoosin ennen kuin tarjoaa lääkettä. Ellei hän tunnista asiakkaan tilannetta ja kehitystarvetta, asiakas ei osta. Kohtaan verkostoissani usein päättäjiä, jotka kertovat yrityksen haasteista muuttaa myynti tuotemyynnistä ratkaisumyynniksi. Se vaatii paikoin kulttuurillista muutosta. Failing to prepare is preparing to fail* Kyse ei ole nimittäin vain siitä, mitä myydään, vaan myös siitä, miten myydään. Myyjä luo asiakkaalle lisäarvoa jo myyntitavallaan, joka voi parhaimmillaan havahduttaa uudistustarpeisiin. Asiakas toivoo näkemyksiä siitä, mitä huomioida tai tehdä aiempaa helpommin. Ratkaisumyynnissä on kyse oivalluttamisesta ja asiakkaan nykytilan positiivisesta haastamisesta – luottamuksesta.  Myyjän on saavutettava asiakkaan luottamus ennen kuin asiakas on valmis kertomaan liiketoimintansa kipupisteistä. Luottamusta herättää se, että myyjä on perehtynyt asiakkaan toimialaan, tilanteeseen, uutisiin ja viime vuosien tunnuslukuihin. Kun asiakas on luvannut myyjälle kalenteristaan arvokasta aikaansa, on kohtaamista valmisteltava hyvin. Asiakas ei häikäisty, jos myyjä kyselee epärelevantteja asioita, joista olisi löytynyt helposti tietoa jo ennen tapaamista. Jos myyjä sen sijaan pystyy keskustelemaan luotettavaan ja analysoituun tietoon peilaten esimerkiksi yrityksen vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin tai vaikkapa asiakkaan asiakkaiden menestyksestä, on luottamuksen synnylle ja ratkaisuista keskustelemiselle erilainen pohja. Alma Talent Tietopalveluiden tarjoama Analysaattori tarjoaa myyjälle vankkaa tietoa ennen asiakastapaamista. Se auttaa asiakastyön laadun kehittämisessä ja tekee kattavasta valmistautumisesta nopeaa. Analysaattori päivittäisenä apuna Kuulen huolestuttavan usein liiketoimintajohdon sanovan, että ”emme oikeastaan seuraa asiakkaidemme talouslukuja, koska tunnemme asiakkaamme”. Tässä ajassa, jossa jokaisen oma liiketoimikin on kokenut myllerryksen, sorrutaan siis siihen, ettei asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä analysoida. Miten se on mahdollista? Käytän itse Analysaattoria työssäni päivittäin, enkä enää tietäisi, miten olla ilman. Tarve avata näkymä joko yksittäiseen yritykseen tai toimialaan tai sidosryhmiimme syntyy niin asiakastyössä, liiketoimen rullaavassa strategiatyössä kuin eri aiheisissa kumppanipalavereissa. Saatan olla aika ärsyttävä erilaisten ratkaisuiden tai myyntikoulutusten toimittajien silmissä, koska palaverissa silmäilen samalla Analysaattorista toimittajan omaa tilannetta ja kehitystä – ja voin siitä kysyäkin. Samalla tulen katsoneeksi, missä muissa positioissa yrityksen vastuuhenkilöt ja päättäjät vaikuttavat. Aika ajoin tarkistan Analysaattorista asiakaskantamme tilanteen sekä asiakassalkkujen uhat ja mahdollisuudet. Minua kiinnostaa esimerkiksi, laskeeko vai nouseeko asiakaskantamme liikevaihto. Tätä tietoa vasten on helpompi keskustella, mitä kohti seuraavaksi kurkotamme ja mihin kohderyhmään painotamme ponnistelumme kannattavasti. Analysaattori auttaa myynnin suunnan tarkistamisessa Analysaattorin avulla asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä on helpompi huomata ja analysoida. Asiakasta koskevat uutiset tai haastattelut muun muassa Kauppalehdessä, Talouselämässä, Tivissä, Mikrobitissä, Arvopaperissa tai Markkinointi & Mainonnassa eivät mene Analysaattori-käyttäjiltä ohi. Seuraamme Analysaattorissa asiakkaan yritysostoja tai liiketoimintojen myymistä, koska ne muuttavat asiakkaan strategiaa. Yt-neuvottelujen alkaminen taas kertoo joko investointien jäätymisestä hetkellisesti tai uusista prioriteeteista, joissa voimme auttaa. Asiakkaan tai kilpailijan palkatessa uusia henkilöitä kyse voi olla uuden liiketoiminnan syntymisestä ja uusista tarpeista. Emme halua missata asiakkaan tärkeitä nimitysuutisia ja rekrytointeja; päättäjän vaihtuminen on aina joko uhka tai mahdollisuus. Analysaattori tarjoaa aikasarjan oikaistuista talousluvuista, tilinpäätösanalyysin graafeineen ja uniikin Menestyjä-pisteytyksen, joka panee parhaatkin yritykset keskenään järjestykseen. Tällainen tieto auttaa myyjää hahmottamaan ennalta yrityksen ”must-win battleseja” ja sitä, mihin asioihin yrityksen johto todennäköisesti tulee lähiaikoina keskittymään. Analysaattori on paljon muutakin. Sen avulla on helppo kartoittaa potentiaalisia asiakkaita uusilta maantieteellisiltä alueilta ja toimialoilta. Se kertoo myös muutoksista jo olemassa olevan asiakkaan liiketoiminnassa. Jokainen muutos on hyvä syy aktivoitua.   Eija Haapala Myyntijohtaja *John Wooden

Yritystieto
Sammio