Tosiasialliset edunsaajat

Tosiasiallisten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin

Muutaman viikon kuluttua osan yrityksistä ja yhteisöistä on ilmoitettava aikaisempaa enemmän tietoja kaupparekisteriin. Niiden on vuoden kuluessa tehtävä ilmoitus tosiasiallisista edunsaajistaan. Tietojen keräämisen taustalla on laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Lain taustalla on EU-direktiivi.

Parin viikon kuluttua, 1.7. alkaen, Patentti ja Rekisterihallitus (PRH) ryhtyy rekisteröimään tietoja yritysten ja yhteisöjen tosiasiallisista edunsaajista. Yritysten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin, säätiöiden säätiörekisteriin ja yhdistysten yhdistysrekisteriin.

”Yritysten täytyy tehdä kaupparekisteri-ilmoitus edunsaajistaan vuoden kuluessa eli 1.7.2019 ja 1.7.2020 välisenä aikana. Sen jälkeen ilmoitus on tehtävä aina, kun edunsaajatiedot muuttuvat. Ilmoitus tulee tehdä, vaikka yrityksellä ei olisi edunsaajia tai vaikka he eivät olisi yrityksen tiedossa”, Alma Talent Tietopalveluiden liiketoimintapäällikkö Marika Schugk muistuttaa viitaten PRH:n ohjeisiin.

Osakeyhtiö ilmoittaa, asunto-osakeyhtiö ei

Tiedonantovelvollisuus ei kuitenkaan koske kaikkia yrityksiä ja yhteisöjä. 

Osa yrityksistä, kuten esimerkiksi osakeyhtiöt, osuuskunnat ja asumisoikeusyhdistykset, tekevät ilmoituksen edunsaajistaan. 

Jotkut yritykset ja yhteisöt kuten pörssiyhtiöt, yksityiset elinkeinonharjoittajat ja asunto-osakeyhtiöt, taas eivät tee ilmoitusta. Tarkka listaus ilmoitusvelvollisista on julkaistu PRH:n sivuilla.

Miksi edunsaajat rekisteröidään?

Tietoja edunsaajista aletaan kerätä rahanpesun estämiseksi. Suomen rahanpesulaki ja sen pohjana oleva EU:n rahanpesudirektiivi edellyttävät, että yritys tai yhteisö tunnistaa tosiasialliset edunsaajansa, ilmoittaa heidän tietonsa rekisteröitäviksi ja pitää tiedot ajan tasalla.

”Säädösten tavoite on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Asiakkaiden tunteminen ja poliittisten vaikutussuhteiden selvittäminen lisää liiketoiminnan läpinäkyvyyttä ja helpottaa siten rahan liikkeiden tarkkailua”, Schugk kertoo.

Miten edunsaajat ilmoitetaan?

Edunsaajatietojen ilmoittaminen on maksutonta. Tiedot voi ilmoittaa sähköisesti YTJ-palvelussa. 

Ilmoituksen allekirjoittaa sama henkilö kuin yrityksen muutkin kaupparekisteri-ilmoitukset: esimerkiksi yrityksen hallituksen jäsen, toimitusjohtaja, vastuunalainen yhtiömies tai valtuutettu asiamies kuten tilitoimiston työntekijä.

Ketkä saavat edunsaajien tietoja käyttöönsä?

”Vaikka yritysten on ilmoitettava edunsaajatiedot, tiedot eivät kuitenkaan ole samalla tavalla julkisia kuin muut kaupparekisterin tiedot. Niitä ei saa ilmaiseksi kuka tahansa”, Schugk muistuttaa.

Tietoja edunsaajista voi saada, jos tietojen pyytäjä pystyy osoittamaan PRH:lle, että hänellä on tiedoille rahanpesulain mukainen käyttötarkoitus. Tiedot ovat maksullisia.

Kuka on tosiasiallinen edunsaaja?

Edunsaajalla tarkoitetaan rahanpesulaissa henkilöä, joka joko omistaa yrityksen tai muuten käyttää määräysvaltaa siinä. Yritys vastaa itse siitä, että se tunnistaa edunsaajansa. 

Edunsaajan määritelmä täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä:

  • Hän omistaa yli 25 prosenttia yrityksen osakkeista suoraan tai välillisesti.
  • Hänellä on yli 25 prosentin osuus yrityksen äänivallasta suoraan tai välillisesti. 
  • Hän käyttää muulla perusteella tosiasiallista määräysvaltaa yrityksessä tai yhteisössä. 
  • Välillinen omistaminen tai äänivallan käyttäminen tarkoittaa tilannetta, jossa määräysvaltaa käytetään toisen yrityksen kautta. Muu peruste voi olla esimerkiksi osakassopimus. 
  • Lue lisää PRH:n sivuilta: http://bit.ly/2KhVhJN 

 

Kirjoittaja: Aino Pajukangas, Aivela Oy
19. kesäkuuta, 2019
  • Päivämäärä: 19.6.2019, 08:41
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto Henkilötieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Case Destia,

Tietohuolto auttaa pitämään Destian asiakas- ja toimittajatiedot ajan tasalla

Suomen suurin infra-alan toimija Destia yhdisti asiakas- ja toimittajarekisterinsä yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla tietoja karsittiin, päivitettiin ja rikastettiin Alma Talent Tietopalveluiden tietohuollon avulla. Destia suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja -ratoja, liikenne- ja  teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä. Suunnittelu- ja toteutuspalvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan ja vaativasta pohjarakentamisesta aina energia- ja insinöörirakentamiseen saakka. Henkilöstöä yrityksessä on noin 1 600. Destia toimii osana arvoketjua, johon liittyy laaja joukko toimijoita ja sidosryhmiä – asiakkaiden ja tilaajien lisäksi myös lukuisia palvelun- ja tavarantoimittajia. Palvellakseen asiakkaitaan paremmin Destia panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja automatisointiin. Myös työmenetelmiä ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti uutta teknologiaa hyödyntäen. Vuosina 2018 ja 2019 Destia toteutti kaksi merkittävää järjestelmäuudistusta. Ensin asiakkuuden ja myyntityön järjestelmä CRM siirrettiin Microsoft Dynamics 365 -ympäristöön. Seuraavaksi Destia rakensi uuden hankintajärjestelmän ja siihen sisältyvän toimittajarekisterin samalle alustalle. Tässä yhteydessä asiakas- ja toimittajarekistereiden tiedot yhdistettiin toisiinsa. – Yhdistämisestä syntyi aikamoinen määrä tietoa yrityksistä ja toimijoista. Päällekkäisyyksiä piti siivota ja tietoa ajantasaistaa, kertoo järjestelmäasiantuntija Tiina Appelqvist Destian ICT-palveluista. Vanhat tiedot osoittautuivat hajanaisiksi ja osittain vanhentuneiksi, ja sama tieto saattoi esiintyä moneen kertaan hieman eri muodoissa. Tiedot oli saatava päivitettyä ja uudistettua. Tietohuoltopartnerikseen Destia valitsi Alma Talent Tietopalvelut. – He auttoivat karsimaan vanhaa dataa ja päivittämään sitä rikastamisprosessillaan. Kun se oli tehty, asensimme järjestelmäämme Alma Talentin Tietopalveluiden tarjoaman lisäosan, niin kutsutun Alma Talent -pluginin. Sen avulla meillä on nyt suora yhteys tietokannastamme heidän yritystietokantaansa. Esimerkiksi uuden asiakkaan tai toimittajan perustaminen rekisteriin kaikkine talous- ja taustatietoineen on helppoa ja tiedot päivittyvät järjestelmäämme automaattisesti. Jatkuva päivittäminen takaa sen, että tieto pysyy käyttökelpoisena. Ajantasainen ja luotettava tieto tärkeintä Tiina Appelqvistin mukaan jopa 80 prosenttia asiakasrekisterin tiedoista voi vanheta joiltakin osin vuoden aikana. Muun muassa yritysten omistussuhteissa ja yhteyshenkilöiden yhteystiedoissa tapahtuu paljon muutoksia. Tietohuollon ansiosta CRM-järjestelmän tieto on nyt yhtenäisempää, laadukkaampaa ja luotettavampaa. Se helpottaa Destian henkilöstön työtä. Konkreettista ajansäästöä tuo se, että Alma Talent -pluginin kautta haetun yrityksen talous- ja taustatiedot löytyvät heti Destian tietokannasta esitäytettyinä. Näin käyttäjien ei enää tarvitse kirjoitella käsin y-tunnuksia tai osoitteita. Samalla se vähentää esimerkiksi kirjoitusvirheiden määrää, jolloin datan laatu säilyy hyvänä. – Positiivista palautetta on tullut juuri tästä. Jotkut olivat täyttäneet tietoja käsin ja vasta myöhemmin ymmärtäneet, että kaiken olisi saanut haettua tietokannasta oikeaa painiketta painamalla. Eri käyttäjät tarvitsevat erilaista tietoa Destialaiset hyödyntävät Alma Talent -pluginin tarjoamia tietoja eri tarkoituksiin. Hankinnassa työskentelevät saattavat etsiä materiaali- ja palvelutoimittajien yhteystietoja, kun taas myyntivastaavia kiinnostaa asiakkaiden yhteys- ja taloustiedot. Kolmas käyttäjäryhmä on taloushallinnon henkilöstö. – Nyt myynti- ja ostolaskutus saavat pluginin kautta perustietoa esimerkiksi yrityksen taloustilanteesta. Heitä kiinnostaa, liittyykö yrityksen maksukykyyn kohonnutta riskiä tai onko yrityksen juridisessa tilassa tapahtunut muutoksia – esimerkiksi selvitystilaan joutuminen tai konkurssi. Näin pluginia hyödyntämällä saadaan osviittaa siitä, missä mennään, Appelqvist toteaa. Käyttöönotto oli sujuvaa Tietohuollon toteutus ja pluginin käyttöönotto kesti muutaman kuukauden ja sujui suunnitellusti. Destian järjestelmäarkkitehti vastasi kokonaisuuden toteutuksesta. – Toteutuksessa oli mukana monta tahoa samanaikaisesti, muun muassa järjestelmätoimittajia ja käyttäjiä. Järjestimme paljon testausta ja varmistimme, että kaikki toimii odotetusti. Käyttöönottoa helpotti myös Alma Talent Tietopalveluiden selkeä ohjeistus. Destia järjesti henkilöstölle sisäisiä koulutuskampanjoita ja tietoiskuja pluginin käytöstä. Appelqvistin mukaan henkilökunta on ottanut Alma Talentin tietohuoltoratkaisun hyvin vastaan. Tietoja on helppo hakea, ja manuaalinen tietojen päivittämisen tarve on vähentynyt. Näin käyttäjiltä säästyy aikaa omiin töihinsä. Säännöllistä tietohuoltoa hän suositteleekin kaikille, joilla on CRM-järjestelmä käytössään. Helppous on avainsana myös tulevaisuudessa. Luotettavaan tietoon on päästävä näppärästi käsiksi liikkuvassa työssä, vaikkapa Destialle tyypillisellä laaja-alaisella työmaalla. Appelqvist toteaakin, että tulevaisuudessa mobiilioptimointi korostuu entisestään.Kuva: Mikko Vähäniitty.

Yritystieto

Alma Talent Tietopalvelut on Taloushallintoliiton yhteistyöjäsen

Taloushallintoliiton yhteistyöjäsenet ovat tärkeitä kumppaneita taloushallintopalveluita tarjoaville yrityksille ja taloushallinnon ammattilaisille.Alma Talent Tietopalveluiden jäsenedut Taloushallintoliiton jäsenille:Tilinpäätösanalyysi 60 € + alv (norm. 135 €)Tilinpäätösanalyysi Taloushallintoliiton jäsenille, jotka ovat Tietopalvelut sopimuslisenssiasiakkaita: 60 € + alv. (norm. 135 €). Sopimusasiakkaat voivat hakea Tilinpäätösanalyysin jo analysoidusta yrityksestä napin painalluksella Tietopalveluista.Tilinpäätösanalyysi jo analysoidusta yrityksestä Taloushallintoliiton jäsenille asiakaspalvelusta tilattuna: 75 € + alv (norm. 135 €). Lue lisää Tilinpäätösanalyysistä ja katso malliraportti.  Tilaukset Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu: puh. 0800 141 070 email. tietopalvelut@almatalent.fi.Yritysjoukkovertailu: Benchmarking alk. 390 € + alvTaloushallintoliiton jäsenille etuhinta: Raportti valmiista yritysjoukoista hintaan 390 € + alv tai Alma Talent Tietopalveluiden tilinpäätöstietokannasta räätälöidystä yritysjoukosta hintaan 690 € + alv.Tarjous koskee vain sähköisiä pdf-raportteja ja yrityksen ensimmäistä tilausta. Lue lisää Benchmarking-raportista ja katso malliraportti. Tilaukset Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu: puh. 0800 141 070 email. tietopalvelut@almatalent.fi.Pk-yrityksen arvonmääritys tilitoimistokäyttöön 2 100 € + alv.Yrityksen arvonmääritys tilitoimistokäyttöön antaa selkeän ja perustellun arvion yrityksen osakekannan tai liiketoiminnan käyvästä arvosta. Arvonmääritysmenetelmänä on tuottoarvoperusteinen lisäarvomalli, jossa määritetään yrityksen oman pääoman tuottovaatimus sekä arvioidaan lähivuosien tuloksentekokykyä. Lisäksi raportti sisältää kassavirtapohjaisen arvonmääritystarkastelun. Arvonmäärityksessä otetaan huomioon tilinpäätösanalyysi, yrityksen liiketoiminta, asiakaskunta, kilpailijat, vahvuudet, riskit, investointitarpeet ja omaisuuserät.Taloushallintoliiton jäsenille etuhinta:  Pk-yrityksen arvonmääritys on hyvä pohja lisäarvopalveluille, sillä arvonmääritys ei sisällä muuta kuin itse arvonmäärityksen. Arvonmäärityksen ympärille asiantunteva tilitoimisto pystyy halutessaan tarjoamaan mm.:yrityskaupan konsultaatiotasukupolvenvaihdoksen suunnittelualaki-, vero- ja rahoitusneuvontaa.Lue lisää Yrityksen arvonmäärityksestä.Tilaukset Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu: puh. 0800 141 070 email. tietopalvelut@almatalent.fi.Katso kaikki Alma Talentin edut Taloushallintoliitolle tästä.

Yritystieto
AKL toimialakatsaus |  Alma Talent Tietopalvelut

Autoala tietää, missä mennään

Uusien autojen myynti ei ole palannut entiselle tasolleen vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Se näkyy monen yrittäjän toiminnassa. AKL seuraa silmä kovana toimialakatsausta, sillä siitä on hyötyä koko alalle.Uusien autojen kauppa, vaihtoautokauppa, autohuolto, rengaskauppa ja autokatsastus. Siinä muutama autoalaan liittyvä osa-alue, jotka työllistävät Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa noin 45 000 ihmistä. Autoala on iso työllistäjä. Jos yleinen talouden tila heikkenee, henkilöstön määrää voidaan joutua vähentämään. Sellaista näkymää ei halua kukaan, ja siksi alan kehityksestä on oltava kartalla. Mitä tarkemmin tilanne tunnetaan, sitä varhemmin kehityksen suuntaan pystytään vaikuttamaan.Autoalan Keskusliitto AKL seuraa alaa jäseniensä edunvartijana. Yksi sen hyödyntämiä työkaluja on Alma Talent Tietopalveluiden toimittama autoalan toimialakatsaus. – Katsaus on tehty Alman kanssa jo 26 vuotta, eli todella pitkään, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.Neljännesvuosisata antaa keskeiselle autoalan toimijalle alan kehityksestä paitsi pitkän historiallisen perspektiivin, myös vankan tiivistelmän nykyisyydestä. Vuosittain ilmestyvä, yli 80-sivuinen raportti sisältää monta pihviä. Se alkaa toimitusjohtajan katsauksella, joka avaa alan näkymiä maailmanlaajuisesti ja kotimaassa. Rissan tehtävänä on olla perillä erityisesti autoalaan vaikuttavista megatrendeistä, autoteollisuuden suunnasta ja esimerkiksi siitä, miten Suomessa voitaisiin lainsäädännön keinoin nuorentaa yhtä Länsi-Euroopan vanhimmista autokannoista. Monikäyttöinen työkaluKatsauksen kovaa ydintä ovat vasta valmistuneista tilinpäätöstiedoista poimitut luvut. Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot analysoivat isojen ja pienien autoalan yrittäjien toiminnan laajuutta, kannattavuutta ja maksuvalmiutta. Katsauksessa vertaillaan lisäksi suurten suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten tilinpäätöksiä ja luodaan katsaus tulevaisuuteen. Rissan käsissä toimialakatsaus taipuu moneen käyttöön. Hän tekee lukujen perusteella esityksiä, joita hän esittää kentällä jäsenyrityksille. – AKL:n tehtävänä on toimia jäsenyritystemme liiketoiminnan tukena. Se tarkoittaa nimenomaan tutkittuun dataan perustuvaa tukityötä ja konsultointia. Katsaus on suunnattu erityisesti omille jäsenillemme. Se kertoo erinomaisen hyvin, millaisessa taloustilanteessa tällä hetkellä olemme.Rissa käyttää katsauksen tietoja myös vaikuttaessaan viranomaisiin ja ministeriöihin. Poliittisia päättäjiä kiinnostavat samat megatrendit kuin autoalaakin: väestön vanheneminen ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Esimerkiksi kymmenen vuoden päästä Suomessa on valtava määrä yli 80-vuotiaita. Onko heillä vielä ajokortti ja millaista autoa he ajavat? Entä haluavatko nuoret enää hankkia ajokorttia?Tulevaisuuden menestyjätAKL on kunnostautunut katsauksien teossa itsekin. Se on laatinut muun muassa kaksi autoalan tiekarttaa yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n kanssa. Kaikkia autoalan toimijoita kiinnostaa sekin, myllertävätkö sähköautot tulevaisuudessa automarkkinat, käytetäänkö autoissa bensaa ja dieseliä ja miten esineiden internet näkyy autojen varustelussa. AKL:n perustehtäviin kuuluu myös jäsenten kouluttaminen. Digiaikana se on iso pala purtavaksi. Autokauppias ei nimittäin myy enää pelkkää autoa vaan myös moninaisia palveluita. Fiksut autot tarvitsevat fiksun henkilökunnan, joka ei putoa kärryiltä.  Suuria rikkauksia autoala ei tällä hetkellä Suomessa tuota, mutta jokainen yrittäjä voi aina parantaa toimintaansa. Siihen Rissa kehottaa hakemaan näkemystä Alma Talent Tietopalveluiden toimialakatsauksesta. Siitä voi lukea, miten muut toimijat ovat alalla kehittyneet ja miten oma toiminta siihen suhteutuu. Yhdellä on voinut mennä huonommin kuin verrokkiyrityksillä, toisella paremmin. Syitä voi analysoida kukin tykönään ja muuttaa tarvittaessa bisneksen kurssia haluttuun suuntaan. AKL Summit kokoaa verkostoitujat Uusia ideoita liiketoiminnan kehittämiseksi AKL tarjoaa lokakuun 31. päivänä Helsingissä vuotuisessa huipputapahtumassa, AKL Summitissa. Alma Media on tapahtuman yhteistyökumppani. Alma Talent on osa Alma Media -konsernia. Tänä vuonna tilaisuus pohtii, millaisia tykötarpeita tulevaisuuden menestyvä yritys tarvitsee. Yksi ainesosa on ilmeinen: hyvä johtaminen. Se on iso haaste toimialalle, joka on tähän asti pärjännyt ilman pitkälle vietyä digitalisaatiota. Nyt autot ovat täynnä älyprosesseja, joita on ymmärrettävä. – Johtajan vasemman käden pitäisi touhuta koko ajan, jotta palkat voitaisiin maksaa. Samalla oikean käden pitäisi olla koko ajan tulevaisuudessa ottamassa selvää uusista ratkaisuista. Olisi tiedettävä, mitä otetaan käyttöön milloinkin ja miten henkilöstön osaamista kehitetään, Rissa miettii. Tulevaisuuden haasteista ja monesta muustakin kiperästä kysymyksestä pääsee vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa Finlandia-talossa. Siellä voi verkostoitua, ja juuri sitä ala arvostaa.AKL:n jäsenistö voi lukea autoalan katsausta sähköisessä muodossa liiton kotisivuilla. 

Yritystieto
Tietohuoltoratkaisut Alma Talent Tietopalvelut

Miksi Alma Talentilla on tietohuoltoliiketoimintaa ja mihin se on menossa?

Tänä päivänä yksikään yritys ei pärjää ilman ammattimaista tietohuoltoa. Data care on kasvanut elimelliseksi osaksi yrityskulttuuria, sillä data on arvo sinänsä. Dataa on monenlaista: anonyymiä, tunnistettua, käsin ylläpidettävää ja automaattisesti syntyvää. Tietohuollon asiantuntijat huolehtivat datan oikeellisuudesta ja oikea-aikaisuudesta. Kun datasta pystytään yksilöimään asiakas, asiakkaan tietoa voidaan ylläpitää joko ihmisvoimin tai automatisoidusti esimerkiksi juuri tietohuollon avulla. Jälkimmäinen yleistyy, sillä jo yli 500 asiakkaan rekisteriä on haastavaa ylläpitää käsin.Master data -ajattelu liittyy juuri tähän. Kyse on siitä, kuinka monessa eri paikassa tietoja asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista säilytetään, kuinka ajantasaisia ne ovat ja kuinka hyvin synkronoituja keskenään. Data on moderni raaka-aine Dataa syntyy valtavasti, eivätkä määrät ole vähenemään päin. Arvokasta data on kuitenkin vasta silloin, kun se valjastetaan töihin. Monessa yrityksessä asiakkaiden käyttäytyminen on yksi tärkeimpiä suunnannäyttäjiä muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Datan avulla voidaan seurata asiakkaiden polkua verkkosivuilta ostaviksi asiakkaiksi. On tärkeää olla oikeaan aikaan asiakkaan iholla.Kun asiakkaan tiedoissa tapahtuu muutos, tiedon olisi syytä valua kaikkialle samaan aikaan. Asiakkaalla voi esimerkiksi vaihtua merkittävä johtaja tai päättävässä asemassa oleva henkilö. Myös asiakkaan maksukyky voi muuttua. Kyseinen muutos saattaa näkyä yrityksen talousosastolla mutta ei välity välttämättä asiakasyhteyshenkilön tietoon.Yritysten datasta yli viidennes on vanhentunuttaYritysten asiakasdatasta jopa viidesosa on tutkimusten mukaan vanhentunutta. Millaistahan hyötyä yritykselle olisi, jos asiakasdata olisi kauttaaltaan tuoretta ja luotettavaa?Ajantasaisuudesta on monia hyötyjä. Yritys voi panostaa myyntinsä oikeisiin asioihin oikeaan aikaan. Alma Talent Tietopalveluiden myyntijohtaja Eija Haapala kirjoitti aiemmin blogissaan siitä, miten tärkeää on tavata oikeita päättäjiä. Päättäjä voi olla vaihtunut, ja jos myyjä ei sitä tiedä, kilpailija on saattanut käydä luomassa suhdetta uuteen henkilöön jo ennen sinua. Yritys saattaa fuusioitua, tehdä ison yrityskaupan tai pahimmassa tapauksessa mennä konkurssiin. Kaikissa näissä tapauksissa on tärkeää saada tieto heti asioiden tapahduttua. Tieto voi siivittää lisämyyntiin tai taata myyntisaatavat. Asiakkaan riskiluokitus saattaa myös muuttua, mikä on tärkeä tieto myyjälle ja liiketoimintajohdolle arvioitaessa myyntipanostusten kohdentamista. Liiketoimintajohtoa kiinnostaa myös iso kuva, eli se, miten asiakasyritysten toimialalla menee ja miten asiakkaat voivat. Mitä paremmassa järjestyksessä tämä data on omissa järjestelmissä, sitä paremman yhteisen käsityksen kaikki saavat kyseisestä asiakkaasta. Alma Talentin kokemuksissa korostui datan laatuAlma Talentin oman master data -hankkeen yhteydessä huomasimme, että ongelmia ei tuottanut teknologia, vaan datan laatu. Useat asiakkaamme voivat olla yhtä aikaa monen eri yksikön asiakkaita, ja heidän tietonsa löytyvät monesta eri järjestelmästä. Myyjät kirjaavat asiakkaan järjestelmään omalla tavallaan ja käyttävät joko virallisia tietoja tai asiakkaan toivomaa nimeä tai laskutusnimeä. Master data -hankkeissa datan harmonisointi on usein varsinaista koodaustyötä työläämpää. Yrityksillä on onneksi yksilöivät tunnisteet, ja tietohuollon ansiosta myös toimipaikoille saadaan sellaiset, minkä jälkeen ylläpito onnistuu helposti. Omien kokemuksiemme mukaan datan harmonisoinnissa täytyy tehdä kompromisseja. On muutettava rakenteita ja päätettävä, miten tietojen konfliktitilanteissa toimitaan. Mutta kun työ on kerran tehty, tietohuolto auttaa datan ylläpidossa ja toiminta tehostuu. Yhteisissä asiakkaissa tapahtuvat muutokset ovat siten koko organisaation tiedossa.Lainsäädäntö vaikuttaa tietohuollon tulevaisuuteenHenkilötietolaki sääteli, miten henkilötietoa saa säilyttää. GDPR:n myötä käytäntö yhtenäistyi Euroopan unionin yhteiseksi tietosuoja-asetukseksi. Ihmiset ovat olleet GDPR:n myötä tarkempia ja ymmärtävät paremmin oikeutensa tietojensa käsittelemisestä. Me seuraamme silmä kovana lainsäädäntöä ja tiedämme, mitä tietohuolto vaatii nyt ja tulevaisuudessa. Rekisterinpitäjän – yrityksen, joka säilyttää tietoja asiakkaistaan – on sovellettava tietosuojaperiaatteita, joita ovat lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys, käyttötarkoitussidonnaisuus, tietojen minimointi, täsmällisyys, eheys ja luottamuksellisuus, säilytyksen rajoittaminen ja osoitusvelvollisuus. Me autamme täsmällisyyden ja eheyden vaatimuksessa.Asiakassovelluksiin sisältyy datan esihuoltoTietohuoltomme löytyy jo valmiina Microsoft Dynamics Pluginina ja syksystä alkaen myös Salesforcesta. Plugin on valmis tietohuoltointegraatio hakutoiminnallisuuksineen. Aluksi teemme aina esihuollon asiakkaan datalle, jotta se olisi mahdollisimman hyvässä kunnossa tietohuollon alkaessa. Myyjämme pohtivat yhdessä asiakkaiden kanssa datan huoltoon ja prosesseihin liittyviä seikkoja. Olemme datan sisällön asiantuntijoita ja autamme mielellämme sen järjestämisessä. Ota meihin yhteyttä! 

Yritystieto
Sammio