Isännöitsijä, vauhdita kasvua digipalveluilla

10.06.2019 12:53

Asiakkaat vaativat digitaalisia palveluita yhä useammin myös isännöitsijöiltä. Kaikki ovat jo tottuneet esimerkiksi sähköiseen asiointiin – miksi taloyhtiön ja asumisen asioita ei voisi myös hoitaa netissä silloin, kun itselle sopii?

Isännöintitoimisto Aarre on iskenyt tähän markkinarakoon. Heidän asiakasyhtiöidensä asukkaat ja osakkaat voivat ilmoittaa sähköisesti vesimittarilukemat, varata autopaikan tai saunavuoron, ilmoittaa huoltoyhtiölle vioista tai jättää remonttilupahakemuksen. 

Aikaa jää oleelliseen

Aarteen yrittäjä ja toimitusjohtaja Jaakko Havia toteaa, että reaaliaikainen digiasiointi selkeyttää myös isännöitsijän työtä. Vikailmoitukset kulkevat suoraan huoltoyhtiöön sen sijaan, että isännöitsijä ensin ottaisi ilmoituksen vastaan ja etsisi sitten ongelmalle korjaajan. 

Koska nettilomakkeet ovat määrämuotoisia, esimerkiksi remonttilupahakemuksista ei puutu tietoja vaan kaikki saapuu käsittelyyn kerralla. Isännöitsijälle jää aikaa siihen, mitä hän tekee parhaiten: taloyhtiön johtamiseen.

Etulyöntiasema asia­kas­han­kin­nas­sa

Aarteen isännöitsijät ovat ahkeriaTietopalveluiden käyttäjiä. Kun esimerkiksi uusi asiakas jättää tarjouspyynnön, Aarteen väki hakee Yrityshausta taloyhtiön yhtiöjärjestyksen ja kaupparekisteriotteen. 

Taustatietojen ansiosta isännöitsijä tietää jo tarjousta tehdessään paljon yhtiöstä, sen erikoisuuksista ja mahdollisista ongelmista. Uudelle asiakkaalle syntyy tunne, että isännöintitoimisto hallitsee asiansa ja pystyy auttamaan heitä. 

Tietojen ansiosta Aarre on yhden askeleen edellä muita toimistoja.

Onko urakoitsija luotettava?

Kevät ja alku kesä ovat isännöintitoimistoille kiivasta aikaa, kun tiinpäätöskauden ja yhtiökokouksiin tarvitaan tietoa. Silloin Aarteen isännöitsijät hakevat Tietopalveluiden Asukaskyselypalvelun avulla muun muassa ajantasaiset asukaslistat. Niiden avulla pystytään tarkistamaan, että isännöintitoimiston tiedot ovat ajan tasalla, jos joku asukas olisi vaikkapa unohtanut ilmoittaa muutostaan. Tietokannasta löytyvät myös tilinpäätökset ja rasitustodistukset.

Yrityshausta taas löytyvät esimerkiksi urakoitsijoiden luottotiedot ja mahdolliset maksuviiveet. Ne ovat hyödyllisiä tietoja myös uusia kauppakumppaneita arvioitaessa.

”Toki nämä tiedot saisi muualtakin, mutta esimerkiksi asukaslistojen saaminen Väestörekisterikeskuksesta vie viikkoja, kun Tietopalveluista saamme ne saman tien. Luottotiedot ja muut yritystiedot saamme samasta paikasta, ja se nopeuttaa ja helpottaa isännöitsijöiden työtä”, Aarteen Jaakko Havia kertoo.

Siirrä sinäkin isännöintoimistosi nykyaikaan ja ota meihin yhteyttä, niin räätälöidään sinulle sopiva palvelupaketti!

Aiheeseen liittyvää