Alma Talent blogi

Case Destia,

Tietohuolto auttaa pitämään Destian asiakas- ja toimittajatiedot ajan tasalla

Suomen suurin infra-alan toimija Destia yhdisti asiakas- ja toimittajarekisterinsä yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla tietoja karsittiin, päivitettiin ja rikastettiin Alma Talentin tietohuollon avulla.

Destia suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja -ratoja, liikenne- ja  teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä. Suunnittelu- ja toteutuspalvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan ja vaativasta pohjarakentamisesta aina energia- ja insinöörirakentamiseen saakka. Henkilöstöä yrityksessä on noin 1 600. Destia toimii osana arvoketjua, johon liittyy laaja joukko toimijoita ja sidosryhmiä – asiakkaiden ja tilaajien lisäksi myös lukuisia palvelun- ja tavarantoimittajia.

Palvellakseen asiakkaitaan paremmin Destia panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja automatisointiin. Myös työmenetelmiä ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti uutta teknologiaa hyödyntäen. Vuosina 2018 ja 2019 Destia toteutti kaksi merkittävää järjestelmäuudistusta. Ensin asiakkuuden ja myyntityön järjestelmä CRM siirrettiin Microsoft Dynamics 365 -ympäristöön. Seuraavaksi Destia rakensi uuden hankintajärjestelmän ja siihen sisältyvän toimittajarekisterin samalle alustalle. Tässä yhteydessä asiakas- ja toimittajarekistereiden tiedot yhdistettiin toisiinsa.

– Yhdistämisestä syntyi aikamoinen määrä tietoa yrityksistä ja toimijoista. Päällekkäisyyksiä piti siivota ja tietoa ajantasaistaa, kertoo järjestelmäasiantuntija Tiina Appelqvist Destian ICT-palveluista.

Vanhat tiedot osoittautuivat hajanaisiksi ja osittain vanhentuneiksi, ja sama tieto saattoi
esiintyä moneen kertaan hieman eri muodoissa. Tiedot oli saatava päivitettyä ja uudistettua. Tietohuoltopartnerikseen Destia valitsi Alma Talentin.

– He auttoivat karsimaan vanhaa dataa ja päivittämään sitä rikastamisprosessillaan. Kun se oli tehty, asensimme järjestelmäämme Alma Talentin tarjoaman lisäosan, niin kutsutun Alma Talent -pluginin. Sen avulla meillä on nyt suora yhteys tietokannastamme heidän yritystietokantaansa. Esimerkiksi uuden asiakkaan tai toimittajan perustaminen rekisteriin kaikkine talous- ja taustatietoineen on helppoa ja tiedot päivittyvät järjestelmäämme automaattisesti. Jatkuva päivittäminen takaa sen, että tieto pysyy käyttökelpoisena.

Ajantasainen ja luotettava tieto tärkeintä

Tiina Appelqvistin mukaan jopa 80 prosenttia asiakasrekisterin tiedoista voi vanheta joiltakin osin vuoden aikana. Muun muassa yritysten omistussuhteissa ja yhteyshenkilöiden yhteystiedoissa tapahtuu paljon muutoksia.

Tietohuollon ansiosta CRM-järjestelmän tieto on nyt yhtenäisempää, laadukkaampaa ja luotettavampaa. Se helpottaa Destian henkilöstön työtä. Konkreettista ajansäästöä tuo se, että Alma Talent -pluginin kautta haetun yrityksen talous- ja taustatiedot löytyvät heti Destian tietokannasta esitäytettyinä. Näin käyttäjien ei enää tarvitse kirjoitella käsin y-tunnuksia tai osoitteita. Samalla se vähentää esimerkiksi kirjoitusvirheiden määrää, jolloin datan laatu säilyy hyvänä.

– Positiivista palautetta on tullut juuri tästä. Jotkut olivat täyttäneet tietoja käsin ja vasta myöhemmin ymmärtäneet, että kaiken olisi saanut haettua tietokannasta oikeaa painiketta painamalla.

Eri käyttäjät tarvitsevat erilaista tietoa

Destialaiset hyödyntävät Alma Talent -pluginin tarjoamia tietoja eri tarkoituksiin. Hankinnassa työskentelevät saattavat etsiä materiaali- ja palvelutoimittajien yhteystietoja, kun taas myyntivastaavia kiinnostaa asiakkaiden yhteys- ja taloustiedot. Kolmas käyttäjäryhmä on taloushallinnon henkilöstö.

– Nyt myynti- ja ostolaskutus saavat pluginin kautta perustietoa esimerkiksi yrityksen taloustilanteesta. Heitä kiinnostaa, liittyykö yrityksen maksukykyyn kohonnutta riskiä tai onko yrityksen juridisessa tilassa tapahtunut muutoksia – esimerkiksi selvitystilaan joutuminen tai konkurssi. Näin pluginia hyödyntämällä saadaan osviittaa siitä, missä mennään, Appelqvist toteaa.

Käyttöönotto oli sujuvaa

Tietohuollon toteutus ja pluginin käyttöönotto kesti muutaman kuukauden ja sujui suunnitellusti. Destian järjestelmäarkkitehti vastasi kokonaisuuden toteutuksesta.

– Toteutuksessa oli mukana monta tahoa samanaikaisesti, muun muassa järjestelmätoimittajia ja käyttäjiä. Järjestimme paljon testausta ja varmistimme, että kaikki toimii odotetusti. Käyttöönottoa helpotti myös Alma Talentin selkeä ohjeistus. Destia järjesti henkilöstölle sisäisiä koulutuskampanjoita ja tietoiskuja pluginin käytöstä.

Appelqvistin mukaan henkilökunta on ottanut Alma Talentin tietohuoltoratkaisun hyvin vastaan. Tietoja on helppo hakea, ja manuaalinen tietojen päivittämisen tarve on vähentynyt. Näin käyttäjiltä säästyy aikaa omiin töihinsä. Säännöllistä tietohuoltoa hän suositteleekin kaikille, joilla on CRM-järjestelmä käytössään. Helppous on avainsana myös tulevaisuudessa. Luotettavaan tietoon on päästävä näppärästi käsiksi liikkuvassa työssä, vaikkapa Destialle tyypillisellä laaja-alaisella työmaalla. Appelqvist toteaakin, että tulevaisuudessa mobiilioptimointi korostuu entisestään.

Kuva: Mikko Vähäniitty.

Kirjoittaja: Helen Partti,
4. marraskuuta, 2019
  • Julkaistu: 4.11.2019
  • Päivitetty: 12.3.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Laadukas ja luotettava data tuo tehokkuutta liiketoimintaan

Laadukkaan datan merkityksestä puhutaan yritysmaailmassa paljon. Myös me Alma Talentilla puhumme usein datan laadukkuudesta, ja nyt haluammekin avata, mitä sillä oikein tarkoitamme. Datan laatua voidaan mitata usein eri kriteerein mm. tarkkuuden, johdonmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden perusteella. Datatiimimme varmistaa ja validoi jatkuvasti datamme paikkansapitävyyttä ja jalostaa datasta oivalluksia, joiden avulla syvennät asiakasymmärrystä ja teet parempia liiketoimintapäätöksiä.Korkealaatuinen data auttaa organisaatiota paremmassa päätöksenteossa ja vähentää päätöksentekoon liittyviä riskejä.Luotettavat datalähteet rakentavat perustan laadukkaalle datalleSen lisäksi, että keräämme dataa luetettavista rekistereistä, kuten Patentti- ja rekisterihallitukselta sekä Tilastokeskukselta, kontaktoimme suoraan yrityksiä ja tarkistamme datan paikkansapitävyyden.Tilinpäätösdatan keräämiseen käytämme kuvantunnistusteknologiaa; tilinpäätökset syötetään kuvantunnistusputken läpi, jolloin järjestelmä lukee kuvista numerot suoraan tietokantaamme. Kuvantunnistuksen jälkeen analyytikkomme käyvät tilinpäätökset läpi ja tekevät niihin tarvittavat korjaukset ja oikaisut. Tilinpäätösten oikaiseminen tekee niistä vertailukelpoisia niin yritysten kuin eri vuosien välillä. Hyödynnämme aktiivisesti myös Alman talousmedioiden, kuten Kauppalehden, Talouselämän ja Tivin, tutkivaan journalismiin perustuvia sisältöjä. Toimittajat keräävät tiedot mm. yrityskaupoista ja henkilöstömuunnoksista sekä koostavat erilaisia listauksia ja analyysejä, kuten TE 500 -listan.Yritystiedoissa tapahtuu muutoksia joka päiväPäivittäin jopa 3000–4000 yrityksen tiedoissa tapahtuu jokin muutos. Yleisimmät muutokset liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen.Alma Talentin yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet.Ihmiset portinvartijanaData on kuitenkin luonteeltaan monimutkaista ja tulkinnanvaraista, joten sen käsittely tarvitsee koneiden lisäksi myös inhimillistä päättelyä. Datatiimin tehtävänä on löytää tasapaino jatkuvasti kehittyvien teknologisten ratkaisujen, koneoppimisen ja tekoälyn sekä ihmisten tekemän validoinnin ja jalostamisen välillä. Näitä kaikkia tarvitaan laadukkaan, monipuolisen, luotettavan ja ajantasaisen datan tuottamiseen. Vaikka teknologisessa kehityksessä on tultu jo pitkälle, ei viisainkaan kone tee päätöksiä yksin. Toimimalla portinvartijoina voimme taata, että palveluistamme löytyvä data on aina ajankohtaista ja paikkansapitävää.Tämän väitteen todistamme myös mielellämme todeksi. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja jätä aineisto tarkistettavaksemme, me analysoimme sen puolestasi.

Yritystieto

Analysaattori kokoaa yritysjohdolle oleelliset tiedot yhteen näkymään paremman päätöksenteon tueksi

Yritysten johdolle Analysaattori antaa kattavan läpileikkauksen tarkasteltavasta yrityksestä. Yritysten ja toimialojen vertailu on helppoa, ja Analysaattori viekin kilpailija- ja toimialaseurannan aivan uudelle tasolle. Yritysjohto tarvitsee strategisen suunnittelun, prosessien kehittämisen ja riskienhallinnan tueksi laaja-alaisesti tietoa eri yrityksistä ja toimialoista. Tietoa tarvitaan tarkastelun kohteena olevasta yrityksestä, jonka lisäksi tulee usein selvittää yrityksen asema suhteessa muihin saman alan yrityksiin tai tiettyyn toimialaan. Tähän moninaiseen tiedon tarpeeseen Analysaattori tarjoaa käytännöllisen ratkaisun. Analysaattorissa yrityksiä voi hakea nimellä tai y-tunnuksella, jonka jälkeen yrityskohtaiselta sivulta voi tarkastella keskeisimpiä tunnuslukuja jopa 10 vuoden ajalta. Tarkastelu onnistuu koko konsernin tasolla tai pelkän emoyhtiön osalta. Yrityssivulta löytyy lisäksi oikaistu tilinpäätös sekä sanallisessa muodossa oleva tilinpäätösanalyysi, konsernirakenteet sekä kattavat päättäjätiedot. Myös maan johtavien talous- ja ammattimedioiden yrityksestä kirjoittamat uutiset on koottu yhteen näkymään. Ryhmien luonti mahdollistaa muutosten seuraamisen ja yritysten vertailun Analysaattorin ryhmät-ominaisuus mahdollistaa erilaisten yritysryhmien luonnin esimerkiksi kilpailijoista, kumppaneista tai asiakkaista. Ryhmän luonti onnistuu helposti olemassa olevan y-tunnuslistan avulla, kohderyhmähaun avulla tai luomalla ryhmä Analysaattorissa haluamillaan rajauskriteereillä. Rajauskriteereitä löytyy lähes 20, rajaus onnistuu tunnuslukujen, kuten liikevoiton tai nettotuloksen, lisäksi mm. menestyjä- tai riskiluokituksen mukaan. Luotu ryhmä on luonnollisesti vietävissä myös Excel-tiedostoon. Luotujen ryhmien keskinäinen vertailu tai tarkastelu suhteessa tiettyyn toimialaan onnistuu Analysaattorissa käden käänteessä. Koska Analysaattori hyödyntää Alma Talentin ylläpitämää oikaistujen tilinpäätöstietojen tietokantaa, ovat eri yritykset ja vuodet keskenään vertailukelpoisia. Kuva: Graafinen kuvaaja helpottaa muutosten seuraamista ja yritysten keskinäistä vertailua tai vertaamista suhteessa tiettyyn toimialaan. Muutossignaalit kertovat heti, kun sidosryhmissä tapahtuu jokin merkittävä muutos  Analysaattorin keräämä signaalidata kertoo yrityksissä tapahtuvista muutoksista, jotka kannattaa huomioida. Analysaattorissa on tällä hetkellä 10 erilaista signaalityyppiä, joita ovat muun muassa yrityskaupat, oikaistu toimiala, riskiluokan muutos sekä päättäjämuutokset. Esimerkiksi signaali riskiluokan muutoksesta tai yrityskaupasta voi muuttaa yrityksen profiilia ja siihen kohdistuvia toimia merkittävästi. Analysaattoriin luoduille ryhmille voi tilata ilmoitukset muutossignaaleista sähköpostiin, jolloin muutostilanteista on helppo pysyä ajan tasalla. Taloudelliset tunnusluvut antavat kattavan kuvan yritysten kehityksestä Monipuoliset taloudelliset tunnusluvut, kuten liikevaihto, kasvuprosentti, kannattavuus ja maksuvalmius, auttavat johtoa seuraamaan kiinnostavien yritysten ja toimialojen kehitystä. Lisäksi Analysaattorista löytyy tieto yritysten Menestyjäluokituksesta, joka kertoo monipuolisesti yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Analysaattorin riskiluokitus antaa puolestaan johdolle hyvän käsityksen yritysten maksuhäiriöriskistä. Päivittäisessä käytössä Analysaattori automatisoi datan keräämisen ja muutosten seuraamisen, jolloin yritysjohdolla on aina tarvittavat tiedot päätöksenteon tueksi ja enemmän aikaa keskittyä olennaiseen. Kiinnostuitko? Varaa Analysaattori-demo yrityksellesi ja näet, miten se voi tehostaa työtäsi. Pyydä henkilökohtainen demo

Yritystieto

Analysaattori yhdistää taloudelliset tunnusluvut ja kattavat tilinpäätöstiedot lyömättömäksi kokonaisuudeksi

Talouspäättäjän työn keskiössä pyörivät vahvasti taloudelliset tunnusluvut ja useat erilaiset analyysit, joiden koostamiseen ja käsittelyyn kuluu huomattavasti aikaa. Analysaattori on tehnyt tiedonhankinnasta helppoa, ja isojenkin yritysjoukkojen analysointi tai vertailu onnistuu nopeasti ja vaivattomasti. Luo analyysit vaivattomasti Analysaattorin avulla ja vertaile eri tunnuslukuja Analysaattori sujuvoittaa merkittävästi erilaisten analyysien työstämistä. Koska Analysaattori hyödyntää Alma Talentin ylläpitämää oikaistujen tilinpäätöstietojen tietokantaa, ovat eri yritykset ja vuodet keskenään vertailukelpoisia. Näin ollen on myös erilaisten analyysien työstäminen jouhevampaa. Analysaattoria hyödyntäen mm. seuraavien analyysien luominen on huomattavasti sujuvampaa: Tilinpäätösanalyysi: Mittaa yrityksen liiketaloudellista menestystä suhteessa muihin yrityksiin mm.  kasvun, kannattavuuden, tuloksen, maksuvalmiuden, vakavaraisuuden ja riskinsietokyvyn perusteella. Lisäksi Analysaattorista voi ladata rajattomasti oikaistuun tilinpäätökseen pohjautuvia sanallisia tilinpäätösanalyysejä kiinnostavista yrityksistä, jotka kertovat yksityiskohtaisemmin yritysten riski- ja menestystekijöistä. Analyysit ovat ladattavissa sekä suomeksi että englanniksi. Yritysanalyysi: Luo kattava taloudellinen analyysi yrityksen tilasta. Taloudellisen analyysin työstämisessä vertailukelpoiset ja oikaistut tilinpäätökset ovat erinomainen keino saada todenmukainen käsitys yrityksen tilasta. Toimiala-analyysi: Tarkastele eri toimialojen kehitystä ja hahmota nopeasti yleiskuva toimialan nykyisestä tilanteesta. Vertaile tietyn alan yrityksiä keskenään tai vaikka omaa yritystäsi kilpailijoihin. Kilpailija-analyysi: Vertaile omaa ja kilpailijoiden yritysten toimintaa keskenään ja seuraa jatkuvasti kilpailijoiden liikkeitä. Markkina-analyysi: Analysoi kilpailijoiden ja asiakkaiden liiketoimintaa ja luo kattava peruskartoitus markkinatilanteesta. Tarkastele eri yritysten markkinapotentiaalia ja seuraa aktiivisesti markkinoilla tapahtuvia yrityskauppoja. Yksittäisen yrityksen, emoyhtiön, konsernin tai kokonaisen toimialan kehityksen seuraaminen onnistuu helposti Analysaattorista löytyvän kattavan historiatiedon avulla. Tarkastelu onnistuu liikevaihdon, kasvuprosentin, kannattavuuden, tulosprosentin, nettotuloksen, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden perusteella jopa 10 vuoden ajalta. Tiedot ovat saatavilla myös graafisessa muodossa, joten ne ovat helposti luettavissa yhdellä silmäyksellä. Kuva: Graafinen kuvaaja helpottaa muutosten seuraamista ja yritysten keskinäistä vertailua tai vertaamista suhteessa tiettyyn toimialaan. Ryhmien luonti mahdollistaa helpon vertailun yritysten välillä Analysaattorin ryhmät-ominaisuus mahdollistaa erilaisten yritysryhmien luomisen esimerkiksi kilpailijoista tai kumppaneista. Ryhmän luonti onnistuu kätevästi olemassa olevan y-tunnuslistan avulla, kohderyhmähaun avulla tai luomalla ryhmä Analysaattorissa haluamillaan rajauskriteereillä. Rajauskriteereitä löytyy lähes 20, rajaus onnistuu taloudellisten tunnuslukujen, kuten liikevoiton tai nettotuloksen, lisäksi mm. menestyksen tai riskiluokituksen mukaan. Luotu ryhmä on luonnollisesti vietävissä myös Excel-tiedostoon. Luotujen ryhmien keskinäinen vertailu tai tarkastelu suhteessa tiettyyn toimialaan onnistuu Analysaattorissa käden käänteessä. Oikaistut tilinpäätökset tekevät vertailusta luotettavaa ja antavat oikean kuvan vertailun kohteena olevista yrityksistä. Muutossignaalit kertovat heti, kun sidosryhmissä tapahtuu jokin merkittävä muutos Analysaattorin keräämä signaalidata kertoo yrityksissä tapahtuvista muutoksista, jotka kannattaa huomioida. Analysaattorissa on tällä hetkellä 10 erilaista signaalityyppiä, joita ovat muun muassa yrityskaupat, oikaistu toimiala, riskiluokan muutos sekä päättäjämuutokset. Esimerkiksi signaali riskiluokan muutoksesta tai yrityskaupasta voi muuttaa yrityksen profiilia ja siihen kohdistuvia toimia merkittävästi. Analysaattoriin luoduille ryhmille voi tilata ilmoitukset muutossignaaleista sähköpostiin, jolloin muutostilanteista on helppo pysyä ajan tasalla. Lisäksi Analysaattori kokoaa ryhmien yrityksistä myös maan johtavien talous- ja ammattimedioiden, kuten Kauppalehden ja Talouselämän uusimmat uutiset, työpaikkailmoitukset ja nimitysuutiset. Päivittäisessä käytössä Analysaattori automatisoi datan keräämisen ja muutosten seuraamisen, jolloin talouspäättäjälle jää enemmän aikaa datan analysointiin ja hyödyntämiseen. Kiinnostuitko? Varaa Analysaattori-demo yrityksellesi ja näet, miten se voi tehostaa työtäsi. Pyydä henkilökohtainen demo

Yritystieto

Data tuo tehokkuutta Talenomin myyntitoimenpiteisiin

Talenom on saanut Alma Talentin myynnin teknologioiden avulla laadukasta dataa myyntiorganisaation tueksi.Talenom on tilitoimistoalan edelläkävijä, joka tekee perinteisiä tilitoimistopalveluita aivan uudella tavalla, panostaen erityisesti palvelun laatuun. Talenom on vuonna 1972 perustettu ketterä ja edistyksellinen tilitoimisto, jonka tavoitteena on yrittäjien arjen helpottaminen helppokäyttöisillä sähköisillä työkaluilla ja pitkälle automatisoiduilla palveluilla. Kattavien tilitoimistopalveluiden lisäksi Talenom tarjoaa monipuolisia asiantuntijapalveluita sekä rahoitus- ja pankkipalveluita. Vuonna 2020 Talenom työllisti Suomessa ja Ruotsissa 912 työntekijää.Talenom on kasvanut vuosien 2005–2020 aikana vauhdikkaasti, liikevaihdon keskimääräinen talouskasvu oli tällä aikavälillä noin 15,5 prosenttia. Kasvua Talenom hakee myös tulevaisuudessa, ja orgaanisen kasvun saavuttaminen vaatii mahdollisimman monen suomalaisen pk-yrittäjän tavoittamisen ja tapaamisen.– Luotettavan datan ja ajantasaisten yhteystietojen avulla olemme päässeet tavoittamaan suomalaiset yrittäjät. Heti kun otimme palvelun käyttöömme, olen saanut paljon kiitosta call centerimme puolelta, että onpa tullut paljon uusia yrityksiä, joita tavoitella. Ja olemmekin sitä kautta pystyneet auttamaan useita pk-yrityksiä palveluillamme, kertoo Talenomin tuotepäällikkö Teemu Tuovinen.Talenomin myyjillä on Analysaattori päivittäisessä käytössä, jonka avulla he pystyvät mm. tehostamaan prospektointia sekä valmistautumaan myyntitapaamisiin. Signaalien avulla myyjät saavat myös tietoja yrityksissä tapahtuvista muutoksista.– Muutossignaalit ovat meille erittäin hyviä, haluamme tarttua erilaisiin muutostilanteisiin suomalaisten yrittäjien keskuudessa ja näin saamme suoraan tiedon muutostilanteesta ja pystymme reagoimaan siihen. Datan luotettavuus on kaikki kaikessa Koska dataa käytetään monipuolisesti Talenomin eri toimintojen tukena, on datalle myös korkeat laatuvaatimukset. Aikaisemman datan tuottajan kanssa oli ongelmia datan luotettavuuden suhteen, joten uuden yhteistyökumppanin valinnassa tärkeänä kriteerinä oli saada enemmän laadukkaampaa dataa.– Aikaisemmin haasteenamme on ollut, että emme ole tavoittaneet niin paljon yrittäjiä, kuin olisi tarve kasvutavoitteidemme saavuttamiseksi. Ongelma on ratkaistu luotettavalla datalla, ajantasaisilla yhteystiedoilla ja kattavalla talousdatalla.Talenomille keskeistä on, että datan volyymi on riittävää, se on ajan tasalla ja paikkaansa pitävää sekä ennen kaikkea luotettavaa.Datalla tehokkuutta myyntitoimenpiteisiinNäin Talenom hyödyntää dataa ja kehittyneitä myynnin teknologioita liiketoimintansa kasvun moottorina. 

Yritystieto
Sammio