Alma Talent blogi

Yritystutkimus

Yrityksen arvonmääritys johdon työkaluna

Arvonmääritys kannattaa aloittaa ennen yrityskauppaprosessia

Yrityksen arvonmääritystä pidetään yrityskauppaan liittyvänä työkaluna, eikä sitä ole totuttu käyttämään muissa yhteyksissä. Arvonmäärityksellä on luontainen rooli yrityskaupan osana, sillä kaupan kohteena olevalla yrityksellä on oltava jokin arvo, johon kauppahinta perustuu. Riippumattoman osapuolen tekemänä arvonmääritys on luotettava lähtökohta neuvoteltaessa kauppahintaa. Laaja arvonmääritys tuo lisäksi esiin yrityksen toiminnan yksityiskohtia ja perusteluja arvostustasolle, eli se tarjoaa hinnan lisäksi avaimia muillekin neuvoteltaville yksityiskohdille.

Arvonmäärityksellä vastataankin yksinkertaisimmillaan kysymykseen, mikä on yrityksen arvo. Tämän lisäksi arvonmääritys kertoo, mistä yrityksen arvo muodostuu ja miten se on perusteltavissa. Näin se tarjoaa yrityskaupassa perustellun lähtökohdan hintaneuvotteluille ja perustelut voivat olla jopa itse arvoa tärkeämmässä roolissa.

Yrityskauppaa mietittäessä arvonmääritys kannattaa mahdollisuuksien mukaan toteuttaa useita kertoja ja pidemmällä aikavälillä, jotta alkuvaiheessa tunnistettuihin kehityskohteisiin voidaan puuttua. Kehityskohteiden tunnistaminen auttaa parantamaan toimintaa ja toimenpiteiden vaikutus näkyy suoraan yrityksen arvon positiivisena kehityksenä.

Hyödyt esiin myös operatiivisessa toiminnassa

Arvonmäärityksen hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat myös yrityksen käytännön toimintaa ja taloutta suunniteltaessa. Esimerkiksi ammattiomistajat seuraavat yrityksen arvon kehittymistä omistusjaksonsa ajan ja kehittävät yrityksen toimintaa arvoajurit silmällä pitäen. Investoinneissa ja rakenteellisissa ratkaisuissa huomioidaan arvonkehityksen näkökulma. Arvonmääritystä käytetään tässä tapauksessa myös johtamisen työkaluna.

Arvonmääritystä tulisi hyödyntää laajemmin yrityksen johdon ja ohjauksen työkaluna, vaikka tavoitteena ei olisikaan yrityksen myynti. Pääomasijoittajien omistamat yritykset onnistuvat lyhyessäkin ajassa parantamaan toimintansa tehokkuutta ja kannattavuutta, kun fokus on oikeissa asioissa. Tämä kertoo siitä, että ottamalla arvon seuraamisen mukaan johtamiseen, onnistutaan kehittämään yrityksen toimintoja. Ammattimaisilta omistajilta on hyvä ottaa mallia yrityksen johtamistyöhön ja kehittää arvon seuraamisesta osa päätösprosesseja.

Arvonmääritys paljastaa tehtyjen päätösten onnistuneisuuden

Edellä todettiin, että arvonmäärityksen sisältämä informaatio on arvokasta esimerkiksi investointipäätöksissä ja yrityksen strategisessa suunnittelussa. Sen avulla voidaan jälkikäteen arvioida tehtyjen ratkaisujen onnistumista. Epäonnistumisista saadaan parempaa tietoa, jos arvostustason kehitys ei vastaa esimerkiksi ennen investointia tehtyjä arvioita. Näin voidaan selvittää, mitkä seikat johtivat arvoa heikentäneisiin päätöksiin ja onko näitä mahdollista ennakoida paremmin tulevaisuudessa, jotta epäonnistumisilta vältyttäisiin. Myös onnistuneiden päätösten analysointi helpottuu ja ne ovat helpommin toistettavissa, kun otetaan oppia tehdyistä päätöksentekoprosesseista.

Itse vai ulkoa?

Arvonmäärityksestä voi tehdä yrityksen sisäisen prosessin, joka toistetaan esimerkiksi vuosittain. Laskentamallit ovat melko yksinkertaisia ja kaikkien saatavilla, joten prosessi on mahdollista toteuttaa myös yrityksen omilla resursseilla. Arvonmääritys voidaan hankkia myös yrityksen ulkopuolelta, jolloin puolueeton taho arvio yrityksen toimintaa ja määrittää arvon. Ulkopuolisen arvonmäärittäjän etuna on usein kokemus. Arvonmäärittäjä huomaa nopeasti yritystoiminnan puutteet, ja osaa antaa vinkkejä asioiden kehittämiseen.

Prosessina arvonmääritys kaivaa esiin yksityiskohtia yrityksen tuloslaskelman ja taseen takaa, eikä niihin yrityksessä itsessään välttämättä muuten osattaisi kiinnittää huomiota. Arvonmäärityksen yhteydessä on mahdollista löytää esimerkiksi toiminnan pullonkauloja tai yritystoiminnan käyttämätöntä potentiaalia. Tällöin jo arvonmääritysprosessista saadaan uutta arvokasta tietoa yritysjohdon käyttöön. Havaittuihin heikkouksiin keskittymällä yrityksen arvoa on mahdollista kehittää esimerkiksi prosessien tehokkuutta parantamalla jo melko lyhyelläkin aikavälillä. Säännöllisesti tehtynä arvonmääritys paljastaa tehtyjen toimenpiteiden toimivuuden.

Yritystoiminnassa suunnitelmallisuus ja tulevaisuuden arviointi ovat johdon kannalta tärkeässä roolissa. Arvonmäärityksessä tulevaisuutta lähestytään monesta eri näkökulmasta ja säännöllisesti tehtynä arvonmääritysprosessi ikään kuin pakottaa yrityksen arvioimaan tulevaisuuden suunnitelmiaan aina uudelleen. Epäkohtiin keskittymällä toiminta tehostuu ja arvo kehittyy samalla kuin itsestään.

Mihin arvonmäärityksen hinta perustuu?

Yrityksen arvonmäärityksen teettämiseen on tarjolla useita eritasoisia ratkaisuja, joiden hinnat vaihtelevat suhteessa paljon laajuuden ja käytetyn työpanoksen mukaan. Pitkälle automatisoituja arvonmäärityksiä saa jo muutaman sadan euron hintaan, ja laajemman konsulttitoimiston tekemän arvion hinnat voivat nousta useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Tilaajan onkin ymmärrettävä, millainen arvonmääritys on sopivin omiin tarpeisiin, jotta valittu ratkaisu tuottaa haluttuja tuloksia. Etenkin yrityskauppaa suunniteltaessa arvonmääritys kannattaa mahdollisuuksien mukaan teettää useammalla toimijalla, jotta saadaan laaja käsitys yrityksen potentiaalista.

Autamme mielellämme yrityksen arvonmääritykseen liittyvissä kysymyksissä ja tarpeen arvioinnissa. Tarjoamme eritasoisia arvonmäärityspalveluita yritysten käyttöön. Arvonmääritysprosessimme perustuu osaltaan keskusteluihin yritysjohdon kanssa, ja jokainen toteuttamamme arvonmääritys on yksilöllinen ja yrityksen lähtökohdat huomioiva.

Tutustu Yrityksen arvonmääritykseen
Ota yhteyttä yritystutkijoihimme.
  • Julkaistu: 6.3.2018
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talent Tietopalveluiden tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!  

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Analysaattori_myyntijohtaja_1200x628

Myyntijohtaja ei pärjää ilman Analysaattoria

Ratkaisut ja kokonaisuudet eivät myy itse itseään. Ratkaisumyyjä tietää sen hyvin. Asiakas kyllä osaa tilata verkosta vähintäänkin chat-keskustelun tuella yksinkertaiset tuotteet ja laitteet. Tuotemyynti kasvaa markkinoinnin automaatiolla ja data-analytiikan yhdistämisellä growth hackingiksi, mutta monimutkaisempien kokonaisratkaisuiden tarjoaminen jää vielä onneksi ammattitaitoisten ratkaisumyyjien tehtäväksi. Ratkaisumyyjä tekee diagnoosin ennen kuin tarjoaa lääkettä. Ellei hän tunnista asiakkaan tilannetta ja kehitystarvetta, asiakas ei osta. Kohtaan verkostoissani usein päättäjiä, jotka kertovat yrityksen haasteista muuttaa myynti tuotemyynnistä ratkaisumyynniksi. Se vaatii paikoin kulttuurillista muutosta. Failing to prepare is preparing to fail* Kyse ei ole nimittäin vain siitä, mitä myydään, vaan myös siitä, miten myydään. Myyjä luo asiakkaalle lisäarvoa jo myyntitavallaan, joka voi parhaimmillaan havahduttaa uudistustarpeisiin. Asiakas toivoo näkemyksiä siitä, mitä huomioida tai tehdä aiempaa helpommin. Ratkaisumyynnissä on kyse oivalluttamisesta ja asiakkaan nykytilan positiivisesta haastamisesta – luottamuksesta.  Myyjän on saavutettava asiakkaan luottamus ennen kuin asiakas on valmis kertomaan liiketoimintansa kipupisteistä. Luottamusta herättää se, että myyjä on perehtynyt asiakkaan toimialaan, tilanteeseen, uutisiin ja viime vuosien tunnuslukuihin. Kun asiakas on luvannut myyjälle kalenteristaan arvokasta aikaansa, on kohtaamista valmisteltava hyvin. Asiakas ei häikäisty, jos myyjä kyselee epärelevantteja asioita, joista olisi löytynyt helposti tietoa jo ennen tapaamista. Jos myyjä sen sijaan pystyy keskustelemaan luotettavaan ja analysoituun tietoon peilaten esimerkiksi yrityksen vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin tai vaikkapa asiakkaan asiakkaiden menestyksestä, on luottamuksen synnylle ja ratkaisuista keskustelemiselle erilainen pohja. Alma Talent Tietopalveluiden tarjoama Analysaattori tarjoaa myyjälle vankkaa tietoa ennen asiakastapaamista. Se auttaa asiakastyön laadun kehittämisessä ja tekee kattavasta valmistautumisesta nopeaa. Analysaattori päivittäisenä apuna Kuulen huolestuttavan usein liiketoimintajohdon sanovan, että ”emme oikeastaan seuraa asiakkaidemme talouslukuja, koska tunnemme asiakkaamme”. Tässä ajassa, jossa jokaisen oma liiketoimikin on kokenut myllerryksen, sorrutaan siis siihen, ettei asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä analysoida. Miten se on mahdollista? Käytän itse Analysaattoria työssäni päivittäin, enkä enää tietäisi, miten olla ilman. Tarve avata näkymä joko yksittäiseen yritykseen tai toimialaan tai sidosryhmiimme syntyy niin asiakastyössä, liiketoimen rullaavassa strategiatyössä kuin eri aiheisissa kumppanipalavereissa. Saatan olla aika ärsyttävä erilaisten ratkaisuiden tai myyntikoulutusten toimittajien silmissä, koska palaverissa silmäilen samalla Analysaattorista toimittajan omaa tilannetta ja kehitystä – ja voin siitä kysyäkin. Samalla tulen katsoneeksi, missä muissa positioissa yrityksen vastuuhenkilöt ja päättäjät vaikuttavat. Aika ajoin tarkistan Analysaattorista asiakaskantamme tilanteen sekä asiakassalkkujen uhat ja mahdollisuudet. Minua kiinnostaa esimerkiksi, laskeeko vai nouseeko asiakaskantamme liikevaihto. Tätä tietoa vasten on helpompi keskustella, mitä kohti seuraavaksi kurkotamme ja mihin kohderyhmään painotamme ponnistelumme kannattavasti. Analysaattori auttaa myynnin suunnan tarkistamisessa Analysaattorin avulla asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä on helpompi huomata ja analysoida. Asiakasta koskevat uutiset tai haastattelut muun muassa Kauppalehdessä, Talouselämässä, Tivissä, Mikrobitissä, Arvopaperissa tai Markkinointi & Mainonnassa eivät mene Analysaattori-käyttäjiltä ohi. Seuraamme Analysaattorissa asiakkaan yritysostoja tai liiketoimintojen myymistä, koska ne muuttavat asiakkaan strategiaa. Yt-neuvottelujen alkaminen taas kertoo joko investointien jäätymisestä hetkellisesti tai uusista prioriteeteista, joissa voimme auttaa. Asiakkaan tai kilpailijan palkatessa uusia henkilöitä kyse voi olla uuden liiketoiminnan syntymisestä ja uusista tarpeista. Emme halua missata asiakkaan tärkeitä nimitysuutisia ja rekrytointeja; päättäjän vaihtuminen on aina joko uhka tai mahdollisuus. Analysaattori tarjoaa aikasarjan oikaistuista talousluvuista, tilinpäätösanalyysin graafeineen ja uniikin Menestyjä-pisteytyksen, joka panee parhaatkin yritykset keskenään järjestykseen. Tällainen tieto auttaa myyjää hahmottamaan ennalta yrityksen ”must-win battleseja” ja sitä, mihin asioihin yrityksen johto todennäköisesti tulee lähiaikoina keskittymään. Analysaattori on paljon muutakin. Sen avulla on helppo kartoittaa potentiaalisia asiakkaita uusilta maantieteellisiltä alueilta ja toimialoilta. Se kertoo myös muutoksista jo olemassa olevan asiakkaan liiketoiminnassa. Jokainen muutos on hyvä syy aktivoitua.   Eija Haapala Myyntijohtaja *John Wooden

Yritystieto
Sammio