Löydämme päättäjät, jotta sinä löydät tulevat asiakkaasi.

Kohderyhmät

Tiedämme asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi etu- ja sukunimen ja sen, missä roolissa hän työskentelee. Mitä muuta haluaisit tietää? Kysy. Kaivamme tiedon esiin puolestasi, juuri sillä tasolla kuin haluat.

Toimitamme sinulle yhteystiedot toimenkuvan mukaisesti, esimerkiksi silloin, kun haluat kohdistaa viestisi hankintapäättäjille. Pysyt ajan tasalla kohderyhmäsi yhteystiedoista myös silloin, kun organisaatioissa tapahtuu muutoksia.


Meillä on työkalut ja asiantuntijat, joiden avulla voit:

Päättäjätiedot rooleittain ja hankinnoittain. Ainoana Suomessa tiedämme kuka organisaatiossa vastaa mistäkin, myös ylimmän johdon ulkopuolelta

Tehokkaaseen myynnin ja markkinoinnin kohdentamiseen tarvittavat yhteystiedot: yritysten, yhteisöjen, valtiohallinnon, kuntien sekä järjestöjen ja oppilaitosten yhteystiedot.

Asiakasrekisterin automaattisen huolto- ja päivityspalvelun. Viestin teho paranee ja päätöksenteko helpottuu, kun voit aina luottaa asiakas- ja yhteystietorekisterisi ajantasaisuuteen ja laatuun.

Ota yhteyttä, niin ehdotamme juuri sinulle sopivaa ratkaisua.

Tarjoamme tietopalvelupaketteja kätevällä kuukausimaksulla alk. 27,50 € /kk sekä asiantuntijoiden juuri sinulle räätälöimiä ratkaisuja.

Pyydä yhteydenottoa

Kohderyhmätietoja saat näistä palveluista:

Palvelut kuukausimaksulla alk. 27,50 € / kk + alv

Kohderyhmähaku

Kohderyhmähaku

Yritysten ja päätöksentekijöiden nimet, tittelit sekä operatiiviset ja hankinnalliset vastuualueet.

Tutustu »

Tietohuoltoratkaisut

Tietohuoltoratkaisut

Päivitämme asiakasrekisteriä puolestasi niin, että löydät sieltä aina ajantasaiset tiedot.

Tutustu »

Erikseen tilattavat tuotteet

Taloyhtiöpäättäjät

Taloyhtiöpäättäjät

Suomen asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöosakeyhtiöiden yhteystiedot vastuuhenkilöineen.

Tutustu »

Yrityspoiminta

Yrityspoiminta

Asiantuntijamme poimivat sinulle räätälöidyt täsmätiedot yrityksistä, talousluvuista ja päättäjistä tarpeidesi mukaan.

Tutustu »

Suosituimmat blogit

Miksi sähköpostini eivät mene perille?

Sähköposti ei aina mene perille. Syitä on monia, ja ne kaikki tulee huomioida. Onneksi "ei-tavoitettu vastaanottaja" antaa viestin lähettäjälle vihjeen ja lähettää vastaussanoman. Tätä kutsutaan bounceksi, ”pompuksi”. Bouncet voidaan jakaa karkeasti kahteen eri luokkaan, hard ja soft bounceiksi. Tyypillisesti ero liittyy vastaanottajan postilaatikkoon. Hard bounce kertoo, että vastaanottajaa ei ole, kun taas soft bounce tarkoittaa jotain hetkellistä virhettä vastaanottajan päässä. Tämä ei ole kuitenkaan kaiken kattava jako, sillä olemassa oleva sähköpostilaatikkokin saattaa ”hard bounceta”.Soft bouncetSoft bouncet ovat yleensä väliaikaisia eivätkä välttämättä vaadi erillisiä toimenpiteitä. Viesti pääsee vastaanottajan palvelimelle asti, mutta jostain syystä se ei läpäise tietään vastaanottajan sähköpostilaatikkoon. Usein syynä on se, että vastaanottajan sähköposti on täysi, viesti on liian suuri vastaanottajan postilaatikkoon tai vastaanottajan palvelimella on ongelmia. Viestiä voi ja kannattaakin yrittää lähettää uudestaan toisena ajankohtana.Tyypillisiä soft bouncen sanomia ovat esimerkiksi "mailbox full", "quota exceeded" tai "limit exceeded".Hard bouncetHard bouncet puolestaan ovat vakavampia. Ilmeisin syy hard bouncelle on se, että vastaanottajaa ei löydy, eli käytännössä vastaanottajan osoite on kirjoitettu väärin, tai se on vanhentunut. On hyvin yleistä, että yritysten asiakasrekistereissä on reilusti b-to-b-päättäjiä, jotka ovat vaihtaneet työpaikkoja. Näin ollen heidän sähköpostiosoitteensakin ovat vaihtuneet. Nämä ovat niitä vaarallisimpia bounceja. Tällaiset henkilöt tulee heti siivota pois rekistereistä, tai henkilöiden yhteystiedot on päivitettävä oikeiksi.  Tyypillisiä hard bouncen sanomia ovat esimerkiksi: "recipient not found", "user unknown", "sender denied", "access denied", "message delivery has been blocked", "address rejected", "unable to relay", "local policy violation", "mailbox unavailable" tai "client host rejected: black-listed".Tarkkana vastaussanomien kanssaHard bounce ei kuitenkaan automaattisesti kerro, että vastaanottajaa ei ole olemassa, ja siksi onkin hyvä tulkita vastaussanomia hieman tarkemmin. Palomuurit ja roskapostisuodattimet ovat myös yleisiä hard bouncen syitä, ja ne voivat estää viestin pääsyn monen eri asian takia. Käytännön syitä voivat olla esimerkiksi viestin sisältö tai otsikko, lähettävä palvelin tai se, että lähettävä taho löytyy mustalta listalta. Olen avannut näitä asioita tarkemmin edellisessä tekstissäni.Paras tapa välttää bouncet on pitää markkinointi- ja asiakasrekisterit ajan tasalla, kohdentaa markkinointi huolella ja kiertää yleisimmät sudenkuopat. 

B2B-markkinointi

Miksi yrityksestä kannattaa tavata korkein päättäjä?

Ratkaisumyynnissä palvelun ostopäätökseen ja asiakassuhteen pysyvyyteen vaikuttaa useampi henkilö. Nykyisin uskotaan, että heitä voi olla yrityksessä jopa seitsemän*.Vaikuttajilla on asiakkaasta ja palvelusta riippuen oma tärkeä roolinsa uutta hankittaessa, mutta kannattaa silti aina varmistaa, kuka lopullisen päätöksen tekee. Myyntitapaamiset sellaisen henkilön kanssa, jolla ei ole päätösvaltaa, pitkittävät myyntiaikaa. Johtajan kädenjälkiAsiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat palvelun käyttötarkoituksesta riippuen esimerkiksi controllerit, talous-, myynti- ja projektipäälliköt, toimistosihteerit ja johdon sihteerit. Joskus kuitenkin mainittujen vaikuttajien pomot eli talousjohtajat, myyntijohtajat, ICT-johtajat, yksikön johtajat, liiketoiminnan vetäjät ja toimitusjohtajat on jopa rekrytoitu nimenomaisesti siksi, että he muuttaisivat tai virtaviivaistaisivat yksikkönsä toimintaa. Tavoitteitaan tukemaan korkein päättäjä haluaa parhaat mahdolliset työkalut ja siksi hän myös haluaa arvioida, miten nykyisin käytössä olevat toimivat. Myös modernissa ja matalassa asiantuntijaorganisaatiossa moni johtaja haluaa jättää jälkensä liiketoiminnan tueksi hankittujen palveluiden valintaan tai kilpailuttaa jo hankittuja. Päättäjältä odotetaan kustannustehokkuuttaOstopäätökseen vaikuttaja on usein kiinnostunut hieman eri palveluominaisuuksista kuin korkein päättäjä. Väistämättä päättäjää kiinnostavat referenssit, eli kuka muu – mieluiten samalta toimialalta – on uskaltanut hankkia palvelun. Hyvien ominaisuuksien lisäksi myös hinta kiinnostaa. Korkeimmalta päättäjältä odotetaan aina myös kustannustehokkuutta, vaikka joskus yksinkertaiset hintavertailut tulevat kaikkein kalliimmiksi. Pelkän hintalapun perusteella tehty päätös saattaa olla kallein, jos kokonaiskustannukset palvelua käytettäessä nousevat esimerkiksi hitaan käyttökokemuksen myötä, tai jos on tehtävä lisähankintoja tarpeellisten lisäominaisuuksien puuttuessa. Olemme joskus jopa laskeneet asiakkaallemme kustannussäästöjen määrän henkilötyövuosissa, kun jokin palvelumme ominaisuus säästää heiltä kymmenen minuuttia käyttäjää kohti päivässä. Asiantuntevan ratkaisumyyjän tehtävä on aina myös auttaa korkeinta päättäjää hahmottamaan kokonaisuus, jotta hän voi tehdä liiketoiminnan kannalta oikeita ratkaisuja. Hyvä myyjä hakee pikavoittojen sijaan pitkää ja tyytyväistä asiakassuhdetta ja auttaa päättäjää saavuttamaan omat tavoitteensa. Jos yksi näistä tavoitteista on kustannustehokkuus, voi myyjä auttaa myös siinä. Kustannustehokkuus ei useinkaan ole sama asia kuin halvin lähtöhinta. Ajantasaiset tiedot päättäjistäKun muste sopimuksessa on kuivunut, on virhe varmistaa vain käyttäjien ja vaikuttajien tyytyväisyys. Ammattitaitoinen palveluntarjoaja lunastaa lupauksensa koko asiakassuhteen elinkaaren ajan ja pitää sekä korkeimman päättäjän että vaikuttajat ja käyttäjät tyytyväisinä. Karvas käytännön kokemus opettaa usein liian myöhään, että jälkeenpäin on hyvin vaikeaa puhua ympäri uutta korkeinta päättäjää, joka on vaihtunut kuin varkain ja jonka kilpailija on jo hurmannut, tai joka on pahimmassa tapauksessa tuonut uuteen työpaikkaansa toisen palvelun vanhasta tottumuksesta. Joskus toimittajalle ilmoitetaan palvelusta vastaavaksi yhteyshenkilöksi taho, joka myös itse haluaa esiintyä asemaansa isompana vallankäyttäjänä yrityksessä. Myyntityössä on selvitettävä, kuka tai ketkä viime kädessä tekevät päätökset. Yhtä oleellista on seurata päättäjävaihdoksia ja uusia nimityksiä, jotta ei tule yllätetyksi. On tärkeää, että sekä uusasiakashankinnan kohderyhmät että asiakkuudenhallintajärjestelmä sisältävät tuoreimmat tiedot päättäjistä, vastuuasemista ja titteleistä. Uusi päättäjä on aina myös uusi mahdollisuus. Meiltä Alma Talent Tietopalveluista saat apua, kun kaipaat tuoreinta tietoa yrityksistä, päättäjistä ja heidän vastuualueistaan. * Muun muassa Gartner Group ja Sani Leino #DigitalSalesDay.

B2B-myynti

Sähköpostimarkkinoinnin sudenkuopat

Roskaposti on maailmanlaajuisesti hyvin iso ongelma. Se on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Roskapostit saattavat sisältää haittaohjelmia ja viruksia, jotka kalastelevat erilaisia tietoja tai aiheuttavat vahinkoa vastaanottajalle. Roskapostia vastaan on kehitetty erityyppisiä suojauskeinoja. Roskapostisuodattimet tunnistavat yhä paremmin roskapostin, ja potentiaalisista roskapostittajista kootaan listoja, joiden avulla pyritään estämään heidän viestiensä läpipääsy. Roskapostittajat puolestaan ovat vastanneet tähän tekemällä palvelunestohyökkäyksiä listoja ylläpitäviä tahoja kohtaan. Heidän tavoitteenaan on ajaa listat alas. Tuskin roskapostittajia saadaan koskaan kitkettyä kokonaan, mutta sota heitä vastaan ottaa varmasti uusia ulottuvuuksia.Miten tämä liittyy tavalliseen, tunnollista ja kunnollista asiakasmarkkinointia tekevään toimijaan? Monellakin tapaa, sillä roskapostin estäjät eivät koskaan voi olla varmoja, mikä on roskapostia ja mikä ei. Sen takia on hyvä tuntea tätä logiikkaa ja suunnitella oma toiminta niin, että viesti varmasti päätyy vastaanottajan luettavaksi.Lähtökohta sähköpostimarkkinoinnille on hyvin suunniteltu viesti tarkkaan kohdennetulle joukolle. Sen jälkeen on vielä liuta muita asioita, jotka on hyvä pitää mielessä, jotta viesti pääsee perille asti. Viestin otsikko ja sisältöRoskapostisuodatin ei ymmärrä, onko viesti hyvin vai huonosti kirjoitettu. Sen sijaan se etsii tiettyjä avainsanoja, joita kannattaa välttää. Julkista listaa vältettävistä asioista ei ole, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Erikoismerkkejä tulee käyttää hyvin harkitusti, huutomerkkejä tuskin lainkaan. Viestiin ei kannata upottaa käskyjä, kirjoittaa lauseita isoilla kirjaimilla tai toistaa samaa sanaa. Yleisesti roskaposteissa esiintyvät sanat kannattaa kiertää. Esimerkiksi Prospect.io:n listalta löytyy kattavasti näitä sanoja. Jos yrityksesi sattuu valmistamaan Viagraa tai keräätte lahjoituksia Nigerian kriisialueille, voi viestinnän suunnittelu olla erityisen hankalaa.Musta listaMonet yhteisöt ylläpitävät listoja tunnistetuista roskapostin lähettäjistä sekä palvelimista, joilta on tunnistettu lähteneen roskapostia. ”Mustia listoja” on lukuisia, ja on aivan mahdollista, että yrityksenne on ainakin yhdellä listalla. Sanomattakin on selvää, että tällaisia listoja tulee välttää. Monet vastaanottavat sähköpostipalvelimet tekevät nimittäin kyselyitä näille listoille jokaisen tulevan postin kohdalla ja hylkäävät ne lähettäjät tai palvelimet, jotka löytyvät mustalta listalta.SähköpostipalvelinMikäli olette lähettäneet aiemmin useita kampanjoita, joissa hard bounce -luvut ovat olleet korkeita, kannattaa sähköpostipalvelimen vaihtoa miettiä. Mustalle listalle joutuu helposti palvelin, joka saa paljon bounceja. Lista näkee asian niin, että kyse on todennäköisesti roskapostittajasta, koska se ei ole tarkistanut vastaanottajiensa osoitteiden ajantasaisuutta. Näinhän ei aina tietenkään ole, mutta mustat listat perustuvatkin todennäköisyyksille ja arvioille, ja tällöin myös virheellisiä tulkintoja syntyy helposti.Pahimmat kirosanat: ”Ilmoita roskapostista” tai ”Estä lähettäjä”Viestin suunnittelussa on oltava erittäin huolellinen, jotta vastaanottaja ei ensisilmäyksellä kuvittelisi viestin olevan roskapostia. Jos vastaanottaja avaa viestin ja ilmoittaa sen roskapostiksi, voi lähettäjä päätyä helposti mustalle listalle – etenkin, jos useampi vastaanottaja tekee samoin. Suunnittele siis viestisi niin, että sitä ei sekunninkaan verran luulla roskapostiksi. SpamtrapSpam-aktivistit pyrkivät saamaan ansaan roskapostittajia. He upottavat sähköpostiosoitteitaan nettisivuille ja erilaisille listoille tai ostavat vanhentuneita osoitteita, joiden avulla he voivat seurata niihin tulevaa sähköpostiliikennettä ja saada kiinni roskapostittajia. Kannattaa tarkastaa vastaanottajan sähköpostiosoitteet ja pitää oma rekisteri ajan tasalla. Sähköpostiosoitteita ei tule kerätä mistä tahansa. Hyvä paha sähköpostiSähköpostimarkkinoinnin avulla voi siis paitsi kasvattaa liikevaihtoa ja asiakastyytyväisyyttä, myös tehdä paljon tuhoa. On tiedostettava, että sähköpostia käytetään yrityksessä markkinoinnin lisäksi paljon muuhunkin viestintään ja kaikki sähköpostiliikenne saattaa kulkea saman palvelimen kautta. Jos sähköpostimarkkinoinnista aiheutuu vahinkoja, esimerkiksi palvelin ajetaan mustille listoille, koko yrityksellä on ongelma. Sähköpostimarkkinointi ei ole vain viestintää, vaan se vaatii paljon myös teknologian ja lain tuntemusta. On oltava perillä vaaroista, jotta toimintaa voi kehittää tuottavaan ja turvalliseen suuntaan.

B2B-markkinointi

Miten onnistua B2B-sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointiin liittyy kosolti ennakkokäsityksiä, joista monet rinnastetaan spämmäämiseen. Moni saattaa muistaa tapauksia lähivuosilta, jolloin kokonaiset palvelimet joutuivat globaalin Spamhausin listoille tai sähköpostiaktivistit narauttivat yrityksiä, jotka tuuttasivat viestejä vanhoihin sähköpostiosoitteisiin. Nämä lähihistorian harhalaukaukset ovat eittämättä tahranneet sähköpostimarkkinoinnin mainetta, mutta sinä voit itse olla mukana maineen parantamisessa.  Sähköpostimarkkinointi, aivan kuten mikä tahansa muu markkinointi, on vastuullista hommaa, ja vastuu siitä kuuluu meille markkinoijille.Sähköpostimarkkinointi sisältää lukuisia yksityiskohtia, jotka markkinoijan on syytä hallita ennen viestien lähettämistä maailmalle. Mitä nämä yksityiskohdat sitten ovat? Pelkästään hakusanalla sähköpostimarkkinointi löytyy Googlesta yli 50 000 hakutulosta, muista hakusanavarianteista puhumattakaan. Kokosin kuusi keskeistä pointtia, jotka sisäistämällä pääset lähemmäs onnistunutta B2B-sähköpostimarkkinointia.Määritä tavoite Sähköpostimarkkinointi lähtee tavoitteen määrittämisestä kuten kaikki muukin markkinointi. Mikä sinun tavoitteesi on? Haluatko saada liidejä, tiedottaa jostain tärkeästä asiasta, antaa neuvoja vai kysyä palautetta? Sähköpostisi sisältö ja kohderyhmä rakentuvat tuon määrittämäsi tavoitteen ympärille. Sähköpostin lähettäminen isolle vastaanottajajoukolle vain mainostamisen ilosta leimaa sinut nopeasti spämmääjäksi eli roskapostin lähettäjäksi. Asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, sillä holtiton spämmääminen voi aiheuttaa pysyvän mainehaitan lisäksi liudan markkinointikieltoja sekä heikentää jatkossa aidosti tärkeiden viestiesi läpimenoa. Muista rekisteri ja vastuutSuomen Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan B2B-sähköpostimarkkinoinnin täytyy aina perustua tunnistetun yrityshenkilön sähköpostisoitteeseen. Huomioi myös, että viestin vastaanottajat eivät saa näkyä toisille vastaanottajille.Yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia a) lupaan perustuen, b) asiakassuhteeseen perustuen, c) jos markkinoitava tuote tai palvelu liittyy henkilön työtehtäviin, vastuualueeseen tai asemavaltuutukseen. Jos markkinoiva yritys hankkii tai päivittää yhteystietoja palveluntarjoajalta, on yrityksen hyvä varmistua palveluntarjoajan yhteystietojen hankintamenetelmästä, ajantasaisuudesta, laadusta, päivityksestä yms. Kirjoitimme hiljattain blogitekstin ostorekistereistä ja niiden käytöstä. Pääset lukemaan jutun tästä. Huolehdi kielto- ja peruutusoikeudestaSähköpostitse markkinoivalla yrityksellä on aina kokonaisvastuu sähköpostimarkkinointinsa eri osista, kuten kieltojen hallinnoinnista, viestien sisällöstä ja osoitelähdemerkinnöistä. Viestin vastaanottajan on voitava vaivattomasti antaa markkinointikielto tai peruuttaa antamansa markkinointilupa viestissä olevan linkin avulla tai viestiin vastaamalla. Annetut kiellot ja lupien peruutukset tulee ottaa viipymättä huomioon. Huomioithan senkin, että sähköpostimarkkinointia lähettävä yritys on vastuussa kieltomahdollisuuden toteuttamisesta, vaikka käyttäisikin prosessissa alihankkijaa.Panosta laatuun määrän sijaan”Kaikkea kaikille” ei kerta kaikkiaan toimi. Oli kyse sitten potentiaalisista tai olemassa olevista asiakkaista, lähesty heitä aina sisällöillä, jotka ovat heille merkityksellisiä. Ostorekisteriä voi käyttää huomion herättäjänä ja markkinointilupien keräämisessä, mutta parhaat tulokset sähköpostimarkkinoinnissa saadaan silloin, kuin markkinointia tehdään olemassa oleville asiakkaille. Syitä tähän on lukuisia. Olemassa olevat asiakkaasi käyttävät jo tuotteitasi tai palveluitasi ja ovat näin kiinnostuneempia viesteistäsi. Tämä tarjoaa sinulle mahtavan tilaisuuden syventää asiakassuhdetta entisestään. Tarjoa siis sisältöä, jonka avulla asiakas saa jotain uutta ja hyödyllistä sekä vie häntä eteenpäin omassa työssään. Tällainen toiminta sitouttaa asiakkaasi paremmin yritykseesi ja pitää kilpailijat loitolla. Mittaa, testaa ja opi tuloksistaTarkoin kohdennettu sähköpostimarkkinointi tuottaa kohdentamatonta markkinointia paremmat avaus- ja klikkausprosentit, jotka vievät sinua puolestaan lähemmäs asettamaasi tavoitetta. On kuitenkin kylmä fakta, että tulokselliseen sähköpostimarkkinointiin ei ole autuaaksi tekevää reseptiä. Netti pursuaa sisältöön, otsikointiin, designiin, ajoitukseen ynnä muuhun liittyviä niksejä, mutta mikään niistä ei takaa sinulle sataprosenttisen varmoja tuloksia. Siksi kehotankin mittaamaan, testaamaan ja ottamaan opiksi. Yksi sähköpostimarkkinoinnin hienouksista piilee sen mitattavuudessa. Käyttämästäsi palvelusta riippuen saat kattavasti dataa siitä, miten viestiisi on reagoitu, ja opit tuntemaan kohderyhmäsi entistä paremmin. Noudata hyvää tapaaKun nämä asiat kunnossa, vain luovuus on rajana. Älä tyydy vähään ja mene sieltä, mistä aita on matalin. Myös sähköpostimarkkinoinnissa on mahdollista erottua edukseen. Kun hallitset kokonaisuuden ja teet sähköpostimarkkinointia hyvä tavan mukaisesti, voit keskittyä tuottamaan sisältöjä, jotka auttavat asiakastasi. Jos kaipaat ajantasaisia kohderyhmiä tai päivitystä nykyiseen asiakasrekisteriisi, niin autamme mielellämme. Viedään yhdessä sähköpostimarkkinointisi #seuraavalletasolle.

B2B-markkinointi
Sammio