Tietoa ja palvelua kasvun tueksi.

Myynnin ja markkinoinnin palvelut

Tiedämme asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi etu- ja sukunimen ja sen, missä roolissa hän työskentelee. Mitä muuta haluaisit tietää? Kysy. Kaivamme tiedon esiin puolestasi, juuri sillä tasolla kuin haluat.

Toimitamme sinulle yhteystiedot toimenkuvan mukaisesti, esimerkiksi silloin, kun haluat kohdistaa viestisi hankintapäättäjille. Pysyt ajan tasalla kohderyhmäsi yhteystiedoista myös silloin, kun organisaatioissa tapahtuu muutoksia.

Meillä on työkalut ja asiantuntijat, joiden avulla voit:

Päättäjätiedot rooleittain ja hankinnoittain. Ainoana Suomessa tiedämme kuka organisaatiossa vastaa mistäkin, myös ylimmän johdon ulkopuolelta.

Tehokkaaseen myynnin ja markkinoinnin kohdentamiseen tarvittavat yhteystiedot: yritysten, yhteisöjen, valtiohallinnon, kuntien sekä järjestöjen ja oppilaitosten yhteystiedot.

Asiakasrekisterin automaattisen huolto- ja päivityspalvelun. Viestin teho paranee ja päätöksenteko helpottuu, kun voit aina luottaa asiakas- ja yhteystietorekisterisi ajantasaisuuteen ja laatuun.

Ota yhteyttä, niin ehdotamme juuri sinulle sopivaa ratkaisua.

Tarjoamme tietopalvelupaketteja kuukausimaksulla sekä asiantuntijoiden juuri sinulle räätälöimiä ratkaisuja.

Pyydä yhteydenottoa

Tietopalvelut käyttöön alk. 27,50 € / kk

Tilaa tästä

Kohderyhmätietoja saat näistä palveluista:

ATP-analysaattori-tuotekuvia__toimisto_570x270

Analysaattori

Analysaattori tehostaa koko myyntitiimin työtä aina strategisesta suunnittelusta myynnin päivittäisiin työtehtäviin.

Tutustu »

 

Kohderyhmähaku

Kohderyhmähaku

Yritysten ja päätöksentekijöiden nimet, tittelit sekä operatiiviset ja hankinnalliset vastuualueet. Kohderyhmien suunnittelu.

Tutustu »

Tietohuoltoratkaisut

Tietohuoltoratkaisut

Päivitämme asiakasrekisteriä puolestasi niin, että löydät sieltä aina ajantasaiset tiedot.

Tutustu »

Erikseen tilattavat tuotteet

Taloyhtiöpäättäjät

Taloyhtiöpäättäjät

Suomen asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöosakeyhtiöiden yhteystiedot vastuuhenkilöineen.

Tutustu »

Yrityspoiminta

Yrityspoiminta

Asiantuntijamme poimivat sinulle räätälöidyt täsmätiedot yrityksistä, talousluvuista ja päättäjistä tarpeidesi mukaan.

Tutustu »

Suosituimmat blogit

Sähköpostimarkkinointi termit

Sähköpostimarkkinoinnin sanasto

Sähköpostimarkkinointiin, kuten digimarkkinointiin ylipäänsä, liittyy kymmenittäin erilaisia termejä. Osa termeistä on toistensa synonyymejä, osa lainasanoja ja osalle ei edes löydy kunnollista suomenkielistä vastinetta. Asiat ovat lopulta melko yksinkertaisia, mutta jargonviidakossa samoilu monimutkaistaa asioita turhaan. Päätimme korjata asian ja kerätä yhteen yleisimpiä sähköpostimarkkinointiin liittyviä termejä ja avata niiden merkitykset selvälle suomenkielelle.A/B testausA/B testaus tarkoittaa testaamistaktiikkaa, jolla testaan esimerkiksi sitä, miten erilaiset sisällöt tai ulkoasut vaikuttavat saatuihin tuloksiin. Sähköpostimarkkinoinnissa testataan tyypillisesti viestin otsikoiden toimivuutta lisäämällä viestiin erilaisia otsikkovaihtoehtoja. Sähköpostityökalu lähettää eri otsikkovaihtoehdolla varustettuja viestejä pienelle otannalle sähköpostin kohderyhmästä. Testauksen jälkeen sähköpostityökalu analysoi, mikä otsikkovaihtoehto toimi parhaiten ja lähettää viestin lopulle vastaanottajajoukolle toimivimmalla otsikolla.Asiakasrekisteri Asiakasrekisteri tarkoittaa nimensä mukaisesti rekisteriä yrityksen asiakkaista.Asiakasrekisteri on yrityksen tietopankki, jossa säilytetään kaikki tärkeä ja välttämätön tieto asiakkaasta. Asiakasrekisterin tietosisällöstä sekä siitä, miten ja missä tietoja käytetään, ei ole yksiselitteistä mallia. Yritysten tulee kertoa asiakasrekisteriselosteessaan mm. rekisterin käyttötarkoitus sekä mitä tietoja rekisteri sisältää.Asiakasrekisterin avulla yritykset voivat seurata ja hallita asiakkuuksia tehokkaasti. Nykyaikainen asiakasrekisteri on yrityksen CRM-järjestelmässä sähköisesti toimiva tietokanta.BounceBounce tarkoittaa tapahtumaa, jossa lähetetty sähköposti ei mene perille viestin vastaanottajalle. perille. Sähköpostin lähettäjä saa bouncesta automaattisen virheilmoituksen omaan sähköpostiinsa. Virheilmoitus sisältää tarkempia tietoja, miksi viesti ei mennyt perille. Bouncet jaetaan syystä riippuen ns. hard bounceihin ja soft bounceihin.CTR, eli Clickthrough RateCTR tarkoittaa suomeksi klikkiprosenttia. Klikkiprosentti kertoo, kuin moni viestin vastaanottajista on klikannut viestissäsi olevia linkkejä. Klikkiprosentti kertoo avausprosenttia tarkemmin viestin vastaanottajan kiinnostuksen sisältöäsi kohtaan.ESP, eli Email Service providerESP tarkoittaa sähköpostityökalua tai lähetysjärjestelmää. Maailmanlaajuisesti yksi suosituimmista sähköpostityökaluista on MailChimp, suomalaisia työkaluja on mm. Postiviidakko.Hard bounceHard bounce syntyy tilanteessa, jossa sähköpostin vastaanottajan osoite on virheellinen tai sitä ei ole olemassa. Hard bouncenneet viestit eivät siis mene perille vastaanottajalle. Hard bouncen aiheuttanut osoite kannattaa poistaa omista rekistereistä välittämöstä.Inbound-markkinointiInbound-markkinointi pyrkii siihen, että asiakas päätyy yrityksen tarjoaman tiedon eli sisällön pariin etsiessään tietoa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Inbound-markkinoinnissa asiakas on antanut suostumuksen suoramarkkinointiin ja odottaa sitä. Inbound-markkinointi ei ”tyrkytä” perinteisen markkinoinnin tapaan, se on ennemmin asiakkaan auttamista ja siksi myös tehokas markkinoinnin tapa.LiidiLiidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta, joka ei vielä ole ostanut tuotettasi tai palveluasi, mutta on osoittanut olevansa niistä kiinnostunut. Liidi voi olla esimerkiksi henkilö, joka on ladannut oppaan tai muuta lisämateriaalia verkkosivuiltasi ja antanut tätä vastaan yhteystietonsa.LähdemerkintäLaki vaatii ilmoittamaan lähteen, josta vastaanottajan nimi ja yhteystiedot on hankittu. Osoitelähde voi olla esimerkiksi yrityksen asiakas- tai markkinointirekisteri. Lähdemerkintä on yleensä sähköpostiviestin lopussa. Myös poistu postituslistalta -linkki sekä lähettävän yrityksen yhteystiedot on syytä ilmoittaa. Tyypillinen paikka näiden tietojen ilmoittamiseen on niin ikään sähköpostiviestin lopussa.MarkkinointirekisteriMarkkinointirekisteri tarkoittaa rekisteriä henkilöistä, jotka ovat antaneet yritykselle markkinointiluvan. Markkinointirekisterin tietoja kerätään rekisteröidyltä itseltään mm. kilpailujen, tapahtumien ja muiden markkinointitoimenpiteiden avulla. Yritysten tulee kertoa markkinointirekisteriselosteessaan mm. rekisterin käyttötarkoitus sekä tietolähteet.Open RateOpen rate eli avausprosentti kertoo, kuinka moni viestin vastaanottajista on avannut viestisi. Avausprosentti lasketaan viestissä olevien kuvatiedostojen latausmäärästä, eli ne viestin vastaanottajat, jotka lukevat viestin lataamatta kuvia tai käyttävät sähköpostin lukuruutua viestin lukemiseen eivät tulee mukaan avausprosenttiin. Todellisuudessa viestin lukijoiden/silmäilijöiden määrä voi siis olla paljon sähköpostiohjelman ilmoittamaa lukua suurempi. Opt-inOpt-in tarkoittaa asiakkaan omaehtoista liittymistä yrityksen sähköpostilistalle. Liittymällä itse sähköpostilistalle, asiakas myös tiedostaa saavansa yritykseltä sähköpostiviestejä ja jopa odottaa niitä.Opt-outOpt-out tarkoittaa henkilön päätöstä ja toimenpidettä poistua yrityksen sähköpostilistoilta.OstorekisteriOstorekisteri, eli sähköpostilista tarkoittaa ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua prospektilistaa. Ostorekisteriä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Ostorekisteri on aina tarkoitettu tilapäiseen käyttöön ja sen käyttöaika on rajattu. Ostorekisteriä hankkiessa on syytä kiinnittää huomiota rekisteriä myyvän tahon vastuullisuuteen. Ostorekisteriä saa käyttää ainoastaan BtoB-puolen päättäjille suunnatussa markkinoinnissa ja vain heidän työhönsä liittyvissä asioissa.Outbound-markkinointiOutbound-markkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa markkinoija etsii ja lähestyy itse potentiaalisia asiakkaita. Perinteisiä outbound-markkinoinnin kanavia B2B-puolella ovat mm. ostetut sähköpostilistat, TV, printtimainonta ja kylmäpuhelut.ProspektiProspekti tarkoittaa potentiaalista asiakasta, josta yrityksellä on tiedossa jo jotain tietoja, kuten yhteystiedot ja prospektin mahdolliset tarpeet. Prospekti ei ole vielä ilmaissut kiinnostusta yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan.ROI, eli Return on investmentROI tarkoittaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia, eli kirjaimellisesti rahamäärää, minkä yritys saa takaisin investoinneistaan. ROI siis kertoo markkinointitoimiesi hyötysuhteen.Soft bounce Soft bouncen syntyy tilanteessa, jossa viesti välittyy vastaanottopalvelimelle, mutta sitä ei välitetä vastaanottajan sähköpostiin saakka. Yleisimmät syyt soft bouncelle ovat viestin vastaanottajan täysi postilaatikko, viestin liian suuri koko tai kaatunut palvelin. Soft bouncesta huolimatta viesti pääsee yleensä perille, kunhan viestin vastaanottaja on tehnyt tilaa sähköpostiinsa tai vastaanottava palvelin on taas pystyssä. Spam trapSpam trap tarkoittaa sähköpostipalveluntarjoajien sekä sähköpostipalvelimien maineentarkkailijoiden (“blacklisters”) tapa napata spämmääjiä, eli roskapostin lähettäjiä. Spam trap on käytännössä aivan tavalliselta näyttävä sähköpostiosoite, mutta sitä käytetään ainoastaan huonojen viestittäjien narauttamiseen. Sähköpostilistat kannattaa pitää puhtaana, sillä vanhat toimimattomat osoitteet saattavat päätyä blacklistereiden haltuun ja muuttua näin spam trapeiksi. Vanhat sähköpostiosoitteet saattavat siis koitua kohtaloksi sähköpostien läpimenolle.SPF, eli Sender Policy FrameworkSPF-tietueen avulla kerrotaan sähköpostiviestin vastaanottaville sähköpostipalvelimille, mitkä palvelimet saavat lähettää sähköpostia milläkin verkkotunnuksella. Todennuksen ansiosta sähköpostiviestit saavat paremman maineen, niiden läpimeno vastaanottajalle paranee ja huijausviestit ovat helpommin tunnistettavissa.SuoramarkkinointiSuoramarkkinointi yrityksille ja kuluttajille eroaa merkittävästi toisistaan.Asiakkuusmarkkinointiliiton B2B sähköpostimarkkinoinnin hyvä tapa -oppaan mukaan yrityshenkilölle voi lähettää työsähköpostiosoitteeseen B2B-sähköpostimarkkinointia erikseen kysyttyyn lupaan perustuen. Ilman lupaa markkinointia voi lähettää asiakassuhteeseen perustuen olemassa oleville yritysasiakkaille, jos markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla on liityntä henkilön työtehtäviin. Suoramarkkinointi on sallittua luonnolliselle henkilölle, jos siihen on saatu suostumus henkilöltä itseltään. Jos viestejä lähetetään kuluttajalle, joka ei ole antanut suostumusta, rikkoo viestin lähettäjä tietoyhteiskuntakaaren 200 §:n säännöstä ja kuluttajansuojalakia.UnsubscribeUnsubscribe tarkoittaa tilauksen lopettamista. Sillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi postituslistoilta tulevien sähköpostiviestien, erilaisten sähköisten uutiskirjeiden tai RSS-syötteiden tilauksen lopettamista. Tilauksen lopettamisen jälkeen kyseisiä viestejä ei siis enää lähetetä. Unsubscriben vastakohta on subscribe to, joka tarkoittaa postituslistalle liittymistä. 

Myynti ja markkinointi
ostorekisteristä boostia markkinointiin

Ostorekisteristä buustia markkinointiin

Ostorekisteri tarkoittaa ulkopuoliselta taholta markkinointitarkoituksiin hankittua listaa potentiaalisista asiakkaista.

Myynti ja markkinointi

Datahygienia – siis mikä?

Tietokannan eheys on tuttu termi data-arkkitehdeille ja muille tietokantojen ammattilaisille. Sillä varmistetaan, että tietokanta toimii oikein eikä se sisällä virheitä. On toki tärkeää, että tekniset perusteet ovat kunnossa, mutta myös itse tietosisältöön täytyy kiinnittää huomiota. Siksi datahygienian, jos jonkin, pitäisi olla kaikkien huulilla. Tekoäly, business intelligence, master data ja muu sen sellainen saattaa kuulostaa trendikkäämmältä, mutta jos haluaa juosta ja kiivetä, on ensin opittava pysymään pystyssä. Harva meistä rakastaa siivoamista, mutta vielä harvempi sotkun keskellä elämistä. Tämä  koskee myös tietokantoja. Asiakasrekisterit ajan tasalle Yrityksillä on lain mukainen velvoite pitää asiakasrekisterinsä ajan tasalla, eli siinä ei ole mitään epäselvää. Velvollisuuden konkreettinen noudattaminen on kuitenkin aika kirjavaa, sillä ajantasaisuus on hyvin subjektiivinen käsite. Toiset panikoivat jo yhden potentiaalisen prospektin tallentamisesta järjestelmään, toiset taas ovat vieneet huoletta kymmenen vuoden takaiset messuvierailijat rekisteriinsä.Siihen, mikä on ajantasaista ja mikä ei, ei ole yhtä oikeaa vastausta. Me Alma Talentissa luotamme hyvän tavan mukaiseen markkinointiin ja sitä tukevaan asiakas- ja markkinointirekisteriin. Perusperiaatteemme näille rekistereille ovat seuraavat: Asiakas- ja markkinointirekisterissä tulee olla vain asiakkaita, tai oikeasti potentiaalisia prospekteja. Tässäkään määrä ei korvaa laatua. Ei ole järkeä hillota koko Suomen yritysmassaa ja kaikkia niiden päättäjiä. Tunnista, kuka teiltä oikeasti ostaa, tai voisi ostaa.Lopettaneet yritykset on passivoitava välittömästi rekisteriin. Meillä Suomessa tämän tiedon saa hyvin helposti, sillä tieto on ajantasaisesti saatavilla viranomaislähteistä.Lopettaneet henkilöt on passivoitava välittömästi rekisteriin. Suomessa on muutamia toimittajia, jotka ylläpitävät päättäjätietoa. Yhdistämällä oma rekisteri tällaiseen tietokantaan saadaan passivointitieto ilman henkilökohtaista kontaktia päättäjään.Markkinointikiellot on vietävä välittömästi rekisteriin. Mikäli henkilö ei halua vastaanottaa markkinointianne, on yrityksellänne lakiin perustuva velvoite kunnioittaa tätä pyyntöä.Huolla rekisteriäsi joka päivä. Yritykset muuttavat, ostavat toisiaan, kasvavat, tekevät tappiota, ajautuvat maksuvaikeuksiin ja menestyvät. Päättäjät vaihtavat työtehtäviä, yrityksiä, sukunimiä ja pitävät pidempiä vanhempain-, opinto- ja vuorotteluvapaita. Rekisteriä ei päivitetä silloin tällöin, vaan koko ajan. Harva pystyy tähän itse, ja siksi tarvitaan luotettavia kumppaneita.Datahygienian lyhyt oppimääräDatahygienia on tiivistettynä sitä, että kaikki virheellinen, päällekkäinen ja käyttämätön tieto arkistoidaan tai hävitetään. Me Alma Talentilla autamme tiedon luomisessa, ylläpitämisessä ja passivoimisessa. Opastamme mielellämme teitä tunnistamaan teille relevantin tiedon. Viedään yhdessä asiakasrekisterit #seuraavalletasolle!

Myynti ja markkinointi

Miten ja miksi ylläpitäisin asiakasrekisteriäni?

Vuosi sitten oli näihin aikoihin monessa yrityksessä melkoiset siivoustalkoot käynnissä, kun levynkulmat, sähköpostihistoriat, crm ja Excelit putsattiin turhista henkilötiedoista. Se oli hyvä alku, mutta harmillisesti asia jäi monelta kesken. Pölyt lakaistiin maton alle, ja kaikki saatiin näyttämään GDPR:n näkökulmasta soveliaalta. Valitettavasti laki on vain pieni osa kokonaisuutta. Sen noudattaminen on ehdotonta, mutta se ei auta liikevaihdon tai tuloksen kasvattamisessa. Pakko on huono lähtökohta bisnekselle.Asiakasrekisterin päivittäminen on jatkuvaa työtä "Kyllä meidän myyjät asiakkaansa tuntevat" on ehkä yksi yleisimmin kuulemistani lausahduksista. Ja näin varmasti onkin, mutta ei myyjäkään loputtomiin ihmeisiin pysty. Kun asiakasrekisterillä on kokoa tuhansia rivejä, vaatisi melkoista järjestelmällisyyttä ja roppakaupalla aikaa käydä kaikki systemaattisesti läpi – ja aloittaa sitten taas kaikki alusta. Asiakasrekisterin päivittäminen kun ei ole mikään projekti, vaan jatkuvaa työtä. Rekisterin ylläpitämisen on oltava proaktiivista, sillä kuka jaksaa soitella kaikille yhteistyökumppaneilleen työpaikan vaihdosta, uudesta tilinpäätöksestä tai pienestä yritysostosta? Tämän tuntuu moni johtaja unohtavan. Puutteelliset asiakasrekisteritEi ole varsinaisesti mikään salaisuus, että yritysten rekisterit ovat lähtökohtaisesti melko huonossa kunnossa. Epäileville mielille tarjoamme asiakasrekisterin analyysiä, joka yleensä herättääkin ikävästi todellisuuteen. On pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että yritysten rekisterissä on jopa yli 20 prosenttia lopettaneita yrityksiä, ja passiivisia henkilöitä vieläkin enemmän.Vuonna 2015 pörssiyhtiön keskimääräinen elinikä oli tutkimuslaitos BCG Henderson Instituten mukaan 20 vuotta. Vuonna 1950 se oli 55 vuotta. Vuonna 2012 S&P 500 -listalla olevien suuryritysten keskimääräinen elinikä oli 15 vuotta. Vuonna 1920 elinikä oli 67 vuotta. Bureau of Labor Statisticsin tekemän tutkimuksen mukaan työntekijä viihtyy keskimäärin 4,6 vuotta samassa työpaikassa.Ennusteet sekä yrityksen elinkaarelle että työsuhteiden kestolle ovat harvinaisen selviä: ne tulevat lyhenemään entisestään. On silkkaa hullutta yrittää pärjätä omin voimin tässä kiihtyvässä tahdissa.Asiakasrekisteri on liiketoiminnan ydinAsiakasrekisteri ei ole mikään kaikkiruokainen kaatopaikka, vaan tarkkaan suunniteltu ja määritelty liiketoiminnan ydin. Maksava asiakas on normaalin, markkinataloudessa elävän yrityksen elinehto. Mikään ei ole sen parempaa materiaalia liiketoiminnan ennustamiselle kuin nykyinen ja potentiaalinen asiakaskunta. Juuri sen takia on elintärkeää pitää asiakasrekisteri kunnossa ja ajan tasalla. Sinne ei saa dumpata kaiken maailman ostorekistereitä ja käsin kerättyjä liidilistoja. Kampanjakäyttöiselle ostorekisterille on toki hetkensä, mutta sitä ei saa sekoittaa asiakas- tai markkinointirekisteriin. Mikäli tietoa ei päivitetä, ei sen paikka ole yhdessäkään crm:ssä, asiakas- tai markkinointirekisterissä.Jos tarvitset apua asiakasrekisterin päivittämisessä, anna meidän auttaa. Asiakasrekisterin huoltotyöt voi myös automatisoida, jolloin rekisteri on aina iskussa. 

Myynti ja markkinointi
Sammio