Analysaattori - jalostaa yritysdataa

Kerro Analysaattorille, mitä haluat tietää kilpailijoista, asiakkaista tai yhteistyökumppaneista. Analysaattori tarjoaa vastauksen yhdistämällä tuoreen virallisen tiedon, yritysten tilinpäätöstiedon, Alma Talentin journalistisen sisällön sekä sosiaalisen median viestit ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. 

Saat sekunneissa käyttökelpoista dataa, jonka etsimiseen käsipelillä menee jopa päiviä.

Analysaattori - jopa 2 000 muutosta yritystietoihin vuorokaudessa

Tiedolla on taipumus vanheta yhdessä yössä. Analysaattori kerää väsymättä, jatkuvasti tietoa useista eri lähteistä. Alma Talentin eli Analysaattorin tietokannassa tapahtuu keskimäärin 2 000 muutosta vuorokaudessa - vuosittaisten muutosten määrä on valtava. Kaikki Analysaattorin tieto on läpinäkyvää, alkuperä on todennettavissa.

Esimerkiksi yhden vuoden aikana 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu, kymmeniä tuhansia yrityksiä muuttaa uuteen osoitteeseen, kymmenien tuhansien yritysten päättäjissä tapahtuu muutoksia.

Analysaattori seuraa bisnestä väsymättä

  • Kilpailutilanne: Mitä kilpailijoissanne, asiakkaissanne ja yhteistyökumppaneissanne tapahtuu? Miten pidät huolen, ettei relevantti tieto jää huomaamatta?
  • Asiakkaat: Miten eri asiakasryhmillä menee suhteessa toisiinsa? Miten asiakkaillanne menee suhteessa laskutukseen? Onko hälyttävää, jos asiakas kasvaa ja laskutus laskee?
  • Rekrytointi: Millaisia osaajaa kilpailijasi/asiakkaasi rekryää juuri nyt? Keitä on juuri palkattu?
  • Talous: Millä talouden osa-alueella olette kilpailijoita jäljessä ja missä vahvempia?
  • Markkinat: Mihin suuntaan tärkeimmät asiakastoimialanne kehittyvät?


Lue blogikirjoituksia Analysaattorista

Strateginen toimialakatsaus

Hyvä strategia perustuu parhaaseen toimialatietoon

Kattava raportti oman toimialan kehityksestä ja kilpailijoista säästää aikaa ja helpottaa yrityksen strategiatyötä. Kerrankin joku muu on tehnyt urakalla töitä puolestasi.  Yritysjohto pohtii vuodesta toiseen työkseen samoja strategisia kysymyksiä. Vain vastaukset vaihtelevat. Vastausten arvo on kiinni siitä, miten laadukkaisiin taustatietoihin ne perustuvat.  VALOR Partners Oy:n perustajat päättivät helpottaa yritysten ylimmän johdon pohdintatyötä. He kokosivat sarjan toimialakatsauksia avuksi yritysten strategiatyöhön, yritysjärjestelyihin ja operatiiviseen kehittämiseen. Yritys- ja tilinpäätösanalyysiosuuden yhteistyökumppani on Alma Talent Tietopalvelut, joka toimii myös Strategisen toimialakatsauksen jälleenmyyjänä. Vuonna 2017 raportteja oli saatavilla Tele, Energia, Sote, IT ja Media -toimialoilta. Raportit päivitetään vuosittain. Vuoden 2018 raportit julkaistaan syksyn aikana. "Yritysjohto ja sidosryhmät tarvitsevat päätöksenteon tueksi ymmärtämystä toimialansa kehityksestä – pörssilistaamattomat yritykset mukaan lukien. Meillä on eri toimialoilta vuosittain kymmeniä ylimmän johdon strategiatyöhön liittyviä konsulttihankkeita sekä historiatiedot sadoista vastaavista hankkeista. Tarjoamme kaiken meille kertyneen tiedon ja toimialaymmärryksen asiakasyritysten strategiakäyttöön", partneri Antti Halonen VALORista kertoo. Faktapohjalta käytännön päätöksentekoon Toimialakatsaukset sisältävät faktapohjaisen liiketoimintaympäristön analyysin sekä tilinpäätöspohjaiset taloustiedot alan yrityksistä. Tiedot on koottu useista eri lähteistä. Katsausten perusteella saa monipuolisen kuvan siitä, mihin toimiala on menossa ja mitä muutokset tarkoittavat suomalaisille yrityksille. Halonen luettelee listan yritysjohdon tyypillisiä kysymyksiä, joihin strategiset toimialakatsaukset vastaavat:  • Miten kilpailijayrityksillä menee (liikevaihdon, kannattavuuden ja investointien kehitys)? • Miten koko toimialalla menee nyt ja lähivuosina?  • Mitkä asiat ja tekijät vaikuttavat voimakkaimmin alan kehitykseen? • Mitä uhkakuvia ja mahdollisuuksia tekninen kehitys ja uudet innovaatiot luovat alalle?  • Millaisia yritysjärjestelyjä toimialalla on tehty viime vuosina ja millaisin arvostustasoin? • Mihin suuntaan toimialan sääntely kehittyy? • Miten julkisen sektorin rooli muuttuu? Vaihtoehto räätälöidyille markkinaselvityksille  Halosen mukaan tyypillisin toimialakatsauksen tilaaja on keskikokoinen yritys alalta, jolla on käynnissä merkittäviä muutoksia tai markkinat ovat vasta hahmottumassa.   "Kaikki yritykset eivät voi investoida vuosittain kymmeniä tuhansia euroja laajaan toimiala-analyysiin, eivätkä pelkät pörssiyritysanalyysit anna kunnollista kuvaa toimialasta. Raportti on hyvä ratkaisu tilannetiedon päivittämiseksi ja pohjaksi strategiatyölle tai strategisille hankkeille." "Kehitämme raportteja jatkuvasti asiakaspalautteen pohjalta. Jos asiakkailla on tarpeita tarkempiin jatkoselvityksiin, pystymme hoitamaan ne tehokkaasti laadukkaan pohjatyön ansiosta",  Halonen kertoo. Avainsanat markkinaselvitys    toimialakatsaus    yritysanalyysi    ympäristöanalyysi    strategia    johtaminen    tele    energia    sote    IT    media Strategisen toimialakatsauksen hinta on 5000 €. Lue lisää Strategisesta toimialakatsauksesta. VALOR on liikejohdon konsultointitoimisto, joka tukee asiakkaitaan kasvun, kannattavuuden ja omista-arvon kehittämisessä sekä kilpailuympäristön ymmärtämisessä. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppalehden Studiossa lokakuussa 2017.

Yritystieto
Rajala Ari

Jargonmankeli-podcast suomalaisten yritysten tunnusluvuista

Alma Talentin Jargonmankeli-podcastsarjan seitsemännessä jaksossa puhutaan suomalaisten yritysten tunnusluvuista. Miten tunnuslukujen avulla ennakoidaan yritysten tulevaa menestystä? Entä mitkä tunnusluvut paljastavat todennäköiset menehtyjät? Vieraspenkille istahtaa analyytikko Ari Rajala – mies Kauppalehti Menestyjien takaa. Kuuntele Jargonmankeli ja kuule, mitä tietoa yritysten lukuihin oikeasti kätkeytyy! Jargonmankeli netissä: https://www.almatalent.fi/etusivu/seuraavalletasolle Kuuntele 7.jakso ”Mistä tunnistaa menestyvät ja menehtyvät yritykset” Soundcloudista: https://soundcloud.com/jargonmankeli/mista-tunnistaa-menestyvat-ja-menehtyvat-yritykset

Menestyjät
Tunnuslukuopas

Tilinpäätös paljastaa yrityksen suorituskyvyn

Tilinpäätökset on aiemmin nähty pääasiassa pankkien ja rahoittajien työkaluna. Nykyisin yritysten tilinpäätöksiä käytetään monipuolisemmin eri käyttötarkoituksiin ja ne antavat kattavan läpileikkauksen yrityksen tilasta. Katso Ari Rajalan puheenvuoro tilinpäätöksistä saatavista signaaleista.Tilinpäätöksiä hyödyntävät mm.:Sijoittajat – onko yritys tuottava sijoituskohde, mikä on yrityksen arvo?Rahoittajat – selviääkö yritys sovituista velvoitteista?Tavarantoimittajat – voiko yhtiölle toimittaa tavaraa laskua vastaan?Alihankkijat – maksaako yritys varmasti laskunsa?Palveluntarjoajat – olisiko yritys hyvä asiakas?Kumppanit – Onko yritys luotettava kumppani?Kilpailijat - mikä on yhtiön kilpailukyky?Viranomaiset – onko yrityksellä kaikki kunnossa?Kunnat – onko yritys hyvä työnantaja?Mediat – mitä on uutisen taustalla?Toimialaliitot – miten alan yrityksillä menee?Ammattiliitot – onko talous kunnossa?Henkilöstö – onko työpaikat turvattu?Omistajat – onko yrityksen toiminta vakaalla pohjalla?Johto – onko toiminta tehokasta ja kannattavaaTilinpäätöksiin liittyy kuitenkin sitkeitä olettamuksia, joihin Kauppalehden analyytikko Ari Rajala ottaa kantaa 30 vuoden kokemuksellaan.Tieto on aina vanhaa.- Totta, mutta se on kuitenkin ainoata normitettua ja säännöllistä tietoa, jota yritykset joutuvat julkaisemaan toiminnastaan. Jos tilinpäätöksiä ei olisi, olisi mahdotonta tehdä esimerkiksi arvioita, minkä tasoista tulosta yritykset tulevat tekemään tai mikä niiden arvo on.Menneisyyden hyvä kehitys ei takaa tulevaisuuden hyvää menestystä.- Totta tämäkin, mutta toisaalta, mikä sen takaisi? Jos ajatellaan esimerkiksi luottotietoa: vaikka yrityksellä ei olisi maksuhäiriöitä nyt, ei se takaa yrityksen maksuhäiriöttömyyttä tulevaisuudessa. Tilinpäätös kuitenkin asettaa lähtötason seuraavalle tilikaudelle. Se kuvastaa yrityksen aikaisempaa suorituskykyä: jos on ollut nelosen oppilas edellisvuonna, tuskin yltää kympin oppilaaksi seuraavanakaan vuonna.3. Tilinpäätös ei rekisteröit muuta kuin yrityksen rahavirtoja.- Myös totta, tilinpäätös ei huomio omaisuuserien käypiä arvoja eikä arvonmuutoksia, yrityksen osaamista ja henkistä pääomaa tai tuotemerkkejä, brändiä, patentteja tai muuta aineetonta omaisuutta, vaan ne on kirjattu kuluina. Yritystä arvioitaessa keskeinen tekijä on kuitenkin yhtiön kannattavuus ja sen kehitys, johon useimmat yllämainituista tekijöistä heijastuvat.4. Tilinpäätökset ovat epäluotettavia, koska ne sisältävät tilinpäättäjän harkinnanvaraisia ratkaisuja.- Onhan se näinkin, mutta lääke tähän väittämään on tilinpäätösten oikaiseminen. Niiden avulla tilinpäätöksien luotettavuutta voidaan parantaa. Esimerkiksi, jos yrityksessä on kertaluontoisia myyntivoittoja, otetaan ne pois ja saadaan tilinpäätös näyttämään operatiivista tulostasoa, jota yhtiö pystyy tekemään.5. Verotus ja konsernin sisäiset järjestelyt vaikuttavat tilinpäätöksiin.- Totta, mutta pääosa niiden vaikutuksista voidaan eliminoida tekemällä oikaisuja tai huomioimalla ne lukuja tulkittaessa.6. Tase kertoo vain yhden päivän tilanteen.- Taas totta, tase on yrityksen tilinpäätöksen viimeisen päivän tilanne. Sillä taseella kuitenkin lähdetään seuraavaan tilikauteen. Joissain tilanteissa tämä on toki ongelma, mutta ne heijastuvat yleensä vain maksuvalmiuden arviointiin, johon on tarjolla muita konsteja, kuten maksuhäiriö- ja maksukäyttäytymistiedot, joilla voidaan täydentää taseen antamaan kuvaa yrityksen maksuvalmiudesta.Myös Kauppalehden Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoistaMenestystä voidaan mitata hyvin erilaisilla mittareilla. Kauppalehden Menestyjiä mitataan taloudellisella menestyksellä. Hyvä yritys kasvaa, on kannattava ja myös tase ja maksuvalmius ovat kunnossa. Menestyjä-yritykset ovat myös muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.Tilinpäätökset ostat Tietopalveluista tai Kauppalehden YrityshaustaYrityksesi sijoituksen Menestyjälistalla voit tarkastaa täältä.Menestyjä-merkin voit tilata tästä.

Yritystieto
Tunnuslukuopas

Bruttotulos piilottaa olennaisen

Pien- ja mikroyritysasetuksen sallimien suppeampien tietojen raportointi voikin olla yritykselle karhunpalvelus. Tämä kirjoitus käsittelee aihetta tilinpäätöksen hyödyntäjän näkökulmasta. 30.12.2015 voimaan tulleen uuden kirjanpitolain pienyhtiörajojen noston myötä aiempaa suuremmat osakeyhtiöt ovat saaneet raportoida tuloslaskelmansa liikevaihdon sijaan bruttotuloksesta alkavana. Bruttotuloksen käyttö piilottaa yrityksen liikevaihto- ja kulutietoja, kun mm. liikevaihto, liiketoiminnan muut tuotot, materiaalit ja palvelut netotetaan yhdeksi eräksi. Samalla säädetty asetus pien- ja mikroyritysten tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista on tarjonnut suppeampia vaihtoehtoja myös muiden tilinpäätöksen erien osalta, kun pienyritykset voivat halutessaan raportoida tuloslaskelman ja taseensa vain erien ylätasolta. Yritys voi tällöin halutessaan raportoida velkansa ilman korollisten velkojen määrän tai saatujen ennakoiden erittelyä. Kannattaako yrityksen piilottaa liikevaihto? Tilinpäätösten analysoijana olemme törmänneet pienyhtiöissä yhä enenevissä määrin bruttotuloksilla alkaviin tuloslaskelmiin. Yksi tarkoitus lienee ollut piilottaa kilpailijoilta yrityksen liikevaihto- ja kulurakennetietoja. Onko liikevaihdon tai kulurakenteen piilottamisesta yritykselle kuitenkaan mitään konkreettista hyötyä? Tuloslaskelmasta voi laskea myyntikatteen lähinnä kaupan alan yrityksille, ja silloinkin myyntikate kuvaa vain koko yrityksen myynnin kokonaiskatetta. Mitä haittaa yritykselle sitten voi olla suppeammasta raportoinnista? Tilinpäätöksen tarkoituksena on tarjota informaatiota yrityksen tilasta sidosryhmille, kuten rahoittajille, asiakkaille, alihankkijoille, työnhakijoille jne. Liikevaihto on yrityksen analysoinnin kannalta oleellinen tieto ja pelkästä tulosnäkökulmasta raportoiminen piilottaa jotain olennaista. Liikevaihto kertoo yrityksen koon ja monet muut tunnusluvut suhteutetaan yrityksen liikevaihtoon. Puuttuvan liikevaihtotiedon vuoksi yritys saa automaattisesti huonomman luottoluokituksen tai sitä ei voida luokitella lainkaan. Yrittäjä joutuu tällöin tekemään ylimääräistä työtä toimittaessaan liikevaihtotietoa rahoittajalle, luottoluokittajille tai muille sidosryhmille, jotta yritystä voidaan arvioida niin, että lopputulos olisi yrityksen edun mukainen. Vastaavasti työmäärä lisääntyy myös tiedon hyödyntäjän puolella, kun normaalin automaattisen tiedonkeruun sijaan joudutaan erikseen pyytämään puuttuvia tietoja. Laajemmassa mittakaavassa tämä johtaa byrokratian ja kulujen lisääntymiseen. Bruttotuloksella raportoidessa sidosryhmien tiedonsaanti yrityksestä heikkenee, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti yrityksen toimintaan, esimerkiksi silloin, jos yritys jää kilpailutuksen ulkopuolelle puuttuvan liikevaihtotiedon vuoksi. Myös suppeammalla tasekaavalla raportoidessa on riskinsä. Mikäli korollisia velkoja ei ole eritelty, luottoluokittaja yleensä olettaa varovaisuuden periaatteen mukaisesti kaikkien velkojen olevan korollisia. Mikäli taas yritys ei erittele taseensa saatuja ennakoita, huononee yrityksen omavaraisuusaste, sillä saadut ennakot vähennetään tunnuslukua laskettaessa taseen loppusummasta. Kaikista varminta on eritellä taseen erät toivotulla tarkkuudella suoraan taseeseen; mahdollinen liitetietokaan ei aina saavuta tilinpäätöksen analysoijaa. Läpinäkyvyys on tätä päivää. On yrittäjän etu, että hänen yrityksestään on tarjolla samat tiedot kuin muistakin yrityksistä. Esimerkiksi Kauppalehden suositut yritysjuttusarjat, kuten Maakuntien Menestyjät tai Kasvajat, perustuvat tilinpäätöstietoihin ja liikevaihtonsa piilottava yritys jää auttamatta positiivisen näkyvyyden ulkopuolelle. Pyytäessämme yrittäjiltä heidän puuttuvia tietojaan, monet eivät ole olleet tietoisia, etteivät he ole raportoineet yrityksensä liikevaihtoa tilinpäätöksessään. Vastuu ja valta tässä asiassa on kirjanpitäjällä, joten ethän suosittele suppeampaa raportointia asiakkaan edun vastaisesti. Hanna Pehkonen, yritystutkija Alma Talent Tietopalvelut

Yritystieto

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä:

Benchmarking-raportti

Benchmarking-raportti

Selvitä kilpailijoidesi vahvuudet ja heikkoudet.

Tutustu Benchmarking-raporttiin

Kohderyhmähaku

Kohderyhmähaku

Tehosta B2B-myyntiä ja markkinointia ajantasaisilla yritys- ja päättäjätiedoilla. 

Tutustu Kohderyhmähakuun

Tunnuslukuopas

Tunnuslukuopas

Kattava tunnuslukuopas sisältää yritystoiminnan keskeisimmät tunnusluvut, laskentakaavat ja tulkinnat.

Tutustu tunnuslukuoppaaseen

Sammio