Analysaattori - jalostaa yritysdataa

Kerro Analysaattorille, mitä haluat tietää kilpailijoista, asiakkaista tai yhteistyökumppaneista. Analysaattori tarjoaa vastauksen yhdistämällä tuoreen virallisen tiedon, yritysten tilinpäätöstiedon, Alma Talentin journalistisen sisällön sekä sosiaalisen median viestit ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. 

Saat sekunneissa käyttökelpoista dataa, jonka etsimiseen käsipelillä menee jopa päiviä.

Analysaattori - jopa 2 000 muutosta yritystietoihin vuorokaudessa

Tiedolla on taipumus vanheta yhdessä yössä. Analysaattori kerää väsymättä, jatkuvasti tietoa useista eri lähteistä. Alma Talentin eli Analysaattorin tietokannassa tapahtuu keskimäärin 2 000 muutosta vuorokaudessa - vuosittaisten muutosten määrä on valtava. Kaikki Analysaattorin tieto on läpinäkyvää, alkuperä on todennettavissa.

Esimerkiksi yhden vuoden aikana 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu, kymmeniä tuhansia yrityksiä muuttaa uuteen osoitteeseen, kymmenien tuhansien yritysten päättäjissä tapahtuu muutoksia.

Analysaattori seuraa bisnestä väsymättä

  • Kilpailutilanne: Mitä kilpailijoissanne, asiakkaissanne ja yhteistyökumppaneissanne tapahtuu? Miten pidät huolen, ettei relevantti tieto jää huomaamatta?
  • Asiakkaat: Miten eri asiakasryhmillä menee suhteessa toisiinsa? Miten asiakkaillanne menee suhteessa laskutukseen? Onko hälyttävää, jos asiakas kasvaa ja laskutus laskee?
  • Rekrytointi: Millaisia osaajaa kilpailijasi/asiakkaasi rekryää juuri nyt? Keitä on juuri palkattu?
  • Talous: Millä talouden osa-alueella olette kilpailijoita jäljessä ja missä vahvempia?
  • Markkinat: Mihin suuntaan tärkeimmät asiakastoimialanne kehittyvät?


Lue blogikirjoituksia Analysaattorista

Yritystutkimus

Yrityksen arvonmääritys johdon työkaluna

Arvonmääritys kannattaa aloittaa ennen yrityskauppaprosessia Yrityksen arvonmääritystä pidetään yrityskauppaan liittyvänä työkaluna, eikä sitä ole totuttu käyttämään muissa yhteyksissä. Arvonmäärityksellä on luontainen rooli yrityskaupan osana, sillä kaupan kohteena olevalla yrityksellä on oltava jokin arvo, johon kauppahinta perustuu. Riippumattoman osapuolen tekemänä arvonmääritys on luotettava lähtökohta neuvoteltaessa kauppahintaa. Laaja arvonmääritys tuo lisäksi esiin yrityksen toiminnan yksityiskohtia ja perusteluja arvostustasolle, eli se tarjoaa hinnan lisäksi avaimia muillekin neuvoteltaville yksityiskohdille. Arvonmäärityksellä vastataankin yksinkertaisimmillaan kysymykseen, mikä on yrityksen arvo. Tämän lisäksi arvonmääritys kertoo, mistä yrityksen arvo muodostuu ja miten se on perusteltavissa. Näin se tarjoaa yrityskaupassa perustellun lähtökohdan hintaneuvotteluille ja perustelut voivat olla jopa itse arvoa tärkeämmässä roolissa. Yrityskauppaa mietittäessä arvonmääritys kannattaa mahdollisuuksien mukaan toteuttaa useita kertoja ja pidemmällä aikavälillä, jotta alkuvaiheessa tunnistettuihin kehityskohteisiin voidaan puuttua. Kehityskohteiden tunnistaminen auttaa parantamaan toimintaa ja toimenpiteiden vaikutus näkyy suoraan yrityksen arvon positiivisena kehityksenä. Hyödyt esiin myös operatiivisessa toiminnassa Arvonmäärityksen hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat myös yrityksen käytännön toimintaa ja taloutta suunniteltaessa. Esimerkiksi ammattiomistajat seuraavat yrityksen arvon kehittymistä omistusjaksonsa ajan ja kehittävät yrityksen toimintaa arvoajurit silmällä pitäen. Investoinneissa ja rakenteellisissa ratkaisuissa huomioidaan arvonkehityksen näkökulma. Arvonmääritystä käytetään tässä tapauksessa myös johtamisen työkaluna. Arvonmääritystä tulisi hyödyntää laajemmin yrityksen johdon ja ohjauksen työkaluna, vaikka tavoitteena ei olisikaan yrityksen myynti. Pääomasijoittajien omistamat yritykset onnistuvat lyhyessäkin ajassa parantamaan toimintansa tehokkuutta ja kannattavuutta, kun fokus on oikeissa asioissa. Tämä kertoo siitä, että ottamalla arvon seuraamisen mukaan johtamiseen, onnistutaan kehittämään yrityksen toimintoja. Ammattimaisilta omistajilta on hyvä ottaa mallia yrityksen johtamistyöhön ja kehittää arvon seuraamisesta osa päätösprosesseja. Arvonmääritys paljastaa tehtyjen päätösten onnistuneisuuden Edellä todettiin, että arvonmäärityksen sisältämä informaatio on arvokasta esimerkiksi investointipäätöksissä ja yrityksen strategisessa suunnittelussa. Sen avulla voidaan jälkikäteen arvioida tehtyjen ratkaisujen onnistumista. Epäonnistumisista saadaan parempaa tietoa, jos arvostustason kehitys ei vastaa esimerkiksi ennen investointia tehtyjä arvioita. Näin voidaan selvittää, mitkä seikat johtivat arvoa heikentäneisiin päätöksiin ja onko näitä mahdollista ennakoida paremmin tulevaisuudessa, jotta epäonnistumisilta vältyttäisiin. Myös onnistuneiden päätösten analysointi helpottuu ja ne ovat helpommin toistettavissa, kun otetaan oppia tehdyistä päätöksentekoprosesseista. Itse vai ulkoa? Arvonmäärityksestä voi tehdä yrityksen sisäisen prosessin, joka toistetaan esimerkiksi vuosittain. Laskentamallit ovat melko yksinkertaisia ja kaikkien saatavilla, joten prosessi on mahdollista toteuttaa myös yrityksen omilla resursseilla. Arvonmääritys voidaan hankkia myös yrityksen ulkopuolelta, jolloin puolueeton taho arvio yrityksen toimintaa ja määrittää arvon. Ulkopuolisen arvonmäärittäjän etuna on usein kokemus. Arvonmäärittäjä huomaa nopeasti yritystoiminnan puutteet, ja osaa antaa vinkkejä asioiden kehittämiseen. Prosessina arvonmääritys kaivaa esiin yksityiskohtia yrityksen tuloslaskelman ja taseen takaa, eikä niihin yrityksessä itsessään välttämättä muuten osattaisi kiinnittää huomiota. Arvonmäärityksen yhteydessä on mahdollista löytää esimerkiksi toiminnan pullonkauloja tai yritystoiminnan käyttämätöntä potentiaalia. Tällöin jo arvonmääritysprosessista saadaan uutta arvokasta tietoa yritysjohdon käyttöön. Havaittuihin heikkouksiin keskittymällä yrityksen arvoa on mahdollista kehittää esimerkiksi prosessien tehokkuutta parantamalla jo melko lyhyelläkin aikavälillä. Säännöllisesti tehtynä arvonmääritys paljastaa tehtyjen toimenpiteiden toimivuuden. Yritystoiminnassa suunnitelmallisuus ja tulevaisuuden arviointi ovat johdon kannalta tärkeässä roolissa. Arvonmäärityksessä tulevaisuutta lähestytään monesta eri näkökulmasta ja säännöllisesti tehtynä arvonmääritysprosessi ikään kuin pakottaa yrityksen arvioimaan tulevaisuuden suunnitelmiaan aina uudelleen. Epäkohtiin keskittymällä toiminta tehostuu ja arvo kehittyy samalla kuin itsestään. Mihin arvonmäärityksen hinta perustuu? Yrityksen arvonmäärityksen teettämiseen on tarjolla useita eritasoisia ratkaisuja, joiden hinnat vaihtelevat suhteessa paljon laajuuden ja käytetyn työpanoksen mukaan. Pitkälle automatisoituja arvonmäärityksiä saa jo muutaman sadan euron hintaan, ja laajemman konsulttitoimiston tekemän arvion hinnat voivat nousta useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Tilaajan onkin ymmärrettävä, millainen arvonmääritys on sopivin omiin tarpeisiin, jotta valittu ratkaisu tuottaa haluttuja tuloksia. Etenkin yrityskauppaa suunniteltaessa arvonmääritys kannattaa mahdollisuuksien mukaan teettää useammalla toimijalla, jotta saadaan laaja käsitys yrityksen potentiaalista. Autamme mielellämme yrityksen arvonmääritykseen liittyvissä kysymyksissä ja tarpeen arvioinnissa. Tarjoamme eritasoisia arvonmäärityspalveluita yritysten käyttöön. Arvonmääritysprosessimme perustuu osaltaan keskusteluihin yritysjohdon kanssa, ja jokainen toteuttamamme arvonmääritys on yksilöllinen ja yrityksen lähtökohdat huomioiva. Tutustu Yrityksen arvonmääritykseen Ota yhteyttä yritystutkijoihimme.

Yritystieto
Yrityksen arvonmääritys

Miten yrityksen arvo määritellään?

Omistajanvaihdosta suunniteltaessa kannattaa käyttää apuna asiantuntijaa yrityksen arvon määrittämisessä. Ulkopuolisen asiantuntijan tekemä arvonmääritys on tärkeä työväline yrityskauppaneuvotteluissa ja niihin valmistauduttaessa. Mutta miten yrityksen arvo määritellään? Jokaisen arvonmääritystä suunnittelevan on hyvä tietää perusasiat. Arvonmääritystä tehtäessä katse on yrityksen lähitulevaisuudessa ja tulevissa tuotoissa. Älä tilaa arvonmääritystä, joka perustuu ainoastaan toteutuneisiin lukuihin. Arvonmäärityksessä korostuvat arviot.  Tärkeässä roolissa on yrityksen liiketoiminnan ymmärtäminen ja strateginen analyysi yrityksestä. Tästä syystä ei ole yhdentekevää, kenellä teetät yrityksen arvonmäärityksen.  Arvonmäärittäjän kokemus näkyy myös laskelmien lopputuloksessa. Johtuen osittain kohdista 1 ja 2, yrityksen arvo on subjektiivinen. Se voi esimerkiksi olla eri henkilö- tai yritysostajalle. Yksityishenkilön resurssit yhtiön kehittämiseen ja rahoittamiseen ovat usein rajalliset, kun taas yritysomistaja voi helposti skaalata liiketoiminnan suuremmaksi ja hyötyä ostosta täten taloudellisesti enemmän. Millä menetelmällä yritys arvostetaan? Valitessasi arvonmäärittäjää, selvitä millä menetelmällä yritystä ollaan arvostamassa. Näin myös ymmärrät arvonmääritystä paremmin. Substanssiarvo on yrityksen minimiarvo ja kertoo yrityksen arvon, jos liiketoiminta lopetettaisiin ja omaisuuserät myytäisiin. Tämä menetelmä ei kuitenkaan sovi jatkossakin liiketoimintaa harjoittavan yrityksen arvonmääritykseen. Poikkeuksena ovat hyvin pääomaintensiiviset alat, joissa liiketoiminnan tuotot ovat matalat. Tuottoarvoperusteinen arvonmääritys on parhain menetelmistä kannattavaa liiketoimintaa harjoittavalle yritykselle. Tässä yrityksen arvo perustuu nimensä mukaisesti liiketoiminnan tulevaisuuden tuottoihin. Käytetyimmät mallit ovat lisätulosmalli ja diskontattujen kassavirtojen malli (ns. kassavirtamalli). Arvostuskertoimet sopivat arvonmäärityksen lopputuloksen arviointiin, mutta ovat ainoana menetelmänä turhan yleistäviä ja suuripiirteisiä. Hintaa voidaan verrata esimerkiksi liikevaihtoon (P/S) tai johonkin tuloksen erään (EV/EBITDA, EV/EBIT, P/E).Kertoimien avulla määritetty arvo voidaan näin suhteuttaa verrokkiyhtiöiden arvostustasoon. Olemme tehneet pk-yritysten arvonmäärityksiä jo vuodesta 2003. Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää arvonmäärityksestämme tai tilata sellaisen.     

Yritystieto
Henkilön luottotiedot

Luottoluokitukset Tietopalveluista!

Miten teidän yrityksessänne hoidetaan riskienhallinta, luotonvalvonta ja kumppaneiden taustojen varmistaminen? Oletko tutustunut Tietopalveluiden Yrityshaun kolmeen erilaajuiseen luottoluokitukseen Ratingiin, Mediumiin ja Standardiin? Esittelemme tässä tekstissä näiden kolmen luottokelpoisuusraportin keskinäiset eroavaisuudet. Luottokelpoisuusraportit ovat ostettavissa Yrityshausta ja ne löytyvät käyttöliittymästä otsikon ”Luottoluokitukset ja taloudelliset raportit” alta. Raportit tuottaa Bisnode Finland Oy. Rating Rating-raportti on tiivistelmäraportti yrityksen luottokelpoisuudesta. Raportista selviää Rating-luokitus, luottolimiittisuositus, Rating-perusteet ja Rating-historia. Rating-raportti on hyvä ja edullinen tiivistelmä yrityksen luottoluokituksesta silloin, kun tarvitset tiedon nopeasti ja ilman laajaa taustoitusta.     Rating-raportin hinta on 5,50€/kpl   Katso malliraportti Rating-raportista Tutustu Rating-perusteiden luokkiin ja niiden selitteisiin Medium Medium-raportti sisältää Rating-raportin tietojen lisäksi Rating-perusteet tarkennettuina sekä tiedot liittyen yrityksen toimintaan, taustaan, talouteen ja maksutapaan sekä yrityksen vastuuhenkilöiden rooli- ja luottohistorian. Lisäksi raportti sisältää yrityksen viiden viimeisimmän julkistetun tilikauden tunnusluvut.   Medium-raportin hinta on 15€/kpl Katso malliraportti Medium-raportista Standard Standard-raportti on laajin luottoluokitusraportti. Se sisältää kaikki Rating-raportin tiedot (Rating-luokituksen sekä luottolimiittisuosituksen, Rating-perusteet tarkennettuina sekä tiedot liittyen yrityksen toimintaan, taustaan, talouteen ja maksutapaan sekä yrityksen vastuuhenkilöiden rooli- ja luottohistorian). Lisäksi Standard-raportti sisältää yrityksen viisi viimeksi julkaistua tilinpäätöstä.   Standard-raportin hinta on 25€/kpl   Kato malliraportti Standard-raportista Ota meihin yhteyttä!  Asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa palveluumme liittyvissä kysymyksissä! Palvelemme ma–pe klo 8.30–16.30 puhelinnumerossa: 0800 141 070 (maksuton numero) tai sähköpostitse tietopalvelut@almatalent.fi Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!

Yritystieto

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä:

Benchmarking-raportti

Benchmarking-raportti

Selvitä kilpailijoidesi vahvuudet ja heikkoudet.

Tutustu Benchmarking-raporttiin

Kohderyhmähaku

Kohderyhmähaku

Tehosta B2B-myyntiä ja markkinointia ajantasaisilla yritys- ja päättäjätiedoilla. 

Tutustu Kohderyhmähakuun

Tunnuslukuopas

Tunnuslukuopas

Kattava tunnuslukuopas sisältää yritystoiminnan keskeisimmät tunnusluvut, laskentakaavat ja tulkinnat.

Tutustu tunnuslukuoppaaseen

Sammio