Hämeenlinnassa tehdään kiin­teis­tö­kaup­paa sähköisesti

18.06.2019 08:00

Hämeenlinna haluaa olla modernisti toimiva, asiakasystävällinen ja sähköinen kaupunki. Kaupunki otti keväällä käyttöön Alma Talentin kiinteistökaupan luonnostelupalvelun, ja on saanut palvelusta pelkästään positiivista palautetta.

Hämeenlinnan kaupunki on asettanut konkreettiseksi tavoitteekseen sähköistää prosessinsa. Kaupunki haluaa tarjota kuntalaisille sähköisiä asiointimahdollisuuksia kaikissa palveluissa vuoteen 2020 mennessä.

Alma Talentin kiinteistökauppapalvelun käyttöönotto oli luonteva askel kohti kaupungin tavoitteita, palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen kertoo.

”Meillä oli jo käytössä sähköinen rakennusluvan hakeminen, ja tulossa on myös sähköinen tonttien hakeminen, joten sähköinen kiinteistönvaihdanta sopii hyvin tähän ketjuun.”

Jo muutaman kuukauden kokemuksella Hämeenlinnassa on havaittu, että luonnostelupalvelun käyttäminen on merkinnyt isoja ajallisia ja taloudellisia säästöjä.

”Palvelun myötä aikataulujen puljaaminen loppui. Nyt jokainen kaupan osapuoli voi allekirjoittaa kaupan
tai vuokrasopimuksen missä ja milloin vain. Enää asiakkaiden ei tarvitse järjestää työvuoroja tai vapaapäivää allekirjoittamista varten. Samoin hakijaa auttaa, kun lainhuuto lähtee saman tien vireille. Tämä parantaa myös tietojen luotettavuutta.”

Rakkaustontin ostajalle sähköinen kauppa oli tärkeä

Hämeenlinna tunnetaan sopivan kokoisena kaupunkina, jolla on hyvä sijainti. Luonto, vehreys ja vesi, vireä kulttuuritarjonta, ison kaupungin palvelut sekä tapahtumat houkuttelevat kaupunkiin uusia asukkaita.

Hämeenlinnassa otettiin käyttöön kiinteistökaupan luonnostelupalvelu maaliskuussa, jonka jälkeen palvelun avulla on tehty neljä kiinteistökauppaa. Pari kauppaa on luonnosvaiheessa. Ensimmäinen toteutettu sähköinen kiinteistökauppa jäi historiaan ns. ”rakkaustonttihuutokauppana”.

Hauska käsite viittaa Hämeenlinnassa vuonna 2018 toteutettuun Häät linnassa -markkinointikampanjaan. Kilpailun voittajapariskunta sai palkinnoksi hääjuhlan Hämeen linnassa sekä lahjana kaupungilta tonttipaikan, jonka he valitsivat seitsemästä, eri puolilla Hämeenlinnaa sijaitsevasta vaihtoehdosta.

Loput tontit huutokaupattiin ”rakkaustonttihuutokaupassa.” Yksi myytiin vantaalaiselle pariskunnalle, joiden kanssa tehtiin ensimmäinen sähköinen kauppa. Mahdollisuus sähköiseen kiinteistökauppaan oli tälle pariskunnalle tärkeää.

Jouheva käyttöönotto hälvensi epäluulot

Hämeenlinnalaisten mielestä Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotto sujui hyvin jouhevasti.

Ennen palvelun käyttöä kaupungin organisaatiossa pohdittiin, miten asiakkaat ottavat palvelun vastaan, miten kauppakirjat ja vuokrasopimukset arkistoidaan ja miten tunnistautuminen kiinteistönvaihdannan palveluun toimii.

”Kaikki on toiminut huomattavasti helpommin, kuin alun perin ajattelimme. Palvelua käyttävät nyt tontti- ja mittauspalveluiden henkilöstö kauppakirjoja ja maanvuokrasopimuksia tehdessä. Myös kaupunginjohto on ollut kiinnostunut ottamaan luonnostelupalvelun käyttöön.”

Help­po­käyt­töi­nen palvelu miellyttänyt

Kuntalaisilta palvelusta on saatu yksinomaan myönteistä palautetta.

”Palvelu on otettu ilolla vastaan. Kuntalaiset käyttävät kiinteistökaupassa Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelua. Se on ollut kohtuullisen helppokäyttöinen jopa niiden käyttäjien mielestä, joilla ei ole paljoa kokemusta tietokoneista.”

Sirpa Rahikainen suosittelee Kiinteistökaupan luonnostelupalvelua kaikille, jotka tekevät työkseen kiinteistökauppoja.

Lue lisää kiinteistökauppapalvelusta ja tilaa palvelun esittely!

Mikä Kiin­teis­tö­kau­pan luon­nos­te­lu­pal­ve­lu?

  • Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelu helpottaa kuntalaisen lisäksi myös virkamiehen elämää.
  • Palvelussa voi luonnostella nopeasti ja tehokkaasti kaikki kiinteistökaupassa tai maanvuokrauksessa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset suoraan Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP). Molempiin palveluihin käy sama käyttäjätunnus.
  • Palvelussa on yritys- tai henkilökohtaiset asetukset, joiden ansiosta hakemuksen tekeminen sujuu nopeammin, eikä asiakirjoihin jää kirjoitusvirheitä.
  • Ennen hakemuksen lähettämistä luonnostelupalvelu tarkistaa, että käyttäjä on syöttänyt kaikki pakolliset tiedot.
  • Hakemukset ja valmiit asiakirjat pysyvät tallessa palvelun arkistossa.
  • Kaupanvahvistajaa ei prosessissa tarvita.
  • Luonnostelupalvelun käyttäjän ei tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa eikä vuokraoikeuden kirjaamista, koska hakemukset tulevat automaattisesti vireille.
  • Palvelun käyttöönotto ja käyttö on helppoa. Palvelussa on oma harjoitusympäristö, jossa luonnosten tekemistä voi harjoitella.
  • Alma Talentin asiantuntijoilta saat tukea ja neuvoja koko käyttöönoton ajan, ja luonnollisesti myös sen jälkeen.

Kirjoittaja Aino Pajukangas

Aiheeseen liittyvää