Miten tunnistaa mahdollinen riskiyritys ennen luot­to­tap­pioi­den syntymistä?

10.01.2019 09:00

Jokainen B2B-kaupankäyntiä harjoittava yritys joutuu arvioimaan asiakkaansa maksukykyä. Riskisyyden arviointiin käytetään usein maksuhäiriötietoa, joka kertoo yrityksen jo realisoituneesta riskisyydestä. Yrityksen tilan arvioinnissa kannattaa käyttää varhaisempia varoittajia luottotappioiden minimoimiseksi. Yrityksen heikentynyt maksukyky on ennakoitavissa jo ennen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. 

Mistä Maksuviivetieto kertoo?

Maksuviivetieto kertoo tilanteesta, jossa yrityksen laskumaksu on viivästynyt yli 7 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Erityisesti pidempään jatkuva maksuviivästys tai viiveiden toistuminen useamman laskun kohdalla kertoo, että yrityksellä on vaikeuksia selviytyä maksuistaan. Yksittäinen maksuviivetieto voi johtua myös ostolaskujen käsittelyn hitaudesta tai muusta laskuprosessin viivästymästä. 

Miten Maksuviivetieto eroaa esim. mak­su­häi­riö­mer­kin­näs­tä?

Tyypillisesti yrityksen maksuvaikeudet ovat alkaneet jo huomattavasti ennen kuin yritykselle on aiheutunut maksuhäiriömerkintä eli trattaprotestimerkintä tai velkomustuomio. Yritys voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja yrityksellä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakkaita, kumppaneita ja toimittajia yrityksen vaikeuksista selvitä laskuistaan. Tietoa auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. 

Mihin mak­su­vii­ve­tie­toa tarvitaan?

Tänä päivänä muutokset asiakkaan tilanteessa voivat tapahtua erittäin nopeasti, ja vaikeudet heijastua myös kumppaniverkostoon. Maksuviivetieto auttaa hallitsemaan luotonannon riskejä niin luottopäätöstä tehtäessä kuin luotollisen asiakassuhteen aikana. 

Yritysten on oltava aikaisempaa herkempiä niin toimintaympäristöä kuin yksittäisiä asiakkaita koskeville hiljaisille signaaleille. Maksuviivetieto on varhaisen vaiheen tietoa, joka varoittaa asiakas- tai kumppaniyrityksen maksujen hidastumisesta.

Tietopalveluista saatava maksuviivetieto perustuu edellispäivän tietoon ja on markkinoiden tuoreinta.  Yrityksen maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksuviivetiedon lisäksi saatavilla on konsernin maksuviiveet.

Kysy lisää maksuviiveet -tuotteista Tietopalveluiden asiakaspalvelusta:

Asiakaspalvelu
0800 141 070 (arkisin 8.30-.16.30)
tietopalvelut@almatalent.fi

Aiheeseen liittyvää