Näin löydät freelancereista parhaat tekijät

22.09.2022 11:10

Välillä organisaation täytyy ostaa työtä firman ulkopuolelta. Miten löytää alihankkijoiden joukosta parhaat päältä? Yksinyrittäjät ja Lisää liksaa -kirjailijat Rosanna Marila ja Sanna Wallenius neuvovat viisi vinkkiä, miten se tapahtuu.

Onko yksinyrittäjä firmallesi vain kiireapulainen, jolle soitetaan, kun palkkatyöntekijät ovat kaikki (yli)työllistettyjä? Nyt kannattaa pysähtyä hetkeksi ja pohtia hommaa uudelta kantilta.

Yksinyrittäjä tai pieni alihankkija voi parhaimmillaan tuoda yritykseesi osaamisellaan isojakin asiakas- ja rahavirtoja. Se kuitenkin tarkoittaa, että nämä timanttiset tekijät pitää ensin löytää. Miten?

1. Päivitä avustajalistat

Isoilla organisaatioilla on yleensä avustajalistoja, joihin on kerätty alihankkijoiden nimiä, yhteystietoja ja lyhyitä kuvauksia esimerkiksi tekijöiden osaamisalueista. Hyvä idea – paitsi, jos listaa ei päivitä kukaan. Kuten palkkatyöläiset, myös freelancerit vaihtavat töitä, yrityksensä tavoitteita tai jäävät vaikka vanhempainvapaille.

Me olemme joskus soittaneet tällaisella avustajalistalla olleelle nimelle vain kuullaksemme, että tekijä on lopettanut yrityksensä viisi vuotta sitten, mutta saavansa edelleen tällaisia yhteydenottoja säännöllisesti. Auts.

2. Kysele ja etsi läpinäkyviä verkostoja

Parhaat tekijät löytyvät usein viidakkorummun kautta. On siis suotavaa kysellä kollegoilta suosituksia hyvistä tekijöistä. Kaikki eivät halua niitä kuitenkaan paljastaa.

On mainostoimistoja, joiden bisnes perustuu siihen, että heillä on töissä ainoastaan johto ja projektimanagerit. Muu työ ostetaan ulkopuolelta. He eivät kuitenkaan halua mainostaa löytämiään hyviä freelancereita, vaan itseään ja työn lopputulosta.

Siksi kannattaa etsiä myös läpinäkyviä freelancer-verkostoja. Sellainen on esimerkiksi suomalainen Bay Area Network. He kasaavat freelancereista erillisiä tiimejä, jotka hoitavat työn maaliin. Nettisivuilla on myös esitelty tekijät nimillään, kuvillaan ja tiedoillaan.

3. Kun löydät yhden hyvän freen, löydät monta

Freelancerit ovat kovia verkostoitumaan keskenään sekä oman alansa sisällä että sen ulkopuolella. Kun löydät yrityksellesi yhden huippuavustajan, pyydä häntä levittämään sanaa verkostoihinsa. Hän haluaa todennäköisesti suositella nimenomaan hyviä tekijöitä näyttääkseen itse hyvältä sinun silmissäsi.

Mekin suosittelemme toisiamme omille asiakkaillemme. Olemme huomanneet, että se parantaa meidän molempien bisneksiä. Jos asiakas soittaa toiselle meistä, mutta tämän kalenteri on jo täynnä, kehotamme kilauttamaan meistä toiselle. Asiakas ei suinkaan hylkää ensimmäistä kohdettaan, vaan soittaa tälle todennäköisesti seuraavallakin kerralla mielellään, koska tietää löytävänsä sitä kautta hyvän tekijän.

4. Älä usko pelkkää somea tai tekijän omia nettisivuja

Somessa on olemassa yrittäjäryhmiä, joissa näkyy säännöllisesti kyselyitä hyvistä avustajista. Se voi olla toimiva tapa löytää sopiva tekijä vikkelästi. Muista kuitenkin, että todelliset konkarit ovat yleensä täystyöllistettyjä. He eivät notku someryhmissä, sillä heillä on jo kalenteri buukattuna puoleksi vuodeksi eteenpäin.

Sama kannattaa pitää mielessä, kun käy katsomassa konkaritekijän omia nettisivuja. Voi hyvin olla, ettei niitä ole päivitetty vuosiin. Se ei kuitenkaan välttämättä kerro ammattitaidottomuudesta, vaan siitä, että kysyntää on jo valmiiksi valtavat määrät. Silloin aikaa ei jää eikä tarvitse käyttää itsensä markkinoimiseen.

5. Maksa paremmin kuin kilpailijasi

Yksinyrittäjä voi harvoin kilpailla määrällä, mutta laadulla voi: siksi parhaiden tekijöiden työ maksaa. Jos haluat houkutella talliisi alan huiput, ota selvää, mitä kilpailijasi maksaa avustajilleen – ja nosta palkkiota muutamalla satasella.

Jos hyvällä itsensätyöllistäjällä on varaa valita asiakkaansa, hän luonnollisesti valitsee kahdesta samanlaisesta firmasta sen, joka maksaa hänelle enemmän. Ja puhuu paikasta hyvää kollegoilleenkin. Pienellä panostuksella voi siis parhaimmillaan saavuttaa huippuedut.

**

Rosanna Marila ja Sanna Wallenius ovat kysyttyjä toimittajia, kouluttajia, sisällöntuottajia ja yksinyrittäjiä. Heiltä on juuri ilmestynyt kirja Lisää liksaa! Itsensätyöllistäjän tsemppikirja parempiin palkkioihin (Alma Talent).

Kirjoittaja Rosanna Marila ja Sanna Wallenius

Aiheeseen liittyvää