Tunnetko nämä viisi harhaluuloa sähköisestä kiin­teis­tö­kau­pas­ta?

25.03.2019 09:40

Sähköinen kiinteistökauppa on ollut Suomessa mahdollista vuodesta 2013 lähtien. Esimerkiksi pankeille ja monille kunnille se on jo arkipäivää, mutta useille kiinteistönvälittäjälle vielä uusi asia. Aiheeseen liittyy paljon uskomuksia ja väärinkäsityksiä. Tässä niistä yleisimpiä:

  1. Kukaan ei vielä tee kiinteistökauppaa sähköisesti, niinpä asia ei koske minuakaan.
    Pankit ovat sähköistäneet kiinteistökauppaan liittyvät prosessinsa. Maanmittauslaitoksen mukaan viime vuoden aikana myös kunnat ja välittäjät ovat kiinnostuneet paljon sähköisestä kiinteistökaupasta. Myös asiakkaat osaavat jo vaatia sähköisiä palveluja, sillä sähköinen kauppa on asiakkaalle merkittävästi sujuvampi tapa toimia kuin perinteinen. Ne välittäjät, jotka sähköistävät kaupantekoprosessinsa, voivat vielä saada toimintatavastaan kilpailuetua, sillä valtavirtaa sähköinen kaupanteko ei ole. Ajan- ja kustannusten säästön lisäksi sähköinen kaupankäynti on myös ympäristöystävällisempi tapa toimia. Sähköisessä kaupankäynnissä useiden osapuolten ei enää tarvitse matkustaa kaupantekotilaisuuteen, vaan kiinteistökaupan voi allekirjoittaa sähköisesti, vaikka kotisohvalta käsin.
  2. Sähköisessä kiinteistökaupassa voi tapahtua enemmän virheitä kuin paperilla.
    Asia on pikemminkin päinvastoin. Perinteisissä paperilomakkeissa on suuri mahdollisuus tehdä lyöntivirheitä tai täyttää lomake puutteellisesti. Sen sijaan sähköisessä kaupassa virheen mahdollisuus on pienempi, koska Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelu ja siihen integroitu Alma Talentin kiinteistökauppapalvelu ohjaavat käyttäjän täyttämään lainmukaisen kaupan vähimmäisvaatimukset. Ennen hakemuksen lähettämistä palvelu vielä tarkistaa, että käyttäjä on syöttänyt kaikki pakolliset tiedot. Sähköinen järjestelmä tekee asiakirjoihin myös automaattisia tarkistuksia. Käyttäjän ei myöskään tarvitse muistaa hakea erikseen lainhuutoa tai vuokraoikeuden siirron kirjaamista, koska nämä hakemukset tulevat automaattisesti vireille. Järjestelmä myös tarkistaa henkilöiden oikeustoimikelpoisuuden. 
  3. Sähköinen allekirjoitus ei ole yhtä luotettava kuin allekirjoitus kynällä paperille.
    Vahvaa sähköistä tunnistautumista käytetään jo lukuisissa julkisissa palveluissa. Siinä käyttäjän identiteetti on taattu, sillä käyttäjä tunnistetaan useammalla kuin yhdellä tavalla, esimerkiksi verkkopankkitunnuksella ja vaihtuvalla salasanalla tai verkkopankkitunnuksella ja sormenjäljellä. Identiteettivarkaus eli toisena henkilönä esiintyminen on mahdollista sekä perinteisessä kaupantekotavassa että sähköisessä, mutta molemmissa tapauksissa se on vakava rikos. 
  4. Kaupanvahvistajan rooli kiinteistökaupassa heikkenee.
    Kaupanvahvistajan toiminta on vastikkeellista palvelua välineestä riippumatta. Nykyään kaupanvahvistaja saa kaupan vahvistamisesta rahallisen palkkion, eikä mikään estä sitä, etteikö näin voitaisi toimia myös sähköisessä kaupankäynnissä. Kaupan vahvistaminen on palvelua, josta palveluntarjoaja voi pyytää palkkion riippumatta siitä, vahvistetaanko kaupat paperilla vai sähköisesti. 
  5. Sähköisessä kaupassa on epävarmaa, saako myyjä rahansa.
    Riippumatta siitä, tapahtuuko kiinteistökauppa sähköisesti tai perinteisellä tavalla, kiinteistön lainhuutoa ei vahvisteta ennen kuin kauppahinta on maksettu. Samoin kaupan toteutuminen edellyttää, että varainsiirtovero on maksettu. Ensi syksystä alkaen tieto varainsiirtoveron maksamisesta siirtyy suoraan verottajalta Maanmittauslaitokselle. 

Välittäjän viisi syytä tehdä sähköistä kiin­teis­tö­kaup­paa

  1. Nopeus
    Sähköisessä järjestelmässä on esitäyttöasetukset, jotka helpottavat lomakkeiden täyttämistä sujuvasti. Sähköisesti toimiessa asiat tulevat vireille välittömästi.
  2. Turvallisuus
    Sähköinen järjestelmä ohjaa käyttäjää täyttämään lomakkeisiin vaadittavat tiedot ja tarkastaa käyttäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä.
  3. Vaivattomuus
    Sähköisessä kaupanteossa kaupan eri osapuolten ei tarvitse etsiä yhteistä aikaa kaupantekoon ja matkustaa samaan paikkaan. 
  4. Nykyaikaisuus
    Sähköisen asioinnin edistäminen on yksi valtiovallan kärkihankkeista. Asiakkaat osaavat jo vaatia sähköisiä palveluja, sillä ne ovat merkittävästi vaivattomampi ja ympäristöystävällisempi tapa toimia. 
  5. Ekologisuus
    Sähköisessä kiinteistökaupassa on pienempi hiilijalanjälki kuin perinteisessä. Luonnonvaroja säästyy, kun kaupan eri osapuolten ei tarvitse matkustaa samaan paikkaan allekirjoittamaan kauppakirjat, eikä dokumentteja tarvitse tulostaa paperille.

Alma Talentin kiinteistökauppapalvelussa voi tehdä kaikki kiinteistökaupassa tai maanvuokrauksessa tarvittavat asiakirjat ja lähettää valmiit luonnokset suoraan Maanmittauslaitoksen palveluun. Molempiin palveluihin käy sama käyttäjätunnus.

Kysy lisätietoja Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttöönotosta asiakaspalvelustamme:

puh. 0800 141 070 (arkisin 8.30-16.30)
tietopalvelut(at)almatalent.fi

Aiheeseen liittyvää