Alma Talent Tietopalvelut blogi

Asiakaskunnan maksuvaikeudet_1200x628

Asiakaskunnan maksuvaikeudet tavarantoimittajan liiketoimintahaasteena

Tavarantoimittajan liiketoiminta elää asiakastoimituksista, ja laajemmat asiakastoimitukset voidaan täten yhdistää laajempaan liiketoiminnalliseen menestykseen. Vakavarainen tavarantoimittaja kykenee myymään asiakkaalle luotolla ja antamaan pidempiä maksuaikoja, mikä kasvattaa potentiaalista asiakaskuntaa. Luotolla myyminen ei näin ollen ole pelkkä asiakkaan etu vaan se hyödyttää molempia osapuolia asioiden mennessä suunnitelmien mukaan.

Luottokauppa kuitenkin altistaa tavarantoimittajan liiketoiminnan luottoriskille, ja asiakkaan ajautuessa maksukyvyttömäksi tavarantoimittaja voi joutua kirjaamaan suuriakin luottotappioita, jotka omalta osaltaan voivat aiheuttaa häiriöitä tavarantoimittajan liiketoimintaprosesseissa tai pahimmassa tapauksessa johtaa jopa konkurssiin. Pitkiksi venyvät maksuajat lisäksi sitovat käyttöpääomaa ja heikentävät täten yrityksen oman pääoman tuottoa, vaikka asiakas maksaisikin laskunsa sovittuna aikana.

Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan riskisyyteen?

Tavarantoimittajalle aiheutuvien riskien johdosta asiakkaaseen liittyvien riskien tunnistaminen on tärkeää jo etukäteen eli ennen kuin asiakkaalle myönnetään maksuaikaa. Asiakkaan maksukykyyn vaikuttavat liiketoiminnan kannattavuus, mutta myöskin maksuvalmius sekä vakavaraisuus, jotka kertovat asiakkaan kyvystä selviytyä niin lyhyen kuin pidemmänkin aikavälin maksuvelvoitteista.

Yrityksen kannattavuutta mitataan perinteisesti liikevoittoprosentilla, joka suhteuttaa yrityksen operatiivisen tuloksen liikevaihtoon. Maksuvalmiutta voidaan mitata Current Ratiolla, joka suhteuttaa yrityksen likvidit varat lyhyen aikavälin maksuvelvoitteisiin. Vakavaraisuutta taas voidaan mitata omavaraisuusasteella, joka kertoo, kuinka suuri osuus yrityksen varoista on rahoitettu omalla pääomalla. Heikolle yritykselle tulisi pitäytyä antamasta maksuaikaa, taikka vastaavasti vaatia vakuuksia mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle.

Analysaattori ratkaisuna luottoriskin hallintaan

Alma Talent Tietopalveluiden Analysaattori tarjoaa käyttäjällensä yrityskohtaisen riskiluokituksen, joka ennakoi yrityksen sen hetkistä riskisyyttä jakamalla yritykset vihreään, keltaiseen sekä punaiseen riskiluokkaan. Luokitus on muodostettu tilastollisesti monimuuttujamallilla, joka huomioi niin yrityksen kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden kuin myös muita riskisyyteen vaikuttavia tekijöitä, jotka on todettu Alma Talent Tietopalveluiden suorittaman analyysin pohjalta. Vihreän luokan yritykset ovat vähäriskisiä, ja niiden maksuhäiriöriski vuoden periodilla on marginaalinen. Keltaisen luokan yrityksillä maksuhäiriöriski on kohonnut, ja niiden lähempi kartoitus ennen luottopäätöstä on suositeltavaa. Punaisen luokan yrityksillä on tilastollisesti korkea riski ajautua maksuvaikeuksiin. Siksi yrityksen taustat kannattaa selvittää tarkkaan, mikäli tavarantoimittaja suunnittelee tarjoavansa yritykselle maksuaikaa.

Alla oleva graafi kuvaa eri riskiluokkien yritysten potentiaalista riskiä ajautua maksuhäiriöön seuraavan vuoden aikana Tietopalveluiden toteuttaman testin perusteella.

riskiluokkien maksuhairiotodennakoisyydet

Riskiluokituksen sovellus käytännössä

Oletetaan, että Analysaattorin käyttäjä tekee tavarantoimituksia eri rakennusalan yrityksille Uudellamaalla. Poimitaan analysaattorista 5 yrityksen esimerkkijoukko Etelä-Suomessa toimivista rakennusalan yrityksistä. Poimitaan yrityksille kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen lisäksi riskiluokitus.

  Yritys A  Yritys B
Yritys C
Yritys D
Yritys E
Liikevoitto-%   9,1  16,2  2,5  18,6  4,9
Current Ratio  2,1  2,4  0,3  0,9  0,5
Omavaraisuusaste  56,8  63,4 12,1   8,8  -32,7
Riskiluokitus   Vihreä  Vihreä  Keltainen  Keltainen  Punainen

Pelkkää kannattavuutta tarkastelemalla yritysten maksuhäiriöriskistä on vaikea tehdä päätelmiä kaikkien yritysten tehdessä positiivista liiketulosta. Yritykset A ja B kuitenkin erottuvat selkeästi edukseen maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen osalta. Heidän kohdallaan myös riskiluokitus on vihreänä eli maksuhäiriöriskiä voidaan kyseisten yritysten kohdalla pitää vähäisenä.

Maksuvalmiuden osalta yritys C selviytyy selkeästi huonoiten sen likvidien varojen kattaessa vain 30 prosenttia lyhyen ajan maksuvelvoitteista. Vakavaraisuuskin on melko heikolla pohjalla 12,1 prosentin omavaraisuusasteella, mutta yritys ei saa kuitenkaan punaista riskiluokitusta muiden riskimalliin vaikuttavien tekijöiden johdosta.

Yritys E tekee Yritys C:tä korkeampaa liiketulosta sekä omaa enemmän likvidejä varoja lyhyen aikavälin kulujen kattamiseen, mutta sen omavaraisuusaste on huolestuttavalla tasolla. Negatiivinen omavaraisuusaste indikoi yrityksen menettäneen oman pääomansa ja toimivan enää pelkällä velkarahalla. Yritys saa täten myöskin punaisen riskiluokan, joten sen maksuhäiriöriskiä seuraavan vuoden kuluessa voidaan pitää merkittävänä.

Esimerkkianalyysissä on käytetty vuoden 2018 tilinpäätöstietoja, ja vuoden 2019 aikana Yritys E on asetettu konkurssiin.

Riskiluokitukset omille asiakkaille

Analysaattorin avulla käyttäjä voi poimia omalle asiakaskunnalleen tuoreimpiin tilikausitietoihin pohjautuvat riskiluokitukset, joiden perusteella se voi pitäytyä antamasta maksuaikaa liian riskisille asiakkaille. Näin käyttäjä kykenee vähentämään omaan liiketoimintaansa kytkeytyvää luottoriskiä ja vähentämään maksuhäiriöistä johtuvia luottotappioita.

Tarkastamalla tiedot Analysaattorista etukäteen tavarantoimittaja voi välttää yksittäisen asiakkaan kohdalla syntyvän luottotappion ja säästää todennäköisesti summan, joka vastaa Analysaattorin vuosittaisia kustannuksia. Vihreän riskiluokan asiakkaille tavarantoimittaja voi taas vastaavasti tarjota pidempiä maksuaikoja tilauskannan kasvua silmällä pitäen. Näin toimiessaan tavarantoimittaja voi kasvattaa omaa liiketoimintaansa kasvattamatta kuitenkaan olennaisesti omaa riskitasoaan.

Analysaattori auttaa luotettavasti ja nopeasti riskien tunnistamisessa. Tutustu Alma Talent Tietopalvelujen palvelun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja vähennä oman liiketoimintasi riskisyyttä.

Kirjoittaja: Tommi Huotari, Yritysanalyytikko
25. helmikuuta, 2020
  • Päivämäärä: 25.2.2020, 16.25
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan.  Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen.  Muutoksia joka päivä  Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain.  Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talent Tietopalveluiden tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista. Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi.  Tietoa useasta lähteestä  Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa. Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen. Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!

Yritystieto
TP-blogi-verkkokoulutukset_.psd1200x628

Verkkokoulutuksia syksylle

Järjestämme ympäri vuoden verkkokoulutuksia käytetyimmistä palveluistamme. Kaikki koulutuksemme ovat maksuttomia. Kouluttajana ovat asiantuntijamme, ja heille voi esittää kysymyksiä sekä ennen koulutusta että sen aikana. Ilmoittaudu mukaan alta valitsemalla sopiva koulutus ja ajankohta. Yritykset ke 23.9. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 13.10. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ke 11.11. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 8.12 klo 10-11 ilmoittaudu mukaan Kiinteistöt to 24.9. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 14.10. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan to 12.11. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 9.12. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan Koulutuksista saat lisätietoja asiakaspalvelustamme, p. 0800 141 070 ja sähköpostilla tietopalvelut@almatalent.fi

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Sammio