Alma Talent Tietopalvelut blogi

Maksuviivetieto

Maksuviivetieto kertoo ongelmista jo ennen maksuhäiriömerkintää

Yritysten välisessä kaupankäynnissä liikkuvat isot rahat, ja myös luottotappiot voivat olla merkittäviä. Kun työtä tehdään luotolla ennen laskun maksamista, yrityksen on hyvä arvioida asiakkaansa maksukyky etukäteen. Yleisin riskien arviointitapa on tarkistaa maksuhäiriömerkintä. Sen lisäksi yrityksen kannattaa tarkistaa maksuviivetieto, joka kertoo, onko yritysasiakas maksanut laskujaan myöhässä.

Yrityksen on mahdollista ennakoida asiakkaansa heikentynyt maksukyky jo ennen kuin syntyy maksuhäiriömerkintä. Maksuviivetieto varoittaa, että asiakkaalla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Se kertoo, jos yrityksen lasku on maksamatta yli 7 päivää eräpäivän jälkeen.

”Yrityksen kannattaa maksuhäiriömerkinnän lisäksi tarkastaa myös maksuviivetieto. Maksuviivemerkintöjä on usein enemmän ja ne antavat kattavamman kuvan yritysasiakkaan maksutavoista ja maksukyvystä”, Lowellin Senior Business Manager Tero Almi sanoo. Lowell Suomi, joka tunnettiin aiemmin nimellä Lindorff, auttaa yrityksiä ja kuluttajia luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä.

Almin mukaan yksittäinen maksuviivetieto voi syntyä myös, jos asiakkaan ostolaskujen käsittely sujuu hitaasti.

”Maksuviivetieto voi auttaa esimerkiksi pienempiä yrityksiä ennakoimaan isoja haasteita. Jos asiakkaan 10 000 euron laskun maksaminen viivästyy, asialla voi erityisesti pienelle yritykselle olla valtava merkitys”, Almi muistuttaa.

Maksuviivetieto maksaa itsensä takaisin – perintäkin maksaa

Sjöman Helsingin Nosturit Oy on käyttänyt liiketoiminnassaan maksuviivetietoa ennakoidakseen asiakkaan maksukykyä. Yrityksen talouspäällikkö Juha Pasanen suosittelee maksuviivetietojen tarkistamista jokaiselle yritykselle, joka tekee asiakkaalleen töitä ilman ennakkomaksua.

 ”Uuden asiakkaan kohdalla tarkistamme aina maksuviive- ja maksuhäiriötiedot. Mikäli asiakkaalla on merkintä maksuhäiriöstä, pyydämme pääsääntöisesti työstä ennakkomaksun. Jos asiakkaalla on paljon maksuviiveitä, mietimme tarkkaan, mitä teemme. Maksuviiveet ovat enne, joka voi johtaa maksuhäiriöön, ja asiakkaalle soittelu ja perintä vievät aikaa ja rahaa”, Pasanen toteaa.

Sjöman Helsingin Nosturit Oy tarjoaa asiakkailleen nostopalveluja. Yritys on toiminut jo yli puolen vuosisadan ajan. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Kotkassa, ja toiminta-alue kattaa koko Suomen. 

Maksuviivetieto kertoo muutoksista maksukyvyssä

Tyypillisesti maksuvaikeuksia tulee jo ennen maksuhäiriömerkintää. Asiakas voi maksaa laskuja järjestelmällisesti myöhässä ja sillä voi olla viivästyneitä maksuja jo pidempään ilman, että maksuongelmista syntyy varsinainen maksuhäiriö luottotietorekisteriin. Yritysten kannattaisikin reagoida mahdollisimman herkästi tällaisiin hiljaisiin signaaleihin.

”Toistuvat ja kasaantuvat avoimet maksuviiveet ennakoivat usein yritysasiakkaan maksukyvyssä tapahtuvia muutoksia. Lähes poikkeuksetta ennen saneerausta tai konkurssia jää laskuja maksamatta”, Lowellin Almi muistuttaa.

Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen maksuviivetietoa, joka perustuu edellispäivän tietoon. Tieto on markkinoiden tuoreinta. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. 

Miten maksuviivetieto syntyy?

  • Alma Talent Tietopalvelut saa maksuviivetiedot Lowellilta.
  • Lowellilla on perintädataa sellaisista riidattomista saatavista, jotka ovat yli seitsemän päivää myöhässä eräpäivästä. Maksuviivetieto muodostetaan perintädatasta.
  • Merkintä maksuviiveestä säilyy niin kauan kuin lasku on avoinna. 
  • Maksettujen laskujen kohdalla merkintä säilyy kuusi kuukautta maksun päivämäärästä. Merkintään tulee tieto maksusta.
Kirjoittaja: Aino Pajunkangas, Viestintätoimisto Aivela Oy
12. maaliskuuta, 2019
  • Päivämäärä: 12.3.2019, 08.51
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

TP-blogi-tietohuoltoratkaisut_1200x628

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan.  Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen.  Muutoksia joka päivä  Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain.  Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Alma Talent Tietopalveluiden tietokannassa yli 16 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2018 ja 2019 välillä enemmän kuin 20 %, ja 4 200 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla puolestaan 8 200 yrityksen nettotulos kääntyi tappiolliseksi. Lisäksi vajaan 4 000 yrityksen suhteellinen velkaantumisasema kääntyi velattomasta velkaiseksi ja noin 4 000 yrityksen velkaantuminen kasvoi yli 50 % (yrityksen ollessa alun perin velkainen). Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista. Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi.  Tietoa useasta lähteestä  Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa. Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen. Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!

Yritystieto
TP-blogi-verkkokoulutukset_.psd1200x628

Verkkokoulutuksia syksylle

Järjestämme ympäri vuoden verkkokoulutuksia käytetyimmistä palveluistamme. Kaikki koulutuksemme ovat maksuttomia. Kouluttajana ovat asiantuntijamme, ja heille voi esittää kysymyksiä sekä ennen koulutusta että sen aikana. Ilmoittaudu mukaan alta valitsemalla sopiva koulutus ja ajankohta. Yritykset ke 23.9. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 13.10. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ke 11.11. klo 10-11 ilmoittaudu mukaan ti 8.12 klo 10-11 ilmoittaudu mukaan Kiinteistöt to 24.9. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 14.10. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan to 12.11. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan ke 9.12. klo 9-10 ilmoittaudu mukaan Koulutuksista saat lisätietoja asiakaspalvelustamme, p. 0800 141 070 ja sähköpostilla tietopalvelut@almatalent.fi

Yritystieto
Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Sammio