Alma Talent Tietopalvelut blogi

Tekoäly auttaa Alma Talent Tietopalveluiden analyytikoita

Näin tekoäly helpottaa analyytikon työtä tilinpäätösten käsittelyssä

Tuhansien tilinpäätösten käsitteleminen manuaalisesti on analyytikoille iso urakka. Alma Talent Tietopalvelut otti työhön avuksi Weoptitin kehittämän tekoälysovelluksen, joka lukee tilinpäätöksiä analyytikon puolesta. Ratkaisu on vähentänyt rutiinityötä ja vapauttanut analyytikoiden aikaa haastavampiin asiantuntijatehtäviin.

Tilinpäätösten tarkastusluenta on perinteisesti tarkoittanut Alma Talent Tietopalveluiden analyytikolle valtavaa urakkaa, joka on pitkälti tarkkuutta vaativaa rutiinityötä. Haastavimpien tilinpäätöksen käsitteleminen saattaa viedä puolikin tuntia. 

Alma Talent Tietopalvelut saa yritysten tilinpäätöstiedot Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) toimittamista skannatuista pdf-tiedostoista. Pdf-tiedostojen laatu vaihtelee, ja monien tiedostojen luettavuudessa on toivomisen varaa.

Optimointi- ja tekoälyratkaisujen toimittaja Weoptit ryhtyi keventämään analyytikkojen urakkaa viime vuoden maaliskuussa. Yritys alkoi kehittää sovellusta tilinpäätösten pdf-tiedostojen lukutarkkuuden parantamiseen yhdessä Alma Talent Tietopalveluiden kanssa. Tulokset ovat olleet merkittäviä: lokakuuhun tultaessa manuaalisen työn määrä oli vähentynyt jo 15 prosenttia.

Tekoäly hyödyntää viittä eri mallia

Alma Talent Tietopalveluiden tietokantaan voi tulla päivässä tuhansia tilinpäätöksiä pdf-muodossa. Weoptitin kehittämä tekstintunnistuksella varustettu ratkaisu lukee jokaisen tilinpäätöksen käyttäen työssä viittä eri mallia. Ratkaisu yhdistää malleista parhaan ja täydellisimmän lopputuloksen. 

Mallit eliminoivat elementtejä, jotka tekevät tekstintunnistuksen hankalaksi, kuten kohinaa, alleviivauksia ja taustavärejä. Lisäksi mallit parantavat kontrastia ja tekevät luettavat kirjaimet selkeämmiksi.

Tulevaisuudessa, kun materiaalipankki kasvaa, tilinpäätösten tarkastusluennassa voidaan hyödyntää kehittyneempiä koneoppimismalleja. Silloin tekstintunnistus toimii entistä tarkemmin.

Aikaa todelliseen asiantuntijatyöhön

Weoptitin ratkaisu on osoittanut, että analyytikoilla jää enemmän aikaa todellisiin asiantuntijatehtäviin, kun rutiininomaiset tehtävät automatisoidaan. Näin analyytikot voivat käyttää aikaansa haastavien tapausten analysointiin. Tehokkuuden lisäksi myös asiantuntijoiden työhyvinvointi on lisääntynyt, kun osa manuaalisista rutiinitehtävistä on jäänyt pois.

Alma Talent Tietopalvelut ja Weoptit jatkavat tekoälysovelluksen kehittämistä edelleen. Seuraavana työlistalla on neuroverkkojen hyödyntäminen, jonka avulla sovelluksen lukutarkkuus voidaan nostaa entistä korkeammaksi.

Alma Talent Tietopalvelut analysoi ja vertailee tilinpäätöksiä luotettavasti ja puolueettomasti. Oikaisemme tilinpäätökset ainoana toimijana Suomessa ja tarjoamme siten yritysjohdolle, talousjohdolle, yrittäjille ja asiantuntijoille todellisuutta vastaavan kuvan yritysten liiketoiminnasta ja toimialojen kehityksestä. Oikaistuista tilinpäätöstiedoista koostuva tietokantamme on Suomen laajin ja ajallisesti kattavin: www.almatalent.fi/tietopalvelut 

Weoptit edustaa maailmanluokan erikoisosaamista optimointiratkaisujen kehittämisessä.  Weoptit toimittaa pääasiassa suuryrityksille liiketoiminnan optimointiratkaisuja hyödyntäen edistyksellistä koneälyä, koneoppimista ja optimointialgoritmeja. Weoptit on osa Visma Consultingia, joka on IT-konsultointiin ja ohjelmistoratkaisuihin keskittyvä palveluyritys. Sen erityisosaamisaluetta ovat palvelumuotoilu, digitaaliset palvelut, räätälöidyt IT-ratkaisut ja tiedolla johtaminen.

  • Päivämäärä: 3.3.2019, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Analysaattori - parhaalla datalla paras strategia

Parhaalla datalla paras strategia

Tiedotteet, tilinpäätökset, uutiset, nimitykset, sosiaalisen median viestit – you name it! Tärkeää tietoa kaikki tyynni, mutta kenellä on aikaa seurata loputonta uutisvuota, ja mistä kukakin tietää, mikä on tärkeää ja minkä voisi ohittaa? Totuus on kuitenkin se, että nopeat syövät hitaat myös datan kyllästämässä maailmassa. Hyvä yhteistyökumppani voi mennä sivu suun, kun omalla toimialalla tapahtunut yrityskauppa osuu silmiin vasta lehden palstoilta. Kilpailija voi tehdä tarjouksen potentiaaliselle asiakkaalle ennen sinua, koska on lukenut asiakkaan nimitysuutisesta aikaisemmin kuin sinä. Mutta miksi jäädä kakkoseksi, kun voi olla ykkönen? Anna Analysaattorin työskennellä puolestasi ja ottaa datasta niskalenkki. Analysaattori jalostaa dataaAnalysaattori on työkalu, joka yhdistää viranomaistiedon, yritysten tilinpäätöstiedon, Alma Talentin journalistisen uutisoinnin sekä sosiaalisen median viestit ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. Se tarjoaa sinulle juuri sen tiedon, jonka tarvitset. Analysaattori suunniteltiin alun perin talousjohdon tarpeisiin, mutta huomasimme nopeasti, että sitä käyttää koko liiketoimintajohto, ja lähdimme kehittämään palvelua sen mukaisesti. Analysaattorin kokoama data luo vakaan pohjan yrityksen strategiatyöhön: se hyödyttää toimitusjohtajaa kilpailijaseurannassa, talousjohtajaa yritysten tunnuslukujen vertailussa, myyntijohtajaa asiakkaiden prospektoinnissa ja hankintajohtajaa toimittajien arvioinnissa. Analysaattori pitää liiketoimintajohdon tietoisena toimintaympäristön muutoksista. Siihen ei pysty yksikään toinen palvelu Suomessa samassa laajuudessa. Me hyödynnämme Alma Talentin yritysanalyytikoiden huippuosaamista sekä Suomen laajinta b-to-b-talousjournalismia. Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin uutiset eivät Analysaattorissa hautaudu uutisvirtaan ja jää sinulta huomaamatta, vaan saat ne luettavaksesi juuri oikeaan aikaan. Analysaattori yhdistää koneälyn ja inhimillisen työnAnalysaattorin suosituin toiminto on tietojen haku yksittäisestä yrityksestä. Siihen se soveltuukin loistavasti. Otetaan esimerkki: Olet menossa tapaamaan uutta asiakasta ja haluat selvittää yrityksen taustaa. Analysaattorista saat käden käänteessä oikaistut tilinpäätöstiedot jopa kymmenen vuoden ajalta. Pidensimme yrityshistorian neljästä vuodesta kymmeneen vuoteen saamamme käyttäjäpalautteen pohjalta. Voit verrata yrityksen tunnuslukuja muihin yrityksiin. Näet, kuuluuko yritys Alma Talentin luokittelemiin menestyjiin ja voit arvioida yrityksen riskiluokkaa, jonka Analysaattori ilmaisee liikennevaloin.  Analysaattori on kuitenkin paljon enemmän kuin yksittäisen yrityksen tietolähde. Voit seurata yrityksiin liittyvää uutisointia ja sosiaalisen median viestejä, jotka päivittyvät Analysaattoriin välittömästi. Uutiset tuottavat pehmeää tietoa, signaalidataa, jota jokainen valpas myyntitykki tai markkinointijohtaja erityisesti arvostaa.Lähitulevaisuudessa voit ottaa signaalidatan tehokäyttöön: Analysaattorin algoritmit poimivat pian hakusanojen perusteella heinäsuovasta jokaisen neulan ja lisäävät sen uutisten joukkoon – sinun luettavaksesi. Uutisten ja some-nostojen lisäksi Analysaattori tarjoaa kullanarvoista tietoa yritysten päättäjistä ja vastuuhenkilöistä. Oma puhelintiimimme soittaa yrityksiin ja tarkistaa yritystiedot – muun muassa sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot ja vastuualueet – säännöllisin väliajoin. Tämä tieto näkyy Analysaattorissa muun muassa vastuuhenkilöiden listana. Myyntiponnistelut on helpompi kohdistaa heti alkumetreillä oikeisiin henkilöihin, kun myyjä tietää, kuka vastaa yrityksessä vaikkapa it-hankinnoista ja kuka koulutuspalveluista. On fiksumpaa lukea nimitysuutisista, yritysjärjestelyistä ja konkursseista Analysaattorista kuin kuulla niistä viikon päästä lounaspöydässä tai golfkentällä. Ja vielä piste iin päälle: viranomaisrekistereissä tapahtuvat muutokset päivittyvät tietoihin automaattisesti. Analysaattori uudistuuTulevien kuukausien aikana lisäämme Analysaattoriin uusia toimintoja parantaaksemme entisestään palvelun käytettävyyttä. Muun muassa Ryhmät- ja Poiminta-osiot uudistuvat. Voit luoda omia ryhmiä – esimerkiksi kilpailijoista ja toimittajista – ja verrata yrityksiä keskenään tai oman toimialansa sisällä. Jo nyt Alma Talentin medioiden uutiset on mahdollista kohdistaa omassa seurannassa oleviin ryhmiin. Osa uutisista on maksumuurin takana, mutta Analysaattori tarjoaa nämä herkut ilmaiseksi – y-tunnusten kera.Lisääntyvän datan maailmassa yrityksen menestys perustuu jalostettuun tietoon. Analysaattori tuottaa sitä ainutlaatuisella tavalla. Se yhdistää numeerisen ja pehmeän tiedon, jotta yritysjohto voi entistä paremmin hahmottaa isoa kuvaa ja ennakoida tulevaa.Me tiedämme, emme päättele. Liity sinäkin tietävään joukkoomme.  Artikkelin asiantuntijoina olivat tuotepäällikkö Jasmina Porkka ja liiketoiminnasta vastaava Marika Schugk.

Yritystieto
Case Destia,

Tietohuolto auttaa pitämään Destian asiakas- ja toimittajatiedot ajan tasalla

Suomen suurin infra-alan toimija Destia yhdisti asiakas- ja toimittajarekisterinsä yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla tietoja karsittiin, päivitettiin ja rikastettiin Alma Talent Tietopalveluiden tietohuollon avulla. Destia suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväyliä ja -ratoja, liikenne- ja  teollisuusympäristöjä sekä kokonaisia elinympäristöjä. Suunnittelu- ja toteutuspalvelut ulottuvat maanalaisesta rakentamisesta kattavaan maanpäälliseen toimintaan ja vaativasta pohjarakentamisesta aina energia- ja insinöörirakentamiseen saakka. Henkilöstöä yrityksessä on noin 1 600. Destia toimii osana arvoketjua, johon liittyy laaja joukko toimijoita ja sidosryhmiä – asiakkaiden ja tilaajien lisäksi myös lukuisia palvelun- ja tavarantoimittajia. Palvellakseen asiakkaitaan paremmin Destia panostaa voimakkaasti digitalisaatioon ja automatisointiin. Myös työmenetelmiä ja toimintatapoja kehitetään jatkuvasti uutta teknologiaa hyödyntäen. Vuosina 2018 ja 2019 Destia toteutti kaksi merkittävää järjestelmäuudistusta. Ensin asiakkuuden ja myyntityön järjestelmä CRM siirrettiin Microsoft Dynamics 365 -ympäristöön. Seuraavaksi Destia rakensi uuden hankintajärjestelmän ja siihen sisältyvän toimittajarekisterin samalle alustalle. Tässä yhteydessä asiakas- ja toimittajarekistereiden tiedot yhdistettiin toisiinsa. – Yhdistämisestä syntyi aikamoinen määrä tietoa yrityksistä ja toimijoista. Päällekkäisyyksiä piti siivota ja tietoa ajantasaistaa, kertoo järjestelmäasiantuntija Tiina Appelqvist Destian ICT-palveluista. Vanhat tiedot osoittautuivat hajanaisiksi ja osittain vanhentuneiksi, ja sama tieto saattoi esiintyä moneen kertaan hieman eri muodoissa. Tiedot oli saatava päivitettyä ja uudistettua. Tietohuoltopartnerikseen Destia valitsi Alma Talent Tietopalvelut. – He auttoivat karsimaan vanhaa dataa ja päivittämään sitä rikastamisprosessillaan. Kun se oli tehty, asensimme järjestelmäämme Alma Talentin Tietopalveluiden tarjoaman lisäosan, niin kutsutun Alma Talent -pluginin. Sen avulla meillä on nyt suora yhteys tietokannastamme heidän yritystietokantaansa. Esimerkiksi uuden asiakkaan tai toimittajan perustaminen rekisteriin kaikkine talous- ja taustatietoineen on helppoa ja tiedot päivittyvät järjestelmäämme automaattisesti. Jatkuva päivittäminen takaa sen, että tieto pysyy käyttökelpoisena. Ajantasainen ja luotettava tieto tärkeintä Tiina Appelqvistin mukaan jopa 80 prosenttia asiakasrekisterin tiedoista voi vanheta joiltakin osin vuoden aikana. Muun muassa yritysten omistussuhteissa ja yhteyshenkilöiden yhteystiedoissa tapahtuu paljon muutoksia. Tietohuollon ansiosta CRM-järjestelmän tieto on nyt yhtenäisempää, laadukkaampaa ja luotettavampaa. Se helpottaa Destian henkilöstön työtä. Konkreettista ajansäästöä tuo se, että Alma Talent -pluginin kautta haetun yrityksen talous- ja taustatiedot löytyvät heti Destian tietokannasta esitäytettyinä. Näin käyttäjien ei enää tarvitse kirjoitella käsin y-tunnuksia tai osoitteita. Samalla se vähentää esimerkiksi kirjoitusvirheiden määrää, jolloin datan laatu säilyy hyvänä. – Positiivista palautetta on tullut juuri tästä. Jotkut olivat täyttäneet tietoja käsin ja vasta myöhemmin ymmärtäneet, että kaiken olisi saanut haettua tietokannasta oikeaa painiketta painamalla. Eri käyttäjät tarvitsevat erilaista tietoa Destialaiset hyödyntävät Alma Talent -pluginin tarjoamia tietoja eri tarkoituksiin. Hankinnassa työskentelevät saattavat etsiä materiaali- ja palvelutoimittajien yhteystietoja, kun taas myyntivastaavia kiinnostaa asiakkaiden yhteys- ja taloustiedot. Kolmas käyttäjäryhmä on taloushallinnon henkilöstö. – Nyt myynti- ja ostolaskutus saavat pluginin kautta perustietoa esimerkiksi yrityksen taloustilanteesta. Heitä kiinnostaa, liittyykö yrityksen maksukykyyn kohonnutta riskiä tai onko yrityksen juridisessa tilassa tapahtunut muutoksia – esimerkiksi selvitystilaan joutuminen tai konkurssi. Näin pluginia hyödyntämällä saadaan osviittaa siitä, missä mennään, Appelqvist toteaa. Käyttöönotto oli sujuvaa Tietohuollon toteutus ja pluginin käyttöönotto kesti muutaman kuukauden ja sujui suunnitellusti. Destian järjestelmäarkkitehti vastasi kokonaisuuden toteutuksesta. – Toteutuksessa oli mukana monta tahoa samanaikaisesti, muun muassa järjestelmätoimittajia ja käyttäjiä. Järjestimme paljon testausta ja varmistimme, että kaikki toimii odotetusti. Käyttöönottoa helpotti myös Alma Talent Tietopalveluiden selkeä ohjeistus. Destia järjesti henkilöstölle sisäisiä koulutuskampanjoita ja tietoiskuja pluginin käytöstä. Appelqvistin mukaan henkilökunta on ottanut Alma Talentin tietohuoltoratkaisun hyvin vastaan. Tietoja on helppo hakea, ja manuaalinen tietojen päivittämisen tarve on vähentynyt. Näin käyttäjiltä säästyy aikaa omiin töihinsä. Säännöllistä tietohuoltoa hän suositteleekin kaikille, joilla on CRM-järjestelmä käytössään. Helppous on avainsana myös tulevaisuudessa. Luotettavaan tietoon on päästävä näppärästi käsiksi liikkuvassa työssä, vaikkapa Destialle tyypillisellä laaja-alaisella työmaalla. Appelqvist toteaakin, että tulevaisuudessa mobiilioptimointi korostuu entisestään.Kuva: Mikko Vähäniitty.

Yritystieto

Alma Talent Tietopalvelut on Taloushallintoliiton yhteistyöjäsen

Taloushallintoliiton yhteistyöjäsenet ovat tärkeitä kumppaneita taloushallintopalveluita tarjoaville yrityksille ja taloushallinnon ammattilaisille.Alma Talent Tietopalveluiden jäsenedut Taloushallintoliiton jäsenille:Tilinpäätösanalyysi 60 € + alv (norm. 135 €)Tilinpäätösanalyysi Taloushallintoliiton jäsenille, jotka ovat Tietopalvelut sopimuslisenssiasiakkaita: 60 € + alv. (norm. 135 €). Sopimusasiakkaat voivat hakea Tilinpäätösanalyysin jo analysoidusta yrityksestä napin painalluksella Tietopalveluista.Tilinpäätösanalyysi jo analysoidusta yrityksestä Taloushallintoliiton jäsenille asiakaspalvelusta tilattuna: 75 € + alv (norm. 135 €). Lue lisää Tilinpäätösanalyysistä ja katso malliraportti.  Tilaukset Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu: puh. 0800 141 070 email. tietopalvelut@almatalent.fi.Yritysjoukkovertailu: Benchmarking alk. 390 € + alvTaloushallintoliiton jäsenille etuhinta: Raportti valmiista yritysjoukoista hintaan 390 € + alv tai Alma Talent Tietopalveluiden tilinpäätöstietokannasta räätälöidystä yritysjoukosta hintaan 690 € + alv.Tarjous koskee vain sähköisiä pdf-raportteja ja yrityksen ensimmäistä tilausta. Lue lisää Benchmarking-raportista ja katso malliraportti. Tilaukset Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu: puh. 0800 141 070 email. tietopalvelut@almatalent.fi.Pk-yrityksen arvonmääritys tilitoimistokäyttöön 2 100 € + alv.Yrityksen arvonmääritys tilitoimistokäyttöön antaa selkeän ja perustellun arvion yrityksen osakekannan tai liiketoiminnan käyvästä arvosta. Arvonmääritysmenetelmänä on tuottoarvoperusteinen lisäarvomalli, jossa määritetään yrityksen oman pääoman tuottovaatimus sekä arvioidaan lähivuosien tuloksentekokykyä. Lisäksi raportti sisältää kassavirtapohjaisen arvonmääritystarkastelun. Arvonmäärityksessä otetaan huomioon tilinpäätösanalyysi, yrityksen liiketoiminta, asiakaskunta, kilpailijat, vahvuudet, riskit, investointitarpeet ja omaisuuserät.Taloushallintoliiton jäsenille etuhinta:  Pk-yrityksen arvonmääritys on hyvä pohja lisäarvopalveluille, sillä arvonmääritys ei sisällä muuta kuin itse arvonmäärityksen. Arvonmäärityksen ympärille asiantunteva tilitoimisto pystyy halutessaan tarjoamaan mm.:yrityskaupan konsultaatiotasukupolvenvaihdoksen suunnittelualaki-, vero- ja rahoitusneuvontaa.Lue lisää Yrityksen arvonmäärityksestä.Tilaukset Alma Talent Tietopalveluiden asiakaspalvelu: puh. 0800 141 070 email. tietopalvelut@almatalent.fi.Katso kaikki Alma Talentin edut Taloushallintoliitolle tästä.

Yritystieto
AKL toimialakatsaus |  Alma Talent Tietopalvelut

Autoala tietää, missä mennään

Uusien autojen myynti ei ole palannut entiselle tasolleen vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Se näkyy monen yrittäjän toiminnassa. AKL seuraa silmä kovana toimialakatsausta, sillä siitä on hyötyä koko alalle.Uusien autojen kauppa, vaihtoautokauppa, autohuolto, rengaskauppa ja autokatsastus. Siinä muutama autoalaan liittyvä osa-alue, jotka työllistävät Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa noin 45 000 ihmistä. Autoala on iso työllistäjä. Jos yleinen talouden tila heikkenee, henkilöstön määrää voidaan joutua vähentämään. Sellaista näkymää ei halua kukaan, ja siksi alan kehityksestä on oltava kartalla. Mitä tarkemmin tilanne tunnetaan, sitä varhemmin kehityksen suuntaan pystytään vaikuttamaan.Autoalan Keskusliitto AKL seuraa alaa jäseniensä edunvartijana. Yksi sen hyödyntämiä työkaluja on Alma Talent Tietopalveluiden toimittama autoalan toimialakatsaus. – Katsaus on tehty Alman kanssa jo 26 vuotta, eli todella pitkään, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.Neljännesvuosisata antaa keskeiselle autoalan toimijalle alan kehityksestä paitsi pitkän historiallisen perspektiivin, myös vankan tiivistelmän nykyisyydestä. Vuosittain ilmestyvä, yli 80-sivuinen raportti sisältää monta pihviä. Se alkaa toimitusjohtajan katsauksella, joka avaa alan näkymiä maailmanlaajuisesti ja kotimaassa. Rissan tehtävänä on olla perillä erityisesti autoalaan vaikuttavista megatrendeistä, autoteollisuuden suunnasta ja esimerkiksi siitä, miten Suomessa voitaisiin lainsäädännön keinoin nuorentaa yhtä Länsi-Euroopan vanhimmista autokannoista. Monikäyttöinen työkaluKatsauksen kovaa ydintä ovat vasta valmistuneista tilinpäätöstiedoista poimitut luvut. Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot analysoivat isojen ja pienien autoalan yrittäjien toiminnan laajuutta, kannattavuutta ja maksuvalmiutta. Katsauksessa vertaillaan lisäksi suurten suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten tilinpäätöksiä ja luodaan katsaus tulevaisuuteen. Rissan käsissä toimialakatsaus taipuu moneen käyttöön. Hän tekee lukujen perusteella esityksiä, joita hän esittää kentällä jäsenyrityksille. – AKL:n tehtävänä on toimia jäsenyritystemme liiketoiminnan tukena. Se tarkoittaa nimenomaan tutkittuun dataan perustuvaa tukityötä ja konsultointia. Katsaus on suunnattu erityisesti omille jäsenillemme. Se kertoo erinomaisen hyvin, millaisessa taloustilanteessa tällä hetkellä olemme.Rissa käyttää katsauksen tietoja myös vaikuttaessaan viranomaisiin ja ministeriöihin. Poliittisia päättäjiä kiinnostavat samat megatrendit kuin autoalaakin: väestön vanheneminen ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Esimerkiksi kymmenen vuoden päästä Suomessa on valtava määrä yli 80-vuotiaita. Onko heillä vielä ajokortti ja millaista autoa he ajavat? Entä haluavatko nuoret enää hankkia ajokorttia?Tulevaisuuden menestyjätAKL on kunnostautunut katsauksien teossa itsekin. Se on laatinut muun muassa kaksi autoalan tiekarttaa yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n kanssa. Kaikkia autoalan toimijoita kiinnostaa sekin, myllertävätkö sähköautot tulevaisuudessa automarkkinat, käytetäänkö autoissa bensaa ja dieseliä ja miten esineiden internet näkyy autojen varustelussa. AKL:n perustehtäviin kuuluu myös jäsenten kouluttaminen. Digiaikana se on iso pala purtavaksi. Autokauppias ei nimittäin myy enää pelkkää autoa vaan myös moninaisia palveluita. Fiksut autot tarvitsevat fiksun henkilökunnan, joka ei putoa kärryiltä.  Suuria rikkauksia autoala ei tällä hetkellä Suomessa tuota, mutta jokainen yrittäjä voi aina parantaa toimintaansa. Siihen Rissa kehottaa hakemaan näkemystä Alma Talent Tietopalveluiden toimialakatsauksesta. Siitä voi lukea, miten muut toimijat ovat alalla kehittyneet ja miten oma toiminta siihen suhteutuu. Yhdellä on voinut mennä huonommin kuin verrokkiyrityksillä, toisella paremmin. Syitä voi analysoida kukin tykönään ja muuttaa tarvittaessa bisneksen kurssia haluttuun suuntaan. AKL Summit kokoaa verkostoitujat Uusia ideoita liiketoiminnan kehittämiseksi AKL tarjoaa lokakuun 31. päivänä Helsingissä vuotuisessa huipputapahtumassa, AKL Summitissa. Alma Media on tapahtuman yhteistyökumppani. Alma Talent on osa Alma Media -konsernia. Tänä vuonna tilaisuus pohtii, millaisia tykötarpeita tulevaisuuden menestyvä yritys tarvitsee. Yksi ainesosa on ilmeinen: hyvä johtaminen. Se on iso haaste toimialalle, joka on tähän asti pärjännyt ilman pitkälle vietyä digitalisaatiota. Nyt autot ovat täynnä älyprosesseja, joita on ymmärrettävä. – Johtajan vasemman käden pitäisi touhuta koko ajan, jotta palkat voitaisiin maksaa. Samalla oikean käden pitäisi olla koko ajan tulevaisuudessa ottamassa selvää uusista ratkaisuista. Olisi tiedettävä, mitä otetaan käyttöön milloinkin ja miten henkilöstön osaamista kehitetään, Rissa miettii. Tulevaisuuden haasteista ja monesta muustakin kiperästä kysymyksestä pääsee vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa Finlandia-talossa. Siellä voi verkostoitua, ja juuri sitä ala arvostaa.AKL:n jäsenistö voi lukea autoalan katsausta sähköisessä muodossa liiton kotisivuilla. 

Yritystieto
Sammio