Alma Talent blogi

Digitaalinen asuntokauppa FAQ_1200x628-2

Nyt asuntokauppa kannattaa hoitaa sähköisesti! Tässä vastaukset yleisempiin kysymyksiin DIAS-palvelusta

Nyt jos koskaan on aika hoitaa asuntokauppa digitaalisesti, ajasta ja paikasta riippumatta. Se onnistuu KIVI-kiinteistövälitysjärjestelmän kautta DIAS Digitaalinen asuntokauppa -palvelussa.

– DIASissa on mahdollista viedä huoneistokaupat läpi nopeammin ja joustavammin – milloin vain ja missä vain, Alman asumisen palveluissa kiinteistönvälitys- ja pankkiasiakkuuksista vastaava myyntipäällikkö Pia Lundenberg kiteyttää.

– Digitaalisessa asuntokaupassa kaupantekohetkeä ei tarvitse sovitella myyjän, ostajan ja pankin aikatauluihin. Osakekirjoista ei kiinteistövälittäjän tarvitse enää huolehtia, eli niitä ei tarvitse tilata ostajan pankkiin, ja kaikenlainen muukin asiakirjojen skannailu ja arkistointi on jäänyt historiaan. Kaikki kauppaan tarvittavat asiakirjat ovat kaupanteon jälkeen kiinteistövälitysjärjestelmässä, josta välittäjä vain lataa ne ja toimittaa isännöitsijälle, Lundenberg jatkaa.

DIASissa välitysliike saa palkkionsa parissa päivässä

Alman KIVI-kiinteistönvälitysjärjestelmä on välittäjien eniten käyttämä asiakastietojärjestelmä. KIVI-järjestelmän kautta käytettävässä DIASissa kiinteistövälittäjän tehtäväksi jää varmistaa, että ostaja ja myyjä ovat sopineet maksuihin ja lainaan liittyvät asiat pankkinsa kanssa sekä käynnistää kaupantekoprosessi lähettämällä tarvittavat tiedot ja liitteet pankkien käsiteltäväksi DIAS-palvelun kautta.

Kun pankit ovat tarkastaneet kaupan edellytykset, välittäjä käynnistää DIASissa allekirjoitusvaiheen, lataa kaupan dokumentit järjestelmästä ja lähettää ne isännöitsijälle sekä hoitaa varainsiirtoveroilmoituksen.

– Digitaalinen kauppa ei ainoastaan ole ostajalle ja myyjälle joustava, vaan sen ansiosta myös kaupan läpimenoaika lyhenee huomattavasti. Tämän myötä myös välityspalkkio tuloutuu välittäjälle nopeammin kuin perinteisessä kaupankäynnissä, Lundenberg sanoo.

Yleisimmät kysymykset ja vastaukset DIASista

Kiinteistönvälittäjillä on monenlaisia kysymyksiä liittyen sähköiseen kaupankäyntiin. Kokosimme tähän vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Voiko minkä tahansa kaupan tehdä sähköisenä DIASissa, vai onko niiden suhteen jotain rajoituksia?

Tällä hetkellä kauppa on mahdollista tehdä DIASissa, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Kauppa tehdään yhdellä kauppakirjalla ja kauppahinta maksetaan yhdessä maksuerässä, eikä kaupan kohteena olevan huoneiston taloyhtiön osakeluettelo ole siirrettynä Maanmittauslaitoksen Huoneistotietojärjestelmään. (Jos esimerkiksi autopaikka myydään eri osakesarjalla, siitä täytyy tehdä oma DIAS-kauppa.)
  • Kaikki myyjät ovat luonnollisia henkilöitä (ei esim. yrityksiä tai kuolinpesiä), kaikilla myyjillä on sama pankki ja kaupan kohteena oleva osakekirja on myyjän pankin hallussa.
  • Kaikki ostajat ovat luonnollisia henkilöitä (ei esim. yrityksiä tai kuolinpesiä), kaikilla ostajilla on sama pankki ja kaupan rahoituksen hoitaa pankki.
  • DIASia kehitetään aktiivisesti, joten yllä oleva lista elää.
Mitä tietoja välittäjän tulee lähettää DIASiin?

Kaupanteko DIASissa käynnistetään välitysjärjestelmästä, jossa DIAS-osioon syötetään kauppaa koskevat lisätiedot eli ostajan ja myyjän pankit, välityspalkkion tiedot, kauppakirja ja liitteet. Muut tiedot on jo syötetty toimeksiannon hoitamisen aikana, eikä niitä tarvitse naputella uudelleen. Nämä tiedot lähetetään DIASiin yhdellä napin painalluksella, ja kauppa käynnistyy. Tämän jälkeen pankit tarkastavat kaupan edellytykset omalta osaltaan.

Kuinka nopeasti pankki tarkastaa/kuittaa kauppakirjan, kun se on saapunut DIASiin?

Ensin kaupan tarkastuksen tekee myyjän pankki ja sitten ostajan pankki. Mukana olevat pankit ovat sitoutuneet tiettyihin käsittelyaikoihin, eli pankkien tarkastukset hoidetaan aina viimeistään seuraavana päivänä. Näin ollen tarkastuksiin menee vain kaksi päivää!

Miten myyjä ja ostaja pääsevät allekirjoittamaan kauppakirjan DIASissa?

Kun pankit ovat tarkastaneet kaupan, välittäjä pääsee käynnistämään allekirjoitusvaiheen kiinteistövälitysjärjestelmänsä kautta. Myyjä ja ostaja saavat sähköpostitse kutsun kauppakirjan allekirjoitukseen.

Kuka hoitaa ja tilaa osakekirjat?

DIAS-kaupassa välittäjän ei tarvitse huolehtia osakekirjoista enää lainkaan. Osakekirjoja ei tilata tai liikutella ennen kauppaa. Pankit hoitavat niiden siirron ja siirtomerkinnät allekirjoitusten ja maksujen jälkeen DIASissa annettujen valtuutusten nojalla. Tässäkin kohdassa välittäjältä siis vapautuu aikaa.

Miten varainsiirtovero hoidetaan DIAS-kaupassa?

DIAS-kaupassa ostajan pankki maksaa mahdollisen varainsiirtoveron kauppahinnan maksun yhteydessä: maksuun tarvittava viite haetaan automaattisesti välittäjän puolesta. Varainsiirtoveron maksusta tulee välittäjälle kuitti omaan kiinteistövälitysjärjestelmään. Välittäjän tehtäväksi jää vain varainsiirtoveroilmoituksen tekeminen.

Miten DIAS-kaupassa maksetaan välityspalkkio?

Pankit hoitavat kaikki DIAS-kaupan maksut, eli ensin ostajan pankki maksaa kauppahinnan ja mahdollisen varainsiirtoveron, minkä jälkeen myyjän pankki maksaa välittäjälle välityspalkkion.

Miten välittäjä saa kaikki kauppaan liittyvät asiakirjat, kun kauppa on tehty?

Kun kauppa on valmis, eli kauppakirja allekirjoitettu ja kaikki maksut hoidettu, ovat kaikki tiedot valmiista kaupasta saatavilla suoraan välitysjärjestelmästä. Sieltä välittäjä voi ladata kauppakirjan, varainsiirtoverokuitit sekä osakekirjakopion. Ei siis enää paperidokumenttien skannailua!

Kuinka nopeasti kauppa keskimäärin viedään läpi DIASin avulla?

Kun kaupan ehdoista on sovittu ja kauppa lähetetään DIASiin, kuluu keskimäärin 2,6 päivää siihen, että kauppa on valmis. Nopeaa - eikö totta!


Lisätietoja Alma Talentin asunto- ja kiinteistökaupan tuotteista ja palveluista:
myyntipäällikkö Pia Lundenberg (puh. 040 522 1967)
myyntipäällikkö Kenneth Ramstedt (puh. 040 777 8403).

  • Julkaistu: 31.3.2020
  • Päivitetty: 11.3.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Kiinteistötieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Kiinteistö- ja huoneistohaun avulla löydät ajantasaisen tiedon kaupankäynnin tueksi

Kiinteistökauppa vaatii paljon taustatyötä sekä erilaisten tietojen ja asiakirjojen hakemista. Tähän kaikkeen kuluu valtavasti aikaa ja vaivaa, joka saattaa turhauttaa kaiken kiireen keskellä. Viime vuosina digitalisaatio on muokannut pysyvästi myös kiinteistöalaa mahdollistaen mm. sähköisen kiinteistökaupan. Prosessit sähköistyvät ja automatisoituvat entisestään, jolloin myös tiedonhaun tulee olla tehokasta ja ketterää. Kiinteistö- ja huoneistohaku tarjoaa ratkaisun tiedonhaun sujuvoittamiseen kiinteistö- ja asuntokaupan sekä kiinteistöalan ammattilaisille. Palvelu kokoaa kaiken tarpeellisen tiedon yhteen palveluun. Palvelusta löytyy kattavat tiedot kiinteistöistä, rakennuksista sekä taloyhtiöistä ja huoneistoista, jolloin esimerkiksi kiinteistövälittäjän yleisen selonottovelvollisuuden täyttämisestä tulee helppoa ja vaivatonta. Kiinteistö- ja huoneistotietopalvelun kautta onnistuu myös asuntokauppaa varten tarvittavien virallisten dokumenttien lataaminen, mm. yhtiöjärjestys ja osakeluettelo.Monipuoliset tiedonhaun kriteerit tehostavat prosessejaKiinteistö- ja huoneistohaussa tiedonhausta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Uudistetussa palvelussa alkuun pääsee usealla eri lähdetiedolla, kuten taloyhtiön nimellä, kiinteistötunnuksella tai osoitteella. Karttapalvelun avulla tiedonhaku monipuolistuu entisestään, kun kohteiden tarkastelu onnistuu kartalla tarkemmin suhteessa ympäristöön tai monipuolisiin tausta-aineistoihin. Karttapalvelu mahdollistaa mm. eri alueiden sosioekonomisten teemojen tarkastelun, ajantasaisten ilmakuvien ja asemakaavojen hyödyntämisen tai Etuovi.com:issa myynnissä olevien kohteiden tarkastelun kartalla. Rajapinnat automatisoivat tiedonsaantiaKiinteistö- ja huoneistohaku on mahdollista integroida rajapinnan avulla muihin käytössä oleviin järjestelmiin. Tällöin tieto siirtyy suoraan käytössä olevaan järjestelmään ilman erillisen käyttöliittymän tarvetta. Kun tieto liikkuu järjestelmien välillä automaattisesti, säästyy tiedonhakuun käytettävä aika muihin tärkeämpiin tehtäviin.Rajapinnan voi integroida suoraan esimerkiksi kiinteistövälittäjän kiinteistövälitysjärjestelmään, jolloin kaikki kaupankäyntiin liittyvät dokumentit, mm. sopimukset, kohdetiedot ja viralliset asiakirjat löytyvät kootusti yhdestä paikasta. Myös kiinteistöjen hallintaan liittyvät järjestelmät, kuten kiinteistöhuoltoyhtiöiden ja kiinteistöomistajien systeemit, voidaan kytkeä rajapintaan virtaviivaistamaan toimintaa.Kiinteistö- ja huoneistohaku arjen helpottajanaKiinteistövälittäjän kolme keskeisintä hyötyä:Kun uusi kohde tulee välitettäväksi, voidaan kohteesta kerätä helposti tärkeitä tietoja etukäteen, kuten lainhuutotietoja, rasitustietoja tai kyseisen kiinteistön omistajakuvioita.Palvelusta löytyy kaikki kaupan liitteeksi tarvittavat viralliset kiinteistö-, huoneisto- ja osakeluettelotodistukset sekä karttatulosteet.Etuoven Taloyhtiötuotteen avulla löytyy myös taloyhtiöön tehdyt merkittävät remontit toteutusvuosineen sekä yhtiössä myynnissä olevien ja olleiden kohteiden tiedot hintapyyntötietoineen. Näin tulevan kohteen hinnoittelua voidaan peilata muihin samalla alueella tai taloyhtiössä myynnissä oleviin kohteisiin.Pankkien kolme keskeisintä hyötyä:Vakuuksina toimivien kiinteistöjen ja huoneistojen tietojen selvitys onnistuu helposti yhdestä järjestelmästä.Vakuutuskannan päivittämiseen tarvittavat viralliset dokumentit löytyvät kaikki samasta palvelusta.Rajapinta mahdollistaa monipuoliset ohjelmistorobotiikan sovellukset, jolloin prosesseja voidaan automatisoida.Tilaa Kiinteistö- ja huoneistohaku käyttöösi tästä tai tilaa palvelu käyttöösi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme: p. 0800 141 070 tai tietopalvelut(at)almatalen.fi

Kiinteistötieto

Huoneistotietojärjestelmä digitalisoi asunto-osakkeita koskevat tiedot ja omistajamerkinnät

Uudistetusta Kiinteistö- ja huoneistohausta löytyy nyt myös huoneistotietojärjestelmään kirjatut tiedot, jolloin käyttäjä löytää helposti kaiken tarvitsemansa tiedon asuntokauppaa varten yhdestä järjestelmästä. Suomessa otettiin vuonna 2019 käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä (HTJ), jonka tavoitteena on saada kaikki asuinhuoneistoja koskevat tiedot sähköiseen muotoon ja parantaa näin huoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta. Järjestelmään kerätään vähitellen kattavat tiedot mm. osakehuoneistojen ominaisuuksista, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Huoneistotietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen uudet taloyhtiöt on perustettu ainoastaan digitaalisesti, eikä perinteistä osakekirjoja enää paineta. Vanhempien taloyhtiöiden siirtyminen järjestelmään on kaksivaiheinen ja sen on määrä tapahtua vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöt siirtävät osakeluettelonsa järjestelmään. Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, osakkeenomistaja rekisteröi omistuksensa. Hae käyttöoikeutta ajoissa Vuodesta 2024 eteenpäin kaikki omistajatiedot löytyvät yhdestä rekisteristä ja asuinhuoneistojen kauppa digitalisoituu entisestään. Rekisteriä ylläpitää Maanmittauslaitos ja tietojen hyödyntämiseen tarvitaan käyttölupa, jota voivat hakea mm. pankit ja kiinteistövälittäjät sekä muut asunto-osaketietoa työssään tarvitsevat. Asunto-osakekaupan digitalisoituminen etenee kovaa vauhtia, joten nyt on hyvä hetki varmistaa tarvittavat luvat kuntoon, jotta HTJ-tiedot ovat saatavilla helposti Alma Talentin Kiinteistö- ja huoneistohausta. Huoneistotietojärjestelmän käyttöluvan saamisessa voi kestää jopa useampi viikko, joten vaikka digitaalinen asuntokauppa tai HTJ:n taloyhtiö- tai huoneistotiedot eivät vielä tuntuisikaan ajankohtaiselta, kannattaa lupaprosessi laittaa aluille hyvissä ajoin. Luvan saaminen ei aiheuta lisäkustannuksia, mutta se on hyvä hoitaa ajoissa kuntoon. Tällöin on mahdollista tarvittaessa hakea Kiinteistö- ja huoneistohausta esimerkiksi taloyhtiön Osakeluettelo ja Osakehuoneistotuloste - ajantasaisina suoraan HTJ:stä. Kiinteistövälittäjien uudet toimintatavat Huoneistotietojärjestelmän myötä myös kiinteistövälittäjien työhön tulee muutoksia. Toimintatavan valitsemiseksi tulee selvittää, kuuluuko taloyhtiö huoneistotietojärjestelmään ja onko myyjällä osakekirja vai sähköinen omistajamerkintä. Tulevaisuudessa kiinteistövälittäjällä on kolme uutta mahdollista toimintatapaa kaupankäynnin pohjana: Välitettävä huoneisto on taloyhtiössä, joka on jo huoneistotietojärjestelmässä. Tämän tieto on helposti tarkistettavissa Kiinteistö- ja huoneistohausta. Tarkista samalla, onko myyjä omistajana osakeluettelossa. Ellei näin ole, myyjän on syytä rekisteröidä oma omistuksensa huoneistotietojärjestelmään ennen myyntiä. Taloyhtiö on huoneistotietojärjestelmässä, mutta myyjällä on vielä paperinen osakekirja. Tässä tapauksessa myyjä tekee merkinnän osakekirjaan normaalisti. Ostajan on puolestaan haettava omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta kahden kuukauden kuluttua kaupan allekirjoituksesta ja toimitettava samalla paperinen osakekirja Maanmittauslaitokselle mitätöitäväksi. Myyjällä on jo sähköinen omistusmerkintä huoneistotietojärjestelmässä. Tällöin ostajan on haettava omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta ja myyjän on annettava suostumus uuden omistajan omistusoikeiden rekisteröinnille. Suostumus voidaan osoittaa liittämällä hakemukseen esim. jäljennös kauppakirjasta ja myyjän yhteystiedot, jotta Maanmittauslaitos voi varmistaa suostumuksen myyjältä. Alman asumisen palvelukokonaisuus auttaa tehostamaan asuntokauppaan liittyviä prosesseja tarjoamalla kaikki digitaaliseen asuntokauppaan tarvittavat palvelut aina tiedonhausta kaupantekoon. Huoneistokauppa on mahdollista hoitaa tällä hetkellä digitaalisena paperisilla osakekirjoilla DIAS Digitaalinen asuntokauppa -palvelussa. Huoneistotietojärjestelmän lupahakemus kiinteistövälittäjälle Hae lupaa Huoneistotietojärjestelmän (HTJ) tietojen hyödyntämiseen seuraavien ohjeiden mukaan: Tutustu esitäytettyyn lupahakemukseen ja sen ehtoihin täällä. Hakemuksella näkyy kuvitteellisen yrityksen yhteystiedot. Jos lupahakemukseen esitäytetyt valinnat koskien palveluita ja niiden käyttötarkoitusta ovat osaltanne oikein, pyydämme vahvistamaan sen tällä lomakkeella. Samalla vahvistatte, että olette tutustuneet luvan ehtoihin ja annatte Alma Talentille valtuutuksen hakea palvelun käyttölupaa puolestanne Maanmittauslaitokselta. Jos haluatte muuttaa esitäytetyn hakemuksen tietoja koskien palveluita ja niiden käyttötarkoitusta, olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme tietopalvelut@almatalent.fi HUOM! Tällä hakemuksella lupaa voivat hakea vain kiinteistövälittäjät. Jos edustat jotain muuta toimialaa ja tarvitset käyttöluvan Huoneistotietojärjestelmän tietojen tarkasteluun, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Kun huoneistotietojärjestelmän käyttölupa on kunnossa, voi Kiinteistö- ja huoneistohausta tarkistaa maksutta, onko tietyn taloyhtiön osakeluettelo jo viety HTJ:ään tai mitkä osakeryhmätunnukset kuuluvat mihinkin taloyhtiöön. Näin jo ennen kohteen välityssopimuksen tekemistä on tiedossa, onko taloyhtiö digitalisoinut jo osakeluettelonsa ja kohteen myyntiin vodaan varautua paremmin. Jos yhtiön tiedot löytyvät huoneistotietojärjestelmästä, voit hakea palvelustamme esimerkiksi taloyhtiön ajantasaisen Osakeluettelotulosteen.  

Kiinteistötieto
Alma Talent Asuntopuntari

Tarkat ja luotettavat asuntojen hinta-arviot ovat nyt katsottavissa Alman Asuntopuntarista

Alman Asuntopuntari on tekoälyyn pohjautuva b2b-palvelutuote, joka tarjoaa koko Suomen kattavat arviot asuntojen ja kiinteistöjen hinnoista sekä niiden ennustetusta kehityksestä. Alma Talent vahvisti asumisen datan ja kiinteistötiedon tuoteportfoliotaan hankkimalla eCraftilta asuntojen ja kiinteistöjen arvostus- ja hintakehityspalvelu Asuntopuntarin. Palvelun kehitys alkoi vuonna 2018 yhteistyössä Suomen suurimman asuntohakupalvelun Etuovi.comin ja Kiinteistömaailman kanssa. Kiinteistönvälittäjät, pankit, kiinteistösijoittajat, rakennuttajat ja monet muut kiinteistötoimialan yrityksen saavat jatkossa Asuntopuntarista tarkat ja luotettavat arviot suomalaisten asuntojen hinnoista sekä niiden kehityksestä.Suomen parhaat hinta-arviot jokaiselle asunnolleAsuntokauppaan liittyen monet eri sidosryhmät tarvitsevat päätöstensä tueksi tarkat ja luotettavat arviot asuntojen hinnoista sekä niiden kehityksestä. Ostajat ja myyjät haluavat asuntokaupoistaan vähintään käyvän markkinahinnan. Kiinteistönvälittäjät haluavat edistää asuntokauppaa ja tarjota kohtaamisiin tietoa, luotettavuutta ja asiantuntemusta. Pankit tarvitsevat tiedon asuntojen vakuusarvoista erityisesti lainapäätösten ja riskienhallinnan kannalta, mutta myös lainojen lisämyynnin ja regulaation näkökulmista. Rakennuttajat ja kiinteistösijoittajat haluavat ymmärtää alueellisen hintakehityksen voidakseen investoida oikein.Suomen paras näkymä asuntomarkkinoiden kehityksestä kokonaisuutenaAsuntopuntari tarjoaa yksittäisten asuntojen hinta-arvioiden lisäksi myös parhaan näkymän asuntomarkkinoiden alueellisen hintakehitykseen. Mutta mikä tekee Asuntopuntarista Suomen parhaan työkalun asuntojen hinta-arvioiden tekemiseen tai alueellisen hintakehityksen arvioimiseen? Asuntopuntarin kehityksen taustalla on iso määrä dataa sekä hyvin suunniteltuja koneoppimismalleja, joilla saadaan hyvin tarkat, koko Suomen kattavat ennusteet. Suomen luotettavin asuntojen hinta-arviotyökalu kattaa koko Suomen, mutta tarjoaa myös mahdollisuuden tarkastella pienempiä alueita tai jotain tiettyä yksittäistä asuntotyyppiä. Asuntopuntari on äärimmäisen tarkka ja tulokset osoittavat, että yksittäisen asunnon hinta-arvion virhemarginaali on parhaimmillaan keskimäärin alle 6 prosenttia. Asuntopuntarin taustalla olevat koneoppimismallit kykenevät tuottamaan myös selkokielisiä selityksiä, mikä tekee Asuntopuntarista erittäin käyttäjäystävällisen ja sen tulokset helposti ymmärrettäviksi.Hyperlokaali. Hintakehitys kattaa koko Suomen ja tarjoaa mahdollisuuden esim. tarkastella pieniä alueita ja/tai tiettyjä kohdetyyppejä.Tarkka. Yksittäisen asunnon mediaanivirhe on yleisessä tapauksessa alle 6 %. Vakaa. Ennusteissa ei esiinny satunnaisvaihtelua tai suuria poikkeamia. Selkoäly. Koneoppimismallit tuottavat myös selkokieliset selitykset. Näin käyttäjä voi luottaa koneen tuottamiin lukuihin, koska hän ymmärtää, mihin ennusteet perustuvat. Validi. Vertailussa ennusteet ovat hyvin lähellä Tilastokeskuksen hintaindeksiä.Asuntopuntarin jatkokehitys tulee jatkumaan tänä vuonna ja tulevaisuudessa se tulee mahdollisesti tarjoamaan apuja myös vuokra-asuntojen hinnanmääritykseen. Mikäli liiketoiminnassasi olisi hyötyä koko Suomen ja kaikki asuntotyypit kattavista hinta- ja myyntiaikaennusteista, niin olethan yhteydessä. Kerromme mielellämme Asuntopuntarista lisää.Lisätietoja Asuntopuntarista sinulle antaa:myyntipäällikkö Kenneth Ramstedt. puh. 040 777 8403myyntipäällikkö Pia Lundenberg, puh. 040 522 1967

Kiinteistötieto
TP-Kivi integraatio

Kiinteistövälittäjälle nyt lainhuuto- ja rasitustodistus sekä muut kiinteistökaupan asiakirjat suoraan KIVI:stä

Autamme kiinteistövälittäjiä tehostamaan prosessejaan tarjoamalla nyt entistäkin kokonaisvaltaisemman ja yhtenäisemmän palvelukokemuksen. Alman asuntokaupan kokonaisuus kattaa kaikki kiinteistövälittäjän asuntokaupassa tarvitsemat palvelut: kohteen myymisen ja markkinoimisen Suomen suurimmalla markkinapaikalla Etuovi.comissa, toimeksiantoprosessin hallinnoimisen ja digitaalisen asuntokaupan tekemisen KIVI-toiminnanohjausjärjestelmässä, sekä tarvittavien kiinteistö-, rakennus-, taloyhtiö- ja huoneistotietojen hankkimisen Tietopalveluista.Entistä yhtenäisempi Alman asumisen palvelukokonaisuus toteutetaan vaiheittain Ensimmäisenä konkreettisena parannuksena olemme tuoneet helpotusta kiinteistövälittäjille toimeksiantojen taustatietojen selvitykseen ratkaisulla, joka säästää aikaa ja klikkauksia.Alma Talentin sopimusasiakkaina olevat kiinteistövälittäjät voivat nyt hakea kiinteistöjen viralliset ja ajantasaiset raportit ja asiakirjat suoraan KIVI-kiinteistövälitysjärjestelmästä. KIVI:stä ostetut kiinteistön asiakirjat myös tallentuvat automaattisesti kohteen toimeksiantokortille, joten kiinteistövälittäjällä säästyy huomattavasti aikaa, kun tietoja ei tarvitse enää hakea eri palvelusta. Alma Talentin sopimusasiakkaille on KIVI:ssä saatavilla myös maksuton kiinteistötunnuksen haku selostusliitteeltä kiinteistön osoitteen avulla, mikäli kiinteistötunnus ei ole vielä tiedossa selostusliitettä täytettäessä. Alma Talent ja KIVI muodostavat kiinteistövälittäjälle lyömättömän työkalunTulevaisuudessa mahdollistamme kiinteistövälittäjille myös digitaalisen kiinteistökaupan tekemisen suoraan KIVI:stä, kun Alma Talentin Kiinteistökaupan luonnostelupalvelun käyttö mahdollistetaan KIVIn kautta. Käytännössä tällöin kiinteistövälittäjän on mahdollista käynnistää digitaalinen kiinteistökauppa hyödyntämällä KIVIin täydennettyjä tietoja sekä seurata allekirjoitusvaiheen etenemistä KIVI:stä. Kaupan valmistuttua välittäjä voi myös ladata allekirjoitetun kauppakirjan suoraan KIVI:stä.Tulevaisuudessa kiinteistövälittäjä saa suuren osan asuntokauppaan tarvitsemistaan palveluista ja tiedoista KIVI:stä, jossa on mahdollista hallinnoida kohteen myyntiprosessia, ostaa kohteen viralliset ja ajantasaiset asiakirjat sekä käynnistää digitaalinen asuntokauppa ja seurata sen etenemistä.Hanki tietopalvelut käyttöösi ja hyödynnä asuntokaupan palvelukokonaisuus suoraan KIVI:stä. Lisätietoja antaa Alma Talentin asiakaspalvelu:tietopalvelut@almatalent.fipuh. 0800 141 070, ma-pe klo 8.30–16.30

Kiinteistötieto
Sammio