Alma Talent blogi

Analysaattori Oman pääoman tuotto

Onko yrityksesi tuottavuus heikompi kuin kilpailijoilla? Ota Analysaattori avuksi.

Aiheuttaako yrityksesi oman pääoman tuoton kehitys harmaita hiuksia? Haluaisitko selvittää, miksi se on jäänyt heikoksi ja miten sitä voisi kehittää? Yksinkertainen DuPont-analyysi* on mainio keino selvittää, mistä ongelma kiikastaa. Oman pääoman tuoton (ROE) voi jakaa esimerkiksi kolmelle eri osa-alueelle: kannattavuudelle (nettotulosprosentti), tehokkuudelle (pääoman kiertonopeus) ja pääomarakenteelle (velkavipu).
Kun tarkasteltaville yrityksille lasketaan nämä kolme tunnuslukua, pääsemme tarkemmin kiinni siihen, miten oman pääoman tuotto muodostuu. Se saadaan laskettua näiden kolmen tunnusluvun tulona seuraavasti: 

DuPont analyysi

DuPont-analyysi on kätevä liikkeenjohdon työkalu, kun halutaan varmistua, että liiketoiminnan kehittämisessä keskitytään oikeisiin asioihin. Mikäli kehityspanos on huonosti kohdennettu, voidaan resursseja käyttää marginaalisiin parannuksiin ja lopullinen hyöty panostuksesta jää vähäiseksi.

Rakennusyhtiöt vertailussa

Valitsin esimerkeiksi kolme pirkanmaalaista rakennustoimialan yritystä. Yritys A:n oman pääoman tuotto on kahta kovinta kilpailijaa, Yritys B:tä ja Yritys C:tä, heikompi. Aiemmin Yritys A:n oman pääoman tuotto oli toimialan keskitasolla ja samalla tasolla kuin kilpailijoilla, mutta viimeisen kolmen vuoden aikana se on heikentynyt ja laskenut kilpailijoita alemmas. Katsotaanpa ensiksi lukuja:

 Yritys A
Yritys B
Yritys C
 Tilikausi 2018 2018 2018
 Nettotulos 2,04 %
 7,03 %
 4,20 %
 Pääoman kiertonopeus
 1,78 2,72 4,30
 Velkavipu 2,64 1,25 1,45
 Oman pääoman tuotto (ROE)
 9,60 %
 23,89 %
 26,11 %

Yritys A:n ROE on helppo laskea seuraavalla laskutoimituksella: 2,04% x 1,78 x 2,64 = 9,60 %.
Sarakkeen jokaisella luvulla on merkitystä lopputulokseen. Näin ollen analyysia tehdessä voisi miettiä, millainen oman pääoman tuotto olisi, jos nettotulos olisikin 3 tai 6, tai jos pääoman kiertonopeus kehittyy tai velkavipu olisi erilainen. DuPont-analyysin avulla voi siis tarkastella erittäin laajaa ongelmaa – huonoa oman pääoman tuottoa – ja eritellä, mikä osa-alue näyttää parhaalta ja mikä huonoimmalta. 

Käsitteet selviksi

Jotta analyysista saa enemmän irti, avaan hieman käsitteitä kannattavuus, tehokkuus ja velkavipu.
Kannattavuus kuvaa, miten kilpailukykyistä yrityksen liiketoiminta toimialallaan on. Kannattavuus on kriteeri, jonka avulla saman toimialan yrityksiä on helppo verrata keskenään. On kuitenkin huomioitava, että nettotulosprosentilla ei kannata vertailla eri toimialojen yrityksiä keskenään.
Tehokkuus kuvaa sitä, miten paljon liikevaihtoa yritys pystyy luomaan liiketoimintaan sitoutuneella pääomalla eli yrityksen varallisuudella. Tehokkuus kertoo paljon yrityksen toimialan luonteesta. Esimerkiksi palveluliiketoiminnoilla on huomattavasti korkeampi pääoman kiertonopeus kuin perusteollisuuden toimialoilla nimenomaan liiketoiminnan luonteen takia.
Velkavivun avulla oman pääoman tuottoa voi nostaa vieraan pääoman kustannuksen ollessa sijoitetun pääoman tuottoa alhaisempi. Liian korkeaan velkaantumiseen liittyy luonnollisesti riskejä.

Yritys A:n tilanne kilpailijoihin verrattuna

Yritys A:n lukuja tarkasteltaessa nähdään, että kannattavuus ja tehokkuus ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat eniten kilpailijoita heikompaan oman pääoman tuottoon. Velkavipu on jo hyvällä tasolla, mikä kääntyy omistajien hyödyksi, kunhan tehokkuutta ja kannattavuutta saadaan parannettua.
Kahta kilpailijaa tarkastelemalla voidaan havaita, että yritykset eroavat toisistaan merkittävästi tehokkuuden ja kannattavuuden osalta. Yritys B:n nettotulosprosentti on korkeampi, kun taas Yritys C:n tehokkuus on muita parempi. 

Miten Yritys A voi tunnistaa kehityskohteita?

Yritys A:lla on lukujen valossa paljon tekemistä kannattavuuden ja tehokkuuden kanssa. Liiketoiminnan johdon kannattaakin tarkastella, miten heidän katteensa eroavat saman toimialan mediaaneista tai tärkeimpien kilpailijoiden katteista. Syntyykö ero kannattavuuteen jo muuttuvien kustannusten kohdalla, vai vasta kun esimerkiksi rahoituskulut ja tuotot huomioidaan? Lisäksi olisi hyvä tarkastella, onko pääomaa sitoutunut turhaan kannattamattomiin paikkoihin, esimerkiksi liian isoon varastoon. Ovatko laiteinvestoinnit eli koneet ja kalusto karanneet käsistä, ja onko varat ylipäätään saatu allokoitua tuottaviin kohteisiin, vai seisooko kassassa turhaa käteistä? Tämän kaltainen yksinkertainen analyysi antaa liikkeenjohdolle jo suuntaa, mihin toiminnan kehittämisessä kannattaa keskittyä.

Selvitä yrityksesi kipukohdat Analysaattorin avulla

Haluatko tehdä saman analyysin omasta yrityksestäsi ja kovimmista kilpailijoistasi? Toimi seuraavasti:

  1. Hae Analysaattorista kattavat tilinpäätöstiedot yksittäisistä yrityksistä yrityksen tilinpäätösanalyysisivulta.
  2. Mene kohtaan Pääoma ja sen tuotto, josta löytyvät valmiiksi lasketut pääoman kiertonopeus sekä oman pääoman tuotto.
  3. Laske velkavipu omavaraisuusasteen käänteislukuna kohdassa Rahoituksen rakenne.
Kysy meiltä Analysaattorista. Me autamme mielellämme.


* Analyysi, jossa yrityksen tai investointien tuottoprosentteja jaetaan osatekijöihin, tunnetaan yleisesti DuPont-metodina. Metodin avulla voidaan selvittää, mitkä osatekijät vaikuttavat tuottoihin. Analyysista on useita eri variaatioita eri tuottoprosenttien (ROI:n ROE:n ja ROA:n) suhteen. Lähde: Horngren, Charles T., Srikant M. Datar, and Madhav Rajan. Cost Accounting: A Managerial Emphasis. 14th ed. Prentice Hall, 2012, s. 810

Kirjoittaja: Risto Pitkänen, Yritysanalyytikko
6. helmikuuta, 2020
  • Julkaistu: 6.2.2020
  • Päivitetty: 11.3.2021
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

ATP_SOK_Vallila_1000x675

SOK:n strategia- ja kehitystyössä Analysaattori varmistaa luotettavan tiedon liiketoiminnan kehityspäätösten tueksi

Analysaattori on kätevä työkalu strategia- ja liiketoiminnan kehitystyössä. Se tarjoaa luotettavaa ja ajantasaista tietoa, joka tukee liiketoiminnan kehityspäätöksiä. SOK:n strategia- ja kehitystyössä Analysaattoria on hyödynnetty jo yli 10 vuoden ajan. SOK:n strategiayksikkö auttaa S-ryhmän johtoa kysymään oikeita strategisia kysymyksiä ja luomaan edellytyksiä erinomaisille strategisille päätöksille. Osana tätä yksikkö toteuttaa myös liiketoiminnan kehittämisprojekteja, joihin kuuluu muun muassa kilpailija-, toimiala- ja markkinaseurantaa. Head of Strategy, Business Design Virpi Katajala on strategian ja liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen, joka haluaa hyödyntää laaja-alaista ja erilaisista lähteistä tulevaa dataa kerryttämään ymmärrystä. Yhtenä työkaluna hän on hyödyntänyt Analysaattoria työssään jo pitkään. ”Omassa työssäni käytän Analysaattoria erityisesti strategia- ja liiketoimintakehitysprojektien parissa, kun halutaan saada lukuihin perustavaa toimiala- tai yritystuntemusta.”, Katajala kertoo. Erityisen hyödylliseksi Katajala kokee Analysaattorista löytyvän luotettavan faktatiedon lisäksi selkeät ja pitkät aikasarjat, joiden avulla niin yritysten kuin toimialojen taloudellisen menestyksen ja kasvun seuraaminen on helppoa. ”Näiden kautta saadaan arvokasta tietoa toimialojen kehittymisestä. Myös yritysten vertailu toimialan sisällä antaa paremman kuvan toimialasta”, sanoo Katajala. Analysaattorista löytyvät signaalit ja yritysuutiset Katajala kokee kiinnostaviksi erityisesti sellaisten yritysten kohdalla, jotka ovat entuudestaan tuntemattomia. Tällöin ne antavat hyvän yleiskuvan yrityksestä ja siinä tapahtuvista ajankohtaisista asioista. Ryhmät-ominaisuus antaa puolestaan hyvän mahdollisuuden yritysten ja toimialojen vertailuun ja erilaisiin poimintoihin. ”Suosittelisin Analysaattoria kaikille, jotka työskentelevät liiketoiminnan tai strategian kehittämisen parissa, sekä päätöksentekoon, johon tarvitaan luotettavaa tilinpäätöstietoa”, Katajala toteaa. Analysaattori on monipuolinen työkalu yrityksille, jotka tarvitsevat kattavaa ja luotettavaa tietoa suomalaisista yrityksistä, päättäjistä sekä toimialoista. Lue lisää Analysaattorista.

Yritystieto

Laadukas ja luotettava data tuo tehokkuutta liiketoimintaan

Laadukkaan datan merkityksestä puhutaan yritysmaailmassa paljon. Myös me Alma Talentilla puhumme usein datan laadukkuudesta, ja nyt haluammekin avata, mitä sillä oikein tarkoitamme. Datan laatua voidaan mitata usein eri kriteerein mm. tarkkuuden, johdonmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden perusteella. Datatiimimme varmistaa ja validoi jatkuvasti datamme paikkansapitävyyttä ja jalostaa datasta oivalluksia, joiden avulla syvennät asiakasymmärrystä ja teet parempia liiketoimintapäätöksiä.Korkealaatuinen data auttaa organisaatiota paremmassa päätöksenteossa ja vähentää päätöksentekoon liittyviä riskejä.Luotettavat datalähteet rakentavat perustan laadukkaalle datalleSen lisäksi, että keräämme dataa luetettavista rekistereistä, kuten Patentti- ja rekisterihallitukselta sekä Tilastokeskukselta, kontaktoimme suoraan yrityksiä ja tarkistamme datan paikkansapitävyyden.Tilinpäätösdatan keräämiseen käytämme kuvantunnistusteknologiaa; tilinpäätökset syötetään kuvantunnistusputken läpi, jolloin järjestelmä lukee kuvista numerot suoraan tietokantaamme. Kuvantunnistuksen jälkeen analyytikkomme käyvät tilinpäätökset läpi ja tekevät niihin tarvittavat korjaukset ja oikaisut. Tilinpäätösten oikaiseminen tekee niistä vertailukelpoisia niin yritysten kuin eri vuosien välillä. Hyödynnämme aktiivisesti myös Alman talousmedioiden, kuten Kauppalehden, Talouselämän ja Tivin, tutkivaan journalismiin perustuvia sisältöjä. Toimittajat keräävät tiedot mm. yrityskaupoista ja henkilöstömuunnoksista sekä koostavat erilaisia listauksia ja analyysejä, kuten TE 500 -listan.Yritystiedoissa tapahtuu muutoksia joka päiväPäivittäin jopa 3000–4000 yrityksen tiedoissa tapahtuu jokin muutos. Yleisimmät muutokset liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen.Alma Talentin yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet.Ihmiset portinvartijanaData on kuitenkin luonteeltaan monimutkaista ja tulkinnanvaraista, joten sen käsittely tarvitsee koneiden lisäksi myös inhimillistä päättelyä. Datatiimin tehtävänä on löytää tasapaino jatkuvasti kehittyvien teknologisten ratkaisujen, koneoppimisen ja tekoälyn sekä ihmisten tekemän validoinnin ja jalostamisen välillä. Näitä kaikkia tarvitaan laadukkaan, monipuolisen, luotettavan ja ajantasaisen datan tuottamiseen. Vaikka teknologisessa kehityksessä on tultu jo pitkälle, ei viisainkaan kone tee päätöksiä yksin. Toimimalla portinvartijoina voimme taata, että palveluistamme löytyvä data on aina ajankohtaista ja paikkansapitävää.Tämän väitteen todistamme myös mielellämme todeksi. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja jätä aineisto tarkistettavaksemme, me analysoimme sen puolestasi.

Yritystieto

Analysaattori kokoaa yritysjohdolle oleelliset tiedot yhteen näkymään paremman päätöksenteon tueksi

Yritysten johdolle Analysaattori antaa kattavan läpileikkauksen tarkasteltavasta yrityksestä. Yritysten ja toimialojen vertailu on helppoa, ja Analysaattori viekin kilpailija- ja toimialaseurannan aivan uudelle tasolle. Yritysjohto tarvitsee strategisen suunnittelun, prosessien kehittämisen ja riskienhallinnan tueksi laaja-alaisesti tietoa eri yrityksistä ja toimialoista. Tietoa tarvitaan tarkastelun kohteena olevasta yrityksestä, jonka lisäksi tulee usein selvittää yrityksen asema suhteessa muihin saman alan yrityksiin tai tiettyyn toimialaan. Tähän moninaiseen tiedon tarpeeseen Analysaattori tarjoaa käytännöllisen ratkaisun. Analysaattorissa yrityksiä voi hakea nimellä tai y-tunnuksella, jonka jälkeen yrityskohtaiselta sivulta voi tarkastella keskeisimpiä tunnuslukuja jopa 10 vuoden ajalta. Tarkastelu onnistuu koko konsernin tasolla tai pelkän emoyhtiön osalta. Yrityssivulta löytyy lisäksi oikaistu tilinpäätös sekä sanallisessa muodossa oleva tilinpäätösanalyysi, konsernirakenteet sekä kattavat päättäjätiedot. Myös maan johtavien talous- ja ammattimedioiden yrityksestä kirjoittamat uutiset on koottu yhteen näkymään. Ryhmien luonti mahdollistaa muutosten seuraamisen ja yritysten vertailun Analysaattorin ryhmät-ominaisuus mahdollistaa erilaisten yritysryhmien luonnin esimerkiksi kilpailijoista, kumppaneista tai asiakkaista. Ryhmän luonti onnistuu helposti olemassa olevan y-tunnuslistan avulla, kohderyhmähaun avulla tai luomalla ryhmä Analysaattorissa haluamillaan rajauskriteereillä. Rajauskriteereitä löytyy lähes 20, rajaus onnistuu tunnuslukujen, kuten liikevoiton tai nettotuloksen, lisäksi mm. menestyjä- tai riskiluokituksen mukaan. Luotu ryhmä on luonnollisesti vietävissä myös Excel-tiedostoon. Luotujen ryhmien keskinäinen vertailu tai tarkastelu suhteessa tiettyyn toimialaan onnistuu Analysaattorissa käden käänteessä. Koska Analysaattori hyödyntää Alma Talentin ylläpitämää oikaistujen tilinpäätöstietojen tietokantaa, ovat eri yritykset ja vuodet keskenään vertailukelpoisia. Kuva: Graafinen kuvaaja helpottaa muutosten seuraamista ja yritysten keskinäistä vertailua tai vertaamista suhteessa tiettyyn toimialaan. Muutossignaalit kertovat heti, kun sidosryhmissä tapahtuu jokin merkittävä muutos  Analysaattorin keräämä signaalidata kertoo yrityksissä tapahtuvista muutoksista, jotka kannattaa huomioida. Analysaattorissa on tällä hetkellä 10 erilaista signaalityyppiä, joita ovat muun muassa yrityskaupat, oikaistu toimiala, riskiluokan muutos sekä päättäjämuutokset. Esimerkiksi signaali riskiluokan muutoksesta tai yrityskaupasta voi muuttaa yrityksen profiilia ja siihen kohdistuvia toimia merkittävästi. Analysaattoriin luoduille ryhmille voi tilata ilmoitukset muutossignaaleista sähköpostiin, jolloin muutostilanteista on helppo pysyä ajan tasalla. Taloudelliset tunnusluvut antavat kattavan kuvan yritysten kehityksestä Monipuoliset taloudelliset tunnusluvut, kuten liikevaihto, kasvuprosentti, kannattavuus ja maksuvalmius, auttavat johtoa seuraamaan kiinnostavien yritysten ja toimialojen kehitystä. Lisäksi Analysaattorista löytyy tieto yritysten Menestyjäluokituksesta, joka kertoo monipuolisesti yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Analysaattorin riskiluokitus antaa puolestaan johdolle hyvän käsityksen yritysten maksuhäiriöriskistä. Päivittäisessä käytössä Analysaattori automatisoi datan keräämisen ja muutosten seuraamisen, jolloin yritysjohdolla on aina tarvittavat tiedot päätöksenteon tueksi ja enemmän aikaa keskittyä olennaiseen. Kiinnostuitko? Varaa Analysaattori-demo yrityksellesi ja näet, miten se voi tehostaa työtäsi. Pyydä henkilökohtainen demo

Yritystieto

Analysaattori yhdistää taloudelliset tunnusluvut ja kattavat tilinpäätöstiedot lyömättömäksi kokonaisuudeksi

Talouspäättäjän työn keskiössä pyörivät vahvasti taloudelliset tunnusluvut ja useat erilaiset analyysit, joiden koostamiseen ja käsittelyyn kuluu huomattavasti aikaa. Analysaattori on tehnyt tiedonhankinnasta helppoa, ja isojenkin yritysjoukkojen analysointi tai vertailu onnistuu nopeasti ja vaivattomasti. Luo analyysit vaivattomasti Analysaattorin avulla ja vertaile eri tunnuslukuja Analysaattori sujuvoittaa merkittävästi erilaisten analyysien työstämistä. Koska Analysaattori hyödyntää Alma Talentin ylläpitämää oikaistujen tilinpäätöstietojen tietokantaa, ovat eri yritykset ja vuodet keskenään vertailukelpoisia. Näin ollen on myös erilaisten analyysien työstäminen jouhevampaa. Analysaattoria hyödyntäen mm. seuraavien analyysien luominen on huomattavasti sujuvampaa: Tilinpäätösanalyysi: Mittaa yrityksen liiketaloudellista menestystä suhteessa muihin yrityksiin mm.  kasvun, kannattavuuden, tuloksen, maksuvalmiuden, vakavaraisuuden ja riskinsietokyvyn perusteella. Lisäksi Analysaattorista voi ladata rajattomasti oikaistuun tilinpäätökseen pohjautuvia sanallisia tilinpäätösanalyysejä kiinnostavista yrityksistä, jotka kertovat yksityiskohtaisemmin yritysten riski- ja menestystekijöistä. Analyysit ovat ladattavissa sekä suomeksi että englanniksi. Yritysanalyysi: Luo kattava taloudellinen analyysi yrityksen tilasta. Taloudellisen analyysin työstämisessä vertailukelpoiset ja oikaistut tilinpäätökset ovat erinomainen keino saada todenmukainen käsitys yrityksen tilasta. Toimiala-analyysi: Tarkastele eri toimialojen kehitystä ja hahmota nopeasti yleiskuva toimialan nykyisestä tilanteesta. Vertaile tietyn alan yrityksiä keskenään tai vaikka omaa yritystäsi kilpailijoihin. Kilpailija-analyysi: Vertaile omaa ja kilpailijoiden yritysten toimintaa keskenään ja seuraa jatkuvasti kilpailijoiden liikkeitä. Markkina-analyysi: Analysoi kilpailijoiden ja asiakkaiden liiketoimintaa ja luo kattava peruskartoitus markkinatilanteesta. Tarkastele eri yritysten markkinapotentiaalia ja seuraa aktiivisesti markkinoilla tapahtuvia yrityskauppoja. Yksittäisen yrityksen, emoyhtiön, konsernin tai kokonaisen toimialan kehityksen seuraaminen onnistuu helposti Analysaattorista löytyvän kattavan historiatiedon avulla. Tarkastelu onnistuu liikevaihdon, kasvuprosentin, kannattavuuden, tulosprosentin, nettotuloksen, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden perusteella jopa 10 vuoden ajalta. Tiedot ovat saatavilla myös graafisessa muodossa, joten ne ovat helposti luettavissa yhdellä silmäyksellä. Kuva: Graafinen kuvaaja helpottaa muutosten seuraamista ja yritysten keskinäistä vertailua tai vertaamista suhteessa tiettyyn toimialaan. Ryhmien luonti mahdollistaa helpon vertailun yritysten välillä Analysaattorin ryhmät-ominaisuus mahdollistaa erilaisten yritysryhmien luomisen esimerkiksi kilpailijoista tai kumppaneista. Ryhmän luonti onnistuu kätevästi olemassa olevan y-tunnuslistan avulla, kohderyhmähaun avulla tai luomalla ryhmä Analysaattorissa haluamillaan rajauskriteereillä. Rajauskriteereitä löytyy lähes 20, rajaus onnistuu taloudellisten tunnuslukujen, kuten liikevoiton tai nettotuloksen, lisäksi mm. menestyksen tai riskiluokituksen mukaan. Luotu ryhmä on luonnollisesti vietävissä myös Excel-tiedostoon. Luotujen ryhmien keskinäinen vertailu tai tarkastelu suhteessa tiettyyn toimialaan onnistuu Analysaattorissa käden käänteessä. Oikaistut tilinpäätökset tekevät vertailusta luotettavaa ja antavat oikean kuvan vertailun kohteena olevista yrityksistä. Muutossignaalit kertovat heti, kun sidosryhmissä tapahtuu jokin merkittävä muutos Analysaattorin keräämä signaalidata kertoo yrityksissä tapahtuvista muutoksista, jotka kannattaa huomioida. Analysaattorissa on tällä hetkellä 10 erilaista signaalityyppiä, joita ovat muun muassa yrityskaupat, oikaistu toimiala, riskiluokan muutos sekä päättäjämuutokset. Esimerkiksi signaali riskiluokan muutoksesta tai yrityskaupasta voi muuttaa yrityksen profiilia ja siihen kohdistuvia toimia merkittävästi. Analysaattoriin luoduille ryhmille voi tilata ilmoitukset muutossignaaleista sähköpostiin, jolloin muutostilanteista on helppo pysyä ajan tasalla. Lisäksi Analysaattori kokoaa ryhmien yrityksistä myös maan johtavien talous- ja ammattimedioiden, kuten Kauppalehden ja Talouselämän uusimmat uutiset, työpaikkailmoitukset ja nimitysuutiset. Päivittäisessä käytössä Analysaattori automatisoi datan keräämisen ja muutosten seuraamisen, jolloin talouspäättäjälle jää enemmän aikaa datan analysointiin ja hyödyntämiseen. Kiinnostuitko? Varaa Analysaattori-demo yrityksellesi ja näet, miten se voi tehostaa työtäsi. Pyydä henkilökohtainen demo

Yritystieto
Sammio