Digitaalisen kiin­teis­tö­kau­pan vaiheet

09.08.2021 13:50

Digitaalinen kiinteistökauppapalvelu mahdollistaa kiinteistökaupan tekemisen digitaalisesti - ajasta ja paikasta riippumatta.

Digitaalinen kiinteistökauppa helpottaa ja nopeuttaa kaupantekoa, kun ylimääräiset vaiheet, kuten ajanvaraus pankkiin kaupantekoa varten ja kaupanvahvistajan löytäminen, jäävät pois.

Digitaalisen kiinteistökauppapalvelun avulla kiinteistökaupan kauppakirjan tai esisopimuksen luonnostelu onnistuu helposti. Kaupan allekirjoitusprosessi kaupan osapuolten välillä sujuu puolestaan mutkattomasti Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa.

Digitaalinen kiinteistökauppa voidaan jakaa seuraaviin vaiheisiin: 

  1. Kaupan valmistelu
  2. Kauppakirjan luonnostelu
  3. Allekirjoitusprosessin käynnistys
  4. Kauppakirjan allekirjoitus
  5. Kauppa on syntynyt
  6. Maksut. 
  1. Kaupan valmistelu

    Kaupan valmisteluvaiheessa kaupan ehdoista sovitaan ostajan ja myyjän kanssa. Välittäjän on hyvä kontaktoida molempien osapuolten pankit ja varmistaa, että ne ovat tietoisia digitaalisesta kiinteistökaupasta. Digitaalisessa kiinteistökaupassa välittäjän on tärkeää pitää kaikki osapuolet ajan tasalla ja sopia asioista ajoista, jotta kaupankäynti sujuu mutkattomasti.

    Tässä vaiheessa välittäjä voi myös pyytä myyjän pankilta siirtositoumuksen panttikirjoista tai vaihtoehtoisesti lisätä sen digitaalisessa kiinteistökauppapalevlussa, jossa myyjän pankki käy hyväksymässä sen. 
  2. Kauppakirjan luonnostelu

    Kun kaupan ehdoista on sovittu, välittäjä luonnostelee kauppakirjan kiinteistökauppapalvelussa sovittujen ehtojen mukaisesti ja toimittaa kauppakirjaluonnoksen kaupan osapuolille tarkastettavaksi.

    Välittäjä toimittaa kauppakirjaluonnoksen ja valtakirjan välityspalkkion maksamisesta pankeille sähköpostitse. Välittäjä toimittaa myyjän pankilta saadun panttikirjojen siirtositoumuksen ostajan pankille (ellei hoideta kiinteistökauppapalvelun kautta).
  3. Allekirjoitusprosessin käynnistys

    Kun kauppakirja on hyväksytty, käynnistyy allekirjoitusprosessi, joka toteutetaan Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa (KVP). Välittäjä lähettää kauppakirjan liitteineen KVP:hen jonka jälkeen myyjä saa sähköpostitse kutsun KVP:hen allekirjoittamaan kauppakirjan.

    Vastaanotettuaan kauppakirjan, myyjä jakaa sen myös muille osapuolille. Kaupan muut osapuolet saavat sähköpostikutsun.
  4. Kauppakirjan allekirjoitus

    Kauppakirjan allekirjoitus etenee seuraavassa järjestyksessä. Ensin myyjän pankki (panttikirjan nykyinen saaja) hyväksyy kauppakirjalla mahdollisesti olevan sitoumuksen panttikirjojen siirrosta.

    Tämän jälkeen myyjä tai myyjät allekirjoittavat kauppakirjan osoitteessa kiinteistoasiat.fi, jonka jälkeen ostaja tai ostajat allekirjoittavat kauppakirjan.
  5. Kauppa on syntynyt

    Kun allekirjoitusprosessi on valmis, on allekirjoitettu kauppakirja liitteineen ladattavissa kiinteistökauppapalvelussa.

    Välittäjä toimittaa allekirjoitetun kauppakirjan osapuolten pankeille ja pyytää pankkeja toimittamaan kuitit kauppahinnan ja välityspalkkion maksusta. Samalla lainhuutohakemus lähtee automaattisesti vireille.
  6. Maksut

    Pankit hoitavat kauppahinnan ja muut maksut (varainsiirtovero, välityspalkkio) siten, kuin heidän kanssaan on etukäteen sovittu.

    Pankki liittää lainhuutohakemukseen kuitit kauppahinnan maksamisesta ja tekee tai hyväksyy panttikirjojen siirtohakemukset.

    Tämän jälkeen on tärkeää muistaa tehdä varainsiirtoveroilmoituksen tekeminen vero.fi:ssä.

    Jos olet kiinnostunut tekemään digitaalista kiinteistökauppaa tai tarvitset apua ensimmäisen kaupan kanssa, ota yhteyttä:

Kenneth Ramstedt
 Myyntipäällikkö
 Puh. 040 777 8403 

Pia Lundenberg
 Myyntipäällikkö
 Puh. 040 522 1967     

Kirjoittaja Silja Kiilerich

Aiheeseen liittyvää