Alma Talent Tietopalvelut blogi

Tunnuslukuopas

Tilinpäätös paljastaa yrityksen suorituskyvyn

Tilinpäätökset on aiemmin nähty pääasiassa pankkien ja rahoittajien työkaluna. Nykyisin yritysten tilinpäätöksiä käytetään monipuolisemmin eri käyttötarkoituksiin ja ne antavat kattavan läpileikkauksen yrityksen tilasta. Katso Ari Rajalan puheenvuoro tilinpäätöksistä saatavista signaaleista.

Tilinpäätöksiä hyödyntävät mm.:

  • Sijoittajat – onko yritys tuottava sijoituskohde, mikä on yrityksen arvo?
  • Rahoittajat – selviääkö yritys sovituista velvoitteista?
  • Tavarantoimittajat – voiko yhtiölle toimittaa tavaraa laskua vastaan?
  • Alihankkijat – maksaako yritys varmasti laskunsa?
  • Palveluntarjoajat – olisiko yritys hyvä asiakas?
  • Kumppanit – Onko yritys luotettava kumppani?
  • Kilpailijat - mikä on yhtiön kilpailukyky?
  • Viranomaiset – onko yrityksellä kaikki kunnossa?
  • Kunnat – onko yritys hyvä työnantaja?
  • Mediat – mitä on uutisen taustalla?
  • Toimialaliitot – miten alan yrityksillä menee?
  • Ammattiliitot – onko talous kunnossa?
  • Henkilöstö – onko työpaikat turvattu?
  • Omistajat – onko yrityksen toiminta vakaalla pohjalla?
  • Johto – onko toiminta tehokasta ja kannattavaa

Tilinpäätöksiin liittyy kuitenkin sitkeitä olettamuksia, joihin Kauppalehden analyytikko Ari Rajala ottaa kantaa 30 vuoden kokemuksellaan.

  1. Tieto on aina vanhaa.

    - Totta, mutta se on kuitenkin ainoata normitettua ja säännöllistä tietoa, jota yritykset joutuvat julkaisemaan toiminnastaan. Jos tilinpäätöksiä ei olisi, olisi mahdotonta tehdä esimerkiksi arvioita, minkä tasoista tulosta yritykset tulevat tekemään tai mikä niiden arvo on.

  2. Menneisyyden hyvä kehitys ei takaa tulevaisuuden hyvää menestystä.

    - Totta tämäkin, mutta toisaalta, mikä sen takaisi? Jos ajatellaan esimerkiksi luottotietoa: vaikka yrityksellä ei olisi maksuhäiriöitä nyt, ei se takaa yrityksen maksuhäiriöttömyyttä tulevaisuudessa. Tilinpäätös kuitenkin asettaa lähtötason seuraavalle tilikaudelle. Se kuvastaa yrityksen aikaisempaa suorituskykyä: jos on ollut nelosen oppilas edellisvuonna, tuskin yltää kympin oppilaaksi seuraavanakaan vuonna.

    3. Tilinpäätös ei rekisteröit muuta kuin yrityksen rahavirtoja.

    - Myös totta, tilinpäätös ei huomio omaisuuserien käypiä arvoja eikä arvonmuutoksia, yrityksen osaamista ja henkistä pääomaa tai tuotemerkkejä, brändiä, patentteja tai muuta aineetonta omaisuutta, vaan ne on kirjattu kuluina. Yritystä arvioitaessa keskeinen tekijä on kuitenkin yhtiön kannattavuus ja sen kehitys, johon useimmat yllämainituista tekijöistä heijastuvat.

    4. Tilinpäätökset ovat epäluotettavia, koska ne sisältävät tilinpäättäjän harkinnanvaraisia ratkaisuja.

    - Onhan se näinkin, mutta lääke tähän väittämään on tilinpäätösten oikaiseminen. Niiden avulla tilinpäätöksien luotettavuutta voidaan parantaa. Esimerkiksi, jos yrityksessä on kertaluontoisia myyntivoittoja, otetaan ne pois ja saadaan tilinpäätös näyttämään operatiivista tulostasoa, jota yhtiö pystyy tekemään.

    5. Verotus ja konsernin sisäiset järjestelyt vaikuttavat tilinpäätöksiin.

    - Totta, mutta pääosa niiden vaikutuksista voidaan eliminoida tekemällä oikaisuja tai huomioimalla ne lukuja tulkittaessa.

    6. Tase kertoo vain yhden päivän tilanteen.

    - Taas totta, tase on yrityksen tilinpäätöksen viimeisen päivän tilanne. Sillä taseella kuitenkin lähdetään seuraavaan tilikauteen. Joissain tilanteissa tämä on toki ongelma, mutta ne heijastuvat yleensä vain maksuvalmiuden arviointiin, johon on tarjolla muita konsteja, kuten maksuhäiriö- ja maksukäyttäytymistiedot, joilla voidaan täydentää taseen antamaan kuvaa yrityksen maksuvalmiudesta.

Myös Kauppalehden Menestyjä-yritykset poimitaan tilinpäätöstiedoista

Menestystä voidaan mitata hyvin erilaisilla mittareilla. Kauppalehden Menestyjiä mitataan taloudellisella menestyksellä. Hyvä yritys kasvaa, on kannattava ja myös tase ja maksuvalmius ovat kunnossa. Menestyjä-yritykset ovat myös muita yrityksiä riskittömämpiä. Esimerkiksi niiden todennäköisyys ajautua konkurssiin on kokonaisuudessaan parin promillen luokkaa, kun vertailujoukon vastaava todennäköisyys on noin kymmenkertainen. Lisäksi nimensä mukaisesti Menestyjäluokitus ennustaa myös yrityksen tulevaa taloudellista menestystä. Esimerkiksi Menestyjien pääoman tuottoasteet ovat muita parempia tulevina vuosina.

Tilinpäätökset ostat Tietopalveluista tai Kauppalehden Yrityshausta
Yrityksesi sijoituksen Menestyjälistalla voit tarkastaa täältä.
Menestyjä-merkin voit tilata tästä.

  • Päivämäärä: 19.4.2018, 10:00
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Tietohuoltoratkaisut Alma Talent Tietopalvelut

Miksi Alma Talentilla on tietohuoltoliiketoimintaa ja mihin se on menossa?

Tänä päivänä yksikään yritys ei pärjää ilman ammattimaista tietohuoltoa. Data care on kasvanut elimelliseksi osaksi yrityskulttuuria, sillä data on arvo sinänsä. Dataa on monenlaista: anonyymiä, tunnistettua, käsin ylläpidettävää ja automaattisesti syntyvää. Tietohuollon asiantuntijat huolehtivat datan oikeellisuudesta ja oikea-aikaisuudesta. Kun datasta pystytään yksilöimään asiakas, asiakkaan tietoa voidaan ylläpitää joko ihmisvoimin tai automatisoidusti esimerkiksi juuri tietohuollon avulla. Jälkimmäinen yleistyy, sillä jo yli 500 asiakkaan rekisteriä on haastavaa ylläpitää käsin.Master data -ajattelu liittyy juuri tähän. Kyse on siitä, kuinka monessa eri paikassa tietoja asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista säilytetään, kuinka ajantasaisia ne ovat ja kuinka hyvin synkronoituja keskenään. Data on moderni raaka-aine Dataa syntyy valtavasti, eivätkä määrät ole vähenemään päin. Arvokasta data on kuitenkin vasta silloin, kun se valjastetaan töihin. Monessa yrityksessä asiakkaiden käyttäytyminen on yksi tärkeimpiä suunnannäyttäjiä muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Datan avulla voidaan seurata asiakkaiden polkua verkkosivuilta ostaviksi asiakkaiksi. On tärkeää olla oikeaan aikaan asiakkaan iholla.Kun asiakkaan tiedoissa tapahtuu muutos, tiedon olisi syytä valua kaikkialle samaan aikaan. Asiakkaalla voi esimerkiksi vaihtua merkittävä johtaja tai päättävässä asemassa oleva henkilö. Myös asiakkaan maksukyky voi muuttua. Kyseinen muutos saattaa näkyä yrityksen talousosastolla mutta ei välity välttämättä asiakasyhteyshenkilön tietoon.Yritysten datasta yli viidennes on vanhentunuttaYritysten asiakasdatasta jopa viidesosa on tutkimusten mukaan vanhentunutta. Millaistahan hyötyä yritykselle olisi, jos asiakasdata olisi kauttaaltaan tuoretta ja luotettavaa?Ajantasaisuudesta on monia hyötyjä. Yritys voi panostaa myyntinsä oikeisiin asioihin oikeaan aikaan. Alma Talent Tietopalveluiden myyntijohtaja Eija Haapala kirjoitti aiemmin blogissaan siitä, miten tärkeää on tavata oikeita päättäjiä. Päättäjä voi olla vaihtunut, ja jos myyjä ei sitä tiedä, kilpailija on saattanut käydä luomassa suhdetta uuteen henkilöön jo ennen sinua. Yritys saattaa fuusioitua, tehdä ison yrityskaupan tai pahimmassa tapauksessa mennä konkurssiin. Kaikissa näissä tapauksissa on tärkeää saada tieto heti asioiden tapahduttua. Tieto voi siivittää lisämyyntiin tai taata myyntisaatavat. Asiakkaan riskiluokitus saattaa myös muuttua, mikä on tärkeä tieto myyjälle ja liiketoimintajohdolle arvioitaessa myyntipanostusten kohdentamista. Liiketoimintajohtoa kiinnostaa myös iso kuva, eli se, miten asiakasyritysten toimialalla menee ja miten asiakkaat voivat. Mitä paremmassa järjestyksessä tämä data on omissa järjestelmissä, sitä paremman yhteisen käsityksen kaikki saavat kyseisestä asiakkaasta. Alma Talentin kokemuksissa korostui datan laatuAlma Talentin oman master data -hankkeen yhteydessä huomasimme, että ongelmia ei tuottanut teknologia, vaan datan laatu. Useat asiakkaamme voivat olla yhtä aikaa monen eri yksikön asiakkaita, ja heidän tietonsa löytyvät monesta eri järjestelmästä. Myyjät kirjaavat asiakkaan järjestelmään omalla tavallaan ja käyttävät joko virallisia tietoja tai asiakkaan toivomaa nimeä tai laskutusnimeä. Master data -hankkeissa datan harmonisointi on usein varsinaista koodaustyötä työläämpää. Yrityksillä on onneksi yksilöivät tunnisteet, ja tietohuollon ansiosta myös toimipaikoille saadaan sellaiset, minkä jälkeen ylläpito onnistuu helposti. Omien kokemuksiemme mukaan datan harmonisoinnissa täytyy tehdä kompromisseja. On muutettava rakenteita ja päätettävä, miten tietojen konfliktitilanteissa toimitaan. Mutta kun työ on kerran tehty, tietohuolto auttaa datan ylläpidossa ja toiminta tehostuu. Yhteisissä asiakkaissa tapahtuvat muutokset ovat siten koko organisaation tiedossa.Lainsäädäntö vaikuttaa tietohuollon tulevaisuuteenHenkilötietolaki sääteli, miten henkilötietoa saa säilyttää. GDPR:n myötä käytäntö yhtenäistyi Euroopan unionin yhteiseksi tietosuoja-asetukseksi. Ihmiset ovat olleet GDPR:n myötä tarkempia ja ymmärtävät paremmin oikeutensa tietojensa käsittelemisestä. Me seuraamme silmä kovana lainsäädäntöä ja tiedämme, mitä tietohuolto vaatii nyt ja tulevaisuudessa. Rekisterinpitäjän – yrityksen, joka säilyttää tietoja asiakkaistaan – on sovellettava tietosuojaperiaatteita, joita ovat lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys, käyttötarkoitussidonnaisuus, tietojen minimointi, täsmällisyys, eheys ja luottamuksellisuus, säilytyksen rajoittaminen ja osoitusvelvollisuus. Me autamme täsmällisyyden ja eheyden vaatimuksessa.Asiakassovelluksiin sisältyy datan esihuoltoTietohuoltomme löytyy jo valmiina Microsoft Dynamics Pluginina ja syksystä alkaen myös Salesforcesta. Plugin on valmis tietohuoltointegraatio hakutoiminnallisuuksineen. Aluksi teemme aina esihuollon asiakkaan datalle, jotta se olisi mahdollisimman hyvässä kunnossa tietohuollon alkaessa. Myyjämme pohtivat yhdessä asiakkaiden kanssa datan huoltoon ja prosesseihin liittyviä seikkoja. Olemme datan sisällön asiantuntijoita ja autamme mielellämme sen järjestämisessä. Ota meihin yhteyttä! 

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut asiakasrekisterin päivitys

Hyviä syitä pitää asiakastietosi ajan tasalla

Datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa puhutaan koko ajan enemmän. Ennen kuin mikä tahansa data saadaan konkreettisesti ja tuloksellisesti valjastettua liiketoiminnan käyttöön, on varmistettava, että tieto on täsmällistä ja oikeaa. Sama pätee CRM-järjestelmän asiakasdataan. Kun yrityksen asiakastieto on kattavaa ja ajan tasalla, työntekijöiden aika ja organisaation myyntiresurssit voidaan käyttää oikeasti tuottavaan toimintaan. Oikean asiakasdatan avulla on helppo tunnistaa parhaat asiakkaat, ja esimerkiksi riski myydä maksuhäiriöiselle yritykselle pienenee. Datan päivittämiseen kuuluu olennaisesti asiakasyrityksissä tapahtuvien muutosten seuraaminen. Muutoksia joka päivä Yritysten tiedot muuttuvat jatkuvasti: Alma Talentin yritystietokannassa keskimäärin 2 000 yrityksen tiedoissa tapahtuu päivittäin jokin muutos, joista yleisimmät liittyvät yrityksen perustietoihin tai päättäjiin. Joka vuosi 15 000 yrityksen toimiala vaihtuu ja useampi kymmenentuhatta yritystä muuttaa uuteen osoitteeseen. Yritysten päättäjissä tapahtuvat muutokset lasketaan kymmenissätuhansissa vuosittain. Myös yrityksen taloudellinen tilanne voi vaihdella radikaalisti vuodesta toiseen. Yli 8 000 yrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2017 ja 2018 välillä enemmän kuin 20 prosenttia, ja 1 700 yrityksen liikevaihto vähintään tuplaantui. Samalla ajanjaksolla 3 800 yrityksen nettotulos kääntyi puolestaan tappiolliseksi. Lisäksi esimerkiksi yli 9 000 yrityksen suhteellinen velkaantuminen kasvoi yli 20 prosenttia ja noin 3 000 yrityksen velkaantuminen tuplaantui. Nämä ovat selviä signaaleja yrityksen tilanteessa tapahtuneista muutoksista.Tapahtui asiakasyrityksesi taloustilanteessa käänne parempaan tai huonompaan, tieto siitä voi auttaa ennakoimaan muutoksia asiakassuhteessa. Kasvajayritysten tunnistaminen on tärkeää, jotta osaat kohdistaa myyntiresurssit oikein ja vastata asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin esimerkiksi tuotteiden tai volyymien osalta. Toisaalta asiakkaan ongelmat on tiedostettava, koska ne voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti. Varmasti haluaisit tietää, jos suurimman asiakkaasi tulos on romahtanut tappiolliseksi. Tietoa useasta lähteestä Alma Talent Tietopalveluiden yritystietokanta on aina ajan tasalla, koska päivitämme sitä useasta lähteestä joka päivä. Saamme viralliset tiedot eri viranomaisrekistereistä päivittäin ja tilinpäätökset kaupparekisteristä heti, kun yritykset ovat ne sinne toimittaneet. Validoimme ja jalostamme tietoa monin tavoin. Lisäksi hankimme yrityksiltä itseltään tietoja, joita emme muista lähteistä saa.Alma Talent Tietopalvelut kerää yrityksistä koko ajan enemmän ja uudenlaista tietoa. Yhdistelemällä dataa eri lähteistä ja käyttämällä yhä laajemmin myös strukturoimatonta dataa, kuten uutisartikkeleita, ymmärrämme yhä kokonaisvaltaisemmin yrityksen tilannetta ja miten se todennäköisesti tulee kehittymään. Kun dataperusta on vahva, voidaan data oikeasti valjastaa liiketoiminnan kasvattamiseen.Kaipaako yrityksesi asiakasrekisteri päivitystä? Ota yhteyttä, hoidetaan tiedot ajan tasalle!

Yritystieto
Alma Talent Tietopalvelut Benchmarking

Benchmarking avuksi kilpailuanalyysiin

Kilpailijoiden vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen auttaa yrityksen oman suunnan löytämisessä. Benchmarking-raportti kertoo luotettavasti yritysten toimintaympäristöstä. Me elämme kaikki kilpailussa, ja meidän täytyy siinä myös pärjätä. On seurattava omaa liiketoimintaympäristöä ja reagoitava muihin yrityksiin. On tiedettävä, mihin suuntaan ne ovat menossa.Näin toteaa Ilkka Lakoma, suomalaisiin bisnes-, patentti- ja informaatiopalveluihin erikoistuneen Merilkon Oy:n toimitusjohtaja. Hän myy yrityksille Alma Talent Tietopalvelujen Benchmarking-raportteja, ”benchejä”. Ne antavat yritysten talouden suunnasta kattavan käsityksen. Raportin ahkerimpiin käyttäjiin kuuluvat yritysten johtoryhmät strategiatyössään: toimitusjohtajat, talousjohtajat ja controllerit. Raportti kuluu yhtä lailla rahoittajien, sijoittajien kuin viranomaisorganisaatioidenkin käsissä. Yrityskauppoja ja -järjestelyjä suunnittelevat saavat raportista nopeasti kuvan koko toimialasta. Tukku uusia toimialoja Suomalaiset yritykset ovat käyttäneet Alma Talent Tietopalvelujen laatimaa benchmarking-raporttia jo yli kaksikymmentä vuotta. Monet hankkivat benchmarkingin joka vuosi, joskin raportin käyttötiheys riippuu toimialan yleisestä tilanteesta. Jos toimiala on vakaa, osa yrityksistä hyödyntää raporttia tyypillisesti parin vuoden välein. Jos se on taas vahvassa muutoksessa, raportti tilataan joka vuosi.Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu juuri nyt paljon, ja tiedon tarve on suuri. Uutta bisnestä syntyy muun muassa koti- ja asumispalveluissa.  – Raportin voi hankkia myös jättiyritys jonkin divisioonansa tarkoitukseen. Tänä vuonna erityisen suosittu oli laaja pohjoismaisten sahateollisuusyritysten benchmarking, jota monet yritykset hyödynsivät. Toinen hyvä esimerkki on energiayhtiöiden myyntiyhtiöiden ja myyntiliiketoimintojen laaja raportti. Sitä kaivattiin, koska energia-ala on nyt kovassa rakennemuutoksessa, Lakoma kertoo.Alma Talent Tietopalvelut on tehnyt lyhyen ajan sisällä yli kolmekymmentä segmenttikohtaista uutta benchmarking-raporttia.Korkeat pisteet, vakaa yritysBenchmarking-raportit perustuvat analyyseihin, jotka Alma Talent Tietopalveluiden yritysanalyytikot tekevät kymmenientuhansien yritysten tilinpäätöstiedoista, tuloslaskelmista ja taseista. Analyytikot käyttävät analyyseissaan oikaistuja tilinpäätöstietoja. Raportti kertoo yritykselle luokituspisteet, jotka on saatu vertaamalla yrityksen keskeisten tunnuslukujen – muun muassa volyymin, kannattavuuden ja rahoitustilanteen – tasoa toimialan sekä koko yrityskannan yrityksiin. Useat taloudelliset tunnusluvut ovat toimialariippuvaisia, joten niiden oikeaan tulkintaan tarvitaan vertailutietoja toimialan yleisestä tasosta. Alma Talent Tietopalvelujen tietokanta sisältää vertailutietoja yli 500 toimialasta.Pisteet kertovat yhtiön liiketoiminnan menestyksestä koko suomalaisessa yrityskannassa. Mitä korkeammat pisteet yritys saa, sitä vahvemmalla pohjalla sen talous on. Raportissa kaikki yritykset analysoidaan viimeisen viiden vuoden ajalta.– Aikajänne on tärkeä, sillä sen myötä nähdään trendit ja muutokset, eli ollaanko menossa parempaan vai huonompaan suuntaan, ja yritys voi tehdä johtopäätöksiä oman tulevaisuutensa suhteen, Lakoma sanoo. Taloudellisen analyysin tarve kasvaaBenchmarking auttaa yrityksiä hahmottamaan omat mahdollisuutensa erottautua kilpailijoista. Tärkeää on se, että raportin sisältämä yritysjoukko on oikea. Jos yritys toimii vakiintuneella toimialalla, se voi tilata valmiin raportin, joka analysoi alan keskeisimmät toimijat. Jos taas kilpailukenttä on vaikea hahmottaa, yritys voi pyytää Alma Talent Tietopalveluita etsimään mahdolliset yritykset tai esittää oman listan yrityksistä, joita se haluaa seurata. Raporttiin voi valita tärkeät kilpailijat sekä kotimaasta että ulkomailta. – Ulkomaiset yritykset voivat olla ensiarvoisen tärkeitä, jos yritys toimii kansainvälisillä markkinoilla, Lakoma huomauttaa.Hän on huomannut, että kun yritys tilaa benchmarking-raportin ensimmäisen kerran, sen odotukset yleensä ylittyvät. Valtaosa yrityksistä tilaa raportin uudestaan. Se ei häntä kahdenkymmenen vuoden myyntikokemuksella ihmetytä, sillä raportti on hyvin perusteellinen ja laaja. Taloudellisen analyysin merkitys tuntuukin kasvavan koko ajan. – Entistä pienemmät yritykset joutuvat tarkastelemaan kilpailutilannetta ulkomaisen kilpailun ja esimerkiksi verkkokaupan lisäännyttyä. Bench on laadukas ja luotettava. Oikein käytettynä se menee suoraan liiketoiminnan ytimeen. Kysy lisätietoja Benchmarkingista ja tilaa oma raporttisiValmiita Benchmarking vertailuryhmiä on liki 300. Nämä vertailuryhmät kattavat kaikki tärkeimmät toimialat Suomessa sekä 5–15 keskeistä yritystä kultakin alalta. Voit myös räätälöidä oman raportin ja nimetä vertailuryhmään haluamiasi yrityksiä, myös ulkomaisia. Kysy lisää ja tee tilaus.

Yritystieto
yrityksen konkurssin ennustaminen

Voiko yritysten konkurssiriskiä ennustaa?

Konkurssin merkit näkyvät jo varhain tilinpäätöstiedoissa. Yritysanalyytikko tunnistaa ne jopa pari vuotta ennen muita.    Kun rahat loppuvat, yrityksen tarina loppuu. Rahoittajat eivät usko enää yrityksen selviytymiskykyyn, ja rahahanat sulkeutuvat. Ennen sitä on kuitenkin pitänyt tapahtua paljon. Jos vaaranmerkit olisi havaittu ajoissa, kurssin suuntaa olisi voinut kenties kääntää. – Yritysjohtajat syyttävät mielellään ulkoisia tekijöitä, kilpailijoita tai rahoittajia, mutta usein syy löytyy yrityksen sisältä, sanoo analyytikko Ari Rajala Alma Talentista ja siteeraa konkurssitohtorina tituleeratun professori Erkki K. Laitilan vertausta laivasta ja kapteenista. Jos laiva on hyvässä kunnossa ja kapteeni pätevä, laiva pärjää myrskyssäkin. Mutta jos kapteeni ei seuraa säätä, käy huonosti. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 Suomessa teki konkurssin 2 534 yritystä. Vuonna aiemmin konkurssiin päättyi nelisensataa yritystä vähemmän. Konkurssien määrä on noin prosentti yritysten määrään verrattuna, eli ei kovin suuri. Moni yritys lopettaa toimintansa hallitusti, ilman konkurssia.Suomalaiseen yrittäjään konkurssi lyö helposti leiman, josta on vaikea päästä eroon. Leimautumista halutaankin välttää keinolla millä hyvänsä, mutta silti konkurssiin ajaudutaan. Voiko konkurssi yllättää?– Analyytikolle konkurssi ei tule yllätyksenä, mutta tavalliselle tallaajalle se voi kyllä tulla. Hyvin harvalla yrityksellä tilinpäätös ei oirehdi ennen konkurssia, vaan riski näkyy jo pari vuotta etukäteen, Rajala kertoo. Korkeasta konkurssiriskistä kertoo muun muassa yrityksen velkaantuneisuus. Kun ylivelkaantumisen raja on ylittynyt, yritys ei saa enää rahoitusta ja joutuu maksuvaikeuksiin. Se ei pysty maksamaan laskujaan, pyytää niille pidempiä maksuaikoja, hakee isompaa luottolimiittiä, lykkää investointeja ja irtisanoo henkilöstöään. Merkkejä on monia.Monta tapaa ennustaa konkurssiTaloustieteissä konkurssia on ennustettu muun muassa Prihtin Z-luvun tai Sharma & Mahajan -kriisitunnuslukujen avulla. Suomessa seurataan pitkälti maksuhäiriöitä tai -viiveitä. Ne ovat Rajalan mukaan hyviä mittareita, joskin ne kertovat yrityksen vaikeuksista hyvin myöhäisessä vaiheessa. Esimerkiksi tavarantoimittajat havahtuvat tilanteeseen usein vasta maksuhäiriömerkinnän nähtyään, mutta silloin yritys saattaa jo keikkua konkurssin partaalla. Analyytikkoa kiinnostaa yrityksen riskit paljon varhaisemmassa vaiheessa. Ne selviävät tilinpäätöstiedoista. Tunnusluvut –rahoitusrakenne, velkaantuneisuus, omavaraisuus, tulos – eivät kuitenkaan aina riitä antamaan kattavaa kuvaa yrityksen toiminnasta. Siksi Alma Talent Tietopalvelut vertaa yrityksen suoritusta myös toimialan sisällä ja luokittelee yritykset oman mallinsa (Menestyjäluokitus) mukaan joko menestyjiin tai menehtyjiin. – Olemme tunnistaneet tähän mennessä 85 prosenttia vuoden 2019 konkursseista, Rajala toteaa.Kaikkia konkursseja on mahdoton tunnistaa, sillä menestyjäkin saattaa joutua ongelmiin hyvistä tilinpäätöstiedoista huolimatta. Yritys on voinut ajautua maksuvaikeuksiin vaikkapa johdon nostettua rahaa omaan käyttöönsä, tai tytäryhtiö on joutunut auttamaan konsernin heikommin pärjäävää yksikköä. Konkurssista kärsivät kaikkiKonkurssi voi toteutua joko velkojan hakemuksesta tai yrityksen omasta aloitteesta. Velkoja on usein verottaja, joka perää vaikkapa maksamattomia arvonlisäveroja, tai tavarantoimittaja. Yhden konkurssi on monen ongelma. Yhteiskunta ei saa sille kuuluvia verorahoja, vuokranantaja menettää vuokria ja rahoittajat jäävät nuolemaan näppejään. Henkilöstöltä lähtee työpaikka.  Kärsijöiden joukkoon kuuluu myös yrittäjä itse. Osakeyhtiössä yrittäjä vastaa veloista osakepääomansa verran, avoimessa yhtiössä koko omaisuudellaan. Sekin on epävarmaa, voiko yrittäjänä jatkaa enää ollenkaan.  – Luottotietojen menettäminen ja konkurssileiman säilyminen luottotiedoissa estää yhteistyösuhteiden solmimisen. On vaikea saada pankista luottokorttia tai rahoitusta uuteen bisnekseen, Rajala luettelee.  Ja jos tavaranmyyjä ei myy laskulla vaan käteisellä, bisneksen teko menee todella hankalaksi.Toisaalta konkurssin kokenut yrittäjä on oppinut paljon yrittämisestä. Sitä arvostetaan Yhdysvalloissa. Sen sijaan Suomessa epäonnistumisista ei hevin kerrota. Yhteistyökumppaneiden kanssa on siis hyvä olla valppaana.– Jos tärkeän asiakkaan tai liikekumppanin liiketoimintaan liittyy riski, se vaikuttaa omaankin bisnekseen. Eli mitä oleellisempi asiakas, sen tarkemmin sen toimintaa kannattaa seurata, Rajala neuvoo.Alma Talent Tietopalvelut tekee luokituksensa kerran vuodessa tuoreiden tilinpäätöstietojen pohjalta. Vuosittain päivittyvä tieto riittää monen yrityksen tarpeisiin

Yritystieto
Sammio