Alma Talent Tietopalvelut blogi

Tosiasialliset edunsaajat

Tosiasiallisten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin

Muutaman viikon kuluttua osan yrityksistä ja yhteisöistä on ilmoitettava aikaisempaa enemmän tietoja kaupparekisteriin. Niiden on vuoden kuluessa tehtävä ilmoitus tosiasiallisista edunsaajistaan. Tietojen keräämisen taustalla on laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Lain taustalla on EU-direktiivi.

Parin viikon kuluttua, 1.7. alkaen, Patentti ja Rekisterihallitus (PRH) ryhtyy rekisteröimään tietoja yritysten ja yhteisöjen tosiasiallisista edunsaajista. Yritysten edunsaajien tiedot kerätään kaupparekisteriin, säätiöiden säätiörekisteriin ja yhdistysten yhdistysrekisteriin.

”Yritysten täytyy tehdä kaupparekisteri-ilmoitus edunsaajistaan vuoden kuluessa eli 1.7.2019 ja 1.7.2020 välisenä aikana. Sen jälkeen ilmoitus on tehtävä aina, kun edunsaajatiedot muuttuvat. Ilmoitus tulee tehdä, vaikka yrityksellä ei olisi edunsaajia tai vaikka he eivät olisi yrityksen tiedossa”, Alma Talent Tietopalveluiden liiketoimintapäällikkö Marika Schugk muistuttaa viitaten PRH:n ohjeisiin.

Osakeyhtiö ilmoittaa, asunto-osakeyhtiö ei

Tiedonantovelvollisuus ei kuitenkaan koske kaikkia yrityksiä ja yhteisöjä. 

Osa yrityksistä, kuten esimerkiksi osakeyhtiöt, osuuskunnat ja asumisoikeusyhdistykset, tekevät ilmoituksen edunsaajistaan. 

Jotkut yritykset ja yhteisöt kuten pörssiyhtiöt, yksityiset elinkeinonharjoittajat ja asunto-osakeyhtiöt, taas eivät tee ilmoitusta. Tarkka listaus ilmoitusvelvollisista on julkaistu PRH:n sivuilla.

Miksi edunsaajat rekisteröidään?

Tietoja edunsaajista aletaan kerätä rahanpesun estämiseksi. Suomen rahanpesulaki ja sen pohjana oleva EU:n rahanpesudirektiivi edellyttävät, että yritys tai yhteisö tunnistaa tosiasialliset edunsaajansa, ilmoittaa heidän tietonsa rekisteröitäviksi ja pitää tiedot ajan tasalla.

”Säädösten tavoite on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Asiakkaiden tunteminen ja poliittisten vaikutussuhteiden selvittäminen lisää liiketoiminnan läpinäkyvyyttä ja helpottaa siten rahan liikkeiden tarkkailua”, Schugk kertoo.

Miten edunsaajat ilmoitetaan?

Edunsaajatietojen ilmoittaminen on maksutonta. Tiedot voi ilmoittaa sähköisesti YTJ-palvelussa. 

Ilmoituksen allekirjoittaa sama henkilö kuin yrityksen muutkin kaupparekisteri-ilmoitukset: esimerkiksi yrityksen hallituksen jäsen, toimitusjohtaja, vastuunalainen yhtiömies tai valtuutettu asiamies kuten tilitoimiston työntekijä.

Ketkä saavat edunsaajien tietoja käyttöönsä?

”Vaikka yritysten on ilmoitettava edunsaajatiedot, tiedot eivät kuitenkaan ole samalla tavalla julkisia kuin muut kaupparekisterin tiedot. Niitä ei saa ilmaiseksi kuka tahansa”, Schugk muistuttaa.

Tietoja edunsaajista voi saada, jos tietojen pyytäjä pystyy osoittamaan PRH:lle, että hänellä on tiedoille rahanpesulain mukainen käyttötarkoitus. Tiedot ovat maksullisia.

Kuka on tosiasiallinen edunsaaja?

Edunsaajalla tarkoitetaan rahanpesulaissa henkilöä, joka joko omistaa yrityksen tai muuten käyttää määräysvaltaa siinä. Yritys vastaa itse siitä, että se tunnistaa edunsaajansa. 

Edunsaajan määritelmä täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä:

  • Hän omistaa yli 25 prosenttia yrityksen osakkeista suoraan tai välillisesti.
  • Hänellä on yli 25 prosentin osuus yrityksen äänivallasta suoraan tai välillisesti. 
  • Hän käyttää muulla perusteella tosiasiallista määräysvaltaa yrityksessä tai yhteisössä. 
  • Välillinen omistaminen tai äänivallan käyttäminen tarkoittaa tilannetta, jossa määräysvaltaa käytetään toisen yrityksen kautta. Muu peruste voi olla esimerkiksi osakassopimus. 
  • Lue lisää PRH:n sivuilta: http://bit.ly/2KhVhJN 

 

Kirjoittaja: Aino Pajukangas, Aivela Oy
19. kesäkuuta, 2019
  • Päivämäärä: 19.6.2019, 08.41
  • Uutisen tyyppi: Tiedote
  • Teema: Yritystieto Henkilötieto

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Lue seuraavaksi:

Intrum maksukäyttäytymisraportti

Intrumin tuottama Yrityksen maksukäyttäytymisraportti kertoo yritysasiakkaan maksuviiveistä

Yritysten välisessä kaupankäynnissä asiakkaan maksukyky kannattaa arvioida etukäteen. Yleisin tapa yrityksen maksukyvyn arvioimiseen on maksuhäiriömerkintöjen tarkistaminen. Maksuviivetiedon avulla on kuitenkin mahdollista ennakoida sekä uuden että nykyisen asiakkaan heikentynyttä maksukykyä jo ennen varsinaisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Yrityshaku-palvelumme luottoluokitukset ja taloudelliset raportit -osion tarjonta kasvaa entisestään, kun saatavilla on yritysten maksuviivetiedot nyt myös perintä- ja luottotietoyhtiö Intrumin tuottamina. Intrum tuntee suomalaisten yritysasiakkaiden maksukyvyn, sillä 21 000 yritysasiakkaansa myötä yhtiön luottotietorekisterissä on huomattava määrä maksutapatietoa. Intrum hoitaakin yli puolet Suomen perintätapauksista läpi toimialarajojen. Maksuviiveet rekisteröityvät ennen maksuhäiriömerkintää Intrumin vasta uusittu maksukäyttäytymisraportti kertoo, maksaako yritys laskunsa ajallaan tai onko laskujen maksamisessa mahdollisesti ollut viivästyksiä. Maksuviiveet voivat ennakoida hankaluuksia maksuvalmiudessa, koska maksuviiverekisteristä näkee yritysten heikentyneen maksukyvyn huomattavasti aikaisemmin kuin julkisista maksuhäiriörekistereistä tai tilinpäätöksestä. Maksukäyttäytymisraportti sisältää yrityksen maksuviiveet viimeisen kuuden kuukauden ajalta Intrumin luottotietorekisterin perusteella. Raportilta selviää maksuviiveiden lisäksi laajasti yrityksen perustietoja, mukaan lukien nimitiedot ja yritys- ja yhteisötietojärjestelmän rekisteröinnit. Alma Talent Tietopalvelut tarjoaa asiakkailleen markkinoiden tuoreinta maksuviivetietoa. Maksuviivetiedoista käy myös ilmi, milloin saatava on maksettu. Yrityksen maksukäyttäytymisraportti Intrumilla on perintädataa yli seitsemän päivää myöhässä olevista saatavista Raportilta löytyy sekä avoimet maksuviiveet että maksetut maksuviiveet Maksuviivetietoja säilytetään luottorekisterissä 6 kuukauden ajan Sisältää yli 21 000 yrityksen asiakkaiden maksutapatiedot

Yritystieto
Analysaattorin tekoäly seuraa yritysdataa_1200x628

Anna tekoälyn vahtia yritysdataa puolestasi – Uudistuva Analysaattori kokoaa juuri sinua kiinnostavat yritystapahtumat

Mitä jos saisit saman tien tiedon, kun nykyisen tai potentiaalisen asiakasyrityksesi, kilpailijasi tai kumppanisi liiketoiminnassa tapahtuu muutos, jolla on vaikutuksia myös sinun yrityksesi liiketoimintaan? Alma Talent Tietopalveluiden uudistuneen, entistä monipuolisemman Analysaattorin avulla se on mahdollista. Analysaattori on palvelu, joka kokoaa useista eri lähteistä dataa sinua kiinnostavista yrityksistä. Tähän mennessä olet voinut seurata siellä yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösaineiston perusteella tai nähdä yhdellä silmäyksellä kaikki yritystä koskevat YTJ:n rekisteritiedot. Myös yritystä koskevat uutiset Alma Talentin medioista on tuotu Analysaattoriin. Suomen johtava talous- ja päättäjämediayksikkö uutisoi yritysten tapahtumista päivittäin, ja lehdet kuten Kauppalehti ja Talouselämä eivät käsittele pelkästään suurimpien yritysten käänteitä vaan myös pk-sektoria. Yritysuutisten lisäksi Analysaattorissa näkyvät nyt myös kaikki Alma Talentin medioiden yrityksiltä saamat tiedotteet. Ne voivat sisältää sinua kiinnostavaa tietoa silloinkin, kun uutiskynnys ei ylity. Talouselämä myös kerää yrityskauppatietoja sekä tietoja start-up-rahoituksista – tämäkin data on kohta hyödynnettävissäsi Analysaattorissa. Tulevaisuudessa Analysaattoriin tullaan myös tuomaan dataa, jonka kautta tulevia signaaleja voidaan hyödyntää käyttäjän omiin ryhmiin lisättyjen yritysten tarkastelussa.  NLP:stä buustia liiketoiminnalle Signaalien kerääminen on mahdollista, koska Alma Talent hyödyntää uutisten ja tiedotteiden analysoinnissa NLP:tä (Natural Language Processing). Se on koneoppimisen tekniikka, joka analysoi ja kategorisoi tekstejä automaattisesti ja älykkäästi. NLP löytää teksteistä merkityksiä ja voi esimerkiksi luokitella niitä kategorioihin. Klassinen esimerkki on uutisartikkeleiden luokittelu vaikkapa urheilua tai politiikkaa käsitteleviksi. Samaan tapaan NLP löytää myös esimerkiksi investointeja, rekrytointeja tai yt-neuvotteluita käsittelevät artikkelit. Voit siis tulevaisuudessa valita uutissisällöistä vaikkapa ainoastaan yhtä tiettyä aihetta käsittelevät uutiset. Talous- ja yritysartikkelien kategorisoinnista voi olla monenlaista hyötyä omalle liiketoiminnalle, ja seuraamasi yritysjoukon tapahtumista saat hyvän käsityksen toimialan tilanteesta kokonaisuutena. Talousjohtajia ja hankinnoista vastaavia varmasti kiinnostaa, jos asiakas tai tavarantoimittaja saa maksuviiveen tai on haettu käräjäoikeudessa konkurssiin. Yrityksen myyntiä taas voi vauhdittaa tieto potentiaalisen asiakkaan toiminnassa tapahtuneesta muutoksesta, johon nopeasti reagoimalla voidaan saavuttaa hyviä myyntituloksia!

Yritystieto
Analysaattori_myyntijohtaja_1200x628

Myyntijohtaja ei pärjää ilman Analysaattoria

Ratkaisut ja kokonaisuudet eivät myy itse itseään. Ratkaisumyyjä tietää sen hyvin. Asiakas kyllä osaa tilata verkosta vähintäänkin chat-keskustelun tuella yksinkertaiset tuotteet ja laitteet. Tuotemyynti kasvaa markkinoinnin automaatiolla ja data-analytiikan yhdistämisellä growth hackingiksi, mutta monimutkaisempien kokonaisratkaisuiden tarjoaminen jää vielä onneksi ammattitaitoisten ratkaisumyyjien tehtäväksi. Ratkaisumyyjä tekee diagnoosin ennen kuin tarjoaa lääkettä. Ellei hän tunnista asiakkaan tilannetta ja kehitystarvetta, asiakas ei osta. Kohtaan verkostoissani usein päättäjiä, jotka kertovat yrityksen haasteista muuttaa myynti tuotemyynnistä ratkaisumyynniksi. Se vaatii paikoin kulttuurillista muutosta. Failing to prepare is preparing to fail* Kyse ei ole nimittäin vain siitä, mitä myydään, vaan myös siitä, miten myydään. Myyjä luo asiakkaalle lisäarvoa jo myyntitavallaan, joka voi parhaimmillaan havahduttaa uudistustarpeisiin. Asiakas toivoo näkemyksiä siitä, mitä huomioida tai tehdä aiempaa helpommin. Ratkaisumyynnissä on kyse oivalluttamisesta ja asiakkaan nykytilan positiivisesta haastamisesta – luottamuksesta.  Myyjän on saavutettava asiakkaan luottamus ennen kuin asiakas on valmis kertomaan liiketoimintansa kipupisteistä. Luottamusta herättää se, että myyjä on perehtynyt asiakkaan toimialaan, tilanteeseen, uutisiin ja viime vuosien tunnuslukuihin. Kun asiakas on luvannut myyjälle kalenteristaan arvokasta aikaansa, on kohtaamista valmisteltava hyvin. Asiakas ei häikäisty, jos myyjä kyselee epärelevantteja asioita, joista olisi löytynyt helposti tietoa jo ennen tapaamista. Jos myyjä sen sijaan pystyy keskustelemaan luotettavaan ja analysoituun tietoon peilaten esimerkiksi yrityksen vahvuuksista suhteessa kilpailijoihin tai vaikkapa asiakkaan asiakkaiden menestyksestä, on luottamuksen synnylle ja ratkaisuista keskustelemiselle erilainen pohja. Alma Talent Tietopalveluiden tarjoama Analysaattori tarjoaa myyjälle vankkaa tietoa ennen asiakastapaamista. Se auttaa asiakastyön laadun kehittämisessä ja tekee kattavasta valmistautumisesta nopeaa. Analysaattori päivittäisenä apuna Kuulen huolestuttavan usein liiketoimintajohdon sanovan, että ”emme oikeastaan seuraa asiakkaidemme talouslukuja, koska tunnemme asiakkaamme”. Tässä ajassa, jossa jokaisen oma liiketoimikin on kokenut myllerryksen, sorrutaan siis siihen, ettei asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä analysoida. Miten se on mahdollista? Käytän itse Analysaattoria työssäni päivittäin, enkä enää tietäisi, miten olla ilman. Tarve avata näkymä joko yksittäiseen yritykseen tai toimialaan tai sidosryhmiimme syntyy niin asiakastyössä, liiketoimen rullaavassa strategiatyössä kuin eri aiheisissa kumppanipalavereissa. Saatan olla aika ärsyttävä erilaisten ratkaisuiden tai myyntikoulutusten toimittajien silmissä, koska palaverissa silmäilen samalla Analysaattorista toimittajan omaa tilannetta ja kehitystä – ja voin siitä kysyäkin. Samalla tulen katsoneeksi, missä muissa positioissa yrityksen vastuuhenkilöt ja päättäjät vaikuttavat. Aika ajoin tarkistan Analysaattorista asiakaskantamme tilanteen sekä asiakassalkkujen uhat ja mahdollisuudet. Minua kiinnostaa esimerkiksi, laskeeko vai nouseeko asiakaskantamme liikevaihto. Tätä tietoa vasten on helpompi keskustella, mitä kohti seuraavaksi kurkotamme ja mihin kohderyhmään painotamme ponnistelumme kannattavasti. Analysaattori auttaa myynnin suunnan tarkistamisessa Analysaattorin avulla asiakkaiden talouteen ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä on helpompi huomata ja analysoida. Asiakasta koskevat uutiset tai haastattelut muun muassa Kauppalehdessä, Talouselämässä, Tivissä, Mikrobitissä, Arvopaperissa tai Markkinointi & Mainonnassa eivät mene Analysaattori-käyttäjiltä ohi. Seuraamme Analysaattorissa asiakkaan yritysostoja tai liiketoimintojen myymistä, koska ne muuttavat asiakkaan strategiaa. Yt-neuvottelujen alkaminen taas kertoo joko investointien jäätymisestä hetkellisesti tai uusista prioriteeteista, joissa voimme auttaa. Asiakkaan tai kilpailijan palkatessa uusia henkilöitä kyse voi olla uuden liiketoiminnan syntymisestä ja uusista tarpeista. Emme halua missata asiakkaan tärkeitä nimitysuutisia ja rekrytointeja; päättäjän vaihtuminen on aina joko uhka tai mahdollisuus. Analysaattori tarjoaa aikasarjan oikaistuista talousluvuista, tilinpäätösanalyysin graafeineen ja uniikin Menestyjä-pisteytyksen, joka panee parhaatkin yritykset keskenään järjestykseen. Tällainen tieto auttaa myyjää hahmottamaan ennalta yrityksen ”must-win battleseja” ja sitä, mihin asioihin yrityksen johto todennäköisesti tulee lähiaikoina keskittymään. Analysaattori on paljon muutakin. Sen avulla on helppo kartoittaa potentiaalisia asiakkaita uusilta maantieteellisiltä alueilta ja toimialoilta. Se kertoo myös muutoksista jo olemassa olevan asiakkaan liiketoiminnassa. Jokainen muutos on hyvä syy aktivoitua.   Eija Haapala Myyntijohtaja *John Wooden

Yritystieto
Analysaattori_kasvun rahoittaminen_1200x628

Onnistuuko orgaanisen kasvun rahoittaminen käyttöpääomilla? Katso luvut Analysaattorista.

Yrityksen kasvua suunniteltaessa myös kasvun rahoittamisen suunnittelu on tärkeää. Alma Talent Tietopalvelujen Analysaattori on luotettava palvelu liikkeenjohdon suunnittelun avuksi. Yrityksen kasvaessa syntyy tarve rahoittaa aiempaa suurempia käyttöpääomia. Käyttöpääoma mittaa yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuvan rahoituksen määrää. Suhteuttamalla käyttöpääomaa liikevaihtoon (käyttöpääomaprosentti) nähdään yrityksen juoksevaan toimintaan sitoutuneen pääoman käytön tehokkuus. Eri yritysten käyttöpääomia vertaillessa on hyvä muistaa huomioida yhtiön toiminnan luonne ja toimiala. Käyttöpääoman kasvua voidaan arvioida yksinkertaisesti käyttöpääomaprosentin ja liikevaihtoennusteen avulla. Tällöin saadaan arvio siitä, kuinka paljon liiketoimintaan tarvitaan rahoitusta yrityksen kasvaessa. Käyttöpääoman rahoituslähteitä ovat lyhytaikainen ja pitkäaikainen vieras pääoma sekä oma pääoma. Otetaan esimerkiksi elintarvikkeita valmistava Yritys A Uudeltamaalta. Sillä on tavoitteena kasvattaa liikevaihtoa myymällä nykyisille asiakkaille jo olemassa olevia tuotteita suuremmalla volyymilla. Voidaan siis olettaa, että liikevaihdon kasvu ei vaadi merkittäviä uudistuksia järjestelmien tai laitteiden osalta ja käyttöpääomaprosentti pysyy aiemmalla tasolla. Liikevaihdon kasvutavoite on 15 prosenttia, liikevaihto 5 miljoonaa, ja käyttöpääoman taso on ollut 10,75 prosenttia eli 537 500 euroa. Käyttöpääoman odotetaan siis kasvavan liikevaihdon kasvun myötä myös 15 prosenttia 618 125 euroon. Miten yritys saa rahoitettua käyttöpääoman jatkossa? Rahoitusta tarvitaan 80 625 euroa. Vaihtoehtoina ovat vieras pääoma tai oma pääoma, vai kuinka? Rahoitustarpeen kattaminen käyttöpääomaa supistamalla Käyttöpääoma lasketaan seuraavasti: Käyttöpääoma = vaihto-omaisuus + myyntisaamiset - ostovelat - saadut ennakot Kasvuhakuinen liiketoiminnanjohtaja katsoo käyttöpääoman erät läpi ja vertaa yrityksensä lukuja toimialan mediaaneihin. Yritys A:n kohdalta vaikuttaisi, että vaihto-omaisuuden ja ostovelkojen kiertoajat ovat kohtalaisella tasolla. Samoin saatujen ennakkojen taso vaikuttaa kohtuulliselta. Toisaalta Myyntisaamisten kiertoaika vaikuttaa johdon mielestä korkealta jo sinällään mutta myös verrattuna toimialan keskilukuihin. Mitä jos myyntisaamisten kiertoa saisi nopeutettua? Nykyisellään Myyntisaamisten kiertoaika on 365 pv * 400 000 € / 5 000 000 € = 29,2 pv. Kiertoajan lyhentymisen vaikutus käyttöpääomaan Jos myyntisaamisten kiertoaikaa saisi supistettua 6 päivää, käyttöpääoma supistuisi seuraavasti: 6 * 5 000 000 / 365 = 82 192 euroa. Kasvun aiheuttaman rahoituksen tarpeen saisi katettua kokonaan myyntisaamisten kiertoa tehostamalla. Kilpailijoihin verrattaessa tällainen kiertoaika vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Parhaimmillaan Yritys A saa tehostettua myyntisaamisten kiertoa lyhentämällä asiakkaille tarjottua maksuaikaa ja huolehtimalla siitä, että toimitetut ja tehdyt työt laskutetaan viiveettä. Toki osaavan liiketoiminnan johdon on hyvä selvittää, olisiko muillakin osa-alueilla mahdollisuuksia tehostamiseen. Käytännössä käyttöpääoman hallinnan tehostaminen vaatii, että yrityksen avainprosesseja käydään läpi ja tunnistetaan kohdat, joissa prosesseja kehittämällä tai kokonaan uusilla toimintamalleilla saadaan toimintaa tehostettua. Yksinkertaisimpia keinoja ovat A. varaston kiertoajan nopeuttaminen, B. myyntisaamisten maksuajan lyhentäminen, tai C. ostovelkojen maksuajan pidentäminen. Arvioi yrityksesi käyttöpääoman tasoa Taitava liiketoiminnan johtaja osaa arvioida rahoituksen tarpeen liiketoiminnan kasvua suunnitellessa. Onneksi arvioinnin helpottamiseksi tarvittavat luvut saa myös valmiiksi laskettuina Alma Talent Tietopalvelujen Analysaattori-palvelusta, jolloin suunnittelija pääsee keskittymään ydintehtäväänsä eli liiketoiminnan kehittämiseen lähtölukujen pureskelemisen sijaan. Muun muassa tässä artikkelissa esitetyt luvut löytyvätkin kaikki Analysaattorista. Alma Talent Tietopalvelujen palvelun avulla liiketoiminnan johtajan tai talousjohtajan on helppo nähdä, mitä kannattaa tehdä ja millä osa-alueilla on todennäköisimmin parannettavaa: onko lyhennettävä myyntisaamisten kiertoaikaa, pidennettävä ostovelkojen maksuaikaa vai nopeutettava vaihto-omaisuuden eli varaston kiertoa. Optimaaliseen tulokseen päässee näiden jonkinlaisella kombinaatiolla.

Yritystieto
Sammio