Analysaattori tehostaa myyntiprosessia ja auttaa B2B-myyjiä keskittymään olennaiseen

03.05.2021 09:21

B2B-myynnissä asiakastuntemus ja oikea ajoitus ovat kaikki kaikessa. Asiakas olettaa myyjän tuntevan yrityksen haasteet ja toimialan, ja jos myyjä ei pysty tarjoamaan asiakkaalle lisäarvoa, jäävät kaupat tekemättä.

Analysaattorista löytyy käden käänteessä kaikki tärkeät tiedot olemassa olevista ja potentiaalista asiakkaista aina taloudellisista tunnusluvuista Alma Businessmedioissa, kuten Kauppalehdessä ja Talouselämässä, julkaistuihin uutisiin. Nämä tiedot auttavat asiakkaan taustatietojen kartoittamisessa ja myyntitapaamisiin valmistautumisessa. Mikä olisikaan parempi keino rakentaa lujia asiakassuhteita, kuin tuntea asiakkaan taustat ja tarpeet läpikotaisin!

Luo avai­na­siak­kais­ta ja prospekteista ryhmiä Analysaattoriin

Analysaattorin ryhmät-ominaisuuden avulla asiakasdatan voi järjestellä erilaisiin ryhmiin, joita voi vertailla joko keskenään tai johonkin tiettyyn toimialaan. Yritysten lisääminen ryhmiin onnistuu helposti mm. tuomalla Analysaattoriin valmiin y-tunnuslistan tai hyödyntäen Kohderyhmähakua. Muodostamalla ryhmiä tärkeimmistä asiakkaista myyjät pysyvät aina ajan tasalla avainasiakkaiden tilanteesta.

Myös prospektiryhmien luominen on Analysaattorissa tehty vaivattomaksi. Kohderyhmähaun avulla ryhmää voidaan rajata toimialan, sijainnin ja liikevaihdon lisäksi päättäjien vastuualueiden mukaan. Pelkästä päättäjän tittelistä on usein mahdotonta päätellä, mistä kaikesta hän oikeasti vastaa työssään, joten tästä syystä Alma Talent kerää ja päivittää päättäjien vastuualuetietoja jatkuvasti puhelimitse.

Kun kohderyhmä on rajattu halutuilla kriteereillä, onnistuu sen tuominen ryhmäksi Analysaattoriin napin painalluksella. Prospektiyritysten päättäjien yhteystiedot löytyvät kunkin yrityksen sivulta, joten myyjän ei tarvitse kuin tarttua puhelimeen ja alkaa tavoittelemaan potentiaalisia asiakkaita.

Signaalit kertovat ryhmän yrityksissä tapahtuvista muutoksista

Analysaattorin signaalidatan avulla myyjä osaa olla yhteydessä asiakkaaseen juuri oikeaan aikaan ja avata keskustelun asiakkaalle ajankohtaisilla asioilla. Muutossignaalit koostavat yrityksissä tapahtuvat ajankohtaiset ja tärkeät muutokset kiteytetysti yhteen näkymään, josta niitä on helppo tarkastella. Tilaamalla vielä omille ryhmilleen ilmoitukset muutossignaaleista myyjä saa automaattisesti tiedon sähköpostiinsa aina, kun asiakasyrityksessä tai prospekteissa tapahtuu jokin merkittävä muutos.

Signaalityyppejä on tällä hetkellä 10 erilaista, mm. yrityskaupat, oikaistut toimialat, toimitusjohtaja- ja päättäjämuutokset sekä riksiluokituksen muutokset. Analysaattori koostaa ryhmissä olevista yrityksistä myös uusimmat uutiset, työpaikkailmoitukset, ja nimitysuutiset yhteen näkymään. Näin myyjä saa helposti kattavan kuvan yrityksen sen hetkisisestä tilanteesta.  

Hyödynnä taloudellisia tunnuslukuja asiakkaiden ja toimialojen kehityksen seurannassa

Monipuoliset taloudelliset tunnusluvut, kuten liikevaihto ja kasvuprosentti, auttavat myyjiä seuraamaan kiinnostavien asiakkaiden ja toimialojen kehitystä. Lisäksi Analysaattorista löytyy tieto yritysten Menestyjäluokituksesta, jonka avulla myyntiä voidaan kohdistaa esimerkiksi toimialojensa hyvin menestyville yrityksille, joilla on potentiaalia kasvaa asiakkaana.

Analysaattorin riskiluokitus antaa puolestaan myyjille hyvän käsityksen yrityksen maksuhäiriöriskistä. Näin myyjä voi pitäytyä antamasta maksuaikaa liian riskilliselle asiakkaalle ja vähentää maksuhäiriöistä johtuvia luottotappioita.

Hyödyntämällä Analysaattoria tehokkaasti osana päivittäistä myyntityötä, manuaaliseen tiedonhakuun käytetty aika vähenee ja säästyneen ajan voi hyödyntää asiakkaiden entistä parempaan palvelemiseen.

Analysaattorin avulla:

  • teet osuvampia prospektilistoja
  • tunnistat potentiaaliset asiakkaat oikea-aikaisesti
  • tapaat asiakkaat valmistautuneena
  • pysyt asiakkaiden pulssilla
  • seuraat markkinoita, toimialaa ja kilpailijoita

Kiinnostuitko? Varaa Analysaattori-demo yrityksellesi ja näet, miten se voi tehostaa myyntityötäsi.

Kirjoittaja Silja Kiilerich

Aiheeseen liittyvää