Kiinan markkinalla tarvitaan entistä enemmän riskianalyysia

24.02.2022 14:15

Markkinaympäristön ennalta-arvaamattomuuteen vaikuttavat jatkossakin koronatilanteen lisäksi kiristyvä poliittinen ilmapiiri ja hidastuva talouskasvu.

Kiinaan sijoittavat ja Kiinassa toimivat yritykset joutuvat tulevaisuudessa miettimään entistä tarkemmin, miten ne navigoivat Kiinan markkinan muutoksissa. Aikaisemmin ajateltiin, että talouskasvu toisi Kiinaa lähemmäs demokratiaa, mutta maassa on vain kovennettu otteita ja lisätty kansalaisten valvontaa. Tällä hetkellä merkit viittaavat siihen, että markkinan toimintaympäristö politisoituu entisestään tulevina vuosina.

Ulkopoliittinen instituutti varoittikin viime vuonna raportissaan yritysmaailmaa globaalin suurvaltapolitiikan aiheuttamasta epävakaudesta, johon on syytä varautua parantamalla yhtiöiden kykyä tehdä maailmanpoliittista riskianalyysia. Enää ei riitä, että osaa optimoida vientiä tuotannon, logistiikan ja kysynnän osalta. Yritysten on kyettävä tekemään myös suurvalta- ja geopoliittista riskianalyysia. Muuten tietylle maantieteelliselle markkinalle tehty miljoonainvestointi voi muuttua tappioksi yhden suurvaltojen kahdenvälisen tapaamisen aikana.

Politisoituminen näkyy liiketoimintaympäristön vaikeampana ennustettavuutena ja ulkoisten tekijöiden vaikutuksen lisääntymisenä, joihin voidaan lukea suurvaltojen välinen kamppailu. Näillä muutoksilla on käytännön vaikutuksia myös suomalaisyritysten toimintaympäristöön ja toimintaketjuihin. Kiinan markkinan politisoituminen ja suurvaltakamppailu näkyvät erityisesti teknologiasektorilla.

Kaikesta huolimatta kauppaa tekevät edelleenkin yritykset keskenään. Vaikka poliittinen puhe teknologiaan liittyen epäilemättä kovenee, oikean tahtotilan yritykset löytävät ratkaisuja eri ongelmatilanteisiin ja voivat jatkaa kauppaa keskenään. Varsinkin teknologia-alalla toimivien yritysten on silti hyvä tiedostaa, että kysymyksiä yritysten yhteyksistä Kiinaan tai Yhdysvaltoihin esitetään yhä enemmän, jopa julkisesti – oli kyse sitten rahoituksesta, omistajuusrakenteesta, tuotantoketjusta tai jopa työntekijöiden kansalaisuudesta.

Markkinan vaikeampi ennustettavuus ei kuitenkaan rajoitu pelkästään teknologiasektoriin. Myös Kiinan kasvava kuluttajamarkkina luo siellä toimiville yrityksille jatkossa kaksinkertaisen maineriskin. Varsinkin sosiaalisessa mediassa yrityksiltä voidaan kysellä hyvinkin julkisesti niiden yhteyksistä Kiinaan tai toimista siellä. Samalla länsimaalaiset yritykset halunnevat pitää kiinni usein viestinnässään korostamastaan vastuullisuudesta.

On kuitenkin käynyt selväksi, ettei Kiinan markkinalle ole asiaa, jos yritys ei toimi viestinnässään ja markkinoinnissaan Kiinan asettamien poliittisten rajojen mukaan. Mikäli yritys ei toimi näin, se voi joutua kuluttajien vihakampanjan ja jopa boikotin kohteeksi Kiinassa. Yritys joutuukin siis varomaan sanojaan sekä kiinalaisella että länsimaisella markkinalla. Tämä tekee riskienhallinnasta huomattavasti monimutkaisempaa myös kuluttajamarkkinalla ja viestinnässä.

Kiinan markkina tarjoaa edelleen paljon mahdollisuuksia sisukkaille ja neuvokkaille suomalaisyrityksille. Ilmaisia lounaita sieltä ei kuitenkaan jatkossakaan ole luvassa. Kansainvälisten logistiikka- ja arvoketjujen ristipaineessa taiteilun lisäksi kaikenkokoisten yritysten on painotettava toiminnassaan entistä enemmän myös riskianalyysin tekemistä suoran liiketoiminnan ulkopuolisista tekijöistä. Tämä vaatii uudenlaista päätöksentekokykyä ja johtamista sekä yrityksen Kiina-strategian entistä ahkerampaa päivittämistä.

*****

Hannamiina Tanninen on Alma Median Kiinan kirjeenvaihtaja, joka on raportoinut vuosia suomalaisten yritysten operaatioista eri puolilla Kiinaa. Yli kymmenen vuotta Hongkongissa asunut Tanninen toimi aikaisemmin muun muassa tutkimuspäällikkönä Hongkongin eurooppalaisessa kauppakamarissa. Hän on suorittanut korkeakoulututkinnot Hongkongissa pääaineinaan kansantalous ja Kiinan tutkimus. Tanninen toimittaa Kauppalehden Kiinan kyydissä -podcastia, jossa keskustellaan Kiinan markkinoiden viimeisimmistä käänteistä.

Kiinan markkinalla menestymisestä voit lukea lisää uutuuskirjasta Kauppapaikkana Kiina – Opas liiketoimintaan Kiinassa (Alma Talent, helmikuu 2022).

Aiheeseen liittyvää