Säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nin sudenkuopat

07.05.2019 09:01

Roskaposti on maailmanlaajuisesti hyvin iso ongelma. Se on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Roskapostit saattavat sisältää haittaohjelmia ja viruksia, jotka kalastelevat erilaisia tietoja tai aiheuttavat vahinkoa vastaanottajalle. Roskapostia vastaan on kehitetty erityyppisiä suojauskeinoja.

Roskapostisuodattimet tunnistavat yhä paremmin roskapostin, ja potentiaalisista roskapostittajista kootaan listoja, joiden avulla pyritään estämään heidän viestiensä läpipääsy. Roskapostittajat puolestaan ovat vastanneet tähän tekemällä palvelunestohyökkäyksiä listoja ylläpitäviä tahoja kohtaan. Heidän tavoitteenaan on ajaa listat alas. Tuskin roskapostittajia saadaan koskaan kitkettyä kokonaan, mutta sota heitä vastaan ottaa varmasti uusia ulottuvuuksia.

Miten tämä liittyy tavalliseen, tunnollista ja kunnollista asiakasmarkkinointia tekevään toimijaan? Monellakin tapaa, sillä roskapostin estäjät eivät koskaan voi olla varmoja, mikä on roskapostia ja mikä ei. Sen takia on hyvä tuntea tätä logiikkaa ja suunnitella oma toiminta niin, että viesti varmasti päätyy vastaanottajan luettavaksi.

Lähtökohta sähköpostimarkkinoinnille on hyvin suunniteltu viesti tarkkaan kohdennetulle joukolle. Sen jälkeen on vielä liuta muita asioita, jotka on hyvä pitää mielessä, jotta viesti pääsee perille asti. 

Viestin otsikko ja sisältö

Roskapostisuodatin ei ymmärrä, onko viesti hyvin vai huonosti kirjoitettu. Sen sijaan se etsii tiettyjä avainsanoja, joita kannattaa välttää. Julkista listaa vältettävistä asioista ei ole, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Erikoismerkkejä tulee käyttää hyvin harkitusti, huutomerkkejä tuskin lainkaan. 

Viestiin ei kannata upottaa käskyjä, kirjoittaa lauseita isoilla kirjaimilla tai toistaa samaa sanaa. Yleisesti roskaposteissa esiintyvät sanat kannattaa kiertää. Esimerkiksi Prospect.io:n listalta löytyy kattavasti näitä sanoja. Jos yrityksesi sattuu valmistamaan Viagraa tai keräätte lahjoituksia Nigerian kriisialueille, voi viestinnän suunnittelu olla erityisen hankalaa.

Musta lista

Monet yhteisöt ylläpitävät listoja tunnistetuista roskapostin lähettäjistä sekä palvelimista, joilta on tunnistettu lähteneen roskapostia. ”Mustia listoja” on lukuisia, ja on aivan mahdollista, että yrityksenne on ainakin yhdellä listalla. Sanomattakin on selvää, että tällaisia listoja tulee välttää. Monet vastaanottavat sähköpostipalvelimet tekevät nimittäin kyselyitä näille listoille jokaisen tulevan postin kohdalla ja hylkäävät ne lähettäjät tai palvelimet, jotka löytyvät mustalta listalta.

Säh­kö­pos­ti­pal­ve­lin

Mikäli olette lähettäneet aiemmin useita kampanjoita, joissa hard bounce -luvut ovat olleet korkeita, kannattaa sähköpostipalvelimen vaihtoa miettiä. Mustalle listalle joutuu helposti palvelin, joka saa paljon bounceja. Lista näkee asian niin, että kyse on todennäköisesti roskapostittajasta, koska se ei ole tarkistanut vastaanottajiensa osoitteiden ajantasaisuutta. Näinhän ei aina tietenkään ole, mutta mustat listat perustuvatkin todennäköisyyksille ja arvioille, ja tällöin myös virheellisiä tulkintoja syntyy helposti.

Pahimmat kirosanat: ”Ilmoita roskapostista” tai ”Estä lähettäjä”

Viestin suunnittelussa on oltava erittäin huolellinen, jotta vastaanottaja ei ensisilmäyksellä kuvittelisi viestin olevan roskapostia. Jos vastaanottaja avaa viestin ja ilmoittaa sen roskapostiksi, voi lähettäjä päätyä helposti mustalle listalle – etenkin, jos useampi vastaanottaja tekee samoin. Suunnittele siis viestisi niin, että sitä ei sekunninkaan verran luulla roskapostiksi. 

Spamtrap

Spam-aktivistit pyrkivät saamaan ansaan roskapostittajia. He upottavat sähköpostiosoitteitaan nettisivuille ja erilaisille listoille tai ostavat vanhentuneita osoitteita, joiden avulla he voivat seurata niihin tulevaa sähköpostiliikennettä ja saada kiinni roskapostittajia. Kannattaa tarkastaa vastaanottajan sähköpostiosoitteet ja pitää oma rekisteri ajan tasalla. Sähköpostiosoitteita ei tule kerätä mistä tahansa.

Hyvä paha sähköposti

Sähköpostimarkkinoinnin avulla voi siis paitsi kasvattaa liikevaihtoa ja asiakastyytyväisyyttä, myös tehdä paljon tuhoa. On tiedostettava, että sähköpostia käytetään yrityksessä markkinoinnin lisäksi paljon muuhunkin viestintään ja kaikki sähköpostiliikenne saattaa kulkea saman palvelimen kautta. Jos sähköpostimarkkinoinnista aiheutuu vahinkoja, esimerkiksi palvelin ajetaan mustille listoille, koko yrityksellä on ongelma.

Sähköpostimarkkinointi ei ole vain viestintää, vaan se vaatii paljon myös teknologian ja lain tuntemusta. On oltava perillä vaaroista, jotta toimintaa voi kehittää tuottavaan ja turvalliseen suuntaan.

Kirjoittaja Sanna Holopainen

Aiheeseen liittyvää