Tavoitteena Suomen paras verkkokauppa – Jimm’s PC-Store panostaa erinomaiseen asia­kas­ko­ke­muk­seen

18.10.2022 15:32

ICT-komponentteja yli 20 vuotta menestyksekkäästi myyneen Jimm’s PC-Storen toiminnan keskiössä on valtakunnallinen verkkokauppa ja sen kehitys, erinomaista asiakaskokemusta unohtamatta. Tavoitteena on olla Suomen paras verkkokauppa, jonka saavuttaminen vaatii osaavan ja ammattitaitoisen tiimin.

Jimm’s PC-Storen asiakaspalvelupäällikkö Toni Salmi on työskennellyt asiakaspalvelun saralla yli 15 vuotta, jonka aikana hän on nähnyt trendien ja toimintatapojen muuttuvan.

”Aikaisemmin firmat laativat omia toimintatapoja ja loivat palvelukonsepteja, mutta nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen. Tänä päivänä asiakkaat sanelevat, miten toimitaan ja ne yritykset, jotka erottuvat asiakaspalvelussa ja ymmärtävät kokonaisuudessaan asiakkaidensa tarpeita, ovat voittajia,” Salmi sanoo ja jatkaa:

”Asiakkaat haastavat nykytilannetta, jolloin henkilöstön osaamisen kehittäminen on ensisijaisen tärkeää ja auttaa selviämään haastavistakin asiakastilanteista.”

Yhtenäiset toimintatavat asia­kas­pal­ve­luun

Vuosi sitten Salmi alkoi etsiä tiimilleen sopivaa koulutusratkaisua, sillä vaikka hänen tiiminsä oli jo lähtökohtaisesti erittäin kyvykäs, oli mukaan tullut myös paljon uusia työntekijöitä. Tämän myötä haasteeksi oli noussut ihmisten erilaiset tavat toimia ja kommunikoida asiakkaiden kanssa, joita Salmi halusi yhtenäistää.

”Halusin yhtenäistää tiimiläisten tapaa toimia. Esimerkiksi kun vastataan asiakkaalle, miten kirjoitetaan tai missä tilanteissa voidaan tunnistaa lisäarvoa. Tavoitteena oli vahvistaa asiakaskeskeistä toimintamallia ja myyntikeskeisyyttä”, kertoo Salmi.

Osaamista haluttiin kehittää myös social sellingin saralla, mikä koettiin tärkeänä erityisesti B2B-asiakkaiden parissa, joiden keskuudessa toimintaa on tarkoitus laajentaa.

Ratkaisuksi päädyttiin valitsemaan Alma Talentin digitaalinen koulutuspalvelu Seduo, sillä se tarjosi oivallisia paketteja tiimin osaamisen kehittämiseen erityisesti asiakaskokemuksen näkökulmasta.

”Koulutuskokonaisuus on toiminut hyvin, se on ollut tykätty ja tarjonnut valtavasti hyötyä. Seduosta löytyy erittäin mielenkiintoisia kouluttajia, henkilökohtaisestikin olen tykännyt käydä koulutuksia ja mielestäni myös esihenkilön perspektiivistä on tärkeä kerrata näitä aiheita”, Salmi toteaa.

Osaamisen kehittämiseen panostaminen on tuonut kehitystä niin asiakaspalvelun kuin myynnin saralla

”Kirjallisessa viestinnässä on ollut selkeä parannus, ja toiminta on kokonaisuudessaan muuttunut asiakaskeskeisemmäksi ja asiakkaiden tarpeita ymmärretään paremmin. Tiettyjen henkilöiden kanssa on saavutettu selkeää kehitystä, johon olen erittäin tyytyväinen”, Salmi kertoo.

Myös Jimm’s PC-Storen myynnissä on näkynyt kehitystä.

”Myynnissä on läpi vuoden ollut hieman kasvua. Nekin henkilöt, jotka eivät olleet kovin aktiivisia myyjiä, ovat oppineet kyseenalaistamaan asiakkaan ostopäätöstä ja ehdottamaan sopivissa tilanteissa tilalle hieman parempaa vaihtoehtoa tai hyödyntämään muita lisämyyntimahdollisuuksia”, Salmi toteaa.

Hyviä tuloksia osaamisen kehittämisessä ei luonnollisesti saavuteta ilman ajallista panostusta. Salmi kertoo kannustavansa tiimiään käymään koulutuksia työajalla aina työtehtävien antaessa periksi. Tiimi on ollut motivoitunut kehittämään omaa osaamistaan, ja myös Seduosta saatavien sertifikaattien Salmi uskoo motivoivan käymään koulutuksia – kun koulutuksesta saa sertifikaatin, on omaa osaamista helppo osoittaa myös tulevaisuudessa.

Kirjoittaja Silja Kiilerich

Aiheeseen liittyvää